Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Kina til å forbigå USA: Kan bli verdens største “IT-land” innen 2018

Ifølge den årlige rapporten til IT-konsulentselskapet TBK Consult, BECH Index, vil Kina kunne bli det største markedet for IT-produkter og tjenester innen kort tid.  

Rapporten tar for seg 229 forskjellige land, og viser den relative etterspørselen etter informasjonsteknologi i hvert enkelt av landene.

2017-utgaven bekrefter at etterspørselen etter IT fortsetter å endre seg. Rapporten viser at Asia, med Kina i spissen, går frem som den store vinneren, mens USA og Europa fortsetter å tape terreng.

– Hvis trenden fortsetter vil Kina ta posisjonen som verdens største IT-marked innen 2018, skriver forfatter av rapporten Hans Petter Beck, i en artikkel på sin LinkedIn-profil.

Ifølge analysen vil altså Kina ta over en større og større andel av  det globale markedet og forbigå USA som til nå har vært den største aktøren. Som nummer én vil Kina ha store fordeler sammenliknet med de andre landene, heter det i rapporten.

USA sin prosentandel av markedet har gradevis sunket siden 2014 og ligger nå på 18,75 %. Kinas andel har derimot steget og har i år en prosentandel på 16,61 %, altså kun 2,41 % bak førsteplassen.

India, Japan og Tyskland kommer henholdsvis på en tredje, fjerde og femte plass av de 229 landene undersøkt, men med en prosentandel langt lavere enn både Kina og USA.

Samlet har EU ca. én femtedel av andelen av det globale markedet. På toppen finner du Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

Når det kommer til Norge, så befinner vi oss på øverste halvdel av tabellen og glir inn på en 11. plass blant EU-landene – Bak Sverige, men foran både Danmark og Finland.

Stemmegivningen til Nordic Startup Awards er i gang

Hvert år siden 2012 har Nordic Startup Awards kåret de beste nasjonale og regionale oppstartbedriftene i Norden innenfor en rekke kategorier. Nå kan du stemme på dine favoritter.

Nordic Startup Awards er en del av det internasjonale nettverket Global Startup Awards, som omfatter regioner som Sentral-Europa, Sør-Asia og Sørøst-Asia i tillegg til Norden. Vinnerne av den regionale finalen i Stockholm – som går av stabelen den 18. oktober – vil gå videre til den globale konkurransen, der de møter vinnere fra de andre aktive regionene i nettverket. I løpet av 2017 vil det avholdes nasjonale finaler i 45 ulike land.

Alle kan stemme

Kåringsprosessen begynner med offentlige, åpne nominasjoner. Deretter velger Global Startup Awards ambassadører ut 35 av de nominerte i hvert land, og disse blir kandidatene til de nasjonale finalene. Så åpnes det for stemmegivning på nett – og resultatene herfra, sammen med stemmene fra juryen, avgjør hvem som utpekes til sitt lands vinnere i de ulike kategoriene.

I tillegg finnes det en nasjonal Peoples Choice-pris i hvert land, der onlinestemmene alene avgjør hvem som går av med seieren. Det er mulig å stemme på de nominerte frem til 22. august, og siden stemmegivningen åpnet den 1. juli har det blitt stemt over 19 000 ganger – noe som er rekord.

Hvis du ønsker å stemme på dine favoritter kan du gjøre det her.

Helseforetak med fire nominasjoner

Blant finalistene i den norske finalen finner vi AbleOn Medical. De jobber med å utvikle et dusjhjelpemiddel for eldre og folk med funksjonsnedsettelse, og ønsker gjennom dette å gjøre dem mer selvstendige i eget hjem. Dette arbeidet har høstet dem nominasjoner i fire ulike kategorier, blant annet i kategorien for Årets startup.

– Det er stort for oss å bli nominert til hele fire kategorier i Nordic Startup Awards. Det gjør godt når arbeidet som blir lagt ned blir satt pris på av samfunnet rundt, ettersom det er nettopp samfunnet og enkeltmennesket vi jobber hardt hver dag for å legge til rette for i hverdagen, sier Joanna Daffy og Camilla Lindelid Strand, som er henholdsvis nestleder og daglig leder i startupen, i en kommentar til InnoMag.

I tillegg til Daffy og Lindelid Strand består ledelsen av medgründer og teknikkleder Camilla Panduro Nielsen.

– Vi er et sterkt flerfaglig team og jobber med FOU aktiviteter gjennom en brukersentrert prosjektutviklingsmodell, forteller de.

Ved siden av å bidra til økt selvstendighet for eldre ønsker de å gi helsearbeidere og familie en bedre hverdag og arbeidssituasjon, og vil senke kostnadene i helsetjenestene.

– Brukerne og kunden har selv vært med på å skape prosjektet og resultatene som har kommet ut av forskningen. Hele prosjektet er basert rundt hands-on aktiviteter og studier som brukeren og kunder har tatt del i.

Tromsø norsk vertsby

I kategorien for Årets startup konkurrerer AbleOn Medical mot Blueeye Robotics, Ducky AS, Huddly AS og No Isolation.

Blant de andre kategoriene det skal stemmes over finner vi blant annet beste nykommer, beste coworking space, beste akselleratorprogram og årets investor, i tillegg til mer spesialiserte kategorier innenfor fagområder som fintech og helse.

Den norske finalen går av stabelen i Tromsø den 7. september, og blir arrangert av FLOW Coworking og Technoport.

 

Nå kan Petya-ofre få låst opp harddisken sin

Har du en pc eller harddisk liggende som har blitt ubrukelig etter ransomware-angrep av type Petya, WannaCry eller lignende? Ikke kvitt deg med den helt enda.

Selv lenge etter at malware-angrepet er over er oddsene gode for at noen et eller annet sted jobber med en løsning som kan hjelpe deg med å få filene dine tilbake. Nå har en uavhengig malware-analytiker klart å utvikle verktøy som kan låse opp harddisker som Petya-viruset har kryptert, melder Forbes.

Mannen som utviklet Petya, og som skjuler seg bak aliaset Janus, skapte tre ulike varianter av viruset i løpet av det siste året –  disse er kjent som Red Petya, Green Petya og Goldeneye i datasikkerhetsindustrien. Det er ofrene for disse tre variantene som nå får uventet assistanse: Programvaren som trengs for å ta tilbake kontroll over harddisken er lagt ut på nett her – og koster ingenting å laste ned.

Anonym malware-ekspert med løsning

Utvikleren av verktøyet går under aliaset Hasherezade på nett, og holder seg like anonym som Janus selv. Hun er en uavhengig malware-analytiker, men samarbeider med antivirusfirmaet Malwarebytes.

– Hvis du skulle ha en backup av en Petya-kryptert disk er dette tiden for å hente den ned fra hylla og kysse Petyaen din farvel, skriver Hasherezade i et innlegg på Malwarebytes Labs blogg.

Fungerer ikke mot NotPetya

Det store malware-angrepet i slutten av juni, som rammet Ukraina hardest men også fikk ofre i Norge, ble utført med en modifisert versjon av den opprinnelige Petya-koden, og viruset var sannsynligvis ikke skrevet av Janus selv. Derfor er de nye verktøyene dessverre ikke til noen hjelp for datamaskiner som er infisert av denne varianten – som blir kalt NotPetya. En annen, lignende «piratkopiert» variant av Petya, PetrWrap, ble brukt i et stort dataangrep mot ulike firmaer i mars. Heller ikke her er Hasherezades programvare til noen nytte.

Utpressere tjener millioner

Man anbefales generelt å aldri betale løsepenger om man blir utsatt for ransomware-angrep, da dette bare forsterker utpressernes motiver for å gjenta det samme flere ganger. Ransomware-programmer har i løpet av det siste året samlet inn mer enn 2.5 millioner dollar i måneden til skaperne sine, i følge research fra Google, University of California San Diego, New York University og Chainalysis.

Om man er tålmodig og heldig kan det dessuten dukke opp en løsning også uten at man betaler.

Zuckerberg om Musks dystre spådom vedrørende kunstig intelligens: – Det er ganske uforsvarlig

Foto Flickr/ OnInnovation & Jean-Frédéric

Elon Musk og Mark Zuckerberg befinner seg i offentlig ”krig” etter uoverstemmelser vedrørende de potensielle farene ved kunstig intelligens.

Gründer og visjonæren Elon Musk har lenge gått offentlig ut og advart om farene ved kunstig intelligens. Under en tale til amerikanske guvernører denne måneden omtalte Tesla-kongen igjen kunstig intelligens i en negativ form. Han sa blant annet at utviklingen var en fundamental risiko mot menneskenes sivilisasjon og bad politikerne om å regulere AI før det er for sent.

