Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Haugens digitale krystallkule

Digitale spådommer for 2014 – en mediehverdag i endring!

Artikkelforfatteren Tor Olav Haugen er co-founder og CEO i ThumbAd som er en mobil annonsesamkjøring.

 

Halvparten av online annonser vises i 2014 på internasjonale sites. Det betyr at Ola Nordmann blir vist norsk reklame på 10.000-vis av .com sider de besøker på web, mobil og lesebrett.

 

Nordmenn er i særklasse det mest bereiste folkeslaget i verden, med sine 2-5 utenlandsreiser per år. Nordmenn setter rekord i å handle på nett, og mobilen er en viktig driver til dette! 

 

Vi har definitivt en mediehverdag i sterk endring – ikke overraskende! Men, om det hadde blitt foretatt en undersøkelse på hvor mye tid nordmenn bruker på internasjonale sites vs. norske .no sites (f. eks de store nettavisene), da tror jeg mange hadde blitt overrasket. Min personlige hypotese er at nordmenn benytter inntil 70% av surfetiden (web, mobil og lesebrett) på internasjonale sites. Da refererer jeg ikke bare til Google, Facebook, Twitter, YouTube, Netflix m.fl, men også de 10.000-vis av sider nordmenn daglig besøker. I sum utgjør dette fryktelig mange brukere (eller lesere). Påstanden får stå uimotsagt inntil det motsatte er bevist – nordmenn er et bevandret og nysgjerrig folkeslag!

 

Jeg prøver meg på noen tabloide spådommer:

 

1. Norske publisister mindre viktig

Det største problemet for norske publisister, redaksjoner og reklameselgere blir at det er relativt enkelt å nå ut til mer enn 2 millioner unike nordmenn via web, mobil og lesebrett. Nye selskaper kan enkelt, og i løpet av svært kort tid, nå ut til like mange lesere (brukere) som norske mediehus har brukt nærmere 100 år på å rekke ut til. Dette kan enkelt gjøres ved å nå ut til nordmenn som besøker internasjonale sites. At nordmenn besøker internasjonale sites betyr ikke at kvaliteten på det norske publisister skaper er dårlig. Norske mediehus lager svært godt innhold, men problemet er at norske publisister ikke fullt ut ser dette trusselbildet – og det kan på lengre sikt true innholdsproduksjonen. Lokalt innhold er viktig og bra, men det må finansieres og da er reklame en viktig inntektskilde. Ett enkelt tiltak publisistene kan gjøre er å gjøre det enklere for reklamekjøpere å kjøpe online reklame på samtlige norske .no sites via, en samkjøring, som også møter de krav annonsører stiller til effekt og kvalitet. Konkurransebildet blir simpelthen ufordelaktig når det kun er .com sites som tilbyr effektive verktøy for å nå det publikummet annonsørene ønsker å håndplukke. Ikke minst å måle effekten, slik en idag gjør på .com sites.

 

2. Et mer komplisert økosystem 

Når annonsører velger å annonsere på web, mobil og lesebrett så er alt målbart. Det aller meste er transparent. Det er lett å benchmarke hvordan nordmenn som besøker internasjonale sites opptrer, når annonser vises vs. hvordan de opptrer om annonsene vises på en stor norsk (.no) avisside. En annonsør ønsker primært å få avkastning på sine reklamekroner, og vil selvfølgelig velge de reklameplasseringer som er mest effektivt i forhold til brukerinvolvering vs. kostnader. En annonsør har like stort, eller større utbytte (Return On Investment) av reklameinvesteringen, når annonsen vises på en internasjonal site, fremfor en norsk .no site. Kontaktpris, kostnaden for å nå leseren, er én forklaring på dette. Men en tilleggsforklaring er at “nordmenn på tur” er lette å kjenne igjen og finne – også online. Det gjør det lettere å vise relevante annonser, skape større utbytte for brukeren og måle resultatene. Dette gjelder naturlig nok ikke for alle annonsører, selv om de fleste er pragmatiske. Uansett, kontekst for hvor og hvordan en annonse vises, skal normalt spille en rolle, noe de norske sitene kan og bør vinne på. For å vinne annonsører som er på vei mot .com sites, og de som allerede er der, og har valgt bort .no sites, må de norske frittstående mediehusene og publisistene gjøre tilpasninger rimelig raskt.

