Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Disse miljøene skal forvalte ny presåkornkapital

Foto @ Tone Brekke/Herøya Industripark

17 miljøer over hele landet har blitt plukket ut til å forvalte 50 millioner kroner i presåkornkapital for 2017. Tildelingene er en del av regjeringens gründerplan, og skal være med på å sikre tilgangen til kapital for tidligfasebedrifter. Her får du listen over de utvalgte.

Det er Innovasjon Norge som, på oppdrag fra regjeringen, deler ut presåkornkapital i form av rente- og avdragsfrie lån til forvaltere som TTOer og inkubatorer.

Disse miljøene investerer kapitalen i innovative oppstartbedrifter som er yngre enn fem år. Forutsetningen er at bedriftene henter inn minst like mye penger fra andre investorer. Så langt har det blitt investert 80 millioner kroner i oppstartbedrifter gjennom ordningen, og disse har utløst mer enn 220 millioner kroner i private investeringer.

– Et av målene i regjeringens gründerplan er å sikre tilgangen til kapital for bedrifter i tidlig fase. Det er flott å se at presåkornordningen leverer, og at den blir godt mottatt både hos investorer, gründere og forvaltningsmiljøer, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Flere får tilgang til kompetent kapital

Ordningen har blitt endret siden forrige tildeling, og derfor ble presåkornmidlene for 2017 utlyst på anbud. Innovasjon Norge mottok 19 søknader fra ulike TTOer og inkubatorer fra hele landet.

– I år har vi spredd presåkornkapitalen på flere miljøer for å sikre oss en bredere geografisk spredning. På den måten bidrar vi til at flere gründere i hele landet kan få tilgang til kapital i tidligfase, og den kompetansen og oppfølging som følger med TTOene og inkubatorene, sier Rannveig Fadum i Innovasjon Norge.

Søkerne ble vurdert på sin finansielle kapasitet og evne til å hente privat kapital, investeringskompetanse, nettverk og samarbeid i økosystemet, og den operasjonelle driften av oppdraget.

Får presåkornkapital for første gang

InnoMag har snakket med managing partner Erling Nordbø i Aleap, som er ett av fire innovasjonsmiljøer som fikk tildelt makskvoten på fem millioner kroner.

– Dette er første gang vi har søkt, vi er ikke så veldig gamle som innovasjonsmiljø – så vi er veldig godt fornøyd med å være ranket som ett av de fire miljøene som fikk full pott, sier Nordbø, og fortsetter:

– I dag har vi inkubatorvirksomheten vår i Forskningsparken, og starter i tillegg opp et akseleratorprogram i begynnelsen av 2018. Nå vil vi også få denne løsningen, hvor selskapene kan søke om å få presåkornmidler i tidlig fase. Vi ser på dette som en utvidelse av vårt tilbud, som vil gjøre oss enda mer attraktive enn vi er i dag.

Miljøene får halvparten av gevinsten

Den største endringen i årets tildeling er at eventuelle overskudd som tidligere skulle tilbake til Innovasjon Norge nå fordeles mellom miljøet og Innovasjon Norge. Overskudd opp til én million fordeles likt, mens større overskudd fordeles med 30 prosent til miljøet og 70 prosent til Innovasjon Norge.

– Det er klart at dette er en gulrot. Vi yter mye for at de bedriftene vi investerer i skal vokse, og at miljøet også kan få noe tilbake gjør at vi kan investere mer tid i utvikling og oppfølging, sier Jørn Roar Bamble i Proventia AS i Telemark.

Disse miljøene får forvalte presåkornmidler for 2017:

  • Aleap AS – Oslo – 5 millioner kroner
  • Arkwright Norway AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • Bakken & Bæck AS – 3 millioner kroner
  • Bergen Teknologioverføring AS – 4 millioner kroner
  • Industriinkubatoren Proventia AS – Telemark – 2 millioner kroner
  • Innoventus Sør – Agder – 2 millioner kroner
  • Inven2 AS – Oslo – 5 millioner kroner
  • Kjeller Innovasjon – Akershus – 5 millioner kroner
  • Kunnskapsparken Bodø – Nordland – 2 millioner kroner
  • Microtech Innovation – Vestfold – 2 millioner kroner
  • NTNU Accel AS – Trøndelag – 5 millioner kroner
  • Simula Innovation AS – Akershus – 2 millioner kroner
  • Skyfall Ventures AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • T:Lab AS – Trøndelag – 2 millioner kroner
  • TheFactory AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • Validé AS – Rogaland – 3 millioner kroner
  • ÅKP AS – Møre og Romsdal – 2 millioner kroner

Cutters melder seg inn i Hovedorganisasjonen Virke

Den kanskje fremste nyskaperen i det norske frisørmarkedet, Cutters, melder seg inn i Virke og skaffer seg dermed en tung interessepolitisk støttespiller. Beslutningen kommer etter at NHO gikk til Stortinget for å forsøke å legge hindringer i veien for startupen.

– Som gründere av en helt ny forretningsmodell har vi fått merke at det ikke alltid er lett å være annerledes i det norske markedet. Vi ser at det kan være lurt å ha en interessepolitisk arbeidsgiverorganisasjon som Virke i ryggen, sier Andreas Kamøy, en av gründerne og daglig leder i Cutters, i en pressemelding.

Cutters fikk mye oppmerksomhet i november da NHO Service og Handel forsøkte å etablere et påbud for hårvask, noe Cutters ikke tilbyr. InnoMags sjefsredaktør Truls Berg kommenterte den gang forslaget i en lederartikkel:

– Det virker nesten surrealistisk at samme Storting i samme uke blir bedt av NHO å legge hindringer i veien for frisørkjeden Cutters, som på innovativt vis halverer prisen på hårklipp for oss med enkle behov og dårlig tid. NHOs forslag er å påby vask selv om kundene ikke ønsker det. Vi vet ikke om vi skal le eller gråte!

Cutters, som ble grunnlagt i 2015, har oppnådd rask vekst gjennom sitt alternative drop-in-konsept, og har nå passert 180 ansatte. Gründerbedriftens suksess er bygget på å drive mer effektivt gjennom å bare tilby klipping til en fast pris, samtidig som kvaliteten sikres gjennom dyktige, faglærte frisører.

– Vi kjemper for utfordrerne

– Cutters er hjertelig velkommen til oss! Vi kjemper for de innovative utfordrerne som driver Norge fremover. Nye måter å organisere kjøp og salg av tjenester på kan være krevende for etablerte bedrifter. Men er det noe Norge trenger, så er det gründerne som skaper helt nye arbeidsplasser tilpasset nye forbruksmønster og kundeatferd, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.

Med Cutters ombord runder Virke 21 000 medlemmer. Hovedorganisasjonen organiserer tjenestenæringene i Norge, virksomhetene som driver med formidling og salg av varer og tjenester. Virke er Norges nest største hovedorganisasjon og har hatt en formidabel vekst siden 1990-tallet.

– For Cutters er det flere gode grunner til å være med i Virke. Ikke bare kjemper de for rammebetingelsene til gründere som oss – vi vil også ha stor nytte av å kunne få advokatbistand og HR-tjenester fra Virke i stedet for å ha en egen stor stab, sier Andreas Kamøy.

Ny Telenor-undersøkelse: Foreldre spiller lite med barna

Spilling på mobil, PC eller TV er en av norske barns største hobbyer. Syv av ti foreldre tror det er kan være usunt for barna, samtidig sier en fjerdedel at de har kjøpt eller vurderer å kjøpe spill i julegave til barna sine.

En helt fersk undersøkelse TNS Kantar har gjennomført på vegne av Telenor Norge, tar temperaturen på hvordan norske foreldre forholder seg til en av barnas største hobbyer, nemlig gaming.

– Barn i Norge bruker mye av sin fritid på mobil, PC-. eller TV-spill, mens «gaming» er godt på vei til å bli en stueren idrett. Denne undersøkelsen viser at mange foreldre ikke følger med på barnas nye hobbyer, sier Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, i en pressemelding.

Mer enn syv av ti av de spurte foreldrene sier de sjeldent eller aldri spiller sammen med barna, og det er også like mange som er redd for at spillingen kan være usunt for barna.

– Foreldrene er redde, mens barna elsker å spille. Her er det et gap som kan skape store misforståelser og usikkerhet hjemme, sier Uribarri.

I følge undersøkelsen oppgir hele 38% av de spurte foreldrene at manglende interesse for barnas spill er årsaken til at de ikke involverer seg. 18% oppgir at de aldri har spilt noe særlig selv, mens 11% opplever at barna ikke ønsker å spille med dem.

Spill under treet

Uribarri er initiativtaker til Foreldreskolen.no – en nettskole og et samfunnsansvarsprogram til alle foreldre, lærere og andre som trenger gode råd for å forstå, takle og henge med i barnas nettliv.

– Spill er en av de mange harde pakkene som vil ligge under juletreet i det ganske land, og vi vil benytte anledningen til å oppfordre flere foreldre til å involvere seg aktivt i en hobby som er viktig i mange barns liv.

En av fire foreldre svarer at de har kjøpt eller vurderer å kjøpe spill til barna sine.

– Jeg vil oppfordre foreldre til å bruke litt av julen til å spille med barna. Det vil gjøre det lettere for dere å snakke om gaming, det blir enklere å bli enige om et sett regler hjemme, men det viktigste er at det gjør dere bedre i stand til å sette sunne grenser sammen med barna. Det kan jo også være at dere faktisk kan ha det litt gøy med å være #gamermammer og –pappaer, sier Uribarri.

I høst var tredje gangen Telenor lanserte pensum til Foreldreskolen.no. Nytt i høstens pensum var at lærerne var noen av landets sterkeste eksperter innen sine felt. Fagpersoner fra Kripos, UNICEF, Barneombudet, Universitetet i Bergen og Helsesista ga sine beste råd til foreldre om omdiskuterte temaer som spredning av nakenbilder, mobbing, personvern og gaming.

