I dag var Kompass & Co første norske bedrift til å vinne prisen “Gamchanger”, som skal hedre sosiale entreprenører.

Bak utmerkelsen sto Modern Times Group (MGT) og Reach for Change. I år er første gang prisen deles ut i Norge.

Totalt 45 kandidater meldte seg på konkurransen om å bli årets Gamechanger, og 6 stykker ble tatt ut til intervju. Halvparten av disse gikk videre til finalen, og 1 sto igjen som vinner kåret av både jury og stemmeavgivning innenfor MGT-gruppen.

Kompass & Co har utviklet et program som skal hjelpe ungdom som har falt ut av samfunnet til å finne ut hva de vil i livet, samt hjelpe dem tilbake på skolebenken eller inn i arbeidslivet.

Bedriften sysselsetter en rekke ungdom innenfor prosjekter som catering og opprustning av møbler. Alle som jobber for Kompass & Co blir lønnet.

Sherry Hakimnejad, som er en av gründerne bak Kompass & Co, fikk ideen til konseptet da hun jobbet som barnevernspedagog.

– Jeg holdt på å bli utbrent, for jeg merket at om jeg skulle gjøre jobben min ordentlig så innebar det å jobbe både mer og utenfor min stillingsbeskrivelse.

Hakimnejad sikter til at nøkkelen til å få ungdommene til å stole på henne, og dermed sette henne i en posisjon til å hjelpe dem, innebar at hun måtte hjelpe til med ting som å flytte, fylle ut papirer, handle på IKEA og lignende utenfor arbeidstid.

Hun ville hjelpe fler en hun maktet i jobben som barnevernspedagog, og tok kontakt med en coach. De fant tonen og utviklet Kompass & Co sammen.

Får utviklet bedriften gjennom 2015 

Å bli kåret til årets Gamechanger innebærer at man får økonomisk støtte til å utvikle bedriften gjennom et helt år. Man får også delta i et inkubatorprogram med tilgang på mentorer fra MTG.

Mentorene vil bistå med forretningsveiledning, markedsføringsråd, samt bistå i forbindelse med ulike utfordringer den sosiale entreprenøren kan møte på.

Hva vil dere bruke premien og året på? 

– Få opp mestringsarene våre, og ansette de riktige menneskene som kan være med på å få opp disse arenaene. Vi ønsker også å komme inn i lokaler hvor vi kan produsere catering, re-design og dyrkeprosjekter. Det blir et utviklingsår for oss, hvor ting vil passe litt mer på plass, sa Hakimnejad.

Om KOMPASS & CO 

Kompass & Co har gjennomført et 3-årig pilotprosjekt som viser at mange av ungdommer sliter med traumatiske opplevelser fra barndommen, lav selvfølelse, lav mestring, lav gjennomføringsevne og utfordringsfølelse, lite samfunnsansvar og sosialt nettverksansvar. Dette gjør at de i tillegg har store faglige hull og mangler sosial kompetanse som stiller dem i dårlig posisjon når de skal søke arbeid.

Kompass & Co har derfor utviklet et ungdomsprogram som skal hjelpe ungdommer på rett vei.

Vinnerkriteriene:

  • Sosial verdiskapning: Ideen skal kunne løse aktuelle og høyst tilstedeværende problemer mange barn opplever.
  • Innovative: Nyskapende idé, noe tilsvarende løsning finnes ikke samfunnet.
  • Bærekraftige; En forretningsmodell eller økonomisk strategi som kan vedlikeholde driften på lang sikt.
  • Systemendrende: Løsningen skal ha potensiale  til å endre samfunnet, og skape en forandring i et langvarig perspektiv.
  • Skalerbar: Det skal ikke være en idé som kun vil komme noen få til gode.

Om Reach For Change 

  • Reach for Change er en stiftelse hvis visjon er å skape en global bevegelse av endringsagenter, som ønsker å forbedre hverdagen for barn.
  • Bedriften hjelper sosiale entreprenører i oppstartfasen med å bygge en bærekraftig organisasjon, gjennom tilgang til inkubatorprogram og økonomisk støtte.
  •  Reach for Change ble startet i Sverige i 2010.
  •  Opererer for tiden i 17 land, på 3 kontinenter; Bulgaria, Danmark, DR Kongo, Estland, Ghana, Kasakhstan, Latvia, Litauen, Norge, Russland, Rwanda, Senegal, Sverige, Tanzania, Tsjad.
  • Reach for Change støttet 46 sosiale entreprenører i løpet av 2013.

Foto: Tom Storvik

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here