Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Lanserer ny mastergrad i praktisk bærekraftig lederskap

Elin Nørve (t.v.), grunnlegger og CEO i Future Leaders Global, og Heidi Åberg, direktør arbeidsliv og innovasjon ved Høyskolen Kristiania, tenker avtalen er vinn-vinn. Foto: Jonatan Arvid Quintero

Timingen kunne ikke vært bedre. Som en respons på behovet for tydelig ledelse i en stadig mer innfløkt verden, lanserer Høyskolen Kristiania en særlig relevant mastergrad i praktisk lederskap. Med på laget er Future Leaders Global, som driller unge ledere i å tenke bærekraft i alt de gjør.

– Den pågående pandemien har vist oss det trykkende behovet for sterke ledere som er trent til å takle kompleksiteten i næringsliv, samfunn og miljø, samt evner å se dette i sammenheng.

Med vårt bidrag i Kristianias mastergrad utfordrer vi sammen de tradisjonelle og etablerte lederutdanningene for å oppnå presis dette, sier Elin Nørve, grunnlegger og CEO i Future Leaders Global.

Master i praktisk lederskap henvender seg til personer som søker lederroller i fremtidens komplekse verdensbilde, og som aktivt ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling. Studieprogrammet kombinerer personlig selvutvikling med forskningsbasert lederutvikling, og er bygget på mange år med læringseksperimenter. Future Leaders Global bidrar med sin spisskompetanse på moderne lederutvikling, og hele programmet er tilrettelagt for talenter i fulltidsjobb.

Krever brutal ærlighet

– Ledelse er livslang læring og hardt arbeid. Det å utvikle seg som leder krever selvinnsikt, brutal ærlighet med seg selv, vilje til å jobbe med egne mønstre over tid, og evne til å ta inn ny kunnskap. Det er derfor ikke nok å gå på autopilot eller stole på medfødte eller innøvde evner, sier Tom Karp, professor i ledelse og endringsledelse ved Høyskolen Kristiania.

Karp er en av flere meritterte forskere og anerkjente forelesere som samles rundt denne mastergraden; Professor Arne Krokan (teknologi og samfunn), professor Bent Sofus Tranøy (statsvitenskap) og professor Nicholas Jonathan Ind (brand management). Tverrfagligheten blant foreleserne gjenspeiler kompleksiteten i fremtidens ledelse, som i økende grad forutsetter samfunns- og miljøforståelse.

Future Leaders er et av de største og raskest voksende lederutviklings-programmene for unge i Norden. Organisasjonen har allerede hatt over 150 profesjonelle gjennom sine corporate programmer hos store selskaper som DNB og Storebrand, og ca 2000 unge gjennom sitt åpne program, fordelt på seks land.

Forretningsmodellen er å tilby lederutdanning til selskaper som ønsker å bidra til en mer bærekraftig verden – gjennom å investere i ledere som er bevisste samfunnet og ansvaret som følger en leder. Her tenkes det trippel bunnlinje – people, planet, profit – en viktighet som fremkommer i FNs 17 bærekraftsmål.

Lederskap er et valg

– Vi er glade for å ha Future Leaders Global som bidragsytere i dette masterstudiet. Flere av Norges ledende bedrifter har hatt svært gode resultater i talentutviklingen de har gjort gjennom deres program. Sammen er vi nå klare til å ønske 25 motiverte og dedikerte individer velkommen til å jobbe hardt og påta seg morgendagens utfordringer, sier Heidi Åberg, direktør arbeidsliv og innovasjon, Høyskolen Kristiania.

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Våren 2020 opplevde høyskolen, i likhet med mange andre utdanningsinstitusjoner, rekordhøye søkertall. På landsbasis var økningen på 8,7 prosent, noe som vitner om at folk ønsker mer faglig tyngde i det som av mange oppleves som en usikker fremtid.

– Lederskap er ikke en rolle du får tildelt. Lederskap er et valg – det samme er ansvar. Vi forventer høy innsats av de som velger å søke dette masterprogrammet, avslutter Nørve om programmet som vil være samlingsbasert over tre år.

Oppstart er forventet i januar 2021. Les mer om masteren her.

NB! Deler av materialet er hentet fra en pressemelding fra Høyskolen Kristiania. 

Forskning, innovasjon og teknologi på nye frimerker

Forskning og innovasjon har gjennom generasjoner vært byggesteiner og drivkraft i Norge. Nå hedrer Posten norske gjennombrudd i en ny serie frimerker!

Hjerneforskning og ultralydteknologi for hjerteundersøkelser er tema for de to første frimerkene i Postens nye serie om forskning, innovasjon og teknologi.De nye frimerkene forteller om banebrytende norske forskningsresultater og skaper bevissthet omkring hva vitenskapelige fremskritt betyr.

Frimerkene er utviklet i samarbeid med Norges forskningsråd, og gir mye kunnskap på en liten flate. Ved å skanne QR-koden på frimerkene kommer du til en nettside hos Forskningsrådet hvor temaet og forskningen bak er forklart.

– Vi ønsker med denne frimerkeserien å løfte frem norske miljøer som er ledende innen forskning, innovasjon og teknologiutvikling på ulike felt, sier konsernsjef Tone Wille.

Hjerneceller og ultralydteknologi

De to første frimerkene har helse som tema. Det første viser det Nobelkomiteen kalte hjernens GPS da Edvard og May-Brit Moser fikk Nobelprisen i fysiologi og medisin. Frimerket viser rutenettverket av celler i hjernen som er avgjørende for evnen til å orientere seg.

Det andre frimerket viser ultralydteknologi for hjerteundersøkelser, som er utviklet av Bjørn Angelsen og Liv Kristin Hatle. Horten-firmaet Vingmed kom inn som samarbeidspartner på slutten av 1970-tallet for å videreutvikle teknologien.

En av landets mest innovative virksomheter

Tidligere i høst kåret Innovasjonsmagasinet Posten Norge AS til en av landets mest innovative virksomheter, og i fjorårets kåring gikk den 373 år gamle virksomheten helt til topps.

Frimerkene er beregnet på vanlige brev innenlands, med en verdi på 17 kroner. De er i salg fra 17. september.

Tjente 36 millioner kroner på utleie av privatbil i sommer

Foto: Nabobil.

Som følge av stengte grenser sørover i Europa har folk flest feriert i Norge i sommer. Det har vært god butikk for de som velger å leie ut bilen sin på bildelingstjenesten Nabobil. Utleiere over hele landet har samlet tjent 36 millioner kroner på å leie ut bilen sin til reiselystne nordmenn.

Nabobil med overskudd i juni, juli og august

Da koronapandemien gjorde det nødvendig å stenge ned landet mistet selskapet store deler av inntektsgrunnlaget sitt. Til gjengjeld har de gjort god butikk på stengte landegrenser i sommer. Da myndighetene i mai opphevet hytteforbudet og ga klarsignal for fritidsreiser i Norge hoppet det norske folk i bilene og Nabobil kan vise til rekordhøye bookingtall i sommer.

– Vi har hatt 25 000 leieforhold i 146 kommuner over hele landet, forteller daglig leder i Nabobil Even Heggernes.

Heggernes forteller at Nabobil som følge av dette for første gang tjent penger i alle de tre sommermånedene. Det har også vært en lønnsom affære for Nabobils mange utleiere.

– Fra juni til august har vi utbetalt 36 millioner kroner til utleiere over hele landet, sier Heggernes.

Fem år siden lansering

Den 8. september er det fem år siden Nabobil lanserte sin tjeneste i Norge. Med 200 000 gjennomførte leieforhold og over 7 000 biler til utleie har tjenesten fått fotfeste i det norske markedet. Det nå amerikanskeide selskapet har utbetalt 220 millioner kroner til utleierne siden oppstart i 2015.

Jakter på lønnsomhet

Nå er målet for 2021 lønnsomhet. Og med 7500 biler og over 85 000 aktive brukere mener Even Heggernes det er et realistisk mål.

– Pilene peker oppover og nye brukere strømmer til tjenesten hver dag. Med 700 biler som kan åpnes med appen i Oslo erfarer stadig flere at dette er den smarteste måten å holde bil på. I løpet av høsten ruller vi ut nøkkelfri åpningsteknologi i flere nye byer, noe som vil øke tilgjengeligheten på bil og gi brukerne en smidigere leieopplevelse også utenfor Oslo. Vi er optimistiske for framtiden og har en god plan for solid drift i året som kommer, avslutter Heggernes.

Pressemelding, Nabobil.

Om tragedier, komedier og tragikomiske grep

DIP

Denne uken startet en rettsak som daglig dekkes av et samlet pressekorps av årsaker som går oss hus forbi. Saken, som for oss virker mest som en privat tragedie males opp som et angrep på selve demokratiet. Bakgrunnen er et teaterstykke som angivelig vekket sterke følelser fordi det vises et bilde av huset til blant annet samboerparet Wara og Bertheussen. Forøvrig, ikke så ulikt hvordan vi alle kan se både huset i Vækerøveien og de fleste andre hus via www.1881.no eller Google Maps.

“Husbråket” har resultert i at justisministerens samboer står tiltalt for å ha angrepet demokratiet, intet mindre!

I realiteten beskyldes hun for å sjikanere sin egen samboer gjennom 25 år og Tybring-Gjedde ekteparet, og vi kan ikke forstå behovet for at dette teateret skal foregå i 10 samfulle uker. Vi lover våre lesere å ha fokus på langt viktigere og hyggeligere saker.

En gladsak som vi opplever som langt mer konstruktiv og kreativ er nyheten om at Kongsberg Innovasjon og det norske rådgivingsselskapet BDO teamer opp for å gi norske vekstskapere en dose økonomiske ferdigheter. Tilbudet har de kalt CFO Academy. Målet er å dyktiggjøre økosystemet utenfor Oslo og bidra til et konkret løft for vekstskapere i Viken regionen. Du kan lese saken her.

Christian Tybring- Gjedde har for øvrig også funnet det opportunt å nominere den hardtarbeidende amerikanske presidenten til Nobels fredspris, – og vi som trodde at norske politikere hadde lært å holde seg unna amerikanske valgkamper. For mange amerikanere er det et paradoks at nominasjonen kommer omtrent samtidig med at Donald benytter militære styrker for å «rydde opp» blant demonstranter som mener at også svarte liv bør telle. Det er gudskjelov 317 andre kandidater, så vi håper juryen finner mer verdige kandidater enn en president som har gjort mer for å splitte sitt folk enn noen tidligere president har klart. Vi frykter at hvis Donald skulle få Nobels fredspris så er prisen ødelagt for all fremtid. Denne frykten deler vi forøvrig med Mathilde Tybring-Gjedde, forslagsstillerens egen datter. Demokrati i praksis!

I USA har den tidligere Watergate journalisten Bob Woodward avslørt at han kommer med en ny bok der det fremkommer at Trump bevisst valgte å tone ned farene ved COVID 19 viruset i vinter, visstnok for å unngå panikk. Denne uken passerte USA 195 000 døde, – så mye for å tone ned problemet. Vi er usikre på om en presidents fremste oppgave bør være å late som om problemene ikke eksisterer, men vi innser jo at slikt kan ødelegge en god runde golf. Det kommer nemlig frem at presidenten har rukket å besøke sine kjære golfklubber mer enn 260 ganger, og at han jukser visstnok så mye at han har fått en egen bok om golfhistoriene. Boka heter “Commander in Cheat” og avslører at han spiller som han leder. Som en førsteklasses drittsekk, inkludert løgn på løgn og en forkjærlighet for å sparke andres baller bort. Når vi legger til at han har en lei tendens til å flytte sin egen ball når “det passer seg” forstår vi at mannen er totalt uegnet og som Mc Cains kampanjeleder sa det denne uken; USA’s desidert mest uegnede president noensinne. Hans golf relaterte kostnader har visstnok passert 1 milliard– og vi gjetter på at om dette er tragisk, komisk eller tragikomisk avhenger av hvilket pass du besitter. Vi synes synd på amerikanerne og minnes den lille store komikeren og showstjernen Sammy Davis jr som en dag spilte golf med en kollega og ble spurt hva hans handicap var.

