Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Venture Capital: The Dream or Curse?

To many Norwegian entrepreneurs a key milestone on the path of success is attracting and securing venture funding. An even greater aspiration is funding from a US investor.

However if you really want to build a lasting, high value company, venture capital might actually be damaging to your success. When you take VC cash you are giving away ownership and often control of the direction and future of the business. Lean startup guru Steve Blank has summed this up well – “When you accept funding from a VC, their goals become yours – profitable exit in short period of time. In essence, the VC’s business model becomes your business model.”

Therefore before seeking (and taking) VC funding it is important to understand their standard business model… Lets take an example – A VC with a fund size of $300M. Their goal and in some cases requirement is to deliver 4x return to their investors, i.e. $1.2B.

For those unfamiliar, VC funds also have their own investors called Limited Partners (LPs). Just as startups need to please VCs for their cash, VCs must satisfy the needs and expectations of their LPs.
Ok back to the VC economics.

Let’s say the VC invests $2M in your startup for 20% of your company (common terms in Silicon Valley). Based on successful growth, they invest an additional $8M over the next several years to maintain their ownership of 20% as profitability and / or valuation growths. After a few years, they’ve funded you to the tune of $10M.

And let’s say you have an opportunity to sell . exit for $800M.This may sound great to you while potentially being unacceptable or simply disappointing to your investor.
That $10M investment by them is now worth $160M (20% of $800M). As the graph below indicates, that’s only half of their fund and only 13% of their needed return of $1.2B.


So while you feel the exit is a great opportunity for additional / future growth of your company or to allow you to move to your next venture, you may be required to continue to grow the company to meet the VCs higher requirements.

Therefore in retrospect, while the 10 million investment sounded great, it might not have been the best thing for your business and / or personal goals.   It is for this reason that Next Step and many others in Silicon Valley counsel our entrepreneurial clients to consider their goals and options before seeking or taking Venture Capital.

Daycloud stakk av med seieren i Årets Studentprosjekt

Simen Tjøtta Vie, Petter Iversen, Vetle Slagsvold Øien og Kristian Krohn-Holm i Daycloud. Foto: Torbjørn Buvarp

Daycloud er vinneren av Årets Studentprosjekt, en nasjonal konkurranse hvor det beste prosjektet, som er startet og drevet som et initiativ fra studenter i løpet av skoleåret blir kåret. 

– Daycloud er bilde-appen for arrangementer. Alle deltakere på et arrangement blir koblet opp mot en felles sky, og alle bildene som tas i appen deles automatisk med alle som deltar med en gang, sier daglig leder i Daycloud, Vetle Øien.

– Under og etter arrangementet kan du gå inn i skyen og laste ned bildene du ønsker å ta vare på. På den måten slipper du å sende bilder i etterkant.

I år var det 40 prosjekter som kjempet om tittelen Årets Studentprosjekt. Konkurransen er i regi av Universum og Finn.no.

– Vi har fått innblikk i mange interessante løsninger og produkter, og er imponert over kreativiteten og engasjementet til studentene, sier Karine Jebsen, markedsansvarlig i Universum.

Slik låt juryens begrunnelse; – Vinnerens prosjektbeskrivelse traff godt på kriteriene juryen la vekt på. De har beskrevet hvilket behov de ønsket å løse og hvem som er målgruppen. De har satt spesifikke mål, og definert en troverdig forretningsmodell. De har også satt opp en prosjektplan basert på iterasjoner, milepæler og konkrete tiltak. Juryen har også vurdert de nominerte på bakgrunn av våre verdier sult, presisjon, takhøyde og humør. Vi mener at vinnerne etterlever disse verdiene. Vi mener at vinneren har kommet opp med en god løsning som dekker et reelt behov som ikke finnes i dag. Det finnes konkurrenter på markedet, men i prosjektbeskrivelsen begrunnes overbevisende hva som gjør at nettopp dette produktet kan lykkes. Har vi trua? Ja, det har vi.

– Det er veldig mange spennende studentprosjekter rundt om i Norge, så det er en ære å bli valgt ut som årets studentprosjekt. Vi har en lang vei å gå, og det er veldig motiverende å få validering på at vi er på riktig vei, sier Øien.

Daycloud mottok nylig midler fra Innovasjon Norge, og vil bruke tiden framover på å gjennomføre et markedsavklaringsprosjekt over sommeren sammen med 3 interns.  – Vi har jobbet med prosjektet i litt under ett år og er nå i beta. Vi jobber for tiden iterativt med å videreutvikle produktet, og vil oppdatere kontinuerlig med ny funksjonalitet, sier Øien.

 

 

 

Appen er tilgjengelig i Google Play og App Store.

Datatilsyn-direktøren: – Kunstig intelligens, algoritmer og automatisering treffer oss nå med full tyngde

Utvikling av nye bransjenormer og tettere samarbeid mellom personvern-konkurranse og forbrukermyndigheter på europeisk nivå, er noe av tiltakene som skal sørge for at personopplysninger forblir beskyttet i møte med bla. kunstig intelligens, varsler Datatilsynssjef Bjørn Erik Thon. 

Navn og alder: Bjørn Erik Thon (53 år)
Stilling: Direktør i Datatilsynet
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Kindle, øretelefoner ( til å høre på lydbøker og musikk) og et treningsarmbånd
Dine tre favorittapper: Wordfeud, VG.no og DFØs reiseregningsapp
Beskriv deg selv med tre ord: Hyggelig, kreativ og arbeidsom
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har jobbet som pallesnekker
Hvordan kobler du av om våren? Ved å være mest mulig ute, enten for å gå turer, sykle eller pusle rundt i hagen min, kanskje plante litt grønnsaker og blomster. Jeg har humlehotell, insektshotell og liker å høre summen av insekter som jobber.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har ingen lidenskaper, men jeg er interessert i mange ting. Jeg er glad i historie, og i disse teknologitider er ting som skjedde for ti år siden historie. Vi kan lære mye av det vi har gjort, både riktig og galt de siste årene. For eksempel ved å være veldig forsiktige med å spå hva som blir det neste store, og huske at mange at de spørsmålene vi jobber med nå; uoversiktlige markedet, vanskelige tjenester osv. alltid har vært et problem, men at de nå heller kommer i ny innpakning.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Først og fremst helt fantastiske kollegaer, dernest ulike nettsteder, som Wikipedia, aviser og bøker. Jeg suger kunnskap der jeg finner den og er interessert i å høre hva andre mennesker har å si.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Datatilsynet? 

– Datatilsynet selger verken produkter eller tjenester, så det blir kanskje litt søkt å snakke om innovasjon, men jeg vil allikevel si vi scorer en sterk 7’er her. Vi har de siste tre-fire årene blant annet satset tungt på utredning og analyse. Det er ikke mange datatilsyn som gjøre det, og det har bragt oss i front på temaer for personvern og big data og kommersiell utnyttelse av personopplysninger.

– Det gjør oss også godt rustet til å møte utfordringene som nå kommer for eksempel innen fintech og kunstig intelligens. Utredninger på dette kommer vi til å lansere nå i høst, og vi satser her på god spredning også internasjonalt. Grunnen til at vi har lyktes godt med denne strategien, er at vi har medarbeidere som jobber dedikert med utredning og analyse og at vi har jobbet tverrfaglig. Når flinke jurister, teknologer og samfunnsvitere løser oppgaver sammen, blir resultatet bra!

Hvordan ser Datatilsynet ut i 2020? 

– Vi er midt i en strategiprosess, så svaret på det kommer til høsten. Men det er enkelte megatrender som treffer oss med full tyngde. Kort og forenklet dreier deg seg om algoritmer, kunstig intelligens og automatiske avgjørelser. Dette kan, og vil, skape uoversiktlige markedet og usikkerhet rundt hvilket grunnlag en beslutning er truffet. Det kan dreie seg om alt fra en trygdeytelse til fastsettelse av renten på et lån. Det nye personvernregelverket som kommer i 2018 skal kunne svare på en del av disse utfordringene, blant annet ved å pålegge virksomhetene større forpliktelser til å gi informasjon, til å ha oversikt over data de behandler og ikke minst vurdere personvernkonsekvenser. Borgernes rettigheter styrkes, blant annet ved at man kan ta med seg egne data fra et selskap til et annet. En nøkkel for oss er å utvikle og beholde dyktige medarbeidere som forstår teknologien og kjenner de ulike markedene – og der føler jeg vi er godt skott.

– I tillegg må vi teste ut de nye virkemidlene i personvernforordningen. Jeg er særlig interessert i å utvikle bransjenormer med ulike bransjer. Flere har snust på dette, og det er en god måte å kunne regulere markeder som er i rask endring. Og til slutt: Tettere samarbeid mellom personvern- konkurranse og forbrukermyndigheter på europeisk nivå blir viktig, og der deltar vi aktivt allerede.

Teknologiutviklingen gjør at mange av tjenestene innen for eksempel bank, forsikring, helse, trygd og skole nå i stadig større grad blir personaliserte. Hva ser du på som de største truslene mot personvernet i fremtiden? Og hvordan vil dere gå frem for å møte disse truslene? 

