Er Norge en merkevare? Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth møter motbør for valg av metafor.
Tidligere Aftenposten-redaktør Hilde Haugsgjerds kronikk ble fulgt opp med debatt i Dagsnytt 18 fredag.
– Norge er et land og en nasjon, ikke en vare som kan selges. Det er ingen som eier Norge. Du kan selge tjenester fra norsk reiseliv, varer fra norsk næringsliv, men du kan ikke selge landet vårt, hevdet Hilde Haugsgjerd i debatten på NRK.
Og fulgte opp med følgende analogi.
– Jeg reagerte rent følelsesmessig. Skal vi flagge for en merkevare, skal vi synge “ja, vi elsker” for en merkevare. Nei, det skal vi ikke, uttalte Haugsgjerd.
Naturen selger seg ikke selv
Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth vektlegger at Norge har behov for å samle seg om noen verdier.
– Nå er det sånn at fjell, skoger, hav og fjorder ikke selger seg selv lenger, sier Traaseth.
Hun poengterer at Innovasjon Norges merkevaredivisjonen er opprettet for å synliggjøre reiseliv, investeringsmuligheter og norsk kompetanse internasjonalt.
– Vi må bygge merkevare rundt hva vi har av kunnskap og hva vi kan bidra med til klimakrisen. Det mener jeg er viktigere enn noensinne, svarer Traaseth.
– Kan skape motstand
Haugsgjerd gir Traaseth støtte for at det kan være fornuftig å hente inn metodikk og kunnskap fra merkevarebygging for å styrke Norge utenlands. Men er ikke fornøyd med at Traaseth holder fast ved å bruke ordet merkevare.
– Jeg skjønner godt at det kanskje er lurt i Innovasjon Norge å tenke merkevaretenkning, som er et fagspråk eller metodikk. Men gjør det uten å si det offentlig og til oss som bor i landet, avslutter Haugsgjerd sin innledning.
– Hvis de man skal mobilisere ikke kjenner seg igjen, kan det bli en hemsko. Det kan skape avstand og i verste fall motstand i stedet for engasjement, påpeker Haugsgjerd.
Søndag fortsatte Traaseth diskusjonen på Twitter. Hun avviser der at det er grunn til å tolke merkevare som kun noe som dreier seg om varer, og er negativt.
. @Majasin hvem sier at merkevare bare er for ting? Hvor står det?
— Anita Krohn Traaseth (@KrohnTraaseth) January 18, 2015
En bruker reiser spørsmålet om ikke hele diskusjonen er unødvendig. Mens Traaseth mener diskusjonen er nødvendig:
. @Majasin vi kommer ikke unna det, må ta den disk, slik vi har gjort før med alle ukjente begreper knyttet til feks Internett @skribente
— Anita Krohn Traaseth (@KrohnTraaseth) January 18, 2015
Jeg tror poenget her dreier seg om det rent språklige. Ordvalgene. På samme måte som Rema 1000 er en dagligvarekjede er Norge et land, men at de har en mekevare. Og den må bygges. Er forøvrig enig med Traaseth i at det ikke bare er ting som har en merkevare. Virksomheter som Telenor, Ruter, NHO og NRK har åpenbart en merkevare.