Det er vår oppgave, som innovatører, å være annerledes. Og man skulle kanskje tro vi var gode på det i Annerledeslandet Norge, men det spørs om ikke vi har noe å lære om annerledeshet.
Anerkjent TED-taler til Norge
Når Dataforeningen inviterer til 60-årslag har de fått Joseph Pine på talelisten. Pine er kjent som foreleser ved MIT, en av TEDs topp ti talere og er forfatter av sentral businesslitteratur.
Hvordan jobbe smartere?
IBM Smarter Business 2013 fokuserer på hvordan teknologi skaper konkret forretningsverdi – uavhengig av fagfelt; HR, markedsføring, økonomi, salg eller IT.
Arrangementet arrangeres den 20. November på Hotell Scandic Fornebu. IBM lover et dypdykk i hvordan du møter raske markedsendringer, frigjør innovasjonskraften og skaper vekst – allerede i dag!
Velkommen til påfyll og inspirasjon, knytte nye kontakter, lære av andre og for å realisere akkurat dine muligheter!
Arrangementet har ingen påmeldingsavgift.
Hvorfor tenke nytt når alt går bra?
Livet er som å sykle: Du må holde deg i bevegelse for å holde balansen”, skal Albert Einstein ha sagt. Har vi i dette landet sterkt nok bevegelsesmoment til at balansen kan opprettholdes?
Innspill fra HR Norge
De fleste ansatte har opplevd en sjef som sier «medarbeiderne er vår viktigste ressurs». Men mener de det? Moderne kunnskaps organisasjoner straffes nådeløst dersom de ikke klarer å tiltrekke, mobilisere og målrette den kompetansen som er nødvendig. Innovasjonskraft og employer branding får direkte konsekvens på bunnlinje og verdivurdering.
Den nye kapitalen
Det sies at “Talentism is the new capitalism”. Studier viser at så mye som 40% av verdiskapingen som påvirker kan spores tilbake til mennesker og organisasjon – og er det som ofte beskrives som human resources eller HR. Det sies at mennesker som kan og vil er kilden til fremgang. Det er de som tråkker pedalene, som gjør de riktige veivalgene og sørger for at små punkteringer ikke blir avgjørende for sluttresultatet.
Utfordringen er at det som dugde den gangen vi briljerte i små kretsmesterkap ikke er tilstrekkelig. På lang sikt forutsetter velstands- og velferdsnivået vårt at vi gjør det godt i VM.
Verdensmester i tillit
Norge er verdensmester i tillit og har fantastiske forutsetninger for å lykkes. Vi er ikke bare «Gutten med gullbuksene» som stadig finner nye natur- ressurser. Kronjuvelen i norsk arbeidsliv er antakelig at vi er verdensmester i tillit; vi har en grunnleggende tro på at andre vil oss vel.
Vi har en egalitær kultur, nærmest skreddersydd for kunnskapsdeling, kombinert med gode sikringssyste- mer for den som ønsker å ta risiko og satse. Rapportene vi utgir viser at det nesten ikke er noen andre som kan måle seg mot den motivasjonen, engasjementet, tryggheten og lojaliteten som norske arbeidstakere melder. IMD trekker frem samarbeid og ledelse som faktorer som bringer Norge som land opp blant de mest konkurransedyktige land i verden. Vi har et høyt kompetansenivå og slipper unna «den tapte generasjon» av unge i andre deler av Europa – en generasjon som aldri vil oppleve den fremtiden de så for seg. Det skaper bitterhet og håpløshet som lett kan forplante seg til neste generasjon. Vi er kort sagt svært tilfredse, mange vil si på grensen til selvtilfredse.
Når så mye er bra – kan det da gå galt?
Det er et historisk faktum at ingen land som har nytt den gode opplevelsen av å være på toppen har blitt værende der. Selv om Norge er “annerledeslandet”, er det ingen grunn til å tro at vi vil være annerledes på dette punktet. Derfor står vi nå sannsynligvis foran noen tiår som før eller siden vil kreve tøffe omstillinger, og vi må ta inn over oss den nye virkeligheten før vi igjen kan klatre.
Baksiden av medaljen
Baksiden av trivselens, motivasjonens og velstandens medalje er en rekke unnlatelsessynder, viser undersøkelsene. Vi er verdensmestre i trivsel, men er farlig lite opptatt av prestasjoner. Der vi er i verdenstoppen i samarbeidsånd, men langt nede når det gjelder innovasjon.