– En av utfordringene er nettopp personifisering. Dette har sine gode sider, men innebærer at «noen» vet veldig mye om oss. Det er også usikkert hva opplysningene kan bli brukt til i framtida. Tenk på Facebook for fem år siden og nå – det er to helt ulike tjenester. Neste år kommer et nytt personvernregelverk, forkortet GDPR. Dette styrker forbrukernes rettigheter og pålegger virksomheter større plikter, for eksempel til å ha kontroll på dataene de behandler på vegne av kundene sine. Dette gir også helt andre virkemidler enn vi har i dag.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Her skal jeg være veldig forsiktig, for jeg har etter mange år i arbeidslivet lest utrolig mye svada fra trendforskere og folk som mener de vet hvordan vil utvikle seg framover. De er godt betalt for å ta feil. Det er svært vanskelig å vite, så dette blir i beste fall kvalifisert gjetting:

– Det grønne skiftet vil komme.

– Den sikkerhetspolitiske situasjonen vil føre til omprioriteringer, både økonomisk og politisk. En mer utrygg verden skaper dårlige vilkår og større usikkerhet for næringsutviklingen.

– Det er ikke bærekraftig i lengden med en verden der rikdommen er så ulikt fordelt. Migrasjons- og flyktningsstrømmen vil fortsette, også til vårt land. Så kan vi velge å se dette som et problem, eller en ressurs. Jeg hører til den sistnevnte kategorien.

– Når det kommer til mitt eget felt, tror jeg bruk av persondata til å utvikle nye tjenester (bredt definert) vil bli enda viktigere, og derfor vil også personvern bli viktigere. 

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er optimistisk av natur og tror vi klarer dette. Vi har en godt utdannet befolkning, vi har tillit til hverandre og vi har masse penger på bok. De politiske valgene som ble gjort da vi fant olje, var usedvanlig kloke og jeg tror vi har de beste forutsetninger for å lykkes igjen. Jeg har særlig tro på den grønne økonomien og at vi ved et felles nasjonalt løft, fra utdanning til innovasjon, kan skape lønnsomme bedrifter og en grønnere hverdag.

 

Ukens lederkommenatar: – Om freidig friarferd, finske frekkheter og fransk finale

April 2017 forsvinner inn i historien og avløses av mai i en uke som har bydd på flere innovative sprell, både fra politikere og næringslivsledere på jakt etter resultater.

Ukas mest innovative grep må vel være Hareides freidige frierferd til Slagvold Veum. Ikke bare fremstår KRF-lederen som relativt lett på tråden, hans flørt med Senterpartiet MÅ jo karakteriseres som et nachspiel-stunt. Med fast følge med både Erna og Jonas, klarer de kristne verdiers sanne ridder kunststykket å fremstå som panisk og politisk uklok i en kontaktannonse som hvis vi skal være positive – i hvert fall viser det at også norske politikere tenker nytt.

Det gjør man også i Oslo Rådhus, der i gården presenterte byrådsleder Raymond Johansen onsdag kjøpet av den børsnoterte energileverandøren Hafslund som de allerede eide mesteparten av. På en pressekonferanse ble transaksjonen, som for de fleste av oss andre fremstod som et politisk hallingkast og merkelig bruk av skattebetalernes penger, presentert slik; «Avtalen gir Oslo kommune kontroll over selve arvesølvet, og vil bidra til å sikre inntektene til Oslos innbyggere i generasjoner fremover». Avtalen, som i realiteten gjør byrådslederen til en hardbarka investor klar for enhver investering som fremmer klimamålene og fremtidige generasjoner, gjør nok at i hvert fall finske Fortum jubler, de har fått Norges viktigste kommune som partner.

Det merkelige er jo at Raymond leder et byråd som tidligere har uttalt at de ser det som en uting at private aktører skal kunne tjene penger på å hjelpe kommunen med oppgaver som å drive barnehager, eldrehjem og skoler. Politisk nytenkning eller en rest av gammel planøkonomisk tenkning? Ikke vet vi, men vi vet i hvert fall at Oslo kommune fremover har åpnet for at mange sirkulærøkonomiinnovatører bør kunne få i gang spennende avtaler med landets største kommune – for man forfordeler vel ikke finske frekkheter – selv om de er børsnoterte, Raymond?

I jakten på flotte norske investeringsmuligheter anbefaler vi for eksempel byrådslederen å ta en titt på InnoMags InnoBørs, der over 150 nye innovative virksomheter er å finne. Ikke minst kan denne ukas utvalgte gründercase, Eventum friste med gode fremtidsutsikter for fremtidige generasjoner. Gründerne Jin Ha og Bjørnar Skog som har reist til New York for å utvikle selskapet videre, ville sikkert ikke sagt nei til en investering fra Oslo kommune.

I USA har Trump denne uka regjert i 100 dager og effektene av hans politikk begynner å vise seg. I nevnte New York presenteres nå tall som viser at turiststrømmen til USAs største by og fremste reisemål går ned. Det at færre turister svinger innom, er kanskje ikke så rart når man viser en hel verden at man er villig til å stenge grensene for innbyggere i vilkårlige land, selv om de har jobbet og bodd i USA i en årrekke. Ikke all politisk nytenkning er like positiv.

I Frankrike har de valgt to finalister som fremstår innovativt forskjellige, det eneste de har felles er at de begge roper om endring, Macron endog uten politisk ryggdekning i form av et parti i ryggen. Hans bevegelse Marche’ bærer i seg tegn på at inngrodde politiske generasjonsgamle prinsipper må vike for nye digitale kommunikasjonsmetoder. Det blir spennende å følge den franske finalen og halve Europa holder pusten, – det faktum at Macron tok den norske 80-tallshiten Forelska i lærer’n på ramme alvor og faktisk giftet seg med «Frøken», viser oss at han er både uredd, nytenkende og villig til å gå utenfor den opptrådde sti.

I kongeriket, som fortsatt har 4 måneder igjen til valget, er vi sikre på at også norske politikere får med seg at utviklingen gjør at politisk nytenkning og nye måter å organisere seg på også vil påvirke årets norske valgkamp – her hjemme trenger vi nemlig også politikere som tør å gå utenfor opptrådde stier.

Happy Friday!

Google-sjefen tror AI vil løse kreftgåten før forskerne

Foto: Niri Paalgard

Sammenligner dagens AI-teknologi med fortidens 10-kilos mobiltelefoner. 

Vi har bare skrapet i overflaten av hva kunstig intelligens (AI) kan gjøre i fremtiden. Det var det unisone budskapet fra talerstolen da Nettverk for økonomi og virksomhetsstyring i Econa, studentene i Econa og Tekna inviterte til stormøte om roboter og kunstig intelligens i Ingeniørenes Hus torsdag.

En av foredragsholderne var Jan Grønbech, administrerende direktør i Google Norge.

– Jeg er helt sikker på at de store medisinske gåtene – kreftgåten, Alzheimer, Parkinsons, ALS – ikke kommer til å bli løst i medisinske forskningsmiljøer, men av AI. Nå har vi så vidt kommet i gang med maskinlæring og kunstig intelligens – hvis kunstig intelligens hadde vært en mobiltelefon så ville den fremdeles veid ti kilo og hatt en ledning opp til headsettet som du går og bærer, uttalte Grønbech.

I følge John Henrik Andersen, som er teknologidirektør i Microsoft, er det derimot ikke bare i medisinske miljøer man risikerer å bli gjort overflødig.

– Den europeiske menneskerettsdomstolen i Haag har tre artikler som man har gjort en test på. Man tok 584 faktiske saker og matet saksdokumentene inn til en maskinlæringsrobot, og spurte den om sannsynligheten for at det var faktiske brudd på artiklene eller ikke. Roboten hadde en presisjon på 79%. Det er fortsatt tidlig, men spør du meg hvordan fremtidens domstol skal være så er jo det også en interessant diskusjon. Hvem er mest egnet til å avsi en presis dom? En dommer som er sulten på lavt blodsukker og ikke noe lunsj, eller en robot som ikke forholder seg til noe annet enn fakta?

– Alle bransjer vil rammes 

Eksemplene var ulike, men budskapet var likt fra de to sjefene. Grønbech har også tidligere snakket om hvordan to milliarder jobber vil gå tapt i den fjerde industrielle revolusjonen – han fikk støtte fra Andersen, som trakk frem transportnæringen med sine 400 millioner ansatte som umiddelbart utsatt, men også kom med en rekke andre eksempler på allerede eksisterende teknologi som vil gjøre levende arbeidskraft overflødig.

– Man kommer til å oppleve disrupsjon ikke bare i en bransje, men i alle bransjer, stort sett på likt, hevdet Grønbech.

Begge to vektla at vi kun befinner oss i startfasen. De formidlet også budskapet at selv om vi står ovenfor store omveltninger, og det blir avgjørende å fornye seg, så har ny teknologi alltid ført med seg nye arbeidsplasser og muligheter.

