Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Hvorfor lykkes så få med sine innovasjonsmål?

Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Til tross for høy prioritering av innovasjon sliter selskaper med å realisere ønskede resultater. Her ser jeg på hvorfor avstanden mellom innsats og suksess ofte skyldes manglende integrering av kundeperspektivet i innovasjonsprosessen.

Bakgrunn: En McKinsey-undersøkelse fra 2022 viser at over 80 % av globale toppledere prioriterer systematisk utvikling og lansering av banebrytende produkter og tjenester for å vinne kundens hjerte og sinn. Likevel er kun 10 % av disse lederne fornøyde med innovasjonsresultatene i egen organisasjon. Vi kaller dette et negativt innovasjonsutbytte.

Paradokset mellom innovasjonsinnsats og tilfredshet med resultatene gjenspeiler et komplekst problem som handler om hvordan selskaper tilnærmer seg innovasjon som strategi. Selv om innovasjon lenge har vært ansett som kritisk for langsiktig vekst og konkurranseevne, viser empiriske forskning at selskaper ofte mislykkes med å realisere ønskede gevinster. Dette kan delvis forklares med Clayton Christensens teori om disruptiv innovasjon, som fremhever hvordan etablerte virksomheter ofte sliter med å balansere mellom å vedlikeholde eksisterende produkter og å investere i nyskapende løsninger som potensielt kan undergrave dagens forretningsmodell.

En vesentlig utfordring er at innovasjonsprosesser ofte drives internt med et sterkt fokus på selskapets egne perspektiver og ressurser, uten tilstrekkelig integrering av kundens behov og ønsker. Rogers’ diffusjonsteori og Norsk innovasjonsindeks illustrerer hvordan kundens aksept av nye innovasjoner avhenger av opplevd verdi, relativ fordel og kompatibilitet med eksisterende bruksmønstre. Når selskaper undervurderer disse aspektene og fokuserer mer på egne teknologiske ambisjoner eller interne KPI-er, kan resultatet bli en innovasjon som mislykkes i markedet.

Studier viser at markedsorientering og kundens involvering i innovasjonsprosesser er avgjørende for å oppnå høyere suksessrate med produktlanseringer. I nyere tid argumenteres det for at kundeoppfattelse av innovasjon er minst like viktig som selve produktets tekniske nyvinninger. Mange hevder at kundens opplevelse og oppfatning av verdi avgjør om innovasjonen oppnår bærekraftig suksess og lojalitet over tid.

Selv om toppledere anser innovasjon som essensielt, er det likevel bare en liten andel som lykkes med å realisere ønskede resultater. Denne forskjellen indikerer en dypere strukturell utfordring der organisasjoner sliter med å integrere kundeperspektivet effektivt inn i sine innovasjonsstrategier. Tradisjonelle modeller for innovasjon fokuserer

i for stor grad på interne prosesser og lineære utviklingsløp. Disse modellene overser dermed viktigheten av kundens rolle som aktiv medskaper av verdi.

I lys av dette vokser det frem et nytt paradigme: kundedrevet innovasjon. Denne tilnærmingen vektlegger kontinuerlig læring gjennom kundetilbakemeldinger, rask eksperimentering og tilpasning basert på markedets respons. Ved å inkludere kunden tidlig i prosessen og la kundens behov styre utviklingen, kan selskaper redusere avstanden mellom innovasjonsinnsats og faktisk tilfredshet med resultatene.

Samtidig er det viktig å være klar over at en overgang til et kundedrevet paradigme ikke er uten utfordringer. Det krever endringer i bedriftskultur, prosesser og organisasjonsstruktur, og kan møte intern motstand fordi maktbalansen i organisasjonen endres når kunden gis større innflytelse. Derfor krever vellykket implementering av kundesentrerte innovasjonsstrategier både sterk topplederforankring og en kultur som støtter åpenhet, eksperimentering og læring fra markedet.

Avstanden mellom innsats og tilfredshet skyldes dermed i stor grad manglende evne til å integrere kundeperspektivet dypt nok inn i innovasjonsprosessene. Bedrifter som klarer å løse denne utfordringen, vil stå bedre rustet til å lykkes med sine innovasjonsambisjoner.

Dogas Gnist-program hjelper norske kommuner med økt innovasjonskraft

De vil bygge attraktive møteplasser i Trøndelag og rimelige boliger i Østfold, stoppe turistkaos i Nordland og skape levende bygdesentre i Buskerud og Akershus. Her er årets Gnist-kommuner.

– Distriktskommuner har store muligheter for utvikling. Da er det viktig med gode verktøy for å skape vekst og nye løsninger. Gnist er et nyskapende og kraftfullt verktøy som kan gi en vitamininnsprøyting i det viktige omstillingsarbeidet, sier kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng.

Innovasjonsprogrammet Gnist ledes av DOGA, og bidrar til bærekraftig utvikling av lokalsamfunn ved hjelp av design- og arkitekturfagene.

Løsninger mange kan lære av

Hele 29 kommuner fra 11 fylker har søkt om å delta i årets Gnist-program. Det er ny rekord. Til slutt var det Halden, Moskenes, Nittedal, Ål og et kommunesamarbeid i Indre Namdal som vant igjennom med sine søknader.

– De utfordringene årets Gnist-kommuner ønsker å løse, går igjen i mange norske kommuner: Mangel på gode møteplasser, økende utenforskap og infrastruktur og sentrumsområder som ikke fungerer som de skal. Gjennom Gnist får de kompetanse, metoder og verktøy til å ta tak i utfordringene sine, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

Skal velge innovasjonsteam

Ingeborg Apall-Olsen, rådgiver i DOGA, forteller at Gnist gir kommunene anledning til å jobbe på tvers av egne siloer, samtidig som de bygger bånd til viktige private og ideelle aktører i lokalsamfunnet.

– Det er ikke kommunen som står i sentrum i Gnist, men derimot det å løse en utfordring i fellesskap. For å få til dette kobler vi på aktører med kompetanse på stedsutvikling fra blant annet design og arkitekturfagene. Innovasjonsmiljøer som ønsker å bidra kan ta kontakt med meg, sier hun.

Gjennom Gnist-programmet skal DOGA nå hjelpe Halden, Moskenes, Nittedal, Ål og Indre Namdal med å utforme og avholde en anskaffelsesprosess for å få på plass et innovasjonsteam med den riktige kompetansen. Før sommeren skal kommunene sammen med sine fylkeskommuner og DOGA velge ut de beste tilbudene.

Her er årets Gnist-kommuner:

Halden: Trenger flere rimelige sentrumsboliger

Østfold-byen står overfor en krevende balansegang i byutviklingen: Hvordan skape flere rimelige boliger i sentrum uten å skade byens rike kulturarv? En oppdelt og lite sammenhengende eiendomssektor, strenge byggekrav, vernebestemmelser og et forholdsvis lavt inntektsnivå legger hindringer i veien.

– Håpet er at resultatene vil bedre arbeidet med å fremskaffe gode boliger og levere innovasjon, både i privat og offentlig boligsektor. Vi trenger bærekraftige løsninger som tar hensyn til den sentrumsutviklingen Halden kommune ønsker og trenger. Dette er viktig for hele Haldens fremtid, sier Kristian Marhaug, boligkoordinator i Halden kommune.

Indre Namdal: Gode møteplasser kan stoppe utenforskap

Fire kommuner i Indre Namdal ønsker å slå et slag mot skolevegring og utenforskap. Mange av ungdommene pendler til Grong for å gå på skole, opplever at de mangler relevante og attraktive møteplasser både der og i hjemkommunen. Hvordan kan man jobbe sammen på tvers av kommunegrenser, sektorer og generasjoner for å skape nye tilbud?

– Gode møteplasser er viktig i et lokalsamfunn. Vi tror at når mennesker møtes, skjer det noe. Gjennom dette arbeidet håper vi at Indre Namdal blir litt mer attraktiv, at flere føler seg hjemme i kommunene våre og at vi kan gi flere gode opplevelser til ungdommen som vokser opp her, sier prosjektleder Borgny Kjølstad Grande i Grong kommune.

Moskenes: Samarbeid skal stoppe turistkaos

Å, ett av Norges mest ikoniske fiskevær, presses hardt hver sommer. Hvordan kan lokalsamfunnet håndtere stadig flere turister og tilreisende på en måte som ikke går på bekostning av trafikksikkerhet, infrastruktur og stedets sårbare flora og fauna, i en kommune med svært begrensede økonomiske ressurser?

– Vi ønsker å gjennomføre et innovasjonsprosjekt der vi ser alt i sammenheng: Lokalbefolkning, kommune, besøkende, reiselivsaktører og dyrelivet påvirker hverandre – enten i en negativ spiral av konflikter og press, eller i form av verdiskaping og sameksistens. God dialog og felles problemløsning er det vi trenger, sier Moskenes-ordfører Hanna M. Sverdrup.

Nittedal: Trenger et levende midtpunkt

Hvordan skaper man et pulserende sentrum i en langstrakt kommune med Oslo som nærmeste nabo? Det er utfordringen Nittedal står overfor. Med en spredt befolkning, mye pendling og begrensede handels- og næringsmuligheter, må dagens ressurser brukes på en bedre måte. Ved hjelp av Gnist skal kommunen finne løsninger som bidrar til utvikling av et attraktivt sentrumsområde i Nittedal, og vil utforske dette med utgangspunkt i strategisk bruk av kommunens egne eiendommer, bygg og tjenester.

– Tidspunktet for å bli med i Gnist er optimalt for oss. Vi skal ta viktige avgjørelser med betydning for mange år fremover. Det er nå vi har muligheten for å gjøre de rette grepene. For Nittedal-samfunnet er det svært viktig at vi lykkes med dette, sier samfunnsplanlegger Kjersti Gakkestad i Nittedal kommune.

Ål: Bedre bygdesentrum for ung og gammel

Sentrum i Ål fungerer ikke som møteplass for kommunens innbyggere. Dermed blir det vanskelig å skape et levende lokalmiljø på tvers av generasjonene. Kommunen ønsker derfor å utvikle et mer inkluderende og attraktivt bygdesentrum som reflekterer Åls identitet på en bedre måte.

– Vi har mange og store forhåpninger til deltakelsen i Gnist. Med god arkitektur- og designfaglig hjelp ønsker vi å etablere strukturer og fysiske rom som bidrar til at Ål får et mer aldersvennlig og inkluderende sentrum. Vi vil også tenke nytt omkring sammenkobling av tjenester og bli bedre på samfunnsplanlegging, sier Anne Nordheim, prosjektleder i Bo- og blilyst Ål!

FAKTABOKS

Dette er Gnist:

Gnist er et innovasjonsprogram for kommuner som vil jobbe på nye måter med steds- og næringsutvikling. Kommunene kobles sammen med innovasjonsteam, som har design-, arkitektur- og stedsutviklingskompetanse, for å håndtere en konkret utfordring i sitt lokalsamfunn. Ved å ta utgangspunkt i eksisterende kvaliteter og ressurser og nye samarbeidskonstellasjoner med et bredt spekter av lokale aktører, kan innovative og bærekraftige muligheter åpne seg. På denne måten får kommunene ny kompetanse, metoder og verktøy til å ta tak i sine utfordringer, og snu dem til muligheter og nyskaping. Gnist-programmet mål er å bidra til mer attraktive og bærekraftige lokalsamfunn i hele landet.

Fylkeskommunene er sentrale støttespillere og bidrar til gjennomføring av programmet, sammen med Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP).

Årets Gnist-kommuner er Halden i Østfold, Moskenes i Nordland, Nittedal i Akershus, Ål i Buskerud og kommunesamarbeidet Indre Namdal i Trøndelag.

1 av 10 er gründere i Norge!

Sjefen i Innovasjon Norge - fornøyd, men utilgjengelig! journalister

I følge Innovasjon Norge har vi for tiden en rekordhøy entreprenørskapsaktivitet i Norge. En av ti er nå involvert i en oppstartsbedrift, viser den siste undersøkelsen fra Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Aldri før har en så stor andel av befolkningen vært involvert i en oppstartsbedrift. En av ti i Norge er nå involvert i en oppstartsbedrift, hevder Innovasjon Norge. I årene før pandemien lå andelen på sju prosent i gjennomsnitt.

Flere unge gründere  

Undersøkelsen viser også at 11 prosent av personer mellom 18 og 34 år er involvert i entreprenørskap i Norge, ifølge undersøkelsen. Dette er en klar økning fra 2023-undersøkelsen, da andelen var bare fem prosent. Norge har i år en høyere andel unge som er involvert i entreprenørskapsaktivitet enn Sverige og 20 andre land.

Tallene i GEM sammenfaller med tall fra Statistisk sentralbyrå og med økt søkning på Innovasjon Norges gründervirkemidler, blant annet den økte søkningen på verktøy for student-entreprenørskap.

