– I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder man er mindre god på – dette for å klare å skape et steike godt produkt! –  mener brobygger, visjonær og grunnlegger av innovasjonsnettverket ThunderWave, Marcus Winnfors Ravik.

Navn: Marcus Winnfors Ravik (22)
Stilling: Grunnlegger av ThunderWave, et innovasjonsnettverk for unge.
Favorittduppeditt:
Notatboka mi, den er alltid med meg.
Favorittapper:
LucidChart, Google Keep og Audible
Beskriv deg selv med 3 ord: 
Kreativ, visjonær og annerledes

Hvordan kobler du av om vinteren?

Nå kobler jeg sjelden av, men jeg er veldig glad i å ake og ha snøballkrig. Det får ihvertfall tankene bort fra arbeid og hverdagen:)

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Forhåpentligvis har ThunderWave bredt seg utover hele Skandinavia og virkelig gjort en forskjell. Ambisjonen er også å ha startet opp minst to nye selskaper innen den tid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din virksomhet? 

Jeg er utrolig fascinert av potensialet hos noe eller noen, og vil derfor karakterisere det som min store lidenskap! Hele tanken bak prosjektet mitt er å bygge en kultur rundt en merkevare hvor vi alle bringer frem det beste i hverandre.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Det er flere. Simon Sinek har gjort et sterkt inntrykk på meg og det samme har Martin Luther King. Men jeg vil si at de som inspirerer mest i hverdagen (som det er flest av) er de rundt meg i teamet – de er så inspirerende med alt de får til!

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

Det er studentorganisasjoner, men jeg ser heller på dem som samarbeidspartnere enn konkurrenter. I stedet for å bruke energi og kapasitet på å dytte ut konkurrenter, burde man fokusere på hva man er skikkelig god på og heller slå seg sammen med andre på områder der man er mindre god – dette for å kunne kunne skape et steike godt produkt! I ThunderWave, hvor vi fokuserer på å gjøre verden bedre og har det som produkt, så er “konkurrenters” fremgang vår fremgang hvis de har samme filosofi som oss. Sammen er man sterke, bare man deler suksessen!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Ted Talks og konferanser er for meg en veldig god arena. Her møter jeg mange inspirerende og kloke mennesker og lærer mye av foredragene og samtalene vi har sammen. I tillegg leser jeg også relevante nyhetsartikkelen innen forskning og utvikling.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

Vi jobber med innovasjon mot bedrifter, så jeg vil si 10. Strategisk sett så har vi månedlige møter hvor vi setter alt vi har på prøve og innoverer våre egen handlingsmetoder. Dessuten er vi veldig nøye med å alltid rekruttere de unge inn med all deres innsikt!

Hvor viktig blir en digital markedsstrategi fremover?

Det er alfa og omega, men det må gjøres smart. Det må alltid være i tråd med hva folk vil ha, aldri noe annet. Content marketing er key her – key er også gode historier!

 

 

3 COMMENTS

  1. Marcus har rett i noe viktig her; fokus på samarbeid fremfor konkurranse skaper et bedre produkt. Spesielt om man jobber for samme formål (WHY), så vil det være viktigere å vinne sammen for mest mulig påvirkning, enn å vinne alene. God innstilling Marcus Ravik, og godt skrevet Julie Vissgren 🙂

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here