Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Om friske brøl, Bø-flyktninger og fulle barnerom!

Denne uken startet bokstavelig talt med et brøl!

Brølet kom fra NASA’s Kennedy Space Center hvor “Resilience” steg til værs på en 30 timers reise ut i verdensrommet til den internasjonale romstasjonen. Vel fremme banket de tre amerikanske og den ene japanske astronauten på døren og slapp inn til de tre som allerede var der. For oss som sitter på våre hjemmekontorer og kjenner litt på brakkesyken kan det jo være trøst å hente i det faktum at andre bor trangere og har brakkesyke på et høyere nivå. Reisen er også en hyllest til Elon Musk og hans SpaceX som viser oss alle at innovative virksomheter med en lysende visjon for øynene kan nå langt – himmelen er ikke grensen!

Spacemaker, det norske AI-selskapet som startet så sent som i 2016 steg også til nye høyder denne uken. Den NASDAQ noterte IT giganten Autodesk kjøpte selskapet for nesten 2,4 milliarder norske kroner. Hørte du godt etter er vi sikre på at det var mulig å høre et høyt gledesbrøl fra de 115 medarbeiderne som har skapt en norsk IT suksess av dimensjoner på kun fire år. Spacemaker leverer en programvare som bidrar til å visualisere eiendomsprosjekter og gjør det lettere å se konsekvensene av designvalg før det er for sent. Selv om vi gleder oss over nok en norsk enhjørningssuksess skulle vi gjerne sett at eierskapet kunne fortsatt å være norsk. Takket være et særnorsk skattesystem som straffer norske aksjonærer for å satse på norske entreprenører selger vi i altfor stor grad suksessene ut av landet. Det fasinerer oss jevnlig hvor overrasket politikere blir når de ser at deres beslutninger har konsekvenser. Vi så det også på bråket som kommer fordi noen rike nordmenn har meldt skatteflytting til Bø i Vesterålen, Norges nye skatteparadis. Årsaken er at kommunen har halvert den kommunale delen av formuesskatten og milliardærflyktningene har tatt signalet. Kudos til Bø’s politikere for å vise oss alle at politikk virker, – så får vi diskutere om det egentlig er optimalt at kommuner opererer hver for seg på slike områder en annen gang…

Et materialistisk superbrøl feier nok en gang over oss, svarte fredagstilbud fyller innboksene og florerer som snøfnugg på Valdresflya. Den fjerde fredagen i november (det er neste fredag, det!) har blitt synonymt med mer eller mindre gode tilbud her på berget, mens i Frankrike har de forbudt markedsføring av materailismens “17. mai feiring”. Den svarte fredagen som i USA er fridag fordi det er dagen etter deres store høsttakkefest fikk forøvrig navnet fordi politiet i USA slet med store folkemengder som sloss i køene på jakt etter rabatterte godbiter. Det gikk så langt at i 2012 ble to bileiere skutt i en krangel om parkeringsplass utenfor Walmart.

«Shop till you drop» som de sier der borte!

Det merkelige er at vi i Norge som jo rapper mye fra USA av en eller annen merkelig grunn ikke har tatt til oss Thanksgiving som “Over There” er en stor greie hvor takknemligheten feires og familien samles. Ideen om at familien samles er jo også litt annerledes i år, – aldri har vel så mange unge i alderen 18-29 flyttet hjem til gutte- og pikerommene som i år. Med alle boende hjemme, digitale møter i alle rom og trange kår for egentid er det fristende å erklære lydløse brøl til årets nyord. Og hvem vet, kanskje noen ønsker seg ut til en romstasjon uten både barn og ektefelle etter en overdose familiehygge de siste månedene…

Vi  minnes det gamle paret som ble intervjuet på radio og gratulert med 50 års bryllupsdag. Gubben sa ikke stort, men da intervjueren spurte den unge 75 åringen om hun noen gang hadde vurdert skilsmisse var svaret et tydelig NEI, – før hun etter å tenkt seg om lakonisk la til  – men mord har jeg av og til vurdert!

Ukas boklansering er også et globalt brøl fra Barack Obama, – og boken vil nok havne under mange juletrær i år. USA’s 44. president har skrevet to bøker tidligere, men denne boken omhandler det faktum at Amerikas forenede stater ikke lenger er spesielt forent. I stedet opplever landet en krise som har grobunn i en fundamental konkurranse mellom to motstridende visjoner av hva Amerika er og hva det burde bli, skriver 59-åringen i et utdrag som ble delt i magasinet The Atlantic forrige uke.

Mens Obama er presidentverdig og alvorlig vil Trump dessverre huskes for å ha brakt landet i vanry og gjort embedet til en trist vits. Ukens svette pressekonferanse med Trumps’ advokat Rudy Guliani føyer seg bare inn i rekken av ufrivillig komiske innslag, – vi ville også svettet om vi hadde hatt jobben med å forsvare en åpenbar psykopat som nekter å innse at han har tapt valget.

Fra Sverige og Danmark kom det interessante næringslivsbrøl denne uken. Hos søta bror er det Ericssons mektige konsernsjef Börje Ekholm som slår et slag for sin konkurrent. Han synes åpenbart lite om Trumps korstog mot kinesiske Huawei og heier på åpne markeder og fri konkurranse i et intervju i Financial Times som vitner om ekte ledelse. I Danmark er situasjonen annerledes, der kom det denne uken for en dag at dansk etterretning har hjulpet amerikanske NSA med å ulovlig avlytte og samle inn informasjon som handler om det danske valget av nye jagerfly. Dette er forøvrig nøyaktig det samme som Trump beskylder Kina å gjøre…

It takes one to know one!

Vi hørte også et brøl fra tomme tribuner der Norges nødlandslag (for et navn!) viste en heroisk innsats i bortekampen mot Østerrike i Wien onsdag kveld. Alltid  gøy og inspirerende når nye talenter og god ledelse viser hva ekte engasjement kan føre til. Som pave Johannes Paul II sa det så treffende i sin tid;  Av alle uviktige ting i verden er fotball den viktigste. Vi gratulerer!

Ukas innovasjonsblomst sendes til teamet som har brakt Spacemaker fra oppstart til enhjørningstatus på fire år, -og så håper vi de deler med norske fotballhelter og Ericsson sjefen.

Happy Friday og stay safe!

Zalando investerer tungt for å øke kvinneandelen

På tirsdag lanserte Zalando sin første årlige inkluderings- og mangfoldsrapport “do.BETTER”. Hensikten med rapporten er å være transparente og gi innsikt i selskapets arbeid for å skape et mer mangfoldig og inkluderende miljø for sine ansatte, kunder og partnere. Et av tiltakene er å investere 5 millioner euro de neste tre årene for å øke kvinneandelen innen tech-segmentet til mellom 40-60 prosent innen 2023.

Inkludering og mangfold står høyt på agendaen hos de fleste selskaper. Zalando har tatt det et skritt videre, ved å forplikte seg til å være 100 prosent åpne om sitt arbeid for en mer inkluderende arbeidsplass.

Kvinner i tech

I rapporten fremhever Zalando mangfold i tech-avdelinger som et spesielt viktig fokus-område. Kvinner utgjør 17 prosent av tech-arbeidsstokken, hvilket også er gjennomsnittet i Tyskland. Ifølge møteplassen for kvinner i tech, ODA-nettverket, ligger kvinneandelen i IKT på 29 prosent i Norge. Norge har et mål om å nå en kvinneandel på 40 prosent innen tech-segmentet. Zalando investerer nå 5 millioner euro, nærmere 55 millioner norske kroner over de neste tre årene for å tiltrekke seg, utvikle og beholde kvinner innen tech i selskapet. Andre tiltak er utvikling av kvinners interessegrupper, sponsing av utdanningsprogrammer, meningsutveksling og veiledning, samt employer branding og markedsføringsstrategier.

Kvinneandel på mellom 40-60% innen 2023

– Vi strekker oss etter å bli et mer mangfoldig og inkluderende selskap, fordi vi er overbeviste om at dette gjør oss mer konkurransedyktige i det lange løp. Å investere i mangfold er mer enn bare en forretningsstrategi, det er rett og slett det rette å gjøre. Vår visjon er å være førstevalget for mote i Europa, og vi vil inkludere alle på den reisen. Selv om vi bare er helt i begynnelsen, så viser dette at vi i det minste beveger oss i riktig retning, sier Rubin Ritter, medgründer og co-direktør hos Zalando.

Zalando’s mål er en kvinneandel på mellom 40-60% i tech-segmentet innen 2023.

Norske Spacemaker kjøpes av software-giganten Autodesk

Denne uken ble det ble det offentliggjort at det norske AI-selskapet Spacemaker kjøpes opp av amerikanske Autodesk for 2,2 milliarder kroner. I tillegg kommer selskapets kontanter og et aksjeprogram for ansatte på ca. 185 millioner kroner. 

Spacemaker, som ble startet i 2016, bruker kunstig intelligens for å optimalisere eiendomsprosjekter og bidrar til å utvikle mer bærekraftige byer og nabolag over hele verden. På kort tid har selskapet vokst til 115 ansatte fordelt på kontorer i syv land. Nå blir de en del av Autodesk, et av verdens største selskaper innenfor AEC-programvare.

Skybasert AI-teknologi

– Vi er utrolig glade for endelig å kunne dele denne nyheten! Siden 2016 har Spacemaker vært gjennom en utrolig reise, og opplevd en vekst vi aldri hadde forestilt oss. I dag markerer en ny, viktig milepæl for selskapet. Vi blir en del av en mye større, internasjonal organisasjon, som er unikt posisjonert for å raskere plassere vårt produkt i hendene på prosjektteam rundt om i verden, sier Håvard Haukeland, administrerende direktør og med-gründer av Spacemaker.

Spacemaker ble startet i 2016 og er basert i Oslo. Selskapet har utviklet en skybasert AI-teknologi som gjør det mulig for arkitekter, byplanleggere og eiendomsutviklere å optimalisere potensialet til en utviklingstomt, spesielt i tidlig fase av planleggingen. Teamet på 115 ansatte består blant annet av matematikere, systemutviklere, arkitekter, og designere.