– Det kommer til å være en enorm og rivende utvikling, og jeg tror at vi knapt har startet på det mulighetsbildet som er der, avsluttet Andersen sitt foredrag.

Uber planlegger testing av flyvende biler innen 2020

Foto @ Flick/Alper Çuğun

På et toppmøte tirsdag avslørte Uber hvordan de vil revolusjonere fremtidens trafikkbilde.

Kjøredelings-giganten har som mål å gjøre det mulig for kundene sine å bestille lokal høyhastighets lufttransport med et enkelt tastetrykk, melder The Guardian.

Kanskje vil selskapet dermed gjøre sitt for at det klassiske, stereotype bildet av fremtidsbyen med sine flyvende transportsystemer blir virkelighet. På et toppmøte for sitt Elevate-prosjekt i Dallas tirsdag la de i alle fall frem sine planer om å lansere et etterspørselsstyrt nettverk av “kjøretøy som letter og lander vertikalt”.

Amerikanske myndigheter ga i fjor grønt lys for testing av verdens første passasjerdrone, og selskapet Terrafugia, som jobber med å utvikle flyvende biler, har fått prøvefly en ubemannet versjon av sin modell. Det er denne teknologien Uber vil ta i bruk i sitt foreslåtte Uber Elevate Network.

Risikerer utestenging fra markedet for selvkjørende biler

Selskapet uttrykte interesse for flyvende biler allerede i fjor, med en rapport som hevdet at teknologien ville hjelpe til med å bedre trafikkstrømmen i storbyer. Uber sier de ønsker å demonstrere teknologien på en World Expo i Dubai i 2020, og planlegger samarbeid med flyprodusenter som jobber med å utvikle de elektriske flyvebilene. De vil også innlede samtaler med eiendomsfirmaer for å finne og utvikle lokasjoner for “flyplasser” der kjøretøyene kan ta av og lande. Dallas-Fort Worth i Texas er først ute med å utforske mulighetene for et pilotprosjekt, og Uber har også innledet et samarbeid med vei- og transportmyndighetene i Dubai.

Planene kommer på et kritisk tidspunkt for kjøredelingsformidleren. Waymo, Googles avdeling for selvkjørende biler, har saksøkt ingeniøren Andrew Lewandowski for å ha stjålet industrihemmeligheter og solgt dem til Uber. Avhengig av rettssaken kan Uber risikere å stenges ute av markedet for selvkjørende biler, og et slikt utfall beskrives som en potensiell trussel mot selskapets eksistens. Det kan dermed bli viktig å lykkes med The Uber Elevate Network for å fortsatt gjøre seg gjeldende i fremtiden.

Nordmenn vil heller jobbe for multinasjonale selskaper og SMB enn startups, viser ny undersøkelse

Bare 1 av 3 nordmenn kunne tenke seg å jobbe for et oppstartsselskap , viser nye målinger.

 

I årets første kvartalsrapport har Randstad, en av verdens største aktører innen fleksibel arbeidskraft, rekruttering, bemanning og HR-tjenester, satt fokus på entreprenørskap og de ansattes foretrukne arbeidsgiver. Over 25.000 ansatte i 33 land, i privat sektor, deltar i undersøkelsen, som også dekker det norske arbeidsmarkedet.

Den ferske analysen viser at bare 1 av 3 nordmenn tør ta sjansen på å jobbe for en startup, dersom de hadde hatt sjansen. Til sammenlikning svarte halvparten av de spurte på global basis at de kunne tenke seg å gjøre det samme.

-Det er et lite varsko til oss her hjemme, når appetitten og viljen til å være med på å skape noe nytt, kanskje ikke er så stor som vi forestiller oss. At vi har evne til å starte opp nye bedrifter og tiltrekke oss god arbeidskraft er helt vesentlig for vår konkurransekraft. Dette går i riktig retning, men denne undersøkelsen viser at vi faktisk ligger etter svært mange andre land, sier administrerende direktør Eivind Bøe i Randstad Norge i en pressemelding.

Den samme undersøkelsen viser at 55 prosent av de spurte i de 33 landene ønsker å jobbe for et multinasjonalt konsern. I Norge svarer bare 44 prosent bekreftende til dette. Til gjengeld svarer seks av 10 nordmenn at de foretrekker å jobbe for en liten eller mellomstor bedrift, eller for et privateid selskap.

– I en liten, åpen økonomi som vår, er det viktig at vi lærer fra de store internasjonale selskapene. Globalisering tar ikke pause, hva som skjer utenfor landet vårt blir stadig viktigere, også for hva som skjer her hos oss. Jeg tror man kan lære svært mye av å arbeide for internasjonale selskaper, sier Bøe.

Lysten til å jobbe for internasjonale eiere er størst i Tyrkia og flere asiatiske land, og minst i en rekke europeiske land, deriblant Norge, samt i Japan.

Om undersøkelsen:

Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 33 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.

Randstad Workmonitor publiseres fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender. I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.

Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 500 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Over 25.000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse.

Ukens gründercase: Formidler forespørsler for over 25 millioner i måneden – etablerer seg nå i USA

Barndomsvennene Jin Ha og Bjørnar Skog kastet seg på delingsøkonomi-bølgen da de så et marked for effektiv formidling av eventlokaler.

Etter å ha erfart hvor utfordrende det kan være å finne og reservere passende arrangementslokaler, bestemte gründerne bak Innobørs-registrerte Eventum seg for å undersøke markedet i Norge og internasjonalt. Nå satser de 100% på en markedsplass hvor arrangører kan finne det perfekte stedet for sitt event.

– I Norge er vi den eneste aktøren som tilbyr en lettvint tjeneste for de som skal arrangere bedriftssamlinger og private selskap. Hos oss får du en oversikt over tilgjengelige steder der du kan ha ditt arrangement, hvor du får viktig informasjon som bilder, pris og lokasjon. På sikt skal en arrangør kunne bestille innhold til arrangementet, som for eksempel catering, underholdning, overnatting osv. Vi fokuserer veldig på brukeropplevelse, teknologi og riktig markedsføring, forteller Jin Ha, en av de to mennene bak selskapet.

Ha og barndomsvennen Bjørnar Skog lanserte tjenesten i 2014, og har per i dag over 640 lokaler på sin tjeneste fordelt på de største byene i Norge.

Hva lover dere kundene, og hva sier kundene til dere?

– Vi vil være den enkleste og beste løsningen for alle som planlegger å ha et arrangement. Eventum hjelper til med arrangementer i alle livets faser, for eksempel dåp, konfirmasjon, bursdag, bryllup eller minnestund. For bedrifter kan de på eventum.no finne lokaler for møter, konferanser, kick-offs eller julebord. Når vi dekker flere land vil det for eksempel være mulig å reservere et slott i Frankrike til bryllupet ditt eller en konferanse i New York. Målet er at kundene våre sparer penger og tid fremfor å lete i jungelen av enkelttilbud som er tilgjengelig der ute.

Åpner kontor i New York

Eventum sikter seg inn på det internasjonale markedet, og har allerede begynt å etablere seg utenlands.

– Vi har nylig åpnet et New York kontor for å ekspandere i USA. De lanserer snart tjenesten eventum.us i New York, og deretter resten av landet.

Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer, og hva lokker dere med for at de skal satse på dere?

– For våre partnere hjelper vi dem med å fylle opp stedene på ledige dager og gi dem mer omsetning. Noe av styrken med å ha en felles plattform for alt fra hoteller til små grendehus og gårder, er at vi kan markedsføre mer effektivt enn det enkeltaktører kan gjøre selv. Vi har derfor noe å tilby til alle som skal ha et arrangement. Videre så jobber vi tett med partnerne slik at de får vist seg best mulig på eventum.no, noe som igjen gir mer bookinger.

Følger Uber og AirBnB-modell

Selskapet har ambisjoner om å innta en dominerende rolle innenfor sin nisje i en voksende delingsøkonomi. De formidler per i dag forespørsler for over 25 millioner kroner i måneden.

– Våre investorer synes det er spennende å være med på reisen til det som er på vei til å bli en nasjonal og internasjonal suksess. Mange av våre investorer er innen bransjen eller investerer i tech-selskaper med et stort vekstpotensial. Den siste tiden har det vært mange tech-selskaper innen delingsøkonomi som har blitt store, som f.eks. Uber og AirBnB, og Eventum satser på å størst innen sitt segment.

NTNU og SINTEF går sammen for å teste ut ny nullutslippsteknologi

Bildet viser Powerhouse Brattørkaia, ett av ni ZEB-pilotbygg. FOTO: Snøhetta AS/MIR

ZEB Flexible Lab skal stå klar i 2020, og blir et fullskala kontorbygg hvor NTNU og SINTEF skal teste ut ny nullutslippsteknologi.

– Dette er et unik og viktig prosjekt. Dette er ikke gjort før i verden. Dette vil være helt sentralt for forskning og undervisning på miljø og energibruk for store bygninger, sier dekan ved fakultet for ingeniørvitenskap, Ingvald Strømmen.

