Siden han grunnla Meltwater med en startkapital på bare femten tusen dollar i 2001, har Trysil-gutten Jørn Lyseggen bygget opp et selskap med over femti kontorer verden over og hovedkvarter i Silicon Valley. Den tolvte juni kommer han til Operaen og FUTURE INSIGHT 2030.
(Det opplyses om at InnoMag er mediepartner av konferansen)
Lyseggen er bare ett av flere spennende navn som blir å finne på talerstolen under konferansen. I tillegg kommer blant annet “Institute of Brilliant Failures”-grunnlegger professor Paul Iske, Stanford-professor og Open Innovation-guru Henry Chesbrough, og tidligere Google-sjef Alfred Tolle.
Les også: Sluttet som Google-sjef – Ville gjøre noe meningsfylt
Konferansen arrangeres av Inspirator – i år i samarbeid med Deloitte, Itera og Open Innovation Lab of Norway. Fordi FUTURE INSIGHT 2030 i år er partner for SEED Forum Global, som avholder SEED Forum og jubileumsfest i Operaen samme dag, vil du kunne kjøpe adgangstegn som sikrer deg plass til begge eventene via vår påmeldingsside.
Billetter kan du skaffe her.
Aktuell med bok
I utgangspunktet skulle Lyseggen og Meltwater skanne nyhetssider og drive det som i dag kalles medieovervåkning, men på veien har porteføljen blitt utvidet med blant annet presseutsendelser, newsfeeds og analyse og håndtering av sosiale medier.
I november ga Lyseggen ut boken “Outside Insight – Navigating in a World Drowning in Data”. Her fokuseres det på hvordan man kan dra nytte av all informasjonen selskaper og enkeltpersoner legger igjen på nett, såkalte “digitale brødsmuler”.
Gir innblikk
I dag utvikler Meltwater løsninger for å hente inn og forstå den enorme datamengden som er tilgjengelig online – og det er kunnskapen Lyseggen har tilegnet seg på dette området som er utgangspunktet for boka. Som tittelen tilsier forsøker den å gi et innblikk i hvordan man manøvrerer blant – og tar i bruk – den enorme mengden informasjon vi må forholde oss til i dag.
I et intervju med den sørafrikanske nyhetsmediet News24 utdyper han hvor man finner de digitale brødsmulene:
– De ligger overalt på internett. Hvis du er på Facebook eller Instagram og legger ut noe så etterlater du deg personlige brødsmuler. Store selskaper etterlater seg også slike – det er faktisk veldig vanskelig for et selskap å unngå det. Når de endrer prisene sine eller lanserer en kampanje, finner man som regel informasjonen på nett. Hvis det er et problem med produktet til et selskap så drypper det inn i sosiale medier. Internett er fullt av disse smulene, overalt.
Tror på paradigmeskifte
Gjennomgangstemaet er at selskaper i dag ikke tar i bruk informasjonen som er tilgjengelig i den grad de faktisk burde. De fleste bedrifter fokuserer først og fremst på egne data når de skal ta avgjørelser. Lyseggen mener at man ved å bedre ta i bruk informasjonen som ligger på nett vil forstå konkurrenter og kunder bedre, og ta mer informerte beslutninger.
Han ser for seg at vi står overfor et paradigmeskifte når det gjelder hvordan ledere, selskaper og enkeltpersoner vil ta beslutninger i fremtiden.