Produktive sektorer 

Norske oppstartsbedrifter går i følge Innovasjon Norge oftere inn i sektorer med høye marginer og gode muligheter for internasjonal vekst. For å sette det på spissen: I Norge starter vi heller teknologibedrifter enn matbutikker og frisører. Faktisk er det bare Tyskland, Luxemburg, Kroatia og Slovenia som skårer bedre enn Norge av alle de 51 landene.

Innovative produkter og tjenester 

Imidlertid er det kun 12 prosent av de spurte i Norge oppgir at deres produkt eller tjeneste bringer «noe nytt til verden». Dette er likevel en økning fra ni prosent fra i fjor. Norges prosentandel er nest høyest av alle de 51 landene.

Norske gründere svarer dermed – i høyere grad enn gründere i andre land – at de er innovative. Dette synes vi i InnoMag er merkelig, vi trodde at enhver oppstartsvirksomhet innebærer et innovativt element.

I følge undersøkelsen er det bare fire land som har flere enn ti prosent av gründerne introdusert nye produkter eller tjenester til verden; Taiwan, Norge, Italia og Kypros. Dette virker mer enn merkelig, vi har til gode å oppleve Kypros som et innovativt foregangsland.

Vekstambisjoner 

I mange av de 51 landene svarer en stor andel av gründerne at de ikke har planer om å ansette flere enn seg selv de neste fem årene. Det gjelder ikke i Norge. I Norge oppgir tvert imot 30 prosent at de har planer om å ansette minst seks personer de neste fem årene.

-Norge trenger mange flere gode gründere, så dette er et veldig bra utgangspunkt. Men en god oppstart er ikke nok. Den store utfordringen er å få bedriften til å vokse, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge i pressemeldingen Innovasjon Norge har lagt ut.

Når det gjelder å få svar fra Innovasjon Norge har vi dessverre gitt opp, ledelsen sitter åpenbart i for mange interne møter til å snakke med oss. Kanskje ikke så rart, InnoMag leses jo kun av vel 20 000 endringsagenter ukentlig…

GEM er til orienteirng et internasjonalt forskningsarbeid som hvert år sammenligner entreprenørskap i 51 land. 2000 nordmenn er intervjuet i GEM-undersøkelsen. Den norske delen gjennomføres av Handelshøgskolen Nord med finansiering fra Innovasjon Norge.

Du kan lese hele undersøkelsen her: GEM Global Entrepreneurship Monitor

Om svin på skogen, skandaler og støtteapparat!

Vi er allerede halvveis i den første vårmåneden og dagen har allerede blitt 3 timer lengre. Du visste det kanskje ikke, men hver dag gir oss 5 minutter ekstra dagslys og det kan jo trengs i en tid der radarparet Dumold Trump og Elon Musk daglig skaper nye overskrifter og usikkerhet. Uken bød også på flere begivenheter for historiebøkene…

For nøyaktig 5 dager siden smalt skandalen skikkelig i Trondheim. Norsk hoppsport ble tatt i åpenbart juks og 2 norske medaljevinnere ble disket. Virkningen smitter selvsagt over på alle andre ski grener og en hel verden lurer nå på om vi er en nasjon med juksere. Skadevirkningene er enorme, og internasjonalt skrives det dessverre langt mer om skandalen enn om alle de flotte prestasjonene i skisporene de siste ukene.

“Dårlige nyheter reiser med lysets hastighet, gode nyheter reiser til fots”

Tilliten er blåst og konkret tiltak må tas, skipresidenten og de som sitter med ansvaret bør åpenbart ta sin topplue og gå. Det kan virke som støtteapparatet ikke har klart å skille mellom innovative grep og regelrett juks. For menigmann er det åpenbart at det burde blinke rødt når man syr om på hoppdressen ETTER at man har fått den godkjent. Soleklart juks, og trist som faen. Nå må nye koster rydde opp, og det grundig!

Innen skisporten har vi nordmenn mange svin på skogen. Vi var for eksempel mot innføringen av olympiske vinterleker – stafetten ble også ansett som et fullstendig «nedsnødd» forsøk på å ødelegge den enkelte skiløpers kamp gjennom skogen. Da er det jo heller ikke så rart at verken fellesstart eller noe så kjettersk som skiskøyting var noe våre landsmenn i Norges Skiforbund kunne gå inn for – for ikke å snakke om kvinnelige skiløpere. Ifølge professor i idrettshistorie, Matti Goksøyr, kan man tilskrive Norges mangeårige kamp mot nytenkning i skisporten en slags nasjonal oppfatning av at vi som opphavslandet for moderne skiidrett anså oss som en slags forvalter av sannheten. Den slags arroganse og konservatisme har åpenbart vært en hindring for innovasjon og nye ideer, og nå MÅ vi tørre å tenke nytt!

Kan det være en ide at Norge gir alle nasjoner fri tilgang til norske smørespesialister, skiteknikere og skreddere?

Det er mulig vi ville hente hjem noen færre medaljer, men vi ville i hvert fall vist verden at vi er rause, innovative og ekte sportsutøvere, ikke juksemakere som vinner av feil årsaker!

 

Den samme arrogansen og konservatismen som råder i Ski Norge er dessverre også langt fremskreden i deler av det norske virkemiddelapparatet. Når de som skal tilrettelegge for økt innovasjonskraft ender opp som bremseklosser og pratmakere ramler vi raskt nedover på resultatlisten.

I Trondheim vant vi medaljekampen, men på oversikten over verdens mest innovative nasjoner er vi for tiden langt nede på 20-tallet. Det er for dårlig! Også her må nye koster inn og vi MÅ tørre å tenke nytt!

For nøyaktig 5 år siden stengte Norge ned grunnet en global viruspandemi som til sammen tok over 7 millioner liv. Etter mange merkelige grep som for eksempel ekstremt streng kontroll på Gardermoen, mens fulle fly fløy direkte inn fra Bergamo i Italia til Torp flyplass utenfor Sandefjord uten kontroll. Litt surrealistisk når vi samtidig kunne se på TV at pasienter lå dødssyke i telt utenfor sykehusene i Nord-Italia. La oss huske på at en av de viktige årsakene til at det likevel gikk bra for de fleste av oss var den innovative innsatsen forskere, myndigheter og legemiddelindustrien i samarbeid la ned, og som medførte at vi klarte å utvikle vaksiner på rekordtid.

Ukas hyggeligste sak for oss var FUTURE INSIGHT 2030 konferansen som vi i Inspirator arrangerte for 11. gang. Det ble en inspirerende, tankevekkende og lærerik ettermiddag med landets fremste innovasjonsledere på scenen og i salen. Det handlet om grep som må og bør gjøres for å være blant de virksomhetene som kan se 2030 lyst i møte.

Synes du 2030 virker langt unna? Think again, det er 1750 dager igjen!

Aker Biomarines dyktige Trond Atle Smedsrud var førstemann ut, og hans gode beskrivelse av hvordan selskapet innoverer i hele verdikjeden og fokuserte på kulturbygging ga de 100 inviterte gjestene en god forklaring på hvorfor selskapet i konkurranse med over 140 andre fra over 50 land vant GIMI’s verdensmesterskap i åpen innovasjon i november 2024.

Nordic Semiconductor’s styreleder Birger Steen fokuserte på de helt nye og ubehagelige utfordringene vi nå står overfor i den nye kalde krigen og alt det innebærer av nye strategiske grep som må gjøres. Det ble en tankevekkende Wakeup call for oss alle. Et viktig innlegg som Birger Steen leverte med bravour!

Søskenparet Ariane Spandow og Arild Spandow pekte i sitt innlegg på hvordan Amestokonsernet som et 3. generasjons familieselskap tenker annerledes og bygger verdier over tid, – og baserer det hele på noen sunne kjerneverdiersiden. Langt de fleste  norske virksomheter som startes opp hvert år, startes som familievirksomheter og de to bød på både nyttige, inspirerende og viktige tanker om hvordan Norge bør tilrettelegge bedre for verdiskaping. Dessverre var ingen fra Innovasjon Norge til stede, derfor gikk de også glipp av Norges fremste innovasjonsprofessor Tor Wallin Andreassen som på en fantastisk måte trakk opp de store linjene på vei mot 2030. Gullkornene og poengene satt som vanlig tett som hagl. Hans konklusjon var klokkeklar;

Norge har en stor jobb å gjøre for å bringe dagens sardinboksøkonomi (olje, fisk og aluminium) over til en mer tjenesteorientert og verdiskapende innovasjonsøkonomi.

Dessverre er politikere og virkemiddelapparatet som burde gått i front “missing in action”…

DNB’s Yngvar Ugland leverte et forrykende innlegg hvor Moonshot basert innovasjon var i fokus, – og gleden var stor da Open Innovation Lab of Norway sørget for at alle til stede fikk hvert sitt eksemplar av den rykende ferske boka. Iain Bitran, sjefen i globale ISPIM (International Society for Innovation Professionals) hadde også tatt turen for å informere om at deres årskonferanse bringer over 600 innovasjonseksperter fra over 50 land til Bergen fra 15. til 17. juni. anbefales varmt!

Ettermiddagen ble avsluttet med en panelsamtale der fokus lå på hvordan den nye ISO 56000 standarden for innovasjonledelse kan bidra til å hjelpe oss innovatører med å innovere både raskere, bedre og ikke minst billigere. Takket være verdifulle bidrag fra både Tania Wåge Leporowski fra Standard Norge, Elisabet Mæland Fosse fra Patentstyret, styreproff Ingvild Myhre, Thor Jørgen Kristiansen i KF, samt Tor Wallin Andreassen ble illusjonen om at standarder står i veien for rask og god innovasjon grundig knust, – det er faktisk omvendt.

En god standard fungerer som et rammeverk som gjør det mulig å innovere både raskere, billigere og bedre!

Ukas gjennombrudd var det en gruppe kjemikere fra Northwestern University i USA som leverte, – de har nemlig denne uken funnet en innovativ og enkel ny metode for å bryte ned plastavfall. Tryggere, renere, billigere og mer bærekraftig enn dagens plastresirkuleringsmetoder, hevdes det i en artikkel publisert i tidsskriftet Green Chemistry. Det som er spesielt spennende er at de utnytter fuktighet fra luft for å bryte ned plasten, og luft er jo fortsatt en av ingrediensene verden ikke trenger å sloss om. Du kan lese mer om saken her.

I USA meldte den (egentlig) svenske strømmetjenesten Spotify at de for første gang betaler ut over 10 milliarder dollar i royalties i 2024 – den høyeste årlige utbetalingen fra noe selskap, ifølge selskapet. I sin Loud & Clear-rapport, avslørte de at utbetalingene har tidoblet seg i løpet av det siste tiåret. Totalt var det over 1500 artister som tjente minst $1 million i royalty i fjor.

En av de som nok tjener mye er 79-åringen Dolly Parton, i forrige uke døde hennes mann Carl Dean og countrydronningen hedret sin ektemake gjennom nesten 60 år med å gi ut en sang som viser verdien av et velfungerende støtteapparat som verken er arrogant eller jukser;

“I wouldn’t be here if you hadn’t been there
Holding my hand Showing you care
You made me dream more than I dared
And I wouldn’t be here if you hadn’t been there”.

Ukas innovasjonsblomst går til alle de endringsagentene som bidro til at årets utgave av FUTURE INSIGHT 2030 ble en energigivende ettermiddag som bød på både inspirasjon, innovasjonsråd og verdifull innsikt! Gudene skal vite at slikt kan trengs om dagen…

Happy Friday og riktig god helg!

 

Bergen samler verdens innovasjonseksperter i juni!

Hvordan kan innovasjon bidra til en mer bærekraftig fremtid?

Det er et av spørsmålene som vil stå i sentrum når ISPIM inviterer til sin internasjonale innovasjonskonferanse i Bergen i juni 2025. Sjefen sjøl, Iain Bitran tok denne uken turen til FUTURE INSIGHT 2030 for å fortelle om denne årlige konferansen som samler over 600 av verdens fremste innovasjonsaktører til faglige diskusjoner, nettverksbygging og idéutveksling.

Årets tema er “Innovation Powered by Nature” og etter hans innlegg tok vi en prat med ham;

En brobygger mellom akademia og næringsliv

Iain Bitran har i over 20 år ledet ISPIM (International Society for Professional Innovation Management) og gjort organisasjonen til en av verdens viktigste møteplasser for innovasjonsforskning og -praksis. Han har vært en sentral figur i å koble akademia, næringsliv og offentlig sektor, og hans arbeid har bidratt til å utvikle nye metoder og verktøy for innovasjonsledelse.

Under hans ledelse har ISPIM vokst betydelig, både i antall medlemmer og i geografisk rekkevidde. Bitran har særlig fokusert på å styrke samarbeidet mellom forskere og industriledere, og han har vært en pådriver for at forskningsbasert kunnskap skal omsettes til konkrete løsninger som skaper verdi i praksis.