 

3. Halvparten av brukerne er på mobil

Det er altså slik at det er like mange unike lesere av f. eks VG på mobil som på PC, i løpet av en uke. Dette har vi visst lenge skulle skje. Men i dette bildet er det ekstremt krevende å se at mellom 5-10% av (reklame)inntektene kommer fra mobil, og det vil på kort sikt kunne undergrave innholdsproduksjon. Dette er gjennomgående for et hvert mediehus. Gapet (+40%) mellom lesere og inntekter vil få konsekvenser om en ikke klarer å dekke inn dette gapet. Om en sammenligner dette med et oljefunn fra Statoil: Riggen er bygget, pumpene går, men 45% av ojlen renner rett i havet. En vei ut av dette uføret er rett og slett å tilby mer brukerinnsikt og kunnskap om brukeren også på .no sites. Det er noe annnonsører vil betale mer for. Dessuten må prosessen for kjøp og plassering av annonser på de største nettstedene forenkles.

 

4. (U)Enighet om formater

I gamle dager, da papiravisene ble enige om å lage avissamkjøringer, var det en forutsetning at de ble enige om hvilke formater de kunne trykke. For ordens skyld er formater i denne sammenheng annonsens størrelse, bredde x høyde. Dette for å unngå at en annonsør måtte lage et uant antall ulike annonser til ulike aviser som er kostbart. En annen fordel var at en reklamekjøper kunne benytte ett kontaktpunkt for å plassere sin annonse i 100 ulike aviser. I dagens situasjon er det ikke etablert en felles formatstandard, mellom de ulike avissidene f. eks på mobil. Det er heller ikke etablert et ordentlig system der en annonsør kan ta kontakt ett sted, for å få annonsen sin vist f.eks på de største online avissidene samtidig. At dette ikke er på plass, er et tapsprosjekt for publisister, men ikke minst for annonsører. Det er faktisk lettere å få dette til, ved å annonsere på internasjonale sites, der IAB har fastsatt standarder for annonseformater og som alle følger! Norge er annerledeslandet!

 

5. Video vs. tekst og bilde

En leser ønsker enkel tilgang til relevant informasjon. YouTube er i seg selv en bekreftelse på at video er effektivt og ønskelig, og vil ta markedsandeler i 2014. Det vil nok ikke i betydelig grad erstatte tekst og bilde, for de kommende 18-24 månedene, noe NRK/TV2 som distribuerer levende bilder på sine sider, sikkert kan skrive under på. Når enkelte publisister velger å bruke video som formidlingsformat, velger de et “in your face” reklameformat. Leseren eller seeren må alså se en 30 sekunders video, før man kan se innholdet. Dette er for mange lesere/seere både plagsomt og dumt. Dette er ikke TV (broadcast), men en to-veis kommunikasjonsmulighet. Det må finnes bedre måter å samkjøre redaksjonelt innhold med reklame på web, samt åpne for at leserne kan engasjere seg. Jeg vil velge å tro at .com sites også her, rett og slett vil være mer attraktivt for annonsører, fordi innovasjonen skjer der.

 

6. Mobil betaling og elektronisk handel

Enkelt 1-klikk betalingsløsning, kombinert med annonsering, er utvilsomt noe som vil øke konvertering fra visning, klikk, og avsluttes med et kjøp. Når dette er på plass, vil norske kjøpesentre ha all grunn til å skjelve i buksene. Før jul var det allerede skissert en null -0- vekst. Det beste et kjøpesenter kan gjøre, er å tilrettelegge for egne avdelinger, der kunder kan gå online å handle, mens de er på senteret. Dette gir senteret i det minste en mulighet til å bli en del av verdikjeden, i det de kan ha sin egen “kode” som gir dem kickback/provisjon/leie når folk kjøper som resultat av å ha sett varen i virkeligheten! Paradoksalt nok er mobil betaling bedre etablert i den 3. verden, der folk verken har PC, bankkonto eller bankkort. De har mobil som de bruker for å overføre penger til hverandre, samt betale med. De store internasjonale bankene har ikke ønsket dette innført, fordi nåværende posisjon er trygg og god i vår del av verden -men vi vil se at mobilbetaling og transaksjoner vil ta en solid posisjon i økosystemet (online).

