Ukens utvalgte utfordrer er det unge og rasktvoksende norske selskapet Orgbrain som leverer styreportaler. Et steinkast fra Grand Hotel i Oslo finner vi kontorene til Orgbrain, og mens gatene utenfor yrer av juleshoppere i vinterkulda så serveres vi en varm tekopp av selskapets CEO Thomas Evensen. Han byr ikke bare på en varmende kopp, han gir oss også historien om produktet OrgBrain som så vidt har feiret 2 år på markedet.
– Det er ikke helt tilfeldig at vi svinger innom, selskapet Digital Insight som eier InnoMag besluttet nemlig denne uken å bli kunde av Orgbrain’s styreportal, – og tro det eller ei fikk vi vite at vi med det ble selskapets kunde nr. 1000.
Hva skyldes den gode mottagelsen i markedet?
– Først og fremst løser vi et stort og konkret behov som mange norske styrer sliter med, svarer Thomas Evensen engasjert – og legger til;
-til tross for at norske styrer i lang tid har bedt ledelsen om å digitalisere og transformere virksomheten har styrearbeidet i stor grad vært stemoderlig behandlet. Vår Orgbrain løsning gjør noe med dette og gir våre brukere brukervennlig tilgang til alt norske styrerom trenger. Få, om noen, matcher oss på funksjonalitet og brukervennlighet, dessuten er prisen lett å like for både små og store selskaper!
-I tillegg er det et viktig poeng at vi har fokus på reell nytteverdi, – og her er våre ferdige maler og innebygde styreskole noe mange kunder peker på.
-Jeg tror også det er viktig å få frem at vi er et bra lag, med gründere som Dag Asheim og William Jensen som har lykkes før. De var også tidlig ute med å få med seg et profesjonelt styre med kjente næringslivsprofiler som styrets leder Stig Ebert Nilsen som satt i konsernledelsen i Orkla mange år. Han har med seg IT-nestorer som Nils Øverås fra bl.a Accenture og Bente Sollid Storehaug. Alle dyktige ledere som har lykkes før.
Du er ikke selv en av gründerne, hva er årsaken til at du har valgt å ta jobben med å lede den videre veksten?
-Jeg har både i Telenor systemet og utenfor bygget selskaper og kommer sist fra Gintel AS, – en hyggelig reise fra 10 til + ansatte, bratt vekst og flere år som Gazellebedrift, forklarer Thomas og med meg på denne reisen har jeg nær 50 investorer/aksjonærer som bidrar med å bygge bra lag. Både for meg og resten av teamet er det også en klar følelse av at vi er i en tidlig vekstfase, en vekst som medfører at vi i løpet av neste år skal doble omsetningen. Det er åpenbart motiverende at vi nå runder den viktige Saas milepælen på 1000 stk betalende kunder, og vår satsning på å bygge et partnerbasert innovasjonsøkosystem bør medføre at vi burde kunne klare en slik vekst. Ikke minst fordi vi allerede har mange sterke partnere som Azets, ViewLedger, Amesto og TheVit.
Hvem er konkurrentene dere møter i dette markedet?
-Slik vi ser det er den største konkurransen alle de norske styrene som snakker om digitalisering, men som fortsatt tillater at selve styrearbeidet gjennomføres på samme vis som for 30 år siden. 4 av 5 kunder har ingen løsning for dette. Det er også andre aktører i dette markedet, men ingen som matcher vår brukervennlighet og bredde, og vi har fokus på å hele tiden ligge i forkant med ny og nyttig funksjonalitet.
-Når det er sagt er både NAF, DOF ASA og DOF Installer ASA på kundelisten, og vi ser ingen øvre grense der selskapene ikke lenger vil kunne betjenes av vår løsning.
Hva blir de prioriterte områdene i det nye året?
Vi er klokkeklare på at vi ønsker å lykkes i Norge først, men det blir sannsynligvis til at vi beveger oss ut i Norden i 2023, – og jeg ser ikke bort fra at vi vil gjøre en emisjon for å få inn noen flere av de riktige pengene fra de riktige investorene til den satsningen. Orgbrain-sjefen legger trykk på at de kun ønsker smart kapital og avslutter med ettertrykk.
-Vårt hovedpoeng er at markedet er stort, og Orgbrain løser beviselig mange av de utfordringene som styresekretær, styreleder og daglig leder baler med, – og det er i 2023 Norge og verden skal få øynene opp for oss.
InnoMag’s redaktør ønsker selskapet lykke til før vi forsvinner ut igjen i julegatene i Oslo sentrum med en følelse av at dette selskapet vil både våre lesere og resten av Norge kunne lese mer om i det nye året.