ZEB Flexible Lab skal benyttes som et helt vanlig kontorbygg av studenter og forskere, samtidig som det drives forskning der. Kontorbygget er en del av forskningssenteret Zero Emission Buildings (ZEB) ved NTNU og SINTEF, og skal bygges i tilknytning til eksisterende campus på Gløshaugen. Veidekke er valgt inn som samspillaktør i prosjektet.

Målet er å finne optimale løsninger for nullustlippbygninger, som produserer fornybar energi som skal veie opp for alle klimautslipp i forbindelse med materialer, bygging og drift i hele byggets levetid, skriver SINTEF i en pressmelding.

Ståle Brovold (Veidekke), Hanne Rønneberg (SINTEF) og Ingvald Strømmen (NTNU) ser fram til et godt samspill i utviklingen av ZEB Flexible Lab. Foto: ZEB

– Laboratoriet skal vise frem og prøve ut ny teknologi for nullutslippsbygg. Våre forskningsmiljøer har vært involvert i byggingen av flere nullutslippsbygg i Norge, men dette har vært kommersielle bygg der vi ikke kan ta stor risiko. Når vi skal bygge et eget laboratorium kan vi være dristigere, uttalte konserndirektør i SINTEF, Hanne Rønneberg.

– Dette bygget skal vi eie sammen. Samarbeidet mellom SINTEF og NTNU er viktig for begge parter, vi blir rett og slett bedre sammen.

Utviklingen og byggingen av laboratoriet er beregnet å koste 110 millioner kroner, og er også ment å være en innovasjonsarena for den store campusutviklingen som NTNU skal gjennomføre.

 

 

 

Deler av artikkelen er basert på SINTEF pressemelding. 

Glemt å betale?: Slik kan en betalingsanmerkning påvirke din bedrift

Betalingsanmerkninger er ikke bare lite fordelaktig for deg som privatperson. Som bedrift vil en eller flere betalingsanmerkninger kunne ha en rekke negative konsekvenser.

(Skrevet av samlino.no)

Flere privatpersoner og foretak ender dessverre opp med betalingsanmerkninger på grunn av dårlig betalingsevne. Dette gjelder særlig mindre eller nylig oppstartede bedrifter. Ved utgangen av januar i år, var 84.000 foretak i Norge registrert med én eller flere betalingsanmerkninger.

Hva er en betalingsanmerkning?

En betalingsanmerkning er en merknad på deg som privatperson eller bedrift som kan komme av at du har unnlatt å betale dine regninger i tide og at saken har havnet i inkasso. Anmerkningene kommer ikke nødvendigvis kun fra inkassosaker, men kan også komme av at du eller bedriften er konkurs eller har andre typer gjeldsordninger. I flere tilfeller kan det være at dine kunder ikke har betalt det de skylder i tide, som kan føre til dårlig likviditet og betalingsevne i perioder for din bedrift.

I motsetning til privatpersoner som først får innrapportert sin anmerkning tidligst 30 dager etter at rettslige skritt er igangsatt, kan anmerkningen hos bedrifter allerede bli registrert 30 dager etter første gang inkassobyrået sendte sitt første krav om inndrivelse av gjelden.

Foretaksform

Hvor mye din bedrift blir påvirket, avhenger av foretaksformen. I enkeltmannsforetak (ENK), selskap med delt ansvar (DA) og ansvarlig selskap (ANS), kan du bli personlig påvirket dersom en eier eller bedriften har misligholdt gjeld. Klarer ikke bedriften å oppfylle økonomiske pengekrav fra for eksempel leverandører, kan kreditoren kreve penger fra eiernes egne lommer.

Når det kommer til aksjeselskap vil økonomien og foretaket være separat, hvilket gjør at man ikke blir særlig påvirket om noe misligholdt gjeld skulle forekomme. Likevel er det flere som setter selskapets sikkerhet i egen eiendom, noe som kan føre til at eiendommen settes på spill.

Din personlige kredittscore

Dersom du har en betalingsanmerkning og samtidig har en sentral rolle i din bedrift, kan dette påvirke muligheten bedriften har til å låne penger – da du gjerne er ansvarlig for bedriftens økonomi. Dette gjelder også om du selv ønsker å ta opp et lån, men holdes tilbake av bedriftens kredittscore.

Dette er konsekvensene

Går utover din kredittscore

Bedriftens kredittscore er basert på dens betalingshistorikk, og beskriver betalingsevnen. Scoren registreres som et tall fra 1 til 100, og gis av et tredjepartsselskap. Det er flere faktorer som er med på å bestemme kredittscoren. Først og fremst vil den være ganske lav dersom din bedrift har en eller flere betalingsanmerkninger, løpende inkassosaker eller utestående gjeld. Andre faktorer som spiller inn er inntekt, næringsinteresser og, i noen tilfeller, alder.

Vanskeligere tilgang på kreditt

Ofte vil bedriftens kredittscore avgjøre om en lånesøknad godkjennes. Banken og andre kreditorer bruker kredittsjekken som et verktøy for å vurdere din betalingsevne. Har din bedrift mye misligholdt gjeld, og kredittscoren er lav, kan det bli vanskelig å få et godt lånetilbud. I verste fall vil det komme et avslag på søknaden.

Vil påvirke samarbeid med leverandører

En dårlig kredittscore og eventuelle betalingsanmerkninger kan påvirke samarbeid med leverandører. Hvis en leverandør tar en kredittsjekk av ditt selskap, vil de blant annet kunne få en oversikt over eventuelle betalingsanmerkninger, en rating for konkursrisiko og regnskap. En leverandør som opplever at din bedrift har dårlig betalingsvillighet, kan ha dette som grunnlag for å ikke starte et samarbeid med din bedrift. Fra deres perspektiv er dette en forståelig reaksjon, da de ikke vet om de vil få penger tilbake.

I tillegg kan det bli vanskelig å leie både lokaler og maskiner, samt skaffe ulike typer abonnementer, som strøm og telefon. Dårlig kredittscore kan også gjøre firmaet uaktuelt som tilbyder i offentlige anbud.

Verste utfall

Det siste og verste utfallet kan være utleggs- eller konkursbegjæring. Det vil si at bedriften ikke har klart å betale tilbake gjeld etter gjentatte purringer, og kreditoren har tatt saken til namsmannen. Her blir enten verdisaker hentet fra bedriften for å nedbetale gjelden, eller bedriften stemples som konkurs.

Hva kan gjøres?

Det er viktig å ha kontroll på alt som går inn og ut av bedriften – og til hvilke tider, slik at du vet i hvilke perioder du vil ha penger tilgjengelig. For å unngå en betalingsanmerkning og at saker går til inkasso, vil det være nødvendig å betale alle regninger før forfall. Dersom du får problemer med tilbakebetaling anbefales det å ta kontakt med kreditoren det gjelder, og forsøke å finne alternative løsninger.

Har du problemer med at kundene ikke betaler for seg – enten det er privatpersoner eller bedrifter – er det mulig å ta en kredittsjekk. På denne måten kan du se relevant informasjon, samt bedrifters regnskap og utvikling, og utelukke de med dårlig betalingsvillighet, slik at du er sikker på at pengene ruller inn i tide.

En betalingsanmerkning vil ikke sitte med deg for alltid. Etter at all utestående gjeld og omkostninger er innbetalt vil denne automatisk fjernes.

Personvernforordningen kan komme til å koste bedriften din dyrt

Det kan koste bedriften din dyrt om du ikke setter deg inn i den nye personvernforordningen før den trer i kraft.

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

Det er ingen tvil om at ny, intelligent teknologi kan gjøre tjenestene bedre og hverdagen enklere for folk flest. Men intelligente systemer er avhengig av store mengder data for å gi effektive og tilpassede tjenester, noe som utfordrer personvernet i langt større skala enn tidligere.

I møte med den stadig mer digitaliserte verdenen, blir derfor lover og regler om personvern noe så og si alle sektorer og bransjer må kunne forholde seg til i større eller mindre grad.

Lover og regler som skal forhindre misbruk av personopplysninger har vi dog hatt siden 1979 og står skrevet ned i Personopplysningsloven. 25. mai 2018 inntrer derimot Personvernforordningen inn (Forordning 2016/679), en forordning som er ment å  styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i Den europeiske union (EU). Den kommer også til å omhandler i noen grad behandling som skjer utenfor EU eller overføring av personopplysninger ut av EU.

– Hvordan bedrifter har fulgt opp loven til nå, har nok vært litt stemodig da konsekvensene av å bryte den ikke har vært all verden store. Det blir det nok en forandring på nå ettersom straffenivået og bøtenivået blir mye høyere når den nye forordningen trer i kraft, sier IKT-advokat Arve Føyen i advokatfirmaet Føyen Torkilsen under månedens medlemstreff for Open Innovation Lab of Norway.

