Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Grasrotgründeren i glemmeboka?

Fokus på grasrotgründeren kan bidra til økt sysselsetting og større engasjement i lokalsamfunnet.

Nødskrik fra en blå sofa

Det er første gang en norsk regjering har satt sosialt entreprenørskap på dagsorden. Den nye regjeringen med Høyre og Fremskrittspartiet har i sin politiske plattform følgende: «Bedre betingelsene for bruk av sosiale entreprenører og frivillig sektor i velferdssystemet.»

What’s in it for me? WIIFM?

Representanter fra noen av Norges mest spennende startups og en haug med dresskledde investorer er tilstede på Norges største venture-arrangement. Det pitches, læres og byttes visittkort. Alle er på leting. Investoren etter millionideen, gründeren etter finansiering, nettverk og kompetanse.

Venture Lab arrangerer det 15ende Norwegian Investment Forum som en del av Oslo Innovation Week. Målet er å skape en arena hvor grundere og investorer skal treffe hverandre. Dette gjøres gjennom gründerpitcher, stands, mingling og foredrag.

Jennifer Vessels, investor og gründeren bak Next Step, et selskap som hjelper nordmenn å ekspandere til Silicon Valley forteller at hun har deltatt på Norwegian Investment Forum de siste 5 årene. “Bare en gang har jeg sett en investor løpe etter en pitchende gruppe. Om man ikke får respons umiddelbart etter en pitch betyr ikke det at man ikke har lykkes med presentasjonen. Noen ganger fører presentasjonen til at en av lytterne kjenner til andre som kan være interesserte, og at pengene kommer derfra, eller at investoren rett og slett trenger litt tid på seg” Forteller Vessels.

 

Trådløs hverdag

Wattlet Foto: Thea Winger
Wattlet Foto: Thea Winger

Luc Wathelet er en av deltagerne  på Norwegian Investment Forum. Gründeren bak Wattlet har skapt en trådløs ”Wattcube” som settes på eksisterende lampe og kan omdirigere lyset. Se presentasjonen her.

 

 

Ekspertenes råd:

Jennifer Vessels Foto: Thea Winger
Jennifer Vessels Foto: Thea Winger

Jennifer Vessels og Eva Bjørseth presenterte noen råd til hva man bør tenke på som gründer.

1. “Whats in it for me?” Investorer ønsker å få noe igjen for pengene de invester. Glem aldri at de alltid vil vite hva som ligger i det for dem.

2. “Vi har ingen konkurrenter” er en frase som er mye brukt i følge Vessels og Bjørseth. Dette er aldri sant. Om det er vanskelig å finne en direkte konkurrent kan man se på hvilke substitutter som er tilgjengelige.

4. Kommunikasjon: Vær forberedt på å pitche din ide . En god pitch kan gi ringvirkninger som gjør at flere blir ambassadører for din business.
Pitchen bør inneholde: navn, problem du løser, referanse(eksempel) og invitasjon til en follow-upsamtale.

5 Jo tidligere du kan vise til positive tall, jo bedre sjanse har du til å få investorer.

6. Alltid vær klar for spørsmål etter en presentasjon. Om ingen stiller spørsmål etterpå er det mulig at investorene ikke fant presentasjonen/ideen interessant.

 

Årets viktigste uke for innovatører

Vi er allerede godt i gang med Oslo Innovation Week. 3in/InnoDesign lover å holde deg oppdatert.

Hvordan legge tilrette for innovative virksomheter

Norge står overfor betydelige fremtidige utfordringer. Eldrebølgen og lavutslippssamfunnet krever omfattende investeringer samtidig som oljeinntektene reduseres. Dette krever utvikling av nye innovative satsninger og løsninger.

 Vi må tenke utenfor boksen og handle smartere.

Næringslivet og regjeringen må handle proaktivt, og antesipere endringene i omgivelsene. Ved å ta tak i utfordringer og fremtidige behov tidlig, kan man kartlegge ressurser og kunnskap i forskjellige miljøer og legge til rette for utvikling og innovasjon. Dialog mellom markeder, brukere og andre fagmiljøer gir bedre informasjon om alternative muligheter. En suksessfaktor her er å mobilisere bransjenettverk og fagmiljøer slik at leverandørene blir utfordret til å komme med kreative løsninger på kravene fra omgivelser og den offentlige kunden.

