Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Bane NOR velger Sopra Steria

Foto: Sopra Steria.

Etter å ha vunnet en omfattende driftsavtale skal Sopra Steria spille en sentral rolle i digitaliseringen av Bane NOR de nærmeste årene.

– Avtalen skal gi hele landet mer jernbane for pengene. Vi anslår at vi sparer flere titalls millioner kroner i året. Samtidig får vi jobbe fleksibelt og sikkert med de beste digitaliseringsverktøyene på markedet, sier Sverre Kjenne, digitaliseringsdirektør i Bane NOR.

I førersetet på jernbane

Den nye avtalen blir en viktig del av det mange kaller Norges største digitaliseringsprosjekt. Fram mot 2030 skal det investeres 25 milliarder kroner i digitalisering og modernisering av jernbanen.

– Målet er at Norge skal være i førersetet når det kommer til jernbane. Da må vi også se på hvordan vi jobber internt. Vi skal gå fra å være en organisasjon som jobber med digital teknologi, til å bli en digital organisasjon. Da er det viktig med en fremoverlent og strategisk partner som gir oss tilgang til teknologien og verktøyene vi behøver, sier Kjenne.

Strategisk digitaliseringspartner

Sopra Steria får dermed fornyet tillit hos Bane NOR, etter å ha levert driftstjenester til statsforetaket siden 2009. Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria Skandinavia, forteller at konsulentselskapet skal spille en strategisk rolle i den pågående digitaliseringen av Bane NORs organisasjon.

– Vi skal ta et helhetlig ansvar for IKT og stå for smidig utvikling av moderne og kostnadseffektiv IT-infrastruktur for Bane NOR. Avtalen sørger for stor grad av fleksibilitet, automatisering og effektivisering. Vi skal sørge for at de 3500 ansatte i Bane NOR får sikker og pålitelig tilgang til alle relevante tjenester uansett hvor de befinner seg, sier Rusti.

Blanding av sky og bakke

Den nye avtalen legger opp til en pragmatisk blanding av skyteknologi og IT-infrastrukturtjenester i eget datasenter.

– Vi vil ta tjenester ut i skyen der det er mulig og lønnsomt for Bane NOR, mens andre tjenester skal driftes på en egen plattform. Her har vi en leveransemodell – RightCloud – som passer perfekt til formålet, sier Sopra Steria-sjefen.

Skal jobbe med de beste

Sverre Kjenne i Bane NOR gleder seg til å komme i gang med den nye avtalen.

– Vi skal forbedre oss kraftig, men vi kan ikke klare det alene. Derfor er strategien vår å jobbe med de beste aktørene på markedet, slik at vi kan nyttiggjøre oss av deres kompetanse og erfaring. Vi er svært fornøyde med at Sopra Steria i tillegg til å tilby de mest kostnadseffektive tjenestene, også leverer best på kvalitet.

Deler av innholdet er hentet fra en pressemelding fra Pressenytt. 

Om kronekrakk, sorte svaner og korona-kaos

Verden er i pandemi-modus, de sorte svanene flyr i flokk og Norge er altfor høyt oppe på en statistikk vi slett ikke burde vært på. Uka vil nok ellers bli husket mer for alle arrangementene som ikke ble avholdt enn for de få som ble gjennomført. Til og med South by Southwest (SXSW) festivalen i Austin, Texas som skulle startet i dag måtte kanselleres…

At verdens helseorganisasjon (WHO) denne uken erklærte offisiell pandemialarm var ikke til å unngå etter at antall smittede passerte 120 000 i mer enn 120 nasjoner. Eksponensielle vekstkurver er skumle saker og snittalderen på dem som er smittet er nå lavere enn du trodde, kun 46 år…

Kun Island, Sør-Korea og Italia har en høyere smitteandel enn oss nordmenn, – situasjonen på Sagaøya er alvorlig og viser hva som skjer når man ikke får stoppet viruset i tide. Islendingene har også erfaring med sterkt fallende kronekurser, og vår egen kroneverdi har visstnok ikke vært lavere mot dollaren de siste 15 årene. Slikt er problematisk!

Enkelte har pekt på at både Koronaviruset, oljeprisens svalestup og børsenes maveplask i realiteten er sorte svaner. Dette er en metafor som brukes om alvorlige hendelser som vi ikke hadde tenkt på eller som var ansett som noe som rett og slett ikke kunne skje. Både den eksponentielle korona-utviklingen, oljepriskollapset og kronekrakket er hendelser selv ikke ekspertene klarte å forutse og milliarder er tapt de siste dagene. Det er greia med sorte svaner, de kommer alltid overraskende, og nå opplever vi nordmenn intet mindre enn tre samtidig!

Helsemyndighetenes tafatte håndtering her i Norge vitner om handlingslammelse og amatørmessig opptreden. Det er rett og slett ikke akseptabelt at våre ledere lar fulle fly fra Milano og Bergamo i Nord-Italia lande på norske flyplasser uten restriksjoner en hel uke etter at nyhetene forteller oss at Nord-Italia er avstengt. Norske helsemyndigheters manglende evne til å ta grep tidlig nok og kraftig nok har medført at vi nå må lukke ned landet på en måte vi tidligere aldri har opplevd. Alvoret kan illustreres med at nordmenn nå i praksis har reiseforbud og for første gang i historien sendte Helsedirektoratet i går ut en SMS til alle over 18 med telefon registrert i Norge!

Det er derfor ikke lenger noen tvil, de neste månedene blir tøffe!

Den gode nyheten er at venner i Shanghai kan fortelle at Kina er i ferd med å vinne kampen mot viruset, – ingen nye tilfeller i millionbyen der borte den siste uka. Også Sør-Korea ser ut til å vinne kampen etter å ha tatt grep massivt og tidlig.

Også norske myndigheter har nå voknet og vi slutter oss til deres oppfordring om å bli med på en nasjonal dugnad og ikke bidra til smittespredning. La oss samtidig bruke anledningen til å takke alle de som står på i helsesektoren og i viktige samfunnsjobber som ikke alltid får så mange godord. Vi tenker på vår nye landsmann som vasker både gulv og toalett grundigere enn noensinne, trikkeføreren som loser sin trikk gjennom byen og Rema 1000 ekspeditøren som gir oss et smil og en dusj antibac når vi handler vår mat. De fortjener vår takk og vår respekt, – alle som en!

Som i enhver krisesituasjon blir det viktig å skille mellom det vi kan påvirke og det vi kun kan forholde oss til. Nå gjelder norsk dugnadsånd, tiden er inne for å ta en for laget!  Det er en av mange flotte egenskaper ved vårt norske demokrati at alle politiske partier slutter opp om grepene som nå settes inn. Vi er litt mer i tvil om hvor oppofrende nordmenn flest oppførte seg, da butikkene kunne melde om lange køer av hamstrende nordmenn, noen timer etter at statsministeren oppfordret oss til ikke å tømme butikkene. Kjedelig for sykehusansatte som kommer til tomme butikkhyller…

Det sies for øvrig at det aldri har vært så fullt på fødestuene i New York som 9 måneder etter at byen opplevde strømbrudd, og med myndighetenes klare oppfordring om å holde seg hjemme i tiden fremover spår vi at statsministerens nyttårstalebønn om flere barn vil slå til, – samtidig legger vi til at nok også skilsmissestatistikken får en boost når par som allerede er smålei hverandre i tiden som kommer skal tvinges til å tilbringe mye tid sammen.

Som den engelske poeten og levemannen Oscar Wilde sa det så vakkert; Some cause happiness wherever they go; others whenever they go.

Alt er ikke helsvart, det meste tyder på at mange netthandelssteder vil oppleve en sterk vekst i tiden som kommer, men stakkars alle vi som har investert i flyaksjer, restaurantbransjen og eventindustrien…

Uka bød også på en trist sorti i form av at Venstre’s Trine Skei Grande så seg nødt til å kaste inn håndkleet etter mange år som leder av Venstre. Dette skjer under tre måneder etter at hun i et merkelig grep inviterte inn sine utfordrere Sveinung Rotevatn og Abid Rajai i regjeringen og kun en uke etter at valgkomiteen enstemmig innstilte henne for to nye år som Venstre-leder. På bakrommet hadde de tre musketerene visstnok blitt enige om å gi Venstre lederen fornyet tillit som leder, men de glemte blant annet Ola Elvestuen som ikke fant seg i å bli dumpet.

Enden på visa er ikke sunget ennå, men det er mye sant i det gamle munnhellet om at man ikke skal forstyrre sine konkurrenter når de graver sine egne graver. Derfor er det ingen som forstyrrer Venstre ledelsen nå. Det triste er at de fleste også glemmer at partiet Venstre mer enn noe annet parti har stått på barrikadene for norske SMB virksomheter, mye takket være nestleder Terje Breivik’s flotte engasjement for norske gründere. Vi tror partiet som er Norges eldste samler seg rundt dyktige Sveinung Rotevatn. Kan 34 år gamle Sanna Marina lede Finland så bør en 32 år gammel vestlending og klimaminister kunne styre Venstre, – selv om finner ikke sier så mye, mens Venstrefolk krangler støtt.

Ukas innovasjonsblomst går til Snøhetta og det norske design- og teknologiselskapet Bakken & Bæck som denne uka ble kåret til to av verdens mest innovative selskaper av det amerikanske businessmagasinet Fast Company. Vi gratulerer begge to og du kan lese mer om de her. Begge selskapene har for øvrig det til felles at de først dukket opp på InnoMag’s oversikt over Norges 25 mest innovative selskaper i fjor. Den oversikten ble for øvrig toppet av 372 år gamle Posten Norge som imponerte juryen stort i fjor.

Happy Fredag!

– og så håper vi alle våre lesere følger myndighetenes helseråd. Selv om vi har passert 25 000 lesere har vi ingen å miste!

Nye helter, gamle koster og hosteskam

MIT's Trond Undheim kommer til Oslo 2. april - vi ses vel?
MIT's Trond Undheim kommer til Oslo 2. april - vi ses vel?

Ukas definitive høydepunkt er for oss besøket av professor Robert Wolcott fra Chicago, lederen av World Innovation Network.Det har gått tre år siden han sist var på besøk og 10 år siden han fylte Oslo Rådhus.

