Du har hørt det før: Skru mobilen på flymodus og deretter helt av før takeoff og landing. Vi blir fortalt at det er for vår egen sikkerhet, men er det egentlig farlig å ha på mobilen under flyturen?
Ifølge reguleringer, som er ganske uniforme verden over, er det ikke lov å bruke elektroniske artikler før man er oppe på 3000 meters høyde. Dette gjelder også for innretninger som er stilt inn på flymodus, hvilket gjør det umulig å motta og sende signaler.
Vi blir fortalt at disse reglene er viktige å overholde, men kan det virkelig ha noen innvirkning på flymaskinens systemer?
Ifølge Teknisk Ukeblad vil påskrudde mobiltelefoner som befinner seg i lufta prøve å holde kontakten med basestasjonen på bakken, og dermed fortsette å sende med maksimal styrke (som er på opp til to watt) for å oppnå kontakt.
Ingen sikre undersøkelser
Det finnes ingen sikre undersøkelser som viser at signaler fra mobiltelefonen kan forstyrre flyets instrumenter.
Telenor gjorde i sin tid en test sammen med Braathen Safe i et Boeing 737-fly. Konklusjonen var at telefonene skapte en del radiostøy, men det ble ikke observert og fastslått forstyrrelser på instrumentene eller flyegenskapene.
Det er gjort tilsvarende undersøkelser over hele verden uten at noen av dem har påvist at bruk av elektronikk i kabinen under flyvning er farlig.
Det er foreløpig heller ingen bevis på at mobilsignaler har vært medvirkende årsak til flystyrt- eller ulykke. Når det er sagt er det noen ganger slik at årsaken til flystyrt forblir ukjent.
Glemmer å skru av
Ikke alle er like påpasselige med å overholde reglementet om å holde mobiltelefonen avskrudd under take-off og landing. En undersøkelse utført av the Airline Passenger Experience Association og the Consumer Electronics Association i mai fant at hele 30 prosent av passasjerer på amerikanske flyvninger ikke skrur av elektroniske artikler i luften.
Av deltakerne i undersøkelsen sa hele 59 prosent at de alltid skrur av mobiltelefonen helt, 21 prosent sa at de skrur mobilen på flymodus, og fem prosent sa at de noen ganger skrudde av telefonen.
I en stadig mer digital hverdag er vi vant til å være online hele tiden, og når det ikke finnes klare bevis for at det er farlig å bruke mobilen på flyet kan det synes som om flere synes det er unødvendig å overholde reglene.
Skuespiller Alec Baldwin kom i 2011 i konflikt mer flypersonalet på et American Airlines-fly da han nektet å skru av telefonen til tross for at han hadde fått beskjed om det. Som en reaksjon på episoden skrev han leserinnlegget «Farvel til sunn fornuft, stil og service på American Airlines» om hvor firkantet han synes flyreglene er.
Letter på reglene
Til Baldwin og alle andres glede er reglene i ferd med å forandres. I desember la EU-kommisjonen fram nye retningslinjer som innebærer at mobiltelefoner, lesebrett og e-bøker kan være påslått på turen hele veien – så lenge de er satt i flymodus, vel og merke.
Bare dager etter EU-regelendringene lettet SAS på restriksjonene som tidligere har hindret passasjerene i å bruke nettbrett, lesebrett, mobil på flymodus og musikkspillere fra man går om bord til man lander.
Widerøe og Norwegian er like bak. ”Vi er i full gang med å lage nye prosedyrer og foreta en risikovurdering, slik EASA pålegger oss. Vi forventer at det nye regelverket blir iverksatt innen jul” sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NRK i desember.
Det blir stadig lettere å være online under flyturen også. Norwegian har også som mål å tilby gratis WiFi på alle flyvninger, og hadde i mars gratis WiFi om bord på 74 av 76 737-800 fly. I tillegg har SAS begynt å innføre WiFi på noen av sine flyvninger.
Kilder: Teknisk Ukeblad, BBC, Global Post