Øyna Kulturlandskapshotell på Inderøya i Trøndelag vant Bedriftsutviklingsprisen. Modige ideer og lokalt samarbeid var avgjørende faktorer.

Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Prisutdelingen var i Kristiansand tirsdag kveld, i forbindelse med årets Norwegian Travel Workshop, som er Norges største seminar for reiselivsoperatører og reisemålsutviklere.

-Dette er en meget verdig vinner. Et inspirerende prosjekt som viser at lokalt samarbeid og modige ideer kan føre til arbeidsplasser og internasjonal anerkjennelse, sa divisjonsleder Elisabeth Svanholm Meyer fra Innovasjon Norge om Øyna Kulturlandskapshotell.

Det var statssekretær Wenche Østberg som delte ut prisen på vegne av Landbruks- og matdepartementet og Innovasjon Norge.

Vinneren

Øyna Kulturlandskapshotell på Inderøya i Trøndelag har rom som er bygd inn i bakken. Med bærekraftig design og materialvalg, og mat basert på lokale råvarer, har Inderøy-bedriften skapt en attraksjon med lokal forankring, arbeidsplasser og internasjonal anerkjennelse.

– Til sommeren får vi besøk av brudepar både fra Singapore og Tyskland, som legger festen til Inderøya sier Frode Sakshaug, som driver stedet sammen med kona Kristine Daling Sakshaug.

På Inderøya nyter de godt av samarbeidet de har med andre bedrifter. Den gylne omvei er et samarbeid som har eksistert i 25 år på Inderøya, og består av 22 bedrifter innenfor lokalmat, kunst og håndverk, gårdsbutikker, overnatting og servering. Omveien spiller på at du tar en avstikker fra E6 og kjører en liten omvei før du kommer ut igjen på E6 litt lenger frem. Eventuelt etter noen dager på Inderøya.

– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse for oss på Øyna, lokale leverandører i Trøndelag og alle i Den gylne omvei som vi samarbeider med, og som er en helt sentral del av vårt hotellkonsept. Vi gjør dette primært for å skape et tilbud som lokalmiljø og samarbeidspartnere kan være stolte av. Nå skal vi bruke denne premien på å videreutvikle bedriften, sammen med våre ansatte, og skape et sterkere samhold, sier Frode Sakshaug.

Sosial- og miljømessig bærekraft er viktige kriterier for bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Øyna gir både hel- og deltidsarbeid, og det er i dag 15 faste årsverk inkludert 3 lærlinger. Sist sommer var det 42 personer på lønningslista, og andelen lokal ungdom var stor. Hotellets konstruksjon i betong og massivtre medfører lave energikostnader.

Bedriften er også økonomisk bærekraftig. Landskapshotellet var ferdig akkurat til covid-19 stengte ned reiselivet. Til tross for dette har selskapet klart både vekst i omsetning, og et godt økonomisk resultat.

– Vi er veldig takknemlige for den støtten vi har fått fra Innovasjon Norge de siste årene. Uten den støtten hadde nok ikke dette prosjektet blitt gjennomført og disse arbeidsplassene blitt skapt, sier Kristine Sakshaug.

Siderklynge og happy pigs

Vinneren var i år fra Trøndelag, mens de andre finalistene var fra Vestland og Viken, og det er vidt forskjellige prosjekter de har utviklet.

Siderklynga i Hardanger har utviklet og kommersialisert koblingen mellom gårdsopplevelse, transportselskap og lokale hotell. Hovedattraksjonen er båtsafari med besøk på gårdsbruk med sidersmaking og servering av lokalmat. Det er kortreist sider produsert på gårder som ligger perfekt til mellom høye fjell og dype fjordarmer. 21 produsenter er med i dette samarbeidet.

Nedre Skinnes gård ligger ved Norefjell, langs Krøderfjordens grønne bredd. Her har stressfrie og lykkelige griser sin egen Pig Beach, de fôres økologisk og soyafritt og bor i skogen. Skinnes gård er i utgangspunktet en helt vanlig gård som drives helhetlig og lønnsomt, men vinnerne ser muligheter og utnytter alle gårdens ressurser og tar hele verdikjeden selv. De har flere bein å stå på. Drifta på gården er økologisk produksjon av saue- og svinekjøtt, urkorn, bringebær og skinn. Produksjonen er basert på direktesalg. De driver også grønt reiseliv på gården, og det finnes ulike overnattings- og aktivitetsmuligheter.

Årlig prisutdeling

Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner. I fjor var det sjokoladeprodusentene Jentene på tunet, også de fra Trøndelag, som stakk av med seieren.