Fra kjoleselger til arkitektonisk visualisering! Remi Aleksander Johnsen (25) fra Bergen startet karrieren som kjoleselger på videregående. I dag har han nærmere 25 ansatte under seg i selskapet Brick Visual, som er Norges største selskap for arkitektonisk visualisering. Utdanning har han aldri tenkt på.
Av Camilla Hellum
Da Johnsen var 17 år startet han den nettbaserte kjolebutikken Dresses.no. Konseptet var å selge skreddersydde kjoler.
– En fabrikk i Kina som sydde kjolene. Det var skikkelige forhold på fabrikken, det var enormt viktig for meg.
Johnsen arbeidet med butikken på fulltid ved siden av skolen. – Jeg tok imot bestillinger og svarte på telefoner i skoletimene og friminuttene. Jeg lærte enormt mye om salg, service og strategier for markedsføring, og leste mange bøker om disse temaene.
Selv om Johnsen gjorde god butikk med kjolene ønsket han å teste ut noe ”mindre feminint og mer utfordrende”. – Da jeg var 19 år startet jeg derfor et selskap i USA, som jeg også har den dag i dag. I dette selskapet representerer jeg amerikanske investorer i Europa, med mål om å kapre de beste eiendomsdealene på det “skjulte markedet” i Europa.
Med det ”skjulte markedet” mener Johnsen avtaler som ikke er markedsført av større meglerselskaper. Selskapet fungerer også som megler av norsk laks til kjøpere i både Europa og Asia.
Mange jern i ilden
Den unge gründeren liker å ha mange jern i ilden, og startet i 2012 firmaet Brick Visual sammen med to arkitekter og en økonom fra Ungarn. Selskapet leverer arkitektoniske visualiseringsløsninger. – Vi har satset enormt på det norske markedet, og er i dag det desidert største selskapet i Norge som rent leverer arkitektonisk visualisering.
Selskapet har 27 ansatte i Ungarn, og et par medarbeidere stasjonert forskjellige plasser i Europa og USA. Brick Visual satser på en enorm vekst i år, og ser for seg å ha 40 ansatte innen utgangen av 2014. – Hovedgrunnen til at vi ansetter så mange ungarere er kompetanse. I Ungarn finnes det enorm tilgang på 3D artister i motsetning til i Norge.
Til tross for at Johnsens firmaer går bra, forsøker han stadig å utvide og forbedre.
– Vi setter nå opp et eget team som skal fokusere på animasjoner rettet mot offshore-bransjen. Vi entrer offshoremarkedet denne uken og regner med å doble oppdragsmengden innen kort tid. I tillegg til dette utvikler vi nå en type software som skal ta forhåndssalg av bolig til et nytt nivå. Dette blir helt sinnsykt revolusjonerende, og noe av det jeg har hatt mest tro på noensinne!
Ikke tid til skole
Selskapene til Johnsen har hittil vært så vellykkede at han ikke har sett seg nødt til å ta utdanning. – Jeg har aldri tenkt tanken på utdanning engang.
Har du søkt om støtte fra Innovasjon Norge eller andre til prosjektene dine?
– Ja, men de forstod lite eller ingenting så jeg forsøkte uten hjelp fra de, og markedet har respondert bra.
Hvordan fant du ut at du ville bli gründer?
– Et ønske om å være sin egen sjef og skape arbeidsplasser nasjonalt og internasjonalt har vært en drøm lenge. Jeg har et enormt behov for å skape noe, og brenner for nyskapning. Jeg har lest litt bøker om suksessrike personer og deres fremgangsmåter, og ble i ung alder inspirert og motivert til å satse alt på business.
Hva er planene dine videre?
– Jeg har mange, mange planer. For tiden holder jeg på å utvikle et rensesystem for havbunnen. Ellers har jeg satt et par nye mål for de eksisterende selskapene. Det viktigste målet mitt nå er å få Brick Visual til å bli verdens største visualiseringsselskap. Jeg tør påstå at vi er størst i Europa allerede!