Sammy rettet seg opp og svarte, – Spøker du med meg? Jeg er en enøyd neger som i tillegg er jøde – større handicap skal du vel lete lenge etter!

Dene uken kan du også lese mer om den spennende konferansen som The World Innovation Network arrangerer i Chicago fra 22. til 24. september, – og takket være samarbeidet med Open Innovation Lab of Norway kan vi tilby våre lesere en unik mulighet. Du kan lese mer om dette her.

Ukas innovasjonsblomst sendes Kongsberg Innovasjon, og vi håper de deler raust med sin makker BDO. I tillegg fortjener sørlandets innovative fyrtårn Agder Energi som gjør spennende innovative grep du kan lese mer om her blomster. De er herved avsendt.

Happy Friday!

Hvordan blir verden grønnere med IP?

De siste månedene har vært preget av avstand og frykt, og kampen mot Covid19-viruset har preget alles liv. På tross av den verdensomspennende krisen har også flere av samfunnets beste sider vist seg med full styrke. I tillegg til samarbeid og samhold har den uovertrufne menneskelige drivkraften til å overvinne motgang og å finne innovative løsninger på komplekse globale utfordringer virkelig kommet til syne.  

Vi i Bryn Aarflot har gjennom hele pandemiperioden opplevd henvendelser fra innovative bedrifter, der mange har lagt om driften og utviklet ny teknologi for å bidra i dugnaden mot pandemien. Likhetstegnet mellom disse bedriftene er høy grad av omstillingsevne, kreativitet og ikke minst pågangsmot. Det er spesielt gledelig å se at mange av de som har sikret seg eneretten til sine nye ideer faktisk kapitaliserer på sitt viktige bidrag i kampen mot viruset. 

Det er mange bedrifter som ikke har kunnet omstille sin drift, og som derfor har gått (og går) tunge tider i møte. Disse får naturligvis mye oppmerksomhet, og fortjener det i en fortvilende situasjon. Vi vil likevel i denne artikkelen fokusere på det innovative og positive vi har sett i de siste månedene, som vi kan ta med oss som inspirasjon i fortsettelsen. 

På mange måter har vi opplevd en helt spesiell og unik situasjon. Særlig positivt har det vært at myndigheter, industrien og akademia har stått samlet for å innovere oss ut av en krise vi nesten ikke har sett maken til i moderne tid.

Løsningen på pandemien har vist seg å blant annet ligge i samarbeid, kreativitet og den kollektive kunnskapen. Siden verdenssamfunnet innså hvilken risiko pandemien representerte er det nesten utrolig hva man har fått til. Nye sykehusbygninger ble reist på få dager i Kina, nye applikasjoner for smittevern ble skapt i Norge, vaksiner blir utviklet i rekordfart, skapelsen av nytt og effektivt smittevernsutstyr skjer over hele kloden – vi kan nevne i fleng. Selv om ikke samarbeidet har vært perfekt er det en stor forbedring i handlekraft og gjennomføringsevne på kryss av institusjoner, landegrenser og organisasjoner. 

For at et slikt samarbeid skal fungere er det prekært at man har IP-rettigheter, herunder særlig patenter og forretningshemmelighetsavtaler, på plass. Disse legger grunnlaget for et åpent, rettferdig og konstruktivt samarbeid. 

Om vi ikke var klar over det fra før, har det blitt svært tydelig at kollektivitet, innovasjon og nytenkning er nøkkelen for å løse våre største utfordringer. Vi håper at myndigheter, hjelpemiddelapparatet, IP-bransjen, industrien og akademia kan dra lærdom av dette når vi nå skal fortsette kampen mot vår største utfordring – klimakrisen.


Vi vet at det er et globalt voksende behov for energi, samtidig som det er et voksende behov for å minimere utslipp fra ikke-fornybare energikilder. Vi vet også at gode IP-systemer akselererer og insentiverer innovasjon, og gjennom denne innovasjonen vil vi kunne utvikle de energisystemene som kreves for å imøtekomme den økte etterspørselen, samtidig som vi reduserer klimagassutslipp og fremmer økonomisk vekst. Immaterialretten, og særlig patentretten, spiller derfor en viktig rolle i klimagassutfordringene ved å fungere som en incentivordning for innovative bedrifter til å satse på og investere i grønnere løsninger og alternativer. Men for å oppnå dette målet må vi handle nå. 

Vi må prioritere miljømessig bærekraft, og sikre at verdiene blir på skapernes hender. Hjelpemiddelapparatet og myndighetene må ikke bare nøye seg med å heie frem grønne løsninger, men også bidra konkret til at innovasjonene blir rettslig beskyttet. Det hjelper lite å gi støtte til teknologiutvikling som blir kopiert og utkonkurrert før den kommer på markedet. 

Videre må bedriftene selv sette seg inn i hvordan og hvorfor en må sikre sine immaterielle rettigheter. Vi opplever dessverre (men kanskje naturlig nok) at kunnskapen om IP er lavere enn kunnskapen om det tekniske området hvor man bedriver innovasjon. Mange er for eksempel ikke klar over hvor godt vern en forretningshemmelighet kan nyte etter norsk rett, eller hvor enkle og (av og til) kostnadsfrie grep som kreves for å stifte og bevare en enerett til en innovasjon. Selv om det virker paradoksalt kan altså hemmelighold på mange måter fremme samarbeid, ved at hemmeligholdsavtalene avklarer eierskap og rettigheter, samtidig som man vil kunne kapitalisere på ideen eller sikre dens rettigheter gjennom patentering på et senere tidspunkt.  

Vi håper at denne artikkelen kan bidra til at alle med tilknytning til norsk næringsliv reflekterer over hvilken rolle innovasjon og IP-rettigheter kan spille i å drive global fremgang, slik vi har sett under pandemien, og slik at vi sammen kan skape en grønnere fremtid.

Skrevet av Head of Legal i Bryn Aarflot Anne Wildeng, og advokatfullmektig Sebastian Stigar 

Agder Energi – sentral i grønn batterisatsning

Agder Energi's konsernsjef Steffen Syvertsen

– Vi må utnytte fortrinnene våre, slår Steffen Syvertsen, Agder Energis konsernsjef fast. 

Ren energi, kortreiste råvarer og tett kobling på Europa er avgjørende stikkord når Agder Energi tar initiativ til storsatsing med ny, grønn industri på Agder,

-Vi står overfor en overgang til lavutslippsamfunnet, som vil innebære en betydelig omveltning av samfunnet. I dette bildet er vi avhengig av å skape ny forretning og nye muligheter, både i eksisterende markeder og markeder vi ser komme. Dette mener vi er viktig, både for Agder Energi sin del, men også for Norge som nasjon.

Det er en engasjert konsernsjef som forklarer hvorfor konsernet som i mange år har bygget opp en betydelig innovasjonskraft forsterker den grønne satsningen.

-Vi mener at hvis vi får til verdikjeder innen batteriproduksjon vil dette skape nye, grønne arbeidsplasser og flere eksportbein å stå på for norsk økonomi. For oss handler det om å utnytte de fordelene vi har i et mulighetsvindu som vi ser nå, forklarer Steffen Syvertsen, kosnernsjef i Agder Energi.

Han viser til rapporten Grønne verdikjeder som NHO lanserte for kort tid siden, der batteri var ett av til sammen seks områder rapporten mente Norge burde satse på.

Sørlandet – godt egnet for ny industri

Før sommeren lanserte Agder Energi storsatsningen Morrow Batteries med blant andre Gjelsten og Bellona som investorer. Planene om en giga-battericellefabrikk lokalisert på Agder har siden lansering ført til en mobilisering som mangler sidestykke.

  • – Vi er imponert over det engasjementet som har vært siden juni. Det at vi har fått frem hele 19 tomter som egner seg for ny, grønn industri sier noe om viljen og engasjementet i regionen. Det er helt tydelig at ny industri er både villet og ønsket i Sør-Norge, sier Syvertsen.

Morrow har på mange måter blitt ansiktet på regionens fortrinn ved å blant annet få industriklare tomter tilgjengelig på rekordtid. Regionen, som fra før har en over 100 år lang og stolt historie innen verdensledende prosessindustri, kan nå skrive ny industrihistorie.

-Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri, med bilindustrien som de viktigste kundene. Her har vi på Agder et konkurransefortrinn. Vi har allerede prosessindustri i verdensklasse og vi ligger tett på de europeiske markedene. Men kanskje viktigst er at vi har landets største overskudd av fornybar energi, og kan skilte med stabil og trygg leveranse, forklarer Syvertsen.

Den europeiske bilindustrien har nærmest et umettelig behov for batterier

Markedet for elbiler er i ustoppelig vekst. IEA har anslått at antallet elbiler vil vokse med ca.1450% på ti år. Ifølge Sintef produseres 97% av alle elbilbatterier i Kina, Japan og Korea. EU og europeiske bilindustri er i en svært sårbar situasjon og vil raskest mulig bort fra avhengigheten av asiatiske batteriprodusenter. Europeisk bilindustri alene vil ha behov for flere titalls gigafabrikker innen 2040 og Norden er blinket ut som en ideell region for produksjon.

-For vi kommer til å trenge flere nye næringer, i tillegg til batteriproduksjon, for å ha noe å leve av i en fremtid der oljen blir gradvis mindre viktig for økonomien på Sørlandet og i Norge, sier Syvertsen.

Batterier er på ingen måte et nytt fenomen i Agder Energi

– Vi har lenge sett at batterier vil spille en sentral rolle i fremtidens kraftsystem, da de har den egenskapen å kunne tilføre mye strøm på kort tid og med rask responstid, skyter Svein Are Folgerø inn. Han er konserndirektør og har blant annet ansvar for de mer disruptive innovasjonsprosjektene i Agder Energi.

-I takt med økt elektrifisering kommer også økt forbruk, noe som setter strømnettet på prøve. I en rapport publisert i januar i fjor anslår Norges vassdrag- og energidirektorat at nettselskapene i Norge vil måtte investere for 135 milliarder kroner det neste tiåret. Den samfunnsøkonomiske gevinsten av å finne løsninger som unngår deler av disse investeringene vil potensielt være stor, legger han til.

-Vi har siden 2016 jobbet med å utvikle en plattform som legger til rette for smartere bruk av strømnettet. Vi er sikre på at fleksibilitet blir viktig, altså å tilpasse forbruk og produksjon når det er plass i strømnettet. Gode batterier er naturlignok en del av denne løsningen, smiler Folgerø.

Han sikter til utviklingen og etableringen av selskapet NODES, som enkelt forklart er en plattform som gjør det mulig å tilpasse produksjon og forbruk mellom ulike aktører.

Også det Agder Energi-eide selskapet Entelios i Tyskland har nesten uten at vi nordmenn har fått det med oss bygget en ledende posisjon innenfor sitt område. Som følge av mye uregulerbar strømproduksjon har landet behov for å raskt justere forbruket i takt med det som produseres.

