Over 600 håpefulle fra inn- og utland har søkt om å få bli en av de få utvalgte når Antler starter opp sin attraktive “gründerskole” i Norge.
– Vi har mål om å starte 20-30 nye selskaper i løpet av det neste året, og vi trenger flere kloke hoder med kompetanse og lidenskap for innovasjon og teknologi, sier Anne Solhaug Tutar, som leder Antlers Oslo-kontor.
I skrivende stund har i overkant av 600 personer søkt om å få bli med på Antlers satsning i Oslo. Disse har i snitt ti års arbeidserfaring, og mange sitter i dag i attraktive stillinger i veletablerte selskaper.
– Vi representerer en helt ny innovasjonsmodell med måten vi kobler nysgjerrige tidlig-entreprenører og etablerte selskaper som ønsker å være tettere på innovasjonsmiljøet, sier Tutar.
Av etablerte aktører som skal være partnere når Antler skal bygge nye selskaper ut fra Norge, finner vi blant annet OBOS, Fredensborg, Hafslund E-CO og Trønder Energi. Også her opplever Antler god interesse fra nysgjerrige selskaper.
Antlers program er unikt i den forstand at de setter sammen flinke folk med ulik bakgrunn, enten med eller uten spesifikke ideer. Deretter bruker de to måneder der teamene bygges og forretningsidéer utvikles. I denne perioden får deltakerne et stipend, slik at også folk som i dag sitter med fast jobb, men har en drøm om å starte noe selv, skal kunne søke seg til programmet. Etter to måneder blir de beste selskapene valgt ut, og Antler går inn som investor i disse. Antler er derfor både en oppstartsgenerator og et VC-fond.
– Vi trenger de gode hodene som brenner for innovasjon og nytenking. Vi ønsker de som tenker utenfor boksen og som ser muligheter der andre ser utfordringer. Jeg er sikker på at det er mange der ute i dag som har en drøm om å bruke det de kan til å utvikle noe helt nytt. Kanskje de ser et behov for et produkt eller en tjeneste som i dag ikke eksisterer. Det er akkurat de folkene vi vil ha med i programmet vårt, sier Tutar.
Antler har hovedkontor i Singapore, men er etablert av nordmannen Magnus Grimeland, med bakgrunn fra blant annet Harvard og McKinsey.
Under banneret “property, energy & mobility”, skal Grimeland og kollegaene lokke til seg nordmenn med gode ideer som drømmer om å starte opp noe selv innen eiendom, energi og mobilitet.
– Alt vi omgir oss med i løpet av dagen kan på en eller annen måte passe inn i et av de tre begrepene. Vi ønsker å tiltrekke oss gründere som tør å tenke nytt, som vil forme både eksisterende bransjer og fremtidens næringsliv med bransjer vi i dag kanskje ikke engang har hørt om, sier Grimeland.
Mer info kan fås av Anne Solhaug Tutar på anne@antler.co