Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Britisk helsedirektør: – AI-diagnostisering avgjørende for fremtidens medisin

Kunstig intelligens kan føre med seg store endringer for den tradisjonelle legerollen, tror ledelsen i det britiske helsevesenet NHS. De mener at diagnostisering av pasienter ved hjelp av kunstig intelligens kan bli en realitet i løpet av de neste årene.

NHS England planlegger å øke budsjettet sitt innen kunstig intelligens, og ønsker gjennom dette å fremskynde muligheten for å ta teknologien i bruk innenfor medisin- og helsetjenester. Spesielt oppgaver knyttet til analyse av store mengder informasjon om pasienter og symptomer kan bli tatt hånd om av AI, melder The Guardian.

– Vi vet fra en rekke studier at kunstig intelligens er bedre enn leger på å diagnostisere enkelte tilstander, sa NHS-direktør Bruce Keogh under en helse- og innovasjonsmesse i Manchester.

– Teknologien er her allerede

– Det er mulig at enkelte typer kunstig intelligens vil være i stand til å lese røntgenbilder. Jeg har blitt fortalt av folk som jobber med å utvikle slik AI at dette ligger innenfor en tidsramme på fire år. Vi vet også at denne fremgangsmåten kan brukes for å lese histopatologi-bilder.

Histopatologi involverer analyse av kuler i brystet eller prøver fra tarmen ved mistanke om kreft.

– Alt dette bringer oss inn i nytt territorium. Og det er ikke langt dit, teknologien er her faktisk allerede, sa Keogh.

NHS sin administrerende direktør, Simon Stevens, siterte en leder fra det medisinske tidsskriftet Lancet. Denne omtalte hvordan mer bruk av AI vil føre med seg store endringer innen radiologi og patologi, hvor legens rolle vil erstattes av maskiner i stadig større grad.

– Vi har en glimrende mulighet til å bli smartere i måten vi bruker AI og maskinlæring med datasett, for slik å forbedre kvaliteten på klinisk pleie, sa han.

Spår symptomfri fremtid

Den britiske helseministeren Jeremy Hunt spådde at datamaskiner rutinemessig ville kunne diagnostisere helsetilstander – selv før symptomene viser seg – innen NHS sitt åttiårsjubileum i 2028.

– Det er sannsynlig at medisinsk innovasjon vil påvirke menneskeheten like mye i de neste tjuefem årene som internett har gjort i de tjuefem foregående.

Den pågående revolusjonen innen genforskning er også sentral i arbeidet for å stille mer presise diagnoser, påpekte han.

– Når du går til en lege i fremtiden vil han eller hun kunne sammenligne den medisinske historien din med ditt fullstendig kartlagte genom, og slik gi deg mye mer presis og forutseende informasjon, sa han, før han avsluttet med nok en spådom:

– Vi vil kunne leve i en verden der symptomer på sykdom vil være et tegn på at vi har feilet, fordi medisin vil gå ut på å avsløre sykdom mens vi fortsatt er symptomfrie – og vi vil ha en mye bedre mulighet til å ta oss av sykdommen på et tidlig stadium.

 

 

 

Arbeidsgiver?: 6 gode grunner til hvorfor du burde ansette interns

Stadig flere arbeidsgivere ønsker søkere som er 25 år gamle med både mastergrad og 10 års relevant erfaring. Norske studenter har naturligvis som regel bare en grad, samt en deltidsjobb fra butikk eller lignende å vise til på den alderen. Relevante studentjobber og internships er rett og slett en mangelvare i Norge. Dette fører til mange søkere og høy konkurranse blant de få som finnes der ute.

(Skrevet av: Samlino.no)

Det er en ond sirkel; De uten relevant erfaring vil stille svakt i alle ansettelsesprosesser, samtidig som de ikke får muligheten til å tilegne seg denne erfaringen.

En god løsning er å tilby flere internships og trainee-stillinger til unge studenter og nyutdannede personer. Norske bedrifter må våge å satse på de unge. Din bedrift stiller seg kanskje skeptisk til å gjøre akkurat dette, så i denne artikkelen gir vi deg like godt 6 gode grunner til å utlyse internship-stillinger.

Billig arbeidskraft

Normen for internships i Norge er betalt lønn, men noe lavere enn i andre type stillinger. I utlandet er det mer vanlig med ulønnet internships, noe også noen norske arbeidsgivere velger å gjøre. Dette blir dog sett ned på av de fleste, da kompensasjon for arbeid utført verdsettes.

Dermed sparer bedrifter kostnader ved å la studenter utføre arbeidsoppgaver for en billigere penge enn hva en høyt utdannet person hadde gjort til den firdobbelte timelønnen. Med riktig opplæring kan kvaliteten på arbeidet være akkurat like god, så spørsmålet er; hvorfor ikke ta i bruk denne ordningen?

Kunnskap friskt i minnet

En intern, enten det er en nåværende student eller nyutdannet person, innehar mest sannsynlig mye god kunnskap som sitter friskt i minnet. Dette er verdifullt for din bedrift, da denne personen kan komme inn som et friskt pust. Han eller hun har muligens nye innfallsvinkler som de eksisterende arbeiderne kanskje ikke har tenkt over før.

Arbeidsom, lærevillig og motivert

For de fleste interns vil det være deres første studierelevante jobb, og de ønsker mest sannsynlig å vise hva de er gode for. Ved å ansette en intern vil du derfor få en høyt motivert person, som vil gjøre det lille ekstra for å både imponere og skille seg ut.

Et internship omtales ofte som et utvidet studie og stillingen har gjerne en høy læringskurve. Siden de fleste interns er nåværende studenter eller nyutdannede, er de fortsatt inne i fasen om å tilegne seg kunnskap. De er ekstremt lærevillige og lærer fort. Husk at en intern ønsker å få like mye ut av ansettelsesforholdet som dere gjør, da dette er starten på deres karriere. De vil derfor gjøre alt for å lære mest mulig om selve jobben, samt politikken og kulturen på arbeidsplassen.

Get em’ early

Ved å rekruttere unge talenter tidlig, vil du ha en unik mulighet til å indoktrinere dem i din bedrifts arbeidskultur. Start med blanke ark og lær dem opp fra “scratch”. Bedriften kan til en viss grad forme praktikantene slik de ønsker dem, og skape deres “drømmeansatte” ved å skolere dem i bedriftens regler og rutiner. Blir de grundig lært opp vil de ende opp som svært verdifulle for bedriften i fremtiden.

Pass på at de holdes motivert og fornøyde, slik at de ikke tar med all innsatsen du har lagt ned til en konkurrerende bedrift. I tillegg er det viktig å kontinuerlig ha samtaler om forfremmelser og jobbmuligheter internt.

Forefallende arbeid

Det perfekte med interns er at de vil få læringsutbytte av omtrent alt de gjør, da dette mest sannsynlig er deres første møte med arbeidslivet. De kan derfor utføre de arbeidsoppgavene som de andre ansatte ikke har mulighet eller lyst til å gjøre og fortsatt føle at de lærer noe.

Det er dog viktig å understreke viktigheten av å ikke utnytte en intern. De er der fordi de enten har studert eller studerer det bedriften driver med og bør brukes deretter. Å be dem hente kaffe til resten av teamet er dårlig utnyttelse av arbeidskraften.

Ingen forpliktelse

Det er viktig å understreke at et internship kun er midlertidig og derfor helt uforpliktende for bedriften. Om sjefen ikke er fornøyd med arbeidet praktikanten har gjort, trenger ikke han eller hun å fornye kontrakten. I tillegg skal ikke bedriften føle seg forpliktet til å støtte denne personen i en senere tid; En ansettelse nå betyr ikke nødvendigvis at denne personen skal få fortrinn ved senere ansettelser.

Er bedriften fornøyd med arbeidet praktikanten har gjort, derimot, kan dette være et avgjørende fortrinn både for praktikanten og bedriften ved senere anledninger.

Blant næringslivets mest innovative? Sjekk høstens IPN-utlysninger fra Forskningsrådet

Er din bedrift blant næringslivets mest innovative? I så fall kan du kanskje søke om støtte til gjennomføring av forsknings- og utviklingsprosjekter fra Norges Forskningsråd. De har for øyeblikket en rekke utlysninger ute med søknadsfrist ellevte oktober. 

(InnoMag opplyser om at Nofas er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

IPN – kort for Innovasjonsprosjekt i næringslivet – er en ordning der norske bedrifter har mulighet til å søke om støtte til utviklings- og forskningsprosjekter. Ordningen er satt sammen av en rekke spesifikke tematiske kategorier, samt en mer generell kategori som skal fange opp de som ikke faller inn under særordningene.

En oversikt finner du her.

Konkurransen om disse midlene er knallhard, og det kan være vanskelig å vurdere hvorvidt man kan være en aktuell kandidat. Vi har snakket med Bjart Lutnæs, som er Principal Consultant i Nofas, for å finne ut mer om hvordan disse ordningene fungerer, og hva man burde ha i tankene dersom man vurderer å søke.

Først, kan du fortelle litt om Nofas? Hva driver dere med?

– Vi er et konsulenthus, og bistår norske bedrifter med rådgivningstjenester og strategi, rettet mot forskning og utvikling. Hoveddelen av arbeidet vårt går på finansiering av forsknings- og utviklingsprosjekter – vi bistår med søknader til offentlige støtteordninger. Her i Norge gjelder det spesielt Forskningsrådet – inkludert SkatteFUNN, Innovasjon Norge og Regionale Forskningsfond. Vi fokuserer først og fremst på ordninger her til lands, men også EU.