– Jeg fortsetter å ringe med alarmklokkene, men frem til folk ser roboter som dreper folk i gatene, vet de ikke hvordan de skal reagere, fordi det virker så virkelighetsfjernt, uttalte Musk.

Disse dommedagsspådommene har derimot ikke falt i god jord hos alle.

Les også: Elon Musk i gang med nytt gründer-prosjekt: Vil koble hjernene våre til datamaskiner

Under en Facebook Live-spørsmålsrunde i sitt hjem i Palo Alto refset nemlig Facebook-gründeren Musk og kaller hans dystre spådom om faren ved kunstig intelliges for uforsvarlig.

– Jeg er veldig optimistisk og jeg tror folk som er negative og prøver å piske opp disse dommedagsscenarioene, jeg forstår det ikke, svarte Facebook-grunnleggeren.

– Det er veldig negativt, og på noen måter tror jeg faktisk det er ganske uansvarlig, la han til.

Zuckerberg argumenterte blant annet med at kunstig intelligens kan være med på å forhindre bilulykker og få ned dødsfall i trafikken.

Musk var derimot raskt med et tilbakesvar da han tirsdag twittret en kommentar om Zuckerbergs uttalelser:

– Jeg har snakket med Mark om dette. Hans forståelse av temaet er begrenset.

Jobber på hver sin måte

Elon Musk er ikke den eneste som frykter at robotene vil ta over verden. Den verdenskjente fysikere og matematikeren Stephen Hawking har kalt teknologien «enten det beste eller det verste som noen gang har skjedd med menneskeheten. Videre har både  Microsofts Bill Gates og Apples Steve Wosniac uttrykket sin bekymring knyttet til kunstig intelligens.

Les også: Futurist Nell Watson on AI, job loss and the solution for preserving the welfare state

I en studie gjort av forskere ved Harvard Future of Humanity institute med 352 AI-eksperter, kommer det frem at majoriteten  tror kunstig intelligens vil ha en positiv påvirkning på verden. Samtidig mener nesten halvparten at det burde gjøres mer forskning for å minimere risken for negative konsekvenser.

Både Elon Musk og Mark Zuckerberg har lenge jobbet aktivt for en forsvarlig utvikling av kunstig intelligens. Musk gjennom stiftelsen ”Open AI” og Zuckerberg gjennom AI research eller FAIR.

I følge Musk kan en mulig løsning også være å koble sammen biologisk intelligens med digital intelligens. Visjonærens siste gründerbedrift Neuralink, jobber derfor med å utvikle en måte for å kunne implementere et lag med kunstig intelligens ved hjelp av små elektroder i hjernen, og på denne måten gi mennesker evnen til å nå et høyere funksjonsnivå.

Hvorvidt etiske rammeverk og nye oppfinnelser vil kunne forhindre de potensielle negative virkninger som kommer med utviklingen av kunstig intelligens, gjenstår og se, men debatten setter iallfall temaet på dagorden. At det har kommet noe positivt ut av konflikten dem imellom, kan derfor verken Zuckerberg eller Musk være uenige i.

Opera-direktøren: Slik skal selskapet bli det afrikanske svaret på Amazon innen 2025

Med nye eiere på plass, satser Opera Software enda sterkere på det asiatiske og afrikanske markedet. I ukens sommerintervju røper Opera-sjef Lars Boilesen planene som han tror vil gjør selskapet til svaret på Amazon i Afrika innen 2025. 

Navn og alder: Lars Boilesen (50 år)
Stilling: Administrerende Direktør i Opera Software ASA Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Wifi-opplegg på hytta  Dine tre favorittapper: Wechat, Opera Mini, GMAIL
Beskriv deg selv med tre ord: Humør, gjennomføringsevne og “stayer”
Nevn én «funfact” få vet om deg: Noen vil nok si at jeg har en veldig grei kone. Men hvis du trenger en funfact til, så kan jeg innrømme at jeg har danset Bollywood i India og at det hele ble dekket landsdekkende indisk media.

Hvordan kobler du av om sommeren?

– Jeg liker å slappe av med familie og venner. Jeg liker også å holde meg oppdatert på jobb eller blir ferien bare stress. Noen av mine ansatte vil nok kanskje påstå at jeg faktisk ikke kobler av nok om sommeren , men sånn skal det jo også være.   

Hvordan endte du opp som toppsjef i Opera?

– Opera hadde problemer i slutten av 2009. Ledelsen og aksjonærene var ikke enige om veien videre, men de virket enige om at jeg skulle ta over, så jeg hadde ikke så mye valg. Det var en tøff jobb og snu en supertanker som gikk på sjøen uten et bestemt mål, men det klarte vi på rekordtid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er opptatt av at vi oppnår resultater og at vi lykkes som team. I Opera opererer vi i et meget konkurransepreget global marked med noen av verdens største selskaper som direkte konkurrenter, samtidig som de er våre viktigste partnere.  Vi må derfor være veldig fokusert i innovasjons- og markedstilnærmingen vår for å være relevante i morgen og i årene fremover.  

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

­– Det er et nettverk av noen kollegaer i Opera, samt et nettverk av gründere og ledere i internasjonale software selskaper som jeg har kjent i mange år.

Hvordan ser Opera ut i 2025?

– I 2009 stod vi i Opera med ingen fallende inntekter og teknologi som var irrelevant. Vi besluttet å satse all utvikling og ressurser på framvoksende markeder og ble med årene en veldig stor og viktig aktør og merke i Asia/Afrika. Nå har de nye kinesiske eierne tatt denne satsning til et helt nytt nivå, og derfor har jeg tro på at Opera kommer til å være svaret på Amazon i for eksempel Afrika innen 2025.

Hvilke aktører/virksomheter ser du på som deres største utfordrere?

­– Operas største utfordrer er selskaper som Google, Facebook og AliBaba. Så lenge vi utvikler og lanserer unike produkter og features, vil brukerne være lojale. Det interessante nå er at vi via de nye eiere i tillegg har fått økonomiske muskler som vi blant annet bruker på markedsføring. Eksemplevis kjører vi for øyeblikket TV-kampanjer i Afrika.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover? 

AI og VR/AR.  Størstedelen av våre investeringer i Opera er nå rettet mot data science/AI både innenfor browser-utvikling og innenfor vår mobil-reklameplattform.

Amerikansk teknologifirma vil tilby mikrochip-implantat til sine ansatte

Det Wisconsinbaserte teknologifirmaet Three Square Market tilbyr nå sine ansatte muligheten til å implantere en mikrochip på størrelse med et riskorn inn i hånden. Chipen scannes for å få tilgang til både kontorbygningen og de ansattes pcer, og skal gjøre det lettvint å kjøpe mat i firmaets kantine. 

Over femti av de ansatte i bedriften – som leverer teknologi til mikromarkeder – har allerede sagt ja til å implantere chipen, i følge USA Today.

Firmaer som utstyrer sine ansatte med implantater høres kanskje ut som en mørk fremtidsvisjon, og kan gi assosiasjoner til overvåking og kontroll. Three Square Markets administrerende direktør Todd Westby forsikrer i en uttalelse fra bedriften at prosedyren er frivillig, og at implantatet ikke er utstyrt med GPS-sporing.

– Vi ser for oss at bruken av RFID-teknologi vil drive alt fra innkjøp i kontorets kantine, bruk av kopimaskiner, innlogging på kontor-pcer, opplåsing av telefoner, utveksling av visittkort, lagring av helseinformasjon og betaling ved andre RFID-stasjoner, forteller han.

Betalingskort-teknologi

Implantatet bruker near-field communications, eller NFC; dette er den samme teknologien som i kontaktløse betalingskort, der du bare trenger å holde kortet over terminalen for å gjennomføre betalingen.

RFID benytter seg av elektromagnetiske felt for å identifisere den elektronisk lagrede informasjonen. RFID står for radiofrekvens-identifikasjon, og i følge firmaets uttalelse skal det bare ta noen sekunder å installere chipen under huden mellom tommelen og pekefingeren.

Svensk partner

Firmaet er ikke de første eller eneste som har ansatte med mikrochip-implantater. Prosjektet skjer i partnerskap med det svenske firmaet BioHax International, som allerede har mange ansatte med lignende implantater under huden.

– Da vi jobbet sammen med operatørene våre i Europa kom vi over et firma med mikrochippede ansatte i BioHax International, og konseptet med å bruke RFID sammen med mikromarkeder vokste raskt, forteller Three Square Markets direktør for internasjonalt salg, Tony Danna.