ISPIM: En global innovasjonsarena

ISPIM, etablert i 1983, er en internasjonal organisasjon dedikert til å fremme samarbeid og kunnskapsutveksling innen innovasjon. Organisasjonen arrangerer årlige konferanser i ulike verdensdeler, hvor innovasjonsfaglige fra hele verden møtes for å diskutere de nyeste trendene innen teknologi, strategi og ledelse. Disse konferansene har utviklet seg til å bli ledende plattformer for både forskningsformidling og forretningsutvikling.

ISPIM-konferansen i Bergen 2025

I juni 2025 arrangerer ISPIM sin 36. internasjonale innovasjonskonferanse i Bergen. Med temaet “Innovation Powered by Nature” samler konferansen over 600 innovasjonsprofesjonelle fra mer enn 50 land, inkludert akademikere, industriledere, konsulenter og representanter fra offentlig sektor. Programmet inkluderer workshops, paneldebatter, forskningspresentasjoner og casestudier fra ledende bedrifter.

Bergen, kjent som “Porten til fjordene”, vil gi en inspirerende ramme for konferansen. Deltakerne får muligheten til å utforske byens rike innovasjonsøkosystem og delta på nettverksarrangementer på unike steder som kombinerer norsk kultur og natur.

Fokus på bærekraftig innovasjon

Årets konferanse har et særlig fokus på bærekraftig turisme, med et eget spor arrangert i samarbeid med The International Ecotourism Society (TIES) og Rainforest Connection. Dette initiativet understreker ISPIMs økende satsing på bærekraftige innovasjonsløsninger og deres rolle i å løse globale utfordringer.

Gjennom sitt arbeid med ISPIM har Iain Bitran styrket organisasjonens posisjon som en sentral aktør innen innovasjonsledelse. Konferansen i Bergen blir et viktig samlingspunkt for alle som ønsker å være i forkant av utviklingen innen innovasjon og bærekraft.

Open Innovation Lab of Norway er en partner av konferansen og Truls Berg som leder dette nettverket som samler over 65 av landets ledende innovasjonsmiljøer sier i en kommentar følgende; ISPIM er en viktig pådriver for utviklingen av innovasjonsfaget og vi er stolte over å ha blitt valgt som ISPIM’s partner her i Norge, hvor det hele startet for over 50 år siden. Vår oppfordring til våre medlemmer er klar; Bli med til Bergen i juni!

Konferansen samler rundt 600 deltakere fra over 50 land, inkludert forskere, bedriftsledere og innovasjonsentusiaster. Åpningssesjonen vil inneholde en velkomsttale fra Karianne Oldernes Tung, Norges digitaliserings- og forvaltningsminister, etterfulgt av en paneldiskusjon moderert av vår egen Truls Berg. Blant paneldeltakerne finner vi Jens Kristian Fosse (HVL), Nina Jensen (REV Ocean), samt Helge Thorbjørnsen og Tor Wallin Andreassen (begge fra NHH).

For god ordens skyld, Truls Berg er også ansvarlig redaktør i InnoMag.

For mer informasjon og påmelding til konferansen, besøk ISPIM Innovation Conference 2025.

Fortytwo.io: Innovasjon i skyen – Amestos mest lønnsomme satsning

Mens noen fortsatt diskuterer om vi egentlig trenger skytjenester, har Fortytwo allerede tatt spranget og inntatt verdensmarkedet med løsninger som gjør IT-hverdagen enklere for alt fra kommuner og forsvaret til Altibox og IKEA. De leverer blant annet standardiserte ut-av-boksen moduler for sikkerhet, identitetshåndtering og automatiserte plattformtjenester i skyen. Slik slipper kundene tunge, manuelle prosesser og kan raskt rulle ut nye tjenester – både i Norge og internasjonalt.

Navnet Fortytwo er hentet fra kultklassikeren The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der «42» er svaret på meningen med livet, universet og alt. Daglig leder Robert Darre-Nilsen kan fortelle at dette tallet også har blitt selve kjernen i tankegangen bak selskapet.

Fortytwo; et navn med stjernestøv 

Bak navnet skjuler det seg et brennende ønske om å gjøre ting annerledes enn de store, tradisjonelle IT-aktørene. Fortytwo fokuserer på å programmere alt i skyen, heller enn å klikke seg fram i tunge grensesnitt. De mener dette gir kundene en raskere, mer fleksibel og sikrere digital plattform. Nettopp denne «kode-først»-mentaliteten har allerede gitt dem en imponerende portefølje på rundt 100 kunder.

Navnet Fortytwo tar, som nevnt, utgangspunkt i The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der en superdatamaskin bruker 7,5 millioner år på å konkludere med at «42» er meningen med alt. For Robert Darre-Nilsen og kollegene begynte «42» som et uformelt arbeidsnavn på prosjektet.

«Vi brukte navnet på det som opprinnelig var et prosjekt, og da vi etablerte Fortytwo som selskap, syntes vi det var kult å beholde litt av attituden om at vi er det endelige svaret på alt,» forteller Darre-Nilsen. Med en blanding av humor, framtidsoptimisme og en god dose selvironi beholdt de navnet. 

«Som tidligere konsulenter med erfaringer fra de etablerte, store konsulenthusene, drømte vi om å levere teknologi på en helt annen måte enn det de store konsulentselskapene gjør,» fortsetter Darre-Nilsen. Navnet understreker dette, og gir en artig kontrast til den ellers seriøse konsulent- og teknologibransjen.

«Alt i kode» – revolusjonen i kulissene

Skyteknologi har eksistert siden rundt 2010, men det er svært få selskaper som virkelig har klart å ta i bruk mulighetene som ligger i skyløsninger. 

Kjernen i Fortytwos tilnærming til det de leverer, er filosofien om at «alt i skyen» kan kodes. Tradisjonelt har man klikket seg fram i ulike portaler, bestilt servere og konfigurert dem manuelt. For Fortytwo handler det om å standardisere, automatisere og sikre alt gjennom kodefiler. 

«Vi mener at skyløsninger gjør det mulig å kode alt; fra infrastruktur til sikkerhet og tilgangsstyring,» sier Robert Darre-Nilsen engasjert. 

Dette muliggjør lynraske endringer, og at kundene kan integrere løsningene med sin egen kode. Hvis en norsk kunde ønsker å utvide til USA, holder det med noen linjer kode – så er hele plattformen på plass på et nytt kontinent.

«Egentlig skaper vi ikke teknologi, for vi mener at den er der allerede. Det vi gjør, handler om å benytte de mulighetene skyen gir. Dette innebærer at vi endrer måten teknologi leveres på,» sier Darre-Nilsen. 

Han påpeker at denne praksisen minimerer risikoen for feilkonfigurasjoner og skaper en fremtidsrettet, skalerbar IT-arkitektur. Samtidig gjør det at man slipper store, tunge IT-prosjekter med flytting av servere og manuelle prosesser. 

Konsekvensen er at kunder som for eksempel Altibox kan migrere TV-produksjonen sin trygt til skyen uten å måtte ty til timevis med manuell installasjon. Det gir fleksibilitet og gjør at nye tjenester kan rulles ut langt raskere enn tidligere.

Super-fokus: De siste 20 prosentene du ikke visste du trengte

Selv om Microsoft Azure er en omfattende plattform, dekker den ikke alt. Når bedrifter eller offentlige etater står overfor spesialiserte utfordringer innen identitet, sikkerhet eller infrastruktur, må de ofte ty til kostbare tredjepartsløsninger. Fortytwo har gjort disse «manglende 20 prosentene» til sin spesialitet.

 «Jeg opplever at mange av konkurrentene våre er generalister. De får gjort veldig mye bra. Men det blir litt som med allmennleger. Det kan litt av alt, og det kan sende deg riktig sted, men de er ikke spesialister. Vi i Fortytwo er kanskje mer som kirurger, som kan gå inn og gjøre veldig stor forskjell på de områdene vi har valgt å spesialisere oss på. » forteller Darre-Nilsen.

Dermed leverer Fortytwo små, men svært presise moduler på toppen av Microsofts tjenester. Disse legges ut på Microsoft Marketplace, som fungerer litt som en App Store i skyen. Slik når Fortytwo ikke bare norske kunder, men også store internasjonale aktører som IKEA, Deutsche Telekom og det britiske forsvaret.

Poenget er at organisasjoner skal slippe å kjøpe en dyr, svær programvaresuite når de bare trenger enkelte, godt spissede funksjoner i eksisterende suite. 

«Vi er super-spesialister,» sier Darre-Nilsen.

Flat struktur, eierskap og rom for innovasjon

For å levere løsninger i verdensklasse trenger man et særdeles dedikert team av utviklere, arkitekter og konsulenter. I motsetning til mange andre konsulentselskaper, som ofte er temmelig hierarkiske, har Fortytwo valgt en nærmest radikal, flat struktur.

«Kultur handler om eierskap og at alle er med på å bestemme ting,» understreker Darre-Nilsen. 

Hos Fortytwo er strukturen flat, og alt fra lønnsdiskusjoner til økonomiske avgjørelser tas i fellesskap på Teams. Denne tilnærmingen skaper ikke bare entusiasme og eierskap, men gir også rom for mer kreativ tenking. Når alle kan foreslå og teste ideer, er veien kort fra innspill til innovasjon.

Mange hevder at slik åpenhet kun fungerer i små selskaper, men Fortytwo har passert 30 ansatte og praktiserer fortsatt full åpenhet rundt alle store beslutninger. Når de vurderer oppkjøp, ansettelser eller nye lokasjoner, skjer diskusjonen i digitale kanaler der alle kan delta.

«Vi har hatt tilbud om å bli kjøpt opp et par ganger, og da har vi hatt en helt åpen diskusjon med de ansatte om hele prosessen,» sier Darre-Nilsen. Poenget er å skape et miljø der medarbeidere ikke bare er ansatte, men kolleger som investerer tid, kunnskap og entusiasme for å utvikle selskapet – og nettopp dette regimet av eierskap og frihet legger et ideelt grunnlag for å skape stadig nye og bedre løsninger.

En chat unna – tettere på kundene enn konkurrentene 

Innovasjon er mer enn et buzzord for Fortytwo – det er selve bærebjelken i alt de gjør. Istedenfor å utvikle løsninger de håper noen vil ha, fokuserer de på faktiske behov og verdidrevet produktutvikling. Samtidig som de ansatte får frihet under ansvar, er også kundene invitert inn i en uformell, men effektiv dialog. 

«Vi har alt via chat med kundene våre. Direkte med spesialistene. Det handler om å lete etter reelle problemer og gi kundene verktøyene de faktisk trenger,» sier Robert Darre-Nilsen. Fortytwos kunder får direktelinje til et helt team av eksperter gjennom Slack eller Microsoft Teams. Trenger du å opprette en testplattform, diskuterer du det i chatten og får svar på rekordtid. Er løsningen enkel, kan selve jobben gjerne gjøres samme dag. Dette står i skarp kontrast til den klassiske modellen, der bestillinger må gå via prosjektledere, kontrakter og byråkratiske systemer.

Ved å jobbe tett med kundene og dele ideer i fellesskapskanaler på Teams eller Slack, fanger de tidlig opp utfordringer som kan løses på nye måter. Denne åpne dialogen senker terskelen for å komme med forslag, også fra ansatte. Siden alle er involvert i strategiske vurderinger, oppstår det hyppig diskusjoner som igjen gir grobunn for eksperimentering. Slik finner Fortytwo oppgraderinger og forbedringer som raskt kodes og testes – ofte i løpet av noen dager.

For å unngå at kostnadene løper løpsk, har Fortytwo prismodeller som ofte inkluderer en grunnpakke med et antall timer. 

«På den måten slipper vi at kundene blir redde for å ta kontakt bare fordi de tror det koster 2000 kroner hver gang de sender en melding,» forklarer Darre-Nilsen.

Resultatet er både raskere innovasjon og en organisasjon som kontinuerlig fornyer seg, og som kontinuerlig innoverer.  Når godkjenningsprosessene er korte, eierskapet høyt og alle tør å foreslå endringer, blir innovasjon en naturlig del av hverdagen. Kundene opplever også at Fortytwo fungerer som en forlengelse av sin egen avdeling i stedet for en ekstern leverandør.

Veien videre: nye produktlanseringer og globalt marked 

Med over 100 kunder på bare et par års drift ser ikke Fortytwo ut til å bremse. I stedet satser de på å videreutvikle tilnærmingen og øke produktporteføljen i Microsoft Marketplace. «Vi er ganske stolte av at for eksempel IKEA og Deutsche Telekom bruker løsninger vi har laget i Norge,» sier Robert Darre-Nilsen.

