Gründermentaliteten blant våre ansatte var nøkkelen til å lykkes, skriver Øyvind Thomassen i Skandiabanken.

Noen banker sponser fotballag og skiløpere. Vi velger å støtte en bok om gründervirksomhet. Rett og slett fordi vi i Skandiabanken synes det er viktigere.

For det kreves stayerevne for å bli gründer, og noen få har pågangsmot til å starte en virksomhet og ta den økonomiske risikoen som kreves. De som både tør og kan, er heltene blant oss, og vi trenger flere av dem. De har selvtillit nok til å satse på seg selv og stå på egne ben.

Gründermentalitet

Men gründere lykkes heller ikke alene. De er avhengig av å bygge et lag rundt seg for å virkeliggjøre drømmen. Og på det laget kan vi alle spille en rolle. Alle kan lære noe av den mentaliteten og det pågangsmotet som gründere har. Og vi har ikke bare bruk for gründere som vil starte for seg selv – vi trenger gründermentalitet i alle virksomheter, enten det er i det offentlige eller private.

For ofte dreier gründervirksomhet seg om å videreutvikle produkter eller tjenester som allerede finnes.

De færreste gründere finner opp noe helt nytt som ingen har tenkt på før. Steve Jobs oppfant ikke computeren, Odd Reitan var ikke den første som laget en kolonialbutikk og Stormberg-gründer Steinar Olsen var ikke den første som solgte turtøy. De tok noe som allerede var der, men mente at de hadde en idé som var bedre enn konkurrentenes. De utviklet og forbedret. Det må også gjøres i etablerte selskap, og derfor er gründermentalitet noe alle virksomheter har bruk for.

Den 155. banken

Før Skandiabanken Norge startet den 27. april 2000 var det 154 banker i Norge. Det var i utgangspunktet ikke behov for én til. Vi var nødt til å være annerledes for å lykkes. Derfor måtte vi videreutvikle og forbedre bankideen. Vårt ubeskjedne mål var at vi skulle lage en drømmebank. En drømmebank for kundene, de ansatte og eierne. Og det var ikke tilfeldig av kundene ble nevnt først. Vi skulle bli en ren internettbank, ha forståelige produkter, åpne priser og like gode vilkår for alle. Tjenestene skulle være enkle og praktiske for kundene. I tillegg skjønte vi at de andre bankene hadde gitt oss en gavepakke. For bankkundene hatet alle gebyrene de måtte betale. Derfor innførte vi gebyrfrihet.

Vi lyktes fordi vi tenkte nytt, utfordret og tok sjanser – mye av det som kjennetegner gründerbedrifter. Det vi hadde, og som mange som starter opp egen virksomhet sliter med å finne, var en eier som trodde på at Skandiabanken kunne lykkes i Norge. Det var selvfølgelig en stor fordel, men det var ingen garanti for suksess. Jeg mener gründermentaliteten blant våre ansatte var og er en langt viktigere faktor. Det var det som gjorde at vi kunne skape vår egen plass blant mange store konkurrenter, og det som har gjort at bank nummer 155 har vært Norges best likte de siste ti årene.

Sju hemmeligheter for suksess

Her er det jeg mener er de sju viktigste hemmelighetene bak vår suksess – steal with pride!

1. Ansett dyktige folk som deler verdier og mål

Vi hadde et hårete mål om å revolusjonere bankverdenen. Det kunne vi bare oppnå hvis vi greide å sette sammen et lag som ønsket å bygge noe som var annerledes. Vi brukte nettverket vårt flittig for å sikre at vi ansatte personer som kunne utfylle hverandre. Vi var også på jakt etter personer som ikke hadde lykkes med alt. Det er en utrolig nyttig kompetanse hvis du kan vise at du har lært noe av å ha feilet. Som nyutdannet bør du ta noen sjanser – det er lettere å gjøre det nå enn når du blir 50 år. Historiene til gründerne som skriver i denne boken viser at noen av dem har mislykkes flere ganger. Det er ikke tilfeldig. Trening gjør mester.

