Det hadde skremt meg mer om DNB (eller andre banker) satt passivt på sidelinjen og så på at de ble disrupted, skriver Hans Petter Nygård-Hansen – i et svar på kritikken mot bankens app. 

(Denne kommentaren følger etter at Geir Sand Nilsen fredag skrev at DNBs satsing på egen app, skremmer gründerhjertet hans. Banken har over flere år vært i samtaler med det norske oppstartselskapet Mcash, for så å lansere en konkurrerende app.)

I dag er kritisk masse kritisk. En god ide eller tjeneste er ikke godt nok. Du må ha et tilstrekkelig kundegrunnlag – og det på kortest mulig tid – for å ikke bli utkonkurrert av noen som kommer i kjølevannet av deg og din tjeneste eller produkt.

For kort tid siden lanserte DNB mobilappen Vipps, som gjør det lekende lett å betale venner. De var på ingen måter først, men har på kort tid blitt størst (tror jeg) – i alle fall i Norge. Over 400,000 personer har lastet ned appen – og de som har tatt appen i bruk behøver ikke å være kunder av DNB heller. «Du trenger bare et mobilnummer, og Vipps så er pengene overført», påstår DNB og nesten så enkelt er det.

Last ned og test selv. Vipps er tilgjengelig på iPhone, Android– ellerWP-baserte smarttelefoner.

«Disrupt or be disrupted»

Geir Sand Nilsen – innovasjonssjefen i Fanbooster skrev 3. juli at «Vipps og DnB skremmer vettet av meg» og sikter til DNB sin involvering og rolle rundt Vipps-konkurrenten mCash. Jeg skal ikke gå inn i den diskusjonen, for jeg har ikke tilstrekkelig innsikt og innsyn til å mene så mye om det. Samtidig forstår jeg veldig godt at DNB lanserer Vipps, for om ikke mCash er en stor konkurrent, så kommer konkurrentene nå på løpende bånd – og de kommer ikke fra andre banker, men fra sosiale medier og helt andre industrier.

Les også: Snapchat lanserte Snapcash i november 2014

Les også: Facebook lanserte gratis Friend-to-Friend betaling i mars 2015

Det er usannsynlig at disse tjeneste – og mange flere – ikke kommer til Norge. Det som derimot er veldig sannsynlig er at de tradisjonelle bankene og banktjenestene vil bli utfordret av helt nye aktører, og at betaling på mobil vil bli veldig stort. Både betaling MED mobil, og betaling PÅ mobil. I 2012 stod alternative betalingsaktører for kun 1,5 prosent av totalmarkedet i Europa, mens Accenture spår at dette markedet vil utgjøre 15 prosent i 2020.

Massiv bank-transformasjon

Når Accenture spår at bankene kan tape opptil en tredjedel av sin tradisjonelle omsetning til nye digitale aktører innen 2020, er det ikke på noe som helst måte rart at de forsøker seg med sin egen tjeneste, og at de bruker de markedsmusklene de har for å oppnå kritisk masse, og det så raskt som overhodet mulig.

Over 400,000 har lastet ned Vipps i dag – sannsynligvis over 1 million innen utgangen av 2015. Da vil de stå utrolig mye sterkere rustet mot både Facebook, Snapchat, Swish og ikke minst Google og Apple, samt en rekke andre aktører som vi ikke har hørt om i dag, men som kan bli store i morgen.

Bankene er på samme måte som mange andre bransjer før, på vei gjennom sin egen transformasjon (årets ord 2015?) for å stå sterkere mot konkurransen fra utradisjonelle aktører.

Det her skremmer ikke meg i det hele tatt. Det hadde skremt meg mer om DNB (eller andre banker) satt passivt på sidelinjen og så på at de ble disrupted.

2 COMMENTS

  1. Jeg ble skikkelig disrupted av å lese om så mye disrupted. Flott når vi overhodet ikke har tilsvarende norske ord, så kan vi heller si disrupted til hverandre.

    • Disrupted kan oversettes til så mangt, men det handler i bunn og grunn om forretningsmodeller som blir forstyrret – gjerne av ikke-tilhørende bransjer – og som regel på bakgrunn av ny teknologi, slik Airbnb har forstyrret hotellnæringen eller Uber har forstyrret taxinæringen, sosiale medier har forstyrret mediebransjen og slik Apple har forstyrret bokbransjen, filmbransjen, TV-bransjen og musikk-bransjen …. for å nevne noen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here