En av superpedagogens spesialiteter er å stille enkle spørsmål som om vi tror det vi holder på med i dag vil være noe vi kan leve av om 5 år. Spørsmålene er muligens enkle, men de er alt annet enn enkle å svare på…

For seks spennende vekstselskaper var kanskje den norske finalen i Start Up World Cup hos DNB i går vel så spennende. For dem handlet det om å få muligheten til å reise over til San Francisco i mai og konkurrere om 1 000.000 dollar i prispenger, – samt muligheten til å titulere seg som verdensmester. Du kan se litt mer om finalen og hvem som reiser her.

SHE-konferansen i Oslo Spektrum er også en verdig kandidat til ukas viktigste happening. Heidi Aven, Camilla Hagen og de andre driftige damene har skapt en kul og viktig happening der både ledere, entreprenører, investorer, politikere, studenter og næringslivsfolk møtes til det arrangørene hevder er Europas største konferanse for å styrke kampen for likhet. Ikke helt tilfeldig er det også årets kvinnedag på søndag. Abelia er derfor også ute med en dagsfersk kåring av 50 kvinner som teller. En av de som står høyt på lista er Otiga Group‘s toppsjef, Hilde Lekven. Du kan lese intervjuet med henne her.

En annen og vikitg kåring denne uka var Deloitte’s FAST 50 der 29 medarbeidere i HomeFutureHome fra Stavanger stakk av med den gjeve prisen som landets raskest voksende teknologiselskap med en vekst på formidable 3861%

Vi velger å helgardere, – og påstår at alle tre er verdige kanidater og velger å være positive til at miljøer som de nevnte trekker frem verdige vinnere. Det er flott at vi gjør litt stas på endringsagenter som satser.

Ukas tristeste står to heltøffe karer for, nemlig James og Jack. Vi snakker selvsagt om James Bond som grunnet Corona viruset har utsatt kinopremieren fra april til november. Risikoen for tomme kinosaler takket være Crona viruset slår ut selv verdens tøffeste dobbeltnull.

Jack er i dette tilfelle Jack Welch, General Electrics legendariske toppsjef som i 1999 ble utropt av Fortune Magazine til århundrets leder. Denne uken gikk han ut av tiden, – et av hans sitat som vil bli husket er dette;

When the rate of change inside your company  is lower than the rate of change outside, the end is in sight”

Enden på visa var det denne uka også for Kragerø’s og hele Norges trubadur, Alf Cranner. Hans viser vil leve videre og teksten til “Din tanke er fri” er obligatorisk for endringsagenter i alle aldre.

Også Michael Bloomberg‘s presidentkampanje-vise som kostet milliardæren mer enn 4 milliarder norske kroner fordelt over 7 små uker endte denne uka etter alt annet enn supre tall etter supertirsdagen. Om ikke annet så bidrar jo tallet til å sette litt perspektiv neste gang vi her hjemme har brukt litt mye av sparepengene på noe som raskt viste seg mindre genialt enn opprinnelig tenkt, – ikke sant?

Skikkelig nedtur er det nok dessverre for arrangørene av Holmenkollen Skifestival. Folkefesten som finner sted denne helgen er nå besluttet kansellert, – istedet skal utøverne gå rundt og hoppe bakken ned uten at noen tilskuere får med seg begivenhetene live. Trist, men tatt i betrakning av antallet fulle Holmenkollbane trikker og effekten en hostekule i dag skaper er det lett å forstå at arrangørene så seg nødt til å ta denne beslutningen. Hosteskam kaller de det, vi håper ikke ellers sindige nordmenn tar helt av, men det er et nasjonalt problem at vi så åpenbart tas på sengen av et problem vi har sett komme i to måneder.

Ukas innovasjonsblomster går til SHE konferanse arrangørene og Hilde Lekven som utfordrer en hel bransje,  samt Deloitte’s FAST 50 ansvarlige og årets vinner FutureHome og Silicon Vikings og DNB, samt Robert Wolcott

Happy Fredag!

Norges raskest voksende teknologibedrifter

Årets vinner av FAST 50, Erik Stokkeland og Deloitte's FAST 50 ansvarlig Thomas Hylen FOTO: Nina Ilefeldt, Deloitte

Deloitte har nok en gang kåret Norges raskeste voksende teknologibedrift. I år for 16. gang!

Den norske teknologistartupen Futurehome vant i går prisen som Norges raskest voksende teknologibedrift under kåringen av Fast 50. Selskapet, som tilbyr smarthusløsninger, har en imponerende vekst på 3861 % de siste fem årene.

  • – For sju år siden så jeg en konkurranse og sendte inn mitt forslag til forretningsplan og kom på annenplass i Venture Cup. Det har vært mange tøffe tak underveis. Desto hyggeligere å stå her i dag med prisen i hendene og 25 dyktige medarbeidere. Vi passerte ifjor 50 MNOK i omsetning. Likevel, vi er fortsatt tidlig på vekstkurven, og ser en rekke muligheter for videre vekst, fortalte Erik Stokkeland, medgründer og administrerende direktør i Futurehome oss i et eksklusivt intervju vi fikk med vinneren.

Runner opp var Control Cutter AS fra Stavanger, og Akvafuture fra Brønnøysund.

– Vi er utrolig stolte over å vinne denne viktige kåringen blant så mange andre innovative selskaper. Dette er en bekreftelse på at smarte hjem er på vei å bli allemannseie. Vi opplever sterk vekst og med lansering av ny smarthub og smarthus-app er vi nå klare for å ta det nordiske markedet med storm, sier Erik Stokkeland.

Futurehome er i dag den ledende smarthusaktøren i Norge, med fokus på å tilby enkle og brukervennlige smarthusløsninger. Selskapet, som ble etablert i 2013, har i dag 25 ansatte og kontorer i Stavanger og Oslo. Majoritetseier er det nordiske telekomselskapet Telia.

– Vi gratulerer Futurehome med den imponerende veksten, og med prisen som vinner av Fast 50 i Norge. Det er et norsk selskap som viser at det går an å ta opp kampen med de store teknologigigantene og lykkes med å skape omsetning og vekst, basert på god teknologi. Det skal bli veldig spennende å følge Futurehome videre i årene fremover, sier Deloitte-partner Thomas Talén, ansvarlig for Fast 50 i Norge.

Les mer om Futurehome her.

– Norge skal leve av mye etter oljen

Talén kommenterer også med andre nøkkeltall fra kåringen:

– Årets Fast 50-liste er en oversikt over 50 imponerende selskaper, som viser at det står godt til med innovasjon og ettervekst i norsk næringsliv. Det som kanskje er spesielt gledelig, er at vi ser en større spredning i hvor veksten kommer fra, både geografisk og i type virksomheter.

Toppen av vekstlistene har vært dominert av henholdsvis olje- og oljeservice-bedrifter og fiskeri- og sjømatrelaterte teknologibedrifter i noen år. Det er fortsatt mange av disse på listen, men det er også rene teknologibedrifter som Futurehome, og tradisjonelle retailbedrifter som Kolonial.no. Dette tyder på at Norge ikke skal finne en ny stor næring, men at vi skal leve av mye etter oljen.

Du kan lese mer om Deloitte Norge Technology Fast 50 her

 

Ny kåring av Norges 50 fremste tech-kvinner

For fjerde året på rad kårer Abelia og ODA-Nettverk Norges 50 fremste tech-kvinner. 

Formålet med kåringen er å løfte frem talenter og gode rollemodeller, og bidra til at flere kvinner blir inspirert til å velge teknologi og ledelse som karrierevei. Den nye listen ble presentert under et arrangement på Næringslivets Hus i dag, med arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen til stede som en av gratulantene.

– Teknologi spiller en stadig større plass i livene våre både privat og på jobb. Vi kan ikke la kun halvparten av befolkningen utforme løsninger for alle. Derfor er det inspirerende å se stadig flere kvinner i tech-yrker, sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen.

–  Historien har vist at vi trenger problemløsere av begge kjønn for å møte samfunnets store utfordringer, men i dag er det vesentlig flere menn enn kvinner som jobber i IT-bransjen. Derfor ønsker Abelia og ODA å inspirere flere kvinner til å velge teknologiske yrker, sier Øystein Eriksen Søreide, leder av juryen og administrerende direktør i Abelia.

Totalt ble hele 574 kvinner nominert, hvilket er en økning på 200 sammenliknet med fjoråret. Noe av forklaringen på dette er at kåringen i år for første gang var åpen for kvinner som jobber i offentlig sektor.

– Det er mange dyktige teknologikvinner som jobber i offentlig sektor, men også her er andelen for lav. Vi synes derfor det var naturlig å utvide årets kåring og synliggjøre enda større mangfold. Den store interessen og høye kvaliteten har gjort det mulig for å oss å løfte frem nye talenter og rollemodeller, sier Søreide.

Lav kvinneandel

Det jobber i dag betraktelig flere kvinner innen IKT enn det gjorde for ti år siden. Bransjen har økt i antall ansatte og omsetning. Ikke minst har den vokst i betydning. Samtidig viser ferske tall fra Kantars årlige undersøkelse for ODA-Nettverk at kvinneandelen innen IKT fortsatt er på beskjedne 29 prosent.

– Norge trenger flere teknologikvinner. Det er derfor gledelig at årets liste viser at vi har mange spennende talenter på vei opp, med stor variasjon i bakgrunn og ansvarsområder. Listen for 2020 inkluderer utviklere, toppledere, gründere, fageksperter, rådgivere og fagledere, på tvers av sektorer, sier Kristine Hofer Næss, Chief Customer Officer i Amesto Solutions og styreleder i ODA-Nettverk.