Slår kreftene sammen

– Spacemaker er beviset på kraften som ligger i bedre innsikt og automatisering, som igjen gir designere mulighet til å teste urbane designideer på få minutter. Når vi vet at planeten vår vil få 2 milliarder flere beboere innen 2050, må utviklingshastighet og bærekraftig byplanlegging få høy prioritet. Teknologien til Spacemaker legger til rette for et skifte i hvordan vi forestiller oss og bygger byer, til fordel for både mennesker og miljøet, sier Andrew Anagnost, administrerende direktør og president i Autodesk.

På vei inn i 2020 var ikke et salg en del av planene til Spacemaker. For de tre gründerne er imidlertid klimaendringer og befolkningsvekst store utfordringer som de mener byggenæringen raskt må ta tak i. Med tanke på de globale, positive påvirkningsmulighetene som ligger i Spacemakers plattform, var grunnleggerne nysgjerrige på å lære mer om Autodesk. Særlig siden Autodesk har et verdensomspennende omfang og allerede kan vise til suksess med å drive hele bransjen fremover.

Felles muligheter

– Det er ingen hemmelighet at det har vært en god del henvendelser om selskapet vårt de siste årene. Vi har vært fokusert på vår egen strategi og brukt lite tid på å snakke med mulige kjøpere. Da Autodesk tok kontakt, bestemte vi oss likevel for å investere tid i å utforske felles muligheter. Det viste seg å være en overraskende god match. Dette oppkjøpet er et bevis på den verdien som Spacemaker kan tilføre det globale markedet, en riktig timing og ikke minst en stor honnør til vårt fantastiske team, forklarer Anders Kvåle, styreleder og med-gründer av Spacemaker.

Andrew Anagnost understreker viktigheten av den kunnskapen som Spacemaker-teamet nå vil tilføre Autodesk.

– Medarbeiderne i Spacemaker representerer noe av det beste man kan finne i teknologibransjen, og gjør en fantastisk jobb med å støtte arkitekter og utviklere innenfor urban design. Vi ser frem til å bringe hele teamet inn i Autodesk-familien. Spacemaker vil fortsette å ha sitt hovedkontor i Oslo, og skal ledes av det nåværende lederteamet med Håvard Haukeland i spissen. Vi gleder oss veldig til å utforske nye muligheter sammen som ett lag.

Digital transformasjon

Spacemaker har hatt suksess med store eiendomsutviklere, både i Norge og utenfor landegrensene. En av de er OBOS, som også kom inn som en tidlig investor. I OBOS er de glade for å høre at Spacemaker nå skal bli en del av Autodesk, og fortsette arbeidet med å transformere byggebransjen verden over.

– Eiendomsutviklere i Norge er i forkant av den digitale transformasjonen i byggesektoren. Dette resulterer i økt lønnsomhet i prosjekter, og, enda viktigere, forbedrer vår evne til å bekjempe klimaendringer med mer bærekraftig eiendomsutvikling. Utfordrere som Spacemaker er en del av denne løsningen, og det er viktig å gi dem den skalaen de trenger for å være effektive. Som en tidlig investor og bruker av teknologien er jeg utrolig glad for at Spacemaker nå slår seg sammen med Autodesk. Ekstra moro blir det se norskfødt teknologi bidra til å forvandle bransjen i global skala, sier Daniel Kjørberg Siraj, administrerende direktør i OBOS.

Muligheter for norsk teknologi

Spacemaker ser på sammenslåingen med Autodesk som en stor mulighet for norsk teknologi til å ta større plass på verdensscenen, og mener dette oppkjøpet vil være til nytte for både selskapet og norske teknologitalenter.

– Med Autodesk på laget får vi en internasjonal arena for teknologikompetanse og innovasjon fra Norge. Dette vil medføre flere spennende jobber her hjemme og muligheter for lokalt talent til å ta steget opp. Fremover skal vi fortsette å utvikle verdensledende teknologi, og dette arbeidet skal ledes fra vår base her i Oslo, avslutter Carl Christensen, CTO og med-gründer av Spacemaker.

 

 

 

 

 

Om feiring i mørketid, merkeligheter og fem musketerer

Vi er inne i mørketiden og det er mørke tider for mange. Vårens nasjonale dugnad er historie og mange steder er full sosial nedstengning igjen et faktum. Alt i et forsøk på å redde julefeiringen. Regjeringen kom denne uken med en ny kriseplan for næringslivet og denne gang er det Brønnøysund-registrene som skal sikre at støtten tilfaller de rette virksomhetene.

Dessverre er det nok mange SMB-virksomheter som risikerer permanent mørketid og kroken på døra, og det er lite å feire i novembermørket. Den eneste trøsten er at andre land har det verre enn oss. I Kambodsja måtte skolene stenge etter at Ungarns utenriksminister svinge innom en tur. Han viste seg å være en superspreder.

To karer som faktisk har grunn til å feire er Elon Musk og Richard Branson. Denne uken sendte Hyperloop One to passasjerer 500 meter avgårde i Nevadaørkenen. Turen tok litt over 10 sekunder!

Så kan man jo selvsagt spørre hva de skulle med en enveisbillett ut i ørkenen å gjøre, men det er ikke poenget. Poenget er at dette er radikal innovasjon med potensial til å endre hvordan vi flytter oss rundt.

Hyperloop er i bunn og grunn et forseglet rørsystem som ved hjelp av lufttrykk i vakuum skyter folk superraskt avgårde, omtrent slik som internposten på norske sykehus fungerte før. Ideen om en hyperloop er nemlig alt annet enn ny. Vakuumtoget eller “vactrain” ble patentert allerede i 1916 og andre peker på Robert Goddard som fikk Vactrain patentet i 1945. Det var likevel Elon Musk som satte fart på arbeidet da han etter å ha sittet i en av Los Angeles endeløse bilkøer erklærte at han startet The Boring Company. Selskapet skulle ikke egentlig være kjedelig, men borre underjordiske tunneller og installere Hyperloop vogner som fraktet oss superraskt dit vi ville uten kø.

Ingen tvil om at Elon har humoristisk sans, men det var verken Tesla, SpaceX eller The Boring Company som gjennomførte den første hyperloop-turen denne uken.

I stedet var det Richard Bransons Virgin som sendte avgårde de to forsøkspersonene Josh Giegel og Sara Luchian i en fart på 48 meter pr sekund og det snakkes nå i fullt alvor om hastigheter rundt 800 km i timen. Det innebærer i så fall en reisetid mellom Bergen og Oslo på under 50 minutter, – eller en reisetid fra Asker til Oslo sentrum på litt under 2 minutter. Gode nyheter for mange, men det gjør det jo ikke spesielt mye lettere å drive flyselskap.

Det er jo uansett ikke enkelt i disse tider. Denne uken sa regjeringen nei til å gi Norwegian nye milliarder i støtte. Ikke ansvarlig bruk av skattebetalerenes penger sa næringsministeren og vi må gi henne rett, selv om Arbeiderpartiet protesterer. Kanskje de har glemt at de i sin tid gjorde det de kunne for å ødelegge for Bjørn Kjos da han startet opp? Vi i InnoMag har fløyet mye med Norwegian, men når gjelden overstiger 40 milliarder og børsverdien vaker rundt 2 milliarder er det på tide å innse at reisen nærmer seg slutten.

Man kjøper ikke en bil til 100.000,- når det følger med heftelser for 4 millioner.

I mellomtiden har ungarske Wizz Air begynt å fly innenlandsruter i Norge. Med utenlandsk besetning uten karantene er det enkelte som frykter Corona Airlines tilstander.

Ukens mest innovative nyhet skjedde trolig i Drammen der rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har kjøpt seg inn i reklameselskapet Godt Sagt.Nyheten er spennende av flere årsaker, – ikke minst fordi vi her ser et tidlig eksempel på at to sektorer som tidligere hadde lite felles, nå går sammen for å gjøre kundenes digitale reise enklere. Vi fikk en prat med regionleder Kåre Rødssæteren i BDO Buskerud og du kan lese det interessante intervjuet her.

Ukens frekkeste merkelighet står det norske forsvaret for: De har nemlig saksøkt DNV GL for den nette sum av 15 milliarder norske kroner for tapet av «KNM Helge Ingstad». Tatt i betraktning at hele Norge fikk med seg at offiserene på broen i 18 knops fart kjørte rett inn i tankskipet “TS Sola” er det merkelige på kanten til det humoristiske at man nå ønsker å legge skylden på DNV GL som godkjente fregatten. Det må være deilig å kunne skylde på andre, sier vi.

Omtrent like frekke er den såkalte åndelige lederen Kåre Smith og hans våpendrager Bernt Aksel Larsen i Smiths venner (BCC) som denne uken ble grundig avkledt i NRK‘s Brennpunkt. Her kommer det frem hvordan de to har melket sin egen menighet med 8000 norske medlemmer for millioner av kroner og tusenvis av dugnadstimer og opptredt på en måte som er så langt unna kristne grunnverdier det er mulig å komme. Det hele viser seg å være en sekt kontrollert av to psykopater som går Trump en høy gang, og mafiametodene florerer. Merkelig at så mange lar seg lure så lenge, – og ganske trist. Kudos til NRK’s Brennpunkt for en grundig reportasje. Du finner den her.

Siden vi er innom Trump tar vi turen over til USA der de endelig har fått telt opp stemmene. Den patetiske løgneren som ikke engang er mann nok til å innse tapet fortsetter å twitre at han vant, men selv våpendragerne i FOX News er nå lei. Nå skal Trump visstnok ut på en ny turne for “å samle folket”, – vi håper amerikanere flest lar være å møte opp.

Denne uken gjorde han også alvor av trusselen om å forby den populære videodelingstjenesten Tiktok som har passert 1 milliard nedlastninger. Hans argument er at det kinesiske selskapet ByteDance som eier Tiktok bruker dataene til å forstå sine kunder bedre, eller «Kinas ondsinnede innsamling av amerikaneres personlige data», som USAs handelsminister Wilbur Ross formulerte seg. For oss høres det ut som nøyaktig det samme som NSA avhopperen Snowden avslørte for en hel verden at også amerikanske myndigheter og de fem musketerene gjør noen år tilbake i tid.

I tillegg fikk vi denne uken nyheten om at de fem musketerene Apple, Amazon, Facebook, Google og Microsoft til sammen nå utgjør nesten halvparten av NASDAQ’s totale verdi. Google og Facebook slo begge inntektsestimatene og Amazon økte med smått utrolige 37% til 96,1 milliarder dollar, og det inkluderer ikke engang tall fra Prime Day!