 

7. Mobiltilpassede sider

Dette gjelder for alle. Det er helt krise om du ikke har mobiltilpassede sider i 2014! Som jeg tidligere har påpekt, så er altså 50% av brukerne dine på mobil. Google har endret sine algoritmer for søk, slik at mobiltilpassede sider blir indeksert når folk søker via mobil. I klartekst betyr dette at din side kommer langt ned på siden om folk søker deg. Dessuten er det helt sikkert noen andre i din bransje som har forstått dette, og har mobiltilpasset sine sider, kanskje til og med tilrettelagt for enkel respons, samt kanskje tilrettelagt for muligheten til enkelt å kjøpe og betale for produktene. Når du først har registrert navn, nummer, kredittkort etc. ett sted, skal det en del til å legge igjen samme informasjon på et nytt nettsted. Dette punktet er spesielt til dem som mente internett var en boble, og som fremdeles heier på Kodak!

 

8. Innholdsmarkedsføring som også er produsert av forbruker

Det er nok litt “fattig” å referere til Likes på Facebook. I dagens mediebilde er dette sannsynligvis den metoden som gir best spredning uten at det har en kostnad (ja legg gjerne til Instagram, Twitter etc). Bloggere, proffe eller ikke, er aktive bidragsytere for å skape innhold. De er flinke til å bruke sine tilhengere til å spre budskapet. Det utydelige skillet som ofte oppstår mellom reklame/sponsing og ektefølt “redaksjonell” beskrivelse er et problem. Proffe selskaper produserer også redaksjonell reklame. De har ansatt journalister som skriver saker som om de er redaksjonelle, men som er 100% reklame. Dette kan by på utfordringer fordi skillet mellom hva som er betalt og ikke blir utydelig. I Norge har det poppet opp flere selskaper som har spesialisert seg på dette, nettopp fordi en opplevd redaksjonell opplevelse, har høyere verdi enn ren reklame. Å bli anbefalt hva du skal gjøre eller kjøpe fra en venn er utvilsomt mer tungtveiende, enn fra en ukjent. Viral spredining eller word of mouth er et vekstområde.

 

Avslutningsvis mener jeg at man ikke skal være redd for å si hva som er reklame. Tvert imot bør man være stolt av å si at dette er reklame. Dette er til ideskaperne og kreatørene der ute som hver dag strever etter å finne den gode historien som skaper ekte følelser som rører ved oss. Det er like vanskelig å lage god reklame som å lage god film, skrive en god bok eller lage musikk som fenger. Reklame er i det minste ærlig. Ikke være redd for å fortelle folk at du gjerne vil selge dem gode produkter. Don´t Be Shy – Make A Difference!

 

 

 

 

De heteste teknologitrendene i 2014

Fremtidens ledende teknobedrifter bruste med fjærene på CES, verdens største teknologimesse som denne uken ble avholdt i Las Vegas. Noen stikkord for hva det hotteste som kommer på markedet preges av er kvalitet, design og løsningsorienterte devices.

Hva Du™ kan lære av sko og dynamitt

Jeg var stolt, og syns i grunnen jeg greide den første dagen over all forventning da jeg ble kastet inn i å lede et kurs sammen med en meget erfaren amerikansk coach for noen år siden. I debriefen bekreftet Cynthia inntrykket mitt, og sa at dette var bra. «Det er bare én ting, Paal», sa hun:

Slik skal moteukene endre motebransjen

Det nærmer seg tiden der Oslo Fashion week inntar Oslo, men dette året annerledes. Oslo Fashion Week som over ti år har stått for å vise frem norsk design har måttet kaste inn årene. Men det er på ingen måte over.

Big Data – Small data – fremtiden er nærmere enn vi tror!

To av de hotteste områdene innen innovasjon handler eksplisitt om datautnyttelse og nye måter å samspille på.

Hva kjennetegner de beste entreprenørene?

I Norge har vi tradisjonelt hatt gode kår for nyskapning og gründerskap, men en rekke internasjonale målinger peker på at vi er i ferd med å skusle bort denne viktige konkurransefordelen. Det er synd, fordi Norges fremtid er avhengig av gode entreprenører.

Ukens inspirator: Berit Svendsen – Hele Norges Telemor

”Nå må vi lære oss å ta alle de nye tjenestene i bruk. Jeg kom meg endelig på Twitter i fjor sommer. Det er fantastisk moro!”  

