Oslos grønne byregjering er tett på å komme med et påbud der de krever at alle biler innenfor Ring 1, skal være førerløse. Påbudet skal visstnok tre i kraft allerede fra 1. Januar 2018. InnoMag kan avsløre at Apple jobber på spreng for å ha sin Ipad på fire jul, iCar, klar til uttesting i Oslos gater innen sommeren.
Påbudet er en del av Oslos offensive miljøsatsing, der de førerløse bilene skal bidra til å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, kan flere kilder i Oslo kommune fortelle.
Ifølge miljøstatus.no utgjør CO2-utslippene over 80 % av de totale klimagassutslippene I Norge, og med en prosentandel på hele 32 %, er transportsektoren i dag den største kilden til klimagassutslippene. For å kunne nå regjeringens mål om å kutte utslippene med 40 % sammenliknet med 1990 innen 2030, er Norge derfor avhengig av at flere og flere velger miljøvennlige transportmidler. Her vil de førerløse bilene spille en viktig rolle.
I tillegg til å være miljøvennlige, spås det også at de førerløse bilene vil kunne ha en betydelig positiv effekt på trafikksikkerheten i landet. Chris Urmsom, direktør for Googles selvkjørende biler-prosjekt, tror de nye bilene kan halvere antall dødsfall i trafikken på sikt, skriver Teknisk Ukeblad.
– Det er banebrytende! Nå har vi muligheten til å ta rollen som verdensledende nasjon for førerløse biler. Dette gir muligheter for å skape nye arbeidplasser og vekst. Gjennom dette viser byregjeringen nok engang sin fremsynthet og fremtidsforståelse, sier Ander H. Lier, styreleder i Innovation Forum Norway.
Fra iPhone til iCar
Til nå er det innovative selskaper som Google, Tesla og Toyota som har kommet lengst i utviklingen av selvkjørende biler. Nå har derimot det multinasjonale selskapet Apple også slengt seg på trenden med utviklingen av sin egen selvstyrte bil. Bilen kommer, ikke overraskende nok, til å få navnet ”iCar”.
Oslo kommune har i et hemmelig møte besluttet å kjøpe de 50 første eksemplarene av iCar, og avtalen skal visstnok ha kommet i stand takket være Oljefondets rolle som en av Apples største aksjonerer. Yngve Slyngstad, Oljefondets svært bilinteresserte leder, velger foreløpig å ikke kommentere saken.
I USA har flere delstater allerede åpent for selvkjørende biler på offentlige veier og Google kan, i følge hjemmesiden deres, skryte på seg å ha kjørt over 2 millioner kilometer med førerløse biler siden de startet prosjektet i 2009.
I nabolandet Sverige har myndigheter allerede gitt grønt lys for testkjøring av 100 førerløse biler på offentlige veier i Gøteborg i 2017.
Hva mener du? InnoMag vil gjerne høre din mening om forbudet i kommentarfeltet nedenfor!
“April fools day,”
I guess?
[…] om at Oslos grønne byregjering er tett på å komme med et påbud der de krever at alle biler innenfor R… var årets aprilspøk fra […]
[…] Årets første vinner av InnoMag’s innovasjonsblomst er Oslo kommunes friske satsing på bysyklene, – ikke bare blir de nye bysyklene bedre å sykle på – det blir også tre ganger så mange av dem. Vi gratulerer og applauderer denne satsningen der Oslo’s innbyggere for under 300 norske devaluerte kroner kan sykle byen rundt gjennom en hel sesong. Det er tydelig at den nye byregjeringen satser friskt, noe også dagens overraskende lekasje om satsningen på 50 iCar fra Apple viser. […]
Spennende forslag, men er redd det er en 1. april spøk..
Spennende forslag, men er redd det er en 1. april spøk.