Selv de beste norske utdanningsinstitusjoner langt nede på internasjonale rankinger. Norske elever ligger ikke bare bak sultne singaporianere – finnene slår oss også ned i støvlene.
Mye handler om ledelse og styring. Det handler om rammefaktorer og djerve strategiske valg, men også det daglige arbeidet hvor ledelse i kombinasjon med selvledelse og teamarbeid hele tiden sørger for alle de små kneppene som i sum blir til noe stort. Det handler om ambisjoner og forventninger, gleder og sorger. Det finnes masse forskning som viser at de som tror på skjebnen systematisk gjør det dårligere enn de som tror at de kan skape sin egen skjebne. Derfor handler det om å være kronisk bekymret og stadig søkende etter hva som ikke bare fungerer i dag, men som også duger når uforutsette ting plutselig inntreffer, eller mulighetsvinduer åpner seg.
Ikke minst handler det om å skape en kultur hvor alle hele tiden streber etter å bli enda litt bedre. De som gleder seg og forsterker de seirene man oppnår, og som er robuste nok til ikke å gå i oppløsning når man møter den motgangen som alle før eller siden kommer ut for.
Teknologiens muligheter
I alle land sliter virksomhetene med å ta den nye teknologien i bruk på en måte som henter det beste ut av samspillet mellom mennesker. Det krever nye kompetanser, men først og fremst at de kompetansene man allerede har kobles sammen på en ny måte. Det er i skjæringspunktene at mye av den gode innovasjonen finner sted.
Vi har de mulighetene som nesten alle andre misunner oss. Det er opp til oss selv å gripe dem.
«No dog has ever pissed on a moving car», sa Tom Waits på sin røffe måte. På mange måter besvarer det spørsmålet jeg startet med: “Hvorfor tenke nytt når alt går bra?” Det handler om å holde seg i bevegelse, om å ligge i forkant, utnytte mulighetene, ta vare på våre fortrinn og styrke oss der vi er svake.
Appen som skal revolusjonere nettverksbygging!
Norske Hanna Aase satser alt på en idé hun fikk som 14-åring. Hun har gått fra sofasurfing i Silicon Valley, til å mingle med verdens viktigste sjefer og entreprenører i New York. Nå skal hun erobre verden med appen Wonderloop.
Hvor er de rike mentorene som kan hjelpe norske gründere ut?
Det er vanskelig å si hva som skal til for å få et vellykket gründer miljø i Norge, fordi det er så mange ting som må på plass. Jeg kan bare uttale meg fra den vinkelen jeg ser tingene, som gründer.
Å introdusere et nytt produkt eller konsept til verden er vanskelig. For en enkelt person er dette så godt som umulig, da det krever så mye kunnskaper og egenskaper at man blir svimmel av bare å tenke på det. Det å finne partnere/hjelpere er derfor noe av det viktigste man gjør. Det er nok av konsulenter som mer enn gjerne selger tjenester. Problemet er at de stopper sine tjenester når du er fri for penger og de gir ingen garanti for resultater.
Forny deg eller dø
I dag braker det igjen løs for den årlige næringslivskonferansen Kongsberg Summit. Under tittelen «Forny deg eller dø» sender arrangørene et viktig budskap til
norsk næringsliv, offentlig sektor og politikere om at Norge må satse på teknologi og innovasjonsledelse for å beholde konkurransefortrinnet sitt. Designbyrået Halogen åpner konferansen.
Kronprinsens hjertesak
I 2006 etablerte Kronprins Haakon initiativet Global Dignity sammen med den amerikanske fattigdomsbekjemperen John Hope Bryant og den finske filosofiprofessoren Pekka Himanen. Tanken bak Global Dignity er å sette fokus på den universelle retten alle mennesker har til å leve et verdig liv.
Norsk arena for sosialt entreprenørskap!
For første gang har en norsk regjering satt sosialt entreprenørskap på dagsorden. Noen av Norges største fakkelbærere innen området har tatt saken i egne hender og startet ”Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon”.
Slik presenterer du for investorer
I dag presenterer Seed Forum både norske og internasjonale vekstselskaper som ennå tilhører tidligfasen. I tillegg er det også fokus på den enorme utviklingen i det russiske innovasjonssystemet. Les Seed Forums råd til en vellykket investorpitch.
Seed Forum er med på å hjelpe virksomheter slik at de skal bli mer attraktive for potensielle investorer Her trener de deg i pitching, hva investorene vil vite, og hvordan du kan formidle dette på en bra måte.