Berit Svendsen, adm.dir. Telenor Norge til 3in

Jakter kloke hoder – vil investere penger

”Vi er ute etter disse som tenker annerledes og kommer opp med nye ideer!”  Torjer Halle, Styreleder Schlumberger Norge

 

 

 

Schlumberger er verdens største oljeserviceselskap med 122 000 ansatte. 4000 av dem jobber her til lands. Nå er arbeidende styreleder Torjer Halle i Schlumberger Norge på hodejakt.

Butikkenes mareritt: Prøverom for netthandel

Du prøver designerkjolen i riktig størrelse i en merkevarebutikk – uten å legge igjen en krone. Logger deg på nettet og kjøper den samme designerkjolen til billigere pris.

Netthandling begynner nå for alvor å endre handlemønsteret vårt. Flere aktører tror detaljhandelen går en grusom fremtid i møte, samtidig som antall showroom øker.

 

Posten Norge ser nå en lys fremtid i frakt av pakker.

Netthandel har tatt av og utgjør en trussel mot tradisjonell varehandel. Ifølge tall fra Posten Norge var den totale netthandelen i Norge i 2012 på 13,5 milliarder kroner. Det er en økning på 7 prosent fra 2011. I samme periode økte omsetningen i fysiske butikker med bare 3,4 prosent. 8 av 10 forbrukere handler nå fysiske varer på nett, hvor bøker og småelektronikk dominerer mest, mens klær og sko vokser mest.

– Forbrukeren ønsker frihet til selv å velge når og hvordan hun ønsker å handle, betale og få varene levert. Valgfrihet gjelder alle deler av kjøpsprosessen, sier divisjonsdirektør for E-handel, Gunnar Henriksen. Han legger til at de butikkene som skaper et godt samspill mellom den fysiske butikken og de digitale kanalene er det som vinner kampen om kunden.

I løpet av de siste 10 årene har netthandel i Norge gått fra et mindretall til å omfatte nesten 90 prosent av befolkningen. Lignende tendenser ser vi også i Sverige og i Danmark. Nordiske forbrukere er med andre ord godt vant til netthandel og har blitt erfarne shoppere – også på nett.

 Dramatisk for butikkene

Denne utvklingen kan gi dramatiske endringer i handelsstrukturen både i Norge, men også i de fleste andre europeiske land. I en ny rapport fra engelske Centre for Retail Research (CRR), gjengitt i The Independent, fremgår det at antall fysiske butikker over en femårsperoide vil bli redusert fra 281.930 til 220.000. Om spådommene slår til vil det ifølge CRR resultere i 316.000 færre jobber. CRR går så langt som å kalle det for en «økende butikk-krise».

Ifølge tall fra Brønnøysundregistrene ble det i mai 2013 registrert en økning i konkurser fra tidligere år og hovedorganisasjonen Virke melder at antall konkurser steg med 50 prosent i 2013 sammenlignet med 2012. Det er mye som tyder på at detaljhandel med klær og sko er godt representert.

– På lang sikt vil behovet for salgsareal gå ned i mange bransjer, sier utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening, Lars Fredriksen. – Samtidig tror vi antall showroom vil øke, lagrene vil i stor grad forsvinne fra butikkene og såkalt multichannel vil etablere seg hos de fleste store kjeder, sier han. Multichannel innebærer å være til stede i alle salgskanaler, både i den fysiske som vi kjenner, og på ulike digitale plattformer.

OHF har 70 kjeder, 40 kjøpesentre og 2000 butikker i Osloregionen som medlemmer. Handels- og servicenæringen i Oslo omfatter ca 3300 butikker som omsetter for ca 46 milliarder kroner, og med nesten 30.000 ansatte er de den nest største næringen etter offentlig tjenesteyting i Oslo. Økt nett- handel vil derfor kunne få stor innvirkning blant deres medlemmer.
– Vi mener at eiendomsbesitterne derfor må belage seg på at det blir til dels store strukturendringer i takt med at mer handel vil foregå over nettet. Vi ser også en tendens til at de store merkevareprodusentene tar sterkere grep om salgskanalen, sier han.