Ukens innovasjonsblomst går til NRK’s Brennpunkt redaksjon og Kåre Rødssætheren i BDO og Godt Sagt som tar nye innovative grep for å hjelpe kundene på den digitale reisen. Vi håper han deler buketten med Iselin Nybø som nekter å bruke våre skattepenger for å investere i noe som ikke lenger er liv laga.

Happy Friday – og stay Safe!

Rådgivere tenker nytt og spennende

– Det er tøffe tider for SMB-virksomheter landet rundt. Vi ønsker å hjelpe SMB-ledere med behov for omstilling og som er på jakt etter konkurransefordeler gjennom utvikling av forretningsmodeller og verdikjeder som håndterer bærekraft og digitalisering. I det bildet har vi i BDO et behov for et bredere tjenestespekter for å skape fordeler for våre kunder. Ny strategi og økende digitalisering er drivere for å tenke nytt, sier Kåre Rødssæteren i BDO Buskerud til InnoMag.

– Sammen skal vi skape det ledende rådgivnings- og revisjonsselskapet i vår region, fortsetter han og forklarer med det hvorfor rådgiverne i BDO kjøper seg inn i det digitale rådgivnings- og kommunikasjonsselskapet Godt Sagt i Drammen.

Lovende synergi

BDO er en norsk suksess som har vokst seg store innen revisjon, regnskap, rådgivning- og advokattjenester, med rundt 1700 ansatte fordelt på over 70 kontorer over hele landet. Internasjonalt er BDO-konsernet tilstede i 162 land, med totalt over 74 000 ansatte. Nylig meldte selskapet seg også inn i Open Innovation lab of Norway.

Nyheten er spennende av flere årsaker, – ikke minst fordi vi her ser et tidlig eksempel på at to sektorer som tidligere hadde lite felles, nå går sammen for å gjøre kundenes digitale reise enklere. Vi fikk en prat med regionleder Kåre Rødssæteren i BDO Buskerud og ba ham forklare hvordan et tradisjonelt revisjons- og økonomirådgivningsselskap som BDO, ser synergier i et digitalt rådgivnings- og kommunikasjonsselskap.

– Pandemien øker endringstakten, noe som medfører økt etterspørsel etter kvalifiserte rådgivere innen revisjon, regnskap, forretningsstøtte, digitalisering og kommunikasjon. Det er ingen tvil om at samarbeidet styrker BDO sin digitale rådgivningskompetanse og utvider tjenestespekteret. Sammen blir vi Drammensregionens største rådgivings- og revisjonsmiljø, og med et brennende engasjement for Drammensregionen er målet å bli regionens foretrukne rådgiver, forklarer han oss ivrig.

Nye digitale løsninger

– Gjennom skreddersydde, digitale løsninger og forretningsutvikling vil vi være tett på alle typer virksomheter, både regionalt og nasjonalt, forteller Rødssæteren, som understreker at kompetansen Godt Sagt innehar også bidrar til å forsterke BDOs eksisterende teknologimiljø.

– Kundene våre vil nå kunne få støtte til å forbedre alt fra sine kundereiser gjennom web- og systemutvikling, via brukeroptimalisering og design, til økt synlighet gjennom innholdsproduksjon og digital kommunikasjon, fortsetter han.

Optimistiske fremtidsplaner

Rent fysisk vil imidlertid lite forandre seg med det første. Godt Sagt AS vil bestå som selskap ut 2021, før de senere flytter sammen med BDO.

– Vi har jobbet mot dette i over ett år nå. Samarbeidet vil gi oss tilgang til mange nye kunder og spennende utfordringer, sier daglig leder i Godt Sagt, Erik Gabrielsen, som understreker at alle ansatte i selskapet skal være med videre når de blir en del av BDO.

– Sammen med BDO skal vi skape stolthet internt og eksternt gjennom et berikende fellesskap, et godt arbeidsmiljø, bred kompetanse og dyktige ansatte samlet i ett og samme selskap. Dette vil gi stor tyngde og høy konkurranseevne, i et marked med økende etterspørsel etter våre felles tjenester. Ikke minst skal vi være et attraktivt selskap med tanke på rekruttering i regionen og videre karriereutvikling, fortsetter Gabrielsen.

Til sammen teller den nye konstellasjonen rundt 100 hoder, og samlet sett har selskapene en årlig omsetning på rundt 120 millioner kroner. Målet til den optimistiske lederduoen er å øke omsetningen til 150 millioner kroner innen 2023.

Ny grønn plattform – 1 milliard kroner skal tildeles

Regjeringen bevilget tidligere i år en’ milliard kroner til oppstart av Grønn plattform. Dette er en del av regjeringens tiltakspakke som gir bedrifter og forskningsorganisasjoner i instituttsektoren støtte til innovasjonsdrevet grønn omstilling. Første utlysning er nå ute.

Det er nå klart at grønn plattform skal forvaltes av Siva, Innovasjon Norge, Enova og Forskningsrådet. Pengene skal settes raskt i arbeid hevdes det, men Grønn plattform skal handle om mye mer enn penger.

– Grønn plattform er en langsiktig satsing som gir næringsliv og forskningsinstitutter et insentiv til å satse på teknologien og løsningene som vil gi lavere utslipp og grønn vekst. Dette er et viktig tiltak som skal bidra til å skape de nye grønne arbeidsplassene som skal hjelpe Norge ut av korona-krisen, sier næringsminister Iselin Nybø.

Tildelinger over tre år

Milliardbevilgningen skal gjelde for perioden 2020-2022 og tildelingene vil skje i to trinn. I første runde utlyses forprosjekter på inntil 300 000 kroner. Hovedutlysningen vil skje på nyåret i 2021 og tildelingene her vil trolig ligge i størrelsesorden 50-150 millioner kroner og gis medio 2021.

Grønn plattform omfatter alle teknologi- og bransjeområder som kan bidra til grønn omstilling og som vil ha internasjonal konkurransekraft i lavutslippssamfunnet. Det vil være en bedrift eller et institutt som sender søknaden, men bak en søknad skal det stå solide og brede næringslivsforankrede samarbeidskonsortier som kan levere de beste prosjektene.

Omstillingsevne i norsk næringsliv

Grønn plattform skal dekke aktiviteter fra forskning til marked, enten i ett stort prosjekt eller i summen av flere prosjekter.  

– Korona-situasjonen har vist oss verdien av det å kunne snu seg rundt. Vi må bygge videre på og styrke omstillingsevnen i norsk næringsliv, sier Nybø.

Les mer om Grønn Plattform her.

Deler a vinnholdet er hentet fra en pressemelding fra Forskningsrådet

Veikart for smarte skipstransportsystemer

Nylig lanserte maritime forskningsinstitutter i Singapore og Norge et nytt veikart for smarte og autonome skipstransportsystemer. Lanseringen fant sted på SMI Forum i Singapore.

Veikartet er utviklet av to ledende maritime forskningsinstitutter i Norge og Singapore – SINTEF Ocean i Norge og Technology Centre for Offshore and Marine, Singapore (TCOMS). Andre bidragsytere er Maritime and Port Authority (MPA) i Singapore og Singapore Maritime Institute (SMI), samt Norges forskningsråd.

Veikartet er et resultat av en intensjonsavtale (MoU) som ble inngått i juni 2019 mellom SINTEF Ocean og TCOMS. Som maritime foregangsland står Singapore og Norge i spissen for å utvikle og innføre ny teknologi som trengs til å opprettholde et varig og høyt fokus på våre forsknings- og utviklingsaktiviteter, og for å opprettholde vår ledende posisjon.

Industry 4.0

Smarte skip danner en plattform for en rekke teknologier som kan bidra til å integrere og gjøre dagens transportsystemer mer intelligente. Autonome skip gjør det mulig å danne seg nye bilder av og omskape transportsystemene våre. Begge deler er nødvendige skritt på veien mot et fremtidig, bærekraftig transportsystem verden over.

Veikartet ser nærmere på innvirkningen av Industry 4.0 (autonome systemer) i skipsfartssektoren med tanke på smartere skip og havner, digital datautveksling, automatiserte prosesser, autonome skip og avansert robotteknologi. Innvirkningen er knyttet til skipets fysiske egenskaper og tekniske drift, nye arbeidsprosesser, forretningsmodeller og et nyskapende økosystem.

– Internasjonalt samarbeid er avgjørende for å kunne utvikle og lykkes med innføringen av smarte og autonome systemer, og vi er glade for å ha inngått et forpliktende samarbeid med TCOMS i Singapore på dette området, sier dr. Vegard Johansen, administrerende direktør i SINTEF Ocean.

Nye forretningsmodeller, nye markedsmuligheter og et åpent og nyskapende økosystem.

En viktig ambisjon er å skape et åpent og nyskapende økosystem som støtter opp om nye forretningsmodeller og markedsmuligheter. Prioriterte forskningsområder er smart interaksjon mellom skip, digital kompatibilitet og smarte havner. Internasjonale standarder er nøkkelelementer for å sikre like konkurransevilkår.

– Smarte og autonome fartøy vil være banebrytende i den maritime næringen, men utstrakt innføring krever internasjonale standardiseringer og avtaler, sier Ørnulf Rødseth, seniorforsker i SINTEF Ocean, og sekretær i International Network of Autonomous Ships.

Neste generasjons bærekraftige skipsfart

Den nye avtalen forlenger den eksisterende MoU-avtalen mellom Singapore (MPA) og Norge (Norges forskningsråd) om marin og maritim forskning og utvikling. Det viser viktigheten av autonomi i Singapores og Norges maritime strategier, og gjenspeiler de to landenes ambisjon om å spille en ledende rolle i neste generasjons bærekraftige skipsfart.

– Storskala laboratorier vil være avgjørende. Operasjoner i hardt vær, kompleks manøvrering og intrikate maskinvaresystemer testes i et kontrollert miljø, og deretter i full skala, sier professor Chan Eng Soon fra TCOMS og Øyvind Hellan i SINTEF Ocean i en felles uttalelse.

 

Gode innspill sikrer økt innovasjonskraft

Høsten 2019 ble kommunedelplanen for ny E18 Dørdal-Grimstad vedtatt. 14 oktober i år gikk høringsfristen for innspill til oppstart av reguleringsplanarbeidet for den prioritere strekningen E18 Dørdal-Tvedestrand ut. Da hadde det kommet inn mer enn 200 innspill, hele 190 av disse via en digital medvirkningsportal.