PS: To av tidenes viktigste tech-moguler, Bill Gates og Steve Jobs, valgte å være restriktive når det gjaldt egne barns tilgang til teknologien de var med på å skape. Du kan lese mer her.

Disse norske bedriftene tar opp kampen for miljøet

Foto @ rawpixel.com via Unsplash

I denne artikkelen presenterer vi et utvalg av norske bedrifter som har tatt et steg videre fra kildesortering og virkelig tatt opp kampen for en mer bærekraftig verden.

(Skrevet av Samlino.no)

Miljøbevissthet er fremtiden – vi ser at flere og flere forbrukere går for det grønne alternativet fremfor det enkleste og billigste. Dette har gjort at bedrifter i stadig større grad har begynt å gjøre tiltak for å verne om kloden til en intrigert del av foretningsmodellen sin, da de ser at dette ikke bare gagner miljøet, men også bedriften i form av profitt og et positivt rykte.

Blant annet ser vi at flere av de nye gründerbedriftene som har vokst frem den siste tiden, har utviklet apper som skal bidra til å forhindre overforbruk og matsvinn. Ikke bare har dette blitt tatt godt imot, det har også startet trender som å sy om gamle klær, å “dumpster dive” etter kastet mat og at butikker selger utgåtte varer til en ekstrem lav pris.

En av disse appene er Tise, som lar brukerne selge sine klær second hand til andre brukere. Appen har opplevd stor suksess, mye på grunn av investor og kreativ direktør Jenny Skavlan sin markedsføring av både temaet gjenbruk og appen i sosiale medier.

En annen er appen Too Good To Go (TGTG), som fokuserer på å koble dagligvarebutikker og restauranter opp mot forbrukere som ønsker å betale en redusert pris for varer. Førstnevnte vil uansett kaste all maten som er til overs, så TGTG lar dem selge denne overflødige maten til en billigere penge. Selskapet bak appen er dansk, men opererer også i Norge.

Best før, men ikke dårlig etter!

De siste årene har nordmenn sett problemene med “best før” merkingen da dette fører til store mengder med matsvinn. I følge matvett.no, kaster 70% av forbrukerne i aldersgruppen 15-59 år rømme og yoghurt på grunn av at den har utgått på dato. “Best før” og “utgått på dato” betyr ikke nødvendigvis at maten er dårlig, men merkingen sikrer butikkene rettslig om noen reagerer på maten.

På bakgrunn av dette, lanserte Q-meieriene kampanjen “best før – men ikke dårlig etter” i april i år. Der har de endret datomerkingen fra “best før” til “best før, men ikke dårlig etter”. Med dette håper de på å redusere matsvinn fra nordmenn, da meieriprodukter er spesielt utsatt.

Reis grønt

Et tiltakt Visit Norge har gjort, er å sertifisere miljøbevisste reiselivsbedrifter og fremme de ved å sette en gresstust på listevisningene. Det er bevist at flere og flere kunder går for de som satser på miljøbevissthet når de skal velge hotell eller transport. Det lønner seg derfor å fokusere på det grønne. For å se hvordan din bedrift kan bli sertifisert, sjekk ut Innovasjon Norge sin artikkel her.

Små tiltak

Foodora, hjemmeleveringstjenesten for mat, har gjort en litt annen vri på nettopp det – leveringen hjem. Istedenfor å sende sine arbeidere ut i biler eller scootere, sykler Foodoras ansatte fra A til B. Dette er et effektivt miljøtiltak for å minske forurensning.

Flere butikker har også startet med å spørre om kunden ønsker pose og kvittering, slik at det ikke blir et overflødig forbruk av poser og at unødvendig kvitteringer blir skrevet ut.  Andre butikker har byttet ut plastposen med papirposer. Disse tiltakene er små, men effektive i kampen for miljøet.

Mannen bak “The Lean Startup” kommer til Oslo

Eric Ries, mannen bak The Lean Startup Movement, er blant hovedattraksjonene under Nordic Business Forums Lead Lean-konferanse i Oslo i januar.

Ries, som er utdannet ved Yale University, er forfatteren av bestselgeren The Lean Startup, og skaperen av Lean Startup-metodologien. Metoden er inspirert av lean manufactoring-metoden som ble utviklet av japanske bilprodusenter på åttitallet, og handler kort fortalt om å redusere tidsbruken og kostnaden ved å utvikle produkter.

Gjennom lansere produktet tidlig, lære av tilbakemeldingen fra kundene og deretter tilpasse produktet reduserer man behovet for store investeringer i den tidlige fasen, og senker den økonomiske terskelen for å etablere virksomhet.

Ute med ny bok

I tillegg til å være forfatter har Ries også erfaring som gründer for flere selskaper, og det var erfaringene han selv gjorde – gjennom bruk av store mengder tid og penger på produktlanseringer – som motiverte ham til å utvikle Lean Startup-metodologien. Under Nordic Business Forums event skal han snakke om Lean Startup for Corporations – hvordan prinsippene han formulerte i sin første bok også kan tas i bruk av større selskaper. Dette er også tematikken i oppfølgerboken The Startup Way, som ble lansert i oktober i år.

InnoMag og Open Innovation Lab er blant hovedpartnerne for Lead Lean-konferansen, som går av stabelen den 22. januar på Radisson Blu Plaza Hotel. Billetter til eventet, samt listen over talere, finner du her.

Ukens gründercase: Forenkler software- og businessprosesser med visuelt verktøy

Da Stepan Mitkin jobbet som utvikler fikk han i oppdrag å fikse et gammelt og komplisert program. I jakten på noe som kunne hjelpe ham med oppgaven kom han over DRAKON, et visuelt algoritmisk språk som blant annet ble brukt i det russiske romprogrammet. Nå har han utviklet et verktøy med utgangspunkt i teknologien, og startet selskapet DRAKON Labs.

DRAKON viste seg å være verktøyet Mitkin trengte for å løse problemet han stod overfor. Han åpnet Visio og tegnet noen diagrammer i DRAKON, og gradvis ble det kastet mer og mer lys over det kompliserte programmet.

– Neste steg var å forklare systemet til businessanalytikeren vår. Jeg hadde ikke tid til å skrive masse tekst, så sendte jeg ham mine diagrammer uten å si hva DRAKON var. Han forsto hele systemet i løpet av noen minutter. Det var en suksess, forteller Mitkin.

Ble kontaktet av oppfinneren

Etter dette begynte han å bruke språket jevnlig i jobbsammenheng. Problemet var Visio, diagramsoftwaren han brukte – det var slitsomt og klønete å lage DRAKON-diagrammer der. Derfor begynte han å skrive sitt eget verktøy for å lage slike diagrammer. Han kalte verktøyet DRAKON Editor, og la koden til programmet ut på nett. Her ble det etterhvert oppdaget av Vladimir Parondzhanov, forskeren som hadde oppfunnet DRAKON.

– Jeg hadde flaks. Parondzhanov ga meg hjelp og støtte. Han hjalp meg både med tips til hvordan jeg kunne gjøre DRAKON Editor bedre, og med god PR på russiske programmeringsforum. Noen andre utviklere ble også med og bidro til prosjektet, forteller Mitkin.

Etterhvert som verktøyet ble lastet ned flere tusen ganger fikk han idéen om å etablere en business med utgangspunkt i verktøyet. Parondzhanov foreslo navnet DRAKON Editor Web, og etterhvert ble Innobørs-registrerte DRAKON Labs en realitet.

Mitkin er eneste gründer bak selskapet, men samarbeider fortsatt med Parondzhanov.

Abonnementsbasert forretningsmodell

På DRAKON Editor Webs hjemmesider tilbys tre abonnementsbaserte utgaver av produktet: En Basic-versjon, som er gratis, en Extended-utgave til fem euro i måneden og en Team-variant, som koster fra tolv euro i måneden. Produktet beskrives som et visuelt verktøy for software-krav, brukstilfeller og forretningsprosedyrer.

Hva er unikt for dere?

– Selve DRAKON-språket er det som skiller ut produktet vårt. For det første er det virkelig lettere å lese DRAKON-diagrammer – de utgjør en forskjell. Grunnen til det er at designvalgene som språket er basert på ikke er tilfeldige. DRAKON ble utviklet med hjelp av fokusgrupper, og ble brukt i flere ulike romprosjekter. Og så er det veldig lett å tegne diagrammer med vår programvare, fordi den er optimalisert for DRAKON.

– Vi må skynde oss

DRAKON Editor er registrert som varemerke i Norge, men ett problem er i følge Mitkin at det ikke finnes mange andre gode måter å tegne et flytskjema på en flat overflate. Konkurrenter kommer til å bruke elementer fra DRAKON-språket i sine produkter, uten å bruke navnet DRAKON.

– Den eneste beskyttelsen mot det er at det er vanskelig å lage en editor som er like flink som vår til å jobbe med DRAKON. Men etterhvert kommer det til å skje, og derfor må vi skynde oss, sier han.

De er derfor nå på jakt etter investorer, og har gjennomført flere tiltak for å tiltrekke slike. De har blant annet tatt kontakt med noen av venture-fondene i Oslo, inkludert Startup Lab. De har også registrert seg hos flere startup-relaterte sider. På Innobørs søker de etter en million kroner.

– Flere bruksområder

Det opprinnelige formålet med DRAKON var å fortelle utviklere nøyaktig hva de skal bygge. Det kom derfor som en overraskelse da de fikk tilbakemeldinger om at språket også passet godt til businessprosedyrer, forteller Mitkin.

– En god del av kundene våre bruker DRAKON til å beskrive prosesser i sine bedrifter. Dette er et annerledes marked med annerledes krav. Vi har også blitt kontaktet av aktører som vil ha vår redigeringsmotor i sine produkter. En annen viktig potensiell vekstretning for oss er robotics. Dessverre har vi lite ressurser til å svare på disse nye mulighetene. Derfor er det kritisk for oss å finne investorer, avslutter han.

Kronikk: Ikke planlegg endring. Bli en flytende organisasjon.