Netthandel i butikken

En av sterkeste trendene akkurat nå er e-handel i butikk, som innebærer at stadig flere installerer netthandel i selve butikken, hvor kunden kan få hjelp av en ekspeditør. Adidas er en av dem som har jobbet med informasjonssjermer i egne butikker i noen år. De har valgt store skjermer, der man kan slå opp mange typer informasjon, blant annet andre som har tweetet om produktet. Samme strategi følger nå to store nordiske kleskjeder, som danske Vero Moda, som henvender seg til unge damer, og giganten Hennes og Mauritz. Nå har også Stormerg annonser at de vil etablere det de kaller “webshop-in-shopl”. Stormberg-sjef Steinar J. Olsen mener de har funnet den perfekte strategien der de står sterkere.

– Dette skal gi tilgang til et betydelig større vareutvalg, med fargekombinasjoner og størrelser som kundene i dag ikke har tilgang på i butikken, sier han.

Click and collect

Fellesnevneren for hele utviklingen er ifølge Retail Institute Scandinavia, som produserer analyser for detaljhandelen i Norden, en kombinasjon av off- og online-butikker, hvor «click and collect» seiler frem som den løsningen flere og flere lander på. Dette går ut på at man bestiller varen på nettet, men henter den i en fysisk butikk, noe som utvider kontakten med den fysiske butikken. Hos den britiske kjeden Argos, som selger alt fra klær, til teknologi, leker, møbler, personlig pleie med mer, kommer nå 29 prosent av omsetningen fra denne måten å handle på.

– Fremtidens vinnere er de som klarer å kombinere rollen som «gammeldags fagmann» med et personlig forhold til sine kunder med tett oppfølging, og profesjonell tilstedeværelse i alle digitale kanaler. Du må kombinere et godt showroom, med en like god e-handel. For noen segmenter spiller sosiale medier som Facebook og Twitter mer inn enn for andre, men å «bare» etablere en butikk uten å tenke digitale kanaler, tror jeg ikke er så smart, sier daglig leder i DIBS Payment Services Norge, Henrik Begby Andersen.

Fremtidens butikker må skape sitt eget lille «økosystem», som gjør at kunden blir hos dem, enten det er i den fysiske butikken eller i kombinasjon med digitale plattformer. Det avgjørende er å øke den totale verdien for kunden.

 

 

 

 

 

 

Kineserne lager eksakt Titanic-kopi

Et kinesisk energiselskap har annonsert at de planlegger å bygge en eksakt kopi av Titanic. Prislappen er på drøye en milliard kinesiske yuan. I følge Oixing Energy Industry Investment Group har selskapet hyret inn et amerikansk designfirma og Wuchang Shipbuilding Industry Company til å bygge skipet.

Vil øke turisme

Hensikten bak prosjektet er å øke turismen i regionen. Skipet skal etter planen om to år pryde havnen i Oijiang elven i Sichuan Daying fylke.

Denne artikkelen er en av de klikkede nyhetene i Kina de siste 24 timene.

Erna rydder opp i Innovasjon Norge

Mindre byråkrati, mer nyskaping, valuta for pengene!

 ”Vi er nødt til å gjøre noe på hvordan vi får mer innovasjon og mer nyskaping ut av de midlene vi bruker til dette.”                                           Statsminister Erna Solberg til 3in

Nettbrett revolusjon

Det er nå tre år siden nettbrettet og sju år siden smarttelefoner kom på markedet her i Norge, og siden da har disse endret datavanene våre, tatt over mye av PC salget og revolusjonert hverdagen.

IDC som er den fremste globale leverandør av markedsinformasjon forventet i første kvartal 2013 at  nettbrettsalget skulle passere salget av bærbare PCer på verdensbasis. Fjerde kvartal  2013 måtte de oppjustere prognosene, årsaken var sterk konkurranse i nettbrettmarkedet, blant annet en kraftig økning i leveransene av Android-nettbrett og god etterspørsel etter Apples nye iPad mini.

– Nettbrett fortsetter å fascinere forbrukerne, og etter hvert som markedet går mot mer mobile enheter med mindre skjermer og lavere priser, forventer vi at etterspørselen vil skyte fart fra fjerde kvartal og utover, sier analysesjef for nettbrett, Tom Mainelli, i en pressemelding.

IDC forventer at det vil bli solgt 122,3 millioner nettbrett på verdensbasis i 2013, en økning fra 117,1 millioner i den opprinnelige prognosen. Neste år forventer analytikerne et salg på 172,4 millioner enheter, som er en økning fra tidligere antatte 165,9 millioner.