 

Dette er et tema som blir debattert på Innovasjonsdagen 2013 den 30. Oktober. Der problemstillingen er «Hvordan skape best mulig forutsetninger for at innovative virksomheter skal lykkes i Norge?»

Paneldialog er ledet av Tormod Haugstad, red. Teknisk Ukeblad og Paneldialogdeltagerne er

  • Paul Chaffey, Abelia
  • Lars Boilesen, Opera Software
  • Ivar Kristiansen, Generalsekretær i Tekna
  • Truls Berg, Innovation Forum Norway

Dette bli en spennende debatt med innholdsrike og dyktige paneldeltagere og det skal bli spennende å høre hva de mener er viktig for at innovative virksomheter skal lykkes i Norge.

 

For program og påmelding klikk her

Siste sjanse for å søke Gründerskolen

Gründerskolen er et studieprogram på masternivå som har søknadsfrist 15. oktober.

Nå har du muligheten for å kombinere studier i entreprenørskap/ sosialt entreprenørskap med internship i en bedrift i utlandet og få 30 studiepoeng for det.

Gründerskolen er et prisvinnende studieprogram for deg som ønsker å lære mer om forretningsutvikling, og oppleve dette på nært hold i noen av verdens beste innovasjonsmiljøer

  • Arbeids praksis og studier
  • Inkludert 3 måneder i utlandet
  • Studenter fra alle fagfelt
  • Unikt faglig sosialt nettverk
  • Kan kombineres med nominert studieforløp
  • Krever bachelorgrad
  • 30 studiepoeng på masternivå

Gründerskolen er et samarbeid mellom mange universiteter og høyskoler i Norge, og koordineres av senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo

Søknadsfristen er 15 0ktober. For mer informasjon om søknad og opptakskrav gå inn på Gründerskolen.no

 

 

Slik vil verden endres

Trendforsker Adjiedj er en av Europas mest ettertraktede foredragsholdere. 30. oktober kommer han til Gamle Logen og INNOVASJONSDAGEN 2013 for å snakke om fem megatrender som vil forandre morgendagen.

Samtidig lanseres boken “Halvveis til fremtiden – Fem megatreder som endrer Norge” som han har skrevet sammen med Truls Berg.


Adjiedj Bakaas

Adjiedj Bakas – Rockestjernen blandt trendforskerne

Adjiedj er en svært ettertraktet foredragsholder for konferanser, strategimøter og andre forretningssammenkomster.

Han er sjarmerende, stimulerende, visjonær, humoristisk, inspirerende, utfordrende, og tilgjengelig. Han er utfordrende, men alltid positiv.

“Denne mannen er en eksplosjon av positivitet. Og som han kan tale! Han er en konversasjonens mester og har en skarp humoristisk
sans.” Siggi Weidemann, Süddeutsche Zeitung, Tyskland

Truls Berg

Truls Berg – Innovasjonsforkjemper og fremtidsoptimist

Truls er en norsk gründer, konsernsjef og forfatter, med mer enn 20 års erfaring fra IT-bransjen. Han innehar en rekke styreverv, er en hyppig brukt foredragsholder og er fast kronikør i Computerworld.

Han har så langt vært med å starte opp 10 virksomheter, blant annet Component Software, Integrate og Comperio. I tillegg har han bistått en rekke andre oppstartsbedrifter.

Truls Bergs brede og mangeårige virke i den norske it-sektoren gir ham en unik innsikt om hvilke trender som preger utviklingen. Denne innsikten greier han å formidle på en inspirerende måte til alle oss andre.”
Henning Meese, ansvarlig redaktør i Computerworld


Kjøp boken

Forhåndsbestill din kopi av boken nå!

Klikk her

Kjøp billett

Kjøp din billett til eventet nå!

Klikk her


Innovasjonskvelden 17. oktober 2013

Adjiedj Bakas er en av Europas fremste trendovervåkere, og et fyrverkeri på scenen.  Bøkene hans er utgitt med stor suksess på mange språk ,og nå også Norge.

 

Møt opp og få med deg en festaften med trendforskernens rockestjerne, som har skrevet bok om hvordan fremtiden vil bli for oss i Norge sammen med First Tuesdays egen, Truls Berg. Vi har hørt ham før og vet at du kan glede deg – Han vil utfordre oss på hvordan fremtiden vil bli, engasjere og provosere, og helt sikkert få deg til å tenke på hvor vi er på vei!