Det er den tiden på året igjen. Ledergrupper og konsulenter har bestemt at det er nødvendig å reorganisere selskapet. Utforme et nytt organisasjonskart, fjerne stillinger, skape nye, finne nye mennesker til å fylle de nye rollene, definere en ny ambisjon og retning. Alt dette for å ruste organisasjonen for “den nye konkurransen der ute”, gjenerobre posisjonen, eller til og med for å møte “disruptive markedsendringer og volatile markedsprediksjoner”.

(Av: Robert D.B. Leinders-Krog, The Brand Project AS)

Dette skaper naturligvis usikkerhet og i mange tilfeller frykt blant eksisterende ansatte, mellomledere og alle andre som ikke har vært delaktig i reorganiseringen. Men, hva skjer egentlig i denne perioden?

Vel, organisasjonen din lever på sparebluss, er mindre effektiv, og vil uten tvil slite med å nå målsetninger. Det er nettopp da mange ledere vil peke på dystre markedstall for å fremme hvorfor reorganiseringen var “akkurat i tide”.

Høres dette kjent ut? Dessverre gjør det nok det. Men:

Endring er en konstant som krever kontinuerlig transformasjon. Ikke planlegg endring, jobb heller for å bli en flytende organisasjon.

Den flytende organisasjonen

Reorganisering lammer fremgang, stopper utvikling og det skaper barrierer for en positiv og motiverende kultur.

Marty Neumeier skrev om flytende merkevarer (red. anm. liquid brands) for noen år tilbake, og utformet et rammeverk der merkevarer endrer seg nærmest konstant, og der endring anses som en del av hverdagen.  Jeg mener at dette tankesettet må overføres nærmest direkte til næringslivet, og selskaper bør begynne å  jobbe etter den samme filosofien.

Med andre ord, ikke planlegg endring, bli flytende!

Yrker vil ikke forbli de samme. Kunder vil ikke ha de samme kravene. Markedet vil bevege på seg.

 Effekten som oppnås av reorganisering vil alltid være for liten og komme for sent, for sakte og vil lide under et overdrevet fokus på “i dag” versus “i morgen”.

For de fleste selskaper så er reorganisering veldig tid- og ressurskrevende, og vanligvis, så er selve implementeringen det svakeste leddet i endringsprosessen. Dette skyldes ofte at at mennesker ikke ønsker endring – de liker det ikke.  De setter gjerne opp barrierer for å unngå det. Fordi det sjeldent er tilstrekkelig med ressurser til å sikre en optimal endringsprosess, med god kommunikasjon og lite til ingen usikkerhet, er denne prosessen nesten alltid vesentlig mer tid- og ressurskrevende enn hva man planlegger for. Dermed blir man ekstremt ineffektiv. Så hvorfor gjøre det?

Flytende = å omfavne endring

En flytende organisasjon omfavner endring. Den gir de ansatte en klar visjon om hvem den er, hvilken retning den skal, og skaper en såkalt tydelig “flight-envelope” for hvordan ting skal gjøres, slik at sjansen for suksess både eksternt og internt maksimeres. Videre skaper den en kultur for endringsagenter. Det er de menneskene i en organisasjon som forventer og driver endring og utvikling, som er helt bevisste på og inneforstått med at de kanskje ikke vil ha de samme arbeidsoppgavene om to år, eller til og med etter sommerferien.

Denne måten å jobbe på krever et kompromissløst fokus på læring og videreutdanning av ansatte og ledere. Dette betyr ikke at alle dine ansatte er nødt til å delta på 50 kurs årlig, men det betyr at læring, lesing, idéutveksling, kollaborative måter å jobbe på og andre aktiviteter rettet mot utvikling må spille en vesentlig rolle i organisasjonskulturen. Det kan ikke bare være et krav som er satt av ledelsen som ingen følger opp.

Konstant endring = Ansvar

Med konstant endring kommer ansvar. Flytende organisasjoner er inspirerte organisasjoner med tillitsvekkende og inspirerende ledere som skaper arenaer for samarbeid, som delegerer til både juniorer og seniorer, og som krever like mye kvalitet av seg selv som de gjør av sine ansatte. Ledere i slike organisasjoner forstår at de etter all sannsynlighet ikke har ansvar for det samme teamet eller de samme oppgavene neste år. De forstår også at det ikke er et problem siden de er der fordi de har talent og lederegenskaper. De er selvsikre og tror sterkt på selskapets visjon, misjon og verdier, og ikke minst hvordan dette blir implementert og etterlevd.

Flytende organisasjoner krever mye av sine ledere, da de må evne å tilnærme seg endring som en konstant og etterleve dette hver dag. Å lede en slik organisasjon er absolutt vanskeligere enn å lede organisasjoner som er bygget på et fundament av rigid struktur og metodologi. Men, hvis man lykkes med den flytende organisasjonen vil det tilføre effektivitet, kunde- og markedsnærhet og man vil uten tvil evne å raskere tilpasse seg endring sammenlignet med dine ikke-flytende konkurrenter.

Å være flytende betyr ikke kaos. Det betyr fleksibilitet på alle nivåer. Og det betyr å kvitte seg med powerpoint presentasjonen som inneholder organisasjonskartet.

Key Take-Out:

En flytende organisasjon er en levende organisme som endrer seg naturlig basert på ekstern påvirkning, bevissthet rundt trender og interne behov for utvikling. Vi skriver snart 2018,  kanskje det er på høy tid å starte å bevege seg og skape denne organismen.

Fremtiden vil takke deg. Det vil også dine kunder og ansatte.

NSB investerer i gründerselskap: Vil satse på selvkjørende transport

Foto @ Easy Mile

NSB-konsernet kjøper seg denne uken inn i Kongsbergselskapet Applied Autonomy. – Vi ønsker å lære og delta i utviklingen med selvkjørende transport, sier Synne Homble, fersk mobilitetsdirektør i NSB-konsernet.

Gründervirksomheten Applied Autonomy leverer tjenester for gjennomføring og drift av demonstrasjoner, piloter og utprøving av autonome kjøretøy. NSB går inn med to millioner kroner og sikrer seg en eierandel på 16,67 prosent i oppstartsselskapet.

Vil delta i utviklingen

– Vi gleder oss til å komme tettere på teknologimiljøene på Kongsberg. Applied Autonomy representerer et av de beste kompetansemiljøene i Norge innenfor autonome transporter. NSB ønsker å lære og delta i utviklingen med selvkjørende transport, sier Synne Homble, mobilitetsdirektør i NSB-konsernet, i en pressemelding.

Kongsberg Innovasjon gikk inn på eiersiden og etablerte Applied Autonomy første halvår 2017. Inkubatoren og innovasjonsselskapet vil investere 1 million kroner ekstra i Applied Autonomy i forbindelse med at NSB-konsernet blir medeiere.

– Det at Applied Autonomy får inn en aktør som både kan bidra med finansiering og tilføre kompetanse innen kollektivtransport er viktig for den strategiske utviklingen av selskapet, sier Svein-Olav Torø, daglig leder i Kongsberg Innovasjon.

– Dette er et godt eksempel på hvordan Kongsberg Innovasjon legger til rette for samarbeid mellom oppstartsselskaper og etablerte selskaper, legger Torø til.

Pilotprosjekt i Kongsberg

Nettbuss, som er en del av NSB-konsernet, er allerede involvert i et pilotprosjekt for selvkjørende busser i Kongsberg. De ser for seg flere slike prøveprosjekter fremover.

– På lengre sikt tror vi dette samarbeidet kan gjøre NSB-konsernet konkurransedyktige i ulike former for transportanbud. Vi vurderer også om vi skal starte og drive egne kommersielle tjenester innenfor selvkjørende busser, sier Homble.

Ny satsing på mobilitet

Investeringen i Applied Autonomy er et ledd i NSB-konsernets satsing på mobilitet. NSB har opprettet en mobilitetsenhet for første gang, som skal fokusere på å tenke helhetlig om å skape kundevennlige reiser fra dør til dør. Synne Homble ble oppnevnt som mobilitetsdirektør for den nye enheten i forrige uke.

– Transportbransjen har rett og slett gjort det tungvint for kundene å komme seg enkelt fra dør til dør med kollektivtransport. I mange år har bransjen satt transportmidlene i sentrum og overlatt resten til kundene. Bransjen må samle krefter for å skape reiser som setter kunden i sentrum. Det skal vi i NSB bidra til, sier Synne Homble.

Ukens lederkommentar: Om kvinner som tør, harde pakker og myke investeringer

Vi nærmer oss 2018, og det mangler ikke på verken juleshoppere, politikere med ambisjoner eller fremtids-spådommer. Det er høysesong for megatrender, og også vi i InnoMag gjør oss klare til å gi våre mange lesere noen gode råd på veien. Følg med i neste uke.

I en uke som begynte med den lenge bebudede avklaringen om at Venstre kommer til å ta plass i regjeringen, og som avsluttes med håndballdamenes seiersgang er det åpenbart kvinnene som leder an. Vi har sagt det før, kvinner utgjør faktisk en større maktfaktor i verdensøkonomien enn Kina og India til sammen. Ikke bare det, likestilling er en megatrend som i årene fremover vil øke i styrke over hele verden – og Norge og Norden leder an!

Det vekker derfor internasjonal oppsikt når de tre politiske partiene i Norge som ledes av kvinner bestemmer seg for å regjere sammen, og vi er ikke blant de som tror dette er så dumt. Den beste nyheten for norske endringsagenter er at Erna Solberg, Siv Jensen og Trine Skei Grande nå får muligheten til å utnevne Norges første gründer – og innovasjonsminister, – og han bør slik vi ser det enten hete Terje Breivik eller Jørund Rytman. Begge disse to har sloss for gründernes rettigheter og gudene skal vite at i et land der vi fortsatt belønner harde investeringer i eiendom fremfor myke investeringer i fremtidige arbeidsplasser, trengs en minister som taler endringsagentenes sak.  Det var noen av disse endringene som IT-nestorene Øystein Moan og Henning Hansen tok opp på Deloitte’s FAST 50 kåring denne uken. Du kan lese mer om det her.