Fremtidens betalingsløsning

Danna er overbevist om at denne typen betalingsteknologi vil være en del av fremtiden.

– Vi ser på betaling via chip som det neste steget i evolusjonen for betalingssystemer, slik mikromarkeder sakte men sikkert har tatt over for salgsautomater. Som en ledende aktør innen mikromarkedsteknologi er det viktig at vi fortsetter å vise vei med nyvinninger som chip-implantater.

Firmaets daglige leder, Patrick McMullan, er tilsvarende optimistisk med tanke på nyvinningen.

– Den internasjonale markedsplassen er vidåpen, og vi tror at den fremtidige utviklingen av totale markedsandeler kommer til å drives av hvem som kaprer denne arenaen først, sier han.

 

Martin Johnsrud Sundby blir medeier i gründerselskapet Tribe Venneforsikring

Foto Wikipedia/ Iso76

Langrennskongen Martin Johnsrud Sundby blir medeier i Tribe Venneforsikring AS. Selskapet ble startet i mars i fjor, og har som målsetting å innovere forsikringsbransjen.

– Tribe Venneforsikring er blant de mest spennende start up-selskapene i Norge i dag. Teamet bak Tribe er svært kompetente på forsikringstjenester og digitalisering. Derfor er jeg overbevist om at Tribe vil være med på å disrupte forsikringsbransjen, sier Martin Johnsrud Sundby i en pressemelding.

Tribe Venneforsikring ble startet i mars 2016 av erfarne gründere med bakgrunn fra FINN.no og forsikringsbransjen. Selskapet tilbyr alle produkter innenfor skadeforsikring til privatkunder; bil, bolig, helse, barn, dyr, reise, MC og verdigjenstander.

Unikt vennekonsept

Tribe Venneforsikring er alene i det norske markedet om å tilby et vennekonsept. I utgangspunktet får alle nye kunder en velkomstrabatt, hvor forsikringen er fem prosent lavere enn i sitt gamle selskap. I tillegg kan man tjene ytterligere rabatt gjennom å invitere venner og familie.

– For dem med ærlige og redelige venner er konseptet vårt genialt. For hver venn som er skadefri i ett år, oppnås fem prosent rabatt. Det betyr at du kan få opptil 50 prosent rabatt på forsikringen din, sier gründer og administrerende direktør i Tribe Venneforsikring, Rune Brunborg.

– Forsikringsselskapene vet hvor du bor og hvilken bil du kjører, men ikke hvordan du oppfører deg. Det er stor forskjell på forsikringskunder. Gjennom at kundene hjelper oss å plukke ut de beste risikoene i markedet kan vi belønne dem tilbake med opptil halv pris og like god kvalitet på forsikringene deres, sier Brunborg.

Brunborg understreker at det er fullt mulig å være kunde i Tribe uten å ha vennerabatten.

– Alle kunder får i utgangspunktet fem prosent rabatt og minst like gode avtaler som i sin gamle forsikring. Dessuten vil vi heller ikke øke prisene betydelig på sikt slik mange av de store og grådige forsikringsselskapene gjør, sier Brunborg.

Kompetente investorer

Totalt har Tribe Venneforsikring hentet 35 millioner kroner i to runder; 10 millioner våren 2016 og 25 millioner våren 2017.

– Alle investorene i Tribe har noe strategisk eller operasjonelt å bidra med, og vi har faktisk avvist flere kapitalsterke investorer fordi vi har nok penger. Johnsrud Sundby kan mye om det å bygge høyprestasjonskulturer, og kan tilføre det i vår organisasjon. Forsikring handler også mye om tillit. At Johnsrud Sundby satser på Tribe er et kvalitetsstempel som gjør at potensielle kunder kan være trygge at Tribe er seriøst og solid selskap, tror Brunborg.

Tribes investorer kommer fra miljøer med spisskompetanse og erfaring fra gründerskap, IT-utvikling, Markedsføring og Strategi og omfatter blant annet:

– Lloyd´s coverholder Norwegian Underwriting Agency AS,

– Merkevareekspertene Stein Opsahl (Knowit Experience) og Even Aas-Engh (Venture Factory)

– Snö Ventures (Magne Uppman og Theodor Bjerrang),

– Manusforfatter Silje Robsahm og filmskaper Thomas Robsahm

– Christian Thommessen (tidligere styreleder Opera Software mm),

– Henrik Lie-Nilsen (gründer Reaktor/KnowIT),

– Forvalterne Grunde Eriksen, Christian Melby, Harald Mowinckel Troye, Lars Moldestad, Momentum Partners, Gaute Ulltveit-Moe, Niels-Christian Jakobsen, Edvin Austbø

– BearingPoint Strategic Ventures

Utvidet virkelighet med nye bruksområder

Oddsene er gode for at du aldri hadde hørt om augmented reality – utvidet virkelighet på norsk – før lanseringen av Pokémon Go i fjor sommer. En ny video demonstrerer at teknologien kan ha nytteverdi også utenfor spillsektoren.

Augmented reality eller AR gikk fra å være ukjent for de aller fleste til å bli et velkjent begrep da populære Pokémon Go ble lansert i juli i fjor. Mobilspillet lot en kombinere virkelighet med digitale elementer, og ble en stor suksess – i løpet av de 33 første dagene etter lanseringen ble spillet lastet ned mer enn hundre millioner ganger bare gjennom Google Play.

Nå tas teknologien i bruk på stadig nye områder. Denne saken fra Mashable omtaler hvordan apputvikleren Andrew Hart har brukt Apples ARKit sammen med CoreLocations til å skape en versjon av Maps som plasserer piler og veiangivelser over den virkelige verden – og den ser overraskende brukervennlig ut.

Prøves i nye settinger

ARKit ble lansert som en del av det nye mobiloperativsystemet iOS 11, og lar apputviklere designe sine egne AR-apper. Siden den første betaversjonen av systemet ble lansert den femte juni har det stadig dukket opp nye videoer der folk har benyttet teknologien i nye settinger. De fleste av disse har begrenset nytteverdi foreløpig, selv om det finnes unntak – appen Dance Reality, som gir danseleksjoner i AR, er et av de mer matnyttige eksemplene.

Videoen av Harts Maps-versjon skiller seg ut fordi den viser et potensielt bruksområde der AR kan ha betydning for folk flest. Den demonstrerer dermed at teknologien kan – og sannsynligvis vil – bli en del av mobilopplevelsen til flere enn bare spillentusiaster og spesielt interesserte.

Ble sluppet i juni

Betaen av iOS 11 og ARKit ble tilgjengelig for utviklere den femte juni i år, og en offentlig versjon av betaen ble lansert i slutten av måneden. Den er dermed fortsatt relativt ny. Den ferdige versjonen av operativsystemet skal slippes i tredje kvartal av 2017, og ARKit blir da tilgjengelig for langt flere. Det er naturlig å tenke at dette vil føre til at AR-teknologien testes ut i flere sammenhenger, og at den på et eller annet område vil bli relevant for de fleste av oss.

Uavhengig av videre utvikling har vi fått et eksempel på at utvidet virkelighet kan være nyttig for oss allerede nå, gjennom å gjøre Maps-opplevelsen mer brukervennlig.

 

Kommentar: En vind av nyskapning

Cooper River Bridge in Charleston.

Hvorfor er ikke de store musikkforlagene ledende på musikkstrømming? Og hvorfor regjerer ikke Kodak markedet for digitale kameraer – tross alt så var det jo de som fant opp herligheten, ikke sant?

(Denne artikkelen ble først publisert i årets papirutgave av InnoMag. Kjøp Innovasjonsmagasinet på Narvesen eller på vår webshop HER).

Svaret er enkelt – de sov for lenge i timen og innså ikke hvor raskt nye teknologiske muligheter endret hva som lot seg gjøre. Vi vil se det samme skje i alle bransjer: Store aktører som tror plassen på toppen av næringspyramiden er trygg, vil ubønnhørlig erstattes av nye, innovative aktører som innser verdien av ny teknologi.

Etter en nylig studietur til Silicon Valley står det klart og tydelig for oss at smarte programvare-algoritmer, såkalt kunstig intelligens (AI) vil endre mye for de fleste av oss de nærmeste årene. Vi tror tiden er inne for å advare våre lesere; gå i gang og eksperimenter med innovative satsninger mens dere fortsatt kan. Uansett hvor stor eller liten din virksomhet måtte være er realiteten at den ikke vil overleve uten smarte grep og innovative teknologiske løsninger.

Din virksomhets fremtidige suksess vil avhenge av at du ikke sover like lenge i timen som musikkforlagene og Kodak gjorde.