COWI AS skal utarbeide reguleringsplanen for Nye Veier, og arbeidet er organisert i et interkommunalt plansamarbeid med seks berørte kommuner. Den digitale medvirkningsportalen for prosjektet er etablert for å skape en informasjonskanal om arbeidet og for å gjøre det mulig å komme med innspill i høringsperiodene. Den digitale plattformen sikrer dermed nyttig interaksjon mellom Nye Veier og berørte innbyggere.

Viktig medvirkning

– Medvirkning er en stor ressurs i planarbeidet. Det er gledelig at det har kommet mange innspill til reguleringsplanarbeidet. Det hjelper oss politikere å fatte vedtak på et bedre grunnlag, sier Per Kristian Lunden, ordfører i Risør og styreleder i det interkommunale plansamarbeidet for E18 Dørdal-Grimstad.

Nye Veier og deres rådgivere har utarbeidet en oversikt over alle innspillene og jobber nå med å gå gjennom alt som har kommet inn. Det vil bli holdt en ny formell høringsperiode når selve forslaget til reguleringsplan legges frem våren 2021.

Lime første av sitt slag til å nå 200 millioner kjøreturer

Mikromobilitetsselskapet Lime er blant verdens ledende operatører av elektriske kortdistansekjøretøy. 27 oktober i år registrerte selskapet 200 millioner gjennomførte kjøreturer. 

Lime’s visjon er å begrense bruken av personbiler for kortdistansetransporter gjennom delte elektriske sparke- og tråsykler. Slik vil de bidra til en renere og sunnere planet.

I rask vekst

27 oktober i år ble selskapet det første av sitt slag til å registrere så mange som 200 millioner kjøreturer. Det raskt voksende selskapet brukte 13 måneder på å logge de siste 100 millionene. Det er omtrent dobbelt så fort som de første 100 millionene til tross for en sterk nedgang i den globale etterspørselen under korona-toppen.

– Denne milepælen er et testament på den unektelige populariteten av delte elektriske kjøretøy og den store mengden latent forespørsel som vi fremdeles trenger å møte, sier Wayne Ting, CEO i Lime.

For å feire milepælen vil Lime Prime være gratis ut november.

Tryggere reise

Lime møter et stort behov for alternativ transport i byer der mange unngår å forflytte seg med kollektivtilbudet. I stedet velger mange elektriske kjøretøy som gjør det mulig å holde avstand og forflytte seg i frisk luft.

Tidligere i oktober annonserte Lime sin nye transportplattform der samtlige av selskapets transporttilbud skal samles for enkel brukervennlighet. Annonseringen omfattet også nye “Wheels” – et elektrisk scooter-alternativ der du kan sitte mens du kjører.

Miljøvennlig transport

Med 200 millioner elektriske kjøreturer har Lime bidratt til en sterk reduksjon av karbonutslipp. Lime-kjørere er direkte ansvarlige for å erstatte mer enn 50 millioner bilturer, og dermed har de til sammen forhindret et utslipp på omtrent 18.000 tonn.

Lime har etterhvert etablert seg i store deler av verden, med de siste tilskuddene i byer som Wien, Praha, København, Sydney, Roma, Milano, Incheon i Sør-Korea og en rekke tyske byer. Lime opererer dermed totalt i mer enn 120 byer og i mer enn 30 land på 5 kontinenter.

Lime vil fortsette å utvide sykkel- og sparesykkelmulighetene til nye byer, og arbeide med nye måter å tilby kjøreturer opptil 8 km, sier Ting.

 

 

Skal utvinne litium ved bruk av avanserte nanomaterialer

ProfMOF AS, en teknologibasert start-up fra Universitetet i Oslo, har inngått et partnerskap med det amerikanske teknologiselskapet EnergyX. Sammen skal de forbedre utvinningsprosessen av litium fra saltsjøer ved hjelp av avanserte nanomaterialer som aldri har før har blitt brukt.

EnergyX har fokus på bærekraftige innovasjon innen blant annet litiumutvinning og batteriteknologi. Målet med partnerskapet er at litiumutvinningen skal bli mer effektiv og dermed produsere billigere batterier. Dette skal partene oppnå ved bruk av avanserte nanomaterialer, såkalte metallorganiske rammeverk (MOF), nanoporøse tredimensjonale strukturer.

Fremste i sitt felt

ProfMOF ble grunnlagt på Universitetet i Oslo og er verdens ledende innen forskning og utvikling av MOF-materialer og applikasjoner. Selskapet produserer og leverer disse, og med nesten to tiår bak seg med forskning og utvikling, er ProfMOF-temaet de fremste ekspertene i sitt felt. Grunnlegger av selskapet, professor Karl Petter Lillerud, oppfant den viktigste og mest siterte MOF-en i verden, UiO-66.

ProfMOF har også med seg teknologioverføringsselskapet Inven2 og Kongsberg Innovasjon på eiersiden. Ideen til ProfMOF og EnergyX er å benytte MOF-materialer under utvinningen av litium for å separere litiumet fra andre ioner. MOF-er kan nemlig designes og utvikles slik at de trekker ut rene litium-ioner og lar andre ioner slik som natrium, kalium og kalsium, forbli i løsningen. Dette gir en helt ny, effektiv og mer miljøvennlig prosess enn det som brukes i dag.

Mer effektivt og mer miljøvennlig for mindre penger

– Metallorganiske rammeverk vil spille en enorm rolle i overgangen til en mer effektiv og bærekraftig industrisektor, sier Karl Petter Lillerud, CTO i ProfMOF. MOF-materialer har egenskaper som vi aldri har sett før og vi ønsker å samarbeide med selskaper vi mener kan bruke teknologien til å gjøre en forskjell.

I dag bruker man i gjennomsnitt 18 måneder på å utvinne litium fra saltsjøer til ferdig produkt. Med teknologien til EnergyX og ProfMOF kan prosessen gjennomføres på kun 1-2 dager. Dette vil kutte kostnadene med opptil 50 prosent, i tillegg til å gjøre prosessen mer miljøvennlig og gi oss billigere batterier.

Pressemelding, ProfMOF. 

 

Om banansplitt, burgerking og borgerlig splid!

Ukas store begivenhet er uten tvil valget i den nye bananrepublikken USA. To dager etter kaosvalget er det åpenbart for de fleste at Biden burde bli den nye presidenten. Han oppfører seg i det minste presidentaktig.

Donald Trump og hans indre krets virker mer oppsatt på å rive ned demokratiet enn å trygge de demokratiske verdiene. Det er trist å se han skli rundt på ulogiske bananskall og klage om at valget er stjålet, falskt og systemet korrupt. Skikkelig bananrepublikk retorikk!

Avstanden mellom de som teller stemmer og de som kontroller er visstnok så stor at de må bruke kikkert, hevder Donald svært lite presidentaktig.

Resultatet ser ut til å bli et splittet USA med borgere som griper til våpen. Noen for å true, andre for å beskytte seg. Det er ikke noe godt tegn, og spesielt ikke i et land der våpenbutikkene melder om rekordsalg. Et trist signal om at betegnelsen bananrepublikk fortjenes!

I North Carolina førte valget til at den 25 årige Madison Cawthorn ble stemt inn i kongressen, han blir yngstemann der. Dette skjer til tross for at 25-åringen i fjor stolt la ut bilder fra sitt besøk på Hitler’s slott, Ørneredet og viser klarer nynazistiske trekk. Nok et trist signal!

Vi er nå er i den surrealistiske situasjonen at presidenten i USA saksøker valgmyndighetene, men kun i de delstatene han har tapt. Dessuten har Twitter nå sett seg nødt til å sensurere Donald’s kvitringer. Mer og mer tyder på at Donald burde eskorteres rett fra det hvite hus og inn på lukket avdeling. For skikkelig å understreke bananstempelet var dette uken USA offisielt forlot Paris-avtalen om klimaendringer. Trist!

I skyggen av presidentvalget har California stemt frem det som kalles Prop 22, der Uber og andre gig økonomiaktører fikk gjennomslag for et forslag som norske LO nok ikke ville heiet på. Konkret innebærer Prop 22 at alle som jobber deltid i Uber og andre GIG økonomi selskaper nå oppfattes som selvstendige næringsdrivende. Samtidig sikrer forslaget sjåførene fordeler som helsetjenester, arbeidsulykkes-forsikring og en minimumsgaranti som er 120% av minstelønnen. Et viktig signal om endring!

Det handler jo ikke bare om bananer, ukas mest oppsiktsvekkende annonse står Burger King for i en annonse der de oppfordrer sine kunder til å handle fra sin største konkurrent McDonalds… Høres jo ikke akkurat smart ut, men se selv – det er i hvertfall temmelig kult gjort, nesten presidentaktig…

Gal markedsføring eller genial – hva synes du?

Her hjemme på berget er det stadig lengre mellom de fysiske møteplassene og langt tettere mellom de digitale treffene. Onsdag var professor Tor W. Andreassen gjest i Open Innovation Lab of Norway’s populære MasterClass sesjon. Meldingen fra professoren i tjenesteinnovasjon var krystallklar;

Du skal være mer enn gjennomsnittlig dum for ikke å se at økt innovasjonskraft fører til høyere kundelojalitet!

Venstre’s mangeårige leder Trine Skei Grande leverte denne uken sin bok om hva som egentlig skjer i politikken, og det er flere nøkkelpersoner i norsk politikk som ikke kommer spesielt gunstig ut av det. Hele det borgerlige samlingsprosjektet blir grundig avkledt og spliden kommer frem, sier de som har lest boka. Vi minnes Mark Twain som også skrev sine memorarer. Han la dog inn som betingelse at de først skulle utgis 100 år etter hans død, – for ikke å sverte de som fortsatt levde. Respekt!

Samme mann sa også: It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Det er ikke bare Trump og Grande som må forlate sine stillinger, også toppsjefen i vår kollega Dagens Næringsliv melder sin avgang knappe to år etter at hun begynte. Det mest overraskende er nok begrunnelsen som sier en del om at DN ikke akkurat har blitt kvitt hierarkiske utfordringer. Jeg ønsker større nærhet til den operasjonelle driften enn jeg har hatt som konsernsjef i NHST sier Hege Yli Melhus Ask i en pressemelding. Høres ut som avstanden er så stor at hun kunne trengt en kikkert, hun også.