Presentasjonen skal starte med en PowerPitch som er de første 30 sekundene. Powerpitchen skal forklare forretningskonseptet med maksimalt 15 ord og deretter svare på spørsmålet: Hvorfor skal en investor investere i selskapet?
Budskapet i investorpitchen må være klart. Pitchen skal være et verktøy for å skape interesse og leads for videre samtaler i den påfølgende nettverksbyggingen.
Du er selgeren og investor er kunden. Du skal ikke selge produktet ditt, men eierskap til aksjer i selskapet. Investor ser etter selskaper med høyt vekstpotensial og et team som vil lykkes. Husk at investor mottar en mengde gode investeringstilbud hele tiden. En detaljert presentasjon kan bli presentert i separate møter etter networkingen hvis pitchen har skapt interesse. Det må være kun en person som fremfører pitchen, og du må unngå tekniske uttrykk, snarveier og detaljer. Pitchen er en finansiell presentasjon – ikke en teknologipitch eller en salgspitch for salg av selskapets produkt eller tjenester.
Overordnet fokus i pitchen er verdidriverne som enten kan bli listet opp i en powerpointslide eller presentert som ”trigger points” gjennom hele pitchen.
Presentasjonen skal være en Power Point-presentasjon med maksimalt 10-12 slides som følger:
1) Hva er forretningskonseptet?
Dette er en powerpitch som en innledende teaser. Den må forklare konseptet med inntil 15 ord og fokusere på verdidriverne som er hovedårsakene til hvorfor investor vil investere.
2) Hvem er i teamet?
Presenter de fremtredende medlemmene i teamet. Fokuser på nøkkelpersoner i teamet. samt relevant kompetanse som for eksempel tidligere gründererfaring, exit erfaring, finansiell og kommersiell kompetanse.
3) Hva er markedet?
Hvor er markedet og hvor stort er det? Hvem er kundene? Har du et definert markedssegment? Hva er distribusjonsstrategien?
4) Hva er konkurransefordelene?
Hvilket problem løser du for kundene? Hva er behovet i markedet? Har du konkurrenter og i så tilfelle hvem er de og hva gjør de? Kanskje du kan sammenlikne med konkurrentene i en matrix? Har du funnet et ”blått hav?”
5) Hva er unikt?
Hva er din IP (intellectual property)? Hva med patent og varemerkebeskyttelse? Hva er din IP-strategi?
6) Hva er forretningsmodellen?
Hvordan tjener du penger?
7) Hva er nøkkeltall i budsjettet?
Hva er din finansielle status? Kan du vise historiske tall for omsetning de siste 3 år? Fremstill hovedtallene i budsjettet for omsetning og overskudd de neste 3 år.
8) Hva er kapitalbehovet og hvordan vil investerte midler bli benyttet?
Anslå kapitalbehovet og hovedformålene for hvordan investeringen vil bli benyttet.
9) Hva er risikofaktorene?
Hvis du skal inkludere risikofaktorer må du i så tilfelle forklare hvordan hver av dem blir eliminert. Ikke inkluder generelle risikofaktorer men kun særlige risikofaktorer relatert til forretningskonseptet eller bransjen.
10) Hva er exit-strategi?
Er det en industriell exit (trade sale)? Initial Public Offering (IPO) eller annet? Hvis det er en industriell exit må du gi en antakelse om slike muligheter. Du trenger ikke å anslå en særlig ROI (Retur On Investment) med bakgrunn i verdivurdering.
Seed Forum Oslo går av stabelen for 24. gang tirsdag 12. november kl. 09.00 hos PwC i Bjørvika. Det vil bli arrangert en mottakelse på kvelden fra kl. 18.00 – 20.00 på den Russiske ambassaden, og Late Night Seed Forum fra kl. 20.00 på Gründernes Hus
Disse er best på dataanalyse!
BI-prisen er en av dataforeningens største arrangementer og samlet rundt 150 deltagere. Torsdag ble prisen utdelt for femte gang, og denne gangen gikk prisen til musikktjenesten WiMP og Diakonhjemmet sykehus fordi de begge verdsetter god bruk av dataanalyse.
Andreas Frafjord ved diakonhjemmet sier til 3in at de gjennom business intelligence (BI) i langt større grad kan styre etter målet og ikke etter kjølevannet. ”Vi snakker ikke lenger om hva som gikk galt når rapportene viser dårlige tall, men viser heller hva som skal til for å kunne ta de riktige prioriteringene slik at vi unngår å gjøre feil.”