Det blåser som våre lesere vet, en nyskapingsvind over Norge. Syv av ti mellom 18 og 30 år mener at gründere er viktige for landets økonomiske velferd, og like mange kan tenke seg å starte egen bedrift. Om lag 20 prosent driver Ungdomsbedrift mens de går på videregående. For mange unge er dette en kraftig erfaringsopplevelse å ta med seg inn i yrkeslivet, enten det er som arbeidstaker eller som selvstendig næringsdrivende. For å kunne utnyttet dette potensialet, trenger Norge en næringspolitikk med insentiver som virker, ikke slike som verker. Et utmerket initiativ som fortjener ære for det de har fått til er Ungt Entreprenørskap. En tid tilbake ble det kjent at vår gamle langrennsstjerne Grete Ingeborg Nykkelmo skal lede Ungt Entreprenørskap videre – vi gratulerer og ønsker henne lykke til med utfordringen!

Samtidig som Trump leker alene hjemme i det hvite hus, fremstår det som stadig klarere at samarbeid fører til bedre innovasjon. Dette fordi de fleste smarte hodene befinner seg utenfor din egen lekegrind. «I en verden som prioriterer forsvar foran utdanning, sitter vi igjen med smarte bomber og dumme unger» ,som Anne-Kat. Hærland på 90-tallet formulerte fritt etter en amerikansk boktittel. Hun har et godt poeng. Verdien av relevant og oppdatert utdanning øker, og vi i Norge har unike muligheter til å skape morgendagens ledende utdanningsinstitusjoner.

Det er få land i verden som har flere høyt utdannede i prosent av befolkningen enn oss, og andelen som tar høyere utdanning etter videregående øker stadig. Likevel er det ingen tvil om at alt for mange unge dropper ut, og alt for få fanges opp og styres i retning av mer kreative utfordringer – som for eksempel å starte en egen virksomhet. Det er trist fordi det er et dypt menneskelig behov å kunne realisere seg selv, uavhengig av karakterbok.

Mossevirksomheten CloudX Services AS, som også kom med på årets liste over 50 av Norges mest spennende startups, illustrerer på en god måte Norges viktigste konkurransefordel, – vi er rike på ressurser, jobber godt sammen og har som nasjon mye kunnskapskapital. Nettopp derfor bør Norge gå foran med gode og bærekraftige grønne løsninger, det vi kaller Greenergy.

Samtidig som President Trump lukker landets dører for stadig flere, viser Norges Fotballforbund at løsningen ofte ligger utenfor egne grenser, – landets nye landslagshøvding er svensk, og har unektelig spisskompetanse. At han kun er ett år unna grensen hvor nordmenn i dag regnes som uegnet til å arbeide, blir tillagt liten vekt – og vi håper at Lennart finner veien oppover FIFA-listene. Hvem vet, kanskje han samtidig viser vei for Norges mange seniorressurser, potensielle eldreprenører som i dag i altfor liten grad benyttes på godt nok vis?

Tesla Model 3 er klar for salg – og utstyrt for å kunne kjøre selv i fremtiden

Bilde: Elon Musk/Twitter

Tesla Model 3 er mindre i størrelse og har lavere topphastighet enn Model S, men blir tilgjengelig til en langt lavere pris enn sin forgjenger. Nå er den på vei til butikkene.

Model 3 blir elbilgigantens billigmodell, og skal produseres i større antall enn de tidligere utgavene. Prisen blir også langt hyggeligere – om lag halvparten av hva en Model S koster.

Hvis du planlegger å gå til anskaffelse av en Model 3 bør du stille deg i kø nå, for ventelistene er lange – det har blitt estimert at mellom 400 000 og 500 000 kunder allerede hadde forhåndsreservert bilen når det første eksemplaret rullet ut av Tesla-fabrikken denne måneden.

Elon Musk, eier av bilfabrikanten, oppsummerer bilen på følgende måte:

– Model 3 er bare en mindre, mer prisvennlig versjon av Model S, med kortere rekkevidde, mindre kraft og færre egenskaper.

Utstyrt for selvkjøring

Den nye modellen er utstyrt med åtte kameraer, tolv ultralydsensorer og radar, og skal dermed være i stand til å fungere som en selvkjørende bil når teknologien for dette blir klar.

Bilen også har en samlet batterikapasitet på 75 kWh, og skal gå fra null til hundre på under seks sekunder. Estimert rekkevidde er på batteriet er 345 kilometer, og bilen kan lades opp ved Teslas Supercharger-stasjoner.

Modellen har bagasjeplass både foran og bak, totalt 400 liter. Det er plass til fem passasjerer i tillegg til sjåfør. Den leveres med bakhjulstrekk som standard – en modell med firehjulstrekk forventes først senere.

Skal masseproduseres

Det planlegges kun 30 000 eksemplarer av Model 3 i inneværende kalenderår, men deretter forventer selskapet å øke produksjonen. I 2018 vil de lage 400 000 nye biler, mens fra 2019 og utover ligger produksjonsmålet på 500 000 Model 3-eksemplarer i året.

Tesla Model 3 blir dermed bilfabrikantens forsøk på å nå ut til et nytt og større kundesegment. Med en halvering i pris fra forrige modell er det rimelig å anta at den vil være et attraktivt alternativ for mange som tidligere ikke har hatt mulighet til å skaffe seg en Tesla – og at det blir en oppblomstring av nye elbiler på veiene i årene fremover.

Innovasjon før og nå: Fra skjellsord til hedersbetegnelse

Ordet innovasjon har i dag etablert seg i både språket vårt og bevisstheten vår som et honnørord. Den som driver med innovasjon er med på å forme fremtiden, utvikle samfunnet vårt, løse fremtidige problemer og sikre bedriftens lønnsomhet også ut over inneværende regnskapsår. Slik har det ikke alltid vært.

Mange store firmaer har egne avdelinger som jobber med innovasjon, og for mange startups er merkelappen «innovativ» en målsetning i seg selv – nesten like verdifull og ønsket som «bærekraftig» eller «lønnsom».

Tidligere var det annerledes. Innovasjon som ikke bare en heldig bieffekt av det gode arbeidet som legges ned i en bedrift, men som et eget satsningsområde og tema for utallige konferanser og styremøter, er et forholdsvis nytt fenomen. Går vi langt nok tilbake i tid, til en verden med større fokus på å beskytte det bestående, var virkeligheten en helt annen for de med et innovativt tankesett.

Uønskede endringsagenter

The Atlantic har de tatt for seg arbeidet til den canadiske historikeren Benoît Godin, som blant annet har sett nærmere på utviklingen til begrepet innovasjon. Går man tilbake til England på 1600-tallet var holdningen til det man kalte innovatører spesielt fiendtlig.

“My Sonne, feare thou the Lord, and the King, and meddle not with them that are given to change” – setningen er hentet fra Salomos ordspråk, og sier noe om mistroen man ble møtt med som endringsagent i dette klimaet. Kongen og kirken hadde stor interesse av å verne om status quo, og nye tanker, holdninger og ideer – spesielt når det kom til religion og styresett – kunne være farlig.

Ordspråket ble blant annet brukt i en sak fra 1636, der puritaneren Henry Burton angrep kirkens embedsmenn og beskyldte dem for å være innovatører – den tidligere offiseren trykket opp pamfletter der han beskyldte embedsmennene for å være “those who are given to change”. Til slutt avgjorde retten at det var Burton selv som var innovatøren, kuttet ørene av ham og kastet ham i fengsel.

I skyggen av oppfinnelse

Da uttrykket innovasjon, eller novasjon, først dukket opp – i lovtekster fra tolvhundretallet – var det ikke som et ord for nyskaping, men for nyhet eller endring. Først på attenhundretallet, parallelt med fremveksten av den industrielle revolusjonen, begynte begrepet å bli forbundet med vitenskap og industri. Ordet kom likevel i skyggen av sin mektige fetter oppfinnelse – eller invention – i språket på denne tiden.

Godin gir en del av æren for endringen i fokus fra oppfinnelse til innovasjon til den østerriske økonomen Joseph Schumpeter. Han definerte oppfinnelse som en intellektuell, kreativ handling uten tanke for hvordan denne kunne utnyttes økonomisk, mens han så på innovasjon som det som skjedde når man brukte oppfinnelsen til å gjøre konstruktive endringer i et firmas forretningsmodell. Dermed havnet man, allerede i 1939, ganske tett opp mot nåtidens definisjon.

Innovasjon i dag

I dag defineres innovasjon, i følge businessdictionary.com, som “Prosessen med å forvandle en ide eller oppfinnelse til et gode eller en tjeneste som skaper verdi eller som kunder vil betale for.”