La oss avslutte ukas oppsummering med å ta av oss skyggelua for tennisikonet Rafael Nadal som denne uken vant sin Tennis Match nummer 1000 på topp plan, – en bragd som har tatt ham 18 år og plasserer ham på lik linje med Jimmy Connors, Ivan Lendl og Roger Federer. Gratulerer!

Ukas innovasjonsblomst går til Twitter som tør å sensurere USA’s president, samt professor Tor W. Andreassen som tør å være tydelig på at norske ledere må prioritere kundeorientert innovasjon høyere.

Happy weekend – og stay safe!

 

Om skumle tall, supre tankeledere og skremmende tider!

Denne uken avsluttes med overgangen til ny måned, kinesiske ledere har lansert sin nye 5 års plan, Uber får en ny sjanse i Norge og vi er kun dager unna både Haloween og et USA valg der de som lever av slikt peker på at vi får en ny president. Faste lesere vil vite at vi er overbevist om at det vil være bra!

Valgresultatet i USA påvirker oss alle, enten vi liker det eller ei, og det handler om både liv, helse og verdens aksjekurser. Trump proklamerte tirsdag nok en gang at pandemien er over (Utalelsen om at Trump hadde fått slutt på pandemien var listet som det første punktet på en pressemelding fra det hvite hus med tittelen “Science and Technology Accomplishments from First Term”) Sannhetsvitnet var uavhengig nok hans kone Ivanka Trump. HURRA, imidlertid skremmer statistikktallene mer enn de skumleste Haloween kostymene. Med drøyt ni millioner registrerte smittetilfeller og 232.084 koronadødsfall er USA faktisk det landet i verden som nå er hardest rammet av pandemien. Det innebærer utrolig nok at det nå daglig dør flere mennesker i USA grunnet Trumps manglende evne til å håndtere pandemien enn 11. september angrepet på Twin Tower bygningen i 2001. At han likevel risikerer og vinne et gjenvalg sier dessverre mye om det amerikanske grunnfjellet. Det er nesten så vi må klype oss i armen!

Norges Fotballforbund har åpenbart samme forhold til realiteter som dumme Donald, annerledes klarer vi ikke å tolke deres offisielle rasismestatistikk som kan vise til hele 25 overtramp de siste 10 år. Alt tyder på at ledelsen åpenbart holder seg langt unna enhver fotballbane, – det er så vi må klype oss i armen igjen. Alle som har overvært en fotballkamp, vet at terskelen for rasistiske tilrop er lav, men det gjelder jo enten spilleren er svensk, mørkhudet eller fra Hokksund.

Når sant skal sies, og det skal det jo – skal du ikke bevege deg langt unna apeberget til Vålerenga før du beskyldes for å være bonde. Hver gang Lillestrøm våger seg innom lyder en av apebergets favorittsanger lyrisk nok; “Øl og vold, øl og vold! Skamslåtte bønder!”

Apeberget har forøvrig en viss tradisjon med å drive med apestreker, i 1988 opplevde den mørkhudede fotballspilleren Caleb Francis at medlemmer av VIF-Klanen kastet bananer etter ham så utviklingen går jo i hvert fall rett vei.

Her hjemme har vi heldigvis en statsminister som forholder seg til reelle tall og mandag sparket Erna Solberg og Johan H. Andresen i gang Sosent-konferansen 2020. Det ble et tankevekkende webinar med flotte talere som har turt å tenke nye tanker om inkludering og fordomsfri rekruttering. Blant de som imponerte var Vibeke Reiling fra Fürst, Thorfinn Hansen i Simployer, Bjørn Erik Tangen i Møller Medvind og Chris Tømmervold. Vi håper NAV fikk med seg seansen, for det var tydelig at de 33 milliardene statsetaten årlig bruker på arbeidstiltak ikke treffer bedre enn at NAV ville hatt godt av en time med disse endringsagentene.

Onsdag morgen var det duket for en ny stor opplevelse da Equinors radikale innovasjonsguru Steinar Wasa Tverlid inntok skjermen som MasterClass instruktør på Open Innovation Lab of Norways populære webinar. Over 120 av Norges ledende innovatører fikk høre en av landets ledende tankeledere innen innovasjonsfeltet påpeke at alle som tror at radikal innovasjon nødvendigvis koster millioner og tar år, tar feil!

Alle kan få det til, hvis de lærer seg noen teknikker og verktøy og finner seg noen gode lag å spille på!

I den ferske boken “Radical Innovation – Everybody can if they know how” går Steinar i dybden på den systematiske tilnærmingen han og de andre endringsagentene i Equinor benytter når de går løs på de radikale innovasjonsutfordringene i Norges største selskap. Vi har lest boken og du kan lese saken her.

En annen tankeleder som denne uken brukte stortrommen var John Marcus Lervik i Cognite. Han var denne uken vertskap for et virtuelt tankeledertreff som inkluderte innovative ledere på tre kontinenter, inkludert store navn som Bernard Looney (adm.dir., BP), Øyvind Eriksen (konsernsjef, Aker ASA) og sjefen i Boston Robotics for å nevne noen.
– Verden står ved et teknologisk, økonomisk og miljømessig veikryss og industrien befinner seg fortsatt flere tiår bak, men de beste har våknet og innsett at vi er på vei mot en mer innovativ, datadrevet og bærekraftig fremtid, sa Cognite sjefen.

I Kina er det nå offisielt at Ant Group, Alibaba‘s finansielle arm vil gå på børs i neste uke i det som vil bli verdens dyreste IPO. De har valgt børsene i Hong Kong og Shanghai, – et nytt signal om at tyngdepunktet beveger seg østover.

KPMG annonserte denne uken sin årlige globale HR-undersøkelse og der leser de tall annerledes enn Trump og Fotballforbundet.  Over 1300 HR-sjefer fra 56 land deltok i KPMGs HR Pulse Survey 2020 som konkluderer med at arbeidsstyrken vil endre seg dramatisk de neste to årene, og mangel på kompetanse vil bli det største hinderet for vekst. HR-ledere må tenke nytt og endre måten å jobbe på for å møte endringer og nye utfordringer etter pandemiens utbrudd. Du kan lese saken her.

Ukas innovasjonsblomst går til tankelederne John Marcus Lervik, Steinar Wasa Tverlid og arrangørene bak Sosent konferansen 2020. Vi gratulerer og ønsker alle våre lesere en energigivende og trygg helg!

 

Nye krav til lederskap og kultur i kjølvannet av COVID-19

En KPMG-undersøkelse viser at norske arbeidsplasser gjennomgår dyptgripende og varige endringer av lederskap og kultur som følge av pandemien. – HR sitter med nøkkelen til nye arbeidsformer i en hverdag med hjemmekontor, fjernledelse og digital samhandling, sier KPMG-ekspert. 

KPMG gjennomfører for 22. året på rad sin globale HR-undersøkelse, i år representert ved nesten 1300 ledere. 2020-utgaven ser spesielt på konsekvensene av COVID-19 for HR-funksjonen, ledelse og medarbeidere.

Arbeidsstyrken vil endre seg dramatisk de neste to årene, og mangel på kompetanse vil bli det største hinderet for vekst. Det mener de over 1300 HR-sjefene fra 56 land som deltok i KPMGs HR Pulse Survey 2020. HR-lederne mener selv at HR-funksjonen må tenke nytt og endre måten å jobbe på for å møte endringer og nye utfordringer etter pandemiens utbrudd.

Økt tillit og større handlingsrom

Forvaltningen av selskapets menneskelige ressurser har med pandemien blitt virksomheters viktigste prioritering, og har for alvor landet på toppledelsens bord som en sentral del av risikostyring og beredskap. HR-avdelingens bidrag og endrede rolle de siste månedene har ifølge KMPG gitt økt tillit og større handlingsrom, og har samtidig skapt større forventninger til HR om å akselerere transformasjon av HR-funksjonen og resten av organisasjonen.

Mens HR-lederne i 2019 var mest opptatt av å være en pådriver og tilrettelegger for at kulturen understøtter strategi (49 %), forvalte ansattopplevelsen (41 %) og legge til rette for verdiskapning i organisasjonen (38 %), er 2020 året hvor HR har måttet ta nødvendige grep og passe på at:

  • medarbeiderne har det bra og kan løse sine oppgaver på en effektiv måte (49 %)
  • lederne utvikler ny kompetanse og ferdigheter som støtter fjernledelse (38 %)
  • kulturen fremmer et digitalt tankesett, virtuelt arbeid og en mer dynamisk og fleksibel arbeidsmodell (34 %)

Må omskolere arbeidsstyrken – og seg selv

HR-lederne forventer at tilnærmet 4 av 10 ansatte vil fortsette å jobbe hjemmefra eller fra andre lokasjoner enn kontoret de neste 1-2 årene. I følge undersøkelsen planlegger hele 92 prosent av nordiske topplederne å nedskalere kontorlokalene, en beslutning som vil gi varige endringer i arbeidslivet og resultere i utstrakt, permanent bruk av hjemmekontor og distansearbeid.

Lederrollen pekes på som helt avgjørende for å lykkes i en slik hverdag, og rollen tillegges nye arbeidsoppgaver og forventinger. HR—lederne mener i tillegg at om lag 35 prosent av arbeidsstyrken må omskoleres. For å utstyre lederne med den nødvendige kompetansen investeres det nå mer i utvikling av ledelseslaget i organisasjonen.

Investering i digital læring

– For virksomhetene innebærer COVID-19 betydelige investeringer i digital læring og verktøy som nanolæring, webinarer, tilpasset læring og erfaringsutveksling. Smidighet og evne til å ta pulsen på organisasjonen og raskt utvikle læringsmoduler tilpasset konkrete behov og den enkeltes læringsstil og forkunnskaper, blir viktig for å sørge for rett kompetanse og motivasjon, forteller Ove-Mathias Lind, Director i KPMGs rådgivningsavdeling People and Change.

Dette krever at HR-avdelingen selv har ferdighetene som trengs og kan prioritere innsatsen mot tiltak som løfter digital læring og samhandling, utvikling og forvaltning av ny kompetanse.

