– Utviklings- og innovasjonsarbeidet vårt tar utgangspunkt i en mer samlet og helhetlig innsats for å forebygge og redusere fattigdom og sosial eksklusjon, sier Elin Skifjell, leder av Flytningstjenesten i Nav Ski.
( Denne artikkelen ble først publisert i årets utgave av Innovasjonsmagasinet. Magasinet kan fås kjøpt på utvalgte Narvesen-butikker over hele landet)
Flere kommuner opplever en økning i antall sosialhjelpsbrukere. Hovedsakelig dreier dette seg om brukere med lite eller ingen formell kompetanse, og for en god del også varierende språkferdigheter. Mange sliter med helseutfordringer, lite relevant arbeidsnettverk og opplevelsen av manglende tilhørighet. Istedenfor å komme seg i lønnet arbeid, blir mange gående i systemet, hvor en ytelse avløser en annen. Samfunnskostnadene av dette er enorme både økonomisk, sosialt og personlig for dem det gjelder.
Ledelsen i Nav Ski vil modernisere tjenestene og er i gang med å hente ut det uforløste potensiale i økt involvering av egne ansatte og brukergrupper.
– Vi får allerede til mye, men kan likevel få til mer gjennom økt samarbeid, forteller Einar Lødmehl, leder av Nav i Ski.
Han utdyper:
– Med utvidet samarbeid på tvers av tjenestene og på tvers av de tradisjonelle samfunnsinndelingene kan vi samskape nye og virksomme løsninger. Vi har hatt et utviklingspartnerskap med KREM i ett år nå. Det har gitt oss tilgang til komplementerende kompetanse, erfaringer, ideer og praktisk bistand i arbeidet med å utvikle mer helhetlige, brukervennlige og kostnadseffektive tjenester. Gjennom prosessarbeidet har intraprenørene våre blitt mer synlige. Ansatte har skapet egne ideer til forbedringer, og vi er i gang med å realiseringe disse. Dette er en ny og lærerik arbeidsform og noe vi vil gjøre mer av. Vi har også lagt om til matriseorganisering og inkludert erfaringene og de nye tilnærmingene i egen virksomhetsplan, sier Lødemehl.
– Vi utforsker mulighetene for forbedring og innovasjon gjennom medarbeiderskap, fagutvikling og samhandling. Selv opplever jeg økt energi og et økende engasjement fra ansatte, dette er gøy, supplerer Skifjell.
Levekår fokus
Lederne forteller at utviklingssamarbeidet har synliggjort at det offentlige hjelpeapparatet med sine verktøy og rammer ikke alltid strekker til. De ser også at det finnes et ubrukt potensiale i det å legge til rette for økt medvirkningen og involveringen i tjenesteutformingen.
– Gjennom KREM har vi også fått tilgang på flere sosiale entreprenører og innovatører, deriblant Atlas kompetanse, FOREM, og MERK Norge, som sammen med oss har testet ut ideer i en pre-fase og mindre piloter. Vi ser at denne typen samhandling bidrar til fagutvikling og brukerorientering og ønsker å skalere opp arbeidet gjennom å utvikle en lokal innovasjonsøkologi, forteller Lødemehl.
Det er i de senere årene bosatt mange flytninger i Follo-regionen. En stor andel av disse enten har eller er i den fasen hvor de starter familie samtidig som de skal starte sine liv i Norge.
– Det finnes i dag om lag 80 store barnefamilier i Nordre Follo som er stønadsmottakere. De har store utfordringer med å komme seg i lønnet arbeid ved hjelp av de tradisjonelle virkemidlene. Det finnes samtidig mye ubrukte ressurser i denne gruppen, og et stort potensial for samfunnseffekt gjennom å styrke deres muligheter for aktiv samfunnsdeltakelse, forteller Skifjell.
Sosialt entreprenørskap som verktøy
– Vi har både hver for oss og sammen avdekket behov og ønsker å styrke innsatsen ytterligere med mål om økt integrering, inkludering, tilhørighet og aktiv samfunnsdeltakelse. Nå vil vi prøve ut sosialt entreprenørskap som verktøy, fortsetter Skifjell, og henviser til intensjonsavtalen mellom Nav Ski og Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon.
I avtalen stå det at partene ønsker å samutvikle en modell for bærekraftig samarbeid på tvers av aktørene i Nordre Follo med mål om integrering, inkludering og aktiv samfunnsdeltakelse. Arbeidet er basert på medvirkning, samarbeid på tvers og sosialt entreprenørskap som verktøy i fattigdomsbekjempelse og sosial eksklusjon.
Samarbeidet tar utgangspunkt i behovene i målgruppene og legger til rette for å skape de nye løsningene sammen med målgruppene, ansatte og sosiale entreprenører. Arbeidet er organisert som et utviklingsprosjekt hvor både ansatte og etter hvert også brukere er aktive medutvikler i innholdet så vel som fremdriften.
– Målet er metodeutvikling og økt kunnskap om sosialt entreprenørskap som virkemiddel og mulighet. Og blir det bra ønsker vi selvfølgelig også å dele erfaringene og metodene til andre tjenester lokalt og til andre kommuner, avslutter Skifjell.