 

Program for kvelden:

17.30 Registration and networking

18.00 Green Innovation – Mr Stian Berger Røsland, Governing Mayor of Oslo, Ms Ana Marques, Curitiba (Brazil), Mr Sein–Way Tan, CEO, Green World City (Australia), Ms Christiana Fragola, Europe Regional Director, C40 (Italy⁄UK)

19.00 Culture  –  Camille Norment (Nor⁄US),  Rocky Schenck, (US)

19.20 Future Trends  – Adjiedj Bakas, trend expert (Holland)

19.45 Award ceremonies  – Årets Entreprenørskapsskole.  Etablererprisen og Oslo Innovation Award.

20.10 Reception.

22.00 Oslo Afterparty at MESH, Tordenskiolds gate 3

 

Dette blir en innovativ kveld med inspirerende og dyktige foredragsholdere, prisutdelinger, og norsk–amerikansk kulturinnslag. Kvelden avsluttes med at Oslo kommune tar på seg spanderbuksene, og river i litt mat og drikke.

Det er begrenset antall plasser, så du bør være rask med å melde deg på:

 Oslo Innovation Week  er Norges største innovasjonsuke.

Ledende aktører, investorer og bedrifter samles i Oslo den 14–18 oktober, til et nasjonalt løft for morgendagens Norge. Aktivitetsuken er kommet i stand på initiativ fra Oslo kommune som ønsker å samle innovasjonsaktørene i regionen til felles og samordnet innsats.

Velkommen til nye 3in

3in.no er nå lansert i ny drakt! Vi er veldig stolte av det nye designet, og ser fram til å publisere spennende nyheter, artikler og inspirasjon.

Tre i en
InnoDesign og Gründerguide er nå slått sammen med 3in, for å skape den beste samkjøringen innen innovasjon og gründervirksomhet i Norge.

Gi oss tilbakemelding
Vi setter pris på feedback! Er det noe du mener kunne ha vært bedre? Vi vil høre fra deg!
Benytt kontaktskjema på kontaktsiden for å sende oss din tilbakemelding.

Hilsen 3in.no teamet

Fremtiden krever tverrfaglig entreprenørskapskompetanse

Hva om du oppfant verdens beste teknologiske innovasjon, men ikke hadde kunnskap om virkemiddelprogrammer for å få utviklingsveiledning, ikke hadde markedsføringskompetanse for å nå sponsorer og ikke hadde infrastruktur til å eksportere produktet? Samfunnsvitere kan bidra med komplementær kompetanse av vital betydning for entreprenørskap og næringsutvikling.

Slik skal næringstopper løse Norges utfordringer

Den 9-11 oktober 2013 arrangeres FN-konferansen “World Summit on Innovation & Entrenreneurship” i New York.  Konferansen åpnes med eksklusiv mottagelse hos Michael Bloomberg, New Yorks borgemester. Konferansen er spekket med førsteklasses talere.

Har vi det for godt til å være innovative?

Norge har aldri vært spesielt innovative. Vi har blant annet påhengsmotoren og ostehøvelen som store prestasjoner. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor greier ikke Norge være mer innovative enn resten av verden med alle oljepengene våre?

Hvordan lykkes internasjonalt?

Lars Boilesen fra Opera går en spennende tid i møte, der han først skal dele scene med noen av verdens mest innovative selskaper under “World Innovation Summit”, og senere delta på Innovasjonsdagen 2013 den 30 oktober. Vi har satt oss ned med han for å forstå mer av hvordan man fra Norge kan bygge en global suksess i en av verdens mest konkurranseutsatte næringer.

Slik skal Megapop erobre verden!

Megapop er en erfaren spill service-bedrift som lager sosiale folkelige spill og har spesialisert seg på brukervennlighet og tilgjengelighet.

Unge mennesker som driver frem endring

Millenniumsgenerasjonen har fått et ufortjent rykte. De er late, egoistiske og uselvstendige. Eller så er de generasjonen som har tapt på arbeidsmarkedet. Gjennom Oslo Innovation Week arrangementet “Millennials Changing the Nordics” handler det om det motsatte av dette. En generasjon som får til ting og utfordrer satte strukturer for å skape positiv samfunnsendring.