Her er de 50 som i følge kåringen kan smykke seg med å være blant Norges 50 fremste tech-kvinner

Norges 50 fremste tech-kvinner 2020:

Ami Thomasgaard
NorgesGruppen Data
Anette Mellbye
Boston Consulting Group
Anette Wærsten
Waken AS
Anna Larsson
Schibsted Media Group
Anne Marthine Rustad
SINTEF
Anne-Ruth Gjerstad
Posten Norge AS
Ann-Sofie Vikström Often
SYSCO AS
Bente Hoff
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Bjørg Marit Eknes
Sparebanken Vest
Caroline Wilhelmsen
Capgemini
Cathrine Mørch
Sweco
Cathrine Pihl Lyngstad
NAV
Cathrine Wolf Lund
OBOS
Charlotta E. Brile
Cognizant
Elisabeth Barrie
Vipps
Elisabeth Whiteley
Sbanken
Hege Therese Kirkeby
Telia Norge
Heidi Brunborg
Lånekassen
Heidrun Reisæter
NRK
Hoa Nguyen Le
Handelshøyskolen BI
Ina M. Espås
Knowit Consulting
Inga Strümke
PWC
Inger Hansen
Accenture
Isabelle Kristine Ringnes
Equality Check
Juliana Cavalcanti Correa
Cognite AS
Kaija Ommundsen
FINN.no AS
Karin Bonde
Aller Media
Karine Storaker Braaten
Deloitte
Kjersti Aas
Norsk Regnesentral
Kjersti A. Stathopoulou
IBM
Kristin Alne
Aker BP ASA
Kristin Dahle Larsen
Altibox
Kristin Laugen
DNV GL
Kristina Brend
Webstep
Kristine Aasen
Digitaliseringsdirektoratet
Lamisi Gurah Blackman
DNB
Line Berget
TechnipFMC
Linnea Bergström
Boost.AI
Merete Løland
Equinor
Merethe Stave
SopraSteria
Nada Ahmed
Aker Solutions
Regine Sagstad Berg
Bouvet ASA
Sofia Stenhagen Tropé
Telenor Group
Stine Therese Andreassen
WA.Works
Thale Kuvås Solberg
Powel AS
Tina Rellsve
Microsoft
Tine Reuterdahl
Oslo Kommune
Tone Marie Wahlstrøm
Tietoevry
Unn-Elin Hatlelid
Innovasjon Norge
Victoria Schultz
Amedia AS

 

 Mangfold gir resultater

Øystein Eriksen Søreide tror økt rekruttering av både kvinner og menn til teknologiyrker forutsetter tre ting: Gode rollemodeller, utviklingsmuligheter og godt arbeidsmiljø. Han mener også at god kjønnsbalanse har effekt på bunnlinjen, ved at det gjør bedriften mer attraktiv i arbeidsmarkedet og ved at mangfold internt øker mulighetene for å tilpasse løsninger til et mangfold av kunder eksternt.

–  Generelt vet vi at grunnlaget for gode resultater ligger i økt fokus fra toppledelsen og måling av ulike faktorer innen mangfold. For det holder ikke bare å ha balanse i antall, man må også jobbe med inkludering for å få ut verdien av mangfold. Derfor er det viktig å jobbe med konkrete tiltak for å avdekke ubevisste fordommer, for eksempel i rekruttering eller promotering av talenter, men også med å vise frem og kanskje «ufarliggjøre» toppledelse, sier Kristine Hofer Næss, styreleder i ODA.

Om kåringen

Det er ODA-Nettverket og Abelia som står bak kåringen. Formålet er å øke andelen kvinner som jobber med teknologi og ledelse i næringslivet.

Etter en åpen nominasjonsprosess er de 50 vinnerne valgt ut av en jury ledet av Øystein Eriksen Søreide.  I juryens kriterier er det fastslått at kandidatene må ha en sentral teknologirelatert eller teknologifremmende rolle.

Kvinnene kan jobbe på alle nivåer, enten de er ledere med direkte budsjett- eller personalansvar, fagledere med prosjektansvar, fageksperter eller rådgivere, gründere som har startet eller vært med å starte en teknologibasert bedrift, eller ansatte i offentlig sektor og organisasjoner, herunder ledere med fag-, budsjett- eller personalansvar, prosjektledere og rådgivere.

Juryen har bestått av:

  • Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Schibsted Media Group
  • Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps
  • Steffen Sutorius, direktør for Digitaliseringsdirektoratet
  • Anne Grethe Solberg, forsker og ekspert på kjønnsbalanse i organisasjoner
  • Jan Moberg, administrerende direktør i Teknisk Ukeblad
  • Kristine Hofer Næss, Chief Customer Officer i Amesto og styreleder i ODA-Nettverk
  • Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia.

 

Innovativ nykommer med 15 000 “medarbeidere”

Hilde Lekven, engasjert CEO i Ottiga Group

Et frynsegode som redaktør av Norges ledende innovasjonssmagasin er muligheten til å møte endringsagenter som leder fremadstormende virksomheter, – ofte relativt ukjente juveler for folk flest. Det slår meg da jeg ringer på døren i Grensen i Oslo sentrum at OTIGA Group så definitivt er en av disse.

Det til tross for at selskapet har sikret jobb for over 15 000 medarbeidere og med over 2000 «hodejeger» oppdrag, som gjør dem til en av de største nordiske aktørene innen moderne rekruttering og bemanning. De er også en av de mest innovative og jeg har fått et møte med sjefen selv, Hilde Lekven.

– Det har vært lite innovasjon innen rekrutterings- og bemanningsbransjen, mange jobber på akkurat samme måte som før og det har ikke skjedd store endringer siden jeg begynte i bransjen for 16 år siden. Hilde ser meg i øynene og pakker ikke inn ordene. Her er det tydlige meldinger og klar tale som gjeldeer…

– Dette er en veldig tradisjonell og konservativ bransje, men vi står nok overfor større endringer fremover, derfor utfordrer vi dagens etablerte metoder og prosesser og spiller på lag med nye viktige aktører innen våre fagfelt. Vårt mål er å lede an i den rekrutterings- og ledelsesrevolusjonen som er i ferd med å treffe bransjen vår, derfor går innovasjon helt inn i kjernen av det vi gjør, fortsetter hun engasjert.

Sjef uten filter
Det er kanskje ikke så mange toppsjefer som har sin egen podcast, men sammen med Christel Langebrekke som er leder for Personalhuset, et av OTIGAS datterselskaper, er Hilde i gang med sesong 2 av podcasten «Uten Filter». Her deler de av egne erfaringer og snakker med interessante mennesker om ledelse, arbeidsliv og karriere. Det slår oss at podcast-tittelen nok ikke er helt tilfeldig valgt…

Ikke mange har hørt om OTIGA, Hilde, hva skyldes det?

– Det har du nok rett i, vi har kjøpt 10 selskaper de siste årene og vokser raskt. De fleste kjenner nok til en eller flere av de 12 merkenavnene som inngår i gruppen og vi er til stede i både Norge, Sverige, Danmark og Finland. Blant merkevarer mange nok kan kjenne igjen er Assessit, Personalhuset, Agito Helse, On Off Bemanning, og Mojob for å nevne noen. Vi dekker i praksis hele spennet fra å levere vikartjenester til executive search og lederutvikling.

– Vår ambisjon er å være blant de ledende, mest innovative og bærekraftige selskapene i vår bransje, og vi har satt som mål at 10% av omsetningen skal komme fra konkrete innovative prosjekter. For å nå dette målet har vi også ansatt en spesialist på innovasjon, nemlig Anders Haugeli Halvorsen med fartstid fra både Assessit og Telenor. Vi har gitt ham utfordringen om å ta oss frem i tet innen innovasjonsarbeid og digital utvikling. Anders står bla bak utviklingen av Assessits «Ledersimulator», et digitalt og «gamified» lederverktøy der deltakere kan trene på spesifikke lederferdigheter i virkelighetsnære omstendigheter.

Du sier at bransjen delvis har stått stille, – hva gjør at du tror endringene kommer nå?

– Vi jobber tett sammen med våre kunder og ser at den digitale modenheten varierer fra kunde til kunde. De færreste er klare for å gå fulldigitalt, – vårt arbeid består derfor delvis i å skape endringsforståelse og innovasjonskraft sammen med våre kunder.

– Den store disrupsjonen skjer nok ikke over natten og vi tror heller ikke at det er de store eksisterende aktørene vi bør frykte aller mest. Mest sannsynlig er det nye innovative RecTech plattformer som vil dukke opp med kul teknologi – og i stedet for å stå igjen på perrongen ønsker vi å lede an denne utviklingen, forklarer Hilde engasjert og legger til…

– Det er derfor vi har investert i Mojob,  en heldigital rekrutteringsplattform som også bruker AI i prosessene sine. Vi har også inngått et strategisk samarbeid med Stepifi som tilbyr en digital poolløsning for de som har store og varierende behov for folk. Som du skjønner er vi ikke redd for å utfordre oss selv når det gjelder å jobbe frem nye rekrutterings og bemanningsløsninger, utdyper Hilde.

Hvem står bak?

– Vi har et sterkt entreprenørskapsfokus i Otiga og er opptatt av at merkevarene våre skal ha stor autonomi, vi tror det er slik vi oppnår lønnsomhet. Dette er en prioritering som også er særlig viktig for hovedeierne våre, brødrene Kristian og Roger Adolfsen. De sitter begge i styret vårt, og er blant Norges ledende serie-grundere og levende opptatt av å bygge og skape virksomheter. Det er veldig inspirerende å ha så mye entreprenørskap i styret, særlig siden jeg selv som leder er svært opptatt av nyskaping og utvikling. Det ligger nok litt i mitt DNA å utfordre det eksisterende, skape nytt og slik sett har jeg fått drømmejobben i drømmebransjen, smiler Hilde avslutningsvis.

Det er en tydelig og engasjert toppleder vi vinker farvel til, – og det er ingen tvil om at hun både er vant til å navigere på tvers av komplekse virksomheter og trives med å utfordre status quo.

På vei ut i Grensen etter møtet føler jeg meg trygg på at vi kommer il å høre mer om både Hilde og selskapet Otiga i tiden fremover, – og denne måneden meldte deg seg inn i Open Innovation lab of Norway hvor de fremover vil møte 40 av Norges mest innovative virksomheter til månedlige erfaringsutvekslinger.

Vil løse den kommende energikrisen med ny teknologi

Foto: Powel

Innovasjonsprosjektet Smart Senja skal utvikle ny teknologi som kan bidra til å løse elektrifiserings-utfordringene verden står ovenfor i tiden som kommer.

Strømnettet er ikke dimensjonert for å takle det store fremtidige energi- og effektbehovet, og det er svært kostbart å bygge ut nye strømnett. Forskere, næringsliv og kraftprodusenter har derfor slått seg sammen for å finne en løsning og testområdet er på øya Senja.

– Vi har som mål å løse det konkrete energibehovet Senja opplever gjennom sin innovative og sterkt voksende sjømatindustri. Men vi har også en ambisjon om å utvikle teknologi som kan bidra til å løse utfordringene vi står ovenfor både lokalt, nasjonalt og globalt. Senja er testområdet vårt, men elektrifiseringsutfordringene er globale. Her er det store markedsmuligheter, sier Trond Are Bjørnvold, avdelingssjef for prosjekt og prosjektering hos Troms Kraft Nett.