-Entelios har noen av Tysklands største industri-aktører på kundelisten, og kan ved hjelp av egenutviklet teknologi stenge av deler av industriproduksjonen i løpet av få sekunder, utdyper Folgerø.

Dette er blitt kritisk viktig teknologi for Tyskland, og avgjørende for å holde strømnettet gående.

For få år siden kjøpte venture-selskapet til Agder Energi batteriteknologiselskapet ECO stor. Selskapet er blant de første i verden til å utvikle en bærekraftig løsning for å bruke brukte elbiler til energilagring.

-Dette er veldig spennende fordi denne teknologien understøtter en bærekraftig videreutnyttelse av bilbatterier, som vi vet markedet vil etterspørre om noen år. I tillegg bidrar løsningen til ECO Stor å få ned prisen på batterier, som inntil nå har vært en veldig høy terskel for mange, sier Folgerø.

ECO Stor sine energilagre blir allerede testet på skolebygg og kontorbygg i regionen. I tillegg skal de levere en container med bilbatterier i det Enovastøttede innovasjonsprosjektet Norflex, som nettopp handler om å utvikle fremtidens strømnett.

Terje Andersen, administrerende direktør i Morrow Batteries er på sin side imponert over mobiliseringen som har vært i Sør-Norge siden nyheten om batterifabrikken ble lansert i juni. Selskapet er nå i full gang med å gå gjennom forslagene, og forventer å presentere hvilke tilbydere som er valgt ut for videre dialog og forhandlinger i begynnelsen av oktober.

Etter planen skal styret i Morow bestemme seg for valg av tomt innen utgangen av året.

-Uavhengig av hvilken tomt vi velger vil ringvirkningene av en slik fabrikk være store for hele landsdelen, kommenterer Andersen.

Med sin over 100 år lange historie innen prosessindustri ligger mulighetene åpne for å skrive en ny industrihistorie på Agder.

Velkommen til «The Battery coast»

Store mengder fornybar strøm, nærhet til råvareleverandører og tett på de europeiske markedene er faktorer som gjør landsdelen spesielt interessant for ny industri. Fra Porsgrunn, med Herøya i spissen, i øst, til Lister-området i vest, finnes alt som skal til for å sørge for en effektiv og bærekraftig verdikjede innen batteri.

-Vi må synliggjøre de gode forutsetningene som faktisk finnes her. Hvis Norge og Agder vil så er Morrow bare starten på et nytt industrieventyr, sier Andersen, som ikke er fremmed for å invitere internasjonale interessenter til det han selv kaller for «the Battery coast».

 

BDO Norge og Kongsberg Innovasjon -sammen om CFO Startup Academy

Einar og Kåre i Kongsberg Innovasjons lokaler Foto: Ingvild Sedahl

-Målet er å dyktiggjøre økosystemet utenfor Oslo og bidra til et konkret løft for gründermiljøet i Viken. Norske vekstskapere trenger en dose økonomiske ferdigheter, – og vi tror det vil medføre at flere lykkes.

Det er ingen tvil om at Einar Eilertsen, direktør for inkubasjon og investeringer i Kongsberg Innovasjon brenner for temaet. Sammen med Kåre Rødssæteren, partner- og regionleder i BDO Buskerud er de to hjernene bak CFO Startup Academy, et nytt tilbud til vekstskapere i Viken regionen.

Allerede 15. og 23. september går de i gang med utdanningsprogrammet CFO Startup Academy. Programmet skal gi nyttig kunnskap og bygge økonomiske ferdigheter hos startups og tidligfasebedrifter og henvender seg til gründere i Viken og spesielt i Drammensområdet.

-Ideen kommer opprinnelig fra Trondheim og når sant skal sies er vi mindre opptatt av hvor hovedkontoret måtte ligge, og langt mer opptatt av å styrke økosystemet også utenfor Oslo, sier Einar og fortsetter

-Både Drammensområdet spesielt og Vikenregionen ønsker å utvikle flere private arbeidsplasser og intet er vel bedre enn at dyktige endringsagenter får litt hjelp på veien. Det er gode vilkår for vekstskapere både i Kongsberg og i Drammen.

InnoMag er nyskjerrig av natur og spør om hvorfor fokuset ligger på CFO-rollen…

-Grunnen til at CFO Startup Academy er først ut, er fordi vi ser at mange gründere har et behov for å bli bedre på økonomiske betraktninger og grep som skaper økt trygghet både hos medarbeidere, kunder og ikke minst investorer, legger Kåre fra BDO til. Vårt fortrinn er at vi er et norsk selskap med hovedfokus på SMB-markedet. Våre kunder er alt fra små og mellomstore bedrifter, til store konsern i både offentlig og privat sektor. Vi ønsker å være med å skape levedyktige vekstvirksomheter, og være en aktør som bidrar til å styrke Drammensregionen.

BDO er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap som i motsetning til flere av de største har kontorer over hele landet og etdypt fotfeste i norsk samfunns- og næringsliv.

Einar legger kjapt til at en viktig grunn til å bygge CFO kompetanse skyldes svaret på det spørsmålet Kongsberg Innovasjon har stilt seg; Hvor stopper det for norske vekstskapere, – og svaret har sjelden vært mangelfull teknologiforståelse, snarere manglende forståelse for gode nåverdibetraktninger.

Dere er ikke redd for å gjøre gode angrepsspillere til keepere da?

-Nei, tvert imot tror vi at økt kompetanse hos vekstskaperne vil bidra til bedre angrep og flere mål. Programmet inkluderer derfor også kompetansetilførsel fra både DNB og SANDS og vi oppfordrer dyktige vekstskapere til å melde seg på. Selvsagt er også Oslo-gründere velkomne smiler de til oss via skjermen.

-For BDO er det viktig å gå sammen med et så sterkt innovatørmiljø som Kongsberg Innovasjon og vi synes det finnes utrolig mye god kompetanse på aksen mellom Kongsberg, Drammen og inn i retning Asker. Dette er kompetanse som grundere fra hele landet vil kunne ha glede av, avslutter Einar.

Du kan lese mer om programmet her.

 

Nye grep fra Brønnøysund

 – Mulighetsrommet har aldri vært større enn i dag, og det samme gjelder nok behovet for bedre fellesløsninger.

Det er Andreas Hamnes, seniorrådgiver og endringsagent par excellence i Brønnøysundregistrene som sier dette når vi spør hva som har skjedd siden Altinn flyttet over til Digitaliseringsdirektoratet 1. januar i år.

 – Altinn ble opprettet i 2000 og som 20 åringer flest var tiden inne for å flytte hjemmefra. Det som er igjen er mange gode minner, enda mer nyttig erfaring og en forståelse for at offentlige dataregistre og felles datakataloger representerer betydelige verdier når de tilgjengeliggjøres på brukervennlig vis, fortsetter han. 

Vi er på digitalt besøk hos Brønnøysundregistrene som i mange år har vært en offentlig spydspiss innovasjonsmessig, – og etaten med hovedkontor i Brønnøysund, avdeling i Narvik og distriktskontor i Oslo har pirret vår nysgjerrighet. Forsvant Altinn med innovasjonskraften eller har de nye spennende innovasjonsprosjekter på gang?

I tillegg til Andreas Hamnes stiller seniorrådgiver Steinar Skagemo og fagdirektør David Norheim og samtalen går lett og ledig via Teams om hvilke verdier som ligger i data som nyttiggjøres.

 – Jeg tror ingen slår oss på samfunnssentrale innovasjonsprosjekter og jeg er stolt over å få lov til å jobbe i et miljø som bidrar så positivt for så mange, smiler Andreas og fortsetter, 

 – Vår rolle er tydelig, vi skal være næringslivets koordinator i møtet med offentlige registre og jobben er å forenkle, fornye og forbedre brukeropplevelsen. Du må huske på at hvert år startes over 50 000 norske virksomheter. Det er ikke småbeløp vi sparer på vegne av norske virksomheter og fellesskapet gjennom året. 

The value of making financial data available to Nordic SMEs is estimated to be approx. 25-27 billion Euros yearly from 2027. Estimated by Ernst & Young

Steinar peker på at et estimat fra EY skisserer den årlige verdien for nordiske SMB virksomheter til å ligge i området 250 milliarder norske kroner i 2027 og forteller om Nordic Smart Government prosjektet som Brønnøysundregistrene har vært initiativtaker til. Vi forstår at hovedtanken er å legge til rette for å kunne snu behovet for arbeidskrevende rapportering til i stedet å legge til rette for at myndighetene og andre kan hente det de trenger.

Norske og nordiske små og mellomstore (SMB) virksomheter utnytter fortsatt ikke de digitale mulighetene som dagens digitale registerløsninger åpner opp for, og dette prosjektet vil være et langt skritt i riktig retning. Ikke bare vil brukerne spare tid, de vil også kunne bruke systemet til å finne ut om en forretningspartner er til å stole på, skaffe kapital raskere og billigere enn i dag og enklere ekspandere til nye markeder.

 – Dagens utfordring er at for mange transaksjoner fortsatt håndteres via papirdokumenter, mange sliter med gamle systemer som ikke kan utveksle data, og det skal heller ikke stikkes under en stol at offentlig sektor tradisjonelt har vært for glad i å utvikle isolerte siloløsninger. Dette har selvsagt gjort det vanskeligere å koordinere og virkelig forenkle de grunnleggende forretningsadministrasjonsprosessene, forklarer Steinar oss.

 – Du kan godt si at det er bygget en plattform for samarbeid i offentlig sektor og med privat sektor som blant annet bygger på en gjensidig forståelse for at gevinster må komme hos alle. Samarbeidet skaper en tillit aktørene imellom og reduserer formalismen. Hverken gevinstene fra DSOP eller vårens koronabetalingsløsning ville vært mulig uten gjensidig tillit og våre sentrale komponenter. Det er tross alt mennesker som samarbeider, legger David Norheim til.

Siden vi er inne på koronapandemien, i hvilken grad har dette skapt utfordringer for dere?

 – Krisen har åpenbart skapt en rekke problemer, men vi ser også at en del virksomheter nå er mer proaktive og vi opplever også at Norge som nasjon har omfavnet smarte digitale løsninger på et helt annet vis enn tidligere så kanskje de har rett som hevder at vi kanskje har tapt et år omsetningsmessig, men vunnet minst et år i digital modenhet, sier Andreas. Han legger smilende til:

 – Brønnøysundregistrene har en sentral rolle i flere av de livshendelsene som ligger til grunn for regjeringens nye helhetlige tjenestestrategi, – og for alle som går med planer om å starte og drive en bedrift eller en frivillig organisasjon er innovasjonsarbeidet vi for tiden vi driver når det gjelder digital selskapsetablering svært viktig, men dette må vi få lov til å komme tilbake til. 

I og med at dere jobber på tvers av tradisjonell silotenkning, – i hvilken grad opplever dere at vi i Norge har nasjonale fordeler dere kan spille på?

 – En norsk og nordisk konkurransefordel er vår høye grad av tillit, men tillit er en skjør verdi som må forvaltes klokt, – og det krever selvsagt at de få som utnytter systemene på bekostning av de mange må avsløres og tas. Her jobber vi tett sammen med blant annet Skatteetaten. Blant annet utvikler vi sammen et rammeverk for deling av opplysninger som viser at en virksomhet er seriøs for bl.a. å bekjempe arbeidslivskriminalitet.     

Er det andre godbiter vi endringsagenter bør være informert om at dere er i gang med?

