Hotelkongen Petter Stordalen satser stort på ny teknologi for å presse ut konkurrenter og ruste om selskapet for fremtiden.

Stordalen, som ifølge Forbes har en beregnet formue på rundt 1,8 milliarder dollar, er eier av Nordic Choice Hotels som har over 200 hoteller i Scandinavia og Baltikum.

Under et intervju med det svenske magasinet Veckans Affärer, forteller den digitale sjefen i Strawberry, Lisa Farrar, at Stordalen ga henne et budsjett på rundt 250 millioner kroner for å foreta en total digital forvandling av selskapet.

Blant de teknologiske løsningene, finner vi virtual reality der gjestene kan designe sitt eget rom og få det møblert slik de vil ha det i virkeligheten, ansiktsgjenkjennelse og smarthøyttalere på hotelrommene via Amazons AI-assistent Alexa.

Selskapet eksprementerer også med blockchain-teknologi, forteller hun.

Vil spille en nøkkelrolle

I dag booker mange hotel gjennom bookingsider som Hotels.com og Booking.com. Bookingsidene sammenlikner priser og tar ifølge Farrar, opptil 25 prosent av fortjenesten. Det ønsker selskapet å gjøre noe med.

Noen av rommene har allerede blitt gjort tilgjengelig på blockchain-plattformen Windingtree, hvis data kan brukes av tredjepart-apper- og sider som henvender seg til kunder.

– Det er veldig spennende, men fortsatt veldig tidlig ennå. Dette er en lettere og billigere distribueringskjede som vil kunne komme til å utfordre booking-gigantene, sier hun til nettavisen.

Fordelen med at kundene booker direkte via deres app eller hjemmeside, er ikke bare at fortjenesten deres øker, men informasjonen kundene oppgir når de booker et hotel har også stor verdi med tanke på selskapet visjon for fremtidens hotellopplevelser, forteller Farrar.

– Fra kundene lander på flyplassen, vil vi vite hvem du er, og hva du ønsker ut av hotelloppholdet. Minibaren vil være fylt opp med favorittølet ditt, digitale bilder av familien din vil være på plass og musikk fra Spotify-listen din vil være slått på. Alt som du setter pris på i ditt eget hjem, vil vi kunne levere på hotellet, sier hun.

Plattformen går også under selskapets nye statsingen på langtidsutleie av leiligheter, forteller hun. I slutten av fjoråret ble nemlig selskapet største eier av Sveriges største langtidsutleie-firma. Det svenske selskapet eier nå 3000 leiligheter i landet.

Blockchain-plattformen går under ideen om å gjøre det lettere for beboerne å leie ut leilightene når de er ute å reiser. Det nye bookingsystemet vil ifølge Farrar spille en nøkkelrolle dersom ideen skal bli satt ut i livet.