Klimaendringene er en stor trussel for verdenssamfunnet. Samtidig byr de på muligheter for selskaper med ressurser og ekspertise innen fornybar energi. Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, mener forståelse av hvordan energisystemet utvikler seg og evne til nytenkning er viktigere enn noen gang.

Det siste tiåret har Statkraft vokst internasjonalt, og i dag er selskapet et internasjonalt konsern med virksomheter i over 20 land. Utviklingen er tuftet på energiressurser i internasjonal særklasse og en vannkraftkompetanse som er utviklet gjennom generasjoner.

SimenBerg-Helgeland-0640Selskapets innovasjonsenhet ledes av direktør Kathrine Duun Moen. Hun forteller at Statkraft har flere hensikter med innovasjonsarbeidet. Først og fremst skal innovasjon utvikle og forsterke konkurransefortrinn i kjernevirksomheten, dernest skal det bidra til nye forretningsmuligheter.

Hva er den største utfordringen for Statkrafts innovasjonssatsing?

–  Statkraft har fokus på kontinuerlig utvikling av eksisterende virksomhet for å maksimere verdiskapning og minimere risiko. Samtidig må vi sørge for at virksomheten er robust i forhold til endringene som skjer i markedet. Forståelse av hvordan energisystemet utvikler seg og evne til nytenkning er viktigere enn noen gang.

Hvorfor dette fokuset på nytenkning og innovasjon?

–  Vi vet helt sikkert at det fremtidige energisystemet kommer til å endre seg mye. I 2025 kommer nok energisystemet til å være mer komplekst, med flere energibærere og mindre dominans av sentral energiproduksjon. Energiselskapene som skal lykkes i fremtiden må tilpasse seg dette og dessuten lære seg å mestre raskere innovasjonssykluser.

Hvordan kan dere være så sikre på at det blir så store endringer?

–  Endringene har allerede begynt – bare se på utviklingen av distribuert energi i Tyskland de siste 2-3 årene. En eksplosjon av fornybar energi har kommet inn i markedet og denne kommer i hovedsak fra distribuerte energikilder – noe som har endret markedet betydelig.

Vi har forståelse for at dere vil forsterke kjernevirksomheten, men hvordan prioriterer dere innen forretningsutvikling?

–  Grunnlaget for ny forretningsutvikling legges ved å overvåke eksterne trender og teknologiutvikling for å fange opp nye virksomhetsmuligheter, samtidig blir ny teknologi testet og kvalifisert. Innovasjon innen kommersielle tjenester i forbindelse med energiproduksjon og -forsyning kommer til å bli en avgjørende konkurransefordel for kraftselskapers langsiktige suksess. I all beskjedenhet kan jeg si at Statkraft allerede har kommet langt på dette området.

Hvordan da?

–  I Tyskland er Statkraft ledende på å tilby markedsadgang til produsenter av fornybar energi. I 2012 ble Statkraft det første selskapet som tok sikte på å møte kraftetterspørsel med ikke-regulerbar kraftproduksjon gjennom å samle hundrevis av vindturbiner, solenergi, vannkraft og biomasseanlegg i ett intelligent, nettverksbasert virtuelt kraftverk. Aktiv styring av kraftverk som produserer fornybar energi bidrar til et stabilt kraftsystem, og gjør energiomleggingen i Tyskland billigere. Også i Storbritannia har Statkraft tatt en lederrolle innen dette området, og vi har demonstrert innovasjon ved å legge til rette for markedsadgang for eiere av vindkraftverk gjennom langsiktige kraftkjøpsavtaler.

–  Dette er gode eksempler på at innovasjon skjer på forretningsmodellsiden og ikke på teknologisiden. Denne type innovasjon handler om å være tett på markedet, slik at selskapet evner å respondere raskt for å prøve ut nye konsepter, samtidig som timingen perfeksjoneres.

Betyr det at innovasjon innen teknologi for kraftproduksjon ikke er like viktig for Statkraft?

–  I tillegg til innovasjon på forretningsmodeller fortsetter vi selvsagt med innovasjon på teknologier for produksjon av fornybar energi. Statkraft har utstrakt innovasjonssatsing innen vann, vind og bioenergi og vi jobber i tillegg med helt nye teknologier, som f.eks. saltkraft. Vi etablerer snart et eget forskningsprogram innen klima ettersom dette trenger mer spesifikt fokus.

Hva er det mest spennende dere gjør på teknologisiden?

–  Jeg synes vi har svært mange spennende prosjekter i porteføljen. Porteføljen vi har nå består av over 100 prosjekter så det er vanskelig å plukke ut en favoritt. Etablering av en 6-8 MW testturbin på Smøla for å kvalifisere ny turbinteknologi for fremtidige utbygginger til havs er mest dagsaktuelt, fordi vi akkurat har sendt konsesjonssøknad for å få bygge denne.

Hvilke utbygginger til havs er det snakk om?

–  Testturbinen skal benyttes til å kvalifisere teknologi som kan bli aktuell i utbyggingen av Doggerbank. Det er verdens største havvindsone, med potensial for åtte prosjekter på 1200 MW hver. Statkraft er en av fire partnere som har rettighetene til utviklingen av feltet. Et utviklingsprosjekt knyttet til en testturbin vil bygge erfaring og kompetanse som er ettertraktet i en raskt voksende bransje.

Til slutt, hva er oppskriften for å lykkes med innovasjon?

For å lykkes med innovasjon må man ha langsiktighet og god struktur. I tillegg handler det om gjennomføringsevne – gode ideer er lite verdt uten denne evnen. Ettersom innovasjon også handler om en god del motgang, b.ø jeg vel ta med at det er viktig at folk som jobber med innovasjon har en god porsjon med ”stayer-evne”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here