Les også: Rekordmange søkere om støtte fra SkatteFUNN

Du nevner SkatteFUNN. I forrige uke omtalte vi at ordningen hadde rekordmange søkere i år – har dere merket noen økning i trafikken deres?

– Vi har alltid stor pågang i august, det har det vært nå også. Ordningen hadde vel såvidt flere søkere enn i fjor, det reflekterer pågangen vår også.

Hva bør man tenke over dersom man tror man kan være en kandidat for IPN?

– Det stilles høyere krav til et IPN-prosjekt enn for eksempel et vanlig SkatteFUNN-prosjekt – det går på innovasjonshøyde, forskningshøyde og omfang. Vi ser etter prosjekter som har ambisjoner over en litt lenger horisont. Så er det viktig at man har et tydelig forskningsinnhold. Dette bør gjerne innebefatte samarbeid med forskningsinstitutter eller universiteter – eller samarbeid med andre bedrifter, som enten har interesse for samme problemstilling, eller som er potensielle leverandører eller kunder. Slik bygger man et helhetlig konsortium.

Hva slags feil er det typisk at folk gjør når de skal søke om denne type ordninger?

– Den vanligste feilen er kanskje at man ikke klarer å beskrive forretningsideen eller innovasjonen sin godt nok – man blir litt navlebeskuende og klarer ikke å se konteksten i prosjektet. Hvis man kjenner et område godt kan det være utfordrende å sette seg inn i hva den som skal evaluere søknaden har forutsetninger for å forstå og ikke.

Hva slags resultater kan dere vise til?

– Dette er prosjekter der det er stor konkurranse om midlene – forholdet mellom hvor mange som søker og hvor mange som får varierer litt fra år til år. For ordningene totalt er det mellom tjue og førti prosent årlig som får tildelt støtte. For prosjektene vi jobber med ligger det på mellom femti og seksti. Dette har flere årsaker. Vi gjør alltid en veldig grundig jobb med søknadene – både med vurderingen om det er snakk om et prosjekt som man bør søke med, og gjennom arbeid med selve prosjektet. Har man fått frem alle elementene man bør få frem, har man de samarbeidspartnerne man burde ha? Slik har man et best mulig utgangspunkt når man skriver selve søknaden.

Hva bidrar dere med i søkeprosessen som bedriftene ikke kan gjøre selv?

– Vi har fagkompetanse til å forstå og beskrive prosjektene, samtidig som vi har avstand – dermed er vi i stand til å stille kontrollspørsmål og forklare ting som kan virke åpenbart når man sitter i problemstillingen selv. Fordi vi har denne kvalitetssikringen i flere runder med personer som ikke kjenner problemstillingen kan vi gi uavhengige vurderinger underveis i prosessen. Vi begynner typisk arbeidet med et prosjekt et halvt år før søknadsfristen – først den siste måneden jobber vi med å skrive selve søknaden.

– Det er også en del forskningsinstitutter som bistår bedrifter i denne prosessen, som har egeninteresse gjennom at de skal gjøre oppdrag for prosjektet senere – det kan være bra, men for oss er hovedfokus at kunden skal få et prosjekt som er tilpasset deres ønsker, uavhengig av selve gjennomføringen.

Lutnæs forteller at man kan få opp til sytti prosent støtte til prosjekter gjennom Forskningsrådets store programmer, men understreker at det ikke er lett å få slike midler. De henger – og skal henge – høyt. Avslutningsvis understreker han at det er støtten ikke skal gå til til prosjekter som man har tenkt å gjennomføre uansett.

– Det er ikke hensikten. Disse ordningene skal være incentiver for å utføre mer forskning, for å bidra til nyskapning i næringslivet.

Tesla vil installere soltak innen utgangen av 2017

Kombinasjonen av Tesla Model 3, Powerwall og Solar Roof. Kilde: Tesla

Tesla vil begynne å installere sitt unike soltak innen utgangen av 2017. Idéen er at solcellene ikke skal legges oppå taket, men integreres i selve taket. 

Tesla kjøpte i fjor selskapet SolarCity, en avtale verdt 2,1 milliarder. Like før oppkjøpet introduserte Tesla produktet Solar Roof, som er hustak av solcellepaneler. Dette var for å presentere selve visjonen for samarbeidet mellom de to selskapene.

Tesla har valgt å kalle solcellene for soltak, nettopp fordi de er utformet for å likne på vanlige tak. Produktet er takstein som kan fange solenergi. Det er også lagt stor vekt på det estetiske, mot tradisjonelle solcellepaneler.

Ifølge selskapet skal soltaket beholde 98 prosent av effektiviteten til vanlige solcellepanel.

Les mer: Her er prosjektene Tesla jobber med akkurat nå 

– Solar Roof utfyller hjemmets arkitektur mens det forvandler sollys til elektrisitet. Med et integrert Powerwall-batteri lagres energi som er samlet inn i løpet av dagen, og gjøres tilgjengelig når som helst, noe som forvandler hjemmet ditt til et personlig nytteutstyr. Solenergiteglene i glass er så holdbare at de leveres med garanti for hele levetiden til huset ditt, eller uendelig, avhengig av hva som inntreffer først, skriver Tesla i en pressemelding.

Eksempel på soltaket “teskturert”, 1 av 4 modeller å velge mellom. Kilde: Tesla.

For å gjøre soltaket til virkelighet, vil Tesla åpne en fabrikk i Buffalo, New York før årsskiftet. Fortiden holder produksjonen til i Fremont, California.

I mai åpnet Tesla for bestilling av takene i Norge. Bestillingen fungerer på samme måte som ved forhåndsbestilling av selskapets biler: Man betaler et refunderbart depositum og får tildelt en kølapp. Selskapet planlegger å begynne å installere soltak på kundenes boliger før årsskiftet.

Etterspørselen etter produktet er fortsatt uklart, men selskapet har allerede begynt å installere produktet på medarbeidernes hustak.

 

Baneheia-mamma Ada Sofie Austegard er Årets Ladejarl 2017

Etter at datteren til Ada Sofie Austegard ble voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand, opprettet hun Stine Sofies Stiftelse som jobber for at barn skal kunne ha en barndom uten vold. Nå er hun kåret til Årets Ladejarl for sitt arbeid med å øke det politiske fokuset på vold og overgrep mot barn og sette rettighetene til både ofre, pårørende og etterlatte på dagsorden.

Hver uke kommer det voldsutsatte barn til Stine Sofie Senteret hvor de sammen med trygge voksne får lære, leke og mestre. Nå har grunnlegger Ada Sofie Austegard fått Reitangruppens årlige verdipris «Årets Ladejarl» og to millioner i pengepremie for 17 år i tjeneste. Hun følger med det i Right to Play-gründere og tidligere skøyteløper Johann Olav Koss sine fotspor, som vant prisen i fjor.

– Jeg blir oppriktig glad for å få bære tittelen Årets Ladejarl. Det betyr at folk ser hvor viktig arbeidet vårt er. Når en av syv barn utsettes for seksuelle overgrep, og to av ti barn utsettes for vold, er det et stort samfunnsproblem. Jeg tror både politikere, fagfolk og folk flest er blitt mer bevisst på det hvor grusomt det er, og hvordan vi alle har et ansvar for å forhindre at det skjer, sier Austegard i en pressemelding.

“Årets Ladejarl 2017 har reist land og strand rundt for å opplyse om et meget vanskelig, men ekstremt viktig tema – nemlig hvordan vi kan gi alle retten til en barndom uten vold. Takket være Ada Sofie Austegard kan voldsutsatte få ny kunnskap og hjelp til å mestre sine liv”, heter det i juryens begrunnelse.

– Ved å bruke sin røst og gjennomslagskraft påvirker Austegard myndighetene og styrker barns rettssikkerhet. Hun engasjerer seg politisk, juridisk og i samfunnsdebatten for å endre lover og praksis. Ada Sofie Austegard er et modig forbilde og en sterk verdibasert leder, sier Colonialmajor Odd Reitan, som også var en del av juryen sammen med Kristin Krohn Devold, Lars G. Norheim, Solfrid Flateby, Marvin Wiseth og Atle Vårvik.

En stor milepæl

Ada Sofie Austegard etablerte Stine Sofies Stiftelse i år 2000 etter at datteren ble voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand. Hun etablerte Stine Sofies Stiftelse for å sette rettighetene til ofre, pårørende og etterlatte på dagsorden. Det har gjennom årene resultert i en rekke lovendringer.

I 2016 åpnet Stine Sofie Senteret, et mestrings- og læringssenter for å ivareta de voldsutsatte barna. De neste 10 årene settes ressurser inn på å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn.

– Alt vi gjør i Stine Sofies Stiftelse har som mål å bidra til en barndom uten vold og overgrep, og når vi i 2016 fikk på plass et tilbud for å ivareta de voldsutsatte barna, så var det en stor milepæl i mitt engasjement, sier Austegard.

I sommer har hun gått 640 km for en barndom uten vold – fra Trondheim til Oslo. Turen var stiftelsens innspill i valgkampen, og endte med en storstilt markering utenfor Stortinget, med statsråder og andre politikere til stede. Langs hele den politiske skalaen ble det lovet fokus på vold og overgrep mot barn de neste fire årene.

Ukens gründercase: Vil utfordre Baileys med norske råvarer

Etter femten år med høylydt undring over at de nordiske landene – som produserer både sprit og melk av høyeste kvalitet – ikke har fått frem en eneste aktør som utfordrer Baileys i kremlikørmarkedet, bestemte Øyvind Løkling seg for at nok fikk være nok.

