Lars Boilesen om veien fra Lego til stadig nye rekorder i Opera.

Bare Google og Facebook har flere brukere enn norske Opera Software. Selskapets CEO, Lars Boilesen, kan ta noe av æren for dette: Under Boilesens ledelse har markedsverdien på selskapet nemlig gått fra 2,5 milliarder til 12 milliarder, i tillegg til at inntektene har doblet seg sammenlignet med samme kvartal i fjor. 

– Vi er små, raske og sultne. Vi driver nærmest geriljavirksomhet innen oppkjøp. Vi er blitt rå på «risk sharing», betaler lite ved oppkjøp, men deler inntektene med gründerne etter hvert som de kommer, sa Boilesen til Finansavisen i august. 

Videre sa også han at: – Jeg er veldig stolt over at vi på kort tid greide å kaste oss rundt og skaffe nye inntekter. De siste fire, fem årene har vi realisert det vi alltid har drømt om i Opera. Det å ha flere hundre millioner brukere. I dag har vi over 350 millioner. Vi er blitt store. Vi omsetter i år for nesten 3 milliarder kroner og tjener 800 millioner. Vi er 1.300 ansatte, dobbelt så mange som får fem år siden. Vi har aldri hatt flere ingeniører, sier Boilesen til avisen.

Ble intervjuet av amerikanske Fortune
Offisielle tall viser at Opera Softwares brukertall har passert 350 millioner, men teller man opp alle som bruker Opera i en eller annen sammenheng snakker firmaet selv om at de har 1.070 millioner brukere.

Operas suksess blir lagt merke til og anerkjent også utenlands: I siste utgave av det innflytelsesrike businessmagasinet Fortune finner man et bredt anlagt intervju med selskapets CEO. 

Magasinet, som har i overkant av fem millioner lesere, intervjuet Boilesen til spalten “10 Questions”.

På spørsmål om hvilke bedrifter han så opp til, svare Boilesen at han beundret Google, men likevel måtte trekke frem russiske Yandex som blant de mest spennende og innovative akkurat nå. “De har et bra management, gode teknologier, og en visjonær leder”, sa han til det amerikanske magasinet.

Boilesen ble også spurt om hvilke råd han ville gitt til andre som ønsker å gå i hans fotspor. På dét svarte Opera-lederen at det er lurt å “jobbe hardt, og finne en god sjef du kan lære mye av”.

Videre sa han at “dersom man ønsker å gjøre nøyaktig det jeg har gjort som CEO for Opera, har jeg lært at dersom jeg skal være suksessfull, så må jeg være meg selv. Hvis du vil være en suksessful leder og gjøre forandringer må du snu vanskelige situasjoner til muligheter og tro på deg selv”.

Vi i 3in gratulerer Opera og Fortune som følger med på den positive innovasjonen som kommer fra Norge.

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here