Det amerikanske selskapet Yahoo investerte i 1998 10 millioner dollar i oppstartselskapet Google – en investering de kunne selge for 1.6 milliarder dollar da Google i 2004 gikk på børs. I 2005 puttet de 1 milliard dollar i det kinesiske oppstartsselskapet AliBaba Group, i dag er denne eierposten omtrent verdt 37 milliarder dollar, noe som utrolig nok tilsvarer markedsverdien på hele Yahoo Inc.
Kommentar av Truls Berg
La oss slå fast at enhver endring innebærer trusler for den som sover i timen og muligheter for den som oppdager endringen tidlig, og som ikke minst er villig til agere på mulighetene som oppstår. Spørsmålet er om vi som ledere er flinke nok til å se hva fremtiden vil by på…?
Som generalsekretær i Innovation Forum Norway, landets ledende forum for innovatører, har jeg de siste månedene hatt gleden av å reise rundt i Norge og dele en del innspill om fremtiden til noe over 5 000 tilhørere. Jeg har fått mange flotte spørsmål, men tre refleksjoner slår meg;
– Fremtiden kommer langt raskere enn de fleste tror!
– Fremtiden har langt mindre fokus i lederes bevissthet enn sunt er!
– Fremtiden er langt fra så uoversiktelig som mange vil ha det til!
Det ligger muligens til vår norske folkesjel å være skeptisk til alt nytt – og i et land hvor Janteloven fortsatt gjelder skal man ha mot til å våge noe nytt. Derfor er det heller ikke så rart at man som innovasjonsforkjemper iblant føler seg alene.
Det å lykkes med innovasjon handler mye om å bygge en kultur der det er lov å teste ut nye tanker, og om å feire de som i sin ledelse utviser mot, endringsvilje og innovasjonskraft.
Som fremtidsoptimist vil jeg hevde at her kan vi i Norge nyte godt av urgamle fordeler, nettopp fordi våre forfedre gjennom å lære seg å leve «der ingen skulle tro at nokon kunne bu» ga oss verdier som stahet, kreativitet og ydmykhet, i tillegg til forståelse for at hardt arbeid må til og det å lykkes i fremtiden kommer unektelig til å kreve nettopp hardt arbeid.
I en verden der teknologiske fremskritt utvikles basert på eksponentielle prinsipper, vil fremtiden by på stadig større muligheter. Dessverre er vår evne til å forstå dette ikke like raskt voksende. Kanksje vi har glemt visdommen i den gamle historien om vismannen som fant opp sjakkspillet til underholdning for sin konge, som ble så begeistret at han lot vismannen selv velge sin belønning. Vismannen ønsket seg et hvetekorn for det første felt på sjakkbrettet, to for det neste og så dobbelt opp for hvert felt. Fra initielt å vurdere vismannen som beskjeden, ble kongen arg da det ble klart at det ikke fantes hvetekorn nok i kongens store rike, eller hele verden med, til å kunne oppfylle vismannens ønske. Den teknologiske utviklingen følger langt på vei samme eksponensielle reise – og det har de færreste av oss forstått. Vi kan ikke som kongen løse problemet med å hogge hodet av det! I stedet for å stille de vanskelige spørsmål om hvilke trender som kommer og hva det skaper av endringer velger mange å «snu bunken» og legge på noen prosent når de nye budsjettene skal settes. Konsekvensen er at mange virksomheter kjører videre med begge øynene solid plantet i bakspeilet i en slags barnetro på at morgendagen blir seende ut omtrent som gårsdagen. Det er i beste fall naivt.
Realiteten er at vi fortsatt er på bleiestadiet i en digital verden som i årene som kommer vil by på enorme muligheter og ditto trusler.
Hvis du som leser dette tenker at dette nok gjelder andre, men ikke der jeg jobber, så ber jeg deg revurdere dette tankegodset. De fleste bransjer vil endres på fundamentalt vis. For mange av oss har for mye investert i å beholde status quo, i stedet bør vi gripe de mulighetene teknologien gir oss til å innovere. Alternativet til å innovere er ikke å bli værende i dagens komfortable situasjon, alternativet er å bli irrelelevant!
Når det gjelder fremtidens uoversiktelighet er jeg åpenbart på gyngende grunn, men selv om ingen kan vite sikkert hvordan morgendagen blir seende ut, er det helt feil å tro at vi ikke allerede vet ganske mye om hva som vil skje de neste 10-30 årene. Faktum er at ingen av de store endringene verden har sett de siste 1000 år, har kommet uten at man har kunnet plukke opp noen tidlige signaler. De færreste av oss velger imidlertid å ta disse signalene på alvor. I stedet overser vi endringene, lukker øynene og håper at konsekvensene ikke blir så store.
Som fremtidsoptimist er jeg sikker på at fremtidens vinnere vil være dem som satser på en åpen innovasjonsmodell som henter ideer og innspill fra de beste, uansett bransje og ståsted, som investerer i inspirerte medarbeidere og bruker tid på å vurdere mulige fremtidsbilder.
De fem megatrendene som i sterkest grad vil påvirke vår fremtid, vil i årene femover endre hvordan vi vil leve, livnære oss, lære, vise livsglede og lede i fremtiden.
Lykke til med å skape fremtiden – husk vi er kun halvveis!
Med varm hilsen
Truls
* Kronikken er også viet plass i Ukeavisen Ledelse