– Jeg ville ikke bli en bitter mann på eldresenteret som satt og rallet om at “det burde blitt laget kremlikør i Norden. Vi har jo melk og sprit. Hvorfor er det ingen som tar opp kampen med Baileys?”

Det var mens han studerte på BI, en periode der han ofte drakk Kaffe og Baileys eller White Russians sammen med venner, han ble slått av spørsmålet: Hvorfor er det ingen norske selskaper som forsøker seg seg på kremlikør? Femten år senere, i 2016, gründet han Innobørs-registrerte Fjording.

Lokale råvarer inspirasjon

Gjennom mangeårig eksperimentering hjemme på kjøkkenet hadde han funnet ut at det fantes mange oppskrifter som burde prøves ut i større skala. Han sa opp den trygge jobben som forretningsutvikler i Løvenskiold Handel, og gikk all in for å realisere gründerdrømmen.

– Det er nettopp råvarene som trigger meg. Det å kunne bruke akevitt og lokal fruktsprit som base, og ikke minst spe på med masse lokale frukt- og bærsorter – da snakker vi spennende innovasjon. Og for å si det slik; hvis ikke vi skandinaver selv utvikler multekremlikør basert på akevitt, så kommer aldri de store internasjonale kremlikøraktørene til å lage det for oss, sier Løkling.

Han forteller at det ikke er en eneste utvikler av kremlikør i hele Norden. Det han nå prøver å få til gjennom Fjording har aldri blitt forsøkt tidligere. Faktisk er Baileys så godt som alene i dette markedet. 1600 irske bønder jobber heltid med å levere melk til Baileys-produksjon, mens deres norske ekvivalenter klager over melkeprisene. Dette ønsker han å endre.

– Litago-generasjonen har blitt voksne, men ingen i alkoholindustrien har tatt deres lidenskap for smaksatt melk på alvor, sier gründeren.

– Kjedelig kategori skal bli spennende

Hva lover dere kundene deres?

– Vi lover kundene å ta opp kampen med de etablerte merkene i det kjente karamell-/kaffe-/sjokoladelandskapet. Folk må jo selvsagt ha et lokalt alternativ når de skal kose seg med en klassisk kaffe-/kremlikørkombo etter maten, ute i naturen eller på festival.

Løklings ambisjoner strekker seg også forbi dette landskapet. Med hele det norske råvareutvalget å velge fra ønsker han å utforske flere muligheter enn de tradisjonelle smakene.

– I tillegg vil vi prøve å lage kremlikører som verden aldri har sett. Med helt andre smaker, og med så høy andel naturlige råvarer som mulig. Vi vil rett og slett prøve å gjøre “verdens dølleste drikkevarekategori” spennende og uforutsigbar. Hvem skulle tro det? Kremlikør er jo noe vi konsumerer veldig mye av, men som ingen direkte skryter av å like. Det er en guilty pleasure for mange. Slik trenger det ikke å være!

Slik ser noen av flaskene i Fjordings produktutvalg ut.

Outsourcer produksjon

For hver solgte flaske med Fjording-likør vil selskapet donere en amerikansk dollar til en stiftelse som skal fordele midlene videre til fjordhestvennlige initiativ. Løkling er oppvokst i Nordfjordeid, og føler et personlig kall for å yte en innsats for hesterasen.

– Vi ønsker å bidra til å bedre framtidsutsiktene til denne trua nasjonale dyrearten som vi er så glad i.

Han forteller at de møter svært mye velvilje i møte med potensielle kunder, som folk innen restaurant-, hotell- og reiselivsbransjen. Derfor gleder han seg veldig til å kunne tilby de ferdige produktene. Men selve produksjonen kommer ikke selskapet til å ta seg av.

– Vår forretningsmodell handler om å bygge merkevare, drive innovasjon og kundepleie – alt av produksjon outsourcer vi. Vi ønsker ikke å bruke tid og krefter på å bygge fabrikk, når vi ser at aktører som har tatt den tunge investeringen har restkapasitet på produksjon og ønsker å samhandle med oss.

– Tenker eksport fra dag én

Han forteller at eventuelle investorer må forstå at de bygger selskapet med et langsiktig perspektiv. De som ønsker avkastning på pengene sine allerede neste år er en dårlig match.

– Når det er sagt, så legger vi selvsagt lista høyt når det kommer til vekst og utvikling. Fjording starter med kremlikør, men det er slett ikke utenkelig at vi beveger oss inn i andre kategorier innen mat og drikke etter hvert. Og vi har blikket på utlandet fra dag én.

Fjording skal hente inn en halv million innen kort tid for å finansiere den første launchen, og investorer for denne runden er allerede på plass. For neste finansieringssteg, som kommer en gang i 2018/19, vil de derimot åpne opp for flere.

– Vi tar sikte på å nå markedet, både på Vinmonopolet og til salg ovenfor Horeca-markedet, i første kvartal av 2018. Vi kommer til å drive produktutvikling denne høsten sammen med selskapet Gardsbrenneriet i Nordfjord – som lager fantastiske produkter allerede og som bidrar inn med viktig kompetanse og driv. Ja, det blir rett og slett en meget spennende og hektisk høst, avslutter Løkling.

Norsk miljøselskap skal produsere grønn energi i Sahara

Foto @ The Sahara Project

Miljøvirksomheten Sahara Forest Project har som mål å produsere bærekraftig mat, vann og energi i ørkenområder ved hjelp av integrerte miljøløsninger.

Det 30 måls store fasilitetet utenfor byen Aqaba i Jordan er starten på en utrulling av flere store prosjekter, skriver miljøvirksomheten i en pressemelding. Til stede under åpningen var både kronprins Haakon, Kong Abdullah II av Jordan og miljøminister Vidar Helgesen.

– The Sahara Forest Project demonsterer at innovativ bruk av teknologi har potensialet til å revolusjonere bruken av land på en måte som gangner både klima, mennesker og business. Jeg er veldig spent på å se hvordan prosjektet utvikler seg og håper at det kan inspirere til liknende initiativer, sa Helgesen under åpningen.

Prosjektet har mottatt økonomisk støtte fra Norge, EU, USAID, Grieg Foundation, Sundt AS og Yara International, med Norge og EU som de største donorene.

Trippel bunnlinje

I følge biolog og administerende direktør av miljøvirksomheten Joakim Hauge, opererer selskapet ut fra en trippel bunnlinje.

– Alt vi gjør i Jordan blir målt opp mot tre kriterier. Det må være bra for menneskene som bor her, det må være bra for miljøet og det må være bra for business. Ambisjonen er å revegetere ørkenområder og bidra til sosial utvikling ved å skape nye grønne jobber.

– Selv om vi er ekstremt stolte av hva vi har oppnådd så lang, så har ikke prosjektet noe endepunkt. Dette er bare begynnelsen, konkluderer Hauge.

Zedge-gründer Tom Arnøy kåret til “Founder of the year”

Tom Arnøy, CEO i Zedge, tildelt prisen for «Founder of the year» 2017 i Norge for sitt arbeid som medgrunnlegger og CEO i selskapet Zedge.

Prisen deles ut av den nordiske organisasjonen Nordic Startup Awards og prisvinnerne velges av en fagjury, i tillegg til stemming over internett.  Blant de nominerte var blant annet Agnes Dynes i VIO, Camilla Lindelid Strand i AbleOn Medical og Trine Almenningen i Altina.

Arnøy går nå videre til den nordiske finalen i Stockholm 18. oktober hvor han møter vinnerne fra Danmark, Sverige, Island og Finland. Vinneren der skal representere Norden under Global Startup Awards.

Les også: Stemmegivningen til Nordic Startup Awards er i gang

Gründer og investor

I 2016 ble selskapet som Arnøy grunnla børsnotert på New York Stock Exchange og passerte samme år 200 millioner installasjoner globalt.

– Jeg tar imot denne utmerkelsen med stor ydmykhet. Jeg ønsker å dele denne prisen med gründerne som ikke nådde sine mål, fordi jeg vet av erfaring hvor små marginene er, og at dyktighet og dedikasjon alene ofte ikke er nok. Jeg vet at jeg lett kunne ha mislykkes på veien hit. Jeg ønsker også å dele den med min medgründer Kenneth Sundnes og alle medarbeiderne i Zedge som har jobbet knallhard over mange år for å bygge et selskap vi er stolte av, sier Arnøy i en pressemelding.

– Jeg vil også benytte anledning til å takke kona mi som har vært med på hele reisen. Jeg hadde ikke vunnet denne prisen uten henne, legger han til.

I tillegg til å lede Zedge er Arnøy involvert i en rekke oppstartsselskaper som investor gjennom selskapet Patchbox og Founders Fund II (StartupLab).

I fjor gikk prisen til Tapad-gründer Are Traasdahl, som også mottok «Global Startup Awards Founder of Year».

Over en halv milliard investert i impact-projekter: – interessen fortsetter å øke

Siden 2014 har det blitt investert nærmere 550 millioner kroner (70.4 millioner dollar) i prosjekter med positiv effekt på samfunnet; såkalte impact investeringer. Dette utgjør 15.15% av alle investeringer som ble gjort, og tilsvarer den høyeste prosentandelen i hele Norden.

Tallene kommer fra en fersk analyse utført av The Nordic Web på oppdrag fra det norske investeringsselskapet Nordic Impact, i samarbeid med start-up aktørene i Norden: SLUSH, CPHFTW, Founders House og MESH. Funnene blir for første gang lagt frem på Katapult Future Fest sitt pop-up arrangement under Techfestivalen i København, fredag 8. september.

