I lang tid har de tre mest dominante sosiale nettverkene vært Facebook, Twitter og LinkedIn. Ting er i ferd med å forandres: Nykommeren Snapchat har doblet antall brukere de siste ni månedene, hvilket gjør appen til den tredje største av sosiale medier.

Snapchat er en to år gammel mobilapplikasjon hvor brukere kan sende videosnutter og bilder som vises i maksimum ti sekunder eller mindre etter åpning. Tjenesten er stadig under utvikling, og det er nå også mulig å sende hverandre direktemeldinger.

snapchat_twitterIfølge data fra det amerikanske selskapet Comscore, som har spesialisert seg på måling av folks digitale atferd, er Facebook og Facebook-eide Instagram de mest populære sosiale mediene for brukere i alderen 18-34 år.

Det er ingen overraskelse at Facebook ønsker å være størst, og grunnlegger Mark Zuckerberg tilbød i november Snapchat 3 milliarder dollar for eierskap . Snapchat takket nei til tilbudet, og har bare fortsatt å øke.

Samme trend i Norge

Også i Norge er Snapchat mer populært enn Twitter,  og antall brukere har blitt tredoblet fra 432.000 til 1,1 millioner på et år, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI.

Til sammenligning har Instagram og Twitter henholdsvis 1.028.093 og 932.124 norske brukere, ifølge tallene fra Ipsos MMI. Størst er Facebook med nesten 3.1 millioner brukere.

sosialemedier_ipsosmmi

Ipsos MMI tok i sin undersøkelse utgangspunkt i 18 sosiale nettjenester, og den inkluderte i motsetning til den amerikanske undersøkelsen til Comscore, Spotify, Youtube og Google+, som alle har flere norske brukere enn Snapchat.

Når det er sagt er Snapchat sammen med Facebook og Instagram den tjenesten som anvendes mest av brukerne. Flere enn halvparten av brukerne bruker disse tjenestene daglig.

 

2 COMMENTS

  1. Hei! Enig med deg at det hadde vært interessant å ha med brukere over 34 år i en slik undersøkelse, det er mulig resultatet hadde blitt noe annet da. Samtidig er det, som du sier, mange Snapchat-brukere som er under 18 år, så spørsmålet er om ikke disse Twitter-brukerne over 34 år, og Snapchat-brukerne under 18 år utjevner hverandre?

    Når det gjelder brukerprofiler så er det mulig å ha flere både Twitter- og Snapchat-kontoer, selvom begge er tilknyttet telefonen.

  2. Jeg antar at en svært høy andel av de som bruker Twitter er “oldiser”, dvs. over 34. Faller derfor utenfor den amerikanske undersøkelsen. Og det finnes vel ikke mange over 34 som bruker Snapchat ? Heller ikke i Norge? Jeg har et stort nettverk og har i hvert fall aldri hørt om noen som innrømmer det når jeg spør.

    Uansett vil det være interessant å vite om Snapchat er større enn Twitter totalt sett i USA, og ikke bare for de under 34.

    I en slik undersøkelse vil det også være avgjørende å ta hensyn til hvor mange som bruker alias. De færreste har vel mer enn en identitet på Twitter siden den er linket til telefonen. Mens de på Snapchat har mange ulike konti.

    Svært, svært mange av Snapchat brukerne er IKKE fylt 18 år.

    Og til slutt er det viktig å få avklart om undersøkelsen spør om antall konti eller aktive brukere (og i så fall for hvilket tidsrom). I desember 2013 anslo Business Insider at det kun var 50% av Snapchat konti som ble kategorisert som aktive brukere, og bare 55% av dem igjen som faktisk brukte dette daglig eller flere ganger i uken…. http://www.businessinsider.com/snapchat-active-users-exceed-30-million-2013-12

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here