Slik blir din bedrift effektiv

24SevenOffice er en av deltagerne på Norwegian investment forum som er den største venture-konferansen i Norge. Her skal en rekke spennende selskaper overbevise investorer om  at de er verdt å sette penger på. Mange selskaper er påmeldte, så kampen om investorenes lommebok er hard. Arrangsjementet  går av stabelen den  15 oktober på forskningsparken i Oslo

Stor mulighet for designere!

Utmerkelsen ”Merket for god design” deles årlig ut av Norsk Designråd til norske bedrifter og designere som har utviklet innovative løsninger i fellesskap. Merket beviser at produktet eller løsningen tilhører eliten innenfor norsk design.

Nettverksøkonomi

I Oslo leier Christian ut leiligheten til tilreisende som trenger rom for noen dager. De booker leiligheten hans på Airbnb.com. Der kan de også lese hva tidligere gjester måtte mene om både Christian og leiligheten hans, og de kan finne alternativer til Christians leilighet om de nå måtte ønske noe annet.


Av: Arne Krokan

Gjennom Airbnb senkes partenes transaksjonskostnader og det skapes nettverkseffekter, hvilket vil si at andre personers bruk av tjenesten skaper fordeler for meg. Gjennom Airbnb kan jeg se hvordan de vurderer Christian og hans leilighet og kan unngå tjenester som har vist seg å ikke holde den forventede standarden.

Nye tjenester som legger til rette for at vi kan dele ressurser vi disponerer gjør det mulig å utnytte både egne og samfunnets ressurser på måter som gjør at vi både kan bidra til å skape et bedre samfunn og vi kan gjøre tilværelsen enklere og bedre for oss selv. Vi kan dele både boliger, biler, verktøy, kompetanse, klær og mye annet gjennom tjenester som legger til rette for kollektivt forbruk. I stedet for å eie selv kan vi skape nye allmenninger, slik at vi kan utnytte fordelen av å eie en liten bit av en større helhet, slik som Bilkollektivet tilbyr.

Delingsøkonomien er i en begynnende fase, og det er foreløpig ikke så mange som gjør bruk av den, selv om det kryr av Couchsurfere i Norge, folk som gjerne sover på sofaen din, omtaler deg på en hyggelig måte om du fortjener det, og bidrar til å bygge din tillitsprofil slik at du selv i neste omgang kan logge inn hos privatpersoner som åpner sitt hjem på din reise.

Og så langt er det nesten ikke grenser for hva som er etablert av delingstjenester, fra kjoler og klær til en plass ved middagsbordet. For hva er vel en mer autentisk opplevelse enn å spise den lokale maten sammen med de personene som bor på stedet du besøker? Eller hva med å ta med en pakke i bilen på den strekningen du skal kjøre likevel, slik norske Easybring vil ha deg til å gjøre.

Dette er en del av nettverksøkonomien. Den handler om hvordan vi kan senke transaksjonskostnader, hvordan vi kan skape nettverkseffekter, hvordan vi kan få til increasing returns og påfølgende selvforsterkende vekst. Og den handler om hvordan tjenester blir til commodities og hva en kan gjøre for å unngå at de faktisk også blir handlet på denne måten. For digitale commodites blir gratis om de blir tilbudt i frie markeder. En av teknikkene for å unngå at de blir handlet som commodities er å skape opplevelser av dem, så ta i bruk opplevelsesøkonomiens mekanismer.

Min nye bok Nettverksøkonomi – sosiale mediers og digitale tjenesters økonomi er en analyse og gjennomgang av mekanismene som bidrar til å skape overgangen fra industri- til digitalt nettsamfunn. I denne boken kan du også lese om hva som skjer når ”big data” invaderer oss, om hvordan algoritmene mer og mer kommer til å styre våre liv. Og du kan se gjennom mer inngående eksempler hva som er i ferd med å skje når bøkene forvandles til digitale tjenester og hvordan sosiale medier fases inn som alternativ infrastruktur for tradisjonelle medier og kommunikasjonstjenster.

I september åpner også det nettbaserte kurset som gir mer inngående innføring i nettverksøkonomiens temaer og i utviklingen av forretningsmodeller for digitale tjenester.

Kurset er åpent, gratis og passer for alle med interesse for utviklingen mot det digitale nettsamfunnet, og du kan melde deg på her. Det er også mulig å ta eksamen ved NTNU og la kurset inngå i Master of management i organisasjon og ledelse. Og vil du vite mer, finner du informasjon om det på bloggen min.