 – Det kanskje mest spennende vi holder på med for tiden ligger kanskje i våre plattforminnovasjoner. Vi kaller det OPS – offentlig- privat samarbeid og har valgt en sektor tilnærming. I første omgang er det finanssektoren med DSOP, bygg og anleggsektoren, havbruk og jordbrukssektoren vi har kommet lengst med.

Vi er vant til å ligge langt fremme og er også i gang med et spennende blokk-kjedeinitiativ, en distribuert aksjeeierbok, med mål om å bygge forståelse rundt teknologien og de mulighetene det gir. Vi ser det er mulig å bygge åpne, offentlige registre der publikum i større grad kan bruke dataene som om de var sine egne uten en «spagetti» av API’er. 

Helt til slutt, har dere tre gode råd å dele med våre lesere?

 – Ja, det første rådet er å sette dine data i arbeid, selv om verdien ikke er åpenbar fra dag èn er det ofte mye verdi å hente ut fra intelligente måter å sammenstille data på. Det andre rådet er å jobbe sammen med ledelsen. For oss i Brønnøysundregistrene er det av avgjørende betydning at vi har en toppleder i Lars Peder Brekk som er trygg nok til å la oss innovatører teste ut også ting som ligger utenfor boksen. Det tredje og siste rådet er å spille på pågangsmotet til unge sultne medarbeidere, gi de plass og muligheten til å bidra. 

Vår tilmålte tid er ute, men de fortsetter å nevne spennende prosjekter, – og det slår meg at vi nok kommer til å høre mer fra Brønnøysundregistrene i løpet av høsten.

 

Vi gjør oppmerksom på at dette er en sponset artikkel som en del av Inspirator Partner Programmet.

Tunnelsyn ødelegger store verdier

 – Norske vekstvirksomheter sløser bort verdiskapningsmuligheter, de prater for mye og gjør for lite!

Det er den erfarne bedriftslederen og innovasjonsveilederen Øystein Bredal-Thorsen som er Norgessjef i GrowthWheel Norge AS som hevder dette og han følger opp med følgende kraftsalve;

 – Det kryr av bedrifter som holder på med innavl av egne oppfatninger og ser seg blinde på nærliggende problemer uten å oppdage mulighetene som ligger bak. I stedet burde de hentet inn gode veiledere med et eksternt perspektiv og gode sjekklister som sikrer mindre preik og mer verdiskapning, fortsetter en frustrert Bredal-Thorsen som sliter med å forstå hvorfor hardt arbeidende vekstledere ikke vil sitt eget beste.

Gode veiledere utgjør en forskjell, og den er dessverre grovt undervurdert, særlig i virksomheter som trenger det mest, sier Øystein Bredal-Thorsen i GrowthWheel

 – I tillegg til dette tunnelsynet er det dessverre alt for ofte en kultur for omkamper, utsettelser, prat uten avgjørelser og mangelfull oppfølging av avtaler og tidsfrister. Alt dette står i motsats til vårt felles ønske om verdiskaping, hvor noen land det er naturlig å sammenligne oss med gjør det vesentlig bedre, sier Øystein på utpust.

GrowthWheel AS er den norske delen av et globalt crowdsourcingselskap som opprinnelig ble startet i Danmark tilbake i 2005. Bakgrunnen var at grunnleggeren David Madie oppdaget at mange av vekstlederne overalt slet med de samme utfordringene, – og hans sjekklister ble etterhvert svært ettertraktet. 

Løsningen er i bunn og grunn en rekke digitale sjekklister i form av en verktøykasse for de fire arbeidsområdene enhver leder må bale med, – man må starte, vokse, transformere og videreutvikle på måter som skaper resultater. Det var likevel først når han digitaliserte løsningen og tilbød andre veiledere å bruke hans sjekklister at det tok av. I 2020 benyttes den digitale løsningen i mer enn 59 land av over 100.000 vekstvirksomheter i alle livsfaser, og flere enn 3.500 er sertifiserte GrowthWheel konsulenter.

På Innovasjonsdagen 2020 den 17. november er grunnlegger og CEO av GrowthWheel, David Madiè sammen med Øystein Bredal-Thorsen, Norgessjefen i GrowthWheel blant årets hovedforedragsholdere og de vil i innlegget gå nærmere inn på «Smart deling av egnet medisin»

InnoMag tok en kort prat med de to travle forretnings-veilederne og fikk høre mer om verktøyet som har blitt en suksess i mange land, men som fortsatt er relativt ukjent i Norge.

 – Et av de største hindrene for videre vekst og verdiskaping er manglende eksekvering. GrowthWheel er rett og slett et verktøy som strukturerer arbeidet og forenkler prosessen med å gjennomføre tiltak. Kall det gjerne et «Business Advicery System» for ale typer virksomheter i alle faser, forklarer David og Øystein oss via Zoom.

 – I Norge har viktige aktører som Kongsberg Innovasjon og mange av Næringshagene og Inkubatorer innenfor SIVA benyttet løsningen til å bistå sine kunder, – og tilbakemeldingene vi har fått er svært gode. Litt enkelt sagt sparer våre sjekklister kundene fra unødvendig vingling og sikrer økt eksekvering og verdiskapning, supplerer Bredal-Thorsen.

Foto: Sitat fra Kongsberg Innovasjon

Midt i Koronapandemien gikk Øystein og hans danske samarbeidspartner David ut med gratis tilgang til verktøyet «Veksthjulet for Krisestyring» som er utviklet i samarbeid med 15-20 erfarne Early Warning-konsulenter i EU. For eksempel har vanskelige temaer som reforhandling av avtaler og måter å forbedre kortsiktig og langsiktig gjeld og forpliktelser fått sine egne sjekklister.    

 – Det er hyggelig å kunne hjelpe til i en krisetid med et praktisk rettet verktøy som gjør det litt lettere å være leder i en tøff tid. Løsningen er gratis og vi går gjennom denne i et webinar den 19. september, – i denne dugnaden gjelder det å stille opp for å sikre fremtidens vekstvinnere, utdyper Øystein.

Avslutningsvis spør vi de to erfarne veilederne hvilke tre grep de ville anbefale en vekstleder å fokusere på denne høsten og svaret kommer uten nøling…

  1. Finn tre fokusområder for vekst
  2. Fatt tre avgjørelser for hvert enkelt område
  3. Beslutt tre konkrete tiltak pr avgjørelse som skal være gjort innen 20. desember

Du kan delta på et gratis webinar om GrowthWheel her.

Om åpenhet, åpne bakdører og åpen innovasjon!

Så var høsten her, og normalt ville mange av oss løpt fra møte til møte kun avløst av enkelte konferanser og seminarer. I stedet sjonglerer vi mellom Zoom og Teams-møter mens vi febrilsk forsøker å levere som om Corona fortsatt var en øl og kontoret fortsatt var et sted medarbeidere møttes.

En av verdens klokeste investorer, – og derfor også en av de rikeste, fylte denne uken 90 år og ble feiret med Cola og pølser badet i Heinz Ketchup. Warren Buffett  er ikke som andre milliardærer. Mannen har på mange måter blitt en levende legende. Hans årsmøter i Oklahoma samler 30 000 og er rene vekkelsesmøtene, bortsett fra at Warren Buffett ikke taler i tunger. I stedet øser Coca Cola’s største aksjonær av sin visdom og serverer gull til alle som lytter.

En vintage Buffett kommentar om markedene som har en tendens til å gå på opp og ned; Det er når tidevannet synker at du ser hvem som svømmer nakne!

Ukens høydepunkt for oss endringsagenter er den økende interessen vi nå ser rundt innovasjonssystemer og behovet for å måle både ressursbruk og effekter. Medlemmene i Open Innovation Lab of Norway brukte tid på temaet på sitt medlemstreff tirsdag. Onsdag morgen inviterte Standard Norge og SINTEF til en meget interessant digital åpen frokost der temaet var innovasjon som middel for å lykkes med sirkulærøkonomiske grep. Over 300 deltagere fikk servert flotte innlegg og forlot Teams-møtet langt bedre informert enn da de logget seg på.

Stortinget som fortsatt har sommerferie har også vist seg vel åpne, og visstnok har de fått ubudne gjester som har logget seg på. I 2020 bør det egentlig ikke skape overskrifter at hackere forsøker seg og det skremmer litt når Bente Hoff, avdelingsdirektør for Nasjonalt cybersikkerhetssenter i Nasjonal sikkerhetsmyndighet på NRK’s Dagsnytt 18 peker på at problemet er at digitaliseringen har kommet for raskt på oss. Med tanke på at Thomas Hysing og hans team bygget Nusse, Norges første datamaskin allerede i 1954 skulle vi tro at digitaliseringen slett ikke bør kunne oppfattes som en dagsfersk greie som burde overraske landets ledende hackerjegere.

Det minner oss om undersøkelsen som ble foretatt på travle Canary Wharf i London i 2014. Testen bestod i at for å få tilgang til et trådløst nettverket måtte man akseptere å gi fra seg sitt førstefødte barn. Man skulle jo tro at dette ville hindre de fleste fra å logge seg på, men etter at seks personer i løpet av kort tid klikket “JA”, ble eksperimentet avsluttet og finske F-Secure som sponset testen gikk ut offentlig og sa at siden det var en test ville de returnere barna til sine rettmessige foreldre, – til tross for at kontrakten de hadde signert var juridisk bindende. Som de la til i et intervju med TIME magazine; «selv om kontrakten er juridisk bindende er det sosialt ikke regnet som god tone å selge barn for å få tilgang til gratis tjenester».

Det faktum at vi er i september pleier også å bety at verdens mest verdifulle selskap snart lanserer nye produkter, og selv om eventet i år vil være virtuelt forteller ryktene at Apple snart vil lansere to til fire nye mobiltelefoner. Hemmeligholdet og sikkerhetsopplegget rundt Apple’s lanseringer ville vekket misunnelse hos Stortingets sikkerhetsstab,- og nærmer seg opplegget rundt Tom Cruise som i følge ryktene i disse dager gjør seg klar for å kjøre motorsykkel utfor kanten av det populære basehoppfjellet Helsetkopen i Stranda kommune i Møre og Romsdal. Det kaller vi åpen innstilling til å velge nye veier. Er du i nærheten er det bare å se opp for fallende motorsykler. Så er det bare å håpe at vi denne gangen får litt Norgesreklame for millionene, – forrige gang flyttet produsentene likegodt hele Prekestolen til Kashmir i India.

Ukas innovasjonsblomst sendes til Standard Norge og SINTEF og deles med 90 årige Warren Buffett, – fordi de deler kunnskap på inspirerende vis!

Happy Friday!

Offensiv holdning til innovativ teknologi

Det norske IT-selskapet Itera tilhører en eksklusiv gruppe virksomheter som har vært med på listen over Norges 25 mest innovative virksomheter mer enn tre ganger. Med mer enn 500 høyt utdannede spesialister har selskapet en tradisjon for å være tidlig ute med å fungere som katalysator for digitalisering og utvikling av gode kundeopplevelser. Ledet av gründeren selv, Arne Mjøs er innovasjonsarbeidet godt forankret. Kombinert med en offensiv holdning til innovativ teknologi skapes verdier for en rekke kunder både i Norge og internasjonalt.

Det siste året har Itera funnet tonen sammen med Cognite, John Markus Lerviks nye vekstkomet, som med Aker ASA i ryggen virkelig er i ferd med å få et internasjonalt løft. De to norske teknologimiljøene som begge ligger langt fremme har funnet hverandre i et tett samarbeid som nå bærer spennende frukter. Noe selskaper som både Aker Solutions og Kværner allerede nyter godt av.