HR har under COVID-19 vært i beredskapstilstand, men må nå omstille seg for å møte nye krav og utfordringer i kjølvannet av pandemien. HR sitter med nøkkelen til nye arbeidsformer og hvordan ansatte og ledere skal trenes og utvikles videre. De må også bidra til å finne nye løsninger på hvordan medarbeidere skal jobbe kreativt og tverrfaglig i konstellasjoner og digitale møteforum som gjør at de kan bygge videre på hverandres ideer og skape innovasjon, sier Lind.

Teknologi frigjør tid

18 prosent av nordiske HR-ledere sier at de vil prioritere å styrke kompetanse og ferdigheter innen data og analyse. Kun 12 prosent av de globale HR-lederne sier det samme. En av de sentrale gevinstene av å lykkes på området vil være at man i mye større grad kan koble sammen «people- data» med «business performance-data», og på den måten få koblet investeringer i de ansatte mot reell forretningsmessig verdi.

– HR har nå en unik mulighet til å transformere funksjonen og redefinere av hva HR skal gi av verdi til virksomheten. De ansatte står i sentrum i denne tankegangen. I det nye endringsklimaet HR nå befinner seg i ligger det store muligheter til å redefinere ambisjoner og mål for hvordan de menneskelige ressursene i selskapet skal forvaltes og utvikles. Det ligger store muligheter i bruk av nye verktøy og teknologi, forklarer Lind.

Pressemelding, KPMG.

Se nøkkelfunn, les mer og last ned rapporten her.

IKEA kjøper tilbake gamle møbler

Hvis du har et gammelt IKEA-produkt du ikke lenger bruker, kan du nå levere produktet tilbake til IKEA. For første gang i sin 77-år lange historie vil IKEA i 27 land tilby å kjøpe tilbake opp mot ti år gamle møbler for å selge dem på nytt.

– Vi ønsker å tilby våre kunder bærekraftige løsninger for møbler de ikke lenger bruker, selv om de er gamle. Derfor lanserer vi nå tjenesten «IKEA kjøper tilbake» der du kan levere møbler som er opp til ti år gamle tilbake til IKEA og få et gavekort i retur, sier administrerende direktør i IKEA, Clare Rodgers.

Slutt på dynga

Vi vet at mange fullt brukbare IKEA-møbler ender på dynga og det vil vi ha en slutt på. Denne nye tjenesten er et viktig steg på veien for å gi kundene våre større muligheter for å leve et mer bærekraftig liv hjemme, samt mot å skape et sirkulært og klimapositivt IKEA innen 2030*, fortsetter hun.

Alle som gir tilbake et gammelt IKEA produkt vil motta et gavekort. Avhengig av tilstanden til møblene som handles inn, kan gavekortet være verdt så mye som 50 prosent av den opprinnelige prisen. Det er noen restriksjoner på hva som kjøpes tilbake, og dessverre tar vi ikke imot senger eller sofaer. Alle som vil gi tilbake møbler, må fylle ut et skjema som ligger på våre nettsider før de kommer til varehuset. Les mer om dette her.

100% fornybare eller resirkulerte møbler innen 2030

IKEA ser også på sin egen verdikjede, og har stort fokus på å å designe produkter på en måte som gjør de enkle å reparere og resirkulere. I tillegg skal alle IKEA-produkter lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030.

Møbelproduksjon og bruk av møbler står for ca. 45 prosent av de totale globale karbonutslippene, og tjenester som dette representerer en mulighet til å håndtere overforbruk og innvirkningene det har på klimaendringer.

* Å bli klimapositiv handler om å redusere mer klimagassutslipp enn hva IKEA-verdikjeden slipper ut. IKEA vil eliminere klimagassutslipp i tråd med Paris-avtalen. Les mer om IKEA-forpliktelsen her.

Vi gjør oppmerksom på at innholdet er hentet fra en pressemelding fra IKEA

Posten med ny markedsplass for lokale butikker

Som InnoMag skrev om allerede i august kan du nå plukke Oslos beste matvarer fra lokale butikker og få alt brakt hjem til deg på døren via en leveranse fra Amoi, Postens nye markedsplass på nett.

Finn en hummer eller en fjellørret fra Vulkanfisk, og en indrefilet av lam eller storfe fra Annis Pølsemakeri. Så kan du legge ved en Fjellost eller et Fenalår fra Ost & Sånt, og din favorittkaffe fra Tim Wendelboe. Til slutt kan du velge et lokalbrygget øl fra Grünerløkka Brygghus.

Dette er noen eksempler på gourmetprodukter det er mulig å få brakt hjem på døren i en og samme leveranse. Amoi, den nye digitale markedsplassen som er etablert av Posten, skal gjøre det enklere og raskere å både kjøpe og selge gourmetprodukter fra små produsenter og ikke minst få de enkelt og raskt levert hjem på døren.

Spesialprodukter levert på døra

– Amoi gjør jobben for deg med å dra til spesialforretningene og hente varene. Etterpå bringer Amoi varen hjem til deg. Enklere blir det ikke, sier Jimmy Rhodin, ansvarlig for Amoi i Posten.

Bestilling skjer via amoi.no, og varene leveres samme dag, dagen etter eller når du selv ønsker. Les mer om Amoi her.

Levering av varer har hatt et stort oppsving de siste månedene. Det gjelder også kolonialvarer. Med Amoi blir det mulig å velge produkter fra små lokale butikker  innenfor en rekke ulike spesialistområder.

Mulig oppskalering

– Dette er et prøveprosjekt med åtte kvalitetsleverandører i Oslo. Alle som bor i hovedstaden og flere av kommunene rundt kan benytte tilbudet. Basert på de erfaringene vi nå gjør oss vurderer vi å skalere opp konseptet og utvide løsingen til andre steder i Norge og Sverge, sier Rhodin.

Følgende butikker er med på Amoi:

  • Mølleren Sylvia
  • Vulkan Fisk
  • Ost & Sånt
  • Åpent Bakeri
  • Sverre Sætre Konditori
  • Annis Pølsemakeri
  • Grünerløkka Brygghus
  • Tom Wendelboe

Vi i InnoMag mener dette viser at Posten Norge forbereder seg på Amazon’s inntreden på det norske markedet og tror løsningen vil kunne hjelpe mange små spesialbutikker i en tøff Covid 19 preget virkelighet

Radikal innovasjon – alle kan hvis de vet hvordan

Radikal Innovasjonsguru Steinar Wasa Tverlid fra Equinor på Brygga i Bergen sammen med InnoMag's redaktør

– Alle som tror at radikal innovasjon nødvendigvis koster millioner og tar år tar feil!

Kraftsalven kom fra Equinors radikale innovasjonsguru Steinar Wasa Tverlid da han denne uken var MasterClass instruktør på Open Innovation Lab of Norway’s populære webinar. Over 120 av Norges ledende innovatører fikk høre en av landets ledende eksperter på radikal innovasjon.

Med bakgrunn fra Hydro og med en doktorgrad i aluminiumekstrudering fra NTNU i bagasjen leder han et av Radical Innovation teamene i Equinor, og har selv vært med i Open Innovation Lab of Norway siden 2017.

Alle kan få det til, hvis de lærer seg noen teknikker og verktøy, og finner seg noen gode lag å spille på, legger han til

Steinar Wasa Tverlid har nylig skrevet boka “Radical Innovation – Everybody can if they know how” som tar for seg den systematiske tilnærmingen han og de andre endringsagentene i Equinor benytter når de går løs på de radikale innovasjonsutfordringene i Norges største selskap.

Boka er en praktisk guide, full av gode råd og konkrete erfaringer og på flere områder er meldingen helt annerledes enn man skulle tro. Deltagerene på MasterClass sesjonen fikk møte en engasjert endringsagent. Hør bare her;

– Slik jeg ser det, er det mye penger å spare ved å holde innsatsen på et økonomisk lavt nivå, samtidig som effektene kan bli svært store.

– Radikal innovasjon krever ikke heltidsansatte, det er vel så bra å bruke de beste talentene noen få timer i uka.

– Vi jobber i en krevende bransje og radikal innovasjon er krevende, men den viktigste egenskapen er nok nysgjerrighet og optimisme, forteller Steinar.

For en stor aktør som Equinor er det krevende å jobbe med radikal innovasjon – og Steinar og hans team har bygget opp området over mange år. I samtalen kom det frem at mye handler om å få på plass en solid metodikk og kjøre gode workshops der de egentlige ekspertene blir utfordret på å tenke kreativt.

– I 2019 kjørte jeg 34 workshops i tillegg til de ukentlige møtene i min egen radikale gruppe, smiler Steinar og sier at de blir fortsatt bedre for hver gang.

– I år har ett av fremskrittene naturlig nok blitt å digitalisere produktene. Det har gått overraskende bra selv om det jo ikke er helt det samme som å være i samme rom.

– Min rolle er primært å være fasilitator, – målet er å hente ut det beste i alle de ulike deltagerne og få frem gode kreative svar. Det betyr at vi av og til også spøker litt og ler av egne feil og mangler. Dette arbeidet har lært meg at det nok er lett å snakke om innovasjonskultur, men vanskeligere å få det til i praksis.

– En innovasjonsprosess er en godt planlagt prosess som handler om systemer og kunnskap. Det er lite magi og tryllestav og mye godt samarbeid som ligger bak våre resultater, avslutter han.

 

Neste ekspert ut i OIL Masterclass webinarserien fra Open Innovation Lab of Norway, er professor i innovasjon på NHH Tor W. Andreassen. Du kan lese mer om det arrangementet her.

MasterClass sesjonene er et digitalt tilbud til medlemmene hvor ledende internasjonale eksperter fra sitt fagfelt inviteres inn for å dele innsikt i viktige problemstillinger som innovasjonsledere møter. På de tre MasterClass webinarene har så langt over 340 deltagere deltatt.

 

Hva gjør du når lederen lider av endringsvegring?

Ukens kronikk: Ledere er kulturbærere – hva om de har endringsvegring?