Kvinnene har denne uken også stått i fokus ute på den amerikanske landsbygda. Skjebnens sjeldent sviktende ironi gjorde at mens hvite menn stemte som de pleide, beviste Alabamas fargede kvinner at det går en grense for hva selv tradisjonelle amerikanere finner seg i fra en såkalt kristen dommer og politiker med åpenbart pedofile tilbøyeligheter. Det triste er mannen i det hvite hus nok en gang beviser for alle på twitter en total mangel på moralsk dømmekraft, – våre lesere vet at vi innrømmer de fleste en viss tabbekvote, men noen burde snart manne seg opp og hviske mannen i det ovale kontor de velmente ord – You’re fired!  Han er rett og slett er uskikket til jobben!

Her hjemme har Tekna, NHO og Dagens Næringsliv fått øynene opp for den prekære mangelen på kompetente kryptografer, ikke fordi vi ikke utdanner de, – men fordi 9 av 10 på studiet kommer fra Russland, Kina og andre nasjoner vi ikke så lett sikkerhetsklarerer i kongeriket.  Vi er for alle som ønsker økt samhandel med andre land, se for eksempel intervjuet med Tove M. Taalesen, som med sin reiseblogg satser på det voksende kinesiske markedet.  Imidlertid er vi ikke for å en politikk der vi åpner alle systemer for en hel verden, og glemmer å utdanne kompetente aktører som kan sikre systemene. Det oppfatter vi som like dumt som å bygge ut flyplassene, men glemme flyvelederne.

Som tidligere styreleder i Dataforeningen vil jeg påstå at dette er en lenge varslet krise, – en mangeårig utvikling som tafatte politikere og et tungrodd universitetssystem må dele ansvaret for. Utfordringen er banal; Takket være norske regler er utdanningen gratis og utlendinger er flinke til å søke på plassene, de vet at verden roper etter denne kompetansen.

På tide man nå setter fokus på problemet, en viktig årsak til
oppmerksomheten er nok at GDPR loven som innføres i mai 2018 medfører at en del ledere nå begynner å interessere seg for hvor dataene egentligbefinner seg. Takket være outsourcing-bølgen som litt vel blåøyd har feid over landet de siste 10 årene vil mange oppdage det samme som Statoil, Helse Øst og denne uken også NAV har funnet ut; at våre personlige data krysser flere landegrenser og vurderes av flere øyne enn de fleste av oss liker å vite. De eneste som ikke virker å være på banen er norske
kryptografer.

Ukas innovasjonsblomst går til Deloitte som denne uken delte ut FAST 50-prisen for 15. gang – og vi sender raust av gårde tre buketter til de tre som i år vokste raskest!

Happy Friday!

Eric Ries blant talerne under Nordic Business Forums Oslo-konferanse

Den 22. januar går Lead Lean-konferansen av stabelen i Oslo. InnoMag og Open Innovation Lab er blant hovedsamarbeidspartnere for konferansen, der blant annet Eric Ries og Dan Toma er blant talerne.

Nordic Business Forum er blant Europas ledende event-arrangører, og den årlige business-konferansen i Helsinki regnes som en av de viktigste møteplassene for europeiske ledere og bedrifter. Nå etablerer de seg også i Norge, og arrangerer konferansen Lead Lean i Oslo.

Les også: Dan Toma: – The best time to invest in innovations is when you actually don’t need it

Med flere tunge navn på agendaen ligger alt til rette for et flott arrangement. Konferansen sparkes i gang med et innlegg fra Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth, før den sveitsiske utvikleren av Business Model Canvas, Alex Osterwalder, står for tur.

Den mest kjente av talerne er kanskje den amerikanske gründeren Eric Ries. Han har blant annet skrevet boken The Lean Startup, og er mannen bak The Lean Startup movement. The Lean Startup har blitt oversatt til over tretti språk, og prinsippene til Ries praktiseres av mennesker og selskaper over hele verden.

På talerstolen står også Arne Kristian Kolberg, CEO for Nortura, som de siste årene flere ganger har blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter.

Agenda og oversikt over talere finner du her.

“Innovatører i praksis” – Norsk forfatter ute med innovasjonsfaglig tegneseriebok

Nøyaktig tre år etter at innovasjonsnestoren Sjur Dagestad ga ut «Innovasjon i praksis», der han skrev sammen med over 130 medforfattere, er han klar med oppfølgeren. Også denne gang fornyer han på overaskende vis – «Innovatører i praksis» inneholder 20 norske innovasjonshistorier, og er ifølge den stolte forfatter verdens første innovasjonsfaglige bok i tegneserieformat.

InnoMag har i forbindelse med utgivelsen tatt en prat med forfatter Dagestad. Han har hatt med seg seks tegnere i arbeidet med å utforme boken – blant annet er den kjente norske tegneren Børge Lund, som er mest kjent for tegneseriestripen Lunch – med på laget.

Bokens fulle tittel er Innovatører i praksis – Norske Innovasjonshistorier, og inneholder tjue historier der vi får et innblikk i innovasjonsprosessen bak forskjellige ideer og selskaper. Dagestad planlegger allerede en tredje bok i serien, og den skal gis ut 8. desember 2020.

Vil nå dyslektikere

På spørsmål om hvorfor han har valgt å lage akkurat en tegneseriebok refererer Dagestad til en undersøkelse som viser at dyslektikere er kraftig overrepresentert blant gründere. I England har 19% av gründerne dysleksi, mens det tilsvarende tallet for USA er 35%. I befolkningen som helhet, derimot, er det bare rundt 5% som er dyslektikere. Problematiske tall for en forfatter med mål om å nå nettopp gründerne med innovasjonsbudskapet.

– Etter å ha gitt ut Innovasjon i praksis tenkte vi at “faen altså, nå har vi gitt ut den norske innovasjonsbibelen og fått masse positiv tilbakemelding, men så mister vi en stor del av den viktigste gruppa når det gjelder å gjøre det kongeriket Norge trenger, nemlig å skape arbeidsplasser.”

Løsningen ble dermed å gå over til tegneseriemediet. Såvidt forfatteren kjenner til er det den første innovasjonsfagboka i tegneserieformat noensinne. Vi i Innomag tviler ikke, den er ihvertfall den tyngste, – boka veier hele 1,9 kilo.

Overrepresentasjonen av dyslektikere blant gründere kan forklares med at dyslektikere som kommer seg gjennom skolevesenet er vant til å jobbe dobbelt så hardt for å holde lønna, tror Dagestad.

– En bok for de som ikke liker bøker

Fjorten av historiene i boka er betalt for av oppdragsgivere, mens de siste seks er plukket ut av forfatteren selv. I hver av historiene får vi et innblikk i innovasjonsprosessen bak et produkt eller en bedrift. Historiene er i tillegg knyttet opp til en av seks ulike drivere for innovasjon som listes opp innledningsvis.

– Da vi skulle dele inn boka så gjorde vi det etter at vi hadde alle historiene med. Vi trodde først at vi skulle ha en inndeling på strategi, ledelse, økonomi, internasjonalisering og så videre. Men det vi endte opp med var disse driverne for innovasjon, forteller Dagestad.

Hvilke typer kjøpere vil ha mest glede av denne boka?

– Det er mennesker som er glade i å skape – den kreative, gründeren, entreprenøren. I tillegg til at det altså er en bok for dem som ikke vanligvis liker bøker, avslutter Dagestad.

Boka kan kjøpes i de fleste bokhandler, og via Innoco sine hjemmesider, – ingen dårlig julepresang for landets mange endringsagenter.

Equity crowdfunding: Tredje største kilde til tidligfaseinvesteringer

Tall fra eBAN (European Business Angel Network) viser at equity crowdfunding er den tredje største investeringsformen i Europa når det kommer til tidligfaseinvesteringer – etter forretningsengel-investeringer og tidligfase venturekapital. InnoMag har derfor sett nærmere på crowdfunding som investeringsmetode.

(Investorstoff på InnoMag publiseres i samarbeid med NorBAN)

De fleste er i dag kjent med fenomenet crowdfunding. Men visste du at equity crowdfunding – selskapers innhenting av kapital gjennom salg av eierandeler via en digital plattform – seiler opp som en av de store måtene for oppstartsbedrifter å hente inn tidligkapital?

InnoMag skrev om crowdfunding også i Innovasjonsmagasinet 2014. Dette er hva Anders Gill, som da var prosjektleder i den norske crowdfunding-plattformen bidra.no, sa om equity-versjonen av fenomenet den gangen:

– «Equity crowdfunding» handler om at bidragsyterne får en variabel andel aksjer i selskapene de støtter. Dette vil resultere i at bidragsyterne får avkastning i form av finansielle midler. Samtidig hjelper de til med innovasjon i form av realisering av flere ambisjoner om vekst i gründervirksomheter.

Senker terskelen for å investere

Et annet av poengene ved crowdfunding i disse Bitcoin-tider er at det kan ses på som en demokratisering av finansvesenet. Prosessen med å hente inn finansiering har vært så og si lik siden bankvesenet ble oppfunnet for fire tusen år siden – men med internett har man i dag en helt annen mulighet til å eksponere ideen sin for hele verden. På denne måten kan man innhente kapital fra et stort antall mennesker – heller enn fra én bank eller én enkelt lånegiver.

Denne ideen utdypes i en rapport eBAN har utformet i samarbeid med KPMG. Her trekkes det frem at mens det å investere i selskaper tradisjonelt har vært en aktivitet forbeholdt den rikeste prosenten av befolkningen, gir crowdfunding muligheten til å investere mindre summer og spre risikoen bredere. Dette kan gjøre det relevant for så mye som tjue prosent av oss å investere i gründerbedrifter, heter det her.

Eller med andre ord: Man senker terskelen for hvem som kan være investorer.