Sterk vekst i sjømatindustrien

Senja har i dag store energiutfordringer. Sjømatindustrien har vokst kraftig og etablert avanserte prosessanlegg med stort effektbehov og høye krav til spenningskvaliteten. Reiselivsnæringen er i en rivende utvikling og planlegges blant annet nytt hotell. Behovet for strøm hjemme hos folk har også økt betraktelig. Selv om strømnettet er modernisert de siste åra, har utviklingen ført til at strømnettets kapasitet stadig rykker nærmere.

Den tradisjonelle tilnærmingen til denne typen utfordringer er å investere i større nettanlegg. Dette er både tidkrevende og kostbart for nettselskapet. Gjennom Smart Senja ønsker konsortiet med Troms Kraft Nett i spissen, å demonstrere hvordan slike utfordringer kan løses lokalt ved hjelp av nye typer fleksible energiressurser.

Smart Senja har satt seg fem hovedmål, som skal bidra til å løse energikrisen:

  1. Benytte fleksibiliteten til forbrukerne gjennom å aktivt styre laster. Eksempler på kraft som kan reguleres er kjøleanlegg hos industrien eller varmtvannsberedere hos husholdninger.
  2. Installere store energilager/batteri i nettet, som kan lades når det er ledig kapasitet og levere effekt til nettet ved behov.
  3. Etablere ny, fornybar kraft lokalt i form av solcelleanlegg.
  4. Utvikle smarte styringssystem, som gir god prognosering av produksjon, forbruk og spenningskvalitet.
  5. Etablere en lokal handelsplass for kjøp og salg av fleksible energiressurser og laster.

Utvikler nye IT-løsninger

Programvarehuset Powel er en viktig bidragsyter i prosjektet. De skal utvikle en IT-løsning, som skal hjelpe nettselskapet med å ta riktige valg i forhold til hvordan de skal benytte fleksibiliteten i energisystemet best mulig.

– Verktøyene våre gir nettselskapet gode prognoser for hvordan strømforbruket, kraftnettets tilstand og leveringsevne vil utvikle seg fram i tid. Dermed kan nettselskapet ta bedre beslutninger og risikovurderinger, og ikke minst benytte fleksible energiressurser de har tilgjengelig på en bedre måte, sier prosjektleder i Powel, Simen Karlsen.

Det lokale energisystemet som utvikles på Senja, kan også benyttes andre plasser. Ved å tilgjengeliggjøre fleksible energiressurser i driften, blir ikke systemet like sårbart. Det vil også gi nettselskaper verden over et nytt verktøy for forvaltning av kraftsystemer, som igjen kan føre til utsettelse og unngåelse av store investeringstiltak.

– Det aller viktigste med prosjektet er at teknologi og kunnskap som utvikles gjennom dette samarbeidet, også kan brukes og deles nasjonalt og globalt. Interessen for prosjektet er enorm. Vi har stor tro på å lykkes og at dette blir et nytt kapittel i energihistorien. Senja utviklet det første vannkraftverket i Norge. Nå skapes det ny energihistorie, som kan bidra til å endre samfunnet i en positiv og bærekraftig retning, avslutter Trond Are Bjørnvold.

NB! Vi gjør oppmerksom på at deler av innholdet er hentet fra en pressemelding fra Powel. 

Topp stemning på årets første DigitalBar

Tirsdag ble den 16. utgaven av DigitalBar holdt på MESH i Oslo. Initiativtakerne bak DigitalBar er Alexander Haneng, direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring, og Lise Fimreite Simensen, daglig leder av Digital Heads.

Deres mål er å samle digitale hoder til en uformell kveld med både kunnskaputvikling, nettverksbygging og øl på menyen, noe de lykkes svært godt med.

På tirsdagens arrangement var det Geir Engdahl fra Cognite og Sven Richard Tønnessen fra TINE som presenterte sine erfaringer. InnoMag var tilstede.

Datadreven tungindustri

Foto: InnoMag

Dyktige Geir Engdahl snakket om hvordan Cognite ønsker å få til en “data fusion” slik Google har gjort med Google Maps, men for industrielle data. Målet er å samle alle industrielle data på én og samme plattform for å kunne effektivisere driften og vedlikehold av tungindustrien.

Med Cognites Data Fusion kan man blant annet lagre, kontekstualisere og analysere all teknisk data i nettskyen. Engdal demonstrerte at man ved hjelp av dette eksempelvis kan finne lokasjonen til industrielt utstyr på en oljerigg i løpet av sekunder. I tillegg kan man få informasjon om tilstanden til utstyret i sanntid, noe som har vist seg å være svært kostnadseffektivt.

Norges første Amazon Go-liknende kjøpsopplevelse

Foto: InnoMag

Sammen med DNBs New Tech Lab og Futurice har Teknologilaben i Tine utforsket fremtidens handelsopplevelser. Dette har resultert i en prototype på Norges første Amazon Go-liknende kjøleskapsopplevelse.

Kjøleskapet som allerede har blitt testet ut på Grunerløkka-kafeen “Heimatt”, bruker ansiktsgjenkjenning som betaling og registrerer hvilke produkter du plukker ut. Neste gang du kommer vil kjøleskapet gjenkjenne både deg og dine tidligere kjøp.

Foto: InnoMag

Tønnessen fra TINE la vekt på at Amazon Go-teknologien kommer til å komme for fullt, og at forbrukerne vil etterspørre bedre, mer tilrettelagte og enklere løsninger på mat.

 

Foto: InnoMag

 

Alexander Haneng la vekt på at de med Digital Bar ønsker å unngå at hvert fagfelt kun omgir seg med likesinnede fra samme bransje, og at start-ups og etablerte selskaper møtes på hver sine respektive arenaer. I stedet ønsker Haneng og Fimreite Simensen at DigitalBar skal være en arena for sammenkomst, relasjonsbygging og utveksling av ideer og erfaringer. Slik fører de arven videre fra First Tuesday på en flott måte.

Neste DigitalBar vil være høsten 2020.

Om børser, barneeventyr og bravohyllester

Det nye ti-året har fått en tøff start og få merker utviklingen bedre enn flyselskapet Norwegian. For to små år siden gikk de seirende ut av konkurransen om å bli Norges mest innovative virksomhet. Nå har selskapet vinket farvel til både sin gründer, det meste av det som kalles kundeservice og store deler av aksjeverdien. Er eventyret over?

De er ikke alene om å straffes knallhardt på en børs der Corona viruset vekker til live gamle diskusjoner om selvberging og sjelefred i egen grend. Dog, Bjørn Kjos sitt gründereventyr er ved utgangen av uka verdt mindre enn halvparten av det selskapet var verdt da uka begynte. Børser kan være brutale!

Et norsk eventyr endte med Jahn Teigens Adieu til oss alle denne uka. Den lekne artisten og nasjonale ikon som via Melodi Grand Prix fiaskoer vant både våre hjerter og halve kongeriket ble 70 år. I rekken av sanger vi tar med oss videre er teksten “Jeg er en optimist, jeg vet det går bra til sist” et eneste langt bravo-rop til alle som ser lyst på livet og verdt å minnes for oss endringsagenter.

Jeg står i mørke og skimter lyset i det fjerne
Det er så kaldt jeg søker varme fra en stjerne
Jeg tenker opp når jeg er nede for jeg er en optimist

Jeg har et håp hver gang jeg går omkring i blinde
Det finnes en sol i oss som snart skal begynne å skinne
Som får meg opp når jeg er nede om og om og om igjen

Jeg har en drøm at vi tar vare på hverandre
Og gir det beste i oss selv til alle andre
Jeg tenker opp når jeg er nede om å om å om igjen

Optimist, jeg vet det går bra til sist
Så lenge jeg lever her er jeg en optimist
Jeg er en optimist

I en verden der de færreste tør å spå om neste ukes utvikling er det viktigere enn noensinne å bevare troen på at vi sammen kan skape nye verdier og løse utfordringer. Også globale virussykdommer!  En utfordring er ledere som ikke innser problemet eller tar utfordringene på alvor. Nok en gang viser president Donald Trump seg som en inkompetent kaospilot; En av hans teite tweets denne uka er “So far, by the way, we have not had one death. Let’s keep it that way!” og i pressekonferansen dagen etter forklarte han de “håpløse” journalistene hvorfor han ikke var bekymret. “We’ve got the greatest people in the world.” Genialt, NOT!

I Italia stengte de denne uka karnevalet i Venezia og selveste Tom Cruise som normalt fikser de fleste utfordringer måtte avbryte filminnspillingen av Mission:Impossible 7. Tydelige tegn på at viruspandemien ikke må undervurderes, noe vi advarte om allerede for en måned siden.

Her hjemme ble den første norske Coronasmittede satt i karantene i Tromsø denne uka, men ikke før hun hadde fløyet med et fullt fly fra Oslo til Tromsø …ikke akkurat betryggende!  Nå skal alle de øvrige flypassasjerene få den artige beskjeden om at de kan være smittet. Vi mistenker at noen skulle ønske de hadde gjentatt stuntet til Tom Cruise da han klatret rundt på utsiden av flyet i siste Mission:Impossible….

Mens nordmenn flest fortsatt teller gullmedaljer i langrenn etter årets Ski Tour øker sannsynligheten for at selveste sommer-OL i Tokyo må avlyses. Visstnok har de et reservefond på over 9 milliarder kroner for slike eventualiteter, men det spørs om det blir like god underholdning å se den olympiske komitee sitte å telle penger. Vi håper publikum får gleden av å se nye eventyr utfolde seg og at utøverne får høre nye bravohyllester i Tokyo i sommer, men sikre er vi ikke.

Det vi er sikre på er at DNB’s Kjerstin Braathen har gjort noe smart når hun denne uken lanserte Yngvar Ugland som Norges første forbrukerteknolog. Det er ingen hvem som helst som nå tar plass ved siden av Silje Sandmæl, Yngvar er blant landets mest innovative endringsagenter og en uredd forkjemper som nok vil dele med oss alle sitt syn på hvilke muligheter og utfordringer teknologien vi omgir oss med byr på. Bravo!

En av Norges store eventyrere er Ragnhild Nilsen. Ikke bare har den blide professoren og anerkjente forfatteren fra Kristiansand jobbet sammen med Thor Heyerdahl, skrevet et dusin bøker og gått i bresjen for impact investing. Hun er også en populær foredragsholder og foregangskvinne for etisk handel og sirkulærøkonomi i verden. Denne uken har hun latt seg inspirere til å servere oss et omskrevet folkeeventyr om de tre bukkene. Du kan lese det her.

