De som tar LinkedIn på alvor nå, kommer til å få svært mye igjen for det i de kommende årene, mener den selvlærte sosiale medier-eksperten Christoffer Bertilsson. Han sammenligner mulighetene som ligger i mediet med de man hadde om man var tidlig ute med Facebook-markedsføring, og tror LinkedIn kommer til å trekke til seg millenials-generasjonen.

– Du kan tenke deg hva Facebook var for tre-fire år siden, da likes var nesten gratis og du kunne utrette veldig mye. Det var mange som ikke utnyttet det – men de som tok for seg av mulighetene har en stor fordel akkurat nå, sier Bertilsson.

Han er 27 år gammel og kommer fra en liten by i Sverige som heter Falkøping. I dag hjelper han hundrevis av profesjonelle med å holde foredrag for enda flere – og har dermed tusenvis av mennesker som drar nytte av informasjonen han tilbyr. Han forteller at dette er takket være at han har lært seg å mestre både LinkedIn og digital markedsføring – og hvordan man kan bruke dette for å hjelpe andre.

Hva er din bakgrunn?

– Jeg er selvlært, og gründer to the bone – i hele mitt profesjonelle liv har jeg drevet som gründer. Så har jeg jobbet litt på siden i tillegg. Frem til nå har jeg startet opp tre bedrifter.

Men hva skjer egentlig med LinkedIn?

– Tingen med LinkedIn akkurat nå er at det er veldig mye som foregår. De er i en utviklingsprosess, og er dessuten i ferd med å øke i popularitet. LinkedIn har funnet seg selv litt – og muligheten for å bygge sin personlige merkevare og komme seg ut på sosiale medier er nå sterkt til stede her. De har en høy organisk rekkevidde og organisk spredning som er nesten helt gratis. De som utnytter dette nå og faktisk tar tak i mediet og gjør noe med det – de kommer til å få en stor fordel om et par år.

Så du kan si at LinkedIn tar staffetpinnen fra Facebook når det kommer til markedsføring?

– Det som er spesielt med LinkedIn er at det er et profesjonelt nettverk også. Det er profesjonelle personer som bruker det, og de har høy utdanning, høy inntekt. Gjennomsnittlig størrelse på nettverk på LinkedIn er faktisk på 400 personer, så det er folk med stort nettverk som bruker plattformen. Hvis man vil nå ledere og personer som er høyt oppe i næringskjeden, da er LinkedIn den rette plattformen å være på. For dette er veldig unikt, du har ikke en annen plattform på sosiale medier med tilsvarende egenskaper.

Hva med influencer marketing? Har du noen tanker rundt det?

– LinkedIn er i ferd med å bygge seg litt om, man satser mer på det sosiale. De går litt bort fra det noe kjedelige imaget de har hatt tidligere. Og takket være dette er LinkedIn akkurat nå gull for influencer marketing – for å bygge personlige merkevarer. Du får veldig mye rekkevidde som person på LinkedIn, og blir synlig på et profesjonelt sted. Dessuten har LinkedIn mest troverdighet og tillit av alle sosiale medier plattformer. På Facebook for eksempel har du masse markedsførere som har lagt ut reklame – også Instagram og Snapchat er i ferd med å bli litt ødelagt av dette – men det har ikke helt skjedd på LinkedIn enda. Og derfor er det en mulighet nå, i de neste tolv til tjuefire månedene, for å hoppe på denne bølgen av influencer marketing og markedsføring for å synes.

Vil du si at det er to ulike måter å markedsføre deg på? Én på LinkedIn og en på Facebook, hvor du treffer ulike typer mennesker?

– Du kan sammenkoble annonsering på Facebook og LinkedIn, men det er litt mer avanserte taktikker. Men du må kommunisere på en annen måte på LinkedIn for å få det beste resultatet – det må passe inn i en profesjonell sammenheng.

