Denne uken kom nyheten om at Bring Ventures, en del av Posten-konsernet, går inn som investor i den norske second hand-plattformen Tise. Samtidig går eBay Ventures og Nysnø Klimainvesteringer inn på eiersiden.

Posten kommer til å satse stort på sirkulærøkonomi fremover, og investeringen i Tise er et steg i den retningen. Sammen med Tise vil Posten og Bring senke terskelen for å handle brukt.

– Løsninger som fremmer gjenbruk og sirkulærøkonomi er et viktig satsingsområde for konsernet fremover. Skal vi klare å minske utslippene i tråd med Parisavtalen, må vi skape tjenester som gjør det lettere å handle sirkulært. Vi er overbeviste om at veien til et mer bærekraftig samfunn krever at det blir enklere å kjøpe og selge brukt over hele Norden. Plattformer som Tise forenkler overgangen til en mer sirkulær økonomi, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten i en kommentar. Selskapet som i år feirer 275 år ble i fjor kåret til Norges mest innovative virksomhet og satser proaktivt på mange områder.

Denne uken kom også nyheten om at Tone Wille, i høst blir foreslått som ny styreleder i International Post Corporation (IPC). IPC er postindustriens internasjonale bransjeorganisasjon og består av 25 av verdens største postselskaper i Europa, Asia og Nord-Amerika. Hovedkontoret er i Brussel. I tillegg til å være en arena for postindustrien er det en møteplass hvor toppsjefene fra de 25 postselskapene møtes og diskuterer utviklingen og utfordringer i bransjen. IPC gir bistand til postmedlemmene primært innenfor grensekryssende brev og pakker.

– Det er en stor ære for meg å ha blitt valgt som styreleder for IPC. Jeg ser frem til å ta på meg dette vervet. Mine hovedprioriteringer vil være å styrke postindustriens posisjon og lederskap innen bærekraft og e-handel, sier Wille i en kommentar til nyheten fra Brussel.
Tone Wille overtar som styreleder i IPC i november.

Hvem er Tise?

Vi møtte de dyktige gründerene første gang i 2016 og de har gjort en imponerende reise de siste fem årene. I dag er Tise en nordisk markedsplass som gjør det enklere å kjøpe og selge brukte klær. Hos Tise omsettes klær hovedsakelig mellom privatpersoner, men også selskaper kan selge sine brukte varer (Tise second chance). Tise appen som ble lansert for seks år siden har i dag har over 2,5 millioner registrerte brukere og mer enn 150 000 mennesker er visstnok innom plattformen daglig.

Posten Norge og Tise har fra tidligere et samarbeid om fraktløsninger – der Tise brukere kan sende sine varer med Norgespakken. Nå velger konsernet å investere i Tise gjennom sitt venture-team i Bring Ventures:

– Vi er et nordisk selskap og å få inn en stor nordisk logistikkaktør blir viktig i vår fremtidige ekspansjon. Ved å få med oss Bring som investor kan vi få tilgang til viktige innsikter når det gjelder logistikk og frakt, sier Eirik Rime, CEO på Tise.

– Vi har stor tro på at dette er et område som er under sterk vekst. Tise har på kort tid bygget opp en attraktiv plattform for kjøp og salg av brukte klær – og lykkes med å gjøre det gøy å handle brukt. Teamet i Tise har stor kunnskap og forståelse for sin målgruppe, som gjør dem godt posisjonert til å drive markedet fremover. Vi ser fram til å være en del av Tise videre reise, sier Siri Marie Hagen i Bring Ventures.

Hun opplyser også at Bring Ventures også fremover vil investere i oppstartsbedrifter som driver innovasjon som er relevant for å nå konsernets overordnede mål. Tidligere har Bring Ventures investert i oppstartsselskaper som Kavall, Wanda, Elonroad og Two.