9 av 10 mener det er essensielt for innovasjon. Men i Norge er det fortsatt lite utbredt.
Norske virksomheter er dårlige til å koble opp med oppstartsmiljøene. Dermed går de glipp av viktig kunnskap og endringskraft for å håndtere dagens konkurranseklima. Det var konklusjonen under en av sesjonene under High tech Norway, en del av Startup Extreme, sist uke.
For utenlands er det langt fra kun teknologiselskaper som Microsoft og Dell som omfavner oppstartselskaper. Også Coca Cola og Unilever har egne programmer for å lete etter, tiltrekke seg og samarbeide med unge teknologiselskaper:
• Faktisk oppgir hele 88 prosent av respondentene i en undersøkelse utført av KPMG at oppstarter er essensielt for deres innovasjonsstrategi.
• Knapt annenhver av Europas 100 største selskaper har nå en egen venture-aktivitet, ledet an av tyske selskaper.
Men hvordan gjør man det?
Den britiske innovasjonstenketanken Nesta har laget en guide til hvordan etablerte selskaper bør angripe dette. Der påpekes det at også små- og mellomstore selskaper bør samarbeide med ferske oppstarter.
– I stedet for at noen selskaper taper, og noen oppstarter vinner, bør startuper sees som en potensiell partner. Partnere skaper mer verdi for ditt selskap, mer verdi for din kunde og for hele industrien, sier Giuseppe Zocco fra Index Venture.
Her er listen over 10 punkter:
Del 1: Å lage programmet
1. Vurder målene dine med å engasjere deg i startup-er nøye
Handler det om å fornye bedriftskulturen, endre merkevareoppfatningen, løse forretningsproblemer, ekspandere inn i fremtidige markeder eller noe annet?
2. Velg programmene som leverer på disse målene
3. Sikre deg støtte på styrenivå
Del 2: Måle programmet
4. Utvikle resultatindikatorer
5. Fang data og tilbakemeldinger kontinuerlig for å forbedre modellen
Del 3: Implementere programmet
6. Gi startup-programmet til folk med entreprenøriell tankesett
7. Alloker en intern ressurs som kan både støtte beslutninger og skaffe budsjett
8. Skap en offentlig tilgjengelig adgangspunkt for oppstarter.
9. Speide internasjonalt for å finne de beste oppstartes- og teknologiselskapene
10. Gjør det enklere for oppstarter å jobbe med deg.
Hva er så fordelen med å ha formalisert samarbeid med oppstartselskapene?
Rapporten peker på at 1) samarbeidet blir mer kostnadseffektivt for selskapene. 2. Offentlig forpliktelse sender sterke signaler til egne ansatte, eksterne partnere og fremtidige ansatte. 3. Formaliserte programmer er mer synlige for oppstartsmiljøet.
En guide til hvordan etablerte selskaper bør angripe dette.
Les også: Utpek en gründerkontakt i din bedrift!