Guttene bak Zvipp har sett seg lei på trikker, tog og baner som ikke tar deg dit du skal. Nå vil de tilby el−sparkesykler til storbyfolket med ny delingstjeneste.
(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)
InnoBørs-listede Zvipp AS ble stiftet i oktober 2018 av Norsk Kapitalinvest AS som eies og drives av Haakon Harald Magistad, Eirik Thune og Stas Milavski. Alle tre stiller med erfaring som investorer de seneste årene. På laget har de fått med seg Raymond Øverlie som har 20 års erfaring fra finans og bred erfaring med nyoppstartede selskaper som har resultert i suksess. Sebastian Solberg har også sluttet seg til Zvipp-teamet som markedsansvarlig, og han tilfører erfaring fra kommersiell tv-produksjon for blant annet TV2, TV3 og TV Norge.
Sparkesuksess i USAs byer
I 2007 så gründerne at delingsutleie av el-motoriserte sparkesykler ble lansert, og det med stor suksess for beboere og pendlere i byene.
–Vi så hvor mye lettere og billigere transporttjenesten i bysentrum ble for folk, og ikke minst at tjenesten faktisk leverer kunden fra dør til dør, forteller Magistad.
Han legger til at behovet for slike tjenester bare øker i urbane strøk, da med Oslo i spissen som nettopp ble kåret til Europas miljøhovedstad. Teamet var derfor ikke i tvil om at de ville tilby samme tjeneste med i Europa og med Oslo som første by.
Gründerne vil møte dagens trender i byene, og gi beboerne et egnet miljøvennlig alternativ for å komme seg fra A til B. Ved hjelp av en flåte av elektriske sparkesykler, GPS-kommunikasjon og en egen Zvipp-app vil selskapet tilby den mest effektive, enkle, tidsbesparende og ikke minst miljøvennlige løsningen for folk som ferdes i byene. De forteller at Zvipps elektriske sparkesykler blir en billig tjeneste og ikke minst skal syklene være enkle i bruk. Konseptet matcher miljøhovedstadens intensjon om en grønnere hverdag, og skal gi mange nye arbeidsplasser.
Fra der du er til dit du skal – takket være Superheroes
– De kollektive tilbudene som finnes i dag som trikk, t-bane og buss transporterer deg fra stasjon til stasjon, men fra et sted du ikke er til et sted du ikke skal. Taxibransjen transporterer deg hele strekningen fra der man er til dit man skal, men er dyrt og ikke miljøvennlig. Med andre ord er det ingen løsning i dag som tilbyr en billig og miljøvennlig tjeneste som tar deg hele strekningen enkelt og effektivt, hevder gründerne.
Hver kveld hentes el-sparkesyklene inn av Zvipps mannskap som selskapet har valgt å kalle “Superheroes”. Hvem som helst kan registrere seg som Superhero hos Zvipp. Denne rollen skal være for de som ønsker en bi-inntekt ved siden av sin primærjobb, studenter eller andre som måtte ønske å være en del av Zvipp-familien. Zvipps Superheroes får tilsendt ladere til sykkelbatteriene og tar med seg el-sparkesykler hjem om kvelden. Så lader de om natten og får betalt fra Zvipp etter fullført utplassering dagen etter. Gründerteamet ser med stolthet for seg å kunne tilby flere tusen mennesker en fleksibel og enkel hverdag som medarbeider i Zvipp.
Satser med lokalt forsprang og merkevarebygging
Teknologien bak løsningen finnes allerede i utlandet, kan gründerne fortelle, men de håper derfor å være tidlig ute i Norge.
– Vi kan altså ikke se bort fra at konkurrenter vil dukke opp også i Oslo. Vi bruker derfor tydelige farger og lett gjenkjennbare tegn og logo som gjør at folk raskt vil dra kjensel på oss, sier Magistad.
Gründerteamet legger stor vekt på å bygge og ta vare på Zvipp som merkevare. Navnet Zvipp og Z-logoen er utarbeidet med stolthet, og selskapet jobber hardt for å skape og legge til rette for en hyppig og lett gjenkjent merkevare. Zvipp beskytter derfor sitt navn og identitet, ikke minst ved å søke registrering av varemerke og logo hos Patentstyret.
Henter den beste teknologi og utvikler eget kommunikasjonssystem
Teamet forteller at de har jobbet hardt med å innhente tilbud fra ulike aktører både når det gjelder utvikling av app og system, samt valg av riktig leverandør av el-sparkesykler og forklarer at teknologien de bruker er relativ avansert.
− Appen og systemet som blir utviklet skal «snakke» med alle el-sparkesyklene. I tillegg skal de kunne overvåke alle el-sparkesyklene. Systemet skal kunne ta imot betaling, innhente data og ikke minst tilbakemeldinger fra våre kunder, samt gjøre utbetalinger til våre Superheroes, opplyser Magistad.
El-sparkesyklene er utstyrt med 4G SIM-kort og GPS slik at el-sparkesyklene kan «prate» med systemet og etterfølge brukerens kommandoer.
Slike delingstjenester har allerede hatt stor suksess i flere amerikanske byer, og har det siste året også begynt å innta Europa. Bird og Lime er eksempler på tilbydere i USA som nå brer seg ut i resten av verden. Etter drøyt to år i drift er de amerikanske selskapene verdsatt til flere milliarder dollar.
− Med utviklingen som skjer i dagens samfunn, hvor etterspørselen etter mer effektive og miljøvennlig fremkomstmidler bare øker, har vi stor tro på at Zvipp vil bli en knallgod investering.