En voksende trend

Videre ble det i rapporten presentert en spådom: Mens det er sant at crowdfunding i dag fungerer som en «siste utvei» for å skaffe finansiering, er dette noe som vil endre seg etterhvert som sektoren vokser og får større momentum. Som en følge på for få engleinvestorer til å dekke kapitalbehov vil crowdfunding bli en tiltagende nødvendig del av å skaffe investeringer for selskaper.

Den aktuelle rapporten har fokus på Storbritannia – som er Europas suverent største crowdfunding-marked. Men en annen rapport – denne fra EU – bekrefter at equity crowdfunding er en voksende investeringsform med et allerede betydelig volum. I 2015 ble det innhentet over 422 millioner euro på denne måten, gjennom over åtte hundre kampanjer på seksti plattformer.

Diagrammet nedenfor – som er hentet fra et brev fra Finanstilsynet til Finansdepartementet i februar i år – viser veksten i det europeiske crowdfunding-markedet i perioden 2013-2015.

I 2016 utgjorde equity crowdfunding, i følge tall fra eban, syv prosent av det totale markedet for tidligfaseinvesteringer i Europa. I den sammenheng kan det være verdt å påpeke at crowdfunding ikke bare er et lavterskeltilbud – i følge den omtalte EU-rapporten er det et økende antall venturekapitalister og engleinvestorer som tar i bruk dette som investeringsmetode, side om side med de mer tradisjonelle småinvestorene som vi forbinder med crowdfunding.

Norge minst i Norden

Her til lands har crowdfunding ikke enda fått det omfanget vi ser i en del andre land i Europa – verken når det gjelder equity crowdfunding eller crowdfunding som helhet. I det nevnte brevet fra Finanstilsynet finner vi også statistikk rundt crowdfunding i Norden.

Hvis vi ser på totalmarkedet ser vi at Norge er klart minst i volum av de nordiske landene. Finland dominerer med en andel på 62% av det nordiske markedet, mens Danmark ligger på 24% og Sverige på 13%. Norge utgjør faktisk så lite som 1% av dette volumet – noe som illustrerer at crowdfundingsformen enda ikke har etablert seg ordentlig her til lands. Det er verdt å merke seg at disse tallene er fra 2015 – i følge det finske finansdepartementet økte crowdfunding-markedet i landet fra 70 millioner euro i 2015 til 150 millioner euro i 2016.

Når det gjelder equity crowdfunding er det ikke registrert noen betydelig innhenting av kapital på denne måten i Norge i 2015. I Sverige og Finland ble det hentet inn henholdsvis 6,5 millioner euro og 6,2 millioner euro.

InnoMag ser på crowdfunding som spennende, og kommer tilbake med mer stoff på området i tiden fremover.

457 norske innovasjonseventyr – Deloitte oppsummerer 15 års tall og kårer tre nye vinnere

Deloitte Fast50 ble i dag presentert for femtende gang. I Deloittes moderne høyborg i Barcode fikk deltagerne en god analyse og debatt der hovedfokus var på hva og hvem som egentlig skaper de norske industrieventyrene.

Andreas Enger, partner i Deloitte, innledet med å peke på noen av hovedkonklusjonene Deloitte har gjort seg etter å ha analysert de beste gjennom 15 år. Norge ER innovativt. Til sammen 457 selskaper har vært innom. Kun 67 av dem har blitt kjøpt opp, men dersom man ser på de 50 raskest voksende har hele 24 blitt det.

Konklusjon: Overraskende høy vekst har ikke gått på bekostning av inntjening.

– Norge har et godt innovasjonsmiljø, men vi har få industrieventyr. Kun 18 selskaper har maktet en omsetning på over en milliard norske kroner. Vi er ikke så gode på å skape unicorns, men vi er gode på skape gode teknologivirksomheter som blir viktige motorer for utenlandske lokomotiv. Vi observerer at Fast50-bedrifter hovedsakelig selges ut av landet , noe som selvsagt reduserer antall potensielle norske industrieventyr, sa han.

Osloregionen og Vestlandet trekker lasset

Visma fremstår som den over tid mest suksessfulle norske virksomheten, men også REC, Opera Software, Omega AS, Finn.no , Tandberg og Akva Group er selskaper som har vokst til å passere en milliard i omsetning.

Oversikten viser også at det er Osloregionen og Vestlandet som trekker lasset når det gjelder nyskaping.

Årets tre raskest voksende selskaper er mobiloperatøren COM4, som satser på IoT, og ENTRY AS som vokste med intet mindre enn 2890% – samt årets vinner SKAMIK AS, som har vokst innen lakselus og med utgangspunkt i Røyrvik har gjort en imponerende jobb. Den ene av gründerene, Geir Skarstad, fortalte oss etter prisen at de hele veien hadde satset på å levere innovative og energivennlige lakselusløsninger som lå langt fremme – og at hemmeligheten nok lå i at de kjente markedet og turte å satse.

Skalering er utfordringen

I den påfølgende paneldebatten stilte Henning Hansen, leder i Confirmit i tolv år, Vismas konsernsjef Øystein Moan, og de to forskerne Markus Bugge og Håkon Endresen Normann.

De to lederne, som har førstehånds erfaring med å skape vekst, påpekte begge at norske ingeniører er billige. De i Silicon Valley koster minst tre ganger så mye, utfordringen er å beholde selskapene på norske hender.

Miljøene finnes, utfordringen er å skalere – og det er symptomatisk at norske virksomheter er flinke på produktutvikling, men for lite flinke på skalering og markedsføring. Henning Hansen sier det godt:

– Norske virksomheter bruker gjerne 40% på produktutviklingen, mens amerikanske virksomheter sjelden bruker mer enn 18%. De bruker derimot ofte mer enn 40% på salg og markedsføring. I USA får du lov til å bygge størrelse på bekostning av produktutvikling.

Trenger lokomotiver

– Det er mange som er innovative, men som ikke er gode nok på operational excellence, og for å lykkes over tid må man beherske begge idrettene, hevdet Øystein Moan, den norske IKT-bransjens kanskje dyktigste leder.

– I Norge er mye av kapitalen statlig, og det er et problem at den største investoren av dem alle det norske oljefondet ikke investerer i Norge i det hele tatt. Slik er det ikke i andre land.

Det er viktig å ha norske hovedkontor. Norge trenger noen store sterke aktører som kan stå i mot og ha kraft til å overleve i kampen mot internasjonale giganter. Dette var en konklusjon som også forskerne representert ved Håkon Endresen Normann og Markus Bugge sa seg enig i – vi trenger flere lokomotiver.

– Liten tro på offentlig styrte midler

– Virkemiddelapparatet er tilrettelagt for små inkrementelle grep. Vi kunne slik jeg ser det like gjerne lagt ned Innovasjon Norge – jeg ser ikke at det kommer noe særlig ut av det. Jeg har liten tro på offentlig styrte midler, var brannfakkelen fra Moan, som også avslørte at han selv stort sett investerer sine egne penger i næringseiendom.

Det er et paradoks at Singapores statlige fond er tungt investert i Visma, mens det norske oljefondet ikke har investert her.

– Ikke glem å fakturere, smilte Moan da han ble bedt om å dele med seg et godt råd før deltagerne forsvant ut i julestria.

Ukens gründercase: Vil etablere internasjonalt nettverk av gründerhus

Ukens gründer er Lars Føleide, som etter å ha startet to såkalte gründerhus i USA nå ønsker å etablere et nettverk av gründerhus her i Norge. På sikt er målet å etablere seg i verdens 600 største byer.

– Jeg har jobbet med entreprenørskap siden 1996. Da satt hjemme på gutterommet og tjente to hundre kroner timen for arbeid utført for NetParadise AS. På den tiden var jeg en pioneer web-utvikler. Januar 2018 begynner jeg på mitt tyvende år i høyere utdanning. Jeg blir ferdig med min tredje mastergrad den 1. juni 2018, En master i informatikk ved NTNU, forteller Føleide.

Konverterte eget hus til bofellesskap

Han begynte sin reise som gründerhus-stifter med oppstarten av Agora Startup House, som han etablerte sammen med to medstudenter da han studerte ved Haas School of Business, UC Berkeley. Konseptet ble utviklet som en del av et fag ved universitetet. Siden var han også med på å etablere enda et gründerhus i samme område. Men etter tre og et halvt år ved UC Berkeley var tiden kommet for å dra hjem til Norge.

– Etter å startet to forskjellige gründerhuskonsept i USA, var tiden kommet for å konvertere mitt eget hus på Ekeberg i Oslo. Dette ble annonsert november 2016, med lansering januar 2017, forteller han.

Føleide er tungt inne i entrepenørskapsmiljøet både nasjonalt og internasjonalt, slik at det er mye å tilby gründere tilknyttet StartupHousing-nettverket. Samtidig har det blitt satset på markedsføring og promotering inn mot de riktige miljøene, for slik å få inn de riktige folkene og skape de riktige omgivelsene.

Vil etablere seg i Trondheim

Et gründerhus – eller startup house på engelsk – er et hus der gründere ikke bare jobber, men også bor under samme tak. Startupscenen i Oslo har allerede flere arenaer for coworking, men før Føleide lanserte Oslo Startup House manglet et mer integrert alternativ. Nå er han allerede i gang med planene om å utvide nettverket.

StartupHousing søker for tiden å hente inn kapital for å utvide virksomheten til Trondheim, og i den forbindelse er planen å opprette StartupHousing AS. På lang sikt er målet å bli etablert i verdens 600 største byer, men først skal det bygges et nettverk av gründerhus her i Norge. På Innobørs søker han etter 500 000 kroner.

– Vi er for tiden på jakt etter kapital og huseiere. I vår forretningsmodell vil vi kunne bli bindeleddet mellom utleiere og beboere, hvor vi har fokus på å utvikle gode bofellesskap og samtidig stimulere til entreprenørskap, forteller Føleide.