Svært mange av dagens ledere ble ansatt nettopp fordi de understøtter verdien om kontroll og byråkrati. De er for eksempel faglige dyktige, analytiske, veloverveide, etterrettelige og systematiske. Få er digitalt innfødte. Disse lederne skal nå lede og være rollemodeller for en kultur som verdsetter tverrfaglighet og kreativitet. De skal tilrettelegge for smidighet, lov til å teste og feile, innovasjon, faglig fellesskap og arbeidstakere med en større faglig tyngde enn dem selv.
Ledere som kanskje selv føler motstand mot endring og frykt for å mislykkes, må være rollemodeller og kulturbærere for det nye. Denne utfordringen har blitt tydeligere under korona-perioden; ledere som har behov for kontroll og tett oppfølging har måttet gi slipp, vise tillit, oppmuntre til selvledelse og belønne og motivere til positiv atferd gjennom en skjerm. Det å få disse lederne til å lykkes når fjernledelse skal være en del av kulturen, krever psykologisk trygghet i ledergruppene, opplæring i ferdigheter og ny kompetanse i tråd med ledernes behov og gjerne individuell coaching. Det å skape verdi av visjonen, krever at ledergruppene er samkjørt om «hvorfor», «hva» og «hvordan» og at de klarer å formidle en felles historie (som må være sann) til organisasjonen og til sine medarbeidere. I tillegg krever det at de finner en form der de er tett nok på sine medarbeidere til å vite hva de opplever som viktig og hva som motiverer dem til å gjøre en god jobb.

«Don’t focus on culture because culture is a bottomless pit and can be a big waste of time. Just get your people involved in working on the solution to your business problem.
– Edgar Schein

Medarbeiderne må involveres

Mennesker motiveres av mestring, selvstendighet, gode relasjoner og opplevelsen av å ha en meningsfull jobb. Dette viser seg å være universelle funn. For å treffe med endring og utvikling, må ledere spille på lag med medarbeiderne, kjenne dem, vite hva de er opptatt av, og prioritere tiltak i tråd med medarbeidernes behov. En måte å få tilgang til denne informasjonen er å gjennomføre en verdikartlegging. Ansatte bes velge verdier fra en liste for å beskrive det de synes er viktigst i livet. Deretter velger de hvilke verdier de synes best beskriver organisasjonens kultur i dag, og til slutt hvilke verdier de synes beskriver ønsket kultur. Aggregert, kan dette gi et verdifullt grunnlag til diskusjon og prioritering av aktiviteter. Alle ansatte kan delta i kartleggingen og med et representativt, og heterogent utvalg, for å få frem ulike meningsytringer og perspektiver, som deltar i påfølgende dialogmøter, vil medarbeiderne oppleve å være delaktig i kulturutviklingen. Det kan utgjøre forskjellen mellom de organisasjoner som lykkes med kulturen i praksis, og de som beholder ønsket kultur «på papiret».

Tenk stort, men start i det små

Å jobbe med kultur er komplekst fordi det må tilpasses en organisasjon i endring. Styringsmodellen bør gjøre det mulig å justere kursen og skape reell verdi. En smidig tilnærming kjennetegnes av et langsiktig perspektiv, med tiltak som understøtter organisasjonens strategi og mål, men der det daglige arbeidet fokuserer på resultater på kort sikt og evalueres jevnlig. Data innhentes for å kunne måle fremdrift og retning. Prioriteringer gjøres fortløpende og prosesser justeres underveis. En slik tilnærming forutsetter en stor grad av fleksibilitet, tilpasningsdyktighet og evne til å leve med det usikre. Slike egenskaper er helt nødvendige i en verden der utviklingen skjer uforutsigbart og eksponentielt. Slik verden er i dag, er våre verdier vårt viktigste kompass. Det å tilrettelegge for en kulturutviklingsprosess som strekker seg mot organisasjonens visjon, strategi og mål, samtidig som den baserer seg på medarbeidernes grunnleggende verdier, er trolig en oppskrift på å lykkes.

NB! Vi gjør oppmerksom på at ukens lederkronikk er ført i pennen av Per-Egill Frostmann, kjent norsk forfatter og spesialist i transformasjons- og situasjonsbestemt ledelse.

Den 25. november er invitert som MasterClass vert på Open Innovation Lab of Norway’s MasterClass om hvordan vi bygger innovasjonskultur, se mer her.

Om ettervirkninger, elleville eventyr og et trist endelikt!

Nok en uke nærmer seg helg og med kun to måneder igjen til jul er de første julegatene allerede observert og snart kommer julesangene til manges glede og noens fortvilelse. Årets julebordsesong vil unektelig preges av CoVID 19 virus-ettervirkninger, noe som nok vil legge en demper på mange stemningsfulle vintereventyr. Helgens lyspunkt er at vi får tilbake den timen vi «mistet» i våres når sommerens siste minne viskes ut natt til søndag.

Vi i InnoMag har sans for feiring, og selv skal vi snart feire at vi har holdt det gående i 8 år. Gledelig nok aldri med flere lesere enn i dag, – men alt til sin tid.

Her og nå er det mer relevant å feire den internasjonale Gin & Tonic dagen som årlig skåles inn den 19. oktober. Visstnok feirer amerikanerne GT dagen den 9. april, – men hvorfor krangle når man kan feire begge? Den populære drinken som begynte som malariamedisin under tropesol inneholder som kjent kinin og det er kanskje den eneste drinken der brennevinet fungerer som blandevann. Hensikten er selvsagt et ønske om å fjerne noe av bitterheten. Kanksje dere, som oss kjenner noen som feirer Gin & Tonic dager langt oftere enn to ganger i året?

Telenor-ledelsen har muligens også tatt seg en GT-drink denne uken. De solgte hovedkvarteret på Fornebu for over 5 milliarder kroner og vipps så var det eventyret ute, – eller var det egentlig det? Når vi hører at selskapet samtidig inngikk en leieavtale for de neste 25 år fortoner salget av Norges største kontorbygning seg mer som et ønske om å flytte inntekter enn reell verdiskapning. Kan det være at Sigve Brekke forbereder sin avgang…

Vipps startet for øvrig et potensielt nytt eventyr denne uken, da de annonserte verdens første mobilapponenent. I realiteten er det snakk om et helt vanlig mobil-abonnement styrt via Vipps appen som over 1,7 millioner nordmenn har lastet ned. Et spennende eksempel på en aktør som bruker sin vellykkede plattform til å lansere nye tjenester og bevege seg inn på nye områder. Vipps mobilapponnement har ingen bindingstid og tilbys i bare to varianter, enten vippser du over 250 kroner eller 399 kroner i måneden. Enklere blir det ikke! Kanskje en liten takk for sist hilsen fra Berit Svendsen i Vipps til sin gamle arbeidsgiver Telenor?

Mens Vipps lanserte sin nye innovasjon gikk to av USA’s største CEO’er den tunge veien til mikrofonene og annonserte at deres startup, Quibi skrur av strømmen kun seks måneder etter at de fikk tilført over 18 milliarder norske kroner for sin mobilbaserte tjeneste med korte videoer. Det interessante er at Jeffrey Katzenberg og Meg Whitman er to av de tyngste toppsjefene i USA med fartstid fra aktører som Disney, HP og EBay og når selv et såpass toppet lag ikke får det til viser med all mulig tydelighet at ikke alle eventyr ender lykkelig.

Et eventyr av gigantiske dimensjoner er Tesla. Elon Musk viser seg nok en gang som en leder som ikke bare snakker om himmelferder i SpaceX, men som også i Tesla leverer tall som gjør at aksjekursen går til himmels. Denne uken passerte selskapet 400 milliarder dollar i verdi og er med det for første gang inne på listen over verdens 10 mest verdifulle selskap. Elbilprodusenten økte inntektene med imponerende 40% til 8,8 milliarder dollar, og de produserer 44% flere biler enn på samme tid i fjor. En tredobling av overskuddet viser at selskapet som i praksis var en hårsbredd unna konkurs for 4 år siden leverer eventyrlige tall, og 400% vekst i aksjeverdi lar seg jo høre.

Omtrent samtidig kom også nyheten om at det amerikanske justisdepartementet tar ut tiltale mot Google for ulovlig monopolisering av søke- og annonsemarkedene på internett. Skulle myndighetene vinne frem vil Google måtte brytes opp. Vi kan nok forvente et langt sjøslag i retten før siste ord er sagt – det er tidlig å kåre en vinner, men vi kan nok slå fast at advokatstanden uansett utfall blir en vinner.

I natt hadde også Biden og Trumps sin siste TV-sendte debatt, – og ryktene forteller om en debatt som av og til virket både sivilisert og meningsfyllt. Vi tror likevel at Donald Trump vil bli båret ut av det hvite hus og i stedet for å få sitt ansikt på Mount Rushmore få et trist endelikt som en av de dårligste presidentene landet noensinne har hatt.

En annen arrogant leder som raskt burde bæres ut av maktens korridorer er Terje Rød-Larsen som i mange år har blandet kortene og opptredt på et vis som norske myndigheter burde holdt seg langt unna. Denne uken trakk den ferske styrelederen i hans stiftelse som Norge betaler for, seg. Alle lys bør blinke rødt. og vi spår at historien får et trist endelikt.

Det hører med til historien at norske UD støtter stiftelsen takket være millionoverføringer fra hans nære venn i UD, Geir O. Pedersen som selv fikk lov til å avgjøre om han var habil eller ei! Ja, du leser riktig, Norge er her på bananrepublikk-nivå og ingen reagerer, til tross for både vennskapet og det faktum at hans kone jobber i stiftelsen.

I et Norge som setter Stortingspolitikere i fengsel fordi de har løyet på reiseregningene burde dette vært grunn nok til å reagere. I stedet har Norge belønnet ekteparet med en leilighet på Manhattan til 100 millioner. Dette føyer seg inn i rekken av tvilsomme pengetransaksjoner Rød-Larsen er involvert i. I Israelske aviser kort og godt betegnet som betaling for at Rød-Larsen og kona Mona Juul bidro til at Simon Peres fikk være med på fredsprisen i 1994. I tillegg til å pleie svært nær omgang med den avdøde pedofile forbryteren Jeffrey Epstein inkludert private lån over lang tid. Her fortjener Dagens Næringsliv ros for å grave frem hvor skittent spill Rød-Larsen bedriver. Norsk presse virker ikke å være interessert i å avsløre spillet – flaut og uverdig.

Ukas innovasjonsblomst sendes Vipps som tør å satse, – og serveres med en iskald Gin & Tonic.

Happy Friday!

Vipps lanserer mobil-apponent!

Elisabeth Haug, sjef i Vipps Mobil, og produktsjef for Vipps mobil Tonje Foss Kløve

Gjennom fem år har Vipps forenklet det meste innen betaling, men skal nå for første gang forenkle helt nye områder. 3,8 millioner vippsere får nå muligheten til å prøve verdens første mobilapponnement: Et mobilabonnement du allerede har tilgjengelig i Vipps.