Bedre pasientbehandling
“BI-verktøyene blir middelet, men årsaken til gevinst ligger i evnen til å ta i bruk informasjonen på en helhetlig, integrert og forankret måte. Visjon, strategi og mål, betydelig topplederinvolvering og stor forståelse for hva som må til for å oppnå resultater.” Dette står i begrunnelsen fra Dataforeningen til å gi prisen til Diakonhjemmet.
Frafjord kan fortelle at Diakonhjemmet bruker BI til rapportering og analyse. De bruker den blant annet til å sende informasjon til Helse Sør-Øst, med “drillbare” tall i forhold til operasjoner og ventetid. Han sier videre at BI- løsningen brukes av ledere på alle nivåer og ansatte med ansvar for oppfølgning av riktig prosess og dokumentasjon i pasient forløpene samt økonomiavdelingen.
Systemet kommer fra svenske QlikView og er levert av AD- Gruppen. Det er utviklet over seks år og har kostet et par millioner, i følge Frafjord.
– Forfriskende å se en direktør som til de grader klarer å bruke BI-løsningen å lede virksomhetes på en best mulig måte. Mitt håp er at prisen fører til at helsesektoren får øynene opp for slike ledere og løsninger, sier Truls Berg, generalsekretær i Innovation Forum Norway til 3in.
Gir artistene betaling
Hos den andre vinneren, WiMP, brukes BI-løsningen til å holde rede på hvor mye inntektsfordelingen ut ifra hvor mye de ulike artistene er spilt. BI-direktør Arthur Sund i WiMP sier at løsningen blir en forutsettning for i det hele tatt å kunne levere tjenesten WiMP på grunn av inntektsfordeling og oppgjør.
Han sier at dataanalyse-løsningen, som er basert på fri programvare-løsingen Pentaho gir et “enormt spekter av muligheter for å kunne utnytte god tilgang på styringsinformasjonen som gjør at avgjørelser blir basert på fakta heller enn magefølelse.” Total kostnad for systemet, inklusiv drift siste fire årene er ca 20 millioner kroner.
I begrunnelsen fra Dataforeningen står det “WiMP har tenkt nytt og turt å utfordre tradisjonelle IT-valg og arkitektur ved etableringen av sin virksomhet og IT-portefølje. Hvis man fjerner Datavarehuset og BI løsningen faller hele fundamentet i forretningsmodellen. Dette er Innovativt.
Berg forteller at han mener WiMP er en verdig vinner nettopp fordi de ha valgt å gå nye veier, og viser at tradisjonell IT-tenkning ikke nødvendigvis er raskeste vei til mål.
Opplev Norges første Gründermesse
”Drøm ditt liv. Lev din drøm!”. Det fikk Jahn Teigen høre av moren sin da han var liten. Tønsberg-gutten fulgte drømmen, og ble en berømt artist. Lignende historier har vi hørt fra entreprenører i næringslivet. Noen sa; Gjør det! Og de gjorde det…
Gründere har mange spørsmål. Hvor finner jeg investorer? Kan jeg få offentlig støtte? Hvem kan hjelpe meg å føre regnskap? Kan noen lære meg markedsføring i sosiale medier? Hvordan får jeg et større nettverk? Hva gjør jeg med patenter, varemerke- og designregistreringer?
Gründermessen
Gründermessen er stedet for deg som vil starte egen bedrift eller nylig har etablert eget firma. Her får du nyttige foredrag, spennende utstillere og nettverksbygging under samme tak! Her møter du potensielle samarbeidspartnere, mulige investorer og andre gründere som deler sine erfaringer.
Gründermessen arrangeres under Gründeruka onsdag 20. og torsdag 21. November på Ullevål Business Class (Ullevål stadion). Det overordnede målet er å skape flere levedyktige gründerbedrifter i Norge, samt å sørge for at selvstendig næringsdrivende og nystartede selskaper står bedre rustet. Messen er inndelt i 2 avdelinger, som begge har sterkt fokus på start ups, vekst og innovasjon.
”3in er i dag den største online-portalen for å hjelpe norske innovatører, med partnere som Innovation Forum Norway, Venture Lab, First Tuesday og Movation som sentrale bidragsytere. Vi ønsker en fysisk arena velkommen, og krysser fingrene for et svært godt første arrangement for Gründermessen”. – Thea Winger, Redaktør i 3in.