Ukas gladeste eventyrer er muligens John Phillips, en Canadisk 68 årig tidligere advokat. Takket være en hyggelig samtale i 2004 over gjerdet med sin nabo Tobias Lutke investerte han og hans kone 2,5 Millioner norske kroner i Lutke’s startup Shopify. Denne uken kunne ekteparet feire milliardærstatus. Joda, vi snakker dollar og vi snakker begge to, hver for seg!  BRAVO, slike eventyr liker vi.

Hva selskapet gjør beskriver grunderen best selv i en fersk tweet : “Amazon is trying to build an empire, Shopify is trying to arm the rebels.”

Kan det samme skje i Norge?

Ja, det tror vi og det mangler ikke på tøffe entreprenører og endringsagenter som prøver seg, – og det er heller ingen mangel på naboer og bekjente med penger som forhåpentligvis er villig til å satse noen kroner på dem. Gevinstene kan bli formidable, – og i neste uke går den norske finalen av Start Up World Cup av stabelen. Du kan lese mer om den her, og det er fortsatt mulig å bli med.

La oss avslutte med å gratulere Applied Autonomy, Oisann Engineering og N2-applied som alle tre er blant 140 Cleantech-selskaper som denne uken konkurrerte i Nordic Cleantech Open. Hyggelig at av de 25 selskaper som blitt plukket ut av en internasjonalt sammensatt jury til å delta videre i programmet, er alle de tre nevnte fra Norge med videre.  BRAVO!

Ukas innovasjonsblomst går til…

Torsdag til uka kommer også lederen av World Innovation Network til Norge, professor Robert Wolcott er en av de som gir oss endringsagenter grunn til å være optimist. Heldige er de som har fått plass på Open innovation Lab of Norway’s samling med professoren som fylte Oslo Rådhus for 10 år siden.

Ukas innovasjonsblomst sendes Ragnhild Nilsen for hennes unike evne til å utfordre status quo med både humor og vidd, og Yngvar Ugland som denne uka ble utnevnt til Norges første forbrukerteknolog.  Han er samtidig en ekte endringsagent og primus motor for innovasjonsarbeidet i Norges største bank og leder av deres NewTechLab. Vi gratulerer begge to!

Happy Friday!

3 norske startups blant de 25 mest innovative!

Foto: Nordic Cleantech Open.

Onsdag lanserte The Nordic Cleantech Open hvilke 25 start-ups som er mest innovative i Norden. Blant disse finner vi Applied Autonomy og N2-applied som begge er blant Kongsberg Innovasjon’s porteføljebedrifter.

Rekordmange søkere

140 Cleantech-selskaper konkurrerte i Nordic Cleantech Open. Det er flere enn noensinne. Av disse har 25 selskaper blitt plukket ut av en internasjonalt sammensatt jury til å delta videre i programmet.

De 25 utvalgte selskapene tilbyr blockchain, digitalisering og AI som løsninger på veien mot en grønnere og smartere verden. Energi og transport, bærekraftig materiale i tekstil- og anleggsbransjen og Foodtech med økt fokus på protein er blant temaene selskapene jobber mot.

Tre norske selskaper

Blant selskapene som har gått videre i konkurransen, finner vi to norske selskaper tilhørende Kongsberg Innovasjons innovasjonsportefølje; Applied Autonomy og N2 Applied, samt spennende Oisann Engineering fra Søgne som leverer løsninger som gjør saltvann om til ferskvann.

Foto: Applied Autonomy.

Applied Autonomy leverer sky-basert teknologi for selvkjørende kjøretøy og deler vitale data om veiforhold, vær, omkjøringer, trafikk og andre trafikale faktorer som kan påvirke effektivitet og ytelse. Dette er en teknologi som i tillegg kan brukes av byer for å skape mer bærekraftig transport gjennom eksempelvis offentlig transport og såkalt “ride-sharing”.

Foto: N2 Applied.

N2 Applied har utviklet en løsning som muliggjør resirkulering av nitrogen og egenproduksjon av gjødsel for bønder. Dermed reduseres klimagassutslippet, man får en mer effektiv utnytting av ressursene og kostnadene reduseres.

“Det er utrolig bra at to av våre porteføljeselskaper, hevder seg i toppen i denne prestisjetunge-konkurranse”, sier Svein-Olav Torø, daglig leder i Kongsberg Innovasjon.

Håp om å være blant topp 10

I slutten av mars skal selskapene møte juryen i Sverige og holde en pitch hvor de presenterer sine case. Deretter vil topp 10 kunngjøres og disse skal videre til finalen under Clean Energy Capital Day som går av stabelen 12-13 mai i Lund.

“Vi krysser fingrene og har stor tro på at de norske skal være igjen blant de 10 finalistene som deltar under hovedarrangementet Clean Energy Capital Day i mai”, sier Torø.

 

Eventyret om de tre miljøvennlige geitene…

Foto: Antoine Giret, Unsplash

Et moderne eventyr dedikert til sentralbanksjef Øystein Olsen og oljefondets etiske råd.

Det var en gang tre miljøvennlige geiter som skulle til seters for å gjøre seg bærekraftig. Og alle tre, så het de Bukkene Beite. De kom fra en landsby der menneskene hadde begynt å kaste mindre mat, bruke samme klær flere år på rad og reise mer med tog og sykkel istedenfor med bil og fly. Noen av landsbyfolket mente at beitedyr ikke lenger hørte hjemme blant mennesker og sa at man burde erstatte geit og kyr med spiselige nøtter og ris og bli vegetarianere. Andre hevdet at beitedyrene var viktige for grasrota og at folk og fe hører sammen i fjellheimen.

Uansett hva menneskene måtte mene, så bestemte de tre geite bukkene seg for å gå til seters for å bli bærekraftig, som deres forfedre hadde gjort før dem. På veien måtte de over en gammel fossil bro. Den så både stygg og fæl ut. Og under broa lå det et grådig, tilgriset, digert plasttroll med øyne så store som to oljerør og en munn så stor som ei diger fiskenot.

De tre geitene sto lenge og lurte på om de skulle våge å utfordre sin skjebne og krysse den fossile broa. Det var den yngste bukken som først tok motet til seg og gikk forsiktig frem:

– Tripp, trapp, tripp, trapp, sa det.

– Hvem er det som tripper over broa mi? skrek fossiltrollet.

– Å, det er bare meg, vesle Klimasmart, den minste bukken som skal til seters og gjøre seg bærekraftig.

– Nå kommer jeg og tar deg, sa trollet.

– Å, nei, ta ikke meg, sa Klimasmart. For jeg er ennå så liten. Ta heller bror min, Klimanøytral, han er mye sterkere og større enn meg!

– Ja, godt nok, sa trollet.

Det varte ikke lenge så bestemte den mellomste bukken seg for at han kunne ikke være dårligere enn veslebroren Klimasmart. Han entret broen.

– Tripp, trapp, tripp, trapp, sa det.

– Hvem er det som tripper over broa mi, skrek fossiltrollet.

– Åh, det er Klimanøytral, den mellomste bukken som skal til seters og gjøre seg bærekraftig.

– Nå kommer jeg og tar deg, sa trollet.

– Å nei, ta ikke meg, sa Klimanøytral. For jeg er midt imellom. Om du venter litt, så kommer Klimapositiv. Han er mye større og sterkere enn meg. Han kan du ta!

– Ja, godt nok, sa trollet.

Rett som det var, trampet den store bukken inn over broen.

– Tramp, trapp, tramp, trapp!

Bukken var så tung at broen både knaket og braket under den.

– Hvem er det som tramper over broa mi, skrek trollet.

– Det er Klimapositiv.

Han var så grov i målet.

– Nå kommer jeg og tar deg, skrek trollet.

– Ja, bare kom du, sa Klimapositiv. – Jeg har forvandlet møkk til gull og slam til kull, så skal jeg vel klare å forvandle deg til null.

Og så heiv den biokull i øynene på trollet så det ikke lenger kunne se, blåste damp og ild over plasten så hele trollet smeltet og vips, var fossiltrollet forandret til en regnfrakk.

– Regnfrakken koster 20 kroner, sa Klimapositiv og knegget godt i skjegget slik bare geiter kan.

– Er det noen av brødrene mine som vil lage en ny forretning på resirkulerte fossiltroll?

Og snipp, snapp snute, så var et nytt eventyr i rute!

Om forfatteren: Dr Ragnhild Nilsen PhD er en anerkjent forfatter, populær foredragsholder, norsk Impact Investor og foregangskvinne for etisk handel og sirkulærøkonomi i verden.

Ukas oppsummering: Om blest, burgere og billionærer

Denne uka har det blåst friskt både til fjells og i NRK’s lokaler, – og i USA ruller demokratenes utslagskonkurranse videre… 

Mange har latt seg provosere av NRK’s blemme der stemmesystemet til det svært så visuelle Melodi Grand Prix showet brøt sammen. 38 millioner tomler og hjerter ble for mye for NRK’s servere, – engasjementet kom tydeligvis som en overraskelse. Musikk showet ble derfor i realiteten avgjort av tredve anonyme jurymedlemmer som ikke engang så artistenes opptreden. Kanskje NRK var inspirert av demokratenes opptellingskaos i Iowa eller var det et resultat av ønsket om å skape blest om et konsept mange mener har gått ut på dato?

Blest har det i hvert fall blitt rundt den nye reklamekampanjen til Burger King som ble annonsert denne uka. Med et stort bilde av en muggen burger henger de seg på den siste trenden;  Ærlig markedsføring (vi skrev om det for noen uker siden i forbindelse med at flyselskapet KLM advarer mot å fly). Bildet av Whopper King som har fått lov å stå i 28 dager er ment å bevise at Whopper’n nå er helt uten kunstige konserveringsmidler, farge- eller smakstilsetninger. Her sparkes det friskt til McDonald‘s-burgere som visstnok er så fulle av steroider at de tåler en sommer i solen.

En av ukas gledelige nyheter er at vår ferske næringsminister Iselin Nybø (V) bevilget 130 millioner til landets fem Katapult sentre. I en kommentar uttaler daglig leder Ingrid Gjerdene i stiftelsen Teknologiformidling at det er gledelig å se at den nye næringsministeren ikke kaster bort noe tid og ​fortsetter det viktige arbeidet og sender et tydelig signal til alle landets SMB virksomheter om at kunnskapsdeling og innovativ teknologi er noe regjeringen satser på. Det er vi enig i!  Du kan lese hele artikkelen her.