Planlegger flere tjenester

Oslo Startup House ligger an til å bli første norske bokollektiv med oppføring hos Coliving. På litt lenger sikt planlegger de også å utvikle flere tjenester. Blant annet ønsker de å lage en en IT-løsning for regelmessig kontakt mellom gründere, mentorer, coacher og investorer.

– Dette verktøyet er også meningen at gründer-team skal kunne bruke internt, slik studenter bruker Google Drive i dag, avslutter Føleide.

Denne norske reisebloggeren vil erobre det kinesiske markedet

Norge er et av de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet besøkende fra Kina her til lands er stadig voksende. Vi har snakket med Tove M. Taalesen, som nå satser på det kinesiske markedet med sin reiseblogg TravelQueen.

Taalesen er opptatt av at TravelQueen, en reiseblogg med fokus blant annet på opplevelser, “smart luxury” og mat, ikke skal være som alle andre blogger. For henne er autensiteten – at innholdet skal være representativt for henne selv – det viktigste.

– I utgangspunktet er jeg ikke noen typiske reiseblogger, jeg er mer opptatt av å skrive gode beskrivelser av det jeg leter etter selv. Jeg bruker aldri TripAdvisor og lignende tjenester når jeg er ute og reiser, men søker etter blogger eller kommentarfelter hvor noen har kommentert hvor man finner den beste kaffen eller den lokale designerbutikken. Hvor jeg finner nabolagsrestauranten som de fastboende bruker, men som ingen turister finner – det er disse stedene jeg er opptatt av å finne. Og hvis jeg leter etter dette, er det høyst sannsynlig mange andre som gjør det samme. Tilbakemeldingene har vært gode, og spesielt har det asiatiske markedet respondert veldig bra, forteller hun.

Hun driver også Instagramkontoen @restaurantdronningen – som har mat, foodie og restaurant som tema – og har her 15 000 følgere. Nå ønsker hun å i større grad ta i bruk tekst og film som kommunikasjonsmedium, og har med dette for øye drevet bloggen travelqueen.no siden april. Litt av bakgrunnen for å velge nettopp Kina som satsningsområde – i tillegg til det åpenbare, at det er et stort og spennende marked – er å gjøre noe som er litt annerledes.

– Alle driver jo med Facebook og Instagram, og er ofte gode på det. Så da tenkte jeg at jaja, jeg får gjøre noe annet da, som ingen andre gjør. Kina har sin helt egen virkelighetsverden når det kommer til sosiale medier, som det er utrolig spennende å dypdykke inn i og se om man klarer å få en forståelse av. Se om det går an å knekke en kode og få det til å fungere.

Vil åpne Kina også for andre

Hun kjenner ikke til andre privatpersoner som har gjort dette i Kina, og har lett lenge etter en samarbeidspartner som kan hjelpe henne med å få innpass i de kinesiske kommunikasjonskanalene. Nå har hun innledet et samarbeid med GoChina, som hjelper norske bedrifter med nettopp digital markedsføring og å etablere seg i det kinesiske markedet.

– Det blir veldig tillitsbasert. Jeg snakker jo ikke mandarin, samtidig som det er en annen tilnærming til markedet i ord, uttrykk og tekst. Men jeg fikk et veldig godt inntrykk av GoChina – de fremstår profesjonelle og kunnskapsrike, og jeg synes de har fulgt opp det vi har blitt enige om bra i etterkant. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få til sammen.

Dersom hun klarer å få et fotfeste i Kina håper hun å kunne åpne markedet der også for andre norske bedrifter. Hun vil heller tjene penger gjennom å være samarbeidspartner for bedrifter som vil selge produkter eller tjenester i det kinesiske markedet enn gjennom promotering og annonser på bloggen.

– Det kan godt hende at jeg senere må krype til korset og innrømme at dette er noe jeg må ha, men foreløpig er jeg fokusert på å bygge brand, og at bloggen skal være et godt produkt – noe som leserne og potensielle samarbeidspartnere opplever som en seriøs og ekte kanal, forteller hun.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Vil formidle den norske kulturen

Taalesen, som i tillegg til bakgrunn fra statsvitenskap, markedsføring og content marketing også har jobbet ti år som butler for det norske kongeparet, har en målsetning om å bli en stemme som kan fungere som bindeledd mellom Norge og Kina. Blant annet har hun et ønske om å formidle norsk kultur og norske verdier.

– Treffer man riktig i markedet kan man jo skaffe seg innflytelse, ha en stemme. For min del dreier det seg også om å fortelle om Norge, og kulturen og verdiene våre. Jeg er kjempestolt over å være norsk, og føler meg heldig og takknemlig for å få lov til å leve i dette landet. Så hvis jeg får fortalt om de samfunnstrukturene som ligger bak hvordan vi har det – det har jo ikke kommet av seg selv, men har med forvaltning og tradisjoner å gjøre – så ville det vært magisk, sier hun.

– Dagens tilbud ikke representativt

Hun er også opptatt av å vise frem andre deler av Norge enn bare Lofoten og Vigelandsparken, og mener at vi har utrolig mye mer å by på. Men hvis vi skal ta masseturisme og turisme på alvor må vi gjøre noe med infrastruktur og oppbygging av pakkene som tilbys i dag, mener hun.

– Med infrastruktur mener jeg ikke bare veiene, men hva som tilbys av hospitality, mat og overnatting i Norge. Veikroene våre og de stedene vi tilbyr per dags dato er jo ikke representative for kjøkkenet vårt eller produktene våre. Hvis det nå er sånn at oljen blir borte, eller at vi skal forsøke oss på en litt mer bærekraftig utvikling, så er turisme en inntektskilde vi må ta på alvor. Hvis man skal få utnyttet dette potensialet er det nødvendig å jobbe mer planmessig med turisme. Kanskje vi burde ha en turist- eller hospitality-minister, som virkelig satte på dagsordenen å få tilbudet på plass, lage gode avtaler, lære av andre destinasjoner som har klart det?

– Luksus mer enn puter og sengetøy

Hun trekker frem øyene i Oslofjorden eller Nordmarka og Ullevålseter som eksempler på steder det kunne være gøy å vise frem til turister. Selv om hun skriver mye om “luxury” på bloggen, trenger ikke det å bety luksushoteller, forteller hun.

– Selv om jeg er veldig glad i dem er det liksom ikke det jeg mener med luksus. Du kan like godt være hjemme hos noen, hvor du har et vertskap som vet å gi deg god service – som har lagt magasiner på nattbordet ditt, redd opp sengen din og satt et glass vann på nattbordet ditt. Og det kan like godt være på en hytte som på et hotell – selv om jeg elsker putene og sengetøyet på The Thief og lignende designerhoteller så er det ikke bare det det dreier seg om. Det behøver ikke å koste noe.

Med seg på laget har hun et advisory board satt sammen av mennesker med ulike innfallsvinkler.

– Én er veldig opptatt av forretningsutvikling og hvordan jeg skal kommersialisere bloggen, mens en annen er veldig god på tekst og har studert turisme. Sammen har vi utviklet konseptet på flere måter. Nå bygger jeg brand, samtidig som jeg ser etter riktige samarbeidspartnere å representere og jobbe sammen med på lang sikt. Målet er selvsagt å tjene penger, men jeg er villig til å vente på riktig partner – gjerne da en som ser verdien av å tenke langsiktig og bygge merkevare. Bloggen representerer meg, nå handler det bare om å få det ut i skriftlig form og vise andre. Hvis folk har glede og nytte av å lese det, og bloggen kan være en ressurs for folk som er ute etter informasjon, så er det veldig gøy. Hvis jeg attpåtil kan tjene penger på det så er det kjempebra. Det kommer, men mest sannsynlig ikke i morgen. Jeg jobber ut fra et langsiktig tidsperspektiv, avslutter hun.

Hvordan få økonomisk kontroll som nyetablert bedriftseier

Bilde @ Helloquence via Unsplash

Det kan være krevende å starte egen bedrift, spesielt når det er så lett å mislykkes. Ifølge en undersøkelse gjort av Menon Business Economics, oppnår bare én av ti nye selskaper suksess ved at de fortsatt vokser ni år etter oppstart og har tilstrekkelig ressurser.

(Skrevet av: Samlino.no)

En nødvendig del for overlevelse er å ha en økonomien på plass. God økonomistyring inkluderer blant annet god likviditet, gode relasjoner med eventuelle investorer og budsjettføring av alle ressurser i selskapet. I denne artikkelen vil vi vise ulike måter en kan finansiere bedriften på, samt generelle tips til hvordan du får økonomisk kontroll som bedriftseier.

Finansiering av bedriften

Noe av det første du må tenke på når du starter bedrift er å finne ut av hvor mye kapital du trenger, samt hvordan du skal få denne kapitalen. Uten tilstrekkelig med penger til å kunne utvikle forretningsideen og etter hvert komme på et nivå der man går i overskudd, vil det være vanskelig å lykkes. Her er noen vanlige måter å finansiere bedriften på;

Egenfinansiering – Et alternativ til finansiering av bedriften er egne midler. Dette er gunstig, da du slipper å forholde deg til eksterne finansieringspartnere som ønsker en viss kontroll i selskapet. Det er dog essensielt å understreke viktigheten av å kun sette inn penger som ikke vil forårsake store konsekvenser for privatøkonomien. Det er for eksempel ikke lurt å pante boligen sin. Som en hovedregel bør du ikke satse mer enn du har råd til å tape.

Investorer – I startfasen av et selskap er det vanligere å ha familie eller venner som investorer. Slik lavterskel-finansiering gjør det mulig for deg å oppnå drømmen om å etablere selskap, men husk å ha en kontraktsfestet avtale. På denne måten unngår dere konflikter om penger som ende opp med å skade relasjonen deres.

Om selskapet vokser seg større, vil det være optimalt å ta inn private investorer med større kapital. Du vil da bytte aksjer mot egenkapital, og hvor mange aksjer de ender opp med å eie i ditt selskap kommer an på hvor mye kapital de bidrar med. Disse investorene ønsker selvsagt å tjene penger på sine investeringer, så her er det viktig med en god markedsplan og en enda bedre pitch for å få dem interessert i nettopp ditt selskap.