Basert på Cognites fantastiske plattform og med et team av Iteras designere, utviklere, arkitekter, testere og prosjektledere jobber vi som likeverdige partnere i et trekantsamarbeid med både Aker og Kværner for å bygge noen utrolig spennende løsninger.

Du kan trygt sitere meg på at her ligger norske virksomheter helt i front globalt når det gjelder å utnytte data på intelligent vis, – og det er snakk om enorme mengder data, sier Joachim Trøbråten, Key Account Manager i Itera

Itera har god erfaring med å jobbe tett med andre plattformer som Microsoft og Google, men det er ekstra morsomt at to ledende norske techmiljøer jobber så tett sammen, utdyper han.

På vårt spørsmål om hva som har overrasket mest svarer Joachim følgende; 

Vi tror at vi med vår leveransemodell, der vi jobber i tverrfaglige team på tvers av landegrenser, så har Itera vært mindre sårbare for de begrensningene Corona-pandemien har påført hele samfunnet. Det er jo slik vi normalt jobber – i virtuelle team med god, digital støtte. Det som imidlertid har gått enda raskere enn vi normalt kan forvente har vært Cognites evne til å adoptere denne måten å jobbe på fra dag èn. Av og til når leveransemodellen introduseres for en ny kunde tar det litt tid før vi er oppe i marsfart. Med Cognite har fremdriften vært upåklagelig fra start.

Det andre jeg har lyst til å trekke frem er læringskurven, som har gått rett til værs. Det er tydelig at Cognite har dyktige medarbeidere som er vant til å jobbe virtuelt. I tillegg ser vi at både vi i Itera, Cognite og kundene har en imponerende grad av stolthet til hva som leveres. Resultatet har blitt at vi kan levere løsninger på få uker som tidligere ville krevd mange måneder.

Som tidligere kollega av John Marcus Lervik tok jeg en telefon og det var ikke nei i Cognite sjefens munn da jeg ba ham kommentere samarbeidet slik han ser det:

Itera har et meget dyktig team som samarbeider med oss for å bygge applikasjoner for våre kunder på Cognite Data Fusion, vår industrielle dataplattform. Sammen har vi kunnet vise hvordan innovative industribedrifter kan samarbeide med teknologileverandører som Itera og Cognite for å utvikle, levere og skape verdi med industrielle applikasjoner. 

Det skal bli spennende å følge med på utviklingen fremover, – det mangler verken på data eller muligheter for disse to norske teknologifyrtårnene som også har det til felles at de begge er inne på listen over Norges 25 mest innovative virksomheter.

Norsk økonomi er kun 2,4 prosent sirkulær

For første gang er det gjennomført en analyse av hvor sirkulært Norge er. Circularity Gap Report Norway viser at 97,6 prosent av materialene vi forbruker hvert år, ikke blir ført tilbake til kretsløpet. Vår økonomi er kun 2,4 prosent sirkulær, men dette kan økes til 45,8 prosent.

Standard Morgen holdt i dag sitt frokostseminar om hvordan “Innovativ sirkulær økonomi” kan bidra til et smartere samfunn. Leder av Open Innovation Lab of Norway, Truls Berg fortalte om det internasjonale standardiseringsarbeidet på området og de ISO-standardene som er under utvikling, og Eivind Kristoffersen fra SINTEF gikk i dybden på hvordan vi faktisk skal implementere smart sirkulær økonomi.

For det er ikke lenger tvil om at vi må virkelig tråkke til, skal vi få til den endringen som trengs her i Norge.

Circularity Gap Report Norway er den første analysen av Norges forbruk av viktige råstoffer som verden kan gå tom for. Rapporten er et slags røntgenavtrykk av hvordan vi forbruker fornybare ressurser (biologisk materiale) og ikke-fornybare ressurser (metaller, mineraler og fossile ressurser). Det pekes på hva som kan gjøre norsk økonomi mer sirkulær og rapporten inneholder anbefalinger for hvordan å skape nye, sirkulære arbeidsplasser og motivere forbrukeren til å endre adferd.

– 2,4 prosent sirkularitet er jumboplass, og det kan vi ikke leve med. Vi må knuse vårt eget selvbilde og ikke tro at vi er i mål fordi vi har vannkraft og er verdensmestere i panting. For å få til omleggingen til sirkulærøkonomi må vi se på hele økonomien, og her er handels- og tjenestenæringen er avgjørende. Nå må vi ta ledelsen i arbeidet med å skape arbeidsplasser og virksomheter som gjør Norge til et foregangsland, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Norge har vedtatt omlegging til sirkulær økonomi

Den globale sirkulariteten er målt til 8,6 prosent. Gap-analysen av Nederland viser 24,5 prosent sirkularitet, og Østerrike ligger på 9,7 prosent.

EU har som mål å bli helsirkulært innen 2050 i tråd med at Europa er vedtatt å bli det første nullutslippskontinentet innen 2050. Dette er forankret i European Green Deal og Circular Economy Action Plan som er lansert det siste året.

En omlegging fra lineær til sirkulær økonomi innebærer at vi skal bevege oss bort fra “bruk og kast”– og over til gjenbruk og ombruk. Som Norges viktigste handelspartner, vil også Norge måtte legge om. Regjeringen har høye ambisjoner. I Granavolden-erklæringen står det: «Norge skal være et foregangsland i utviklingen av en grønn, sirkulær økonomi som utnytter ressursene bedre, og utarbeide en nasjonal strategi om sirkulærøkonomi.» Circularity Gap Report Norway gir innsikt i nå-situasjon. 

– En storsatsning på sirkulære varer og tjenester vil fremme norsk konkurransekraft ved å tilrettelegge for mer innovative forretningsmodeller. Resultatene i denne rapporten viser at vår økonomi er bygget rundt lineære prinsipper, og at vi har et stort potensial for forbedring. Hele verdikjeden i alle bedrifter må endres, og vi må samarbeide for å endre regler, forskrifter og rammebetingelser for å tilrettelegge for en mye mer sirkulær økonomi, sier Bjørn K. Haugland, administrerende direktør i Skift, medlemsorganisasjonen for næringslivets klimaledere. 

Nordmenn på topp i forbruk

Norge har et av de høyeste forbruk per innbygger i verden. Vi forbruker 44,3 tonn per person, rundt tre ganger så mye som den gjennomsnittlige europeeren. Rapporten viser at dersom alle skulle levd som oss, ville vi trengt ressurser tilsvarende 3,5 jordkloder. I dag velger få norske forbrukere produkter laget av gjenvinnbare materialer, og de kjøper heller nye produkter fremfor å reparere.

–  Norge er i toppen på forbruk i verden, men vi er også tidlig ute til å følge nye trender og bruke teknologiske løsninger. Det gjør at vi kan bli et pionerland i forhold til sirkulærøkonomi, men da må det være enklere å ta mer miljøvennlige valg som forbruker, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Potensial til å lykkes

Med et godt trepartssamarbeid, digitalt kompetent befolkning og lang erfaring med fornybar energi og resirkulering, har Norge et godt utgangspunkt for å kunne bli et foregangsland innen sirkulærøkonomi.

– ­­Rapporten viser at rammeverket for å lykkes med en omlegging til sirkulærøkonomi er på plass, men det krever en innsats. Vi er derfor imponert over bredden i norsk næringsliv som står bak rapporten og viser endringsvilje, sier Leif Nordhus, leder av Circular Norway. 

Norge kan bli 45,8 prosent sirkulært ved å omstille norsk næringsliv

Rapporten utforsker seks scenarier innen ulike næringer som kan fremskynde den nødvendige endringen til bærekraftig sirkulærøkonomi. Det utforsket 1) en sirkulær byggebransje, 2) overgangen til ren energi, 3) sirkulære matsystemer, 4) grønne transportsystemer, 5) en tydelig reparasjons-, gjenbruks- og resirkuleringsøkonomi og 6) sirkulært skogbruk. Størst sirkularitetspotensial ligger i mat – og byggesektoren. 

Regjeringen har ikke satt et konkret mål for hvor sirkulært Norge skal være, men ifølge rapporten kan Norge nå en sirkulærandel på 45,8 prosent, gjennom tilrettelegging og omstilling av næringslivet.

Artikkel hentet fra NTB Kommunikasjon

Lederintervjuet – innovasjonsprofessor Tor W Andreassen fra NHH

Som leder av forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved Norges Handelshøyskole, er han grunnleggeren av Norsk kundebarometer (NKB) og Norsk innovasjonsindeks (NII). To av de sentrale indeksene norske virksomheter kan benytte for å se hvordan de rent faktisk oppfattes av sine kunder.

Tor er også medlem i juryen som stemmer frem Norges 25 mest innovative virksomheter og han fører en drivende god penn som lesere av norske aviser ofte kan nyte, – og han er ikke redd for å tale «Roma» midt imot. I sommer har han advart mot å gjøre permisjonsordningen til en sovepute for virksomheter som utsetter å gjøre høyst nødvendige grep. «Offentlige støtteordninger som fryser fast ressurser i virksomheter som ikke er liv laga, er det motsatte av hva en omstilling av norsk økonomi krever» konstaterer han.

Vi valgte en koronasikker restaurant i vannkanten i Vollen for intervjuet og det ble en interessant samtale med landets kanskje ledende stemme innen innovasjonsområdet.

Norske ledere er muligens verdensmestre i oppstrømsinnovasjoner (innovasjoner som øker produksjonseffektivitet eller vare og tjeneste kvaliteten), men de fleste har dessverre pistrete muskler når det kommer til nedstrømsinnovasjoner som er av verdi for kundene, klinger det umiddelbart på klar Bergensdialekt så snart vi har satt oss ned. Han fortsetter engasjert…

Kvalitet er utvilsomt billetten for å komme inn i markedet, men det er innovasjon som er billetten for å bli værende i markedet.

De fleste norske ledere har i dag fokus på invensjon (oppfinning av nye ting), men de fleste har alt for lite fokus på innovasjon (invensjoner som er nyttige og kan nyttiggjøres). Kvalitet er utvilsomt billetten for å komme inn i markedet, men det er innovasjon som er billetten for å bli værende i markedet. Med det mener jeg at de fleste overdriver fokuset på invensjonen og underinvesterer i markedsarbeidet som grunnlag for en vellykket innovasjon. Jeg vil gjerne gi norske ledere et ektefølt kompliment for den flotte jobben de gjør når det gjelder inkrementelle innovasjonsskritt, men de glemmer altfor ofte nedstrømsinnovasjonen. Synd, fordi det er denne typen innovasjon kundene opplever og verdsetter. 

Tor er selv utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, har en mastergrad fra Handelshøyskolen BI hvor han i mange år var professor i markedsføring og prodekan og har sin doktorgrad fra Stockholm Business School. I tillegg har han også vært innom Stanford og Harvard Business School. På vårt spørsmål om hva han brenner for glemmer han helt sine blåskjell og legger entusiastisk avgårde på flere argumentasjonsrekker.

I en moderne økonomi som Norge, står tjenester for nesten fire femdeler av vår samlede verdiskaping og sysselsetting. La oss derfor ikke glemme at selv om teknologi har blitt et viktig element i produksjon og levering av tjenester, er tjenesteøkonomien først og fremst en økonomi hvor mennesker skaper og opplever noe sammen. Derfor er samarbeid og gode verdinettverk så viktige og derfor åpner vi nå DIG der noen av Norges ledende private og offentlige virksomheter har tatt ansvar for et nasjonalt tverrfaglig forskningssenter innen digitale innovasjoner for bærekraftig vekst. Selve åpningen vil foregå på Norges Handelshøyskole 1. september og deler av seansen vil streames.