I USA har 78-åringen Bloomberg kastet seg inn i kampen om å bli demokratenes presidentkandidat, – og som en av USA’s 10 rikeste og tidligere ordfører i New York er han det nærmeste demokratene kommer en Trump-killer. Penger har han nok av. Problemet er at den gamle gründeren visstnok har slengt like mye med leppa om kvinner som mannen han ønsker å erstatte, mannen han kaller den verste presidenten i USA’s historie. President valg i kapitalismens høyborg fortoner seg mer og mer som milliardærenes lekegrind og ikke alt er like vakkert. En av Bloomberg milliardær-kumpaner på Wall street ved navn Leon Cooperman påstår til og med at Bernie Sanders er en større trussel mot aksjemarkedet enn Corona viruset.

Elon Musk’s Tesla-aksjer stiger videre og stakkars de som har satset på shortsalg. Så langt har de tapt stort, denne uka ble Tesla‘s HR manual lekket ut på nettet, – og det er fornøyelig lesing fra en leder som slett ikke er som alle andre. I manualen slås det uttrykkelig fast at enhver ansatt har ansvar for å bidra til selskapets suksess. Alle ansatte oppfordres til å agere som om han eller hun er eier, og døren til Musk er visstnok alltid åpen. Vi gjetter på at det kun gjelder dersom du har noe fornuftig å bidra med. En av de andre reglene er at du forventes å sørge for at du har det morsomt på jobb.

Musk er for øvrig heller ikke fremmed for å benytte sin influencer rolle, og denne uka var det keiser Zuckerberg av Facebook som fikk smake den noe spesielle Twitter kombinasjonen av Sasha Baron Cohen og Elon Musk. De slo fast følgende;

We don’t let 1 person control the water for 2.5 billion people.

We don’t let 1 person control electricity for 2.5 billion people.

Why do we let 1 man control the information seen by 2.5 billion people?

Facebook needs to be regulated by governments, not ruled by an emperor!

Keiseren selv tar nok duoen’s angrep med en klype salt, og har råd til det. Ryktet sier at Dropbox sjefen Drew Houston er på vei inn i Facebook styret, den unge milliardæren er en av Mark Zuckerbergs venner og passer godt inn i billionærklubben styret i Facebook utgjør. De andre er Mark Zuckerberg selv som med 750 milliarder kroner er høyt oppe på listen over verdens mest bemidlede. Med Sheryl Sandberg og de tidlige investorene Peter Thiel og Marc Andreessen i styret er det ingen mangel på “billionærer”.

Verdens rikeste mann, Jeff Bezos annonserte denne uka at han vil sette av 100 milliarder kroner til et fond som skal bekjempe klimautviklingen. Det er nesten 10% av hans verdier og tyder på at også Amazon sjefen er påvirket av Greta Thunberg blåsten. På Oscar festen ble han spøkt med, og det ble påpekt at han nå er så rik at selv etter at skilte deg er han verdens rikeste, -. og som det ble sagt  fra scenen.

“He’s got cash. When he writes a check the bank bounces”

For vår egen del legger vi til at denne vitsen sier en hel del om hvor langt bak USA er, – i Norge ville ikke en vits med sjekkhefte fly i 2020. De færreste vet hva et sjekkhefte er, langt mindre hva slikt kunne brukes til.

Ukas innovasjonsblomst går til næringsminister Iselin Nybø for den kloke Katapult tildelingen. For å si det med Ingrid Gjerdene i stiftelsen Teknologiformidling; , – Denne tildelingen er et klokt og konkret grep som hjelper norske vekstvirksomheter, – og slikt bør vi heie på.

Vi legger for egen del til at vi håper norske virksomheter kjenner sin besøkelsestid og vet å benytte seg av de fem nasjonale Katapult sentrene, – og heller printe en hamburger enn å spise månedsgamle Woppere.

Happy Friday!

Kommunene vet for lite – Forbrukerrådet med varsko

Frederikke Stensrød er kommunikasjonsansvarlig i KF

Fire av ti kommuner gjennomfører ikke systematiske undersøkelser av hvordan eldre har det på sykehjem og bare tre av ti kommuner har brukerundersøkelser på nettsidene sine.

Forbrukerrådet er bekymret for kunnskapen kommunen har til kvaliteten i barnehager, SFO, sykehjem og hjemmebaserte tjenester.

Forbrukerrådet peker på at brukerundersøkelser også kan være med på å styrke demokratiet ved at folk får si ifra ved flere anledninger enn i stemmeurnen hvert fjerde år. Videre ser de det som et helt nødvendig verktøy for at kommunene skal kunne levere kvalitet på tjenestene som er så viktige i folks liv.

Innbyggerne er helt prisgitt kommunene og kvaliteten i tjenestene de yter. Forbrukerrådet mener derfor at helseministeren må kreve at kommunene utfører jevnlige brukerundersøkelser.

Medisin finnes

For å gjøre det enklere for kommunene å gjennomføre brukerundersøkelser har KF i samarbeid med effektiviseringsnettverkene til KS utviklet verktøyet bedrekommune.no for måling av kvalitet i kommunale tjenester. Med bedrekommune.no kan kommunene velge blant 30 standardiserte undersøkelser med tilhørende fagveiledninger. Løsningen inneholder undersøkelser innenfor mange av de tjenestene kommunen har plikt til å tilby sine innbyggere for eksempel barnehage, helsestasjon og hjemmetjeneste.

Det kan virke som om mange av kommunene ikke har fått med seg at de ikke trenger å finne opp hjulet på nytt, KF har i samarbeid med KS utarbeidet gode løsninger.

290 kommuner benytter dog allerede løsningen, noe som også gjør det mulig å sammenlikne egne resultater med resultatene fra andre kommuner, opplyser Frederikke Stensrød, kommunikasjonsansvarlig i KF i en epost når vi spør.

5G – enorme muligheter og store farer venter…

All rights reserved to Sandra Cifo

To tredjedeler av verdens befolkning vil være internettbrukere innen 2023, og det vil være nærmere 30 milliarder enheter koblet på nett. Ciscos norgessjef mener mulighetene med 5G er enorme, men advarer samtidig mot økt fare for cyberangrep.

66 prosent av verdens befolkning (5,3 milliarder mennesker) vil være internettbrukere innen 2023, viser rapporten Cisco Annual Internet Report.

Kort oppsummert er det ifølge rapporten en formidabel utvikling vi har i vente de neste årene: den gjennomsnittlige 5G-hastigheten innen 2023 vil være 13 ganger raskere enn dagens gjennomsnittlige mobiltilkobling, 66 prosent av verdens befolkning vil ha tilgang til internett, det vil være nærmere 30 milliarder enheter og koblinger opp mot internett hvor 45% av disse vil være fra mobiltelefon, den gjennomsnittlige bredbåndhastigheten vil øke fra 46 Mbps til 110 Mbps, og Wi-Fi 6 vil innta offentlige Wi-Fi-nettverk og dekke over 10% av alle offentlige Wi-Fi «hotspots».

– 2020-tallet blir et fantastisk spennende tiår der vi endelig vil kunne se hva spesielt 5G vil gjøre med samfunnet vårt. Men også Wi-Fi 6 vil spille en avgjørende rolle, og vi vil se en helt enorm økning i antallet enheter som er koblet opp mot internett, sier Trine Strømsnes, administrerende direktør i Cisco Norge.

Dagens infrastruktur ikke godt nok skalert
Hastigheten for 5G vil være på 575 megabits, noe som vil åpne for en helt ny verden av muligheter med høyere hastighet og mindre forsinkelser. 5G-teknologien vil dermed legge til rette for en infrastruktur som kan bære teknologier som selvkjørende biler, smarte byer og banebrytende helseteknologi – teknologi som inntil i dag ikke har vært mulig å realisere i stort omfang.

– Mye er allerede sagt om 5G, men det er vanskelig å underdrive betydningen det vil ha for oss alle. Uansett om det handler om bruk privat, i jobbsammenheng, rundt helseforetak, selvkjørende biler eller smarte byer vil 5G påvirke oss mer enn noen annen tidligere mobilteknologi har gjort. Dette vil også gjenspeile seg i antallet oppkoblinger mot internett og nettverkene, og vi vil raskt merke at dagens infrastruktur ikke er skalert nok for å kunne ta unna og behandle all denne dataen. På bakgrunn av data fra blant annet disse prognosene jobber vi i Cisco derfor med å utvikle fremtidens internett, som vil være helt nødvendig for å imøtekomme de kravene 5G vil stille, sier Strømsnes.

– Men med det enorme antallet oppkoblinger som ventes innen få år med økt volum av tjenester gjennom blant annet 5G, øker også faren for angrep. IT-sikkerheten vil bli viktigere enn noensinne, og vi må alle ha en grunnleggende kunnskap om dette og ta nødvendige preventive grep – hvis ikke blir vi ekstremt sårbare, sier hun.

300 milliarder nedlastede applikasjoner
Mobilteknologien har gjennom de siste 50 årene hatt en enorm utvikling. Båndbredden har utviklet seg i takt med de til enhver tid tilgjengelige tjenestene, og vi har gått fra å bruke telefonen til samtaler og tekstmeldinger, til videosamtaler i UHD-kvalitet og AR/VR-applikasjoner. Men det stopper på ingen måte der – over hele verden stilles det stadig større forventninger og krav om enda raskere mobile nettverk, sterkt påvirket av forbrukernes applikasjonsbruk.

Sosiale medier, streaming og nedlastning, e-handel og online gaming vil sørge for at utviklingen og antallet applikasjoner også vil øke voldsomt de neste årene. Det antas at nærmere 300 milliarder applikasjoner vil bli lastet ned innen 2023.
Strømsnes sier at innsikten disse rapportene gir om dagens og fremtidens bruk av internett er til hjelp for både norske og globale virksomheter, myndigheter og tjenesteleverandører.

– Det stadig økende antallet internett-brukere, tjenester og enheter koblet opp mot internett legger et større og større beslag på den tilgjengelige båndbredden. Strategisk planlegging og partnerskap vil dermed være helt essensielt for at organisasjoner skal kunne dra nytte av teknologiske innovasjoner og investeringer på best mulig måte, sier Strømsnes.

Ciscos årlige internettrapport for 2018 til 2023 bygger på uavhengige analytiske prognoser og Ciscos egne intellektuelle ressurser. En detaljert metodebeskrivelse er inkludert i den komplette rapporten. Rapporten skal gi pålitelige prognoser rundt internett og internetts vekst til nasjonale myndigheter, nettverksregulatorer, akademiske forskere, telekommunikasjonsselskaper, teknologieksperter og industri/næringslivspresse og analytikere over hele verden.