Crowdfunding –  En måte som har blitt mer populær de siste årene, er å samle inn kapital gjennom crowdfunding. Her kan privatpersoner donere en selvvalgt sum til idéer de har tro på. Noen ganger får de ingenting tilbake for doneringen, mens andre ganger kan de få et produkt eller en tjeneste som takk.

Denne finansieringsmuligheten kan være positiv, da den vil gjøre din bedrift uavhengig av eksterne investorer som ønsker kontroll i selskapet. Samtidig er det ikke sikkert at du får nok donasjoner til å nå målet ditt, og da vil du stå igjen med mindre kapital enn forventet. Det er derfor ikke like forutsigbart som andre finansieringsmåter.

Lån uten sikkerhet – Har du vanskeligheter med å få finansiering andre steder eller dekke store utgifter i starten av selskapet, kan et forbrukslån være en alternativ måte. Merk at dette er absolutt siste løsning, da et forbrukslån gjerne har høye renter og gebyrer. Dersom du velger denne finansieringsmåten bør du sammenligner slik at du finner billigste lån uten sikkerhet. Dette kan spare deg for unødvendige høye kostnader og gebyrer. Tilbakebetalingsplanen bør helst være på plass før du eventuelt tar opp lånet.

Unngå betalingsanmerkninger

En betalingsanmerkning kan komme av ubetalte regninger, inkassosaker, konkurs eller andre typer gjeldsordninger, og er en merknad på enten deg som privatperson eller din bedrift. Det er altså ikke bare privatpersoner som kan ende opp med betalingsanmerkninger – er bedriftens betalingsevne dårlig nok eller har kunder unnlatt å betale for sine produkter, vil det samme kunne skje med bedriften. Dette gjelder spesielt mindre eller nyetablerte foretak. En slik anmerkning vil kunne ha flere negative konsekvenser for din bedrift;

Først og fremst vil det gå utover bedriftens kredittscore, som er basert på betalingshistorikk. Har bedriften unnlatt å betale en regning eller har utestående gjeld, vil dette påvirke kredittscoren negativt. Scoren er et tall fra 1 til 100, der 100 er det beste. En lav score vil blant annet påvirke dine fremtidige samarbeid og din sjanse til å få godkjent lånesøknader.

Enhver samarbeidspartner, som for eksempel investorer eller leverandører, kan foreta en kredittsjekk av ditt selskap. Ser de da en aktiv betalingsanmerkning kan sjansen for at de ønsker et samarbeid minke. En forståelig reaksjon, da de ser et selskap som er dårlig til å betale regningene sine, og blir derfor usikre på om de vil få sine penger tilbakebetalt. Vanskeligheter med å leie lokaler, samt skaffe strøm- og internettabonnementer er også konsekvenser av en dårlig kredittscore.

Skaff oversikt og kontroll

Dårlig økonomistyring kan påføre selskapet store skader, så det er viktig å ha kontroll på alt som går inn og ut av selskapet – til enhver tid. Et likviditetsbudsjett som sier noe om bedriftens betalingsevne i en fremtidig periode, bør føres.

Bedriften får da en oversikt over innbetalinger og utbetalinger både i dag og i fremtiden, og vil på denne måten se hvilke perioder dere muligens bør skaffe en annen type finansiering. Dette er for eksempel om noen regninger må betales og dere mangler kapital i selskapet. Kanskje dere må forkorte kundens betalingstid for å få kapital eller forhøre dere med kreditor slik at dere kan utsette en regning.

Uansett er det viktig å styre økonomien ansvarlig og sørge for at dere unngår for høye kostnader og betalingsanmerkninger, så godt det lar seg gjøre. Lykke til med selskapet!

Ukens lederkommentar: Om feiringer, mangel på forstand og en fjern fred

I en uke der Russlands dopingprogram med påfølgende utestengelse fra OL og flyttingen av en amerikansk ambassade var blant de største nyhetssakene, var vårt eget femårsjubileum og en fremovertenkende norsk statsminister blant høydepunktene.

Denne uken har både Colosseum, Holmenkollen-hoppet og Kristusstatuen i Rio lyst opp i blått og hvitt til ære for våre finske naboer som feirer 100 års selvstendighet. Vi gratulerer!

I Norge fortsetter dessverre den uverdige forestillingen rundt utnevnelsen av nytt fredspriskomité-medlem – og for alle oss som ikke deltar i spillet fremstår det hele mer og mer som en krigserklæring overfor en av Norges største politiske endringsagenter. Uansett politisk ståsted må man kunne erkjenne at Carl I Hagen har turt å stå på barrikadene, og alle som i sin tid ristet uforstående på hodet da Kina mente at prisen var politisk burde nå innse realitetene. Vår take er fortsatt at så lenge Torbjørn Jagland kan sitte i Nobelkomiteen som tidligere stortingspresident så kan definitivt også Carl I Hagen sitte der.

Det er ikke bare på Stortinget selvhøytidelige fredsmeglere tyr til rene krigshissergrep. Både i Kreml og i det hvite hus gjøres merkelige grep som beviser at menn med makt slett ikke alltid handler klokt. Mens Putin åpenbart doper sine idrettshelter i jakten på medaljer, lukker Trump effektivt døren i fleisen på alle forsøk på å finne en fredelig løsning for Jerusalem og palestinerne. Snakk om å leke med fyrstikker midt i krutt-tønna, det er en amerikansk tragedie at han får lov til å holde på. Kan det være at både Putin og Trump i smug lytter til Countryartisten Waylon Jennings, og at begge har valgt seg hans «I’ve always been crazy, but it has kept me from going insane” som politisk plattform?

Det er kanskje også årsaken til at TIME Magazine denne uken kåret kvinnene som satte i gang #MeToo kampanjen til årets navn. Dårlig nytt for maktmenn med overdreven tro på egen sjarme og sexappeal. Vi gjetter på at det hele må fortone seg en smule surrealistisk – både for Trump, som jo er en av de verste mannsgrisene, og for Courtney Love som allerede i 2007 advarte mot Hollywoodprodusenten Harvey Weinstein. Av og til maler rettferdigheten langsomt!

Vi hadde denne uken to hyggelige feiringer på MESH. Først var det vårt eget 5 års jubileum og gode innspill om utfordringene rundt kunsten å innovere med 35 av Norges beste innovatører i salen. Venstre’s nestleder og gründerenes fremste forkjemper Terje Breiviks hilsningsord til oss i InnoMag og våre vel 20 000 lesere varmet;

«Innomag har for oss politikere blitt en viktig medspiller med konstruktive og ikke minst konkrete innspill til nye tiltak som gjør Norge mer gründer- og innovasjonsvennlig. Gratulerer med dagen!»

Morgenen etter hadde vi gleden av å oppleve en opplagt statsminister peke på politiske unnlatelsesynder som det hun frykter mest i denne stortingsperioden.

Hadde hun vært til stede kvelden før ville hun fått med seg diskusjonen der 35 av de beste pekte ut de tre største;

  1. 1. Ledere som ikke ser problemene
  2. 2. Lederne som ser, men som ikke forstår
  3. 3. Lederne som både ser og forstår, men som ikke tør

Uansett kategori er det vår utfordring i InnoMag å hjelpe alle norske endringsagenter til å både se, forstå og tørre – og det gleder oss at landets statsminister nå er blant de som både ser, forstår og tør. Det lover bra både for nyttårstalen og det kommende året.

La oss derfor avslutte ukas lille oppsummering med å minne om at vi som nasjon har mye å bli bedre på, som vi skrev i Business Angels-artikkelen denne uka. Justert etter bruttonasjonalprodukt ligger Norge faktisk tredje sist i Europa når det gjelder business angel-investeringer – bare Italia og Romania havner bak på statistikken. Estland og 100 åringen Finland er best i klassen BNP tatt i betraktning, mens også Danmark av våre naboer kan vise til relativt sterke tall.

Ellers anbefaler vi å ta en kikk på denne ukens gründercase, som vil produsere bølgekraft med en egenutviklet, ekstremværsikker turbin.

Vi gratulerer og sender ukas innovasjonsblomst til Terje Breivik og Erna Solberg, sammen tror vi de to kan løfte Norge innovasjonsmessig i årene som kommer!

Happy Friday!

Seniorrådgiver: – Utdatert kunnskapssyn og misforstått datalagringsbehov de største hindringene for utdanningsinnovasjon

Hva som er de største hindringene for innovasjon var blant temaene som ble ivrigst diskutert under årets siste medlemstreff i Open Innovation Lab, som gikk av stabelen på MESH på tirsdag.

Innleggene under medlemstreffet hadde AI, Big Data og maskinbasert læring som overordnede temaer, og det var med disse som bakteppe at diskusjonen rundt hva som står i veien for innovasjon dukket opp. Hindringene ble grovt oppsummert i tre punkter:

  • Man ser ikke problemet
  • Man ser, men forstår ikke
  • Man ser og forstår, men tør ikke

En som i etterkant av møtet har tatt tak i problemstillingen er Kari Olstad, seniorrådgiver i Fleksibel utdanning Norge. I et blogginnlegg på fleksibelutdanning.no forsøker hun å sette fingeren på hva som er de konkrete hindringene for innovasjon innenfor utdanningssektoren. Her skriver hun blant annet:

– Selv om vi med god grunn feirer norsk edtech, har vi vel samtidig klaget en stund over at ny utdanningsteknologi støtter opp om gamle undervisningsmetoder snarere enn å inspirere til innovasjon. Selv nye og spenstige læremidler, som VR-universer, fremstår egentlig ganske mye som de vanlige lærebøkene, men selvsagt med uslåelig grafikk og spill-elementer. Det er likevel fortsatt ferdig informasjon inn i hodet på elevene, og øving av forhåndsbestemte ferdigheter.