Videre planlegger de å lage flere moduler for identitetshåndtering og sikkerhet, slik at både større konsern og offentlige institusjoner kan effektivisere kritiske prosesser. Målet er å skape brukervennlige løsninger som utnytter lisensene kundene allerede betaler for, men samtidig tilføyer ekstra funksjonalitet som mangler i standardplattformen.

Slik håper Fortytwo å befeste en posisjon som en sterk nisjeleverandør i det globale skymarkedet. De har vist at man kan lykkes uten å være en gigant, så lenge man har riktig kompetanse, fleksible produkter og en kultur som legger til rette for raske, kreative leveranser. Kombinasjonen av flat struktur, frihet under ansvar og tett kontakt med kundene skaper en dynamisk form for innovasjon. Neste steg er å utvide produktspekteret ytterligere og befeste posisjonen som verdensledende på skreddersydde «kode-først»-løsninger.

Så gjenstår det selvsagt å se om «Fortytwo» også blir svaret på morgendagens digitale utfordringer 🙂

NB! InnoMag gjør oppmerksom på at denne artikkelen er skrevet som en del av vårt Inspire Partner program. Sitter du også på en god historie du ønsker skal belyses ta kontakt med oss i InnoMag

Hva nå, Tesla?

Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Tesla, tidligere et lysende eksempel på elektrisk mobilitet og teknologisk innovasjon, står nå ved et kritisk veiskille. Selskapets utfordringer viser hvor vanskelig det er å balansere visjonær ledelse, driftseffektivitet og merkevarebygging – særlig når eieren er kontroversiell.

Ferske tall forteller en urovekkende historie: Driftsinntektene falt 23% i tredje kvartal 2024. Aksjekursen stupte over 40%, fra 480 dollar i desember til 285 dollar i februar og styremedlemmene måker ut aksjer i bøtter og spann. Teslas markedsandel for elbiler i USA har sunket fra 78% til 44% på tre år.

Samtidig har konkurranselandskapet endret seg dramatisk. Kinesiske BYD utfordrer Teslas tidligere dominans, mens europeiske og japanske produsenter har utvidet sine elbiltilbud betydelig. I Europa falt Teslas salg med 45% i januar 2025 sammenlignet med året før – mens det totale elbilsalget økte med 18%. I Tyskland, et nøkkelmarked, opplevde Tesla en salgssvikt på nesten 60%, Australia – 72%, Spania – 75%,

Norsk Innovasjonsindeks 2025 bekrefter samme negative trend i Norge hvor Tesla opplever en markant tilbakegang på opplevd innovasjonsevne (-6,5%) og sosial innovasjon (-9,5%). Ikke overraskende har merkets relative attraktivitet falt med 6,4% i Norge.

Til slutt har vi at Elon Musks personlige engasjement og kontroversielle politiske uttalelser har påvirket selskapets omdømme. Hans åpne støtte til høyreekstreme partier, inkludert Tysklands AfD, har forårsaket store skader i Europa. Noen eiere rapporterer om “Tesla-skam” og selger bilene sine i protest. I England har en reklamekampanje referert til Tesla som en “Swasticar” – et kallenavn som reflekterer et omdømme problem.

Jeg mener Teslas situasjon primært er et merkevare-problem, forårsaket av eierskapet, med økende tegn på innovasjonstretthet.

For å gjenvinne sin posisjon som teknologisk og bærekraftig pioner, kan Tesla gjøre tre grep:

For det første må selskapet aktivt gjenoppbygge tilliten blant miljøbevisste forbrukere gjennom transparent kommunikasjon som tydelig distanserer Tesla fra kontroversielle politiske standpunkter og bekrefter forpliktelsen til bærekraft.

For det andre må innovasjonsevnen reaktiveres gjennom en produktutviklingsprosess og strategiske teknologipartnerskap som kan revitalisere Teslas posisjon som innovatør.

For det tredje trengs en omfattende endring i lederskapet som reduserer avhengigheten av hovedeierens personlige og politiske agenda og fokuserer på langsiktig verdiskaping.

Tesla besitter fortsatt betydelige ressurser, teknologisk kompetanse og et globalt merkevarenavn. Suksessen vil avhenge av evnen til å distansere seg fra de negative assosiasjonene som har oppstått, lære av utfordringene, tilpasse seg et stadig tøffere marked, og gjenoppdage sin opprinnelige rolle som en inspirerende kraft for bærekraftig mobilitet.

Tre scenarioer for virksomheter som vil lede AI-revolusjonen fremover!

Dette er en kronikk fra innovasjonsnestor Salvador Baille, medlem i Open Innovation Lab of Norway


Kunstig intelligens (AI) har utviklet seg raskt, og innvirkningen av AI i samfunnet og næringslivet blir stadig tydeligere. Diskusjonene florerer på nettet om hva vi kan forvente av AI-utviklingen og konsekvensene for rollen av menneskene i samfunnet fremover.

Etter min mening er det tre scenarioer vil definere fremtiden for AI versus menneske, og hvordan organisasjoner kommer til å måtte utvikle strategier med nye måter å skape verdi på.

Scenario 1: AI som disrupsjonsagent og nådeløs erstatter av våre kognitive evner

I dette scenariet følger AI den klassiske teknologiske disrupsjonsbanen. Menneskelige kognitive evner blir gradvis erstattet av AI, og skyver mennesker opp mot stadig mer komplekse eller nisjepregede oppgaver. Etter hvert som AI fortsetter å forbedre seg, kan selv disse komplekse oppgavene automatiseres eller i stor grad støttes av AI-systemer. En klassisk disruptiv utvikling.

Konsekvensene for samfunnet kan være dyptgripende. Hele samfunnsstrukturen av arbeid, utdanning og verdiøkende ferdigheter levert av mennesker må i så fall revurderes. Intellektuelt arbeid som kapitalinput kan bli konsentrert i hendene på svært få, mega-store aktører – selskaper og stater med ressursene til å utvikle avanserte AI-modeller, lokalisert i skyen. En slik endring vil skape et landskap hvor kun de største aktørene kontrollerer AI-kapasitetene, mens mindre bedrifter, stater og individer må tilpasse seg innenfor deres rammer. AI har mange applikasjoner, og de utvikler seg stadig videre og blir mer komplekse -fra videogenerering til hjelpende roboter med finmotorikk. «DeepSeek-sjokket» blir kun et blip på radaren.

Dette scenarioet representerer utfallet som oftest diskuteres i dag. Det reiser bekymringer om jobbfordeling, ulikhet og monopolisering av AI-teknologi. Menneskelige medarbeidere vil oppleve økende press til å spesialisere seg stadig mer eller tilegne seg stadig nye og mer komplekse ferdigheter, som kanskje de færreste kan mestre.

Scenario 2: AI møter en kostnads- og teknologibarriere

Mens det første scenarioet ser for seg at AI i stor grad erstatter menneskelige kognitive evner, kan AI-utviklingen møte en prestasjonsgrense også. Her kommer loven om avtagende avkastning (diminishing returns) inn i bildet. Etter hvert som AI blir mer sofistikert, stiger kostnadene for å utvikle, trene og vedlikeholde disse systemene eksponensielt. På et visst tidspunkt kan dagens AI-teknologi bli for kostbar til å erstatte menneskelige evner i mange områder. Menneskelig arbeidskraft og kognitivt bidrag kan fortsette å være en kostnadseffektiv løsning i mange tilfeller likevel.

I dette scenarioet beholder menneskene beslutningsmakten i “white collar jobs”, fordi kostnaden og kompleksiteten ved å automatisere disse rollene viser seg etter hvert å være for høy. På samme måte vil dyktige rørleggere, elektrikere og håndverkere beholde sine jobber, da robotteknologi kan forbli for kostbar eller ineffektiv utenfor kontrollerte miljøer som for eksempel fabrikker.

Dette scenariet presenterer en mer balansert fremtid, der AI utfyller menneskelige evner, men ikke fullstendig eliminerer deres kognitive eller manuelle arbeid. En stabil økonomisk balanse mellom AI sitt potensial og relaterte kostnader vil sannsynligvis sikre at mennesker og AI eksisterer i komplementære roller. Kunstig intelligens vil i så fall ende opp som nok en av de mange kraftige, nyttige og verdiøkende teknologiene i vår verktøykasse.

Scenario 3: En eksplosjon av innovasjon, kreativitet og velstand

Det tredje scenariet ser for seg AI som en katalysator for enestående kreativitet og innovasjon. I stedet for å bare erstatte menneskelig arbeid, kan AI forsterke menneskelig potensial til nye høyder. Ved å gi nesten uendelig kraftige verktøy til nesten hvem som helst med nødvendig ambisjon og evner til å innovere, vil individer og mindre selskaper utnytte AI-ressurser for å bygge, skape og løse problemer på tidligere utenkelige måter – og raskere, mye raskere. AI-agenter blir det nye verktøy for å skape velstand og demokratisere verdiskapning. Sam Altman, CEO i OpenAi, har sagt at AI agenter vil muliggjøre den første one-billion-business skapt og styrt av en eneste individ.

Stabile og legale rammeverk, og økosystemer etablert av store AI-aktører (som beskrevet i Scenario 1) som respekterer deres ideer, blir i så fall bare en fordel for innovatører og for verdens økonomi og velstand.

Hva vil bestemme hvilket scenario vi vil leve i?

AI sin fremtidige utvikling vil avhenge av fire kritiske faktorer:

1. Investeringskapasiteten til AI-aktører

OpenAI er i per dags dato fortsatt ikke lønnsom og lever av sine investorer. Det samme skjer sannsynligvis med generativ AI-modellene utviklet av Google, Meta, TikTok og Alibaba. Evnen og viljen hos mega-selskaper og myndigheter til å fortsette å investere i AI-utvikling vil avgjøre hvor raskt og i hvilken grad AI avanserer. Uten vedvarende investeringer kan utviklingen av AI stagnere eller bremse opp.

2. Avkastningspress (ROI)

På et tidspunkt vil AI-aktørene måtte utvikle bærekraftige og lønnsomme forretningsmodeller som driver teknologien fremover, selv med nok kapital i ryggen. Klarer de ikke det, kan vi oppleve en ny “AI-vinter”, som vi mange ganger har opplevd før.

3. Teknologisk gjennombrudd

En ny GPU-brikketeknologi, et gjennombrudd i kvantecomputing eller nye treningsmetoder type DeepSeek på andre områder enn språk eller resonnering kan gjøre utviklingskostnadene og drift av AI-modeller billigere nok til å bryte den nåværende avtagende avkastningen av AI. DeepSeek-sjokket og nye, mer effektive modeller på generativ AI utviklet ved MIT i USA har allerede demonstrert hvor raskt slike endringer kan skje.

4. Fortsettelse av globaliseringen

Globaliseringen av økonomien har gitt oss stabile og legale rammer for internasjonal handel, bedre produkter og tjenester, og velstand. Dersom denne modellen reverseres, legale rammeverk innen AI splittes, og internasjonal konkurranse erstatter samarbeid, kan AI ende opp som et verktøy for internasjonal økonomisk diskriminering i stedet for universell økning av innovasjon og velstand. Et kappløp mellom verdensmakter om AI-dominans er egentlig allerede i gang, og ambisiøse gründere vil flytte dit mulighetene er større for dem.

Ved å vurdere disse tre scenariene og faktorene som vil bestemme dem kan innovatører, investorer og ledere bedre forutsi mulighetene og utfordringene AI fører med seg, og strategisk posisjonere seg for å navigere i AI- landskapet for fremtiden.

Dette var en kronikk fra innovasjonsnestor Salvador Baille, medlem i Open Innovation Lab of Norway.

Har DU lyst til å få din kronikk i InnoMag, – i så fall gjør som Salvador og send den til oss!

Om vinnerskaller, vendepunkter og vinnerteam!

