Innovasjon, samarbeid og nedrivning av siloer må begrunnes i potensialet for verdiøkning, mener shared value-ekspert Louise Kjær.
(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)
– Hvordan får jeg styret til å gi meg lov til å jobbe med det som er fremtiden for vårt brand?
Det var blant spørsmålene som ble drøftet da Open Innovation Lab of Norway arrangerte workshop for sine medlemmer med Kjaer Advice-grunnleggeren denne uken.
Langsiktig tankegang kan være en utfordring for enhver bedrift, og hensyn til bunnlinjen veier tungt i de fleste styrerom. Derfor understreker Kjær viktigheten av å rettferdiggjøre arbeid med shared value innovation med å tydeliggjøre potensialet.
– Samarbeid er en tidkrevende og ressurskrevende prosess, og man er avhengig av en god ide for å rettferdiggjøre innsatsen, sier Kjær.
– Avgjørende at det gir mening forretningsmessig
Aller viktigst – og vanskeligst – kan det være å argumentere for ressursbruken overfor egen ledelse. At innovasjon, samarbeid og nedrivningen av siloer må begrunnes i potensialet for verdiøkning var en viktig del av budskapet til Kjær.
– Det er av avgjørende betydning at ny, bærekraftig tenkning med en gang gir mening forretningsmessig, og kan forklares tydelig til både kunder, medarbeidere, styre og omverdenen forøvrig. Men å bygge et nytt partnerskap er ikke business as usual. Du må være villig til å sette av tid og ressurser til å tenke langsiktig, sa hun i et intervju med InnoMag i november.
Les også: Shared value-ekspert: – Partnerskap er nødvendig for å løse samtidens utfordringer
Skillelinjene fjernes
I det samme intervjuet snakker hun også om hvordan vår tids nye utfordringer har vært med på å gjøre shared value creation mer interessant for bedrifter:
– Mange av verdens multinasjonale selskaper har blitt inspirert av FNs bærekraftsmål, som blant annet setter fokus på behovet for samarbeid på tvers av sektorer. Men vi lever også i en tidsalder hvor det generelt har blitt tydeligere at sosiale, miljømessige og økonomiske mål er sammenfallende.
Globale fenomener som migrasjon, global oppvarming eller overvekt, problemer som utgjør en trussel mot samfunnsstrukturer – er problemer som går på tvers av industrier og blir felles utfordringer.
– Denne typen problemstillinger gir behov for samskaping, og utfordrer den tradisjonelle silotenkningen, sa Kjær under workshopen. Samtidig belyste hun viktigheten av å hele tiden ha fokus på verdiskapning.
– Bærekraftsmål blir fort glossy, vi må se på hva vi faktisk gjør.
– Samfunnsrelevans nødvendig
Et eksempel som ble trukket frem var danske Bluetown, som setter opp sendertårn for mobil- og internettsignaler i utviklingsland. I samarbeid med blant annet myndigheter, finansinstitusjoner og banker tjener selskapet penger på å knytte mennesker uten internettilgang til resten av verden. Slik bidrar de til å utviske det moderne klasseskillet online/offline – samtidig som de tjener gode penger.
– NGOer og bistandsorganisasjoner kan ha vanskelig for å svelge at private skal tjene penger på utvikling. Men i dag er samfunnsrelevans nødvendig for virksomheter, sa Kjær.