En etter en erobres de ikoniske Star Wars-eksemplene på fremtidsteknologi. Når seriøse aktører som Airbus nå driver testing av sine små flyvende, førerløse farkoster, og det amerikanske forsvaret monterer laservåpen på helikoptrene sine, er det kanskje rimelig å spørre om vi endelig har havnet i fremtiden?
I juni i år gjennomførte det amerikanske forsvaret og våpenprodusenten Raytheon de første vellykkende testene av et laservåpen montert på Apache-helikoptre. Den nåværende versjonen av våpenet er ikke klar for bruk i kamp enda, men bildene gir umiddelbart assosiasjoner til laserne vi kjenner fra Star Wars og andre science fiction-filmer.
Den amerikanske marinen har også tatt i bruk laserteknologien, og monterte og testet en laserkanon på USS Ponce i 2014. Denne kanonen er en lavenergi-laser, som har blitt testet for nedskyting av droner. Flyvåpenet er også oppmerksomme på utviklingen, og planlegger å utstyre AC-130 nærstøtteflyene sine med lasere.
Selv om de ikke er like dødelig funksjonelle som Dødsstjernens superlaser enda, vil laservåpen definitivt ha en rolle side om side med konvensjonelle våpen fremover.
Hologrammer på vei til smarttelefon
Hologrammer er et annet eksempel på lenge etterlengtet teknologi – nå nærmere en plass i dagliglivet vårt enn noensinne. Etter at forskere har slitt med å gjøre teknologien liten nok til å være kompatibel med personlige enheter i årevis, klarte et team fra RMIT i Australia i mai å lage hologramteknologi ved hjelp av et nytt materiale som er tynt nok til at det kan pakkes inn i smarttelefonene våre.
RED, et selskap som lager profesjonelle digitale kameraer for filmmakere i Hollywood, lanserer nå sin egen holografiske telefon – i følge dem selv “verdens første holografiske mediemaskin”.
Det gjenstår å se hvordan smarttelefoner med hologramteknologi vil fungere og hva slags bruksområder den kommer til å få, men alt burde ligge til rette for at den tas godt i mot av et publikum som har ventet i spenning på noe lignende siden den første Star Wars-filmen kom på kino i 1977.
Flyvende biler
InnoMag har hatt flere saker den siste tiden om selskaper som planlegger nettverk av flyvende taxitjenester. Først ute var Uber, mens det i det siste er Airbus som har virket å være lengst fremme i kappløpet om å bli den første i luftdrosjebransjen.
Ønsket om å ta av fra veien og sikte mot skyene er eldre enn bilen selv, illustrert blant annet av disse forsøkene på å realisere drømmen – det eldste helt tilbake i 1841. Populærkulturen er full av fremtidsvisjoner med byer fylt av svevende biler – blant annet i Star Wars: Attack of the Clones fra 2002.
Selskaper som Terrafugia, og nevnte Airbus med sitt Vahana, er i dag i gang med testflyvning av sine “biler”. En utfordring før luften kan fylles med trafikk er diverse reguleringsmyndigheter, hvis lovverk foreløpig hindrer utstrakt kommersiell lufttrafikk med fartøyene – men når disse hindringene overvinnes vil vi være ett steg nærmere den mest klassiske fremtidsindikatoren av dem alle.
Så med alt dette på plass – flyvebiler, laservåpen og hologrammer som vi kjenner dem fra lerretet – er dette fremtiden? Svaret er selvsagt nei. Dagens teknologi tillater nå virkeliggjøringen av gamle forestillinger og ideer – noe som er fantastisk nok, men ingenting mot realiseringen av ideer og tanker som kommer, men som ingen enda har hatt.
Det er i disse fremtiden ligger.