Testkampanje viser at 300 ganger så mange klikket på annonsen. Og hele 50 prosent av mottagerne møtte opp for å hente en flaske cola. 

Analyseselskapet ABI Research trekker i en ny analyse frem Unacast som protoypen for fremtidens annonsering. Selskapet ble tidligere i år også kåret til beste nykommer under Nordic Startup Awards.

Selskapet sikter mot å bli den ledende aktøren som binder sammen den fysiske og virtuelle verden. Det skal skje gjennom å levere målrettede markedsføringsbudskap basert på hvor du befinner deg.

Nå er de første resultatene på hvordan lokasjonsbasert annonsering konverterer i virkeligheten inne. Den viser at klikkraten på annonsene er 300 ganger så høy som på vanlige annonser:

• Hver fjerde som har VGs app på smarttelefonen klikke på tilbudet.
• 50 prosent av disse møtte opp for å hente Cola-en på kinoen.
• 60 prosent av de som besøkte kinoen klikket på den målrettede annonsen som kom opp i etterkant, som tilbød dem en gratis kinobillett sponset av Cola. Halvparten av disse igjen returnerte til kinoen for å hente billetten.

Styrer hvor du går?

En naturlig innvending er at testkundene fikk tilbud om gratis varer og tjenester, noe som trolig bidro til de gode resultatene.

Samtidig illustrerer testen hvordan proximity markedsføring både kan endre måten markedsførere må jobbe for å bygge lojalitet mot sine kunder. Og hvordan butikker i økende grad må inngå partnerskap for å kunne lokke brukerne til sin butikk.

Unacast-gründer Kjartan Slette beskriver den på denne måten:

– Det er sjokkerende at noen merkevarer selger disse produktene i fysiske butikker, men har ingen ide om hvem som faktisk kjøper dem. Det er den sanne verdien av proximity, å få merkevaren nærmere til publikum, sier Slette.

– Hyperrelevansen beacons tilbyr sikrer at vi kan styrke vår rolle og levere noe med virkelig verdi både for forhandlere og forbrukere. Unacast utnytter kraften i proximity markedsføring for å gjøre det til en genuint bærekraftig og skalerbar modell, sier Knut Anders Thorset, senior manager for digital markedsføring i Coca-Cola Norge til The Drum.

Unacast løsning åpner også for økte inntekter til mediene, som kan oppnå høyere verdi på tilbudene.

Kilde: The Drum

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here