Her i Norge er det solgt over 500 000 første halvår 2013. Det  var en kraftig vekst fra 2012, hvor det totale antall nettbrett for hele året endte på en halv million.

iPad har lenge dominert nettbrettmarkedet fullstendig, men den kraftige veksten vi ser nå  er i stor grad drevet av rimelige Android-baserte enheter, skriver IDC i sin rapport. Nettbrett salget har passert salget av bærbare PCer og i 2015 vil det passere salget av både bærbare og stasjonære PC-er, tror IDC.

Det som startet som et tegn på nedgangstider i økonomien, har raskt endret seg til en endring i hvordan vi driver databehandling globalt. Mobilitet har blitt den viktigste drivkraften på bedriftmarkedet og for private forbrukere. PC-er vil fortsatt spille en viktig rolle i bedriftsmarkedet, men nettbrett overtar på mange områder hvor man tidligere har brukt PC.

Kilde: Mobilen.no

3in-TV: Milliardærene Johan H. Andresen, Stein Erik Hagen og statsministeren er gjester.

3in-TV Premiere: Milliardærene Johan H. Andresen og Stein Erik Hagen gir deg gode råd om hvordan du lykkes som gründer. 

Statsministeren er positiv til Innovasjonsbørsen.

 

 

Velkommen til den aller første sendingen fra 3in-TV. Statsminister Erna Solberg, Johan H. Andresen og Stein Erik Hagen er gjester i 3ins mobile web-TV studio.


Programleder: Anita Fleime-Dahl Foto/redigering: Video for Web

Skreddersydd innovasjonsprogram for ingeniører

Universum-undersøkelsen 2013 viser at Norconsult vurderes som den mest attraktive rådgivende bedriften i sin bransje.

Selvledelse i praksis

6 konkrete oppgaver for den gode selv-lederen:

Er vi MOOCa nødt, Kristin Skogen Lund?

NHO arrangerte i går sin årskonferanse med tema Læringslivet. Konferansen som for mange er årets happening, fant sted i Operahuset og ble en imponerende hyllest til betydningen av kontinuerlig læring og inspirerte medarbeidere.  Flere gode foredragsholdere fikk også tydelig frem NHOs varsko om at Norge må skjerpe seg, og at tidlig og tydelig innsats fra gode lærere er en av de beste investeringene vi kan gjøre. Blant høydepunktene var Rolf Assevs utfordring om ikke å legge lista på 1% forbedring, men i stedet fokusere på spørsmålet om hvordan vi kan hjelpe hverandre til å lære dobbelt så mye på halvparten av tiden.

Johannes Heinlein fra Harvard og MIT’s EdX ga også deler av salen bakoversveis da han viste frem tall om hvor mange som nå var i gang med gratis Harvard utdanning takket være MOOC – et tema som NHO’s leder, Kristin Skogen Lund tok opp i intervjuet vi hadde med henne i sommer.

http://www.3in.no/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif– Min visjon for skolen handler om det grunnleggende – at skolen når sine to mål. For det første skal skolen sørge for at alle elever når sitt fulle potensial, at de utvikler og får brukt sine evner. For det andre skal skolen og utdanningsløpet kvalifisere elevene for arbeidslivet. Det siste målet underkommuniseres ofte, til tross for at det er helt vesentlig for bedriftenes konkurransekraft, for verdiskapingen og for velferdssamfunnet. Sier Skogen Lund.

– Nye undervisningsspill og -programmer kan vise seg å bli et vendepunkt for utdanning og opplæring. De representerer et nytt verktøy for å gjøre undervisningen mer lærerik og mer motiverende – både for elever som trenger større utfordringer, og for de som trenger litt mer tid til å tilegne seg lærestoffet. Ved hjelp av teknologi kan man bedre tilpasse læringen til den enkeltes mestringsnivå uten den stigmatiseringen som en eventuell nivåinndeling kan gi.

Teknologien bringer verden inn i undervisningen, og den bringer de beste underviserne ut i verdens klasserom. Mulighetene teknologien gir blir større hver dag og hvert semester. Det haster med nødvendige endringer hos lærerutdanningsinstitusjonene.

I boka Halvveis til fremtiden spåes behovet for å skape helt nye arbeidsplasser – og spår at 70 % av arbeidsplassene i 2025 vil være nye. Hva tror du er de viktigste grepene vi kan gjøre for å ha både riktig kompetanse i Norge og best mulig innovasjonsklima for å kunne klare en slik overgang?