– Impact investering er investeringer gjort i selskaper, organisasjoner eller fond med hensikt å utgjøre en positiv effekt på samfunnet, i tillegg til finansielle avkastninger. I Norden har vi et velfungerende demokrati og velferdssystem lært oss hvor viktig det er å bidra. Nå må vi gjøre det samme med investeringer for å løse globale utfordringer, sier Ida Faldbakken, partner i Nordic Impact i en pressemelding.

Noen av hovedfunnene fra analysen til Nordic Web inkluderer:

  • Siden 2014 har det har vært en økning på 200% årlig i nordiske impact investeringer
  • I Norge har det har blitt investert 550 millioner kroner (70.4 millioner dollar) i impact investeringer siden 2014
  • 15,15% av all norsk investering siden 2014 har vært impact investering; dette er den høyeste prosentandelen i Norden
  • Sverige er det landet i Norden med det høyeste beløpet investert, og ligger på over 1 milliard norske kroner (138.3 millioner dollar) i impact investeringer siden 2014
  • Blant byer scorer Stockholm, Oslo og Helsinki høyest på listen, med 30 investeringer i Stockholm og 20 i Oslo og Helsinki. Av andre norske byer på listen finner vi Stavanger, Tromsø og Trondheim.

– 2017 ligger an til å bli et rekordår for både antall og beløp på investeringer, noe som tydelig viser at interessen og investeringene i nordiske impact start-ups fortsetter å øke. Nå som mengden kapital øker i Norden, samt at det er en bevisstgjøring rundt impact start-ups, forventer vi å se denne sektoren bidra ytterligere til samfunnet, og bli en viktig del av det norske teknologi-økosystemet”, sier Neil Murray, grunnlegger og administrerende direktør i The Nordic Web.

Ukens lederkommentar: Om energi, endringsagenter og sjumilstøvler

Ukas høydepunkt for oss var uten tvil INNOVASJONSDAGEN 2017 som gikk av stabelen onsdag i Oslo Konserthus. Her var det flotte innlegg fra både professor Leif Edvinsson, svensken bak begrepet Intellektuell Kapital, den hollandske professor Paul Iske som har skrevet Nederlands mest populære bok om nye former for innovasjon og professor Henry Chesbrough fra Berkeley,  anerkjent global autoritet og mannen bak begrepet Open Innovation.

Disse tre frontet en agenda med noen av Norges beste talere, blant annet Bjørn Olav Semundseth fra Miles, Øyvind Fylling-Jensen fra Nofima, Annichen Day fra Corporate Spring, Lars Henrik Krogh fra NOFAS, Monna Nordhagen fra Scandinavian Design Group, designguru Dagfinn Aksnes og Kjetil Kalager fra Affecto.

Et fellestrekk var at de tør å utfordre status quo, de tok opp globale utfordringer og de utstrålte energi, mye energi. Tone Ringstad fra CCL og CultureEngine lanserte for eksempel en unik norsk undersøkelse der de jaktet på de norske verdiene. Ingen lett utfordring Tone og hennes kollegaer har valgt å gyve løs på, og hvem vet, kanskje var vi onsdag vitne til starten på en ny måte moderne ledere leder på? Ukens innovasjonsblomst er herved avsendt til alle konferansens talere.

Himanshu Ardawatia fra Bergen var minst like energisk, han har egenhendig startet Colors From the World og formelig gått løs på oppgaven om å gi fattige barn i blant annet Afrika bedre skoler. Hans metode; Gi barna tegnestifter og lerret, og selg barnas tegninger. Resultatet er at barna lærer betydningen av kreativitet og skaperevne, – samtidig som barna stolt innser at det finnes noen der ute som setter pris på deres innsats. Han trollbandt forsamlingen med sin historie og vi i Innomag har lovet hverandre at vi skal følge opp i tiden fremover.

Hvem sier at norske gründere ikke tenker stort nok?

Tenk om enhver norsk skoleklasse tok på seg fadderskapet for en afrikansk skoleklasse og utvekslet tegninger, – en tanke verdt å videreføre for nystartede Kulturtanken som denne uken offisielt ble åpnet av blant annet kulturminister Tobjørn Rød Isaksen.

Les også: Ukens gründercase: Colors From The World

Vi skulle ønske flere av Norges nåværende og fremtidige stortingsrepresentanter hadde vært tilstede og hørt om alt det flotte som skjer, i stedet for å løpe rundt med stort sett de samme argumentene som de har fremført de siste fire årene, – der viktige spørsmål og globale perspektiv feies under teppet. Mens disse linjer skrives, spørres partilederne nok en gang ut på TV2, og et trist fellestrekk er at landets politiske ledere avbryter hverandre på en måte som vitner om lav respekt for andres meninger. Det virker ikke som noen av de virkelig tar seg bryderiet med å lytte, – og DET er i hvert fall ikke svaret på de utfordringene vi står overfor.

Kanskje skyldes det kun klimaet? I takt med at temperaturen synker ute og selve valgdagen nærmer seg, stiger unektelig temperaturen i valgkampen og denne uka kom sågar en budsjettlekkasje i form av 500 nye it-studieplasser de neste fire år. Det er slik vi oppfatter det mindre enn behovet i enkelte virksomheter, og viser med all mulig tydelighet av at regjeringen og norske politikere egentlig ikke har innsett størrelsen på den digitale bølgen. Stortingsrepresentant Kristin Vinje fra Høyre forteller at det i 2018-budsjettet vil bli foreslått å bevilge midler slik at det kan tas opp 500 nye it-studenter hvert år i fire år. Dermed retter de opp situasjonen fra budsjettforliket sent høsten 2016, der man annonserte at man hadde bevilget penger til 500 nye it-plasser, mens IKT Norge kun fant 140 nye studieplasser, fordi man flaut nok hadde glemt å kommunisere høyt at det bare ble bevilget penger til ett kull. Som musa som pisset i Norskehavet sa, alle monner drar, men vi håper inderlig at disse bevilgningene kun er starten på et omfattende og lengre løp.

Mandag la også DNVGL frem en viktig rapport Energy Transition Outlook  som konkluderer med at det grønne skiftet er godt i gang, og som en konsekvens står energisektoren allerede midt oppe i store omveltninger. Rapporten spår blant annet at verdens oljetørst nesten halverer seg innen 2050, mye takket være elbilene. Imidlertid konkluderer rapporten også med at verdens tograders mål ikke vil nås, selv om energibehovet flater ut og utslippene halveres. DNV GL sjefen, Remi Eriksen sier tydelig nok at dette bør være et varsku til alle om at det er på tide å ta på sjumilsstøvlene, – og da trengs endringsagentene blant oss som aldri før.

Nå lanseres Norges første gründerguide

Nå blir det lettere for deg som er gründer eller ønsker å bli gründer å finne den informasjonen du trenger. Nå lanseres nemlig Norges første gründerguide.

Som gründer kan det ofte være vanskelig å nagivere seg rundt i gründerverden. Statistikk viser at det kun én av fem selskaper som overlever de første tre årene. Mange av de som ikke lykkes   kunne trolig vært reddet med bedre veiledning og et mer proaktivt støtteapparat. Nå lanseres Norges første gründerguide som skal hjelpe gründere med nettopp dette.

– Det er på høy tid at noen som har hatt skoene på, gir norske gründere en ryddig og uhildet informasjonskilde der de som vurderer å starte for seg selv, får noen gode råd og tips om hvor den beste hjelpen er å finne, sier intiativtaker Truls Berg, som også er grunnlegger InnoMag, i en kommentar.

Portalen er gratis og er et samarbeid mellom InnoMag, Gründerforeningen, Open Innovation Lab of Norway, Spark Up, Seed Forum og Venturelab.

– Det er ingen tvil om at norske entreprenører trenger dette, og vi er glad for at blant annet Gründerforeningen og Open Innovation Lab of Norway her har gått sammen med Innomag for å levere en tjeneste som gjør en positiv forskjell.

– Erfaringer må deles

Leder av Gründerforeningen og stortingsrepresentant Jørund Henning Rytman (FrP), er overbevist om at guiden vil være til stor hjelp for gründere eller de som går med en gründer i magen.

– Det er fort gjort for en gründer å gjøre enkle feil, og jeg tror en slik gründerguide kan forhindre at gründere gjør samme feil andre har gjort. Her må erfaringer deles.

– For en fersk gründer kan jeg forstå at det er utfordrende å orientere seg. En ting er alle forpliktelser man har ovenfor det offentlige. En annen sak er alle muligheter det er for å få god hjelp fra likesinnede eller profesjonelle selskaper. Denne siden vil kunne hjelpe deg med akkurat dette, avslutter han.

Åpen innovasjon?: Grunnlegger Henry Chesbrough forklarer

Henry Chesbrough møtte virtuelt opp på scenen under Innovasjonsdagen 2017.

Det er nå 15 år siden begrepet åpen innovasjon ble tatt i bruk for aller første gang, men hva betyr det egentlig? Det fikk vi svar på da vi møtte selveste opphavsmannen Henry Chesbrough på scenen under årets utgave av Innovasjonsdagen. 

Da Henry Chesbrough skrev boken “Open Innovation: The New Imperative for Creating And Profiting from Technology” i 2003, fikk han kun 200 treff på Google når han søkte på ordene “open innovation”. Søker du derimot i dag får du hele 23 200 000 treff. Det er ingen overdrivelse å si at begrepet har fått en betydelig plass i vokabularet til alle som er opptatt av innovasjon og nyskapning. Men vet du egentlig hva det betyr?