Gjennom brukertesting og innsiktsarbeid ser vi at veldig mange oppfatter mobilabonnementet sitt som vanskelig og uoversiktlig. Derfor tenkte vi at her var det en god anledning til å bruke forenklingserfaringen vår på nye områder og løse en ny floke med Vipps mobil og vårt mobilapponnement! Vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier Elisabeth Haug, sjef i Vipps mobil.

Vipps mobilapponnement rulles nå gradvis ut til alle brukerne over 15 år i appen. Det er der man både bestiller og administrerer apponnementet sitt. Det er bare ett apponnement, men med to ulike moduser, som gjør at man får datamengde tilpasset sitt behov.

– Vipps er jo allerede en app de fleste har, så da får man samlet mer på ett sted uten å måtte laste ned unødvendige apper, sier Elisabeth Haug.

200 000 gigabytes «forsvinner» hver dag

Gjennom innsiktsarbeid ble det fort klart at en stor floke Vipps ønsket å løse var data rollover og ubrukte gigabytes. Hele 200 000 gigabytes forsvinner hver dag i løse lufta og går tilbake til mobiloperatørene, fordi brukerne ikke får brukt de opp. Veldig mange skjønner heller ikke hvordan data rollover fungerer, og tror at man i sitt abonnement får de med seg for alltid. Derfor har Vipps bestemt å ta en mer rettferdig tilnærming til gigabytes du har betalt for med evig rollover.

− Vi har ingen utløpsdato på gigabytes. Det du ikke bruker en måned tar du med deg videre så lenge du har mobilapponnementet, og du kan bruke de når du vil i Norge. Enklere, mer oversiktlig og ikke minst mer rettferdig, sier Haug.
I tillegg har Vipps tatt vekk unødvendig knot som gjør et mobilabonnement uoversiktlig. All betaling skjer i Vipps, i tillegg til at du administrer abonnementet ditt der.

– Vi har ingen bindingstid, og alt er forhåndsbetalt. Derfor mottar du ingen innviklede regninger og må ikke ta stilling til lumske datapakker. Det er kun ett abonnement, med to forskjellige moduser, som du selv kan skru opp og ned. Vi gleder oss å gi folk et nytt og enklere mobilliv, sier Elisabeth Haug.

Dette er Vipps mobilapponnement:
Vipps mobilapponnement har ingen bindingstid, og det er kun ett apponnement med to ulike moduser: 4GB for 250 kr eller 15 GB for 399 kr.
• Du har evig rollover slik at gigabytes du har betalt for er dine så lenge du har apponnementet
• Mobilapponnementet finner du under «profil» i appen din, der gjør du bestillingen og administrerer apponnementet ditt
• Apponnementet fungerer i dag bare med fysisk SIM.
• Dekning fra Telenor

Om blåmandager, “knulletorsdager” og himmelferdsdager

En av ukas store nyhetssaker her hjemme er avsløringen om at både polititopper og studenter visstnok befinner seg i en mental sjokktilstand etter rapporter om «knulle-torsdag» og seksuell trakassering på Politihøgskolen.

Det ble en skikkelig blåmandag for lovens håndhevere, som visstnok på torsdager har en tendens til å heve helt andre kroppsdeler. Det pussige er at avsløringen er basert på en kronikk i magasinet Politiforum helt tilbake fra januar i år, så her må det mentale sjokket sies å ha laaang inkubasjonstid. Norsk presse skal heller ikke akkurat beskyldes for lynrask revolverjournalistikk i dette tilfelle.

I kronikken fra januar som Dag Ellingsen, professor ved Politihøgskolen og Ulla-Britt Lilleaas, professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning står bak, pekes det på manglende bevissthet og utilbørlig sexpress. I følge Politiets egen medarbeiderundersøkelse skal rundt 200 personer ha opplevd seksuell trakassering, noe vi tillater oss å tro at de fleste ledere ville oppfattet som et problem som raskt og resolutt burde tas tak i. Når det i tillegg kommer frem at sjefen for Politihøyskolen sier at de gjorde grep allerede i 2018 tyder mye på at problemet er langt større og langvarig enn norske politiledere ønsker å innrømme.

Vi stoler på at Monica Mæland og politidirektør Benedicte Bjørnland mener alvor når de nå endelig skal ta grep, – men vi lar oss overraske når vi hører at dilemmatrening og en ny spørreundersøkelse skal være løsningen.

Filosofen og fjellklatreren Arne Næss ble en gang spurt om hvorfor han hadde begynt å klatre og svarte «Det var ikke jeg som begynte å klatre, det var dere som sluttet».

Her ligger meldingen som enkelte politifolk nok ikke har fått med seg; tradisjonelle måter å “operere” på har gått ut på dato. Trond Giske -saken og “Metoo” oppvåkningen har gjort noe med vår toleranse for slik oppførsel. Vi tror ikke Politiet i Norge er så mye verre enn andre yrkesgrupper, men poenget i historien om Arne Næss er at både politikere og andre yrkesgrupper har innsett at slik oppførsel ikke lenger er akseptabel. Nå har altså saken blitt en «nyhet» og Monica Mæland snakker om nulltoleranse.

Dog, hvis konsekvensen for de involverte er dilemmatrening høres det mer ut som toleranse for null konsekvens. En saksbehandlingsperiode på ti måneder (det utgjør jo 40 såkalte «knulletorsdager») tyder heller ikke på overbevisende lederskap.

Et helt annet spill foregår rundt Quiz-selskapet Kahoot som mange kjenner fra enkle spørreleker. Denne uken annonserte selskapet at japanske Softbank nå går inn som ny storaksjonær i selskapet. Det er kun syv år siden de fire NTNU studentene Alf Inge Wang, Morten Versvik, Johan Brand og Jamie Brooker utviklet første versjon, og det er et norsk enhjørningseventyr av dimensjoner som nå prises til mer enn 20 milliarder norske kroner. Det kaller vi programmering av høy klasse!

En annen norsk aktør som prøver seg på Education markedet er EC Play du kan lese mer om de her. I kjølvannet bak Kahoot er det i det hele tatt mye spennende som rører seg, og er du så umusikalsk at EC Play og deres heftige ambisjoner ikke trigger deg kan du jo ta en titt på Vågais. Dette er etter vår mening noe av det vakre med norsk innovasjonsånd som bobler frem og gir oss flotte eksempler nær sagt innen alle bransjer.

Vågais har som mål å levere sunn norsk kvalitets-is, og produserer lokalt i Våga så langt inn i norsk fjellheim det er mulig å komme. Gründerteamet har allerede fått innpass i over 30 Meny butikker og leverer norsk kvalitets-is til 20+ restauranter, inkludert Døgnvill. Nå rigger selskapet seg for videre vekst og ønsker flere investorer med på laget. Begge disse potensielle gründereventyrene tyr interessant nok til folkefinansieringsplattformen folkeinvest.no for å hente inn kapital. Kampanjen til EC Play har passert 750.000,- og Vågais har allerede hentet inn NOK 825.000. Du finner begge casene her.  Joda, vi vet det er et billig poeng å peke på at dersom japanske Softbank gikk inn med kapital også i Vågais ville selskapet kunne ta navnet Softis, – men vi klarte likevel ikke å dy oss.

Det er ikke bare Kahoot-teamet som programmerer med stil og god uttelling. Denne uken gikk utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide og statsminister Erna Solberg ut og pekte en dirrende pekefinger på Russland og beskyldte russiske myndigheter for å drive Stortingshacking. Heldigvis kunne det russiske utenriksdepartementet raskt oppklare at Erna og Ine hadde misforstått. Den russiske programmeringen de har gjort var kun ment som et velment forsøk på å hjelpe norske myndigheter. Kanskje er tanken bak at når Stortinget selv ikke oppdager at en Stortingsrepresentant har jugd på seg reiseregninger for over 400.000,- bør jo litt russisk hjelp tas i mot med takk. Der borte har de jo også god erfaring i å blande seg inn i hva lokale teaterstykker fremfører av mild samfunnskritikk.

Vi innrømmer at vi er svake for firmanavn som forklarer tydelig hva selskapet driver med, og i Sør-Korea gikk selskapet Big Hit Entertainment på børs denne uken. Selskapet som står bak BTS, som for oss uinnvidde visstnok er landets mest populære gutteband ble utrolig nok priset til over ni milliarder kroner. Børsnoteringen ble overtegnet mer enn 1100 ganger og grunnleggeren, Bang Shi-hyuk, ble med et brak dermed Sør-Koreas nyeste milliardær. For øvrig er alle de syv bandmedlemmene i BTS nå ferske multimillionærer.

Når ser vi det første norske rockebandet gå på børs?

I USA er Donald tilbake, mer outrert og karrikert enn noensinne. Angrepene han kommer med ville blitt klippet bort i de fleste realityshow. Likevel, den amerikanske valgkampen anno 2020 er et TV show verden ikke har sett maken til, – og ikke engang en bananrepublikk verdig. Siste utspill fra Donald er å spre en melding fra den ytterliggående konspirasjonsgruppen QAnon som vil ha oss til å tro at Trump fører en hemmelig krig mot en mektig og global gruppe satandyrkende, pedofile samfunnstopper i staten, næringslivet og media. Pussig nok er både Joe Biden og Obama ekteparet blant de skyldige…Hvor gal skal man være for at amerikanerne tar til vettet og stemmer Donald ut av sitt hvite hus.

Det er alt annet enn normale tider, men kanskje vi nærmer oss en ny normal. En normal der det som i går var umulig, i dag er mulig og i morgen kanskje vil bli vanlig?

Hvordan skal vi ellers tolke meldingen fra Los Angels om mannen utstyrt med en såkalt Jetpack-ryggsekk forstyrret landingen til et passasjerfly fra China Airlines onsdag. Mannen som fløy rundt nesten 2000 meter over byens bilkøer kan umulig lide av verken høydeskrekk eller nevneverdig forståelse for overraskelsen han utsatte passasjerene for. Ironman i fri utfoldelse eller Donald som tok av?

Ukas innovasjonsblomst sendes den norske enhjørningen Kahoot som viser hva som er mulig med smart koding, og vi håper Eilert Hanoa og hans team rundhåndet deler med EC Play og Vågais.

Happy Friday!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...