– Vi vet ikke nøyaktig hvilke arbeidsoppgaver som skal løses om 15, 20 eller 50 år. Det vi vet er at arbeids- livet allerede i dag etterspør flere teknologer, flere realister, og flere fagutdannede – og at denne etter spørselen bare vil øke i årene som kommer. Vi vet også at globaliseringen av næringslivet vil akselerere de nærmeste årene, og at språk og kulturkunnskap blir etterspurt kompetanse.

Dagens utdanningssystem svarer imidlertid ikke godt nok på etterspørselen fra arbeidslivet. Det kan vi gjøre noe med. Tidlig innsats må vekke interessen for teknologi, innovasjon, språk og kultur hos de yngste.

Finansiering

Både institusjonsfinansiering og studiefinansiering gjennom Lånekassen  bør gi insentiver til å satse på etterspurt kompetanse. Sist, men ikke minst, bør vi ta i bruk ny undervisningsteknologi for styrke den etterspurte kompetansen hos elever og studenter gjennom økt tilgjengelighet, bedre motivasjon og høyere kvalitet i utdanningen.

Vi har i mange år diskutert hvordan ny teknologi skaper basis for helt nye forretningsmodeller. Er det ditt inntrykk at dagens norske næringslivsledere forstår at spillereglene i næringslivet er i ferd med å forandre seg?

Det enkle svaret er at her er norske bedrifter og næringslivsledere gode. I Norge har vi verdens mest produktive og omstillingsdyktige bedrifter og medarbeidere. Det at vi i dag gjør det bra er riktignok ikke i seg selv en garanti for at vi vil lykkes i morgen. For en næringslivsleder – særlig i en åpen økonomi som den norske, vil enhver ytre endring gi mulighet for både tap og gevinst. Konkurranse sørger for at de best tilpassede  og de mest tilpasningsdyktige overlever.

Fra dampskipet utkonkurrerte seilskuta til digitaliseringen kom og revolusjonerte avismarkedet, har bedriftenes evne til å se endring og handle i tide vært deres leve eller dø. Slik vil det også være i fremtiden. De som vinner endringskappløpet i fremtiden, er de som først griper mulighetene teknologien gir til økt kompetanse, økt produktivitet, og økte markedsandeler.

Medaljens bakside er at produktiviteten i arbeidslivet er blitt så høy at stadig flere ikke når opp til de kravene som stilles. Samtidig har vi et godt trygdesystem, og en ganske sammentrengt lønnsskala.

Det betyr at minstelønningene i Norge er høye, relativt sett. Det koster minst 1⁄2 million kroner å holde en person sysselsatt i ett år. Og som daværende arbeidsminister Hanne Bjurstrøm sa på NHOs Årskonferanse i 2011: Ingen bedrifter kan i lengden sysselsette folk som ikke betaler sin lønn med produktivitet.

Kompetanse er naturligvis svaret også på dette dilemmaet. Og det satses mye på kompetanse i Norge, både gjennom grunnutdanningen i skoleverket, og gjennom kompetansehevende tiltak rettet mot voksne utenfor arbeidslivet. Det må vi fortsette med, og særlig bør vi etter min mening styrke innsatsen rettet mot barn og unge. Det betyr også at vi trenger en større satsing, en bedre satsing, og en satsing som legger vekt på nye teknologiske muligheter i utdanningen.

Underviser 50.000 mennesker samtidig!

«Når en professor kan undervise 50.000 mennesker samtidig forandrer det de økonomiske premissene innenfor all utdanning.» – Andrew Ng, founder of Coursera 

10 spenstige spådommer og et fromt ønske for 2014

2014 står og banker på med 365 blanke fine kalenderdager og vi nordmenn skal feire 200 års jubileum og det vil gå et nostalgisk sus over landet. Samtidig faller det på oss IT infiserte å forberede våre virksomheter på et nytt år fylt med endringer.  3ins Truls Berg byr på 10 spådommer for året som kommer;

Big data kan krympe sykehusene

IT-næringen vil gi Helse-Norge IT-kompetanse.

Trer inn i 3in.no

Ny daglig leder og redaktør i Norges ledende uavhengige innovasjons-kanal!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...