Definisjonene er nemlig mange, og uttrykket har ofte blitt mistolket eller for snevert tolket, skal vi tro mannen bak begrepet.

– Akkurat som Eskimoene har mange forskjellige navn på snø, blir “åpen innovasjon” ofte brukt i mange forskjellige sammenhenger, forklarte Chesbrough da han dukket virtuelt opp på skjermen under Innovasjonsdagen 2017, innovatørenes årskonferanse som ble arrangert av Inspirator, moderselskapet til InnoMag, for syvende gang dette året.

I følge han betyr åpen innovasjon følgende:

“Open innovation is a distributed innovation process based on purposively manage knowledge flows across organizational boundaries, using pecuniary and non-pecuniary mechanisms in line with the organization´s business modell”.

– En måte å forstå hva åpen innovasjon handler om, er å se på businessprosessen i et selskap og se hvordan åpen innovasjon forandrer denne prosessen, sier professoren.

I følge ham består nemlig åpen innovasjon av både en ekstern  og en intern tilnærming.

– Den eksterne tilnærmingen går ut på å styrke selskapet og selskapets businessmodell. Dette kan gjøres på mange måter ved bruk av åpen innovasjon.

Dette er en metode som blir mer og mer vanlig i dag, og som kort fortalt handler om å ta i bruk ekstern kunnskap via for eksempel eksterne forskningsprosjekter, IP-lisensiering og oppkjøp.

Den interne tilnærmingen til åpen innovasjon er derimot ikke like mye praktisert. Her gjelder det nemlig å finne de elementene i selskapet ditt og i din nåværende businessmodell som man tror andre kan ta i bruk og dra nytte av.

Les også: Nå åpner Norges første Open Innovation Lab

Den eksterne tilnærmingen handler med andre ord om å bli kvitt den tradisjonelle tankegangen om at alt må finnes opp innenfor selskapets fire vegger, mens den interne tilnærmingen handler om å bli kvitt den tradisjonelle tankegangen om at alt skal forbli innenfor selskapets fire vegger. Får et selskap til begge deler, danner det grunnlaget for et svært velfungerende innovasjons-økosystem.

Amazon vs Walmart

Amazon, verdens kanskje mest innovative selskap – hvis grunnlegger nå er en av verdens rikeste menn – er et godt eksempel på vellykket åpen innovasjon. Her har du et selskap som startet med å selge bøker, men som i dag tilbyr kundene sine en stor variasjon av forskjellige produkter og tjenester. Elementet av åpen innovasjon ser du ved at mye av det som blir solgt, ikke er noe som Amazon selv eier eller lagrer på sine lagre. Et stort andel av varene, er eid og lagret på varehus av samarbeidspartnere.

– Amazon illustrerer den interne tilnærmingen til åpen innovasjon på en god måte ved at de deler sine egne web-tjenestene med andre selskaper.

Walmart er på den andre siden et eksempel på et selskap som baserer seg på lukket innovasjon. Det finnes i dag ingen selskaper som benytter seg av Walmarts tjenester. Amazons tjenester blir derimot brukt av andre hele tiden, noe som betyr at de har mulighet til å samle inn mer data og flere brukere/kunder langt raskere enn Walmart klarer.

– I den digitale verden er den tradisjonelle tankegangen til Walmart en stor ulempe. Nå virker det derimot som om Walmart har fått øynene opp for åpen innovasjon ved at de nylig inngikk et samarbeid med Google for å få bedre kontroll på dataene sine, slik at de kan trene opp alogritmene til å gi dem så stor nytteverdi som mulig.

Åpen innovasjon i et tidsperspektiv

I følge Chesbrough har åpen innovasjon kommet en lang vei siden begrepet ble brukt for første gang i 2003.

– Hvis du ønsker å innovere i dag, må du gå et steg lenger enn “crowdsourcing”  og “open source software”. Åpen innovasjon er mer enn ny teknologi, det er et tankesett basert på å distribuere kunnskap rundt om i verden for så å dra nytte av denne kunnskapen til å skape nye innovative muligheter – enten i ditt eget selskap eller for andre selskaper og deres business modeller.

– Tidligere var åpen innovasjon bare å se i Californina. I dag er det et globalt konsept som foregår over hele verden, ikke bare blant selskaper, men også blant myndigheter, NGOer og nettverk. Med andre ord så er åpen innovasjon nyttig for langt flere mennesker i dag enn det har vært tidligere, avslutter han.

Bowman Heiden: – Når det kommer til kunnskapshåndtering er vi alle utviklingsland

Bowman Heiden fra Universitetet i Gøteborg var bare en av flere som tok for seg åpenhetens rolle i et digitalisert kunnskapssamfunn under Innovasjonsdagen 2017. 

Overgangen fra at verdi ligger i fysiske produkter, til at den ligger i kontroll over teknologi og informasjon, kan være en utfordring fordi strukturene våre ikke er bygget for dette, fortalte Heiden fra talerstolen.

– Vi vet alle at kunnskap er den ultimate fornybare ressursen. Men det er ikke så enkelt å skape kontroll over den og benytte den på en god måte. Årsaken er at vi har vokst opp i en mer industrielt orientert tankegang – bygget for fysiske produkter. Nå som vi beveger oss mot digitalisering, eller selve kunnskapsoverføringen, mangler vi det institusjonelle rammeverket.

– Viktigere å definere enn å blokkere

Han sammenlignet situasjonen med utviklingsland som mangler strukturen for kapitalisme.

– Verdien av eiendom som ikke er lovlig eid i disse landene beløper seg til 9,3 trillioner dollar. Hvis vi hadde denne verdien i den utviklede verden ville vi fått åtti av den fra bankene, og investert disse i utdanning, helse og andre ting. Den peruanske økonomen Hernando de Soto kaller dette død kapital – selv om bygningene og tomtene finnes, kan den ikke institusjonelt gjøres om til eiendom og kapital.

Mens immaterielle rettigheter i et industrielt orientert samfunn i stor grad kan handle om å blokkere andre aktører for å skape markedsandeler for en selv, er kanskje det mest vesentlige i et kunnskapssamfunn å definere og kategorisere ting – slik at man kan overføre dem til andre, og de kan brukes som byggeklosser.

– Det avhenger av hvilken institusjonell struktur som er på plass, sa Heiden.

– Det handler om å være åpen

En annen av talerne under konferansen var den nederlandske professoren Paul Iske. Mens Heiden tok for seg mulighetene og utfordringene knyttet til teknologi og eierskap i et kunnskapssamfunn, snakket Iske om ideer på et mer generelt plan. Fokuset på potensialet som ligger i åpenhet var sterkt til stede hos begge.

– Hvordan skaper vi de innovative omgivelsene vi ønsker oss? Det handler om å være åpen, sa Iske, som la vekt på viktigheten av å kombinere forskjellige menneskers inntrykk, ideer og tanker dersom man ønsker å utføre innovasjon.

Han sammenlignet strukturen oss mennesker i mellom med strukturen i hjernen:

– Det handler ikke så mye om hvor mange hjerneceller vi har som om hvor mange forbindelser vi har. Så det er hva vi burde gjøre. Skape forbindelser.

Paul Iske snakker om innovasjon gjennom kombinasjon på Innovasjonsdagen 2017.

– Åpenhet krever kontroll

Heiden argumenterte for mer kollektivt orienterte løsninger, som for eksempel såkalte “patent pools” – der flere firmaer deler rettighetene til en bestemt teknologi – og påpekte at dagens system ble laget lenge før kunnskaps- og teknologiformidling i dagens tempo kunne forutses.

– Som Berkely-professor Robert Merges sa: “Når patentsystemet ble laget var teknologi noe som lagde lyd hvis du puttet det i en pose og ristet den.”

Selv om åpenhet og kontroll kan virke som motsetninger, er de i virkeligheten avhengige av hverandre, fortalte han, og høstet latter fra salen med et eksempel:

– Hvis du ikke tror meg, prøv å arrangere åpent hus i naboens hus. Det er en utfordrende øvelse. Selv om Android legges ut åpent av Google, tjener Microsoft to milliarder dollar i året fordi de har patenter som er forbundet med Android. Åpenhet krever kontroll, og dermed vil det ikke være fullstendig åpent, men åpent på bestemte betingelser. Dette er denne kontrollen som legger til rette for verdiskapning.

– Nye utfordringer for alle

Hvor denne verdien skal skapes, og hvor i verdikjeden man ønsker å posisjonere seg, er spørsmål alle vil måtte ta stilling til i fremtiden. Skal man ta seg av produksjonsdelen? Trenger man å eie teknologien? Er kanskje en plattformløsning fremtiden for min bedrift?

Heiden tok for seg flere eksempler på bedrifter og oppfinnelser med større eller mindre grad av åpenhet – og delte også åpenhet inn i to dimensjoner – distribusjon og utvikling. Der Apples iOS har en lukket distribusjonsmodell, men stor grad av åpenhet når det gjelder å videreutvikle med utgangspunkt i Apples teknologi – har Googles Android en åpen distribusjonsmodell, der verdiskapningen ligger i å generere trafikk, klikk og views.

Mye å forholde seg til? Kanskje kan det være en trøst at – som Heiden påpeker i sin avslutningsreplikk – det digitaliserte samfunnets krav og problemstillinger er relativt upløyd mark for alle.

– Når det kommer til kunnskapshåndtering er vi alle utviklingsland.