 

Nybø med klokt Katapult initiativ!

Photo by Hello I'm Nik 🍌 on Unsplash

Vi gir 130 millioner kroner til katapult-sentrene for at de kan teste ut ny kunnskap og teknologi, som gjør at norske bedrifter kan lykkes i fremtiden, sier næringsminister Iselin Nybø.

I en kommentar sier Ingrid Gjerdene, daglig leder i stiftelsen Teknologiformidling som aktivt har støttet opp om Katapultordningen følgende:

 «Det er gledelig å se at den nye næringsministeren ikke kaster bort noe tid og ​fortsetter det viktige arbeidet og sender et tydelig signal til alle landets SMB virksomheter om at kunnskapsdeling og innovativ teknologi er noe regjeringen satser på. Dette er viktig fordi over 99% av norske virksomheter har mindre enn 50 ansatte, – og det er dette grunnfjellet som skaper arbeidsplasser fra Lindesnes i sør til Svalbard i nord. På vegne av stiftelsen Teknologiformidling vil jeg gratulere alle de fem Katapult sentrene som gjør en formidabel løypetråkker oppgave, – og alle landets hardt arbeidende SMB ledere som står på for å sikre gode arbeidsplasser. Denne tildelingen er et klokt og konkret grep som hjelper norske vekstvirksomheter, – og slikt bør vi heie på.»

Her er de fem katapult-sentrene som får midler:

Sustainable Energy på Stord får tildelt 45 millioner kroner. Det er et testsenter for fornybare energisystemer, inkludert flytende vindmøller.

• Ocean Innovation i Bergen får tildelt 32 millioner kroner. Ved senteret tilbys blant annet utstyr til testing innen områder som fiskebiologi og vannkvaliteter.

• Future Materials i Grimstad får tildelt 30 millioner kroner. De tilbyr utstyr og kompetanse innen materialutvikling.

• Manufacturing Technology på Raufoss får tildelt over 6 millioner kroner. De tilbyr utstyr og kompetanse innen produksjonsteknologi.

• DigiCat i Ålesund får tildelt 17 millioner kroner. De er et sterkt nasjonalt kompetansemiljø innen digitale verktøy.

Med katapult-sentrene legger regjeringen til rette for nyskapende og konkurransedyktige næringer i Norge, noe som er viktig for verdiskaping og for å kunne møte fremtidens utfordringer.

Næringslivet blir utfordret av raske teknologiske endringer og “det grønne skiftet”. Dette gjør at man må finne frem til gode og bærekraftige løsninger.

– I katapult-senteret kan bedriften utvikle, teste og simulere sine produkter og prosesser med den fremste tilgjengelige teknologien, sier administrerende direktør i Siva, Ingrid Riddervold Lorange.

Vel halvparten av bevilgningen, 68 millioner kroner, er øremerket en forsterket satsing i sentrene, mens 62 millioner skal realisere de planene som lå til grunn da de fem katapult-sentrene ble utnevnt til nasjonalt katapult-senter. I tillegg er vel 2 millioner kroner øremerket forprosjekter der katapult-sentrene ser nærmere på utvidelse av eget aktivitetsområde til nye relaterte områder.

Om katapult-ordningen:
Siva forvalter katapult ordningen på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet i samarbeid med Innovasjon Norge og Forskningsrådet. I 2019 ble det bevilget 125 millioner kroner til ordningen. De to første katapult-sentrene ble utpekt i oktober 2017 og de tre neste i juni 2018. Høsten 2020 vil etter planen nye katapult-sentre bli utpekt. Ambisjonen er å utvikle 7-9 nasjonale katapult-sentre på områder av stor verdi for fremtidens industri i Norge.

En av Norges mest innovative virksomheter jakter ny utviklingssjef

En av de som nok ville ligget godt an om han søkte... Foto @ Flickr/OnInnovation
  • – KFs utviklingssjef beveger seg videre til nye utfordringer etter mer enn 13 år. Vi søker derfor etter en utviklings- og markedsorientert leder med digital kompetanse som kan løfte vår portefølje videre.

Det sier Thor Jørgen Kristiansen, adm. direktør i KF, et av få norske selskap som kan skilte med 3 år på rad på lista over Norges 25 mest innovative virksomheter. Det er et imponerende nivå

  • Vår visjon er en enklere og bedre hverdag for innbyggere i Norge, og med alle landets kommuner på kundelista er KF i en unik posisjon som leverandør av digitale kunnskaps- og informasjonsprodukter.

Kan du si hvem dere ønsker i denne viktige posisjonen?

– Konkret ønsker vi oss en menneskeglad og teamorientert nerd som følger ivrig med på teknologiutvikling og brenner for å løfte norske kommuner opp og frem. Utviklingssjefen har en viktig rolle i ledergruppa og sitter med personal- og resultatansvar for dyktige produktutviklere, og vil få en bred kontaktflate i kommune-Norge og i teknologimiljøer.

KF sjefen avslutter med følgende appell;

  • – I KF jobber vi smidig, og personen vi er på jakt etter forstår viktigheten av å lete etter grepene som får et team til å blomstre, og måler sin egen suksess etter hva vedkommende klarer å få til gjennom andre.

Det er i hvert fall ingen tvil om den rette vil få anledning til å jobbe med en innovativ, engasjert og faglig sterk gjeng som brenner for å skape en bedre hverdag for innbyggere i Norge gjennom digitale brukeropplevelser, – og godfølelsen av å bidra til å oppfylle et viktig samfunnsoppdrag.

Noe for deg?

I så fall anbefaler vi at du kontakter Thor Jørgen Kristiansen i KF

Vi gjør oppmerksom på at mannen på bildet sannsynligvis ikke er blant søkerne, men hadde Bill Gates søkt hadde han nok ligget godt an 🙂

 

InnoMag gjør også oppmerksom på at KF er en av Open Innovation Lab of Norway’s virksomhetsmedlemmer og en Inspire partner

 

Ukas oppsummering; Om tordentaler, takketaler og tiltak som teller

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

Uka tordner mot helg og Senterpartiets leder tordner mot politikernes overdrevne bruk av dyre PR rådgivere, – og glemmer behendig å nevne at han snakker om alle de andre, ikke de han selv benytter seg av.

Samtidig har SAS klart å erte på seg halve Skandinavia med et talentløst makkverk av en reklamekampanje som burde vært stoppet internt. Kort oppsummert gjør kampanjen laget av et underbruk av norske North Group sitt beste for å redusere oss skandinaver til kopiister og konkluderer med det ikke finnes noe som er skandinavisk…PR posisjonering på høyt nivå? – NOT!

Her burde SAS i stedet sett på reklamen som danske TV2 lagde for et par år siden, – forskjellen er betydelig. Se selv her.

I USA blåser det friske valgvinder i alle retninger og demokratenes interne oppgjør ser ut til å gavne både eldstemann og yngstemann i flokken. Det er slik vi ser det Pete Buttigiek, 38 åringen som snakker 7 språk (blant annet norsk!) og tidligere borgermester i New York, Michael Bloomberg som vil stå igjen når slaget til slutt skal utkjempes på Fiserv Forum i Milwaukee, Wisconsin mellom 13. og 16. juli 2020.

Et annet slag som ble utkjempet denne uka var utdelingen av verdens viktigste filmpriser. De 92. Oscar statuettene skulle finne verdige mottagere i Dolby Theatre i Hollywood. I år gikk det meste rolig for seg, –  i motsetning til utdelingen for tre år siden der feil film ble ropt opp som vinner. Midt i takketalen fikk de som ble feilaktig ropt opp beskjeden om at de ikke hadde vunnet likevel…

En episk tabbe som gjør det meste av det vi andre blemmer på temmelig hverdagslig, ikke sant?

Årets mest minneverdige øyeblikk stod sannsynligvis prisvinner Joaquin Phoenix for, – du kan se hans ærlige og følelsesmessige takketale-oppgjør her. Talen var god og tordner mot vår manglende innsats for både miljøvern, dyrevern og forskjellsbehandling og hans avslutning inspirerer de fleste endringsagenter blant oss. Verdt å merke seg var også Netflix sin inntreden som ikke bare kommersiell, men også kunstnerisk tungvekter. Med 24 Oscar-nominasjoner danket Netflix faktisk i år ut samtlige filmstudioer i Hollywood. En revolusjon finner sted..

Her hjemme har også NHH delt ut priser til verdige vinnere av Norsk Innovasjonsindeks i nesten like mange kategorier som Oscar arrangørene. Denne indeksen er i seg selv en innovasjon og måler kundenes oppfatning av norske virksomheters reelle innovasjonskraft. Nok en gang er Norge og NHH i tet, og nå begynner utlendingene å ta etter professor Tor W. Andreassens og hans teams spennende nyvinning. BRA! Blant årets vinnere finner vi kjente navn som;

Vinner av kommersielle innovasjoner DNB v/Ingjerd Blekeli Spiten

-Vinner av kommersielle innovasjoner NorwegianEivind Christiansen

-Vinner av kommersielle og sosiale innovasjoner Sbanken v/Christoffer Hernæs

-Vinner av kommersielle og sosiale innovasjoner Stormberg v/Hege Ekberg

-Vinner av kommersielle og sosiale innovasjoner Finn v/Christian P- Halvorsen

 

Regjeringen har også denne uka avholdt sin perspektivkonferanse, og der tordnet tidligere MC Kinsey leder Simen Vier Simensen for konkrete tiltak som halvering av formuesskatten, stimulering av økt privat aksjesparing og en rekke andre grep som skal innebære gevinster på flere hundre millioner. Hvert 4. år legger Finansdepartementet frem en stortingsmelding om hvor vi er på vei og det er denne som kalles perspektivmeldingen. I år kommer den et år for tidlig, – noe vi nok bør se på som et politisk grep fra Ernas side.

Perspektivmeldingen 2020 vil ha oppmerksomhet rundt utviklingen frem til 2030 og 2060, blant annet knyttet til fallende oljeinntekter og at det blir færre i yrkesaktiv alder per pensjonist. Nytt i årets perspektivmeldingen er også at regjeringen vil peke på noen hovedstrategier for å møte utfordringene fremover.

I går kveld samlet Norges Bank sjefen landets intellektuelle elite. Tradisjonen tro lekset han først opp med tørre fakta, – før de samlet seg til middag på Grand Hotel.  I talen sa sentralbanksjefen blant annet at vi ikke bør bruke midler fra verdens største fond til grønn omstilling, – og vi som trodde at det var slik vi burde bruke våre felles midler?!