Et søk i Google Ngram View, som lar deg søke etter bestemte ord i skriftlige kilder fra 1500-tallet og frem til i dag, viser at innovation passerte invention i bruksvolum i første halvdel av syttiårene. De siste par tiårene har vi hatt en spesielt bratt stigning i bruken av ordet i skrevne tekster, og i dag brukes ordet mer hyppig enn noensinne.

Begrepet har dermed foretatt en bemerkelsesverdig reise siden det først dukket opp for 800 år siden. Det er ikke uvanlig at ord endrer betydning over tid, men å gå fra å bli regnet som et injurierende skjellsord til å fremstå som noe i høyeste grad ønskelig må høre til de sjeldnere tilfellene.

Den amerikansk-indiske teknologientrepenøren og akademikeren Vivek Wadhwa har sagt at “En nøkkelingrediens i innovasjon er evnen til å utfordre autoriteter og bryte regler”. Dette er heldigvis – for innovatøren – en langt tryggere øvelse i dag enn rundt midten av forrige årtusen.

California forbereder veinettet sitt på selvkjørende biler

Caltrans, transportdepartementet i California, er i ferd med å tilpasse veiene i staten for å legge til rette for inntoget av selvkjørende biler.

Selvkjørende biler bruker kameraer for å registrere veimarkeringer, og det er disse markeringene som nå endres for å gjøre dem lettere å fange opp.

– Alle veilinjene våre skal bli tykkere, forteller Caltrans-direktør Malcolm Dougherty til Southern California Public Radio.

– I dag er linjene bare fire tommer tykke. Nå skal alle linjer vi legger ned i fremtiden være seks tommer tykke. Vi har allerede begynt å se starten av denne overgangen.

Bort med Botts’ Dots

36 ulike selskaper er involvert i kappløpet om å lansere den første selvkjørende bilen, og testingen av teknologien foregår på californiske veier. Det er dermed naturlig at staten blir den første som tilpasser infrastrukturen sin til bilenes behov.

En annen ting som endres er de såkalte Botts’ Dots, forhøyede markeringer mellom veibanene som gjør at en bil som krysser disse humper eller rister lett. Denne typen markeringer har vært i bruk i California i mange tiår, og er nyttig for bilførere som kjører i mørket, i dårlig vær, eller som bare er i ferd med å sovne. Selvkjørende biler derimot, har liten nytte av denne ristingen.

– De selvkjørende bilene kan følge veilinjer. De kan ikke følge Botts’ Dots, så vi endrer faktisk merkingsstandardene og går bort fra disse, som vi har brukt i årtier.

Fire år unna

Selvkjørende biler er ikke så langt unna som mange kanskje tror – enkelte bilfabrikanter lover å ha sine første modeller klare for markedet i løpet av fire år. Tilpassingen av det californiske veinettet vil foregå ved utbyggingsprosjekter og normal gjenoppmerking av veiene, forteller Dougherty.

– Jeg vil si at vi i det minste vil prioritere interstate- og motorveiene, og at vi vil ha disse klare i løpet av de neste to til tre årene.

California vil dermed være godt forberedt når de første modellene ruller førerløst ut av fabrikkene og er klare for salg.

Digitaliseringens største utfordring

Helge Skrivervik.

…er forventninger. Med historien som målestokk, forlanger vi detaljspesifiserte mål og bindende milepæler. Vi oppnår å bremse utviklingen og ødelegge mulighetene. Digital transformasjon betyr – blant annet – at veien blir til mens vi går.

(Denne artikkelen ble først publisert i årets papirutgave av InnoMag. Kjøp Innovasjonsmagasinet på Narvesen eller på vår webshop HER).

Boktittelen ‘What got you here won’t get you there’ passer enda bedre i dag enn da boken kom ut for 10 år siden. Den insinuerer – helt korrekt – at vi er programmerte. Praktisk talt alt vi gjør er basert på kunnskap og erfaring. Vi detaljplanlegger og spesifiserer. Det gir forutsigbarhet og trygghet. Derfor fortsetter deler av markedet å ‘spot-digitalisere’: Optimaliserer gamle og kjente prosesser og styrer unna mer grunnleggende, og dermed krevende, endringer.

Men digital transformasjon ER grunnleggende. Det ligger i begrepet. Den største og raskeste endringen noensinne. En endring der kunnskap og erfaring like ofte er en hemsko som en fordel, og der forståelse er vår viktigste ressurs. For eksempel: Ledere og organisasjonsbyggere trenger ikke teknologi-kunnskap, men har nytte av teknologiforståelse, og må ha endringsforståelse og digital kompetanse. Sistnevnte er spesielt krevende. Alle snakker om det, men ingen definerer. Vår definisjon er ”forståelse av avstanden mellom klassisk (spot) digitalisering og digital transformasjon” (se egen ramme).

Programmerte skylapper gjør mange av oss lite egnet som drivere bak digital transformasjon. Vi kan like boktittelen ovenfor, men aksepterer den ikke. Vi sier at vi tenker annerledes, men gjør det ikke.

Vi trenger ‘et skikkelig spark på skinneleggen’ – før det er for sent.

Før noen andre har gjort det vi utsatte og hentet ut fordelene vi kunne og burde hatt. Business, kompetanse, kostnader, produkter, attraktivitet og andre elementer.

Vi trenger forbilder, eksempler, katastrofer og suksesser. Og trusler. Det ligger i vårt DNA. De fleste reagerer raskere på trusselsituasjoner enn på muligheter. Å reagere raskt er imidlertid ikke det samme som å reagere riktig. Når Uber forbys og straffes i mange land med loven i hånd, er det ingen ting i veien med hastigheten. Men det er historien som styrer og bremsene som dominerer.

I den andre enden av samme skala ser vi store og profesjonelle aktører som tar hånd i hanke med virkeligheten. Over hele verden – inkludert Norge – brukes tenåringer som ‘rådgivere’ for foroverlente organisasjoner. I artikkelen «Når eksperten er 12 år» serverte DN i fjor høst klipp fra denne virkeligheten, med NRK og Telenor som eksempler. ‘Tenk ungt!’ var én av observasjonene i artikkelen. Hvorfor er de unge bedre? De mangler skylapper, de er digitale innfødte.

Dette er virkeligheten i 2017. Og dette er utfordringen som skal håndteres for å gjøre 2017 og 2018 til fremgangsrike år – uansett hvor vi er i organisasjonen og uansett hvem eller hva organisasjonen er.

Vi skal endre forventninger, ‘audit your mindset’ som professor Leiv Edvinsson sier. Avlæring på godt norsk. Tar du utfordringen?

WOW-sjefen: – I fremtiden vil vi betale deg for å fly

Skúli Mogensen, grunnlegger og administrerende direktør for det islandske flyselskapet WOW Air, tror ikke vi har nådd grensen for hvor billige flyreiser kan bli enda. Han ser for seg en fremtid der selskapene vil betale deg for å sette deg på flyet.

Siden de kom på vingene i 2014 har det islandske lavprisselskapet bidratt til å drive prisene ned og få folk til å stille spørsmål om hvor billige flybilletter egentlig kan bli. I juni kjørte de en kampanje der de, i anledning selskapets femårsjubileum, tilbød transatlantiske flyreiser til 55 dollar.

– Jeg kan se for meg en dag der vi betaler deg for å fly, sier Mogensen i et intervju med Business Insider.

Andre inntektskilder blir større

Bakgrunnen for spådommen er hans eget og andre selskapers satsing på alternative inntektskilder. Allerede i dag forsøker aktørene å diversifisere inntektene sine gjennom å ta betalt for setevalg, tidlig boarding og mat på flyet. I tillegg inngås det partnerskap med hoteller, restauranter, bilutleiefirmaer og andre aktører innenfor reiselivsindustrien.

– Vårt mål, som vi jobber hardt mot, er at sideinntektene våre skal overgå billettinntektene. Det flyselskapet som blir det første til å oppnå dette vil bli en gamechanger, spår Mogensen.

I ytterste konsekvens vil dette kunne bety at en passasjers tilstedeværelse på en flyreise er viktigere for inntektene enn prisen denne passasjeren har betalt for billetten. Dermed kan man i teorien se for seg at et flyselskap vil finne det hensiktsmessig å dele ut gratis billetter, eller til og med betale passasjerene for å være med på turen – mesteparten av inntektene selskapet får fra passasjeren vil uansett komme senere.