Denne uken har 2400 frivillige og over 30 000 tilskuere i Granåsen stått på for å skape skifest i et vindfullt og regnfullt Trondheim. Det er bare å ta av seg topplua for Johannes Høsflot Klæbo, og de andre vinnerskallene som spenner på seg ski, spurter gjennom skogen og spyr i mål. Noen kaller det “The greatest show on Earth”, men de er nok trøndere…
Blant mange høydepunkt er det en tidligere VM helt og hans unike team som stikker av med de største klappsalvene. Øystein “Pølsa” Pettersen imponerer oss og hele Norge med hjertevarm og inspirerende TV om 6 usannsynlige helter som setter seg et tøft mål, bygger teamfølelse og skaper et viktig vendepunkt for alle de involverte. Denne uken nådde de målet i VM-løypene, foran over 25 000 tilskuere som heiet de frem. Makaløs og rørende TV som NRK burde satse mer på, i stedet for alle de hjernedøde programmene som for tiden florerer.
Ukas store snakkis er selvsagt Dumold Trumps katastrofale møte med Ukrainas president Volodymyr Zelensky og knefallet for Russlands diktator Vladimir Putin. Et vendepunkt som nok dessverre vil gå inn i historien, og presidenten som selv ubeskjedent sammenligner seg med George Washington risikerer nå å ende som USA’s Quisling.
Den gamle realitystjernen og skrytepaven er i ferd med å gjøre presidentrollen og det hvite hus til et slags live reality show. Som han selv sa det “Dette kommer til å bli flott TV” …
Også andre er opptatt av hva som kan anses som underholdning. I Hollywood var det nemlig Oscar utdeling søndag og Norge fikk indirekte en Oscar for å støtte opp om filmen “No other Land” der to jøder og to palestinere har gått sammen for å vise frem galskapen som råder i regionen. Et vinnerteam som gir håp om en bedre fremtid. Deres takketale bør du få med deg, du kan se den her.
Ellers var filmen  «The Brutalist», delvis skrevet av norske Mona Fastvold nominert som blant annet beste film. Et artig poeng for oss endringsagenter er at filmen kunne vært norsk, men Norsk Filminsitutt’s avslagsbrev var nådeløst og entydig. Beretningen om en ungarsk arkitekt som flykter fra Holocaust til Amerika var uoriginal, mente de. Åpenbart ikke mer uorginal enn at den regnes som en av verdens beste filmer.
I Barcelona, Spania samlet verdens største mobilkonferanse over 100 000 deltagere og 2700 utstillere. Blant høydepunktene på en rikholdig meny som minner mer og mer om CES messen i Las Vegas manglet det verken på gode panedebatter, foredrag fra verdens Telecom ledere om hvor vi er på vei, men det hele druknet dessverre i Trumps Reality Show. Her får du 60 sekunders overblikket på noe av det som til sammen utgjør mobiluniverset.
Underholdningsmessig stemmer vi likevel på karnevalet i Rio de Janeiro, som både brasilianerne selv og over 1 million tilreisende kaller “The Greatest Show on Earth.” Millioner av mennesker samles på Sambodromo for å bivåne denne ukeslange festen som betyr så mye for så mange, og der nede er de nok mindre opptatt av norske skihelter enn oss nordmenn. Her er et lite utdrag.

La oss også denne uken feire bursdagsbarnet som over 2,5 milliarder brukere svinger innom månedlig, nemlig Youtube. Nylig feiret de nemlig 20 år, og i USA ser flere nå på Youtube på TV enn noen av de andre kanalene. Et tegn på at TV kanalene er i ferd med å miste ungdommen…

I følge YouTube blir over en milliard timer med video spilt av – hver dag!

Ukens innovasjonsblomst går til Øystein “Pølsa” Pedersen og hans team av usannsynlige vinnerskaller. I en urolig tid er det godt med hjertevarm TV som berører og beriker oss alle. Kudos, Øystein!
Happy Friday og riktig god helg!

Fremby innoverer ved hjelp av standarder!

Bygg- og anleggsbransjen står overfor en digitaliseringsutfordring, der data ofte eksisterer i siloer, og effektiv deling og bruk er i praksis umulig. Det innovative norske selskapet Fremby har vist hvordan standarder ikke bare løser denne utfordringen, men også virker som driver for innovative løsninger.

Ved å bygge sin plattform på standardiseringsdokumentet ISO/TS 15143-3 har de skapt en løsning som muliggjør sømløs datadeling mellom ulike maskinleverandører. Samtidig har de spilt en nøkkelrolle i videreutviklingen av teknisk spesifikasjon SN/TS 3770, som legger grunnlaget for utslippsfrie byggeplasser.

– Standarder gir forutsigbarhet og tillit i markedet. Det reduserer usikkerhet og gjør at innovasjoner kan skaleres og tas i bruk raskere og mer kostnadseffektivt. Standardisering er ikke bare er et sett med regler – men  et kraftfullt verktøy for å fremme innovasjon og verdiskaping, sier Åse Lunde, direktør for energi, bærekraft og teknologi i Standard Norge i en kommentar.

Neste onsdag, den 12. mars innleder hun på sesjonen «The Standard Dilemma: Balancing Standards and Innovation» på Inspirators FUTURE INSIGHT 2030 konferanse i Oslo sentrum.

– Vi lever i en tid med rask teknologiutvikling, stadig nye markedsmuligheter og skjerpede krav til bærekraft. Midt i dette skiftet kan standarder ofte bli sett på som en brems, fordi de setter rammer. Men samtidig er det disse rammene som gjør at nye løsninger kan bygges videre på felles språk, felles krav og felles prosedyrer, fremholder Lunde.

La oss derfor se nærmere på hvordan standarder skaper samhandling, åpner for nye løsninger og gir små aktører muligheten til å konkurrere på lik linje med de store.

Standardenes rolle: Grunnlaget for innovasjon

Standarder er avgjørende for å muliggjøre innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. Implementering av standarder skaper et felles språk, en felles måte å gjøre ting på, og muliggjør samhandling. 

Fremby oppdaget at entreprenører på anleggsplasser måtte forholde seg til mange forskjellige systemer og innlogginger for å høste data fra anleggsmaskinene, noe som gjorde datainnsamlingen tungvint og ineffektiv. Uten en felles løsning kunne ikke maskindata samles inn og brukes på tvers av leverandører. 

– Feiring bruk, som var en tidlig kunde, og andre kunder, forsøkte først å koble dataene manuelt. Det innebar å laste ned datauttrekk og sammenstille dem i en rapport. Dette tok alt for lang tid, og var ikke skalerbart. Problemene vi møtte på ble grunnlaget for den første løsningen vår, forklarer Sigve Pettersen, CPO i Fremby.

ISO/TS 15143-3 var i samme moment på vei inn i bransjen, og det gjorde at Fremby kunne lage en relativt billig og god løsning for å samle disse dataene. Standarden har vært det tekniske grunnlaget for å lage et system for datadrevet optimalisering av maskinparken på en anleggsplass. Gjennom dette systemet kunne Fremby hente ut informasjon om blant annet dieselforbruk og driftsdata, som nå kan presenteres på samme måte for brukerne, uansett om de benytter en Volvo- eller CAT-maskin. 

Med denne innovasjonen har entreprenører og byggherrer fått langt bedre oversikt over maskinparken på anleggsplassen, noe som har resultert i optimalisert energibruk, redusert ressursforbruk og lavere kostnader.

Uten standarden som grunnlag, ville det ikke vært mulig for Fremby å gjøre innovasjon på tvers av aktørene. Standarden er med andre ord en muliggjører for innovasjon. 

En annen viktig standard er SN/TS 3770, som er utviklet for å forenkle datainnhenting relatert til utslippsfrie byggeplasser. Fremby har vært en sentral aktør i videreutviklingen av denne standarden, spesielt innenfor datainnsamling, slik at byggherrer og myndigheter enklere kan stille krav til utslippsfrie prosjekter. Ved å strukturere hvordan miljødata skal innhentes og deles, sørger standarden for at verdikjeden jobber mer koordinert. Dette er særlig viktig i en bransje hvor eierskapet til data er fragmentert, og der effektiv deling av informasjon er avgjørende for digitalisering og bærekraft.

Innovasjon muliggjort av standarder

Når hver leverandør sitter på sin tue og lager sine egne systemer som ikke er basert på standarder; det som kalles proprietære systemer, gjør at interoperabiliteten mellom systemene er fraværende. Da blir man avhengig av manuell datahåndtering gjennom e-poster, rapporter og skjemaer. Disse metodene er både tidkrevende og ineffektive, og gir ikke nok innsikt for optimalisering. 

Standardisering sørger for at alle aktører beveger seg i takt, og muliggjør innovasjoner hvor ulike datakilder kan deles og brukes på tvers av leverandører.

Selv om standarder skaper forutsetningene, er det innovasjonen som bygger videre på dem som skaper verdier. Frembys plattform er et eksempel på hvordan standardisering legger grunnlaget for nye løsninger. 

Effekten av standardisering: Fra mulighet til virkelighet

Den praktiske effekten av standardisering kan måles i hvordan Fremby har klart å redusere tid og kostnader når nye løsninger skal lages. Da de først fikk tilgang til ISO/TS 15143-3, kunne de på kun to uker utvikle en proof of concept for sin løsning. Dette ville ikke vært mulig uten en standardisert metode for datainnhenting.

I tillegg har standardene spilt en sentral rolle i å gjøre det lettere for Fremby å skalere og få innpass i offentlige anskaffelser. Offentlige aktører kan ikke alltid velge en spesifikk leverandør, men de kan stille krav om at prosjekter benytter standardiserte løsninger. Å ha optimal støtte for en standard gjør det derfor enklere for det offentlige å bestille løsningen.

Dette betyr at det er et markedsmessig rasjonale for å ligge i forkant i forhold til  å ta i bruk standardisering. 

Innovasjon basert på standarder gir ikke bare tekniske fordeler, men åpner med andre ord dørene for kommersiell vekst.

Veien videre: Standarder som motor for fremtidig innovasjon

Standarder vil fortsette å være en nøkkel for fremtidig innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. 

Derfor deltar Fremby i videreutviklingen av NS3770, for å sikre at standardene også favner elektriske maskiner og nye typer utslippsfri teknologi. 

Vi er en aktiv deltager i videreutviklingen av ISO/TS 15143-3, sier Pettersen. Arbeidet handler om å oppdatere standarden til å støtte enda flere maskin- og utstyrstyper, for eksempel elektriske og hybridmaskiner og -utstyr, samt mobile ladeløsninger som Norge forøvrig er i front på.

Ved å delta i slike prosesser får Fremby ikke bare en stemme i utformingen av bransjestandardene, men bygger også nettverk og legitimerer seg som en ledende aktør innen digitalisering av byggeplasser.

Samtidig er det viktig å understreke at standardisering i seg selv ikke er nok. Det er verktøyene og løsningene som bygges på toppen av standardene som skaper den reelle verdien. Fremby har vist hvordan dette kan gjøres gjennom sin plattform, som omsetter standardiserte data til innsikt og effektivisering. Dette samspillet mellom standarder og innovasjon er essensielt for å drive bransjen fremover og realisere potensialet i digitalisering og bærekraft.

I sum er standarder en katalysator for innovasjon. De skaper mulighetene, men det er selskapene som evner å utnytte dem som virkelig driver utviklingen. Fremby er et eksempel på hvordan standardisering kan gi små aktører muligheten til å konkurrere på lik linje med de store, og hvordan et felles rammeverk kan gjøre hele bransjen mer effektiv, digitalisert og bærekraftig.

NB! Denne artikkelen er skrevet av Silje Føyen på vegne av Innomag, for Standard Norge som en del av Inspirators Inspire partner.

Om rekorder, russerkaos og rugbybryting!

Denne uken startet endelig Ski-VM! Samtidig kom ferske tall fra NAV som viste at sykefraværet her til lands økte til hele 6,8 prosent i fjor. OK, la oss innse at de fleste utenfor Norge har et avslappet forhold til langrenn, tross alt er dette i følge en oversikt verdens 55. mest populære sport, noen få plasser over Dart og to plasser under sportsgrenen Kabaddi. Her er oversikten.

Uansett så heier vi som gode nordmenn på nye rekorder og store mengder gull i Trondheim og for oss rekordsugne bød uken på ferske tall fra NAV som viser at vi også kan inkassere verdensmestertittelen i sykefravær. Samtidig stiger antallet uføretrygd-mottakere kraftig, over 373.000 nordmenn (det er over 10% av alle i aldersgruppen 18-67 år) er i dag på uføretrygd.

I fjor ble,tro det eller ei, over 6400 flere nordmenn uføretrygdede, det er 123 nye hver eneste uke!

Mens sykefraværet stiger til nye rekordhøyder vil politikerne nok en gang utrede årsakene, og det virker jo som en genial løsning. Rart ingen har tenkt på det før, ikke sant?

En kjapp sjekk avslører at det i følge DN visstnok er gjennomført 3519 studier om temaet de siste ti årene…

Denne uken markerte trist nok tre årsdagen for Russlands feige angrep på Ukraina, – og vi husker ennå de lange kolonnene av tanks og andre kjøretøy som stod bom stille i flere dager. En slags stillestående markering av russisk kaos og reinspikka idioti. Vladimir Putin virket trygg på en rask seier og han undervurderte grovt Ukrainas president Volodymyr Zelensky som avviste det amerikanske tilbudet om å fly han i sikkerhet med de udødelige ordene:

«Kampen er her. Jeg trenger ammunisjon, ikke haik ut av landet.”

