Du skal aldri bekymre deg for å gjøre produktet for enkelt, fastslår Lean Startup-guru Eric Ries. Her er hans fem veier til å finne “minimumsproduktet”.
– Det er gode nyheter om du finner ut at systemet du lager er for enkelt, skriver Eric Ries.
Mens norske databrukere sliter med systemer som vokser dem over hodet og er upraktiske, har bakmennene bak Lean Startup-metodologien gitt verdens gründere og utviklere en ny måte å nærme seg utvikling av nye tjenester.
Den siste tiden har metodene blitt tatt i bruk i stadig flere etablerte virksomheter, deriblant det amerikanske storkonsernet GE og japanske Toyota.
• Les også: Hvorfor feiler IT-løsninger gang på gang i Norge?
I et utdrag fra sin nye bok, besvarer han den vanlige bekymringen til de aller fleste som forsøker å lansere et nytt produkt (utdrag):
“Mine fire medgründere grep tak i meg, og sa: Vi kan ikke lansere ennå fordi vi mangler denne ene funksjonen.”
De fryktet at uten denne funksjonen ville ikke folk vite hva de skulle gjøre med tjenesten.
Hvis vi ikke legger til funksjonen, spurte de: “Vil tjenesten virke?”
Ja
“Vil folk kunne sende ut invitasjoner?”
Ja.
“Vil folk kunne søke? Vil de kunne kommunisere?”
Ja.
“Vi lanserer”, svarte han. “Og hvis det viser seg, selv på dagen etter lansering, at vi trenger funksjonen, så vil vi begynne å bygge den.”
Flere år og millioner av brukere senere er fortsatt ikke funksjonen bygget.
Finn ut hva folk virkelig trenger
I utdraget poengterer Ries at målet med “Lean startup”-metoden er å finne ut hvordan folk virkelig agerer. Kontrasten kan være stor til funnene som skapes av tradisjonelle markedsundersøkelser.
Det er her konseptet “minimum viable product” (MVP) kommer inn i bildet.
– MVP er den minste versjonen av et produkt du kan bruke for å lære av kundene. Tenk på det som det første eksperimentet eller markedstesten av vår ide. Det trenger ikke være et fullt produkt; ofte er det en versjon der elementer er fjernet eller noe som er lagd gjennom en enklere produksjonsprosess. Det kan være så enkelt så markedsmateriell eller en brosjyre, skriver Ries.
Les også: Brettspill skal lære verden “lean startup”
Og peker også på at hans eget bokutdrag er et slikt produkt.
– MVP skiller seg fra tradisjonelle markedsundersøkelser, ved at det er en bevisst eksperimentering med kundeoppførsel, ikke synspunkter. MVP er laget slik at kundene skal handle og utveksle noe av betydning – slik som tid, rom eller andre ressurser, skriver Ries – og poengterer at det ikke behøver å dreie seg om penger.
Les også: Bullshitbingo med Lean Startup
Hvorfor er dette så viktig?
– Fordi når du utveksler noe av verdi med kundene, kan du være sikker på at din prediksjon er nøyaktig, skriver Ries.
Fem vanlige veier
Han presenterer så seks vanlige måter å bygge “minimumsproduktet” på.
- Redusere volumet/Færre brukercaser – piloter i en eller noen få områder/segmenter.
- Endre materialer – bruk enklere materialer, for eksempel 3D-printing for å lage modeller.
- Vis prototypene til kunder
- Gjør det du planlegger å gjøre senere, nå –
- Test ut produktet på tidlig-brukere – Mange kunder er ofte villig til å samarbeide og eksperimentere.
- Tenk som kundeservice – en IT-avdeling begynte å se på seg selv som en kundeservicetilbyder i stedet for utvikler av nye prosesser. Målet var å sikre at det de utviklet har reell betydning.