Russiske StartRocket ønsker å tilby selskaper reklameplass i verdensrommet, ved hjelp av små reflekterende “kube-satellitter”.
Det russiske selskapet StartRocket har store planer om å bygge reklameplakater i verdensrommet, så nattehimmelen vil kunne lyse opp med logoer som Coca-Cola, McDonald’s og Starbucks, det skriver blant annet NBC.
Selskapet kom i forrige uke med en video som viser prototypen for små reflekterende “kube-satelitter”, som skal kunne lyse opp himmelen i forskjellige mønstre.
Planen er at disse satellittene skal være klare allerede i 2021, men selskapet har ikke uttalt hvor mye en slik reklame vil koste for annonsører og nøyaktig hvor mange satellitter de skal bruke.
Satellittene blir sendt ut i en rakett, og skal ligge i en lav bane rundt jorden, ca 450 km fra jordens overflate. Her vil hver av dem brette ut et lerret på ca 10 x 10 meter, og vil koble seg sammen til et gigantisk lerret, med lysreflekterende mønster som vil fange solens stråler. Annonsene vil kunne ses over hele jorden, men kun om natten.
CEO Vlad Sitnikov forteller til NBC News at han ble inspirert av Rocket Lab, som i 2018 sendte opp en “disko-kule-satelitt”, som en kretsende kunstinstallasjon. “Hva om vi kunne finne opp et nytt medium, det første medium i bane rundt jorden”, forteller Sitnikov.
Men ikke alle er like begeistret for planen. Flere forskere har uttalt at dette er en dårlig ide, av flere grunner, mest av alt, kollisjoner.
Professor John Crassidis ved Universitetet i Buffalo sier til NBC at det største problemet er at disse satellittene vil ende opp som romavfall.
– I verste tilfelle vil de også kunne krasje med andre satellitter i den lave jordbanen, og det vil vi definitivt ikke, sier Crassidis.