Astronomiske bøter og gruppesøksmål

Til nå har nemlig bøtenivået på bedrifter som bryter Personopplysningsloven vært på ca. 900 000 kroner. Når den nye forordningen trer i kraft, vil derimot hver enkelt datatilsynsmyndighet kunne ilegge administrative bøter på opptil 20 000 000 euro eller fire prosent av brutto global omsetning i det konsernet hvor overtredelsen finner sted. De høye bøtene er blant annet laget for å skremme de store aktørene som Facebook, Google og Amazone til å opptre i forhold til europeisk lovgivning når det behandler persondata om europeiske lovgivning.

– Med slike astronomiske summer, kan du si at personvern for alvor har begynt å bli interessant tema på styrerommene, sier Føyen.

Men det er allikevel ikke det høye bøtenivåene som kommer til å skape de største problemene for de som bryter forordningen, påpeker han.

– Det er gruppesøksmålene som kommer til å bli den største utfordringen. Tenk om 100 000 brukere for eksempel krever 20 000 kroner hver for en overtredelse av disse reglene. Gruppesøksmål av den kaliber ser vi jo allerede i land som Nederland og England. USA vil jeg ikke engang tenke på.

– Ettersom overtredelser fort dreie seg om veldig store summer, er det derfor viktig å ha på plass gode avtaler for hvordan man håndterer personopplysninger i forskjellige sammenhenger. Det gjelder like mye store bedrifter som små, avslutter han.

Les mer om hvordan du kan forhindre overtredelser og hva som blir nytt med den nye forordningen på Datatilsynets hjemmesider HER.

Altshop vant Nordic Crowdfunding-pris: Samlet inn over 2 millioner kroner

Under en prisutdeling i Helsinki denne uken gikk norske Altshop av med seieren i kategorien for beste crowdfunding-kampanje i Norden etter å ha samlet inn hele 2 012 000 kroner fordelt på 38 investorer.

(InnoMag opplyser at Digital Insight, som eier InnoMag, har investert i selskapet.)

Crowdfunding-konferansen i Helsinki var den største av sitt slag noensinne i Norden, og brødrene Dreyer og deres bedrift Altshop gikk av med seieren i kategorien Best Independent Equity Crowdfunding Campaign. Kampanjen ble utført gjennom det norske crowdfunding-selskapet SparkUp, og i salen satt 150 startups, investorer og representanter for  andre crowdfunding-selskaper.

– Vi er veldig stolte og glade over å ha blitt kåret til vinner i finalen for beste Crowdfunding-kampanje i Norden. Slikt gir inspirasjon til videre satsning, sier gründer og daglig leder Kjetil Dreyer i en kommentar.

Girer opp for ytterligere vekst

Altshop, som er medlem av Innobørs og har blitt omtalt i InnoMag tidligere, driver med salg av produkter rettet mot helhetlig livsstil, helse og velvære, og sikter seg inn på å være den ledende aktøren i Norden på området. De har også ambisjoner om å vokse seg ut i resten av Europa.

– Vi runder 10 års jubileum i år, så du kan trygt si at dette er en pris vi har kjempet for. 2017 ser ut til å bli et godt år for oss, og vi girer nå opp for å utnytte muligheter i et svært så spennende marked!

Altshop ble grunnlagt hjemme på kjøkkenbenken til de to brødrene Dreyer.

– Vi har tilbrakt utallige timer de første årene med å pakke varer hjemme på kjøkkenbenken inntil vi ble for store til å gjøre dette selv. Med 30% årlig vekst nær sagt uten å bruke penger på markedsføring har vi nå nådd ti millioner i omsetning, et nivå som gjør det nødvendig å skalere veksten for å vokse videre.

Vil bli best i Europa

– Målet er at Altshop skal innta posisjonen som Europas prefererte nettshop for alle som er opptatt av sunn mat og optimal energi – og at vi i løpet av de neste årene når 100 millioner i omsetning i Norge alene med sunn og grønn bunnlinje.

Hvor står selskapet i dag i forhold til denne målsetningen?

– Vi er i en fase der vi nå ønsker å få med en mer betydelig
samarbeidspartner som kan være med på å bringe dette til neste nivå.

– Som gründere ønsker vi nå å slippe til nye ressurser med spisskompetanse, og vi er inneforstått med at det innebærer å gi slipp på noe av den kontrollen vi har hatt siden starten. Det handler om å bygge en markedsleder som kan bli med på den videre ekspansjon sammen med meg og min bror, avslutter han.

Multiconsult-sjefen om digitaliseringsutfordringene: – Bygg- og anleggsbransjen har blitt mindre effektiv

Digitalisering var hovedtema under Open Innovation Lab of Norways medlemstreff torsdag. En av foredragsholderne var konserndirektør Marked, Strategi  og innovasjon i Multiconsult Øyvind Holtedahl, som tok for seg utfordringer og muligheter knyttet til temaet innenfor bygg- og anleggsbransjen.

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

– Globalt sett er bygg- og anleggsbransjen en av de som i minst grad har tatt i bruk digitalisering. Der andre bransjer de siste årene har sett en produktivitetsforbedring, har bygg- og anleggsbransjen blitt mindre effektiv, forteller Holtedahl.

Dette kommer delvis som en følge av kunder som insisterer på at foreldede løsninger benyttes, men også på grunn av manglende innovasjonsvilje og satsing på å løse de praktiske problemene som dukker opp i en digitaliseringsprosess.

Norden langt fremme

I Norden gjør man derimot mer på dette området, og man ligger langt foran de fleste andre markeder. I byggebransjen benytter man nye, digitale verktøy som blant annet legger til rette for sømløst samarbeid mellom team på tvers av lokasjoner, og 3D-løsninger som erstatning for de tradisjonelle 2D-tegningene.

Nye Tønsberg sykehus, som Multiconsult er med på å bygge, er et eksempel på et prosjekt der slik teknologi har blitt tatt i bruk. Her kan ulike team på forskjellige steder gå inn i en 3D-modell og legge til endringer og kommentarer som deretter blir tilgjengelig for de andre involverte i prosjektet.

Selv om Norden ligger langt fremme globalt, er utformingen av fremtidens ingeniørkunst fortsatt i støpeskjeen, mener Holtedahl. Kreativitet blir en absolutt nødvendighet. Bransjen vil bli mer effektiv og den digitale ingeniør er avhengig av å kunne benytte digitaliseringen innovativt for ikke å bli marginalisert. Dagens forretningsmodell er basert på timesalg, mens man i fremtiden vil man i større grad måtte basere seg på andre inntjeningsmetoder.

World IP Day i neste uke snart fulltegnet – siste sjanse for å sikre seg gratis plass!

Til tross for at Patentstyret allerede har feiret sine første 105 år er det lite å utsette på kreativiteten og innovasjonsevnen. På arrangementet onsdag 26. april tråkker de til med en innholdsrik agenda og stinn brakke.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

Selv om de som ennå ikke har meldt seg på risikerer å komme for sent, vil arrangementet også streames på Patentstyrets egen hjemmeside – og der er det som kjent ikke like vanskelig å utvide kapasisteten!

Her er kort oppsummert programmet:

Patentstyret byr på en soft start på dagen med DJ Rudio og følger opp med et spennende program som gir deg innsikt i innovasjonsprosessene hos noen av de som akkurat nå jobber med fremtidens løsninger:

  • Ketil Widerberg fra Oslo Cancer Cluster med Claudia A. McDonald Bøen fra Arctic Pharma AS – et start-up selskapet som jobber med til å utvikle innovative medikamenter til bekjempelse av kreft 
  • Katinka von der Lippe fra Eker Design med Dr. Fridtjof Heyerdahl, oppfinneren av “EpiShuttle” – en transportisolator for voksne
  • Øyvar Svendsen fra Rottefella, med det absolutt siste for de skiglade –nyskaping som kan revolusjonere skisporten
  • Kristin Dolve Larsen med “AV1” fra No Isolation
  • Stein Bakker fra SFTY – med smarte sikkerhetsløsninger

Les også: Eirik Norman Hansen om den teknologiske utviklingen: – Jeg kan nok i manges øyne fremstå som naiv

Få del av deres innovasjonserfaringer og møt roboten Pepper og dagens konferansier, Eirik Norman Hansen fra Itch Norge.

Meld deg på HER!

Ukens lederkommentar: Om svinnende snødybder, samfunnskift og “stupid shit”

Vi nordmenn er ikke bare vinnere av konkurransen om å være verdens lykkeligste land, vi er også verdensledende i kunsten å ta oss lange påskeferier.

Nå har vel selv de ivrigste fjellfarerne som gravde seg ned i tide funnet sine påskeegg, innsett at snøen svinner, og funnet veien ned fra de høye fjell. I stedet har de fleste av oss gått løs på berget av uløste utfordringer og ubesvarte emailer.

Som vanlig kommer vi i InnoMag med en liten ukesoppsummering av det viktigste som har skjedd på innovasjonsområdet. I  en uke preget av påsken, tiggere med kjøleskapet fult av penger og en gradestokk som ikke klarer å bestemme seg for om den skal velge blått eller rødt, velger vi å fremheve tre hendelser.