DIG har i samråd med partnerne valgt ut fire forskningsområder:
1. Adopsjon av tjenester og teknologi

2. Digital verdiskaping og innovasjon i forretningsmodeller

3. Strategier for og i digitale økosystemer

4. Radikale organisatoriske endringer som følger av nedstrømsdigitalisering

Blåskjellene er fortært og intervjuet har blitt til en spennende samtale om muligheter og utfordringer.

Både ukens leder og intervjueren er skjønt enige om at innovasjonsinnsatsen bør og må måles, men vi er også enige om at dette er vanskelig. Tor’s innsats på området er slik vi i InnoMag ser det grovt undervurdert.

Likevel er innovasjonsindeksen han har utviklet og lansert sammen med professor Line Lervik-Olsen, BI, og førsteamanuensis Seidali Kurtmollaiev, Høyskolen Kristiania, i ferd med å bli en suksess, – og nylig besluttet Open Innovation lab of Norway å gå for indeksen som et viktig verktøy i arbeidet med
å bli bedre på å måle innovasjon. I et nasjonalt perspektiv er dette viktig, men enda viktigere er det nok at universiteter i både Sverige, Finland, Danmark og USA også har hevet seg på. Professoren som forsker på innovasjonsfeltet er i ferd med å lykkes med to sentrale indekser – ikke dårlig!

Du må huske på at forskningsspørsmål knyttet til innovasjoner i forretningsmodeller eller markedstilbud – hvordan vi skaper verdier, leverer verdier, kommuniserer verdier, og fanger verdier – bare blir viktigere i den tiden vi står foran, forklarer han meg, før han legger til – og i dette arbeidet er Norges Handelshøyskole førende. Likevel er de økonomisk administrative forskningsmiljøene mer eller mindre fraværende når det gjelder støtte fra Norges forskningsråd. Kanskje finner vi her noe av grunnen til at de aller fleste innovasjoner flopper i markedet, de fleste entreprenører går konkurs, og at de fleste virksomhetene ikke vokser tilstrekkelig?

Det er som kjent ikke lett å målbinde en vaskekte bergenser, – og når det gjelder ukas leder ville det vært kontraproduktivt å forsøke. Vi tror de fleste av InnoMags lesere er med oss på at innovasjonseksperter av hans kaliber bør løftes opp og frem, for han er selv en som løfter frem gode norske innovatører som skaper reelle verdier.

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, – og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter i årene fremover til å skape store verdier av restråstoff som bein og kyllingskrog. BioCo, som er et datterselskap vi eier sammen med Felleskjøpet, er vår strategiske satsing på dette. 

Det er Heidi Alvestrand, leder av forretningsutvikling i Norilia, et heleid datterselskap av Nortura som oppsummerer en lærerik samtale med InnoMag’s redaktør på denne måten, og nok en gang slår det meg hvor mye spennende innovasjon som gjøres rundt omkring i norske virksomheter, – og som i altfor liten grad kommer oss for øret. 

Heidi jobber med å finne nye lønnsomme anvendelsesområder for restråstoff etter slakteprosessene, totalt ca. 150 000 tonn årlig. For flere år siden ble dette betraktet som avfall, men sees nå på som en verdifull ressurs. 

Sirkulærøkonomisk tenkning er ikke noe nytt blant norske bønder, men alliansen som Felleskjøpet Agri og Nortura har initiert smaker det virkelig fugl av.

Ikke bare fordi de to store aktørene gjennom BioCoprosjektet jobber for å utnytte det norske kyllingråstoffet enda bedre, men også fordi resultatene så langt tyder på at man her lukter på et nytt forretningsområde med globalt potensial. 

 – Vi har allerede inngått samarbeid med kunder i USA og Kina om utvikling av flere spennende produkter, for eksempel et ernæringsprodukt utviklet for e-sportsutøvere. Norske produkter er attraktive i utlandet fordi vi er blant landene som bruker minst antibiotika, og er på verdenstoppen innen dyrevelferd, forteller Heidi.

 – Konkret bruker vi en spennende norskutviklet teknologi og prosess; enzymatisk hydrolyse til foredling av bein av fjærkre. Resultatet av prosessen blir høyverdiprotein -og fett med spennende egenskaper. I dag leveres ingrediensene blant annet til spesialprodukter innen hundefôr. Jobben videre blir å klatre i verdipyramiden med ingrediensene, smiler Heidi. 

Verdipyramide – målet er å forflytte seg oppover for høyest mulig utnyttelse (av råstoffet) og verdiskaping

Du snakker om verdipyramiden, kunne du gitt oss noen eksempler?

– Ja, tradisjonelt har kyllingskrog kun blitt brukt til fôrproduksjon, men gjennom foredling ser vi en rekke nye anvendelsesområder innenfor kosmetikk, kosttilskudd – og næringsmiddelindustrien som vi jobber med å utvikle. Ved å bruke den nye teknologien kan vi i langt større grad bevege oss i retning av internasjonale markeder i vekst der behov for høyverdig protein,- og betalingsvilligheten er større. Vi har blant annet testet ut proteinpulver tilpasset seniorer og folk som trener mye. Hundefòr-markedet er velutviklet med mange spesialprodukter for å dekke konkrete behov. Mange hundeeiere setter pris på kvalitet og er opptatt av å sikre gode og riktig sammensatte hundemåltider. Mulighetene er mange i markedet, og vi mener vi kan leverer på «the job to be done».  Tross alt er produktene vi leverer både renere, mer konsentrerte og har smaksegenskaper som differensierer seg fra det som finnes på markedet i dag.  

I hvilken grad satser Nortura på innovasjon?

 – I Nortura tror vi at de mest konkurransedyktige innovasjonene er de som innoverer på flere områder enn bare produkt, som eksempelvis nettverk/allianser, inntektsmodell og kanal, sier Britt Signe Granli, prosjektleder i Nortura Vekst & Innovasjon.  

 – Dette er nettverkssamarbeidet BioCo et eksempel på. Nortura har i lang tid jobbet med å bygge en kultur for å drive med innovasjon utover vår kjernevirksomhet. Vi jobber for å finne nye bein å stå på for Nortura i fremtiden, og å løfte innovasjonsarbeidet opp mot transformell innovasjon for ny verdiskapning, sier Britt Signe. Hennes team var også de som tipset oss om dette spennende prosjektet. Heidi er en av mange innovasjonsambassadører som jobber rundt omkring i den store virksomheten med over 5000 medarbeidere.  I Norilia jobbes det med flere prosjekter hvor utnyttelse og verdiøkning av restråstoff er hovedmålet.  

Fotograf: Sunne Eriksen

Vi takker for oss og går inspirert ut med en fornyet tro på hvilke muligheter som ligger i å innovere på det mange tradisjonelt har oppfattet som restråstoff for å bygge nye innovative høyverdiprodukter. Ikke så mange vet at hud fra norsk storfe er den viktigste ingrediensen i noen av verdens dyreste vesker som kjøpes kan, og skulle du være så heldig å eie en luksusbil er sannsynligheten stor for at det er norske storfe-hud du sitter på.

Potensialet er stort, og Nortura og Felleskjøpet Agri sitter åpenbart her med en viktig nøkkel til økt norsk verdiskapning på en bærekraftig måte.

Årets 25 mest innovative virksomheter – vi gratulerer!

Innovasjonsmagasinet presenterer nok en gang listen over de norske virksomhetene som er flinkest i klassen på innovasjon. Blant årets mest innovative finner vi både globale Jotun, lille Highsoft fra Vik i Sogn og nykommeren Stormberg, men årets vinner er tro det eller ei, Norges største bank, DNB.

Listen inneholder en rekke overraskelser, for eksempel det faktum at Norges største selskap ikke er inne på listen. Eller at det gamle innovative fyrtårnet Telenor med et nødskrik redder plassen på listen mest takket være samarbeidet med NTNU om en AI-satsning.

Stormberg som i år debuterer på listen, får endelig betalt for sin vilje til å prioritere bærekraftige sosiale grep og evne til å tenke utenfor boksen. Lyse konsernet som vant den første kåringen er i år tilbake på listen og Skatteetaten befester grepet som det offentlige Norges fremste innovasjonsmiljø.

Fjorårets vinner, Posten Norge imponerer fortsatt juryen og plukker en sterk annenplass i sitt 373 leveår. Vinneren av prisen for tre år siden, Aker Biomarine som for to år siden ble kåret til årets mest innovative i Europa og nylig gikk på børs er høyt oppe på lista også i år. Norwegian og Hurtigruten opplever tøffe tak og kunne trengt noen innovative grep, men juryen slet med å oppdage de og dermed raser de på årets liste.

I forbindelse med den årlige utgivelsen av INNOVASJONSMAGASINET, som tar pulsen på det innovative Norge, har vi nok en gang kåret de 25 mest innovative virksomhetene i landet.

INNOVASJONSMAGASINET og www.innomag.no utgis av Inspirator AS og med over 25 000 lesere er magasinet Norges ledende innovasjonsmagasin. I år utgis magasinet i samarbeid med Computerworld, i en erkjennelse av at teknologi og innovasjon hører sammen.

Det er også i år en jury ledet av InnoMag’s redaktør, Truls Berg som har foretatt utvelgelsen av kandidater. Med i juryen i år var professor i innovasjon Ragnhild Nilsen, NHH’s dyktige Tor W. Andreassen, tidligere Innovasjon Norge sjef Gunn Ovesen, seriegründeren Andre Eidskrem, Computerworlds redaktør Henning Meese og svenskenes globale innovasjonsekspert Leif Edvinsson.

Alle våre lesere har gjennom vinteren blitt oppfordret til å nominere kandidater både innen kategorien startups og i kategorien ledende norske innovasjonsfyrtårn. Vi har deretter spilt ball med flere uavhengige eksperter, både norske og internasjonale og kokt listen ned til 25 norske virksomheter før juryen gjorde en flott innsats med å peke på de beste av de beste. Resultatet har blitt listen over de mest innovative norske virksomhetene i 2020.

– Vi mener at dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk ER innovative i motsetning til de som kun nøyer seg med å prate om innovasjon. Vi understreker at listen bare omhandler norske virksomheter, men felles for alle på listen er at de er i verdensklasse når det gjelder å jobbe aktivt med innovasjon, sier juryleder Truls Berg, InnoMag’s ansvarlige redaktør i en kommentar.

– La meg også benytte anledningen til å gratulere DNB med seieren og Kjerstin Brathen og hennes team med årets 1. plass og de øvrige 24 med formidabel innsats, avslutter han.

Her er årets tre pallvinnere;

1. DNB

2. Posten Norge

3. Jotun

Og her er de som fulgte på de nærmeste plassene. Vi gratulerer!

4. Yara
5. Stormberg
6. Lyse AS
7. Q-meieriene
8. Borregaard
9. Skatteetaten
10. Highsoft
11. Bonheur
12. Aker BioMarine
13. OBOS
14. DNV GL
15. Ruter
16. Ferd
17. Entra ASA
18. Itera ASA
19. Amesto
20. Miles
21. Cognite AS
22. Kongsberg Gruppen
23. Norwegian
24. S-Banken
25. Telenor

Om kåringer, scoringer og tellinger!

Ukas store nyhet her på berget for oss endringsagenter er ikke Trond Giskes nachspielaktiviteter, men offentliggjøringen av årets 25 mest innovative virksomheter. Vi skal la nye varsler om Giske ligge, kun konstatere at i maktkamper tas alle midler i bruk, og ikke alt fortoner seg like raust. I stedet vil vi gratulere Norges flinkeste endringsagenter med årets liste over Norges 25 mest innovative virksomheter.