Oppsamlede data viktige

– Det betyr at vi må ha et dypere, mer individuelt tilpasset forhold til deg, basert på din tidligere atferd og dine behov – selvsagt alltid med personvernet i tankene, forteller Mogensen, og sikter til analyse av data fra dine tidligere reiser.

Dagens flyselskapers fremtidige verdi vil være knyttet til hvor effektivt de er i stand til å bruke den informasjonen de har om sine kunder, på samme måte som Google og Facebook med sitt personaliserte innhold. Mogensen mener at selskapene ikke er i nærheten av å utnytte hva de vet om passasjerene sine optimalt.

– Hvis vi forstår behovene dine bedre tillater det oss å kommunisere bedre med deg og tilby deg en mer vellykket reise.

 

 

DNB-sjefen om kryptovalutaer: – Vi vil nok se til dels store svingninger fremover

Foto @ DNB

Det er ingen tvil om at blockchain og kryptovalutaer får stadig større innpass, og mange har begynt å spekulerer i om denne utviklingen kan bety slutten for banksystemet slik vi kjenner det i dag. I denne ukens sommerintervju har vi derfor tatt en prat med DNBs konsernsjef Rune Bjerke om hvilken rolle han tror teknologien vil spille for storbanken fremover.

Navn og alder: Rune Bjerke (57 år)
Stilling: Konsernsjef, DNB
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Fitbit aktivitetsmåleren min
Dine tre favorittapper: Vipps, Instagram og Fitbit
Beskriv deg selv med tre ord: Nysgjerrig, offensiv, ærlig
Nevn én «funfact” få vet om deg: Tjente min første tusenlapp på kobber og tomflasker.
Hvordan kobler du av om sommeren? Sommerferie med familien på Nakholmen og i Palma. Samme opplegg hvert år. Gode bøker, god mat, god vin, gode samtaler. Fitbiten holder meg i aktivitet, skuldrene er lave og temperaturen er (forhåpentligvis) høy.

Hvordan endte du opp som konsernsjef i DNB?

– En del tilfeldigheter, noen gode valg, flere spontane avgjørelser og litt flaks! Jeg har bakgrunn som samfunnsøkonom fra Blindern, men valgte å starte karrieren min innenfor politikken. Deretter gikk veien videre til sementbransjen, før jeg endte opp som leder i Hafslund. Etter en tid der kjente jeg at jeg var klar for nye utfordringer, og etter møte med ansettelseskomiteen i DNB ble vi enige om at det var en god match. For min del har veien blitt til mens jeg har gått, det har handlet om å gripe muligheter og ta sjanser. For eksempel sa jeg opp jobben for å flytte til USA og studere i en alder av 36. Det har jeg aldri angret på.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Lidenskap og nysgjerrighet er nøkkelen til å lykkes i jobben. For meg har det alltid handlet om å elske det jeg gjør. I ungdomstiden var jeg trikkefører – jeg lærte meg alle trikkestoppene og gikk i uniform på skolen. Da jeg var i sementbransjen fikk jeg en forkjærlighet for flyplasser – Frankfurt var yndlingen: Alle rullebanene var i betong. I Hafslund lærte jeg meg å sette pris på all slags vær; en regnfull sommer fylte opp vannbassengene.

– I DNB handler lidenskap om folka jeg har rundt meg, resultatene vi skaper sammen og evnen vi har til å påvirke kundenes hverdag. Jeg blir varm om hjertet når jeg ser eierskapet de ansatte har til merkevaren vår, stoltheten de har over arbeidsplassen sin og viljen de viser til å legge ned hardt arbeid for at vi skal lykkes sammen. Det motiverer meg til å stå på, og holder min lidenskap vedlike. Jeg er godt inne i mitt 10 år som konsernsjef, og jeg gleder meg fortsatt til å gå på jobb hver dag!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg mener alle ledere har et ansvar for å holde seg oppdatert på det som er nødvendige for å sikre god strategisk beslutningstaking. For min del er det regulering av finansbransjen, personvern og teknologi som står på agendaen. Jeg er heldig, fordi jeg har dyktige folk rundt meg med mye fagkunnskap. På vårt interne nett, Workplace, deles det mye relevant informasjon som alle i konsernet har tilgang til. Samtidig bruker jeg tid på å følge med utviklingen i andre bransjer, og se hvordan vi kan la oss inspirere til å bli en enda bedre bank.

Hvordan ser DNB ut i 2025? (Du har blant annet uttalt tidligere at du tror antall ansatte vil være halvert innen den tid) 

– Jeg har tidligere uttalt at jeg ikke vet hvordan DNB vil se ut om fem, ti eller femten år, men at det trolig vil være mange rutineoppgaver som automatiseres bort ved hjelp av roboter og AI. Vi har ikke noe mål om å redusere antall ansatte, men det vi gjør må være verdiskapende for kundene. Dette krever at vi etterstreber å skape nye forretningsmodeller.

– Vi satser tungt på digital kompetanse og innovasjon. Nå tenker og jobber vi mer som et teknologiselskap, ikke bare en bank. Nesten halvparten av de nyansatte i DNB hittil i 2017 har IT-bakgrunn, og jeg er glad for at nyutdannede teknologer anser oss som en attraktiv arbeidsgiver. I tillegg tror jeg at vi frem mot 2025 vil oppleve at vi i større grad må gjøre oss fortjent til kunderelasjonen. Det krever en brukerorientert organisasjon med fokus på å skape gode kundeopplevelser. Forventningene om ansvarlig og bærekraftig drift vil også være med på å prege oss de neste ti årene, og vi gleder oss til å utvikle dette videre.

Hvilke aktører/virksomheter ser du på som deres største utfordrere?

– Utviklingen i teknologi og digitalisering gjør at bransjegrensene sklir ut. Dette skjer samtidig som flere aktører fra andre bransjer har oppdaget at det er mulig å tjene penger på personmarkedet i bankbransjen. Vi ser store aktører som Carrêfour og Ikea få seg banklisens, det samme gjelder Google og Facebook. Amazon ligger i forkant når det gjelder nye betalingstjenester, med både one-click-buy og Amazon GO. I tillegg har vi en mengde små aktører som kan ta viktige deler av vår verdikjede når PSD2 trer i kraft neste år.

– Samtidig er flere av disse konkurrentene potensielle samarbeidspartnere. Vi samlet 105 banker rundt Vipps for å sikre posisjonen innen betalingsformidling, mens vi fortsatt konkurrerer innenfor finansiering. Vi jobber tett med Facebook for å lære mer om hvordan vi kan bruke kundedata, samtidig som de utfordrer vår posisjon innenfor vennebetaling. Dette er noe jeg tror vi vil se mer av fremover. Vi jobber aktivt for å posisjonere oss som en attraktiv samarbeidspartner for fintech-selskaper og oppstartsbedrifter. Et godt eksempel på det er DNB NXT-konferansen, hvor vi fasiliterer møter mellom oppstartsbedrifter og investorer.

Skandiabanken har nylig rullet ut ny nettbankfunksjon for kryptovaluta-investorer. Har dere noen konkrete planer om en lignende løsning med Bitcoin eller Ethereum? Hvilken rolle tror du blockchainteknologi og såkalte smarte kontrakter vil spille for DNB i fremtiden? Hva vil denne typen teknologi komme til å si for deres nåværende forretningsmodell, tror du?

– Kryptovalutaer er foreløpig ganske nytt, og vi vil nok se til dels store svingninger fremover. Teknologien bak blockchain er veldig spennende og noe vi jobber med. I fjor ble vi med i R3, et samarbeid mellom mange internasjonale finansinstitusjoner for å se hvordan vi kan bruke denne teknologien til å lage nye, mer effektive løsninger for kundene. Dette vil potensielt påvirke deler av vår virksomhet, men når og hvordan er litt tidlig å spå.

Har du noen tips til hvilket område innenfor fintech norske gründere burde fokusere på fremover?

– Jeg opplever at fintech-selskapene er gode på å finne nisjer der de kan bidra til verdiskapning for kundene, og jeg tror det er der mulighetene ligger. For vår del må vi møte konkurransen fra fintechs ved å forbedre egne tjenester eller inngå partnerskap med selskapene som har funnet bedre løsninger enn det vi har.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– AI, IoT og datahåndtering. Disse tre henger tett sammen. Artificial Inteligence bidrar til å effektivisere arbeidsprosesser og gi mer sømløse kundeopplevelser. Kombinert med Internet of Things blir datagrunnlaget AI kan benytte seg av for å tilby skreddersydde løsninger, mangedoblet. Da kommersielle aktører sitter på store mengder kundedata vil håndteringen av denne dataen være utslagsgivende. Sikkerhet, analyse og deling er noen av utfordringene som må løses.