Vi er imponert over at Ukraina utrolig nok har klart å holde Russland stangen, det skyldes ikke minst enrom kampvilje og at tusenvis av vanlige ukraniere har meldt seg til innsats. De er også innovative, kreative og smarte, noe som blant annet har medført at i dag er Ukraina verdens ledende aktør innen avansert droneteknologi. Dette kom tydelig frem på årets gigantiske CES messe i Las Vegas i januar, sjekk ut denne videoen.

Russland har dessverre de siste dagene fått særdeles god hjelp av president Dumold Trump som utrolig nok ga Ukraina skylden for krigen. Enda verre var avstemmingen i FN denne uken der USA’s delegasjon stemte sammen med Russland, Nord-Korea og Hviterussland mot en resolusjon som fordømmer Putin’s Russland for deres brutale aggresjon i Ukraina og krever en avslutning av okkupasjonen. Det vil si at USA stemte MOT en resolusjon som sier at en nasjon ikke kan invadere en annen. Et av grunnprinsippene til selve FN, trodde vi!

kanskje ikke så rart at På Google Maps endret brukerne navnet på Trumps Mar-a-Lago til “Kremlin Headquarters.”

På under en måned har Dumold Trump og hans kompanjong Elon Musk rasert mer enn 80 års opparbeidet tillit og skaffet seg et kobbel nye venner som bringer USA i vanære, samtidig som de driver regelrett utpressing av Zelensky og krever evig tilgang til deres mineralressurser. Denne uken tok den amerikanske programlederen Jimmy Fallon et oppgjør med milliardæren Elon Musk som plager offentlige ansatte med nye mailkrav. En rap vi fant både morsom og relevant. Her er den.

Ukens innovasjonsblomst går til skuespilleren som spilte en lærer som i TV-serien “Folkets tjener” laster opp en video der han raser mot de korrupte myndighetene. Da videoen går viralt blir han landets president. Som kjent ble TV-rollen virkelighet og få politikere fremstår i dag som tydeligere, modigere og bedre ledere enn Ukrainas president Volodymyr Zelensky. 

Happy Friday og riktig god helg!

PS! Skulle du være blant de få uinnvidde som ikke jevnlig følger med på Kabaddi er dette asiatiske lagspillet en slags blanding av rugby og bryting.

Innovasjonsforkjemper med spansk blod og norske kopper!

Vi i InnoMag heier som kjent på norske endringsagenter og slikt og slike som inspirerer oss til innsats. Det betyr også at på de mange møteplassene vi forsøker å dekke så støter vi på noen gjengangere, fargerike innovasjonsforkjempere som brenner for faget og gode nettverk som virker.

De siste årene har vi ofte møtt en blid og energisk norsk-spansk innovasjonsforkjemper som jevnlig deler ut sine innovasjonskopper til de han mener fortjener litt heder og positiv omtale, og ja, Full disclosure som det heter på nynorsk, – han har også overrakt intervjueren en slik innovasjonskopp.

Mannen med det spanskklingende navnet Salvador Baille er kjent for mange, og formelt er han rådgiver innen innovasjon og teknologiledelse, men anledningen for vår samtale er nyheten om at han og hans nettverk blir en del av Open Innovation Lab of Norway nettverket.

-Jeg har jobbet i hele min karriere med innovasjon og kommersialisering av nye produkter og tjenester i både små, mellomstore og store internasjonale bedrifter. Du kan trygt slå fast at jeg trives med å skape sammen med andre. Engasjerte mennesker er lykkeligere mennesker og sammen jobber vi jo alle for å skape et bedre samfunn, ikke sant, innleder han med et smil da vi lurer på hvorfor han deler ut sine innovasjonskopper.

-Du visste det sikkert ikke, men skulle du ta en av de trikkene som går rundt i Dresden by i Tyskland er sjansene store for at akkurat den trikken du sitter på har delvis blitt designet av en yngre versjon av Salvador da han var 25 år gammel og bodde i Düsseldorf. Jeg er nemlig utdannet sivilingeniør med MBA fra Universitat Politecnica de Barcelona i Spania og har etterhvert fyllt på med en Master i Corporate Finance fra BI i Oslo.

Hvorfor denne brennende interessen for innovasjon?

-“It runs in the family”. Min far er også sivilingeniør. Jeg hørte historier om jobben hans rundt middagsbordet og ble fascinert av dem. Vi hadde Forbes og andre internasjonale business-magasiner liggende rundt omkring hjemme hos oss. Det var tidene med Steve Jobs og Bill Gates på forsiden og slikt inspirerte jo meg, smiler han.

-Som spansk nordmann er jeg opptatt av at vi i Norge må slutte å subsidiere bedrifter og prosjekter som skaper minimalt med verdi, men som likevel holdes gående i de uendelige fordi de skal skape eller opprettholde arbeidsplasser. Disse arbeidsplassene vil forsvinne uansett. Sånn misallokering av kapital etterlater alltid et stort svart økonomisk hull i samfunnet. I stedet bør vi satse på å skape nye verdier, og det er jo det innovasjon handler om, smiler han blidt.

Så lener han seg frem og spør nesten forsiktig;

-kan jeg få lov til å legge til at norske politikere snarest bør fjerne Exit-skatten. Den er seriøst skadelig for gründer-økosystemet i Norge og lar ikke de mest lovende entreprenørene videreutvikle sine selskaper i Norge, – og slikt er jo regelrett dumt!

Det er ikke vanskelig å se at Barcelona genene fortsatt sitter i, og det mangler ikke engasjement når han fortsetter;

-Vi i Norge burde investere mer i utvidelse og vedlikehold av kritisk infrastruktur. Infrastruktur og utdannelse er grunnleggende bærebjelker i en verdiskapende økonomi og et velfungerende samfunn og velferdssystem. Vi kan ikke leve med en situasjon der togsystemet bryter ned i det øyeblikket det blir kaldt om vinteren. I Norge!

Hva er årsaken til at du og Open Innovation Lab of Norway har valgt å forene krefter?

-Det er enkelt å svare på! Jeg har lenge hatt et stort nettverk av dyktige mennesker rundt meg, og det siste året har jeg oppdaget at stadig flere av de flinkeste også meldte seg inn i Open Innovation Lab of Norway så rundt juletider tenkte jeg: “Hvorfor ikke bli med i et nettverk som allerede har en struktur, et langt bredere medlemstilbud og mer formelle rammer rundt seg og invitere mitt nettverk til å bli medlem der også?

-Jeg synes det gir mening, svarer han på sitt eget spørsmål og fortsetter

– Et konkret prosjekt vi for tiden diskuterer er å gå sammen om en kombinert workshop og studietur til verdens største Smart City konferanse som arrangeres i Barcelona i november. Alle detaljene er ikke på plass ennå, men for de som ønsker å oppdatere seg faglig er tanken å tilby en 2 dagers Innovation UPSKILL workshop på Gran Canaria i forkant. Selv mener jeg at dette kan bli både faglig og teammessig svært bra, – og en workshop på Gran Canaria og studietur til Barcelona i november er verken dyrere eller dårligere enn noen dager på et hotell i Norge.

Vi takker for praten og spør på vei ut om han fortsatt vil plukke ut verdige vinnere av innovasjonskoppen, og svaret vi får et bredt Salvador smil, et klapp på skulderen og en typisk Salvador melding med oss ut døren;

Så klart, inspirasjon, giverglede og innovasjon henger jo sammen, ikke sant?

 

10 virksomheter nominert til årets Eksportpris!

Her mottar Aker Biomarine ASA prisen som verdens mest innovative bedrift

I fjor vant ikke bare Aker Biomarine ASA den norske eksportprisen, de stakk også av med prisen som verdens mest innovative bedrift i Barcelona i november i fjor.

I år finnes løsninger for navigasjon, helse, ernæring og mye mer blant bedriftene som er nominert til årets Eksportpris. Hele syv fylker er representert blant de ti nominerte.  

Årets eksportpris deles ut på Eksportkonferansen 25. Mars på Latter i Oslo.

Prisen anerkjenner en norsk eksportbedrift som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Det legges vekt på høy eksportandel, verdiskaping i Norge, markedsmessig fremgang og nyskapende produkt. Med sterke eksportører fra hele landet er årets konkurranse skarp.

De ti nominerte arbeider innen et bredt spekter av næringer, og leverer norske varer og tjenester som løser globale problemer. Samtidig skaper de viktige eksportinntekter for Norge.

De nominerte er fra ulike deler av landet, og både Eksfin og Innovasjon Norge har jobbet med flere av de nominertes internasjonale prosjekter.

Juryen for årets eksportbedrift og nykommer består i år av

  • Håkon Haugli, Innovasjon Norge
  • Per Arthur Sørlie, Borregaard
  • Matts Johansen, Aker BiomarineASA, (fjorårets vinner av Eksportprisen)
  • Camilla Stoltenberg, NORCE
  • Tone Lunde Bakker, Eksfin
  • Ole Jakob Sørdalen, Pixii (fjorårets vinner av Nykommerprisen)

Her er de 10 som juryen har plukket ut;

AutoStore AS, Vindafjord

AutoStore er et globalt teknologiselskap som utvikler løsninger for lager- og ordredistribusjon, ved hjelp av avansert programvare og automasjon. De jobber for at varer når frem raskest mulig på en bærekraftig måte. Autostore har installert over 1600 systemer i mer enn 60 land.

Boliden Odda AS, Odda

Boliden Odda produserer sink og svovelsyre. Sink benyttes hovedsakelig til galvanisering (rustbeskyttelse) av metallkonstruksjoner. Det kreves store mengder sink i transportsektoren, infrastruktur til vindkraftverk og solparker, og metallet er derfor sentralt i oppbyggingen av globale grønne industrier. Boliden bruker kun fornybare energikilder, utvikler teknologi som gir bedre utnyttelse av råvarene og har stor grad av automatisering av produksjonen.

Brunvoll AS, Molde

Brunvoll leverer komplette fremdrifts- og manøvreringssystemer for avanserte fartøy globalt. Konsernet har fem lokasjoner i Norge, i tillegg til et verdensomspennende agentnettverk i 20 land.

Dynea AS, Lillestrøm

Dynea utvikler og innoverer stadig mer miljøvennlige lim og bindemidler. Et stort fokus har vært å redusere utslipp i arbeidsmiljø, både fra egne produkter og kundenes produkter.

Jotun AS, Sandefjord

Jotun A/S er en av verdens største produsenter av maling og pulverlakker. Det familieeide selskapet har i dag mer enn 10.600 ansatte. Selskapets produkter sørger for beskyttelse av skip, stålkonstruksjoner, ikoniske bygninger og private boliger over hele verden.

Sero AS, Asker

SERO AS er et norsk bioteknologiselskap som spesialiserer seg på produksjon av kontrollmaterialer for medisinske laboratorier. Produktene bidrar til pålitelige analyseresultater og riktige medisinske diagnoser ved å sikre nøyaktighet i laboratoriers analyser. SERO eksporterer over 90 % av sine produkter til mer enn 60 land.

Stella Polaris, Finnsnes, Troms

Stella Polaris AS er produsent av kokte pillede reker og rekeskallmel. De ønsker å være ledende innenfor sin sektor i det grønne skiftet, gjennom nullutslippsløsninger og 100 % utnyttelse av råstoffet.

Topro Industries, Gjøvik

TOPRO Industri AS (TOPRO) er en ledende produsent av gå-hjelpemidler, med hovedkontor og produksjon på Gjøvik. TOPRO produserer rullatorer for innendørs og utendørs bruk, trapperullatorer, gå-bord og kjøreramper. TOPRO Industri vokst med ca 50% siste fem år og produserer nå over 120 000 rullatorer hvert år, hvorav 80% eksporteres.

VARD Group AS, Ålesund

VARD er en av verdens ledende design- og skipsbyggingsselskap innenfor spesialkonstruerte fartøy til offshoreindustrien, innen energisektoren, marinefartøy og sjømatproduksjon. Selskapet tilbyr tjenester for hele livsløpet til et fartøy, fra design og skipsbygging, til tilpassing, ombygging og reparasjon.

Zaptec Charger AS, Sandnes

Zaptec designer, utvikler og produserer elbilladere lokalt i Rogaland, som eksporteres ut i Europa. Med over en halv million installerte ladere leverer selskapet smart og pålitelig lading til elbilister over hele kontinentet.

Nykommerprisen   

Nykommerprisen premierer en bedrift som på kort tid har oppnådd betydelig eksportandel og markedsfremgang.

Bue Salmon, Lutelandet

Bue Salmon har etablert en landbasert produksjon av laks basert på delvis egenutviklet teknologi. Sommeren 2024 solgte Bue 514 tonn laks i matstørrelse til omkring 50 land.

No Isolation, Oslo

AV1 er en liten robot som gjør det mulig for langtidssyke barn å være med i klasserommet via en app. Den fungerer som barnets øyne, ører og stemme, slik at de kan følge undervisningen og holde kontakten med venner. Slik kan skoleetater i mange land takle fraværskrisen systematisk og oppfylle alle barns rett til utdanning.No Isolation har 45 ansatte, og selger for det meste til England, Tyskland og Norden, men også til blant andre Østerrike, Sveits og Spania.