Først ut er Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiets leder som i går sparket i gang Arbeiderpartiets landsmøte med å sparke friskt i retning Erna Solberg og dagens ”blåblå” regjering. I talen fikk Erna og Siv skylden for å ta kongeriket i feil retning, etter Jonas mening kan de ikke verken lese kart eller kompass.

Jonas hevdet at det dreier seg om et verdivalg, at Høyre svekker samfunnskontrakten og ikke evner å hente ut potensialet i våre blå næringer. I tillegg er de så salgskåte at de ikke bare vil selge seg ned i statlige virksomheter, de er visstnok også klare for å selge selveste Kåre Willock. Akkurat det ville vært en overgang som hadde vekket enda større oppsikt enn Paul Chaffeys politiske reise fra SV til Høyre, men her tror vi Jonas fisker forgjeves. Sannsynligheten for at den gamle Høyre høvdingen melder overgang er mindre enn at Zlatan Ibranowitch blir å se i norsk landslagsdrakt.

Til tross for at Støres politiske satsning på det blå nok IKKE kan tolkes som at Kåre Willock skal melde overgang,  er det en fornuftig satsing Jonas her signaliserer. For våre lesere er det velkjent at Jonas har en forkjærlighet for den blå åkeren, og her har Norge allerede verdensledende aktører som for eksempel Marine Harvest og Aker Biomarine som imponerer med innovasjonsevne og globale ambisjoner.

I tillegg annonserte han sterk tro på eHelsesektoren og signaliserte ved å hente frem inspirasjon fra Barak Obama at han ikke helt har forstått innovasjonens største hemmelighet. I talen lovet han å følge Obamas råd: «Don’t do stupid shit». Problemet er jo bare at mye av det som begynte som stupid shit i etterkant har vist seg å være smart, mens andre ideer som i utgangspunktet skulle være «innafor» viser seg å være rene galskapen. Jens Stoltenberg brukte xx milliarder på den famøse månelandingen og det hele feilet big time. Vi i InnoMag advarer Støre mot å være redd for å gjøre feil, i stedet burde han med tydelig stemme lyde utover Youngstorget; « La oss gjøre flere feil og løse utfordringer på nye måter, og lære raskt av det som ikke fungerer. Kun på denne måten kan vi ruste oss for fremtidens utfordringer». Skal man først sitere Obama er det jo CHANGE-meldingen som bør fremheves, ikke redselen for å gjøre feil. Kun ved å tenke nye tanker, tørre nye grep og teste ut nye løsninger vil vi skape et Norge der vi kan håpe på arbeid til alle, et trygt arbeidsliv, en god skole for alle som vil lære, en trygg alderdom og et klimavennlig samfunn.

På Skøyen inviterte Open Innovation Lab of Norway i samarbeid med Multiconsult til et medlemstreff, og mens norske politikere snakker om omstilling og innovasjonskraft er det ingen tvil om at de flinkeste innovatørene i Norge gjør mer enn å prate. De er rett og slett i ferd med å stikke av fra feltet.  Øyvind Holtedahl, Konserndirektør Marked, Strategi & Innovasjon i Multiconcult fortalte oss om Multiconsults digitale prosjekter og jobben med å utvikle den digitale ingeniør og viste hvordan 3D modeller og Mixed Reality allerede benyttes for å effektivisere hverdagen til Multiconsults medarbeidere.

Heri Ramampiaro, Førsteamanuensis og NTNUs vitenskapelige koordinator for Telenor-NTNU nye AI-Lab presenterte det nye laboratoriet for forskning innen kunstig intelligens (AI), maskinlæring og Big Data Analytics, og ga et kraftig signal om at Big Data for alvor har møtt maskinbasert læring i et innlegg som engasjerte alle. Det samme gjorde Arve Føyen, Norges beste IKT advokat fra Føyen Torkildsen som advarte tilhørerne om hvorfor GDPR er noe vi alle vil måtte lære oss i løpet av de neste 6 månedene, og hvorfor vi innovative bør agere nå.  GDPR, den nye personvernsforordningen, vil skape store utfordringer for alle virksomheter.

Les også: NTNU, Telenor og SINTEF går sammen: Åpner senter for kunstig intelligens

Konklusjonen er lett å oppsummere, men desto vanskeligere å implementere;  Digitalisering, – transformasjonen fra IT som støtteverktøy til drivhjul betyr at vi må tenke nytt både når det gjelder forretningsmodell, organisering og prosesser. Det betyr for de fleste en radikal endring i perspektiv. For å lykkes med denne transformasjonen er det nødvendig å utvikle digitale tankemodeller og ferdigheter i virksomheten, lære seg nye innovasjonsmetoder og omfavne nye former for lederskap. Digital innovasjon handler om å utnytte nye teknologiske muligheter til økt kundeorientering og verdiskaping. Ingen tvil om at ettermiddagen bød på nye tanker, konkrete ideer og en god porsjon inspirasjon!

Hvilke grep man må ta i fremtiden for å lykkes med omstilling kan du også lese mer om i denne ukens profilintervju  med den ferske forskningsdirektøren John-Arne Røttingen som 1. mars i år overtok for Arvid Hallén.

Ukas siste innspill må bli Apples førerløse bil (blir den hetende iCar mon tro?) som nå nærmer seg realitet. Dermed blir teknologigiganten en konkurrent for tunge aktører som Tesla, Ford og 27 andre selskaper, som allerede tester sine varianter av denne teknologien på offentlige veier i California.

Google, en av Apples største teknologirivaler, har allerede registrert mer enn 2 millioner kilometer prøvekjøring. Det er med andre ord rimelig å si at iPhone-produsenten henger noe etter, men med tanke på resultatene de har for vane å oppnå når de satser tungt ville det være uklokt å avskrive dem.

Ukas innovasjonsblomst går til Multiconsult, NTNUs AI-Lab og Føyen Torkildsen fordi de gjennom aktiv innsats gjør seg selv, sine partnere og Norge klar for en fremtid som ikke lar seg stoppe!

Den nye forskningsdirektøren om fremtidsplanene: Slik vil rådet se ut i 2020

I ukens profilintervju forteller den ferske forskningsrådsjefen om hvordan hans første tid i ny stilling har vært, hvordan han skal klare å kutte administrasjonskostnadene med 80 millioner kroner og planene frem mot 2020.

Navn og alder: John-Arne Røttingen (48 år)
Stilling: Administrerende direktør i Norges forskningsråd
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Pulsklokke med GPS
Dine tre favorittapper: Yr, OneNote, Twitter
Beskriv deg selv med tre ord: Arbeidsom, uredd, idérik
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg glemmer umiddelbart hva jeg har spist i fine middager. Til konas store skuffelse.
Hvordan kobler du av om våren? Jeg kobler gjerne av i naturen hele året. Naturen er mangfoldig og gir meg ro. Om våren erstattes skiene av padleåre og kajakk, eller løpesko – men alt i mosjonsfart og snakketempo.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg brenner for å få til endring og forbedring der jeg er. Jeg tror på at forbedring av systemer kan gjøre livet bedre for mange. Det kan være i det små og i det store. For meg har det handlet om alt fra elevråd til FN og andre internasjonale organisasjoner. Som student var jeg med å starte «Pasienten Jorden» sammen med Per Fugelli, og da var perspektivet å redde jorda – og det holder jeg fortsatt på med, på min måte. Jeg er ikke en som står på barrikadene. Jeg prøver heller å endre systemene innenfra.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

–  Jeg tror vi som regel har mer enn nok med å forstå både fortid og nåtid, og ofte er det konkurrerende forståelser. For meg er det naturlig å peke på forskning og analyser som grunnlag for innsikt, men innsikt kan man også få gjennom litteratur og kunst. Fremtiden er jeg derimot ikke så opptatt av å forstå. Det er viktigere å skape den. Det gjør vi sammen. Som Karl Marx skrev: “Filosofer har så langt bare forstått verden, poenget er å endre den”.

Det er nå bare litt over en måned siden du tiltrådte i stillingen. Hvordan har den første tiden vært?

– Jeg ble irettesatt på dag én av statssekretæren da jeg møtte opp første dag direkte på toppmøte om forskning for grønn omstilling kl 9:30 istedenfor først å ha vært på jobben. Så det er tøffe krav. Spøk til side. Det har vært en spennende tid. Mye å sette seg inn i. Mange mennesker, mange møter – både inne og ute. Mye kunnskap under ett tak på Lysaker hvor jeg har blitt svært godt mottatt, og stort engasjement for og om Forskningsrådet blant representanter for forskningsinstitusjonene og næringslivet. Jeg har blant annet fått tildele 1,5 milliarder til 10 nye sentre for fremragende forskning. Det er jo lett å bli populær av slikt, men jeg belager meg også på at det blir tøffere tak – både inne og ute. Litt meningsbrytning og uenighet er bare sunt.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Forskningsrådet? 