Rekordmange søkere om støtte fra Skattefunn

Interessen for Skattefunn øker markant på Vestlandet. Færre søker om skattelette til petroleum, olje og gass. En tredjedel av søkerne søker for første gang.

Aldri før har flere søkt om Skattefunn til garantifristen den 1. september. I år kom det inn totalt 3977 søknader til fristen. Det er en økning på 2,8 prosent fra året før.

Søknadstallet til Skattefunn er mer enn doblet siden 2013, og vokser fortsatt, viser statistikken.

Les også: Tett på Christian Hambro – Skattefunns far

− Skattefunn er viktig for utvikling og omstilling for bedrifter. Vi ser dette i den klare trenden med økning av bruken av skattefunn på Vestlandet, og en samtidig nedgang i petroleumsrelaterte søknader, sier administrerende direktør John-Arne Røttingen i en pressemelding.

SSB-tall viser at bedriftene som får pengestøtte skalerer opp virksomheten, får flere ansatte og økte salgsinntekter. Én million kroner i støtte fra Skattefunn øker verdiskapingen i en bedrift med 1,8 millioner kroner årlig. Alle bedrifter som søker Forskningsrådets Skattefunn-ordning innen 1. september er garantert å få behandlet søknaden sin samme år.

 

 

Hva er SkatteFUNN?

SkatteFUNN-ordningen er en skattefradragsordning for næringslivets kostnader til forskning og utvikling. Gjennom SkatteFUNN kan små og mellomstore bedrifter få 20 prosent av prosjektkostnadene som skattefradrag gjennom skatteoppgjøret. Store bedrifter kan få 18 prosent fradrag av prosjektkostnadene.

Her er finalistene til årets Innovator 2017

Wiral er et kamerasystem som beveger seg langs et tau ved hjelp av en elektrisk motor. Foto: Sparebank 1 SMN

Tre gründerbedrifter skal presentere sine beste løsninger for fremtiden under Norges feiring av studentinnovasjon, Innovator 2017.

Juryen presenterte idag tre finalister:

Wiral Technologies AS gir deg muligheten til å skape filmatiske klipp på steder droner er forbudte eller ikke kommer til. Selskapet utvikler kameratilbehør som får videoene dine til å se ut som de er laget av en profesjonell filmskaper. Wiral er et kamerasystem som beveger seg langs et tau ved hjelp av en elektrisk motor. Slike løsninger har lenge vært forbeholdt større filmproduksjoner, men Wiral gjør profesjonelle filmvinkler tilgjengelig for alle som liker å filme, uansett nivå. Teamet består nå av seks personer med bakgrunn fra NTNU.

Hark Technologies mener at systemet de utvikler kan gi besparelser i strømutgifter på 60 %. NTNU-studenten Joar Gunnarsjaa Harkestad har startet selskapet Hark Technologies for å utvikle smarte løsninger for energieffektivisering. Selskapet er nå klare for å skalere opp virksomheten, og skal igang med pilotprosjekter med sitt egenutviklede konsept EcoControl.

Exero Technologies mener alle skal ha like muligheter til å holde seg aktiv og leve en sunn livsstil. Selskapet utvikler derfor hjelpemidler for personer med nedsatt funksjonsevne. Det første produktet er en kjelke på fire hjul, The Spike, som er utformet slik at den utfordrer kjernemuskulatur og muliggjør et aktivt og selvstendig liv.

Innovator arrangeres av SpareBank 1 SMN, Technoport og Start NTNU.

Pengepremien fra SpareBank 1 Startstøtte er på 250 000 kroner, og tildeles et studentgründerteam med evne og vilje til å lykkes i et internasjonalt marked, skriver SpareBank 1 SMN i en pressemelding.

Unge designere viste frem produkter under Kidzdesignlab-lansering

Etter å ha jobbet med produktene sine i over hundre timer kunne barna i Kidzdesignlab presentere produktene sine for presse, kunnskapsminister og et entusiastisk publikum under produktlinjens lanseringsfest i helgen.

– Kidzdesignlab handler om det å skape, det handler om kreativitet, å kunne se sine egne ideer bli til virkelighet, sa en av drivkreftene bak initiativet, Sverre Steensen, fra talerstolen.

Gjennom Kidzdesignlab har han har invitert barn til å delta i hele løpet fra idé, via design til produksjon, med et ønske om å hjelpe dem med å realisere sitt innovative potensiale. Lørdag kunne vi se de tolv unge designerne fortelle om hvert sitt ferdige produkt. På vei dit har de vært gjennom en grundig og langvarig prosess for å få et best mulig resultat.

– På Kidzdesignlab har vi gått gjennom prosessen med å komme opp med ideer, prototype, prototype igjen for å gjøre ideen bedre og forhandlinger med fabrikken, fortalte elleve år gamle June – designeren av den sammenleggbare krakken Step & Smile.

Hennes produkt var bare et av mange som imponerte med både reell nytteverdi og sjarm. En av målsetningene til Kidzdesignlab har vært å vise at barn – med sin fantasi og kreativitet – kan skape virkelige produkter som er bedre enn de som allerede eksisterer. Blant høydepunktene var den hundre prosent vanntette skolesekken Alldry, den multifunksjonelle blandebollen Smart Mix og grytevottene Safe Hands, de første grytevottene designet spesielt med tanke på barn.

Smarte grytevotter

Elleve år gamle Allegra er designeren som står bak Safe Hands. Hun forteller at grytevottene, i tillegg til å være utstyrt med et spesielt luftehullsystem for å beskytte mot varme, har en rekke andre tilpasninger for å gjøre dem mer rustet for oppgaven.

– Som du ser så er det en smiley her fremme der man skal gripe. Og så er det ekstra bra plastikk så varmen ikke går gjennom. Så er det magneter, så de sitter fast i det man skal ta ut av ovnen.

Hun forteller også litt om hvordan hun mottok designoppgaven.

– Først er det mange kandidater, og etter noen uker har de valgt ut seks forskjellige barn – da kommer de og banker på døren, og har med en stor boks med en Kidzdesignlab-lampe oppå – og inni boksen er det en lapp hvor det står hva man skal lage.

Designeren Allegra med grytevottene Safe Hands.

Tilgjengelig på Norli og Elkjøp

Kidzdesignlab har inngått partnerskap med både Elkjøp og Norli, og produktene blir å finne i begge butikkjedene utover høsten.

– Mye er ute i butikkene allerede. I løpet av neste uke og uka etter tipper jeg alt er ute i alle butikkene, forteller Caroline Heitmann, som er markedssjef i Norli og til stede på lanseringsfesten.

Hun er veldig spent på hvilken mottakelse produktene kommer til å få. På spørsmål om hva slags forventninger hun har til salget, svarer hun:

– Jeg tror det kan bli kjempestort. For eksempel til jul ønsker man jo gjerne noe som er litt ordentlig, litt morsomt og litt nytt. Og hvis du ser nærmere på produktene er det lett å se og kjenne at det er ordentlig kvalitet.

– Mer kreativitet i alle fag

Til stede var også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han var klar på at tenkningen bak dette prosjektet også må inn i skolen.

– En av tingene vi skal ha mer av i alle fag er kreativitet og kreativ tenkning – for i fremtidens arbeidsliv, som dere skal ut i om en del år, kommer vi til å trenge mer og mer av er mennesker som kan drive problemløsning – som kan ta det de kan og bruke det på nye, ukjente områder, sa han fra talerstolen.

Der besvarte han også spørsmålet om hva vi skal leve av her i landet etter oljen.

– Akkurat det dere har vært med på nå er det vi skal leve av i Norge etter oljen. Det dere har gjort er å ta ting som kan virke kjent – ting som vi kanskje tror vi har en god løsning på – og så har dere gjort det enda bedre gjennom å ta eksempler fra hverdagslivet, gjennom å være gründere, gjennom å være innovative.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen snakker om hva vi skal leve av etter oljen.

Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Norge er blant de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet årlige besøkende er på vei oppover. Yuan Wu og hennes Go China ønsker å hjelpe norske bedrifter med å markedsføre seg ovenfor den stadig økende kundegruppen.

Wu er en av de to gründerne bak Innobørs-registrerte Go China, som bistår med digital markedsføring og merkevarebygging ovenfor det største markedet i verden – nemlig det kinesiske. De spesialiserer seg på å hjelpe norske firmaer med å etablere seg og ekspandere i Kina

Sammen med Mark Conrad ønsker hun blant annet å gjøre det enklere for norske bedrifter å gjøre mest mulig ut av den stadig økende kinesiske turiststrømmen. Den kinesiske middelklassen er voksende, og den yngre generasjonen kinesere utgjør en attraktiv kundegruppe, forteller Wu.

– De er velstående nok til å ha råd til god service og gode produkter. De bruker mye penger på å spise ute, shoppe, på fritidsaktiviteter og sightseeing, og prøver å oppleve så mye lokal kultur som mulig.

Yuan Wu og Mark Conrad er de to gründerne bak Go China.

Reiser alene mer enn før

I motsetning til foreldrene sine, som gjerne dro på utelandsferier som en del av en større gruppe, foretrekker dagens unge kinesere å gjøre sin egen research på internett, forteller hun. De reiser i større grad alene eller sammen med familien, og foretrekker å planlegge selv heller enn å legge ferien i hendene på en operatør.

– De søker etter informasjon, bestiller turer og kjøper billetter og aktiviteter gjennom kinesiske reiseplattformer.