Du kan kontakt meg på arne@krokan.com for mer informasjon, eller på telefon 91897473.

Arbeiderpartiet vil ha norsk kultur for innovasjon og entreprenørskap

Vi lar Norges ledende politiske partier svare på 3 enkle spørsmål i valginnspurten. Inne i de siste dagene før valget har vi fått Arbeiderpartiets Gunvor Eldegards svar på hva dagens regjerende parti ønsker å gjøre for å forbedre vilkår for norske innovatører.


1. Gjør Norge etter din og Arbeiderpartiet’s mening nok for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes?
Regjeringen har de siste årene bidratt til gode og forutsigbare rammebetingelser for entreprenører i Norge, og dette er noe vi i Arbeiderpartiet har mye fokus på. Blant annet er ser vi det som viktig å sikre god tilgang på kapital, kunnskap og kompetanse. Det næringspolitiske virkemiddelapparatet med bla Innovasjon Norge, SIVA og Forskningsrådet, har utviklet en rekke tilbud som treffer entreprenører. Fadder- og mentorordninger, tilgang til lån og tilskudd og næringshager er noen eksempler. Vi er også opptatt av at entreprenører har et godt sosialt sikkerhetsnett.

Vi ønsker en kultur for entreprenørskap i Norge, og vil at denne skal bli utviklet allerede ved skolebenken. Entreprenørskap i utdanningen er derfor et satsingsområde for regjeringen. Vi har økt tilskuddet til organisasjonen Ungt Entreprenørskap.

Etter min mening er rammebetingelsene for entreprenører i Norge i hovedsak gode. Antall nye foretak har økt med 30 prosent de 10 siste årene. Over 55000 selskaper ble opprettet bare i 2012. Samtidig vil vi kontinuerlig arbeide for at dette skal bli enda bedre.

2. Hva konkret vil bli bedre for norske entreprenører og norsk innovasjonskraft etter valget
Vi vil fortsette å føre en aktiv og fremoverlent næringspolitikk, der vi stiller til rådighet statlig kapital for å legge til rette for innovasjon og nyetableringer, og satser på virkemidler som ivaretar næringslivets behov. Gjennom innovasjon og gründervirksomhet skal mange av fremtidas arbeidsplasser skapes. I programmet vårt vektlegger vi betydningen av at det offentlige må legge til rette for at folk som har gode ideer til nye bedrifter og konsepter, skal få gjort ideene sine til virkelighet.

Vi vil fortsette arbeidet med å forenkle hverdagen for de mange små- og mellomstore bedriftene, og for å gjøre det enklere å etablere bedrift. Målet vårt er at Norge skal være et av verdens enkleste land å starte og drive egen bedrift i. Vi vil fortsatt sikre rammebetingelser som ivaretar og videreutvikler landets konkurransefortrinn, og legge til rette for et næringsliv som er bærekraftig, nyskapende, kunnskapsbasert og omstillingsdyktig. Vi ønsker en kultur der det er lov å prøve, men også feile. Det kan være mye god læring i å feile også. Så det å ha en kultur som tillater å gjøre feil er viktig for at folk med gode ideer tør ta sjansen på å satse. 

Sist, men ikke minst, vil vi sikre fortsatt trygg økonomisk styring, noe som er svært viktig for å sikre at konkurranseevnen til norsk næringsliv ikke svekkes.

3. Hvordan opplever du og Arbeiderpartiet dagens regjernings syn på norske entreprenører – har man gjort nok?
Selv om vi har gjort mye, kan vi alltid bli bedre. Arbeiderpartiet er tydelige på at det er helt avgjørende for Norges innovasjonsevne og økonomiske vekst at vi kan stimulere til entreprenørskap og etablering av nye virksomhet. Nye og innovative bedrifter står for en stadig større andel av samlet sysselsetting og verdiskaping. Derfor har vi som politikere et ansvar for å legge til rette for entreprenørskap, og dette ansvaret tar vi på alvor.

Den glemte gullgruven

Gjennom EØS-samarbeidet har gründere tilgang til en gullgruve av informasjon, nettverk og finansiering. De ansvarlige etatene må bli flinkere til å synliggjøre denne muligheten!