En stor del av messen vil være utstillere med alle typer råd, tips, produkter og tjenester du som gründer vil trenge for å starte egen bedrift og få en god start. Her finner du utstillere av forskjellige gründerbedrifter, en unik mulighet for gründere å vise frem sitt firma og til å treffe en ekte gründere. Her vil det være mulighet for å finne investorer, samarbeidspartnere for joint ventures, som kan hjelpe deg å la ditt firma vokse. Det vil også bli holdt en rekke inspirerende foredrag som du ellers må betale skjorta for å høre. Årets Key note-speaker er Eric Edmeades, som også er foredragsholder i Anthony Robbins (høvdingen av inspirasjon) sitt business master program. Messen stiller også med en rekke andre foredragsholdere som kan inspirere og gi nyttige råd og tips til gründere.
En Gründer har alltid dårlig tid, og må som regel jobbe både dag og kveld i starten. Noen ganger om natten også. Det er derfor viktig å prioritere. Hvis du nylig har registrert AS eller personlig foretak, kan det å finne de rette leverandørene som kan hjelpe deg videre vanskelig og tidkrevende. På Gründermessen har vi samlet alle som vi mener har noe fornuftig å tilby, så du kan snakke med dem på dine premisser. Det sparer du tid på.
Start med å selge
Mange gründere bruker mye tid på å jakte på investorer og penger i ulike miljøer. Under Gründermessen vil Venturelab arrangere et av sine Sectormatch-arrangement. Her vil 5-6 nystartede firmaer innen IKT og teknologi presentere seg for investorer. Her er det penger å hente!
Messegeneralens gründertips:
- Kom i gang! Formuler din idé, start et selskap og begynn søket etter støttespillere.
- Start med å selge. Om du beviser at du kan selge noe, vil flere få øynene opp for din idé.
- Bygg nettverk. Ta kontakt med inkubatorer og gründermiljøer. Introduser deg selv!
- Hjelp andre grundere! Det er lettere å lykkes med hjelp og støtte fra andre.
- Hold ut! Alle som har hatt suksess har jobbet hardt og lenge før de store avtalene ruller inn…
Se mer på www.grundermessen.no
Gründernes Dag på Gründernes Hus
Gründernes Hus ønsker å dedikere en hel dag med fokus på gründere, innovasjon og entreprenørskap. Dette gjør de ved å holde Gründernes Dag den 19. November. Hele huset settes i sving for å skape en dag fylt med faglig påfyll, pitcher av selskaper, foredrag fra kjente aktører og mye annet spennende. Flere av bedriftene som holder til på huset vil presentere hva de jobber med, nye konsepter og hvordan går fra idé til suksess. Det er åpent for alle å presentere, bare du er med å ”fønder” dagen.
Dagen startet med offisiell åpningen av Gründeruka kl 0930. Videre program for dagen vil bli oppdatert fortløpende her.
Vi har valgt å bruke crowdfønding for å finansiere dagen, for å vise at det mulig å gjennomføre et arrangement uten startkapital. Crowdfønding er en ny form for finansiering av prosjekter, hvor markedet støtter deg med penger slik at prosjektet kan bli gjennomført. FØND er en crowdføndingstjeneste som gir gründeren mulighet til å samle inn nødvendig kapital, kommersialisere og markedsteste produktet/tjenesten, samt etablere ett nettverk for videre vekst.
Vi håper du er med på dagen, og går inn å “Fønder” lunsjen din, en pitch eller noe annet som kan passe for deg.
Vi sees 19. November.
De 5 største feilene nordmenn gjør når vi skal ekspandere til USA
Du har lykkes som gründer i Norge og drømmer om at din baby, ditt gründerprosjekt, kan være levedyktig i USA. Disse 5 punktene kan være med på å øke dine sjanser til å lykkes i det store utland!
Selskaper i startfasen møter investorer på Seed Forum
Seed Forum er et globalt nettverk av nasjonale ”not-for-profit”-stiftelser, med nasjonale representanter i mer enn 40 land. Seed Forum-konseptet har vokst raskt siden det ble grunnlagt i Norge i 2002, og nå er Seed Forum referert til som et globalt konsept.
De kjører for øyeblikket investormatchmaking i mer enn 30 land over hele verden, med det formålet å gi kompetanse innen investor beredskap og investor matchmaking, i tillegg til å gi muligheter innenfor private investorer, såkornfond, Venturefond, private equityfond, corporate og venture-investorer.