Jo mer teknologi som benyttes, jo mer informasjon om elevene genereres. Hvordan de gjør oppgaver, og hvor mange. Hva de klarer og hva de ikke klarer. Datasett som skaper hodebry, særlig nå i disse GDPR-tider. Hva har vi lov til å samle på, hva kan vi bruke? Kanskje best å ikke samle noe data i det hele tatt før ungdommen er 18 og kan gi sitt informerte samtykke?

Dette kan være de to viktigste hindringene for innovasjon, og for god bruk av teknologi, i opplæring og utdanning. Et gammeldags syn på kunnskap som individets varige, personlige og kontrollerbare eie, og en like gammeldags ide om at data om læring skal knyttes til tid og individ. Eksamensvitnemål er i grunnen et greit eksempel på begge deler.

Du kan lese hele blogginnlegget her.

 

Etablerer nytt selskap etter vellykket VR-pilot

Bilde fra stiftelsesmøte for VR Education. Fra venstre til høyre: Ronny Pedersen (Innit AS), Thor Jørgen Kristiansen (Kommuneforlaget AS), Stig R. Dayanandan (Innit AS), Are Søby Vindfallet (Making View AS), Per Olav Nyborg (Kommuneforlaget AS)

Under Oslo Innovation Week skrev Innomag om hvordan Kommuneforlaget gjennom pilotprosjektet VR Education tok i bruk virtuell virkelighet for å lære norske skoleelever matematikk. Nå tar de steget fra pilotering til etablering, og stifter VR Education som eget selskap.

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Bakgrunnen for nyetableringen – der Innit og Making View også er med på laget – er de oppløftende resultatene fra piloten. En forskningsrapport fra den anerkjente norske pedagogen Thomas Nordahl viser at prosjektet – som riktignok er gjennomført på et lite utvalg elever – har hatt en tydelig positiv effekt.

– Selv om dette er foreløpige resultater og utprøvingen kun er en pilot, bør resultatet likevel føre til at VR-teknologi i undervisning blir utprøvd systematisk og i et større omfang. VR-teknologi kan være et viktig bidrag i å forbedre elevenes læringsutbytte og engasjement i skolen, skriver Nordahl i rapporten.

Les også: VR i praksis: Vil bringe virtuell virkelighet til norske klasserom

Pedagogikk og teknologi i samspill

Per Olav Nyborg, som er daglig leder for det nyetablerte selskapet, forteller at det i tiden fremover vil fokuseres på å innlede samarbeid med flere skoler, for å videre utrede effekten av å ta i bruk VR i klasserommet.

– Vi vil jobbe systematisk med å få mer data inn til Nordahl og Senter for Pedagogisk Utvikling, for å få mer kjøtt på beinet og styrke prosjektet. Her er det viktig at vi har et godt forskningsmessig fundament. Edtech-miljøene tar ofte for seg kun teknologien, adskilt fra pedagogikken, mens i dette tilfellet så har du pedagogikk og teknologi i samspill, forteller Nyborg.

Etter det innledende prosjektet i Elverum, som Nordahls rapport er bygget på, har de tatt med seg teknologien videre til Bærum, og nå Trysil. Videre skal de samarbeide med to kommuner i Trøndelag, og har også et case i Finnmark. Noe av hensikten med nyetableringen er å legge til rette for videre utbredelse.

– Vi kunne sikkert hatt det som et eget produkt hos Kommuneforlaget, men tror produktet vil få større utbredelse og mer fokus gjennom å stifte VR Education som eget selskap.

Gamification gir ny læringsprosess

Resultatene fra piloten viser blant annet en fremgang på seks uker tilsvarende den elevene vanligvis har på et helt år. Det at elevene engasjeres på en ny måte gjennom gamification-aspektet kan være én bidragsyter til de sterke tallene. Andre er økt fokus for elevene, mer effektiv bruk av tid og mulighet for læreren til å bedre tilpasse vanskelighetsgraden på oppgavene for hver enkelt elev.

– Du så elever som gikk hjem og øvde på matematikk for å kunne samle flere diamanter i mattetimene. Dermed snur man problemstillingen fra det normale, at man først prøver i skoletimen og deretter drar hjem og øver, sier Nyborg.

– Jeg tror dette – å få en forståelse av hvordan du skal løse et problem – kommer til å være den grunnleggende kompetansen man trenger fremover. Og det er jo det VR-teknologien hjelper barna med. Ja, det er matematikk, men ikke den samme tradisjonelle måten å pugge på. De ser at de må løse et problem, og da finner de verktøyene, legger Frederikke Stensrød, som er digital markedsansvarlig i Kommuneforlaget, til.

– Positivt for sektoren

Å gå inn i samarbeid med gründerbedrifter, slik VR Education er et eksempel på, er noe Kommuneforlaget har gode erfaringer med.

– Det å spleise etablerte bedrifter med gründerselskaper gjør at du får en annen dynamikk. Vi får tilgang til nye og gode ideer, mens de får tilgang til en godt etablert kundeportefølje. Den miksen gjør noe med verdiskapningen generelt som er veldig spennende og positivt, sier Stensrød.

– Og så er det kjempebra for sektoren. Til syvende og sist handler det om å innovere sektoren, kundene, legger Nyborg til.

Til London i januar

I januar 2018 drar VR Education til utdanningsmessen Bett Show i London, der det er forventet 35 000 deltakere fra 131 forskjellige land. Noe av det som gjør VR Education unike i en slik sammenheng er kombinasjonen av forskning og tech, mener Nyborg.

– Det er veldig mange som kjører enten pedagogikkdelen eller teknologidelen. VR i seg selv er jo veldig på vei opp, og et topp 5-10 investeringsområde hos de aller største selskapene. Men bruksformålet her er veldig ofte spill eller andre ting. Det å få gamifisert deler av udanningsmarkedet, i kombinasjon med en sterk kobling mellom forskning og teknologi, tror jeg ikke det er så mange andre som driver med.

Ser for seg internasjonal satsning

For øyeblikket fokuserer VR Education på tilbud innen matematikk (multiplikasjon), samisk og engelsk. Frem mot Bett Show-deltagelsen vi de videreutvikle matematikkproduktet og legge til multiplikasjonsoppgaver og nye mulige scenarier. Noe av det mest spennende på sikt er at det knapt finnes noen grenser for hva man kan putte inn i konseptet, mener Stensrød.

– Det er klart at dette kan vi også ta ut over landegrensene. Særlig kanskje i forhold til utviklingsland – steder der man ikke har tilgang til skolebygg og diverse, men har tilgang til nett. Det gjør at man kan demokratisere muligheten til å tilegne seg kunnskap på en helt annen måte, ved å ta i bruk den typen teknologi som VR innbyr til. Det gjør at det kan bli en veldig spennende fortsettelse, og det er også derfor vi har satt i gang et nytt selskap rundt det – for å gi det fokuset som det fortjener, avslutter hun.

Tall fra eban: Norge blant de dårligste i Europa på business angel-investeringer

Tilgangen på kapital og tidligfaseinvesteringer er en flaskehals for mange oppstartbedrifter. I det europeiske markedet står forretningsengler for mellom 60 og 70 prosent av denne kapitalen. I forbindelse med denne ukens lansering av Investorguide har vi sett nærmere på tallene som viser at Norge har en vei å gå når det kommer til engleinvesteringer.

Tall fra Ebans statistikkompendium for 2016 estimerer det totale markedet for tidligfaseinvesteringer i Europa til 9,9 milliarder euro. Brorparten av disse investeringene – rundt 6,7 milliarder euro – kommer fra business angels. I Norge, derimot, er bildet et annet.

– Det er på høy tid at det kommer et nettsted som veileder de mer enn hundre tusen nordmennene som har flere millioner tilgjengelig til å investere i spennende oppstartselskaper. Vi vet at interessen for denne typen investeringer er økende, og tror at timingen er riktig for et slikt initiativ, sa Truls Berg, styreleder i NorBAN og sjefsredaktør i InnoMag, i forbindelse med prelanseringen av Investorguide i forrige måned.

Vi har sett nærmere på tallene, som bekrefter at Norge henger etter når det kommer til investeringer fra forretningsengler – spesielt i forhold til våre nordiske naboer og andre land vi liker å sammenligne oss med.

Tredje dårligst i Europa

I Sverige og Danmark investerte forretningsengler over 22 millioner euro i 2016, mens de norske investeringene lå på rundt 4,7 millioner euro. Sammenlignet med Finland ser det enda verre ut – finske business angels bidro med hele 53 millioner euro, over ti ganger så mye som i Norge.

Justert etter bruttonasjonalprodukt ligger Norge faktisk tredje sist i Europa – bare Italia og Romania havner bak på statistikken. Estland og Finland er best i klassen BNP tatt i betraktning, mens også Danmark av våre naboer kan vise til relativt sterke tall.

Mens andre sammenlignbare land stort sett har sett en årlig økning i investeringer fra business angels fra 2013 og frem til i dag har det i Norge stått relativt stille. I 2013 ble det investert 4,2 millioner euro fra norske engler, en halv million mindre enn i 2016. I Estland var investeringene på linje med de norske i 2013 (4,7 millioner euro), mens det i 2016 ble investert nesten dobbelt så mye fra estiske engler.

Vil bidra til å skape englekultur i Norge

Tanken med Investorguide er å gjøre det lettere for nordmenn som ønsker å investere i landets entrepenører, ved å gjøre informasjon og ressurser lettere tilgjengelig – og slik forhåpentligvis bidra til å fremme en kultur for forretningsengler.

– Norske engler må tre fram i lyset! De er mange, og de kan bidra med både industriell kompetanse, forretningsnettverk og risikokapital. Her tapes store oppsider for dem selv, for gründere av vekstselskaper, og for konkurransekraften i vårt samla næringsliv, sier Gudbrand Teigen, ansvarlig for InnoBørs og med mangeårig erfaring fra innovasjon og gründerveiledning.

Investorguide lanseres offisielt under InnoMags femårsjubileum i dag – med blant andre Venstres Terje Breivik og Fremskrittspartiets Jørund Henning Rytman til stede.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...