Det ligger mye god innovasjon og svette bak de 25 navnene som utgjør årets liste. Det er sjuende gang vi i InnoMag kårer landets mest innovative, og det er en jury med mye kompetanse som står bak. Listen inneholder en rekke overraskelser, for eksempel det faktum at Norges største selskap ikke er inne på listen. Eller at det gamle innovative fyrtårnet Telenor med et nødskrik redder plassen på listen mest takket være samarbeidet med NTNU om en AI-satsning.

Det kryr av gode historier, – og innovasjon handler slett ikke bare om nye produkter lenger. Stormberg som i år debuterer på listen, får endelig betalt for sin vilje til å prioritere bærekraftige sosiale grep og evne til å tenke utenfor boksen. Lyse konsernet som vant den første kåringen er i år tilbake på listen og Skatteetaten befester grepet som det offentlige Norges fremste innovasjonsmiljø. Ellers kan vi nevne at fjorårets vinner, Posten Norge fortsatt imponerer juryen og plukker en sterk annenplass i sitt 373.leveår. Vinneren av prisen for tre år siden, Aker Biomarine som for to år siden ble kåret til årets mest innovative i Europa og nylig gikk på børs er høyt oppe på lista også i år. Som leder av juryen vil jeg rette en stor takk til juryen for en flott og viktig innsats, – og til de mange som står og banker på vil jeg oppfordre til å stå på videre. Du kan se den komplette listen her.

Ukas artikkel om Nortura’s flotte innsats for å utnytte det som tidligere ble ansett som avfall er et forbilledlig eksempel på hvordan god innovasjon, gode samarbeidspartnere og langsiktig teaminnsats skaper både viktig innovasjon og nye verdier. Ikke alle lykkes, i år er det tydelig også på vår oversikt at Norwegian og Hurtigruten opplever tøffe tak og kunne trengt noen innovative grep, men juryen slet med å oppdage de og dermed raser de på årets liste. Det er åpenbart for de fleste at når milliarder tapes må man tenke nytt, og kostnader må kuttes. Imidlertid er utfordringen som leder å innse at det er essensielt å skille mellom å kutte fett, muskler eller hovedpulsåren. Vi håper Jacob Schram og Daniel Skjeldam som dyktige ledere evner å se forskjellene og håper å se dem tilbake på listen. Innovative grep er sannsynligvis det eneste som kan bringe verdiene tilbake til tidligere nivåer.

Til inspirasjon nevner vi at Jeff Bezos som i 1993 fikk oppgaven med å vurdere om det nye fenomenet internett hadde potensial denne uken ble verdenshistoriens første som alene samler en formue på 200 milliarder US dollar. Et dugelig bevis på at det ligger muligheter bak de fleste skift, store muligheter og utfordringer som roper på endringsagenter. Enkelte gjør et poeng av at dersom Bezos ikke hadde skilt seg fra sin kone i det som i fjor var verdenshistorens dyreste splitt ville han vært enda rikere. Vi tror de undervurderer betydningen av at ikke alle verdier kan måles.

Som det stod på et skilt på Albert Einsteins kontor i alle år; Ikke alt som kan telles teller, – og ikke alt som teller kan telles. Godt sagt synes vi!

Hvorfor nevner vi Jeff Bezos her? Primært fordi Amazon gründerens rikdom i dag skyltes at han i 1994 stilte et enkelt, men helt riktig spørsmål; Hvilke produkter vil det være enklest å lykkes med via internett? Hans liste inneholdt ikke bare bøker, – men han valgte å begynne der både fordi konkurrentene sov godt, bøker luktet ikke og de tålte lagring godt. Opprinnelig kalte han firmaet Cadabra, men byttet til Amazon fordi han ville komme tidlig på den alfabetiske listen som i 1994 var måten man listet websider på – og med drømmen om å bygge verdens største bokhandel på nettet virket navnet på verdens største elv passende.

I USA er det åpenbart for de fleste at landet i økende grad splittes, demokratene og republikanerne nærmer seg i faretruende fart et sandkassenivå.  Et trist eksempel på hvor ille det kan bli kom denne uken da Kellyanne Conway kastet inn håndkleet. Som en av Trumps nærmeste rådgivere i det hvite hus er hun gift med en uttalt kritiker av Trump, og datteren på 15 år har nå gått til det skritt å søke om å bli frakjent sine foreldre. På tide med mindre drama og mer mama, sa hun da hun gikk – ikke alt som teller kan telles!

Ukas innovasjonsblomst går til Kjerstin Bråthen i DNB og de øvrige 24 som i år var best og til juryen som har funnet frem til Norges 25 mest innovative virksomheter. Med i juryen i år var professor i innovasjon Ragnhild Nilsen, NHH’s dyktige Tor W. Andreassen, tidligere Innovasjon Norge sjef Gunn Ovesen, seriegründeren Andre’ Eidskrem, Computerworlds redaktør Henning Meese og svenskenes globale innovasjonsekspert Leif Edvinsson.

Happy Friday!

Kan virksomheter bruke reelle personopplysninger ved testing?

Offentlige og private virksomheter besitter og benytter tekniske systemer som kan inneholde personopplysninger. Systemene må testes med data som er mest mulig lik dem som faktisk skal behandles i systemet før de kan tas i bruk. Kan din virksomhet bruke reelle personopplysninger ved testing?

Enkelte vil mene at reelle personopplysninger er best egnet til testing av nye teknologiske løsninger og systemer. Begrunnelsen kan være at jo mer virkelighetsnære data, desto bedre tester og bedre resultat. Bruk av reelle personopplysninger i test utgjør imidlertid et stort inngrep i personvernet til den enkelte registrerte. Personvernforordningen (GDPR) oppstiller også et krav om innebygd personvern (privacy by design) og personvern som standardløsning (privacy by default).

Bruk av syntetiske testdata vil være et viktig bidrag for oppfyllelsen av dette kravet. Både EDPS (European Data Protection Supervisor) og Datatilsynet har uttalt at bruk av personopplysninger i test bør unngås. Det klare utgangspunktet er derfor at testing skal skje ved bruk av anonymiserte eller aller helst syntetiske data. Flere virksomheter viser til behovet for å effektivisere testprosessene sine og bli mindre sårbare når de går over til bruk av syntetiske data. Samtidig unngår de til dels krevende personvernrettslige problemstillingene som oppstår ved bruk av personopplysninger i test. Dersom virksomheter likevel anser det som nødvendig å benytte personopplysninger i test må dette vurderes og dokumenteres grundig i tillegg til at en rekke personvernrettslige krav må være oppfylt.

Det er forbudt å benytte personopplysninger i test hvis det kan unngås, men hva om det var en måte å fjerne alle personvernidentifikatorer i dokumenter med kun ett tastetrykk? Vi i Deloitte Advokatfirma ser på akkurat dette som fremtiden, og er noe vi nå nærmer oss klare for å lansere, sier Ole Marius Bachke, Partner og advokat i Deloitte Advokatfirma.

Er din virksomhet bevisst på hva slags data som benyttes i test?

Ulike typer data

Det må skilles mellom ulike typer data; produksjonsdata som inneholder personopplysninger, anonymiserte data, pseudonymiserte data og syntetiske data. Med produksjonsdata menes reelle data, det vil si personopplysninger som kan knyttes til en identifisert eller identifiserbar person. Anonymiserte data er produksjonsdata som er avidentifiserte. Dette betyr at dataene ikke lenger kan knyttes til en/flere identifiserte eller identifiserbare person(er) hverken nå, eller i fremtiden. Her stilles strenge krav!

Pseudonymiserte data er personopplysninger som er behandlet på en slik måte at de ikke lenger kan knyttes til en bestemt person uten tilleggsopplysninger. Pseudonymiserte data er imidlertid ikke fullt ut anonymiserte fordi det kan være mulig å koble ulike opplysninger sammen og på den måten bakveisidentifisere personer.

Syntetiske data inneholder ikke personopplysninger som kan knyttes til en identifisert eller identifiserbar person. Dette er fiktive data som er laget for testformål og som ikke stammer fra datasett med reelle personopplysninger. Syntetiske data skal fremstå realistiske slik at de gir et best mulig testresultat. Det er kun syntetiske data og fullt ut anonymiserte data som faller utenfor personvernregelverket.

Som et eksempel på hvordan slike syntetiske data kan utvikles skal NAV og Visma sin løsning for testing kort nevnes. De har utviklet en testløsning med tre såkalte basisløsninger; et «Mini-Norge» som består av over 200 000 testdatapersoner som likner på befolkningen i Norge, selvbetjeningsløsningen «Dolly» hvor testerne selv kan lage de testdatapersonene det er behov for og en applikasjon kalt «Orkestrator» som holder kontroll på de ulike testdatapersonene. NAV vant også Datatilsynets pris for innebygd personvern i 2019 med denne løsningen og dette viser at syntetiske testdata er stadig mer aktuelt.

Kan personopplysninger benyttes i test?

Tester skal gjennomføres på en måte som best mulig beskytter personvernet. Virksomheter som mener de kan argumentere for at det er strengt nødvendig å bruke personopplysninger i test for å sikre et riktig resultat, må derfor ha gode rutiner for å vurdere og dokumentere sine valg. Ved siden av å vurdere nødvendigheten av å bruke personopplysninger, skal det blant annet vurderes hvorvidt virksomheten har rettslig grunnlag for bruk av personopplysninger i test. Flere offentlige etater har den senere tiden fått hjemmel i lov for å benytte personopplysninger i test og utvikling for å utøve sin offentlige myndighet. Eksempelvis tolloven § 12-18, husbankloven § 12 tredje ledd og skattebetalingsloven § 3-5. Dette gjelder likevel kun der det vil være umulig eller uforholdsmessig vanskelig å oppnå formålet ved å bruke anonyme eller syntetiske data.

Også Datatilsynet er tydelige på at det ikke er tilstrekkelig å argumentere for at det er vanskelig eller dyrt å bruke anonymiserte eller syntetiske data. Samtykke kan være upraktisk som rettslig grunnlag, så kanskje står man igjen med en vurdering av om virksomheten har en berettiget interesse i å bruke personopplysningene i test. Dette kan være vanskelige vurderinger og her er det viktig å ikke trå feil. Som praksis har vist de siste årene kan det bli kostbart å trå feil i disse vurderingene.

Også personvernregelverkets øvrige grunnleggende prinsipper skal vurderes, slik som at kravet om at behandlingen av personopplysningene er begrenset til et bestemt formål. Kan virksomheten godtgjøre at bruk av personopplysninger til testformål er i tråd med formålet personopplysningene ble samlet inn for? Personopplysningene som brukes må være relevante og begrenset til det som er nødvendig for å realisere formålet det skal behandles for (dataminimering).

Dette betyr at dersom virksomheten kan realisere formålet ved å bruke syntetiske testdata så skal ikke personopplysninger benyttes i testingen. I denne forbindelse skal det også nevnes at bruk av syntetiske testdata i tillegg til å oppfylle prinsippet om dataminimering kan medføre andre fordeler for virksomheter. Det kan eksempelvis benyttes maskinlæring for å gjøre syntetiske testdata omtrent like realitetsnære som reelle personopplysninger, og dette kan være både kostnadsmessig og tidsmessig effektivt.