Sensio AS, Oslo

Sensio jobber med velferdsteknologi innenfor eldreomsorgen. Deres AI- og innsiktsdrevne løsninger støtter helsepersonell i deres arbeid og forbedrer pasientsikkerheten og tjenestekvaliteten. Sensio er markedsledende i Norge og vokser raskt i Sverige, Danmark, UK og har pilotkunder i Frankrike og Tyskland.

Shipshave AS, Stavanger

Hovedproduktet er Shipshave ITCH som er en løsning som gjør mannskapet i stand til å gjennomføre skrogvask mens skipet seiler og som en del av normal operasjon. De har nå 19 ansatte fordelt på kontorer i Norge, Hellas og Singapore.

Zivid AS, Oslo

Zivid ble grunnlagt i 2015 som et spin-off selskap fra SINTEF. De er nå en veletablert leverandør av industrielle 3D-maskinsynskameraer og programvare for industriell robotikk til bruk innen automatisert produksjon, lagerautomatisering og logistikk. Produktene som eksporteres er 3D-kameraer, tilbehør for montering og kalibrering av kameraene og programvare for å kunne bruke kameraene.

Her er informasjonen om selve Eksportkonferansen og påmeldingssiden

100 år med ostehøvelen!

Den 27. februar 1925 sendte Thor Bjørklund inn patentsøknaden som skulle revolusjonere frokostbordet, og samtidig ga han oss nordmenn et nasjonalt kultursymbol og bidrag til verden.

Møbelsnekkeren Thor Bjørklund ble født i Lillehammer i 1889. Han irriterte seg ofte over at andre skar skjevt av osten, og han hadde et ønske om å få osten til å vare lenger. Idéen til hvordan han skulle løse disse problemene kom fra høvelen i hans eget snekkerverksted.

Den 27. februar 1925 leverte han inn en patentsøknad under beskrivelsen «Kniv til skjæring av ost». Det skulle endre måten hele Norge skjærer ost på, selv 100 år senere.

– Thor Bjørklund fant en teknisk løsning på et problem mange nordmenn hadde. Det er ofte slik at irritasjon fører til innovasjon, og at disse oppfinnelsene blir nyttige for andre. Den typen behovsdrevet innovasjon trenger vi fortsatt i dag, sier patentoveringeniør i Patentstyret, Elen Margrethe Brendeford.

Norsk kulturarv

Innovasjonen som gjorde det mulig å skjære jevne og tynne osteskiver ble utgangspunktet for familieselskapet Thor Bjørklund & Sønner. Den endret ikke bare måten vi spiser ost på, men bidro også til norsk familieøkonomi ved å redusere matsvinn. Ostehøvelen ble raskt en del av norsk kulturarv.

– Kjøkkenredskapet ble til en familiebedrift som skapte mange verdifulle arbeidsplasser, sier Brendeford og fortsetter:

– I dagens globale marked, der nye oppfinnelser raskt kan kopieres og masseproduseres, står Bjørklunds historie som en påminnelse om verdien av å sikre rettighetene til norske innovasjoner.

Produseres fortsatt i Norge

I 2009 ble produksjonen overtatt av GIAX Produksjon. De produserer de norske ostehøvlene, under navnet Bjørklund 1925.

– Det er litt ærefullt å forvalte noe som har fått den statusen som det har i Norge. Det er bare én “Bjørklund1925”. Det er den vi produserer og som er den originale, sier daglig leder i Bjørklund1925, Lars Jørgen Jensen.

Dagens ostehøvler som blir produsert i Ringebu skiller seg ikke mye fra den Thor Bjørklund fikk patent på i 1925.

– Konseptet er bygget opp på samme måten som for hundre år siden. Det er de samme bestanddelene med blad, tange med stift og håndtak, sier Jensen.

Det har blitt laget over 60 millioner ostehøvler i Norge siden starten. I dag finnes ostehøvelen i nær sagt ethvert norsk hjem, og eksporteres til land over hele verden.

Et 100 års jubileum verdt å feire synes vi i InnoMag!

Norge bør lære av Estlands digitale suksess!

Norge står som kjent overfor store utfordringer som eldrebølgen, lav produktivitetsvekst og en gigantisk offentlig sektor. For å møte disse utfordringene trenger vi åpenbart både økt innovasjonskraft og digitalisering. Selv om vi har høye ambisjoner om å bli verdens mest digitaliserte land innen 2030, kan det virke utfordrende når vi ser på prosjekter som Helseplattformen og vår avhengighet av amerikanske digitale løsninger.

Men det finnes heldigvis inspirasjon tett på. Lille Estland har med smarte valg og relativt små midler klart å bygge det som ser ut til å være verdens mest digitale offentlige sektor. De er også ledende innen nasjonale og internasjonale e-helse løsninger.

Vi tok en prat med Håvard Ellefsen, en erfaren norsk IT-leder som nå representerer det estiske selskapet Industry62 og leder oppbyggingen av det nordiske konsulentnettverket Digital Expert Alliance.

Han kjenner godt til Estland’s avanserte satsning på digitale løsninger og sitatet i tittelen er hans. Vi ba ham dele noen tanker om hvordan Norge kan lære av Estlands suksess med våre lesere og Ellefen var ikke vond å be;

Parallelt med å bygge opp verdens mest digitale helsesektor og offentlige forvaltning, har Estland også skapt et levende start-up miljø. De har flere start-ups og “unicorns” pr innbygger enn noe annet land.

Dette er nok ikke tilfeldig, og dette gir en positiv vekselvirkning som driver utviklingen videre på begge fronter. Her har Norge åpenbart mye å lære, forklarer han oss engasjert.

Du nevner også helsesektoren spesielt, her har vi jo nylig hatt Helseplattformen oppe i Stortinget og spørsmålet er jo om de 6 milliardene vi har brukt i Midt Norge regionen må skrotes. Hva tror du er årsaken til at lille Estland har klart å bli så fremgangsrik innen e-helse?

Estland har gjennomført og levert prosjekt etter prosjekt og bygget stein på stein. De har hatt “en innbygger, en journal” strategien siden 2008. I Norge er Helseplattformen som du nevner et av flere forsøk på å få dette til, men vi har enda ikke funnet en løsning på at pasientdata følger norske pasienter når de beveger seg mellom helseregioner eller på reise i EU-land, forklarer han videre og fortsetter;

-Konsulentnettverket jeg leder har rammeavtale med den sentrale norske helseforvaltningen og leverer i dag konsulenttjenester fra norske partnere til Norsk Helsenett og Folkehelseinstituttet. De bidrar i disse dager til å sette sammen et faglig program for en studietur til Estland i slutten av mars, og jeg mistenker at denne studieturen vil være av interesse for mange her til lands.

Hva kan norske deltakere forvente å lære på en slik studietur?

Det er EHIN sammen med den estiske ambassaden og Enterprise Estonia som arrangerer studieturen, og en av de første stoppene på turen vil være Estland’s avanserte opplevelsessenter hvor de viser frem deres e-government og e-helse løsninger rett ved flyplassen i Tallinn. Jeg tror dette vil bli en flott mulighet til å la seg inspirere og lære av et naboland som har gjort mye vi bare drømmer om å få til, og som er mer enn villige til å dele av sine erfaringer, avslutter Håvard Ellfesen som selv vil delta på turen.

Han rekker også å nevne at studieturen er åpen for alle som er opptatt av hvordan vi skal løse e-helse utfordringene vi er midt oppe i og hvordan vi kan forberede oss på European Health Data Space (EHDS).

For mer informasjon og påmelding, klikk her.

Om kule jobber, klavertramp og kule-galskap!

For en uke vi legger bak oss! Gamle allianser sprekker og tillit opparbeidet gjennom årtier forsvinner i løpet av minutter. Dumold Trump tramper i klaveret så høyt at de kan høre det tydelig både på Grønland, i Ukraina og nesten helt til Mars. 

Her hjemme er det ikke stort bedre. Denne uken var nemlig kaoset rundt Midt Norges utskjelte Helseplattform oppe i Stortinget. Løsningen som verker mer enn den virker, har allerede kostet oss skattebetalere nesten 7 milliarder norske kroner. Enda verre er det at ansvarlige brukere i Midt Norge peker på at løsningen er så kompleks og innviklet at den fører til tap av menneskeliv. Slikt er alt annet enn kult!

Man skulle derfor tro at landets nasjonalforsamling klarte å enes om å utrede alternativer til den rådyre amerikanske løsningen Epic som i Norge kalles Helseplattformen, men så skjedde ikke. I stedet ble det nok et skikkelig klavertramp!

Det gjør for øvrig ikke historien bedre at Epic-løsningen er basert på lukket kode helt tilbake fra 1979. Selskapet er forøvrig eid av en eksentrisk 83 år gammel amerikansk dame som bærer navnet Judith R. Faulkner. Hun kaller hovedkvarteret for «The Intergalactic Headquarter», med adressen The Milky Way og selskapet legger åpenbart vekt på å fremstå som særdeles kule. Sjekk denne videoen så ser du hvor skattepengene våre ender, inkludert heisen til Helvete og mye andre sprø påfunn. Rene kule-galskapen spør du oss!

Som Epic selv sier det på sin hjemmeside;

To us, it’s a statement of our dedication to having fun with the organizations we work with. It’s how we recognize visitors who share our sense of humor, or if they don’t, they have the chance to turn around.”

For vår del lurer vi på hvorfor ikke trønderne som valgte Epic løsningen for over 14 år siden snudde når de så dette skiltet. 500 leger som har signert på et opprop om å skrote løsningen synes i hvert fall ikke at nåsituasjonen er spesielt kul. I stedet kunne jo trønderne valgt den fullt brukbare norske løsningen fra DIPS med hovedkontor i Bodø som resten av helse-Norge har valgt. Les gjerne trønderavisen Inherrads utmerkede artikkel om Epic her.

Senterpartiets tidligere nestleder Ola Borten Moe bidro til resultatet og hans logikk var at når “veien” er bygget 90 prosent ferdig bør man ikke stille spørsmål med trasévalget.

Spørsmålet han burde ha fått, er hva om veien fører rett til helvete?

Den canadiske artisten Chris Rea beskriver dette meget godt i sangen “The road to Hell”. Her iler vi til med en opplysning til alle trønderske lesere om at sangen nok ikke handler om tettstedet Hell, men et langt varmere sted, og spørsmålet vi stiller Borten Moe er dette:

Hvis veien fører til helvete, er det ikke slik at alle stoppesteder før du ankommer målet vil være å foretrekke…

“On your journey ‘cross the wilderness from the desert to the well
You have strayed upon the motorway to hell
Well, I’m standing by a river but the water doesn’t flow
It boils with every poison you can think of

This ain’t no technological breakdown, oh no, this is the road to hell”

Når det gjelder kule jobber er stillingen som Norges oljefondsjef åpenbart en av de kuleste. Denne uken kom nyheten om at jobben som oljefondssjef har 81 menn og kun én kvinne som søkere. Blant de kjente navnene på søkerlisten er Greenpeace-sjef Frode Pleym og den selvutnevnte «dekk-kongen» Tommy Sharif. Vi tror nok mest på at Nicolai Tangen får fem nye år, men personlig har vi også sansen for 17 årige Torben Myklebust Mathiassen fra Tønsberg som går siste året på Greveskogen videregående skole.

Hans kule begrunnelse for å søke jobben som sjef for verdens største offentlige fond er at han trenger en deltidsjobb…

I USA har g(eni)ale Elon Musk ikke bare ertet på seg store deler av USA’s befolkning. Han og hans xAI avduket denne uken også Grok-3 som de ubeskjedent utnevnte til «den smarteste AI på jorden». Ordet Grok er for øvrig det eneste ordet her på jorda som kan sies å komme fra planeten Mars. Ordet dukket nemlig først opp i science fiction-forfatteren Robert A. Heinleins roman “Stranger in a Strange Land” fra 1961. Det handler rett og slett om å forstå noe på en så empatisk måte at du nesten smelter sammen med de du snakker med. Slik vi forstår det er Elon Musk ikke spesielt empatisk anlagt, men Grok-3 er uansett denne uken regjerende AI-mester. Vi minner om at dette skjer kun 2 år etter at selskapet ble startet!

Imidlertid er det ikke lenge til OpenAI skal lansere GPT-4.5, etterfulgt av bebudede GPT-5, så her er det bare å teste ut de kule løsningene. Vi skulle her også svingt innom Dumold Trumps siste grep, men orker egentlig ikke å forholde oss til hans patetiske knefall for Putins propagandagalskap.