Seed Forum-nettverket skal også gi etablerte globale selskaper som søker kapital en unik mulighet til å pitche sine investeringskonsepter til investorer ved å tilrettelegge for globale, nasjonale og lokale matchmakingarenaer mellom investorer og selskaper. Prosessen går ut på at selskaper presenterer sin idé for så å bli nominert til å gå videre til investorer. Her blir de forberedt og trent, slik at de er klare når de møter investorene. Denne Seed Forumprosessen er viktig for å sikre at selskapene er investor-klare og for å redusere investorenes risiko.
Seed Forum Oslo
I år skal forumet presenterer norske og internasjonale vekstselskaper som ennå tilhører tidligfasen. I tillegg er det også fokus på den enorme utviklingen i det russiske innovasjonssystemet. Det blir også et sammendrag fra Russian Venture Company og Skolkovo i Moskva. Vi vil få oppleve minst to selskaper som presenterer nyskapende teknologi fra Russland i tillegg til de norske selskapene.
Seed Forum Oslo går av stabelen for 24. gang tirsdag 12. NOVEMBER kl. 09.00 hos PwC i Bjørvika. Det vil bli arrangert en mottakelse på kvelden fra kl. 18.00 – 20.00 på den Russiske ambassaden, og Late Night Seed Forum fra kl. 20.00 på Gründernes Hus.
Hvordan legge tilrette for innovasjon?
Hilde Widerøe Wibe, kommunikasjonssjef i Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter deltok på Innovasjonsdagen 2013 som ble holdt på Gamle Logen den 30. Oktober. Her snakket hun om Norges innovasjonsfremtid.
Hilde Widerøe Wibe er en samfunnsengasjert dame som interesserer seg for mennesket og menneskelige relasjoner. En energisk foredragsholder som liker å opplyse og inspirere mennesker. Hilde er kjent for å uttale seg i kvinnesaker, arbeidstidsbestemmelser, samfunn, og uttaler seg ofte i media. Widerøe Wibe brenner for et mer fleksibelt samfunn, hvor man samarbeider på tvers av næringen for å få til nye løsninger og muligheter.
På Innovasjonsdagen 2013 snakket hun om hvor hun tror Norge er på vei, i tillegg til å delta på paneldebatten med tema; Hvordan skape best mulig forutsetninger for at innovative virksomheter skal lykkes i Norge?
Ernas medisin
Hilde snakker om tre satsningsområder i Europa; IKT, Helsevelferd og grønn energi. Selv om den siste ikke står sterkt i Norge pga. av oljen er teknologi og helse to områder hvor det trengs innovative løsninger. Her mener hun at Norge gjør for lite, som hun selv sa det; “hele verden går videre mens vi står å ser på!”.
Nå som det er etablert ny regjering snakkes det om ”Ernas medisin” hvor vår kommende statsminister skal løse krisen og komme styrket av den ved satsning på kunnskap og kompetanse, mer vei og lavere transportkostnader, og ved å redusere skattene. For å få til dette trengs det stor omstilling i det offentlige og private. Det må samarbeides på nye arenaer som tidligere ikke har vært åpenbare. Her stiller Hilde spørsmålet ”er Erna tøff nok til å ta tak de tiltakene som kan omstille Norge?”
En digital fremtid
Hilde mener fremtiden ligger i teknologi og mennesker. Teknologien må gjøres tilgjengelig for alle, fordi det her ligger store innovasjonsmuligheter. Hun nevner blant annet det at 3 av 4 ønsker å bli boende lengere hjemme og nevner teknologier som varm teknologi og sensorteknologi som noen av innovasjonsmulighetene.
Kreativitet og samarbeid
Fremtiden trenger engasjerte, kunnskapsrike og ambisiøse mennesker som har evnen til å samarbeide og skape et miljø for skaperkraft. Det må skapes trygge kreative rom stor høy takhøyde, hvor feiling og “dumme” ideer blir hyllet.
”Det er bedre å feile enn å ikke har prøvd. Vi må ikke bli en kopi av andre fordi vi ikke tørr å være først ute. Skal vi bli et innovativt land som er et av målsettingene til regjeringen må vi gå i bresjen og tørre å satse, og ikke minst; feile.”
Samarbeid er et viktig nøkkelord for å kunne skape og legge tilrette for innovasjon. I stedet for å se på “naboen” som sin konkurrent eller fiende, burde vi heller danne koalisjoner som kan styrke og skape nye løsninger på tvers av markeder og næringer. Her mener Hilde at vi i Norge har en store forutsetninger fordi vi er flinke til å dele kunnskap.