– Innovasjon er godt forankret – både på topp og bunn i Forskningsrådet, så det må bli høy score, en 9er, siden alt kan bli bedre. Forskningsbasert innovasjon er helt i kjernen av vår virksomhet. Hovedstrategien vår heter “Forskning for innovasjon og bærekraft”, og så har vi en egen strategi for et innovativt næringsliv og en policy for innovasjon i offentlig sektor. Men forankring handler ikke bare om strategier behandlet av hovedstyret. Innovasjon handler om å skape noe nytt og å ta det i bruk. Derfor er det flott å se at Forskningsrådets støtte til bedrifter har økt med over 50 prosent de siste fem årene, og at vår støtte til næringsrettet forskning har økt med 33 prosent. Samtidig har skatteinsentiver gjennom SkatteFUNN blitt mer enn doblet.

Hvordan ser Forskningsrådet ut i 2020? 

– Hovedstrategien vår strekker seg til 2020, så da skal vi ha oppnådd en hel del. Vi jobber målrettet for å få frem mer grensesprengende forskning, og for forskning for bærekraftige løsninger for samfunn og næringsliv. Vi har som mål å bidra til et mer forskningsorientert og innovativt næringsliv. Vi jobber også for at offentlig sektor skal utnytte forskning i fornyelsesarbeidet, og for økt internasjonalt samarbeid og EU-deltakelse.

– Jeg er opptatt av at vi skal oppleves som relevante og nyttige for de vi betjener. Jeg tror at vi derfor innen 2020 vil ha færre og bredere programmer og dermed vil framstå som mindre kompleks for både forskere og næringslivet. Jeg håper også at vi blir sett på som forutsigbare, og at vi skal kunne gi klare tilbakemeldinger også til de som ikke når opp i kampen om penger. Og så ser jeg for meg at vi tilrettelegger for enda mer internasjonalt samarbeid og og at vi er sentrale i initiativ for sammen å løse samfunnsutfordringene og nå FNs bærekraftsmål.

Forskningsrådet fikk mye kritikk i Produktivitetskommisjonens rapport og det har nå blitt klart at dere må kutte administrasjonsutgiftene med ca. åtti millioner kroner. Hvordan skal dere klare det? Hva vil prioriteres opp/ned? Vil det være mulig å spare inn 80 millioner kroner uten at det vil ramme aktivitetene deres, tror du? Isåfall, på hvilken måte?

– Det er viktig å se det store bildet først. Det er rekord i offentlige bevilgninger til forskning, og vi fikk over 1 milliard i vekst sist budsjettår. Det offentlige har nå nådd målet om over én prosent av bnp til forskning. Med det får vi også naturlig nok høye forventninger om å levere verdier tilbake til samfunnet. Det er bra. Forskning er langsiktig arbeid. Det tar tid å bygge sterke miljøer. Effektmåling er vanskelig, men det er likevel nødvendig og viktig at Forskningsrådet måles på dette. Samtidig må vi huske at Forskningsrådet også har andre oppgaver enn å finansiere forskning. Disse krever også mye innsats og gode hoder. Som eksempel bruker vi over 20 årsverk for å mobilisere og støtte forskere knyttet til EUs forskningsprogram. Når Produktivitetskommisjonen vurderte vekst i «administrasjon» ble nok ikke disse nyansene i tilstrekkelig grad forstått. I områdegjennomgangen som fulgte etter produktivitetskommisjonens rapport fikk Forskingsrådet mye støtte og anerkjennelse til arbeidet vi gjør, men vi skal samtidig alltid strekke oss for å bli bedre. Når det gjelder innsparingskravet, har vi strammet inn på flere kostnader allerede, og skal klare å gjøre mye av det ved å høste gevinster av effektiviserings- og utviklingsprosjekter vi er godt i gang med. Da kan vi levere enda bedre kvalitet for mindre ressurser. Men for å spare hele 80 millioner må vi også redusere noen av våre aktiviteter. Vi må arrangere litt færre konferanser og vil også måtte redusere noe på kommunikasjon og rådgivning. Dette skal vi få til gjennom naturlig avgang og turnover.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Jeg må innrømme at jeg ikke er en teknologi-ekspert, og at jeg nok er skeptisk av natur – også til spådommer om framtiden. Det er ikke alt nytt som er nyttig, og det er eksempler på «destruktiv kreasjon» og derfor viktig at innovasjoner evalueres og vurderes. Men når det er sagt, tror jeg det vil skje store endringer. OECD har en oversikt over det de mener er de viktigste trendene. For min del tror jeg digitalisering er en fellesnevner for flere. Tingenes internett, utnyttelse av stordata og mulighetene for å bruke kunstig intelligens for analyser er derfor de tre trendene jeg vil peke på. Mye av dette handler alltså om informasjon og prosessering og utnyttelse av den. Det vil påvirke det meste av det som omgir oss og som vi forholder oss til i det daglige. I tillegg vil det også helt sikkert komme gjennombrudd forankret i mer fysisk teknologi, som nanoteknologi og syntetisk biologi. Men jeg tror det vil ta lengre tid og gå langsommere før det får konsekvenser for de fleste av oss.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er generelt en optimist, men jeg tror folk flest i Norge kjenner på at vi er – og i alle fall bør være – i en omstilling nå. Regionene som er sterkest påvirket av endringer i olje- og gassbransjen, kjenner det nok på kroppen, men ellers tror jeg de fleste har det godt. Og det er sjelden et godt utgangspunkt for endring. Vi mennesker er dårlige til å overskue konsekvenser av det vi gjør, og det er vanskelig å legge om behagelige vaner. Det hjelper å være nødt til det. Vi omstiller oss bedre under press. Men omstilling er ikke noe nytt, og mange lokalsamfunn og bedrifter har vist at det går an å skape ny virksomhet. Den grønne omstillingen Norge må gjennom nå har en fordel framfor tilsvarende omstilling i andre land. Vi har to grunner – både klima og miljø og behovet for nye inntektskilder og verdiskaping. Slik sett har vi mer av en «burning platform» enn mange andre land. Det kan også bidra til at vi kan gjøre riktige valg tidlig. Vi må sørge for at det som blir helt nødvendig å gjøre om 10-20 år, blir riktige og lønnsomme valg allerede nå – både for bedrifter og for den enkelte forbruker. Politikk virker og politikken må bidra med reguleringer og avgifter på den ene siden, og investeringer i ny kunnskap og teknologi på den andre. Norge trenger nye gode, grensesprengende ideer, og kunnskap, for vår egen omstilling, og for å bidra til bærekraftmålene til FN. Vi trenger en «grønnsom» utvikling – for oss og for verden.

Apple tar opp kampen mot bilgigantene: tester nå ut sin første førerløse bil


Teknologigiganten Apple offentliggjorde fredag at de har mottatt løyve til å teste sin førerløse bil. 

De setter dermed punktum for langvarige spekulasjoner rundt planene deres på området, melder The Guardian.

Selskapet utdypet ikke intensjonene sine ytterligere, men henviste til en uttalelse fra desember i fjor, dekket av InnoMag i denne artikkelen. “Apple investerer tungt i maskinlæring og autonome systemer,” skrev direktør for produktintegritet, Steve Kenner, den gang. “Det finnes mange potensielle bruksområder for denne teknologien, inkludert fremtidens transport.”

Dermed blir selskapet en konkurrent for tunge aktører som Tesla, Ford og 27 andre selskaper, som allerede tester sine varianter av denne teknologien på offentlige veier i California.

Google, en av Apples største teknologirivaler, har allerede registrert mer enn 2 millioner kilometer prøvekjøring. Det er med andre ord rimelig å si at iPhone-produsenten henger noe etter, men med tanke på resultatene de har for vane å oppnå når de satser tungt ville det være uklokt å avskrive dem.

Førerløse biler er antatt å kunne redusere antallet trafikkulykker og -dødsfall i fremtiden, i tillegg til å bidra til mindre køer og trafikkaos. Med teknologien i førersetet slipper man effekten av promillekjørere og distraherte sjåfører, og får et tryggere trafikkbilde.

Det forventes enorm økonomisk gevinst for de aktørene som erobrer dette markedet, og Apple, som ikke har lansert et gjennombruddsprodukt siden iPad i 2010, antas å være sultne på en ny suksesshistorie.

Ønsker å inspirere unge, nysgjerrige oppfinnere

Reodor Felgen i Flåklypa, Google.

– Vi ønsker å vise barn og unge at teknologi er kult, og stimulere til kreativitet og en smule galskap, sier initiativtaker Frode Steen. Reodorklubben i Førde skal være et møtested som skal både begeistre og inspirere unge og nysgjerrige oppfinnere.

– Teknologibedriftene ved det gamle skipsverftet i Førde har lenge hatt et ønske om å gi barn og unge et teknologi tilbud på fritiden, og har jobbet med dette en god stund. Når det nye prototype verkstedet ved verftet stod ferdig ved årsskiftet, ga dette en glimrende mulighet til å realisere drømmen, sier Steen.