Fordi de fleste ikke snakker noen fremmedspråk er det for øyeblikket vanskelig for dem å innhente informasjon fra nettsider og plattformer i landet de reiser til. Derfor ønsker Go China å være med og bidra til å gjøre norske bedrifter mer “kineservennlige”.

 Hjelper med strategi

Selv om Go China fokuserer på maksimering av turistpotensialet, yter de tjenester også i andre sektorerer. De har team både i Norge og Kina, og har foreløpig jobbet med norske ernærings- og helsemerker, turistbyråer, IT-firmaer og restauranter – samt kinesiske eiendomsfirmaer og internasjonale industribedrifter.

Wu mener at markedsføring rettet mot kinesiske turister krever en skreddersydd strategi. Det er i denne prosessen Go China kan bidra med sin ekspertise. Hun ramser opp noen av tingene som er viktig å huske på når man skal sikte seg inn på denne målgruppen:

  • Et kinesisk navn som vil være enklere for kinesere å huske og snakke om.
  • En kinesisk internettside som inkluderer viktig informasjon om stedet eller tilbudet ditt, og som er skreddersydd for ditt kinesiske publikum.
  • Optimalisering av denne siden ved bruk av SEO-strategi for Baidu – den kinesiske ekvivalenten til Google.
  • Promotering gjennom kinesiske sosiale media, som Weixin og Weibo. Kinesiske turister søker ofte informasjon på disse plattformene før de tar avgjørelser i forbindelse med reise, så de er svært kraftfulle når det kommer til å dele informasjon, bilder og innhold.
  • Den kinesiske siden din burde også være registrert og promotert på kinesiske eTravel-plattformer som Ctrip, Qunar, Tuniu og Meituan.
  • Ha kinesiske skilt, menyer, brosjyrer, instruksjoner og visittkort på stedet ditt for å få de kinesiske gjestene dine til å føle seg velkommen.

– Vi tror det er svært fordelaktig for lokale norske bedrifter å presentere informasjon på kinesisk. Dette kan gjelde for kafeer, butikker, restauranter, kjøpesentre, hoteller, museer, gallerier og andre turistattraksjoner. Også offentlige og private tilbud – som for eksempel bysykler og billettautomater – kan gjøres langt mer tilgjengelige og brukervennlige for kinesiske turister på denne måten, forteller hun.

Trygghet viktig

På spørsmål om hvorfor akkurat Norge er så populært blant kineserne trekker hun frem tre ting:

– Norges vakre natur og landskap er selvfølgelig viktig. I tillegg har visumsøknader blitt mye enklere, som en følge av forbedringen i forholdet mellom Norge og Kina – og det er billigere og hyppigere flyavganger mellom de to landene.

I tillegg legger hun vekt på trygghetsaspektet. Kina er et veldig sikkert land når det kommer til kriminalitet, og sjansen for å bli utsatt for et terrorangrep i Kina er svært liten. At Norge er relativt trygt i europeisk målestokk gjør det til et mer attraktivt reisemål.

– Kinesere er svært trygghetsbevisste, og er mindre tilbøyelige til å dra til land hvor det har vært høyt profilerte terrorangrep – slik det nylig har vært i Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Sverige, avslutter hun.

Trygge forhold og lav risiko for terrorangrep gjør Norge mer attraktivt for kinesiske turister.

Ukas leder – om idrettsglede, kunnskapsløshet og endringskraft

Sommeren 2017 erstattes i dag av årets første høstdag, og mens bergenserne gråter over at regnrekorden fra 1964 likevel ikke ble slått (det manglet en regnbyge!) så jubler Oslos beboere over Fotball-VM for hjemløse.

Vi tuller ikke! Denne uka er Rådhusplassen omgjort til VM fotball-arena for hjemløse, og i regi av Frelsesarmeen stiller 54 land lag i det som må kunne betegnes som et flott arrangement for en gruppe mennesker som sjelden løftes frem. Mange av dem har jobbet seg ut av utfordringer større enn de fleste av oss noensinne vil oppleve – som de sier, THIS GAME IS REAL. Vi kan bekrefte at idrettsgleden ikke står noe tilbake fra det norske fotballproffer kan oppvise, og her vinner til og med Norge kamper. BRAVO!

Selv om Sylvi Listhaug nok ikke kan betegnes som hjemløs stilte hun denne uka definitivt på bortebane, midt i valgkampen «feilnavigerte» hun over kjølen. Der kalte Stockholms ordfører Listhaugs besøk for «usmaklig utnyttelse av Stockholms gjestfrihet». Rynkeby-besøket, som i utgangspunktet var like kleint som Skavlan’s forsøk på å snakke svensk, ble likevel en PR-messig fulltreffer – mye takket være alle journalistene som værer politisk konfliktstoff med samme innsatsvilje som bier søker honning. Man kan være uenig i om Listhaug er fryktløs, hodeløs eller bare kunnskapsløs, men at hun har evnen til å engasjere og provosere hersker det liten tvil om. Kanskje noen skulle fortalt henne at første generasjons innvandrere står for en stor del av nyskapningen i de fleste land vi liker å sammenligne oss med?

Våre amerikanske venner på Stanford og Berkeley er raskt ute med å påpeke at Silicon Valley trolig fortsatt ville vært et jordbrukssamfunn med ferskengårder, hadde det ikke vært for entreprenører som turte å satse i sitt nye land. Hvor flinke er vi til å benytte oss av de entreprenørelle kapasitetene som kommer til Norge, enten som flyktninger eller som immigranter? Hvorfor snakker ingen om dette? Vi sløser jo åpenbart med ressursene, og ingen tar dette opp – samtidig som NRK drukner i klager fordi en programleder tar på seg hijab… Vi vet faktisk ikke om vi skal le eller gråte – hvor er LO, NHO, statsministeren, næringsministeren og kunnskapsministeren?

De burde også adressere det norske problemet med å skaffe risikokapital til de som tør å satse. Faktisk lanserte tidligere leder av Norges Forskningsråd, Christian Hambro allerede i 2002 ideen om KAPITALFUNN for å avhjelpe det norske problemet, gjennom å etablere en ordning hvor de som investerer penger og kunnskap i nye bedrifter burde få fordeler i form av skattefritak for investeringer og avkastning. Du kan lese mer om Kapitalfunns far her.

Også Alf Bjørseth, seriegründer og grunnlegger av blant annet Renewable Energy Corporation (REC), tok opp ideen i en fullsatt sal i Polyteknisk Forening vinteren 2004. Han kalte det “Investfunn”. Hans betimelige spørsmål; Hvis det går an å evaluere forskningsprosjekter for så å gi skattefritak etter gitte kriterier (Skattefunn) må det også være mulig å gjøre det samme for investeringer i nystartede bedrifter. Det tok politikerne 15 år å levere et første forsøk på det Hambro og Bjørseth foreslo, og da kun fordi Venstre, Norges eldste parti, sloss dette gjennom.

Ukas gründercase er et av mange resultat av norsk innovasjonsevne, og denne uka kan du lese mer om teamet bak MiniMeis – en bæreanretning for små barn, laget av og for fedre.

Vi håper og tror vi har våre lesere med oss når vi ber norske politikere våkne opp og innse betydningen av et mangfoldig og dynamisk næringsklima. Vi tror det er en forutsetning for videre vekst og velstand i Norge, uansett hvem som vinner om 11 dager. Måtte de siste dagene handle mindre om hvem som er flinkest, og mer om de store spørsmålene som hvordan vi skal leve, lære og livnære oss og hvordan vi holder oss friske i en verden som endres raskere enn våre politikere ser ut til å forstå.

Mens andre land forbereder seg på en virkelighet der det å ha jobb ikke lenger er en selvfølge, er det ingen som stiller spørsmålstegn ved det faktum at en oppstartsvirksomhet må betale nesten 15% i avgift til staten for å ansette en kollega – hvis man da ikke befinner seg i våre nordligste fylker eller er skipsreder.

Uansett, vi har det godt her i landet; Mens vi her i Norge forbereder oss på høsten drukner amerikanere i Houston i gatene. Orkanen Harvey har allerede drept og ødelagt mange liv, og det hele virker litt surrealistisk når vi vet at orkanen har vært varslet de siste 10 dagene. Kan det være en vekker til oss alle at vi av og til lukker øynene og håper situasjonen går over, i stedet for å forberede oss på de endringene som vi vet kommer?

Ukas innovasjonsblomst går til Frelsesarmeen og Oslo kommune som låner ut byens fremste utstillingsvindu til VM for hjemløse – det handler om mye mer enn fotball! Det handler om endringskraft, og DET er verdt å feire uansett landslagsdrakt og hodeplagg!

Happy Friday!

Tett på Christian Hambro – Skattefunns far

I anledning at det i 2017 er 15 år siden Skattefunn ble innført, har vi satt oss ned med Christian Hambro. Han var i en lang periode Norges Forskningsråds leder, og er i realiteten ordningens far.

(Dette intervjuet ble først publisert i årets papirutgave av InnoMag. Kjøp Innovasjonsmagasinet på Narvesen eller på vår webshop HER).

Som de fleste av InnoMags lesere vet, er Skattefunn kanskje det viktigste virkemiddelet for små og mellomstore virksomheter som er involvert i forsknings- og utviklingsprosjekter. I 2016 var antallet norske vekstvirksomheter som fikk støtte via Skattefunn, over 3500 – en konkret håndsrekning som teller! Advokatnestoren tar oss gemyttelig imot på sitt kontor i Rådhusgaten, et kort steinkast fra Oslo Børs før vi fyrer løs på spørsmålene.

Hvordan så Skattefunn ut på tegnebrettet, og var dette noe det hersket tverrpolitisk enighet om?