Den nye ledelsen
Ledere må også omstille seg om vi skal kunne drive med innovasjon i eksisterende selskaper. Ledere må nå bevege seg inn i et nytt terreng hvor lederne leder inn i fremtiden. Dessverre faller ikke dette naturlig hos alle ledere i Norge. Det virker som om det er mer naturlig i fagmiljøer hvor kunnskap og kompetanse er tyngst. Dette er fordi kunnskap ledes på helt andre måter, hvor Design Thinking, launch and learn blir praktisert. Spørsmål som; hva vil vi oppnå? stilles ofte. Det er dette som skiller de nye lederne fra de ordinære lederne, og gjør dem best på endring og endringsledelse.
Dette vil investoren vite!
Her er Jennifer Vessels 4 råd til hva investoren faktisk bryr seg om. Vessels er gründer av Next Step og engasjerer seg for at norske gründere skal finne veien over til Silicon Valley. Sammen med investor, Eva Bjørseth, presenterer de to fire punkter som gründeren bør ha klart definert før de tar kontakt med en eventuell investor.
1. Hvilket problem løser du? Gi gjerne eksempler. Gi investoren innsikt og forståelse for problemet din ide vil løse. Målet er at investoren skal se at det er et uløst behov der ute.
2. Løsningen på problemet. Hva er din idé, og hvorfor er den unik? Forklar ideen på enklest mulig måte. Du trenger ikke å fortelle om tekniske detaljer, det kan komme inn ved en senere anledning;
3. Forretningsmodell. Investorer gir ut penger med mål om å få mer tilbake. Hvordan skal du tjene penger, og hvor lang tid vil det ta før det ruller penger inn på konto?
4. Hvilke muligheter eksisterer? Gi innsikt i ditt markeds størrelse, hvorfor timingen er riktignog revenue. Pass på at denne informasjonen er korrekt, og at den kommer fra sikre kilder. Gjør gjerne undersøkelsene selv.
Disse punktene er overførbare til en pitch man kan presentere for partnere og kunder, men må selvsagt skreddersys deretter.
Norges største forretningsplankonkurranse
Gjennom en reise fra forretningsidé til å stå med en ferdig utviklet forretningsplan, veileder Venture Cup sine deltakere gjennom forelesninger, kurs og tilbakemeldingsprosesser. Alt endte i en helaftens konkurranse hvor imponerende premier ble utdelt til dyktige gründere.
Den skandinaviske motebølgen
Onsdag 15. oktober under Oslo Innovation Week møttes norsk mote, kreative fagfolk og entreprenører på DogA for FASHION FORWARD 2013, som ble arrangert av Norwegian Fashion Institute.
Det er tredje gangen Fashion Forward arrangerer dette seminaret og årets program fokuserte på innovasjon og hvordan bringe Norske talenter til det internasjonale markedet. Det ble diskutert nye og digitale showcasearenaer for mote- og designbransjen, som skal gjøre det enklere å synes og spre sitt design. Det ble også snakk om de nye designere kalt «The Skandi wave».
“The Skandi wave”
Moteindustrien en stor bransje som genererer flere titalls milliarder hvert år. Men det kan være en utfordring for unge gründerdesignere å nå ut på markedet. Derfor er det viktigere en noen gang å skape og ta i bruk nye interaktive plattformer som kan formidle Norsk design internasjonalt. Musikken har allerede gjort det med Myspace, Spotify og Wimp. Ved å benytte seg av nye arenaer kan man kanskje lykkes med noe liknende Ylvisbrødrenenes YouTube-stunt. Dette kan være mulig å oppnå i flere ulike bransjer, men det krever kreativitet på nye arenaer, og i fremtiden vil man kanskje se en sterkere koalisjon mellom bransjer som musikk, mote og design.
Global spredning er nøkkelordet for fremtiden. Det er ikke lenger slik at man selger bare lokalt eller nasjonal, nå har vi muligheten til å globalisere produkter, design gjennom nye interaktive plattformer med bare et tastetrykk.
Norsk mote og design har vært kjent for å være eksentrisk og svevende bransje, med mer fokus på kunst enn selve kunden og markedet. Dette har virkelig endret seg de siste årene og blir nå kalt “The Skandi wave”, altså de nye Skandinaviske designerne har gitt Skandinavisk design et godt renommé på det globale markedet. Flere talentfulle Norske designere har kommet på banen med kommersiell design og har gjort stor suksess i Norge, Skandinavia og utland. Noen av dem er FWSS (Fall, Winter, Spring, Summer), Norwegian Rain, SWIMS, Nina Skarra, JHONNYLOVE og ikke minst Moods of Norway. Det som gjør Norsk design særegent er kvalitet, naturlige materialer og håndverk. I tillegg er sosialt ansvar en stor trend blant Norske designere. Dette gjøres ved å ta i bruk økologiske produsenter, ha streng kontroll av fabrikker i tillegg til ”code of conduct” for distributører. Dette gjør at Norsk design kan være med å skape en positiv bølge i en svært omdiskutert bransje.