Kunstig intelligens og naturlig dumhet

Mange vil hevde at vi lever i et postfaktuelt samfunn der alternative data og fake news er blitt del av allmennspråket. Samtidig ruller kunstig intelligens inn på stadig flere arenaer for å kompensere for vår naturlige dumhet.

(Denne artikkelen ble først publisert i årets papirutgave av InnoMag. Kjøp Innovasjonsmagasinet på Narvesen eller på vår webshop HER)

Fremveksten av web2.0 med sosiale medier som Facebook, Twitter, Snapchat har til dels tatt de tradisjonelle medienes plass i hverdagen vår. Algoritmene serverer oss nyheter og fører oss rett inn i filterboblen der vi får stadig mindre av det vi ikke liker, enten dette er politiske synspunkter, tidsbilder av våre venners gjøremål eller tips om varer og tjenester som kanskje kunne være mål for neste handleimpuls.

Sosiale medier og blogger forkledt som ekte nyhetsinstitusjoner, har skapt nye forretningsmodeller for personer med lav moral, men med en viss teknisk kyndighet. De har tatt Noam Chomskys forståelse av hvilken oppgave mediene har på alvor. I boken Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (Herman og Chomsky, 1988) fremstiller forfatterne avisene som propagandamaskiner, der deres egentlige produkt er leserne som de selger til annonsørene. Avisenes oppgave er å samle et publikum hvis oppmerksomhet kan selges til annonsører, hvilket var akkurat hva 23 år gamle Cameron Harris gjorde høsten 2016.

Harris kjøpte domenet Christian Times Newspaper, og inspirert av Donald Trumps utsagn om valgfusk, fyrte han av ”nyheten” om ”Tens of thousands of fraudulent Clinton votes found in Ohio Warehouse”, komplett med et passende illustrasjonsbilde han fant på nett. I tillegg opprettet han en rekke Facebook-kontoer slik at han kunne begynne å dele saken viralt – noe som i følge New York Times ble gjort mer enn 6 millioner ganger.

En rekke personer både i og utenfor USA, med kunnskap om hvordan annonsesystemene på nett fungerer, kastet seg på bølgen for å utnytte vår naturlige dumhet. Hvis du kan samle en stor nok leserskare, kan du tjene penger på det uansett hva du publiserer på sidene fordi annonsesystemene som benyttes i dagens mediesamfunn er tilgjengelig for alle som vil bruke dem. Teknologisk innovasjon har flyttet oss fra industrisamfunnets push-kultur til det digitale nettsamfunnets pull-kultur. Redaktørene som garanterte for kvalitet og et visst nivå av sannhet, er erstattet av faktaresistente kuratorer uten andre ambisjoner enn å fore ”the audience” med noe de vil ha, helt i tråd med Chomskys forståelse av mediene.

Redaktørplakatens etiske bakteppe er erstattet av en grådighetskultur som utnytter naive menneskers nysgjerrighet, uten at noe crap-detection-filter kobles inn. Vi har ikke vært vant til å ha behov for noe slikt i en tid der det bare har vært de profesjonelle som publiserer. Nå har teknologisk innovasjon endret dette. Når innovasjonsiveren tar en samfunnsdestruktiv retning slik vi har sett her, dukker spørsmålet om hvorvidt kunstig intelligens kan kompensere for naturlig dumhet opp.

Kan algoritmene hjelpe oss med å finne ut hva som er ”fake news”?

En av dem som jobber med dette er professor Victoria Rubin. Hun mener at oppgaven er kompleks, fordi en må trekke inn kunnskap fra en rekke fagområder, slik som blant annet lingvistikk, datavitenskap og teknologi, for å bygge en algoritme som faktisk kan finne ut hva som er falske nyheter. I tillegg er det vanskelig å vite hva som er sant i den enkelte situasjonen. Og hvordan skal en forholde seg til ironi og satire i dette bildet? Er det også falske nyheter? Rubins forskning har ført til at hun har utviklet en slags satire-detektor, for satire mener hun kan gjenkjennes langs fem dimensjoner. Virkelige fake news er derimot så vanskelige å identifisere at selv ikke mennesker med kjennskap til fakta alltid er i stand til å avsløre dem.

Rubins svar på denne utfordringen er at “Automation is not enough; education is crucial. It’s a matter of activating critical thinking and providing as much assistance as we can to humans in distinguishing types of fakes.” Så kanskje er ikke løsningen i kampen mot fake news og alternative fakta kunstig intelligens i det hele tatt, men mer kunnskap? Kanskje vil det fremdeles være slik at naturlig dumhet ”Trumper” kunstig intelligens? Og kanskje er det bra for oss mennesker?

Nortura vil gjøre kumage om til menneskemat med hjelp fra fransk “vaskehjelp”

Nortura Malvik satser på innovasjon og teknologi som på sikt kan gjøre kumage om til menneskemat.

(InnoMag opplyser om at Nortura er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

For noen år siden var bladmage, en av de fire magene til kua, blant slakteavfallet Nortura måtte betale mye for å bli kvitt – men nå er situasjonen en helt annen.

I likhet med mye annet som før ble betegnet som avfall, har innovasjon og teknologi gitt bærekraftige løsninger og verdifulle plussprodukter.

– Vi snakker over ti kilo per dyr som tidligere ble kastet, forklarer Øystein Sund, teknisk sjef ved Nortura Malvik.

Teknisk sjef ved Nortura Malvik, Øystein Sund.

Fransk vaskehjelp

Etter at de fikk på plass en egen linje med en bladmagevasker fra Frankrike kan de nå vaske bladmagen til en kvalitet som tilsvarer at det kan leveres som dyrefôr i Norge.

Målet er at de etter hvert skal kunne gjøre som danskene og som i mange andre land – utnytte det til humant forbruk.

– Vi søker om midler til å prøve å få til det. Bladmagevaskelinja har virkelig hatt livets rett. Etter en del prøving og innjustering i begynnelsen, har vi nå fått en linje som leverer et godt produkt, sier Sund.

Sund tror det ligger mange uoppdagede ressurser innen plussprodukter.

– Nye matvaner og nye markeder gjør at vi går en spennende framtid i møte. Her på Nortura Malvik føler vi at vi får være med på å bidra til å utvikle produkter som det tidligere ikke har vært tradisjon for.

– Stor etterspørsel

Sigurd Johannesson i Norilia bekrefter at det er et stort marked for bladmage i utlandet. I Europa og her hjemme er det imidlertid vomma, en av de andre magene til kua, som benyttes mest til mat og fabrikken på Egersund har også en bladmagevasker..

– Vi har sett en god vekst i vom-etterspørselen de siste årene, sier han.

En av Norges mest innovative

Nortura ble nylig kåret til et av de mest innovative selskapene i Norge i årets papirutgave av InnoMag, og Sund påpeker at det både ligger mye innsats og kompetanse bak en slik utmerkelse.

I juryens begrunnelse heter det blant annet at ” Nortura befester posisjonen som innovativt fyrtårn med stor villighet til å tenke nytt og jobber bevisst og grundig for å bli en sirkulærøkonomi-vinner, og de er allerede på god vei”.

Fem nyvinninger som kan revolusjonere helsesektoren

I vår eksponentielle tidsalder skjer det forandringer fra uke til uke innenfor mange ulike samfunnsområder, men det er få steder forandringene og nyvinningene har så potensielt stor innvirkning på livene våre som innenfor helsesektoren.

Nye løsninger, oppfinnelser og bruksområder for ny teknologi fører til at vi i fremtiden vil motta raskere, bedre og mer effektiv hjelp – både i nødsituasjoner og for eventuelle handikap eller helseutfordringer vi måtte ha.

Her er fem spennende eksempler på helseinnovasjoner som kan komme til å revolusjonere landskapet innenfor sine felt.

Prevensjonsapp erstatter p-piller

Den svenske kjernefysikeren Elina Berglund har allerede vært aktuell en stund med sin app Natural Cycles. Gjennom å måle kroppstemperaturen sin hver morgen og mate denne inn i appen kan denne gjennom en algoritme kalkulere hvorvidt man er fruktbar eller ikke den dagen. Tidlige forskningsundersøkelser har vist at appen er like sikker å bruke som konvensjonell prevensjon, og hvis reguleringsmyndigheter tillater det og tilliten hos publikum er stor nok kan den bli et eksempel på virkelig disruptiv innovasjon.