2. Hør på kundene – de vet mest

Da jeg ble ansatt nummer en i Skandiabanken hadde jeg erfaring fra forsikring, men aldri jobbet i bank. Det jeg visste noe om, var det å være bankkunde, og at mange med meg ikke var fornøyd med det bankene leverte av tjenester. Vi brukte den misnøyen da vi bestemte hvordan Skandiabanken skulle bli. For det er kundene du må høre på for å bli bedre. Vi har 250 flinke ansatte som vet mye, men våre 365.000 kunder vet til sammen veldig mye mer. Hver måned får vi over 600 unike innspill fra kunder. Alle blir lest og spilt inn i organisasjonen. Hvis vi kan nyttiggjøre oss litt av den kunnskapen om hva de ønsker seg av banken sin, så vinner vi. Slik er det i alle bransjer.

3 Gjør som du sier

Alle er enige om at det er viktig å gjøre det man sier, men likevel er det overraskende mange som ikke gjør det. Du må levere på forventning for å bygge tillit. Greier du ikke det over tid, går du mest sannsynlig konkurs. Så enkelt er det.

4 Ikke forsøk å bli likt av alle

Vi bruker kommunikasjon bevisst for å provosere og skille oss ut. Vi ønsker at folk skal gjøre seg opp en mening om oss – de skal føle noe når de hører om Skandiabanken. Elsk oss eller hat oss, men vær for all del ikke likegyldig. Vi skal være noe for noen, men ikke alt for alle. Så får kundene avgjøre om de mener at de passer sammen med oss eller ikke. Jeg tror mange bedrifter gaper over for mye – de vil bli likt av så mange at de ender opp med at folk flest ikke bryr seg. Da blir du verken likt, husket eller brukt.

5 Bli undervurdert

Som ny bank ble vi løpt ned av konsulenter og eksperter som ville tilby oss dyre og ikke veldig gode råd. Eksperter som vet alt bør du holde deg unna. Da takket vi pent for møtet og sa at «dette er akkurat det vi ikke trenger». Småfurtne konsulenter snakket nok ikke bare pent om oss og spredde rykter i bransjen om at Skandiabanken umulig kunne få til noe. Det gjorde at vi ble undervurdert, og det passet oss utmerket. Jeg anbefaler alle å bli undervurdert. Det kan ta deg langt.

6 Slipp ideene frem

Alle virksomheter må utfordre seg selv. Det kan de rundt deg hjelpe til med. For kollegaene dine har mange gode ideer, men lysten og evnen til å tenke utenfor boksen forsvinner hvis de ser at det er umulig å få gjennomslag. En virksomhet med innovasjonskultur slipper ideene til og står derfor ikke stille. Slik hindrer du at du begynner å slappe av eller blir for fornøyd. For hviler du på dine laurbær, kommer det en ny gründer og tar deg.

7 Skaff deg litt flaks

De som starter ny virksomhet kan planlegge så mye de vil, men for å lykkes kan flaks være noe av det viktigste. Den støter du som regel på når du først er i bevegelse. Vi jobbet hardt, men vi var også heldige. Bruk av banktjenester på internett tok av i det tidsrommet vi startet. Timingen kunne ikke vært bedre, men det var ikke noe vi kunne forutsett eller planlagt ned i minste detalj. Jeg hadde en sjef en gang som satt med 150 søknader foran seg. Han tok halvparten og kastet i søppelkassen med ordene: «Vi kan ikke ansette folk som ikke har flaks». Det kan virke skremmende at suksess eller fiasko kan påvirkes av timing og tilfeldigheter, men det er like greit at du er klar over det.

Vi i Skandiabanken har som slagord at det skal være enkelt. Det kommer aldri til å bli enkelt å være gründer – til det er det for mange utfordringer som ligger mellom en idé og suksess. Det å bli gründer er ikke noe du kan lese deg til. Men du kan heller ikke bli gründer uten kunnskap. Jeg håper denne boken gir deg både et teoretisk og praktisk grunnlag som du kan vil ha nytte av i arbeidslivet – uansett om du har som mål å bli en ny Steve Jobs eller ikke.

Lykke til!

Øyvind Thomassen
adm.dir i Skandiabanken

(Innlegget er hentet fra boken “Gründere bygger Norge“)

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here