Microsoft har heller ikke ligget på latsiden. Denne uken avduket de en kvantedatabrikke som de sier er drevet av topologiske Qubits, en eksotisk materietilstand som forskere nylig hevdet det ikke var mulig å utnytte for slike applikasjoner. Majorana 1, oppkalt etter det fysiske fenomenet som brukes i enheten, markerer kulminasjonen av nesten to tiår med forskning.

Vi minner om James A. Baldwins kloke ord;    “Those who say it can’t be done shouldn’t interrupt the ones busy doing it”

Ukens innovasjonsblomst går til H.M. Kong Harald V som i dag fyller særdeles runde år, – stort rundere enn 88 år kan man jo ikke feire :-). Vi heiser flagget til topps og håper Hans Majestet raust deler blomsten med alle de legene og brukerne av Helseplattformen som har påpekt at løsningen slett ikke er verken brukervennlig, særlig egnet til formålet eller til å stole på. Slikt krever mot, integritet og endringsvilje. Egenskaper både vår konge og norske endringsagenter besitter i rikt monn!

Happy Friday og riktig god helg!

Big Data på norske vinterveier!

Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.

Mesta er først i Norge til å bruke store mengder bildata for å sikre trygge vinterveier. Biler fra Volvo Cars og Volkswagen leverer i sanntid friksjonsdata til styring av vinterdriften av 20 fylkesvei- og riksveikontrakter i hele landet.

Dataene gjør det mulig å overvåke status på veinettet på en helt ny måte.

Teknologi får folk fram

– Saltbilen kan ikke være over alt hele tiden. Men trafikantenes biler er alltid på veien, og disse måler veigrepet slik bilen faktisk opplever det i sanntid. Bruk av bildata er et stort steg i arbeidet for en mer treffsikker og bærekraftig vinterdrift i Norge, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en kommentar.

Hun er svært fornøyd med at det er Mesta som er først ute med å anvende bildata til bedre vinterdrift av veinettet i Norge. Bakgrunnen er at Mesta har kjøpt data fra 30 000 biler, som samlet leverer millioner med anonymiserte observasjoner om veien er glatt eller ikke hver dag.

Mer presist – mindre miljøbelastning

– Ved hjelp av data fra værstasjoner, sensorer og kunstig intelligens har vi utvikla gode modeller for å forutsi hvor det blir glatt. Med bildataene tar vi nå store steg for å kunne se hvordan veien er hvordan været FAKTISK er. Slik blir modellene våre bedre, og vi vil hurtigere kunne iverksette korrigerende tiltak lokalt der hvor det er for dårlig friksjon, sier Vigrestad. Det betyr at man kan salte mer der det er glatt og unngå å salte der det ikke trengs.

I Norge brukes det årlig over 300 000 tonn veisalt. Med flere perioder med nullføre så vil dette tallet øke, noe som har både negative miljømessige konsekvenser og store kostnader.

– Vi gambler aldri med sikkerheten! Men vi vet at vi i dag bruker unødig mye salt.   Bedre beslutningsgrunnlag vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruken av teknologi i veidriftsbransjen som et kinderegg: Sikkerheten bedres, miljøet spares og kostnadene faller.

Bygger nye datasett

Mesta har allerede innført et driftssystem som henter inn værobservasjoner, både historiske data og værvarsling. Det gjør det mulig å planlegge for brøyting og salting. Det betyr også å salte preventivt, altså før det blir glatt. Det gjør også at man kan forhindre at det oppstår is.

– Med nye datasett og den mengden vi får av data, vil systemet stadig blir mer presis, sier forretningsutvikler i Mesta, Ketil Dahl. Han viser til at med stadig flere nyere biler som ruller ut på veiene, vokser datamengden år for år framover.

– Bildata er bærekraftig, det er stordata, og helt klart framtiden for overvåking av framkommelighet og trafikksikkerhet.

Bilene sender non-stop friksjonsdata til bilprodusentene og Mesta henter via API målingene til sitt eget driftssystemet.

Blir mer datadrevene

–  Samarbeidet mellom Volvo Cars og Afry skal gi aktører som Mesta tilgang til kjøretøydata i sanntid for å øke sikkerheten på veiene, sier Fredrik Kahr, salgsleder for digitaliseringsavdelingen i Afry.

Han forteller at avtalen mellom Avry og Mesta gjør at Mest får tilgang til friksjonsdata i sanntid for sine driftsområder. Disse dataene skal forsikre om at saltingen som er utført har tilfredsstillende effekt, og bidra til eventuelt å salte ekstra der det er nødvendig. I fjor hadde Volvo alene over 10 millioner målinger per døgn for Norge.

Mer effektivt veivedlikehold

– Det handler om å få til tryggere reiser for folk på veiene, sier Henrik Thunberg i Nira Dynamics. De er leverandør av data fra Volkswagens biler på norske veier.

– Å gjøre veivedlikeholdet mer miljøvennlig og ressurseffektivt, betyr også bedre konkurransevne, understreker Thunberg.

NIRA Dynamics avanserte «Winter Road Insights» skaper sanntidsdata om veifriksjon, vindusviskerhastighet og lufttemperatur om til informasjon som gir Mestas brøyte- og saltebiler mulighet til å utføre den riktige innsatsen på veiene. Dette samarbeidet gjør det derfor mulig å ha et mer intelligent og datadrevet vinterveivedlikehold.

23 % færre norske patentsøknader på tre år!

For tredje år på rad mottar Patentstyret færre søknader fra norsk næringsliv. Siden 2021 har antallet sunket med hele 23 %.

Totalt mottok Patentstyret 7280 patentsøknader i 2024, fra både norske og utenlandske bedrifter eller privatpersoner. Disse søknadene behandles eller valideres av Patentstyret.

Antall søknader fra utenlandsk næringsliv holder seg stabilt. Siden utenlandske aktører utgjør en stor andel av søkermassen blir den samlede nedgangen bare på 1 %.

Økt konkurranse

Hos de norske søkerne ser bildet annerledes ut. Nedgangen er på 10 % fra året før, 2023. Og med et fall fra 948 norske søknader i 2021 til 733 søknader i 2024, er det en total nedgang på 23 % på 3 år.

– Det er positivt at utenlandske aktører ser på Norge som et attraktivt marked, men vi kunne ønske at flere norske bedrifter også så nytten og verdien av patenter som et verktøy for å sikre konkurransefortrinn og redusere risiko, sier senioringeniør i patent, Elen Margrethe Brendeford, og legger til:

– Når det er flere patenter fra utenlandske aktører, blir det mindre spillerom for norske innovatører og selskaper.

Det er også færre norske bedrifter som søker patent i utlandet enn tidligere år.

Olje og gass topper

Patentstyret har mottatt flest patentsøknader innen teknikkområdet olje og gass, som utgjør hele 11 % av det totale antallet. Deretter følger søknader innen legemidler med 9 % og måling med 7 %

Av søknadene mottatt av norsk næringsliv, er det også olje og gass som dominerer, sammen med andre spesialmaskiner og transport.

–  Tallene viser at det fortsatt er olje og gass-næringen som er mest attraktiv i Norge, både fra norsk og utenlandsk næringsliv. Mens norske søkere står for omtrent 100 patentsøknader innenfor dette teknikkområdet, ble det her levert åtte ganger så mange søknader fra utenlandsk næringsliv, forteller Brendeford.

Patenter i kraft

Rogaland er fylket med flest patentsøknader, noe som har en sammenheng med den høye andelen olje og gass-relaterte søknader. Oslo og Vestland har de to neste topplasseringene.

– Vi er fortsatt en råvarebasert nasjon, og har en noe lavere aktivitet innen mer høyteknologiske industrier, sier Brendeford i en kommentar.

I likhet med tidligere år er det «Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting», «Industri» og «Bergverksdrift og utvinning» som er de største næringsområdene. Ved utgangen av fjoråret var det 55 430 patenter i kraft i Norge.

En ny innovasjonspolitikk tar form!

Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon, Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Når kunstig intelligens revolusjonerer måten vi arbeider og skaper verdi på, står vi overfor et kritisk veiskille i innovasjonspolitikken. Mens tidligere økonomiske teorier – fra Adam Smiths usynlige hånd til Joseph Schumpeters kreative destruksjon – tok utgangspunkt i menneskelig arbeidskraft som grunnlag for verdiskaping, utfordrer KI denne fundamentale forutsetningen.

Mario Draghis ferske rapport for EU setter fingeren på problemet: Europa risikerer å tape det globale kappløpet om teknologisk lederskap. Med et estimert investeringsbehov på 800 milliarder euro årlig for å modernisere økonomien, står vi overfor en eksistensiell utfordring. Men spørsmålet er større enn bare investeringer – det handler om hvordan vi definerer verdiskaping i en KI-drevet økonomi.

Historisk sett har økonomisk vekst vært synonymt med fremgang. Men som Oxford-professor Daniel Susskind påpeker i sin bok “Growth: A Reckoning”, må vi nå revurdere denne tankegangen. Når KI kan utføre stadig mer avansert arbeid – fra analyse og rapportskriving til kunstnerisk produksjon og teknologiutvikling – endres spillereglene fundamentalt. Vi kan ikke lenger ta for gitt at markedet vil absorbere teknologiske endringer like smertefritt som før.

Dette setter europeisk innovasjonspolitikk i et nytt lys. Vi kan ikke konkurrere på lavere lønnskostnader eller stordriftsfordeler alene. Fremtidens konkurransefortrinn ligger i vår evne til å integrere KI på en måte som ikke bare øker produktiviteten, men også fremmer menneskelig utvikling og livskvalitet. Dette krever en balansegang mellom å stimulere teknologisk innovasjon og sikre at gevinstene ikke konsentreres hos noen få teknologiselskaper.

Den største utfordringen er derfor ikke teknologisk, men politisk. Europa må utvikle en innovasjonspolitikk som ser forbi tradisjonelle vekstmål og fokuserer på hvordan KI kan bidra til samfunnsmessig verdi. Dette innebærer å skape rammebetingelser som fremmer innovasjon uten overregulering, samtidig som vi ivaretar sosial rettferdighet og bærekraft.

For å lykkes med dette må vi tenke nytt om hva som utgjør økonomisk suksess. I stedet for å måle fremgang utelukkende i BNP-vekst, bør vi vurdere hvordan teknologi kan frigjøre mennesker til mer meningsfylt arbeid og bedre liv. Dette er ikke bare en økonomisk utfordring – det er en mulighet til å redefinere forholdet mellom teknologi, arbeid og menneskelig utvikling.

Draghis rapport er en vekker: Europa må handle nå for å sikre sin posisjon i den globale teknologiøkonomien. Men enda viktigere er det å utvikle en distinkt europeisk modell for KI-drevet innovasjon – en som balanserer teknologisk fremskritt med sosial samhørighet og menneskelig verdighet.

Mokki med designpris!

Det norske barnebrille selskapet Mokki fortsetter å markere seg internasjonalt. På verdens største optiske messe, MIDO, mottok selskapet nylig en designpris.

Som den eneste norske utstilleren på MIDO, en messe som ble grunnlagt i 1918 av den sveitsiske urmakeren Georges Schaeren vant de som det første norske selskapet noensinne.

Prisen ble overrakt til Mokki’s CEO Moshe Ohana, som mottok utmerkelsen med sitt barnebarn på armen, sammen med Giovanna Ceolini, den første kvinnelige presidenten i MIDO’s historie.

– Vi er utrolig stolte over å vinne nok en internasjonal pris. Dette er et bevis på at vår dedikasjon til kvalitet, innovasjon og barns øyehelse blir anerkjent globalt. I en tid der verden oppleves som mørk, er det godt å kunne bringe litt lys gjennom vårt arbeid, sier Moshe Ohana i en kommentar.

Prisbelønt norsk innovasjon

Mokki har de siste årene mottatt en rekke internasjonale utmerkelser, blant annet:

🏆 Red Dot Award (Tyskland) – Baby & Children Brand
🏆 German Design Award (Tyskland) – Innovasjon og design
🏆 UK Parents & Baby Award (Storbritannia) – Beste produkt for barn og foreldre
🏆 High Quality Award (Tyskland) – Høyeste kvalitet for barnebriller
🏆 Category Winner (Japan) – Vinner i kategori for barnebriller
🏆 Prestige Award (Storbritannia) – Prestisjepris for design og innovasjon
🏆 Eyewear Specialists of the Year (Storbritannia) – Årets brilleeksperter
🏆 Scandinavian Business Awards – Ledende innovatør i Skandinavia

Dette er bare noen av de 13 internasjonale prisene Mokki har mottatt de siste fire årene, og deres Mokki Click & Change har vist at selskapet fremstår som en innovativ pioner innen barnesolbriller og øyebeskyttelse.

Vi i InnoMag gratulerer med prisen og ønsker selskapet lykke til videre på vekstreisen!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...