Affiliate Marketing har vært på markedet i noen år nå, men forsatt er det mange som ikke vet om denne måten å markedsføre seg på. Denne markedsføringsmetoden kan være til stor hjelp for små og store selskaper, når det er snakk om markedsføring på nett.
Definisjon: En måte for et selskap å selge sine produkter ved å registrere enkeltpersoner, eller selskaper ( tilknyttede selskaper) som markedsfører selskapets produkter for en kommisjon.
Man kan tilnærme seg affiliate markedsføring på to måter;
Du kan tilby et affiliate program til andre, eller du kan registrere deg for å være en annen virksomhets affiliate. Virksomheter som kjører affiliate programmer betaler sine partnere en kommisjon for hvert “lead” eller salg som kommer til din nettside. Ditt hovedmål bør være å finne partnere innenfor din målgruppe som kan tilegne ditt produkt eller nettside de riktige egenskapene.
Et eksempel på samarbeidpartnere er bloggere, nettmagasiner og privatpersoner (ofte brukt gjennom Facebook). Disse har ofte stor påvikningskraft på sine leser og følgere. Dette kan være spesielt effektivt om man har et nytt produkt som skal lanseres, eller man trenger mer trafikk og oppmerksomhet til nettsiden.
Flere muligheter
Når man setter i gang med en slik avtale, kan man gå to veier; Man kan velge direkte affiliate eller indirekte affiliate. Forskjellen på disse metodene er at ved direkte affiliate er det du som administrerer. Dette kan være kostbart og tidkrevene i starten for selskapet, men vil ofte lønne seg i lengden. Ved å benytte seg av direkte affiliate må man bruke tid på å finne og skrive avtaler med de samarbeidspartnerne man vil ha i sitt nettverk, men dette gir deg også mer kontroll på hvem som markedsfører for deg og innhold. Ved indirekte affiliate går man gjennom et affiliateprogram som finner samarbeidspartnere for deg. Ulempen ved å bruke et affiliate-program er at du ikke har kontroll over hvem som markedsfører for deg eller innholdet, i tillegg sitter du igjen med en mindre del av kaka, fordi selskapet bak programmet tar en god del av kjøpssummen.
Fordi det kan være tidkrevende å administrere et større affiliate nettverk, bør man vurdere å velge bare noen få selskaper, i første omgang. Intervjue dem før du registrerer dem. Samarbeidspartnere er en utvidelse av salgsteamet og representerer din online merkevare, så velge partnere nøye.
Bli affiliate
Man kan også bli med i et annet selskaps affiliate-program. Det handler om ekstra inntekter. Tenk på dine kunders behov: Hvilke andre produkter eller tjenester kan være interessant for de som besøker nettsiden din? Affiliate programmer kan øke salget – uten at det koster deg noe!