Videre er det ofte behov for store mengder testdata og enkelte systemer krever grundig testing på grunn av mange ulike grensetilfeller og variabler av opplysninger knyttet til individer. Ved å utvikle syntetiske testdata kan man lage de testdataene man ser at det er behov for, og dermed teste ut alle potensielle scenarioer, også de mer sjeldne og sære. Slik får virksomheter et bredt testgrunnlag. Bruk av syntetiske testdata kan også gi styrket sikkerhet, fordi virksomheter er mindre sårbare for dataangrep dersom ikke reelle personopplysninger benyttes.

Det skal også vurderes hvorvidt de registrertes rettigheter er godt nok ivaretatt. Har de registrerte fått informasjon om at deres opplysninger vil bli brukt til testformål? Sikkerhetstiltak skal også vurderes for å sikre at sikkerhetsnivået som forutsettes i personvernregleverket overholdes, herunder vern mot uautorisert eller ulovlig behandling og mot utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade og ved bruk av egnede tekniske og organisatoriske tiltak. Konsekvensene ved et sikkerhetsbrudd er vesentlig større ved bruk av personopplysninger i test enn ved bruk av syntetiske eller anonymiserte data.

Dersom virksomheten din benytter databehandlere til å levere tjenester må du sikre at databehandlerens tillatte behandling av personopplysninger er godt nok beskrevet. Databehandler har ikke lov til å behandle personopplysningene annet etter den behandlingsansvarliges instruks og du må derfor følge opp at databehandleren ikke benytter din virksomhets personopplysninger til egne testformål.

For å sikre at testing foregår i samsvar med personvernregelverket, bør man utarbeide interne rutiner og retningslinjer som ivaretar alle nevnte steg i vurderingen av hva slags type opplysninger som skal brukes.

Skulle du ønske at du med et tastetrykk kunne fjerne alle personvernidentifikatorer fra dine dokumenter og således behandle dem til analyseformål eller annet uten å måtte hensynta GDPR? Kanskje det lar seg gjøre. Kontakt oss for en prat.

Artikkel skrevet av Deloitte Advokatfirma ved Hanne Pernille Gulbrandsen (Director), Bjørn Ofstad (Partner/Advokat), Marianne Lie Howard (Senior Manager), Ole Marius Bachke (Partner/Advokat), Anniken Meuche Henriksen (Advokatfullmektig) og Robin Welhaven Føyen (Advokatfullmektig).

Oslo Havn skal døpe ny elektrisk nullutslippsbåt

Oslo får verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag. Miljøbåten er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Den nye båten skal døpes av gudmor Tora Elgsaas (14) fra organisasjonen Miljøagentene.

Innvoativt samarbeid
El-miljøbåten skal plukke søppel i Indre Oslofjord. Den bidrar til en renere fjord og sikrere farled.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen er stolt av å kunne gi Oslo verdens første utslippsfrie arbeidsbåt av sitt slag.

Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten. Vi klarte å skape en ny type båt takket være et godt innovativt samarbeid, sier havnedirektør Mathisen.

Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, takker også Oslo Havn for godt samarbeid.

Vi er stolte over at Oslo Havn valgte oss til å bygge Pelikan II, og takker dem for et godt og konstruktivt samarbeid under byggeperioden. Sammen har vi skapt et fantastisk fartøy, noe som betyr mye for vår fremtidige satsning på å utvikle og bygge utslippsfrie fartøy.

Ansvar for neste generasjon
Gudmor Tora Elgsaas (14) i Miljøagentene er opptatt av at tusener av ungdommer over hele verden er engasjert i å fjerne søppel i fjord og hav.

Mange unge frykter at det om noen år er mer plast enn fisk i sjøen. Dagens voksne har et ansvar for å overlevere friske, sunne fjorder til de neste generasjonene. Derfor er det spennende og gledelig at vi ungdommer får være med å døpe verdens første elektriske miljøbåt i sitt slag. Det inspirerer oss til å ta ansvar og satse videre på miljøvennlig teknologi, sier Tora.

Fjerner tonnevis av søppel
Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns miljøbåt «Pelikan», som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

554 kw batterier sørger for at båten er i full arbeidsmodus i 8 – 12 timer. Batteriene lades på to timer.

Hydraulisk opptakskurv foran, med en kapasitet på 350 kg, plukker effektivt søppel fra sjøen. Båten har to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på den andre siden.

Miljøbåten er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop.

Topp moderne utstyr og miljøløsninger
To elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller sørger for fremdriften.

Miljøbåten er utstyrt med topp moderne navigasjonsinstrumenter, som forsynes med strøm fra solcellepaneler.

Båten kan styres av èn person, og de fleste funksjoner kan styres fra førerposisjonen. Ni kameraer sørger for god overvåkning.

Dynamisk posisjonering gjør det enkelt for mannskapet å utføre vanskelige operasjoner som krever presis manøvrering, både i strandsonen og i vanskelig tilgjengelige områder.

Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt.  Dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.

Båten er bygget av Grovfjord Mekaniske Verksted, og har kostet 23 millioner kroner.

Vil overvåke flere store datasystemer: Adelis vil løfte norsk analysesuksess i Norden

Dataanalyseselskapet Red Ocean får oppkjøpsfondet Adelis Equity Partners som ny majoritetseier. Red Ocean bytter navn til Kanari og sikter mot flere internasjonale oppdrag innen stabilitets- og prestasjonsanalyse av IT-systemer. 

Red Ocean har gjennom 10 år bygget seg opp i Norge og Norden innen den raskt voksende nisjen SPA – «Stability and Performance Analytics». Selskapet analyserer ytelsen i store datasystemer for omkring 400 kunder, deriblant DNB og Tieto Evry. Kundene får rask oversikt over feil eller svakheter i systemene, slik at de kan forbedre dem. I fjor omsatte Red Ocean for 130 millioner kroner.

Nå selger gründerne to tredeler av selskapet til oppkjøpsfondet Adelis for å sette fart på veksten i hele Norden.

–  Vi ser store muligheter for vekst, og vet at Adelis har solid erfaring med å akselerere veksten til IT-selskaper. Derfor tar vi Adelis inn som ny hovedeier, sier CEO Philip Duns.

Vi har stor tro på hva vi kan få til under vårt nye navn Kanari, med Adelis på laget, sier COO Michael Breen.

Ledelsen og medarbeiderne imponerer oss, og vi ser at tjenestene har stor verdi for kundene. Vi ser frem til å kunne bidra til betydelig vekst for Kanari i Norden, sier Lene Stern i Adelis. Adelis forvalter ca. 10 milliarder kroner og satser på mellomstore, unoterte selskaper i Norden.

Magnus Sjöqvist blir styreleder i Kanari. Han har 35 års erfaring fra IT-bransjen, inkludert 21 år i Accenture.

 

Om røde lys, grønne lys og mørke perioder

Petter Northug, Forrest Gump og Nicolai Tangen

Uka begynte med skolestart og gode nyheter, men COVID19 viruset gir seg ikke. Mens Oslo blinker rødt og ligger over grensen, er det andre områder av landet som oppleves som koronatrygge, dog ikke Vestvågøy som nå sender over 5000 i karantene.

Ikke bare Vestvågøy, men også New Zealand opplever en solid oppblomstring nå. Alt tyder på at viruset vil være med oss frem til godkjente vaksiner kan distribueres.

En av de som skal bistå i dette arbeidet er dagens sjef i Norges forskningsråd, John-Arne Røttingen. Denne uken fikk han jobben som global helseambassadør. Vi gratulerer og ønsker ham lykke til!

Et godt eksempel på en utnevnelse som virker fornuftig, i motsetning til Norges Banks amatørmessige ansettelse av Nicolai Tangen som oljefondets nye sjef. Kandidaten er åpenbart kvalifisert, men prosessen står til stryk og oppfattes nå som vinglete. Øystein Olsen som nok trives bedre når han kan lekse opp overfor politikerne i sin årlige tale med påfølgende middag, er i trøbbel og røde lys blinker også i Norges Bank.

Det kan være farlig å ikke velge side, blir du stående midt i veien kan du bli truffet av enhver møtende bil, sa Margaret Thatcher

Ikke vet vi om Petter Northug hadde smurt med rødt eller gult klister, men det er ingen tvil om at uka vil bli stående igjen som hans tøffeste på mange år, – og dette klisteret har han smurt seg inn i selv og det er nok ikke så enkelt å bli kvitt. Rusa eller ei!

Grønt lys har NRK fått for å selge Marienlyst og denne uken kunne de feire 60 år på lufta. Det sier litt om norsk politisk sendrektighet at vi var Europas siste land som innførte fjernsyn – såvidt foran Albania. Rikskringkaster var også et temmelig visjonært ord, og på åpningsdagen den 20. august 1960 hadde hele 16 876 vågale endringsagenter kjøpt TV-apparat. De første årene var det forøvrig kun de som bodde sør for Dovre som fikk gleden, og statskanalen sendte hele 8 timer. Ukentlig!

Vi gratulerer og konkluderer med at de som spådde at fjernsynet ville ødelegge alt, tok feil. Verdt å huske på for de som tror det er mulig å stoppe utviklingen. Teknologikreftene vi nå avdekker og tar i bruk i årene fremover åpner enorme muligheter for hva vi kan skape, hvordan vi vil leve og hvilke drømmer vi kan virkeliggjøre.

I USA har demokratene denne uken avholdt sitt landsmøte, og det er normalt litt av et arrangement med 50 000 delegater. Lite er imidlertid normalt i år, og både visepresidentkandidat Kamala Harris og Joe Biden ønsker å fremstå som ansvarlige med sine drømmer og en visjon om å gjenskape USA. I natt holdt Joe Biden sin kanskje viktigste tale og pekte på at de representerer lyset som sloss mot mørket.

Til tross for at tusenvis dør daglig og mange amerikanere trenger statlige penger for å overleve, feirer aksjemarkedet og Wall Street der borte “all time high” denne uken. Det minner litt om en slags makaber dans der det virker som ingen har hjerte til å fortelle partydeltakerne at musikken for lengst har stoppet.

Hadde Forrest Gump levd på «ordentli» ville han i dag vært en rik mann. Hans aksjer i «fruktselskapet Apple» passerte onsdag 2.000 milliarder US dollar. Verdien er nå så høy på Steve Jobs og Steve Wozniaks oppstartselskap fra 1976 at den overstiger bruttonasjonalproduktet til land som Italia, Brasil og Russland. Snart kommer Apple med nye lanseringer og aksjen har steget med over 50% de siste to årene og også Tesla stiger videre. Vi skal ikke spå om aksjekursene, men det må være lov å konstatere at virksomheter som oppfattes som innovative, belønnes med høyere verdiskapning. Det at noen får en verdsettelse som virker rusa får vi tåle!

Realiteten er at de globale mastodontene Facebook, Apple, Amazon, Microsoft og Google blir stadig mer dominerende, både i den store S&P-500-aksjeindeksen i USA og i det norske Oljefondets aksjeportefølje hvor de utgjør i underkanten av 10% av alle fondets aksjeverdier. De fem selskapene er til sammen verdt 570 milliarder kroner for Oljefondet, en økning på utrolige 233 milliarder kroner på ett år. Har disse selskapene fått lov til å vokse seg for store? Ukens ekspertkommentator professor Tor W. Andreassen fra NHH tar dette temaet opp i kronikken sin.

Ukas innovasjonsblomst går til John-Arne Røttingen, Tor W. Andreassen og NRK’s ildsjeler og endringsagenter som sloss seg frem de første årene.

Happy Friday!

PS! Neste uke avslører vi Norges 25 mest innovative virksomheter i 2020

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...