I tillegg til å gi kunnskap, verktøy og inspirasjon, er Fashion Forward en møteplass for fagfolk som arbeider i mote og relaterte næringer. Fashion Fokus er prosjektleder for andre gang, etter å ha organisere den første Fashion Forward seminaret i 2011. Foredragsholderne var blant annet Stefan Siegel fra NOT JUST A LABEL, Alexander Eskeland CEO i det Norske suksess merket SWIMS, David Baker fra School of Life og Dr. Atle Hauge Senior Researcher i Østlandsforskning.
Stefan Siegel
Stefan Siegel er administrerende direktør og grunnlegger av NOT JUST A LABEL som nå har blitt en ledende global plattform for nye motedesignere, og er rangerer blant de mest respekterte nettsteder innen moteindustrien. Designerplattformen representerer over 13.000 designere fra 100 land. Viet til rette fokus på vekst i moteindustrien som har utviklet seg til en særegen kreativ hub som skal fremme innovasjon.
Alexander Eskeland
Alexander Eskeland er administrerende direktør i SWIMS. Et Norsk livsstilsmerkevare kjent for sine fargerike kalosjer. SWIMS Konseptet er basert på omstrukturering av klassiske silhuetter med moderne produksjonsteknologi og utradisjonelle materialer og tekstiler. I dag finnes Swims produkter i mer enn 700 butikker i 30 land rundt om i verden, og de har vært omtalt i GQ, Financial Times, Wall Street Journal og Hypebeast. De har også jobbet med de største beslutningstakerne i mote bransjen, Armani og Hermes. SWIMS har sin base i Oslo med 10 ansatte. I 2011 hadde de en turover på 27.1 mill, i år forventes en turnover på 55 mill.
Det er kanskje på tide å ta denne bransjen seriøst, og se på mulighetene denne bransjen kan gi til Norge. Kanskje er dette X-faktoren som skal livnære Norge i fremtiden? Sverige og Danmark har klart å skape lønnsom industri ut av det, hvorfor ikke Norge?
Hva er Norges neste x-faktor?
Med 50 eksperter, ledere og samfunnstopper på scenen og 800 deltakere i salen, vil Hovedorganisasjonen Virke skape en unik konferanse. Med høyt tempo, tett program og talkshow med de som skaper arbeidsplasser blir det en dag full av gode historier, aktuelle analyser og interessante debatter.
Virke
Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 17 000 virksomheter. Her jobber de for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og de som verdsetter og satser på de som driver virksomhet i Norge. Virke mener virksomheter lykkes best når verdiene skapes i samspill mellom arbeidsgiver og medarbeider. De opererer som bindeledd mellom din virksomhet, resten av bransjen og myndighetene, og lever av å løse problemer og utfordringer, fordi de vet at det først og fremst dreier seg om å skape verdier for deg, dine medarbeidere og din virksomhet.
Virke består av en rekke medlemsbedrifter fra forskjellige bransjer som handel, kunnskap, teknologi, reiseliv, service, helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet. Til sammen utgjør de over 220 000 arbeidsplasser. De gir også arbeidsgiverstøtte, og kan bidra til å etablere arenaer på tvers av bransjer i tillegg til å være en tydelig systemutfordrer der du kan få svar på vanskelige spørsmål og hjelpe deg med å etablere arenaer på tvers av bransjer.
Virke-konferansen 2013
På Virkekonferansen 2013 fortsettes jakten på Norges X-faktor. For at våre barn og barnebarn også skal få oppleve verdens beste levestandard og velferd er vi avhengige å jobbe smartere. Vi må få enda mer ut av hver arbeidstime. Vi må bli enda mer produktive. H.K.H. Kronprins Haakon, statsminister Erna Solberg og en rekke nordiske og norske toppledere diskuterer valgene dagens og fremtidens ledere må ta.
På konferansen kan du få innsikt i hvordan god ledelse gir økt produktivitet, og hvordan dårlig ledelse koster næringslivet og AS Norge verdier tilsvarende flere oljefond.
Mer informasjon kan du finne her!