– Nei, på ingen måte. Sannheten er at Skattefunn hadde en trang fødsel, de fleste høringsinstansene var negative eller lunkne til ordningen. Det var også innad i Forskningsrådet krefter som ikke likte ideen spesielt godt. Det opprinnelige forslaget fra Stoltenbergregjeringen, den såkalte FUNN-ordningen, innebar 200 MNOK i midler første halvår, men disse var øremerket FOU-prosjekter som skulle utføres for næringslivet av forskningsinstituttene. Det var drakamp om ordningen helt frem til den ble votert gjennom våren 2002, men da ble det gjennomslag for at ordningen skulle gi de som benyttet ordningen, frihet til å bestemme om de ville utføre prosjektene selv eller kjøpe inn FOU-tjenester. Bedriftene fikk rett til Skattefunn-støtte hvis prosjektene tilfredsstilte FOU-definisjonen for ordningen. Små og mellomstore bedrifter fikk rett til 20% fradag på skatten, og større bedrifter 18%. Ordningen har med små justeringer fungert uendret siden 2002. – Det sier for øvrig en del om forskningsrådets Skattefunn-avdeling at de over tid har maktet å behandle dobbelt så mange søknader som før, uten å ha flere ansatte, – jeg synes de fortjener en honnør og takk for den viktige rollen de utfører for å fremme norsk innovasjonskraft, sier han.

På vårt spørsmål om hvorvidt han er stolt over å være Skattefunns reelle far, smiler han og uttaler:

– Husk at enhver suksess har mange fedre, mens fiaskoene ofte forblir foreldreløse. Enhver far skal jo være litt kritisk til sine barn, men faktum er at da EU for en tid tilbake rangerte de ulike lands skatteincentiver for FOU, kom Norge på andreplass, bak Frankrike som har en mye romsligere ordning. Det skyldes at måten Skattefunn fungerer på og er administrert, blir vurdert høyt. Taket i ordningen var opprinnelig på fire millioner kroner, det vil si at FOU over det nivået ikke ga uttelling.

Nå er taket løftet til 25 millioner kroner, noe som gjør at ordningen er mye mer interessant enn før for litt større bedrifter. Ikke alle er klar over at Skattefunn gjelder per skatteyter, slik at i et konsern med flere datterselskaper har hvert selskap rett til å kreve Skattefunn-fradrag for sine FOU-kostnader. Mange glemmer også at man kan kjøpe FOU-hjelp fra godkjente forskningsinstitusjoner for like mye som man satser selv.

Du er i gang med en bok om Skattefunn, blir det en kioskvelter med mange avsløringer eller en fagbok for de innvidde?

– Ja. I 2012 skrev jeg en bok om skatt og FOU som omhandlet mange problemstillinger knyttet til FOU. I august 2017 kommer en ny bok som bare tar for seg Skattefunn, på en langt grundigere måte enn i den forrige boken. For de fleste vil nok boken være et godt alternativ til innsovningspille, som man jo ikke legger under juletreet. Men for alle som steller med skatt og jakter på skattefunnmidler, tror jeg boken vil være til verdifull hjelp. Faren er selvsagt å gå ned i en intellektuell spagat, der boken ikke blir faglig nok for juristene, men likevel for tørr for næringslivet. Med hjelp fra Gyldendal og faglige eksperter håper jeg å komme i mål med et lesverdig resultat.

– Veiledningen som Forskningsrådet gir, og søknadskjemaet, er utmerket, og mange bedrifter velger å søke på egenhånd. Noen tror at det er kostnadsfritt å skrive en søknad selv, men slik er det ikke. Tiden som går med til å lage en søknad er ikke gratis, og kan gå på bekostning av selve FOU-aktiviteten. Heldigvis finnes det dyktige eksperter som kan bistå i prosessen, som for eksempel NOFAS. Jeg har tro på at næringslivet selv klarer å vurdere hva som er best, gjøre jobben selv eller søke bistand. Dette gjelder ikke bare for Skattefunn, men også på mange andre områder.

Hvis vi løfter blikket og ser fremover, hva er du mest stolt av med ordningen og hva synes du ved nærmere ettertanke mangler, spør vi?

– Noe vi skal være stolte av, er at godkjenningsordningen ikke har medført en eneste rettsak, noe som tyder på at den fungerer slik den skal og at hjelpen kommer frem til de som skal ha den. Det er sikkert også smart at ordningen er knyttet til selvangivelsen, det gjør jo at mange gründere får beløpet utbetalt oktober året etter.

– Det største minuset er at det er satt et kostnadstak på 600 kroner per time for egne ansattes innsats med prosjektet. Det ligger under den reelle kostnaden til høyt kvalifisert personale, og er, satt på spissen, en stimulans til å ikke ansette de med høyest forskningskompetanse, men i stedet kjøpe inn deres tjenester fordi det ikke er noe tak på timekostnadene ved innkjøpt FOU.. Denne begrensingen per time burde vært fjernet, i hvert fall for alle som ikke har større eierposter i virksomheten.

– Jeg synes også tiden er inne for å innføre en turboordning for oppstartsvirksomheter, som premierer de som bygger raskt. Dette har man allerede innført i Frankrike, Belgia og Nederland, som har spesielt gunstige ordninger for forskningsintensive unge bedrifter. Jeg håper Norge her kommer raskt etter.

Regjeringen ønsker et grønt skifte. Bør det ha betydning for utviklingen av Skattefunn?

– Jeg er teknologioptimist. Faktisk har vi i stor utstrekning den teknologien som trengs for å løse de fleste miljøutfordringene. Det som mangler er den politiske viljen til å ta de grepene som er nødvendige, både nasjonalt og internasjonalt. Forurensning er ressurser på avveie – det gjelder å lage institusjonelle ordninger, markeder, skatter og avgifter som sørger for at ressurser ikke blir problemer. Mindre justeringer i Skattefunn vil ikke bety mye i denne sammenhengen.

– I en verden der det ikke mangler på utfordringer og der regjeringen har ønsket et grønt skifte velkommen, er det viktig å huske på at forurensninger kun er ressurser på avveie. Det er mitt håp at Skattefunn også i fremtiden vil være en viktig driver for norsk innovasjonskraft.

Ray Kurzweil: – Kunstig intelligens vil smelte sammen med hjernen vår innen 2029

Ray Kurzweil, teknisk direktør i Google og selverklært futurist, har siden 1990 gjort 147 spådommer om fremtiden – med en treffrate på 86 prosent. Nå spår han at menneskehjernen vil smelte sammen med maskiner innen 2029.

I det kunstig intelligens overgår den menneskelige vil maskiner og mennesker smelte sammen, skriver amerikaneren i boken The Singularity is Near fra 2005. Nå tidfester han når han tror at dette punktet – kjent som singularitet – vil nås, melder Daily Mail.

Det var under South by Southwest-konferansen i Austin, Texas at Kurzweil – som for tiden jobber med Googles maskinlæringsprogram – kom med spådommen.

– Innen 2029 vil datamaskiner ha intelligens på nivå med mennesker, hevdet han, og fortsatte:

– Det vil føre til at vi putter dem inn i hjernene våre, forbinder dem med skyen og utvider hvem vi er.

Han mener også at vi er i ferd med å se begynnelsen av dette med dagens teknologi – og fremhever avhengigheten vi er i ferd med å utvikle til telefonene våre. Neste steg er å forbinde teknologien direkte med hjernen.

– Som å kalle på demonen

Google-direktøren er ikke den eneste som forutser og fascineres av mulighetene ved singularitet. InnoMag skrev i april i år om Elon Musk og hans Neuralink Corp, som allerede jobber for å koble datamaskiner opp til mennesker. Men der Kurzweil er optimistisk med tanke på utviklingen av kunstig intelligens har Musk et dystrere syn på saken:

– Utviklingen av kunstig intelligens er som å kalle på demonen. Man tror man kan kontrollere den, men det går ikke, sa han under et foredrag på MIT i 2014.

Siden har han stadig kommet med hyppige advarsler og oppfordringer om reguleringer i forbindelse med AI. En del av motivasjonen hans for Neuralink-prosjektet er å gjøre mennesker i stand til å motstå trusselen som kunstig intelligens representerer. En annen teknologi-mogul, Mark Zuckerberg, har tatt motsatt standpunkt, og kaller Musks stadige dommedagsprofetier for “uansvarlige”.

– Vi blir morsommere og mer sexy

Kurzweil virker å ta Zuckerbergs side i debatten, og fokuserer på mulighetene ved å smelte sammen med maskinbevissthet. Han er overbevist om at det kommer til å skje en menneske/maskin-syntese som vil forbedre oss.

– Vi kommer til å få mer neocortex, vi kommer til å være morsommere, bedre på musikk, vi kommer til å være mer sexy, sa han i et intervju med SXSW.

– Vi kommer virkelig til å eksemplifisere alle tingene vi verdsetter i mennesker i større grad. Vi vil være i stand til å møte alle menneskers fysiske behov, og kommer til å utvide sinnene våre og eksemplifisere de artistiske kvalitetene som vi verdsetter.

Den første som tok i bruk begrepet singularitet i denne sammenhengen var matematikeren John von Neumann, på midten av femtitallet. Han beskrev denne som et punkt i historien der teknologiens fremgang, og endringer i måten vi lever livene våre, ville gjøre “menneskelige affærer” – slik vi kjenner dem – til fortid. Kurzweil er enig:

– Til slutt vil den påvirke absolutt alt, sier han.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...