Smart manufacturing, 3D-printing, microfactories, crowdsourcing velter nå innover og vil skape omveltninger for teknologiindustrien, spår Hege Skryseth i Kongsberggruppen i 3in.nos sommerintervju.
(Ukens sommerintervju er med Hege Skrysth som vil holde innlegg på Innovasjonsdagen 8. september.)
Navn: Hege Skryseth,
Stilling: Konserndirektør Kongsberggruppen.
Favorittduppeditt: helt klart mobilen
Dine tre favorittapper: nyhetsapper – sosiale medier og flyselskapene sine.
Hvordan kobler du av om sommeren?: Familie og venner. I år har jeg forsøkt meg på bølgesurfing, men må nok innrømme at jeg var mer på havbunnen enn på brettet:-)
Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?
Den digitale revolusjonen som har skjedd i konsumentmarkedet vil nå komme for fullt i teknologiindustrien. Det vil medføre markante endringer i hvordan vi innoverer og også for forretningsmodellene. Samtidig opererer vi innen strategiske viktige områder som fiskeri, romfart og forsvar som har veldig langsiktige horisonter, og dermed jobber på prosjekter over mange år.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg henter mye inspirasjon i medarbeidere. Det sitter ekstremt mye engasjement, ideer og kunnskap i Kongsberg Gruppen. Samtidig inspireres jeg veldig av å se til hva som gjøres av både små nisjeorienterte innovasjonsledende virksomheter og hva store aktører som for eksempel GE, Microsoft og Siemens gjør.
Jeg forsøker å hente inspirasjon fra både forretningsmarkedet og konsumentmarkedet, teknologitrendene mellom de to kommer stadig nærmere hverandre.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
Jeg tror forretningsmodellene for hvordan vi jobber vil kunne endres, konkurranseintensiteten i alle markeder øker. Smart manufacturing, 3D-printing, microfactories, crowdsourcing, informasjonstilgjengelighet og generell digitalisering gjør at aktørkartet er langt mer komplekst enn tidligere.
Store aktører kan utfordres av langt mindre aktører, og omvendt. Derfor er det vanskelig å peke på noen spesifikke aktører som enten vil forsvinne, eller bli store utfordrere.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
Der vil jeg si 10, innovasjon er helt avgjørende for hva vi gjør og sterkt forankret fra toppledelsen og ut i samtlige prosjekter og hos alle medarbeidere. For å være konkurransedyktige i et globalt marked er vi helt avhengige av å være helt i front innen teknologiområdene våre, og vi bruker årlig ti prosent av omsetningen vår til forskning og utvikling.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Jeg henter innsikt både internt og eksternt. Internt hos oss er det veldig mange meget dyktige mennesker som sitter med verdensledende spisskompetanse innen sine felt. Samtidig forsøker jeg å holde meg oppdatert gjennom både samarbeidspartnere, konkurrenter og næringslivet for øvrig. I tillegg er det veldig mye kunnskap å hente fra forskning som gjøres av både institutter og universiteter. Utfordringen er ofte å filtrere ut hva som er viktig og relevant, det er veldig mye å velge mellom.
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
Den utviklingen som foregår åpner opp mange nye muligheter, samtidig som det blir stadig mer utfordrende å nå ut med budskap ettersom det er mye mer støy. Vår private sfære sklir stadig mer inn i jobbsfæren gjennom sosiale medier og det får konsekvenser for både merkevarebygging og internkommunikasjon. Det å ha et veldig bevisst forhold til kanalers egenskaper og samspill i forhold til virksomhetens målgrupper blir stadig mer komplekst og viktig å forstå.
Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet bl.a. Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders Lier, Siva-sjef Espen Susegg, Abelia-sjef Håkon Haugli, Bjørn K. Haugland i DNV GL, Forskningsrådets Arvid Hallèn, Vismas Øystein Moan, Patenstyrets Per Foss og Affectos Håvard Ellefsen.
Hei,
Fint tiltak, men fremtidens prosjekter vil bli designet, utført og forvaltet i visuelle landskap støttet av kunnskapsarkitekturer og nettverkbaserte plattformer. Disse bygges med praktisk kunnskap modellert av aktører og brukere i prosjekters livssyklus vha. grafiske språk, kunnskapsmodeller og nye design prinsipper.
Vi har jobbet med dissse konseptene,, metodene og produkter siden Metis software ble lansert I 1991.
Oi. Her var det mange flotte honnørord. Spesielt likte jeg “visuelle landskap”. Hva med å prøve seg i politikken?