Hvordan endre folks holdninger til en merkevare som MGP? På fredagens frokost med Markedsføringsforeningen forklarte Per Sundnes, med entusiasme og glød, hvordan han fikk MGP fra ”dødsbo til en designerbolig”.
Da Sundnes gikk inn sin stilling i NRK var han innstilt på forandring i melodisirkuset. Musikk konkurransen var på Jahn Teigen og Anita Skorgans tid sterkt preget av en ”nostalgisk Casanova” stil, som var synonymt med datidens populærmusikk.
Det var få virkelige artister, og de som var der var tatt ut fra parodiband og dansekonkurranser…
– Det handler om å spille hverandre gode…
Per Sundnes ville ha mer seriøsitet i konkurransen og ønsket å skape en suksessfull vinnerkultur fokus på teamarbeid. Med ”vi mentalitet” i stedet for ”jeg mentalitet” skapte Sundnes et sterkt engasjement i teamet bak MGP. Han skapte en organisasjon som begynte å backe opp artistene og som etter hvert ble et A-lag i artistbransjen som folk kom og spurte om råd.
Ved å engasjere suksessfulle norske låtskrivere som bodde i utlandet, samt fokusere på at artistene skulle fortelle en god historie i ”retro-soul”, fikk Sundnes bedre artister ut av MGP. Han gav artistene troen på seg selv, der han backet de opp med ekte ”gründer mentalitet”.
Sundnes ’nøkkelord for å lykkes er motivasjon, kommunikasjon, målsetting, etikk og teamwork. Han studerte vinnerne og hva de gjorde, samtidig som han hadde troen på at Norge skulle vinne MGP. ”Dette er jo tross alt NM i musikk!”
Gårsdagens MGP seier med Margaret Berger var Sundnes “siste stikk”, da han har forsøkt å få med artisten i mange år. Les mer om denne saken på vg.no
Per Sundnes er utdannet innenfor journalistikk, film og tv og har jobbet i en årrekke som journalist og programleder i NRK. I dag er han tilknyttet TV3, og har det siste året blant annet vært programleder i Homsepatruljen.