Måler blodsukker uten nålestikk

Apple jobber med å utvikle en ikke-invaderende blodsukkermåler, i følge CNBC. CEO Tim Cook har blitt observert gående rundt på Apples campus med en prototyp av apparatet, som i tillegg til å gjøre hverdagen enklere og fri for nålestikk for millioner av diabetikere også kan vise seg å revolusjonere hvordan vi spiser og drikker. For hvor fristende vil det være å drikke den sukkerholdige brusen når man kan observere i realtime hva slags konsekvenser den har for kropp og helse?

On demand-assistanse for synshemmede

Hvis du er blind eller synshemmet kan du allerede nå ta i bruk Be My Eyes, som kobler synshemmede som trenger hjelp med frivillige via videochat. Appen har per i dag 35 000 synshemmede brukere og over en halv million frivillige hjelpere over hele verden. Den synshemmede bruker kameraet på telefonen til å vise hjelperen det han trenger hjelp til å tyde eller lese, og får umiddelbar assistanse.

Startupen Aira tilbyr et lignende produkt, men har gått for mer ambisiøse teknologiske løsninger enn Be My Eyes. Gjennom å ta i bruk allerede eksisterende smartbriller som for eksempel Google glasses, ønsker de å koble den synshemmede med profesjonelle menneskelige aktører som kan assistere dem med de utfordringene de måtte ha. Det foreligger også planer om å utvikle assistanse basert på kunstig intelligens. Foreløpig er Aira kun tilgjengelig i USA.

Organprinting

3D-printet kroppsvev blir allerede brukt i legemiddeltesting, og selv om printing av biomateriale for det meste er på det eksperimentelle stadiet kan det være kortere vei til praktisk nytteverdi enn man forestiller seg. San Diego-firmaet Organovo har allerede lykkes med å integrere menneskelig levervev inn i mus, og håper å i løpet av de neste tre til fem årene kunne videreutvikle teknologien til en behandlingsform for kronisk leversvikt.

Livredderdroner

Droner har allerede en lang rekke bruksområder, men kan også komme til å spille en rolle i å redde menneskeliv, melder The Guardian. En undersøkelse ved Karolinska Institutt har vist at en drone utstyrt med hjertestarterutstyr, som ved ankomst kan tas i bruk av personer på stedet, når frem til ofre for hjertestans i gjennomsnitt 16 minutter raskere enn konvensjonelle utrykningsmidler.

Ved tilstander som hjertesvikt, der hvert minutt og sekund teller, kan en slik nedkorting i tiden før behandling mottas være med på å redde mange liv. Jakob Hollenberg, som er direktør for Senter for gjenopplivingsvitenskap på Karolinska Institutt, håper hjertestarterbærende droner kan tas i bruk i Sverige i løpet av ett til to år – og ønsker videre å undersøke muligheten for å ta teknologien i bruk ved andre medisinske nødsituasjoner, som ved trafikkulykker og allergiske reaksjoner.

Norske Hudyas: fra 0 til 143 millioner på 10 måneder

Fra venstre: Pål Lauvrak CPO (chief product manager), Niclas Öst country manager Swe, Børge Leknes CEO, Carsten Müller country manager DK, Morten Kvam CMO, Greger Teigre Wedel CTO
For ti måneder siden ble Hudya grunnlagt av fire nordmenn, en svenske og en danske. Etter emisjonen vurderes selskapets verdi til 143 millioner.

 

Hudya ble grunnlagt for under ett år siden med en visjon om å forenkle kjøp av tradisjonelle forbrukertjenester.

 

– Det her er tjenester som vi alle har behov for. Men på tross av at digitaliseringen har forenklet hverdagen på de fleste områder i samfunnet, så har ingen enda lykkes med å etablere en praktisk løsning for å forenkle kjøpet av denne type tjenester. Vi tvinges fortsatt til å ha en mengde ulike avtaler, og vi får like mange ulike regninger å betale, sier Morten Kvam, CMO i Hudya i en pressemelding.

Derfor har Hudya utviklet en unik teknisk plattform som gjør det mulig for kunder å kunne kjøpe forbrukertjenester fra et og samme sted. Dessuten får man enkelt oversikt over sine avtaler og kan betale for samtlige tjenester på et og samme sted.

Plattformen lokker investorer
Hudyas visjon og den tekniske plattformen har raskt vekket interesse hos investorene. I slutten av juni avsluttet Hudya en emisjon på 14 millioner NOK, der Adolfsen Group – en av Norges største private arbeidsgivere – var en av de største investorene. Etter emisjonen vurderes Hudyas verdi til 143 millioner NOK.

– Emisjonen gir oss mulighet til å satse mer i Norge. Vi har nylig lansert Hudya strøm her, og vår første prioritet blir tilvekst til denne delen av selskapet. Når vi har bevist oss der kommer vi til å lansere like gode tjenester innenfor alle andre forbrukertjenester, sier Morten Kvam.

Hudya skal nå satse stort på å utvikle den tekniske plattformen ytterligere, og blant annet inverestere 15 millioner NOK i FoU. Innenfor rammen for den satsningen har Norges Forskningsråd tildelt Hudya et innovasonsbidrag til en verdi av 3 millioner NOK.

– Innovasjon kommer til å være nøkkelen til Hudyas fremgang, og Forskningsrådets bidrag er et veldig fint bevis på at vår tekniske plattform har et enormt potensial, sier Kvam.

Sikter på børsnotering
Etter den vellykkede emisjonen og raske tilveksten sikter Hudya nå mot å søke om børsnotering allerede etter sommeren.

–Vi har siktet mot børsnotering helt siden starten, ikke minst ettersom det sikrer transparens og innsyn på kapitalsiden. I og med at konsernet har hatt så rask vekst, velger vi nå og innlede denne prosessen tidligere en ventet, avslutter Kvam.

 

Rekordmange tror de vil skifte jobb neste halvår, viser ny undersøkelse

Andelen ansatte i privat sektor som forventer å skifte jobb de neste seks månedene, er den høyeste på 10 år i Norge.
Det viser fersk mobilitetsundersøkelse, gjennomført i 33 land.

-Nordmenns appetitt og bevissthet på jobbskifte har aldri vært høyere siden vi startet med denne kvartalsvise pulsmålingen for 10 år siden. Nå viser viser mobilitetsindeksen at fem prosent flere arbeidstagere enn for bare tre måneder siden ser for seg at de har en ny arbeidsgiver i løpet av det neste halve året. Med det gjør Norge det største index-spranget blant alle de 33 landene i undersøkelsen, sier administrerende direktør Eivind Bøe i Randstad Norge i en pressemelding.

Randstad Workmonitor er verdens mest omfattende arbeidsmarkedsanalyse, og tar hvert kvartal pulsen på mer enn 25.000 ansatte i 33 land, i privat sektor. Undersøkelsen måler blant annet i hvilken grad den ansatte har byttet jobb siste halvår, eller forventer å skifte jobb innenfor det kommende halvåret.

-Fra 2007 har mobiliteten i arbeidsmarkedet økt kraftig i Norge, helt i takt med den internasjonale trenden. Men at Norge nå gjør et så kraftig sprang på indexen, fra første til andre kvartal, kan være et tydelig signal på endringene i arbeidsmarkedet kommer hurtigere og kraftigere til oss enn tidligere, sier Bøe.

I undersøkelsen svarer 17 prosent av de intervjuede norske arbeidstagerne at de har skiftet arbeidsgiver de siste seks månedene. Èn av tre oppgir dessuten at de enten er i aktiv søkerprosess, eller orienterer seg rundt i arbeidsmarkedet, hvilket innebærer en liten økning fra forrige kvartal. Denne temperaturmålingen viser altså at appetitten på nye utfordringer kan stige ut over i 2017.

-Nye jobber skapes, mens andre forsvinner. Endringene skjer hurtigere enn før. Jeg tror dette er en utvikling som både arbeidsgivere og arbeidstakere bidrar til. Arbeidsgivere trenger stadig ny kompetanse, og vil ansette folk som innehar denne kompetansen. Samtidig ser vi at det å lære og utvikle seg blir viktigere og viktigere for de fleste ansatte, sier Bøe.

-Å skifte jobb kan nettopp være en slik mulighet for å lære noe nytt. For eksempel har den sterke økningen i nordmenn som ønsker å jobbe som konsulenter og vikarer være et tegn på nettopp viktigheten av skifte å jobb for å utvikle egen kompetanse, sier Eivind Bøe.

Randstad Workmonitor måler også de mest og minst tilfredse arbeidstagerne globalt. Jobbtilfredsheten er fortsatt høyest i India og Mexico (82 prosent), mens Østerrike (79 prosent) Danmark (79 prosent) og Norge (77 prosent) har de mest fornøyde arbeidstagerne i Europa.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...