Funrun2Topplasser i app store er ikke forbeholdt aktører med store budsjetter. Norske Dirtybit gir deg “The Fun Run-formula”. 

Norske Dirtybit er et eksempel på at det fortsatt lar seg gjøre. Selskapet vant sist måned prisen for beste oppstart på sparebluss under Nordic Startup Awards, etter to ganger ha toppet de amerikanske App-storelistene med spillene Fun Run og Fun Run 2.

Nå deler markedssjef Aurora Klæboe Berg oppskriften i en bloggpost om hvordan selskapet oppnådde 50 millioner brukere – selv uten å ha på plass koblinger mot vennedeling og sosiale medier.

Hun legger i stedet vekt på at spillet var unikt da det ble lansert i september 2012 – da det ikke fantes andre sanntids multiplayer mobilspill, når Fun Run lanserte.

– Fun Run introduserte både en annerledes spillopplevelse og ny teknologi for mobilmarkedet, sier Berg.

Hun trekker også frem hvordan de bevisst forsøkte å skape spredning fra “munn til munn”:

– Vi forsøke å spre det ved å skape en spillopplevelse som både sjokkerer og engasjerer. Folk deler hvis de er begeistret eller sinte. Fun Run skaper begge følelsene, sier Berg.

Lansering i forkant av eksamensperioden ved amerikanske skoler, hjalp også spillet til å få gjennomslag hos studenter med ønske om å prokrastinere lesingen, tror hun.

9 punkter til suksess

Totalt lister hun opp ni punkter som Dirtybit mener utgjør “The Fun Run Formula”:

  1. å skape noe unikt som skiller seg fra resten
  2. enkelt og intuitivt brukergrensesnitt
  3. Velg et navn som er intuitivt og enkelt å kommunisere
  4. Lag kanaler i sosiale medier
  5. Lær spillerne hvordan de best kommuniserer merkevaren din: #funrun.
  6. Finn måter å skape “word of mouth-effect”.
  7. Finn riktig tidspunkt å distrahere brukerbasen
  8. Ha jevnlige oppdateringer for å holde på engasjementet
  9. Lag unikt innhold for svært engasjerte spillere.

Disse punktene passer kanskje aller best til spill og underholdningsprodukter. Men 3in.no skrev i vinter om metodene til Growth hacker Ryan Holiday.

Rakk ikke å bruke markedsplan

Da Dirbybit lanserte Fun Run 2 i desember i fjor, hadde de planlagt mange markedsaktiviteter. De ble det aldri bruk for:

– Alt vi behøvde å gjøre var å skru på krysspromotering i Fun Run. Plutselig strømmet Twitter over av tweets med Fun Run 2, og vi hadde ikke tid til å gjøre de andre planlagte aktivitetene, skriver Berg.

I stedet for å gjennomføre aktivitetene måtte Dirtybit konsentrere seg om support og henvendelser i etterkant av lanseringen som bragte Fun Run 2 opp på andreplass i Apples App store i USA. Den plassen holdt de i 12 dager.

I dag har Fun Run hatt over 15 millioner nedlastinger, noe som sender de to Fun Run-spillene totalt opp i 65 millioner nedlastinger.

Her kan du se Dirtybits Aurora Klæboe Berg presentere suksessen under en spillkonferanse:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here