Av: Student, Hanne Lystad

Dette er en appell til Innovasjon Norge og Nærings- og Handelsdepartementet fra en ung entreprenørspire om at jeg ønsker å få vite om mulighetene mine til finansiering, nettverksbygging og ressurser gjennom EØS-samarbeidet. Selv om Norge ikke er medlem av EU, har vi gjennom EØS-avtalen tilgang til EU-programmet for konkurranse og innovasjon (CIP). I en evalueringsrapport til regjeringen kommer det frem at lav norsk deltakelse skylder lav bevissthet om muligheter som finnes i EU blant norske bedrifter og offentlige organisasjoner(jfr. Menon). La oss bli flinkere til å utnytte de europeiske ressursene vi har tilgang til!

Det er stor politisk enighet om å legge vekt på dialog og samarbeid med EU og bruke de muligheter og handlingsrom EØS-avtalen gir for å fremme norske interesser på en best mulig måte (jfr. St.meld. 5 (2012-2013)). Likevel vet ikke «entreprenøren i gata» om mulighetene for etablering i EØS- området. Norge har gjennom EØS-samarbeidet tilgang til CIP. Formålet er å fremme konkurranseevnen til Europeiske bedrifter.

Med små og mellomstore bedrifter som sitt viktigste mål, støtter programmet innovasjonsaktiviteter, gir bedre tilgang til finansiering og leverer forretningsstøtte til regionene. Prosjektene bidrar for eksempel til økt kunnskap, nettverk, utvikling av felles løsninger og arbeidsmetoder, utveksling av beste praksis og utprøving av modeller i ulike settinger for så å dele kunnskap og som igjen leder til bedre tjenester og tilbud til befolkningen. En potensiell gullgruve for norske etablerere i form av finansiering og nettverk, altså.

Hensikten med norsk deltakelse i innovasjonsprogrammet er tredelt. For det første skal Norge gjennom deltakelsen ha medvirkning på politikk- og regelutvikling gjeldende innovasjon. Videre skal deltakelsen øke næringslivets kunnskap om de muligheter som ligger for næringslivet i EU. Sist, men ikke minst, skal deltakelsen bidra til at norske private bedrifter får tilgang til risikovillig kapital for finansiering av innovasjonsprosjekter. Norsk deltakelse på innovasjonsområdet er organisert ved Nærings- og handelsdepartementet. Ansvar for å spre informasjon til potensielle deltakere, samt å assistere potensielle deltakere i søknadsskriving og lignende, er lagt til Innovasjon Norge.

Men de norske instansene kunne gjort mer. I en evaluering av CIP gjort av Menon for regjeringen kommer det frem at viser at Norge samlet sett får mindre ut av deltakelsen enn hva de andre nordiske deltakerlandene får. Videre utnytter ikke Norge i samme grad mulighetene for medvirkning og informasjon. Dette er spesielt uheldig ettersom Norge ikke er medlemmer av EU. CIP er en av få kanaler hvor Norge får informasjon om medvirkning inn i EU-systemet. «Relativt lavere norsk deltakelse skyldes etter vår vurdering, en lavere bevissthet om muligheter som finnes i EU blant norske bedrifter og offentlige organisasjoner.», konkluderer Menon. Norske bedrifter og gründere går altså glipp av potensiell finansiering, erfaringsutveksling og nettverk fordi informasjonen ikke er synlig nok; en gullgruve av muligheter blir altså glemt.

Så, hva kan gjøres? Innovasjon Norge kan i større grad målrette informasjonen mot offentlige etater og bedrifter som kan ha utbytte av deltakelsen. Hva med å opprette et nyhetsbrev for utvikling i CIP, hvor programutlysninger og møter blir presisert? Hva med å ha en egen tab på nettsiden til innovasjon Norge med EØS-muligheter?

Fra 1.januar 2014 skal CIP-programmet få en overhaling, hvor det blant annet blir større fokus på å hjelpe kommende unge entreprenører til å starte bedrift. La oss ta dette som utgangspunkt til å bli enda flinkere til å delta i mulighetene EØS-medlemskapet vårt gir oss.

Dette kan vi gjøre ved at forskjellige Innovasjon Norge oppretter flere EØS-kurs for SMBer, eller at det samarbeides med skoler eller frivillige organisasjoner som Start om å sende ut informasjon til etablerere. Start kan for eksempel rette informasjon mot fremtidige etablerere om EØS-muligheter ved å ha en «EØS-dag» som supplement til deres andre arrangement. Når Norge er med å ta regninga for programdeltagelse må vi også få smake på godene!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...