Det jeg samtidig ser er at mange yngre influencers – millennials, folk som er på min alder – begynner å gjøre business på en ny måte. Det er mer ærlighet og mer transparens – og man deler mer av sin personlighet. Og dette er noe som får veldig høyt engasjement. Det er også noe som må skjønnes litt – på LinkedIn spesielt – og det er det som begynner å våkne til liv nå. Det er en veldig interessant utvikling – og den går over alle sosiale medier akkurat nå – at folk vil bygge relasjoner til personer, ikke til bedrifter. Og de vil ha transparens, de vil se hvordan det går på en vanlig arbeidsdag, ikke hvordan du ser ut når du er oppsminket og fikset foran et kamera. LinkedIn er på vei i denne retningen, og det gir nye muligheter.

Kan man si at på Facebook selger du dine produkter og på LinkedIn selger du dine historier og dine verdier?

– Ja, LinkedIn er mer et verktøy for å engasjere og bygge relasjoner. Du driver ikke med direkte salg her. Om en klesbutikk skulle selge klær til bedrifter så må de bygge en relasjon til den personen som kjøper inn klær – og kanskje kan de selge tusenvis av plass til én person, til en langt høyere verdi per salg. Istedenfor å selge til enkeltpersoner på Facebook.

Du fortalte at du i utgangspunktet var litt skeptisk da Microsoft kjøpte LinkedIn i fjor, men at du har blitt mer positiv nå?

– Ja, i begynnelsen så var jeg negativ til Microsoft og LinkedIn, litt redd for at de skulle ta det i feil retning. Men det de har gjort er å endre design på LinkedIn, de har oppgradert alle algoritmer, og har begynt med mer automatisering – og grepene de har tatt har faktisk fungert. Folk begynner å bruke plattformen mer og mer – og blir mer og mer engasjerte – og mobilappen er enkel å bruke. Dessuten har de satset mer på det sosiale, transparente som passer bedre for millennials og yngre mennesker. Jeg mener det har vært en suksess.

Hva er dine ambisjoner fremover?

– Først og fremst er det å lære folk om LinkedIn. Jeg har allerede hjulpet tusentalls ved hjelp av digitale kanaler og digital markedsføring, så målsetningen blir å nå ut til enda flere. For jeg ser jo at mange trenger hjelp, og det er bare noen enkle knep man må ha på plass for å lykkes. Det er så mange som bare har en LinkedIn-profil, uten å foreta seg noe med den – og det finnes masse muligheter der. Jeg har sett så mange lykkes med det, og det er så enkle ting som må på plass.

Hva tror du kommer til å skje på LinkedIn i de neste tre til seks månedene?

– De kommer til å fortsette å satse på influencers og personlig merkevarebygging. Og de som kaster seg på denne trenden kommer til å få svært gode resultater. Dessuten tror – og håper – jeg at de kommer til å satse mer på video og live-video, som på Facebook. Det hadde vært gull. Microsoft virker å ha tatt et valg om å tilpasse LinkedIn til milennials, og for dem er det video og live-video som gjelder. Får de dette inn i plattformen kommer de til å lokke til seg mer folk. Men ellers er det at de fortsetter å gjøre det de gjør nå, at flere begynner å bruke det, og at det blir en større del av den profesjonelle hverdagen.

Kan du gi noen tips til gründere om hvordan de kan bruke LinkedIn for å bli større?

– Først og fremst at frontpersonene i bedriften, som skal drive med salg og markedsføring, bygger opp sine profiler og legger til folk i sitt nettverk – og til og med legger ut personlige oppdateringer. Det fungerer veldig bra, og man får veldig mye synlighet. Og så er det at man legger til de personene som faktisk hjelper en til å nå sine profesjonelle mål – og som gründer, om du vil selge noe, få investorer eller hva enn målet er – at du har målet i bakhodet når du bruker LinkedIn, og legger til nettverk basert på dette.

Og så at de tør å skille seg litt ut?

– Ja, de må tørre å stå ut med haken litt. Du kan få en del negativ feedback , men det er sånn det er da, i sosiale medier. Det er noe man får ta, sånn er det jo i livet generelt.