På toppen av skalaen angir 60 % av britene og svenskene at de har endret rutinene sine, mens Danmark ligger på bunnen med 44 %. Det er også markante forskjeller mellom disse to ytterpunktene.
Tyskland og Frankrike – to store naboøkonomier i EU – har for eksempel opplevd nesten samme stigning i andelen av forbrukere som har endret innkjøpsvaner (hhv. 47 % og 46 %), mens andelen er vesentlig høyere i Spania (57 %) og Italia (54 %).
Vi bruker mer penger på frukt og grønt – og mindre på kosmetikk og pleieprodukter
Dataene våre viser at forbrukerne har reagert forskjellig for ulike varekategorier under koronakrisen. For eksempel har forbruket av frukt og grønnsaker økt, mens forbruket av kosmetikk og pleieprodukter har falt.
I alle 17 markeder svarer knapt fire av ti (38 %) at de spiser mer frisk frukt og grønnsaker, mens bare 6 % spiser mindre. Samtidig har forbruket av søppelmat holdt seg noenlunde stabilt: 27 % angir at de kjøper mer, mens 28 % kjøper mindre. Forbruket av meieriprodukter har økt for 24 % av forbrukerne (falt for 6 %), mens også forbruket av bakverk har økt (22 % sammenlignet med et fall på 13 %).
Når det gjelder forbruket av alkohol, angir en fjerdedel (26 %) at de har drukket mer alkohol, mens en femtedel (20 %) angir at de har drukket mindre.
Kosmetikk og pleieprodukter er – kanskje ikke overraskende – den kategorien som har vært hardest presset under pandemien. En tredjedel (32 %) svarer derfor at de har brukt mindre penger på kosmetikk og pleieprodukter i løpet av 2020.
I tillegg til dette har forbruket av tørrvarer og boksemat – f. eks. pasta, ris og grønnsaker på boks – økt for 30 % av forbrukerne globalt sett. Det har også vært en økning i forbruket av frysevarer – mest i Hong Kong, der over halvdelen (55 %) har kjøpt flere frysevarer, og minst i Danmark, der det bare gjelder 9 %. I et europeisk perspektiv har forbruket av frysevarer økt mest i Spania (31 %) og Italia (30 %).
Rapporten kan leses her.