Klubben er et lavterskeltilbud til både unge og gamle, og vil være åpen på kveldstid. – Her skal barn få delta på gruppearbeid, eller med egne oppfinnelser, vi skal gi drømmene vinger, sier Steen.

Oppfinnelsene vil fokusere på miljø og gjenbruk, og skal i stor grad bygges av ting som finnes på søppeldynga eller ting de får fra næringslivet. – Vi tror det er viktig å vise barn hvor mye bra vi egentlig kaster, og at vi kan skape fantastiske oppfinnelser av søppel.

Reodorklubben hadde som mål å samle 20-30 barn hver torsdag, men etter åpningen har tallet allerede økt til 100 barn på verkstedet.

Foto: Reodorklubben
Foto: Reodorklubben
Foto: Reodorklubben

Møter dere konkurranse fra tilsvarende teknologiklubber?

– Vi har sjekket rundt for å hente inspirasjon fra lignende tiltak, og har ikke funnet noe som ligner på det vi gjør. Det unike med Reodorklubben er at initiativet kom fra næringslivet. Vi har et godt samarbeid med de videregående skolene, og elever fra Høgskolen og Fagskolen i Førde fungerer ofte både som veiledere og deltakere på kurs vi arrangerer på klubbkveldene, sier Steen.

– Reodorklubben er ikke en plass der foreldrene kan dumpe av ungene og hente de når vi er ferdig, her må foreldre eller besteforeldre selv delta sammen med ungene.

Er det for lite fokus på teknologiutvikling i skolen?

– Skolene gjør en god jobb, men sliter med å holde trått med den teknologiske utviklingen. Fokuset helt fra grunnskolen er for mye teori, og mange sliter spesielt med matte og fysikk, sier Steen.

– En annen utfordring alle skoler har er mangel på teknologikompetanse blant lærerne, mangel på avansert utstyr og økonomi til å prioritere dette.

“Lærerplanene tar også for lite hensyn til praktiske og tekniske fag.”

Klubbens navn er inspirert av oppfinneren Reodor Felgen, kjent fra Aukrusts fortellinger og filmen Flåklypa.

Har dere blitt kontaktet av Aukrustfamilien?

– Vi har god kontakt med Lars Aukrust og Aukrustsenteret i Alvdal. Vi ønsker å fremme de verdiene og den galskapen Reodor Felgen og de andre figurene i Aukrust sitt fortellerverk har skapt, for her ligger det mye visdom og inspirasjon mellom permene.

“Dagens Netflix generasjon har ikke lenger det samme forholdet til Reodor Felgen som det dagens voksne har, og dette ønsker vi å gjøre noe med.”

– Vi håper å få i stand en utstilling på Alvdalsenteret med små og store oppfinnelser som vi har laget på Reodorklubben, og vi planlegger å besøke de i løpet av høsten for litt ekstra inspirasjon.

 

Friend AND Foe, counter-disruptive strategies in Financial Services

A previous article discussed the strategic options when facing (disruptive) innovation and threats to our organization and (current) business model.

Let us now put names and descriptions to the operationalization for some of the strategic options, applying some real life examples.

The phrase “Innovate or Die” may then be all too true for a broad range of sectors and companies, Financial Services experiencing this risk of disruption even more than other sectors.

Consequently, with the future seeming more uncertain than ever (except death and taxes!), incumbent players in Financial Services need consequently to assess their proper strategic actions

A methodical approach summarizes five potential strategic (re)actions:

  • Focus on and invest in the traditional business
  • Ignore the innovation – It is not your business
  • Attack Back — Disrupt the Disruption
  • Adopt the Innovation by Playing Both Games at Once
  • Embrace the Innovation Completely and Scale It Up

In short, 4 out of 5 strategic alternatives requires the organization facing potential disruption to (re)act to the possible Threat/Opportunity.

So, if the incumbent bank or insurance company decide “we must do something”, how do they embark upon the journey of operationalizing their choice of action?

Basically, the following strategic actions are available, each have their Pros & Cons:

  • Mergers & Acquisitions
  • Strategic alliances
  • Organic innovation and growth
  • (Variations over the “Open Innovation” angle, such as venture capitalism approach, incubator/accelerator, hackathons, API publications, etc. deserves an article of its own !)

Though the reasons (and anticipated outcome) for non-organic growth and change may vary, they tend to fall into the following categories:

  • Strategic goals: Protecting existing market shares, or accessing new geographical markets, access to products complimentary to your own, acquiring new capabilities and assets such as technology, human skill sets, etc.
  • Synergy: The combined parts/capabilities of the two (joint) firms is bigger than the parts of each firm. Financial synergies as lower cost of debt is achieved, (bigger) economies of scale in terms of procurement costs, production efficiency, sales, Support & Administrative staffing, etc.
  • (M&A) Consolidation of an industry: Possibly, fewer players in the market place will lead to an overall improvement of the profit margin in the industry

Mergers & Aquisitions (M&A)

We will not dive into any practical differences between these two approaches, suffice to say former two organizations afterwards legally operate as one company. Either the two former companies merge into a new company, or the buying company aquires the selling company.

Strategic alliance

A merger or an acquisition results in changes to the involved companies’ legal structure, with the two companies “melting” into one formal entitity. The strategic alliance typically holds a more loosely coupled cooperation between the alliance partners, keeping the organizations legally independent.

Certain strategic alliances may fall within the category of “Frenemies”, where companies are competing in the same significant markets with products and services trying to “get the same job done” towards same customers.

Why does it pay off to enter this kind of “Coopetition”, where two or more rival companies end up cooperating?

One short answer is that incumbent banks will attempt to prevent a higher level of competition in the marketplace, as increased competition typically means lowering profit margins. A coopetition will ensure increased competitiveness of the alliance partners, thus raising the entry barriers for new players.

A strategic alliance holds the same purpose as the M&A alternative; by taking advantage of the other companies’ (complimentary) strengths, your own weaknesses are reduced.

Strategic alliances where competitors cooperate to mutual benefits, have existed for decades.

  • Bankenes BetalingsSentral” (NETS) was jointly owned by several banks and founded more than 40 years ago.
  • Recently, Norwegian banks teamed up within an area where they used to compete; mobile payment apps. VIPPS no longer competes with mCash, instead 106 banks now cooperate also within this service area.

So, what are the Pros & Cons for M&A and a strategic alliance?

The obvious and short answer is that M&A eventually will create one company, causing decisions and resource allocation being the responsibility of one sole management team.

A strategic alliance could be the victim of more bureaucratic layers before decisions are agreed and executed.

Area M&A Strategic alliance Organic Innovation and Growth
Decision making One legal company (eventually), less organizational decision-looping Possibly more bureaucracy = longer chain of commands. Higher risk of administrative conflicts Company may suffer “growing pains”, but still within organizational context
Organizational culture The merger of Bank of America and Merrill Lynch proves the potential “cost and risk” of cultural conflicts Companies’ culture co-exist, less risk of cultural crash Organizational culture will ensure “assimilation” of new hires; culture-values remain intact
Exit options Merger integration costs could be significant, possibly significant costs for exit as well… Operational Exit costs may occur, but are less than under M&A Asset exits (for financial services typically employees) could have direct costs (offboarding) and indirect costs (bad press, lost confidence,..)
Synergy and benefits realization Potentially overestimated, and relying on cost cuts through job redundancies could cause short-term drop in productivity, etc. Synergy and benefits realization may be more based on more efficient utilization of current assets than “revenue and cost synergy realization” Economies of scale may occur, and complementary capabilities (i.e. achieving “critical mass” within core competencies)

 

Creating (sustaining) competitive advantages, through either M&A or Strategic alliances, hold their challenges to put it mildly.

M&A deals are a certain cash cow for the “men in the middle”; advisors, lawyers and consultants alike. For the actual buyer and seller the positive outcome is far from given. Research articles consistently report 50-80 pct of mergers and acquisitions not creating expected value, and in a significant number of the cases actually destroying value for shareholders.

Forming a strategic alliance is no walk in the park either, with a probably rate of failure ranging from 50 to 70 pct.

So, what can be done to improve the slim odds of success? 

…Whether a company places a bet on an acquisition, or gamble on the strategic alliance as part of the business strategy operationalization? What can be done to mitigate the risk of failure?

Studies point to some actions to take for the companies involved, in order to have the alliance or merger live long and prosper (or at least, reducing the probable rate of failure):

And then, some rules of thumbs to be applied concerning the execution of the merger/alliance (in short, treat it with the respect it deserves. i.e. put your money where your mouth is and show consistent, early, and clear backing from top management):

The above rules are no guarantee for success when setting up a merger, acquisition or a strategic alliance. Given the meager odds for delivering (expected) value through these strategic actions, we approach with caution, sobriety, pragmatism and realistic expectations of the outcome.

Ta vår innovative påskequiz og vinn to billetter til Innovasjonsdagen 2017!

Ta vår innovative påskequiz og bli med i trekningen av to billetter til Innovasjonsdagen 6. september!

Klikk HER!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...