Her er et av flere gullkorn;

“Verdien av fondet utgjør nå mer enn tre ganger den årlige verdiskapingen i fastlandsøkonomien. Fondet har etter hvert blitt større enn husholdningenes samlede nettoformue, inklusiv boligformuen. Det gir fondet et interessant fordelingsmessig perspektiv. Mens den rikeste tidelen av befolkningen kontrollerer halvparten av husholdningenes formue, nyter vi alle godt av fondet”.

La oss avslutte med et genuint ønske at du liker det nye og mer lesverdige designet på InnoMag, – og si gjerne fra om du savner noe. Ukas innovasjonsblomst deles mellom verdige prisvinnere både i Hollywood og de som stakk av med prisene i NHH’s innovative innovasjonsindeks. KUDOS på selveste Valentindagen!

Happy Friday!

Smoothie på skiva?

– Det er første gang vi i Lerum lager noe som ikke har eksistert før, og det viser at man helt fint kan være innovative selv om man er forankret i tradisjon og kultur. Foto: Lerum.

Har du smakt smoothie på brødskiva? Neppe. Nå lanserer Lerum verdens første smoothie som pålegg. Pålegget består KUN av frukt og bær, og er laget etter samme prinsippet som smoothie. – Det er første gang vi i Lerum lager noe som ikke har eksistert før, og SMUDI-pålegg er jo faktisk en verdensnyhet, sier Lerum-sjefen.

Lerums nye Smudi-pålegg egner seg like godt på brødskiva som på havregrøten og frokostblandingen. Dette er søt musikk for ernæringsekspertene, som mener det er et helseproblem at folk spiser for lite bær.

– Frukt og bær er en viktig del av et sunt og variert kosthold. En skive grovt brød med Smudi-pålegg gir både fiber, bær og påfyll av energi til dagen som kommer. Frokost og en næringsrik matpakke er viktig for humør, konsentrasjon og prestasjon, sier klinisk ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius, som har testet det nye pålegget fra Lerum. Smudi-pålegget anbefales også av Sunnere Barn.

Ønsker å ta samfunnsansvar

Siden 2005 har familiebedriften i Sogndal jobbet for å redusere sukkerinnholdet i sine produkter uten at det går ut over smak og kvalitet. Først ute var saft uten sukker. Deretter kom syltetøy uten sukker. I bedriftens 113-årige historie er det første gang de lanserer et produkt uten både sukker og søtningsmiddel. Smudi-pålegg er likevel søt på smak.

– Det er første gang vi i Lerum lager noe som ikke har eksistert før, og det viser at man helt fint kan være innovative selv om man er forankret i tradisjon og kultur. Det er viktig å vise at det går an å lage pålegg som er helt naturlig, sier Trine Lerum Hjellhaug, som er fjerde generasjon i hjørnestensbedriften i Sogndal.

Sunnere kosthold

Som vanlig har Lerumfamilien brukt sine nærmeste til å finne de beste oppskriftene. Smudi-pålegg er nøye testet på kjøkkenet hos Lerum og de ansatte i fabrikken på Kaupanger.

– Vi er som folk flest, og veldig mange norske barn vil ha noe søtt på brødskiva. Nå som de fleste av oss er blitt mer bevisste på at barna skal spise mindre sukker og søtningsstoffer, har vi lenge jobbet med hvordan vi kan bidra til et sunnere kosthold for både barn og voksne. Dette produktet består kun av frukt og bær, og det er vi rett og slett ganske stolte over, sier Hjellhaug.

Kvinner går foran

Akkurat som smoothie er Smudi-pålegg naturlig søt, næringsrik og rik på fiber. Konsistensen gjør den perfekt til å smøre på brødskiva, bruke på havregrøten eller frokostblandingen.

– Jeg tror Smudi-pålegg går rett hjem hos alle som er sunnhetsbevisste og har en hektisk hverdag. De fleste ønsker sunnere alternativ for seg og sin familie. En annen ting er at småspiste og kresne barn får noe de liker og som de kan spise med god samvittighet, sier markedssjef hos Lerum, Marte Myklebust Åril.

I Lerums forbrukerundersøkelser kommer det frem at kvinner er de flinkeste til å styre unna sukker og søtningsstoffer. De er samtidig opptatt av å spise mer frukt og bær.

– Kvinner er flinke til å sette grenser og krav til hva de spiser og drikker. Disse holdningene tar de med seg inn i familien og til barna sine. Vi har hatt god hjelp av mødre og deres barn til komme frem til det perfekte pålegget som ivaretar folkehelse og miljøet på en god måte. Smudi-pålegg kommer i opp/ned-flaske som reduserer svinnet og gjør det enklere å kildesortere, sier Marte Myklebust Åril.

Verdensnyhet

Lerumfamilien er kjent for å være nøkterne, men når det kommer til Smudi-pålegg nøler de ikke med å fastslå at de har kommet med en aldri så liten verdensnyhet.

– Så vidt jeg vet er det ingen andre som lager pålegg av helt naturlig smoothie, og dette er jo dermed en verdensnyhet. Ikke dårlig for en liten saftbygd i Sogn! Dessuten er vi først ute med opp-ned-flaske i syltetøyhylla. Vi kan trygt si at Lerum går foran, sier markedssjefen.

Pressemelding, NTB. 

 

Mobile World Congress 2020 er avlyst!

Foto: MWC Barcelona

Mobile World Congress er et årlig arrangement hvor det nyeste innen mobilteknologi presenteres i Barcelona. I 2020 skulle messen foregått fra 24. til 27. Februar og over 40 000 deltagere var ventet til byen. Nå bekrefter arrangøren at arrangementet for 2020 er avlyst.

Grunnen til det avlyste arrangementet er det nylig spredte Corona-viruset. Etter at en rekke selskaper bekreftet at de trakk seg med ønske om å prioritere de ansattes helse, uttalte CEO i GSM Association, John Hoffman, at det var blitt umulig å gjennomføre. Selskaper som Amazon, Ericsson, Intel, LG, Nokia, Facebook, Vivo, Sony, Nvidia, MediaTek og Ice har alle trukket seg.

I en pressemelding melder GSMA at vertslandene vil fortsette å jobbe sammen mot en ny MWC i Barcelona i 2021. De sender også varme tanker til alle de som er berørte av viruset i Kina og i resten av verden.

Ikke dra på vinterferie uten denne appen!

Foto:InnoMag

Skulle du falle og slå deg eller bli syk på fjellet, kan Hjelp 113-appen fortelle redningsmannskapene nøyaktig hvor du befinner deg.

Når du ringer nødnummeret, blir du først spurt om hvor du befinner deg. Er du på skitur i fjellet, kan det være svært vanskelig å forklare nøyaktig hvor du er, spesielt i en stresset situasjon.

– Dersom vi ikke vet hvor du er, har vi ikke noe sted å sende hjelpen til. Så enkelt er det. Derfor kan Hjelp 113-appen ha en helt avgjørende betydning, sier Jørgen Skogmo, luftambulansekoordinator, AMK Oslo.

Sparer mye tid i kritiske situasjoner

Dersom du ringer nødnummeret via Hjelp 113-appen, får 113-sentralen den nøyaktige posisjonen din.

– Appen letter arbeidet for oss hver eneste dag, og vi sparer mye tid i kritiske situasjoner. Innringerne er ofte i en kaotisk situasjon, og de har ikke behov for det ekstra stresset med å finne adressen. Noen klarer ikke å gjøre seg forstått i det hele tatt. Da vet vi i alle fall posisjonen og kan sende hjelp dit umiddelbart, sier Skogmo.

Den viktigste appen du har

Appen Hjelp 113 er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse i samarbeid med Helsedirektoratet og har allerede blitt lastet ned over 1,5 millioner ganger. Hver dag foretas cirka 200 nødsamtaler fra appen. Du kan ringe både 113 helse, 110 brann og 112 politiet direkte fra appen.

– Denne appen vil være den viktigste du har på telefonen din, og den er gratis å laste ned. Dette sparer redningsmannskapene for verdifulle minutter, sier generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Hans Morten Lossius.

Kan redde 20 liv i året 

Også Helsedirektoratet oppfordrer alle til å ha denne Hjelp 113-appen på smarttelefonen sin.

LAST NED APPEN HER!

– Vi kan faktisk redde rundt 20 liv hvert år hvis alle ringer 113 fra denne appen. Hvis vi kan spare 30 sekunder i samtalen med innringer ved en hjertestans kan det bety forskjellen på liv og død, sier seniorrådgiver Bjørn Jamtli i Helsedirektoratet.

I appen er det også en oversikt over tilgjengelige hjertestartere i området. Det offentlige hjertestarterregisteret 113.no er implementert i appen.

Bli funnet på fjellet

Selv om appen forteller redningsmannskapene hvor du er i en krisesituasjon, bør du ikke droppe vanlig fjellvett. Mobiletelefoner kan forsvinne eller gå tom for batteri, og det er ikke dekning alle steder.

– Det er smart å ha på klær med «knalle» farger, som er synlige på avstand. Da blir det enklere for letemannskaper å finne deg. Og selvsagt bør du ha med godt med klær og mat i tilfelle det kommer et værskifte, er tipsene fra Jørgen Skogmo på AMK Oslo.

Tips

Dersom den som skal ringe etter hjelp ikke har mobildekning, er det viktig å ta skjermbilde av koordinatene som appen viser på skadestedet (appen tas ned via GPS-signaler og virker derfor uten mobildekning). Deretter kan du gå dit det er mobildekning og ringe, og oppgi koordinatene på skjermbildet.

Last ned og start appen Hjelp 113 nå:

1.Last ned eller oppdater appen i App Store.

2.Start appen etter at den er lastet ned.

3.Registrer mobilnummeret ditt slik at appen er klar til bruk. Dette er veldig viktig for at appen skal fungere som den skal!

Husk å starte appen så snart du har lastet den ned. Du må taste inn telefonnummeret ditt for at nødsentralen skal klare å spore deg opp automatisk.

Appen ber om tillatelse til å få tilgang til mobilens stedstjenester (og på iPhone: tilgang til Meldinger, det er viktig at du svarer «ja» på disse spørsmålene). Tilgang til meldinger er nødvendig for å kunne vise stedet du er mens du er i nødsamtalen. Dette er en ekstra sikkerhet dersom nødsentralen ikke mottar posisjonen automatisk og du blir bedt om å lese denne opp for nødsentral.

Innholdet er hentet fra en pressemelding fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...