For en uke det har vært! 

Først slo NHO på den aller største trommen og inviterte over 1300 av landets ledere til en dag viet det de selv kalte Lederskap og Løsninger. Et tema mange av de dyktige talerne krydret med god innsikt og relevante poeng. Kudos til NHO for nok en gang å levere inspirasjon og magi i Oslo’s storsal, Spektrum. Vår favoritt var Aker BP’s innovasjonsleder som var beunderingsverdig klar i sitt innlegg. Du kan se hennes innlegg her.

Dagen etter dro vi sporenstreks til CES 2024 konferansen i selveste Las Vegas. Med over 4000+ utstillere fra hele verden som viser oss det siste innen innovasjon og hele 130 000 besøkende har dette blitt verdens ledende innovasjonsmesse. Med oss på reisen har vi 18 flotte norske innovasjonsledere som har det til felles at de er medlemmer i Open Innovation Lab of Norway.  Det slår oss at det er svært få byer i verden som kan makte så store konferanser uten at det blir kaos, men Las Vegas leverer. Realiteten er at ukas kommentar er skrevet fra et hotellrom i verdens ledende underholdningsmetropol, en by full av motsetninger og med en glamfaktorindikator som klatrer høyere enn kopien av Eiffeltårnet som de også har bygget inn rett ved siden av pyramiden og et ekte venetiask slott, syndige Las Vegas. Noen kaller det Sin City, andre klarer likevel å finne noe positivt i denne merkelige byen. Vår favoritt er karen som med et skjevt smil utbrøt;

“Jeg elsker Vegas! Du kan se verden på et kvarter og den er bedre enn virkeligheten. Du kan se pyramidene i Egypt, men med air-condition, New York uten å bli knivstukket, og du kan bo i Paris, uten å treffe franskmenn.”

Blant så mange leverandører blir det selvsagt store sprik, og overraskelsene florerer. Store aktører som Google stiller med mange kvadratmeter, men med lite nytt og verdens største selskap, Apple er ikke engang til stede. Samtidig leverer en rekke ukjente navn svært mye spennende. Så skal det jo selvsagt nevnes at det er forskjell på å levere verdens største TV skjermer, hologramteknologi som gjør at vi kan stå på kontoret i Oslo og holde en presentasjon “live” i London og kattedører som ikke åpner seg når familenes kjæledyr forsøker å smugle inn døde mus og fugler inn i huset. Den siste er sikkert nyttig for noen, men kanskje ikke verdt ord som verdenssensasjon…

Her borte har det nye året bydd på en smule motgang for de sju store som ofte går under fellesnavnet “Magnificent Seven” (Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Meta, Tesla og Nvidia).  Nå er det mange som synes at aksjekursen begynner å bli faretruende høy. Av de sju er det Meta som i samarbeid med Ray Ban leverer det mest innovative på årets CES 2024. Deres nye solbrille som både spiller musikk, tar bilder og videoer til en pris i underkant av 3.000,- NOK vil trolig komme på manges ønskeliste, – og er et godt eksempel på hva som kan skje når markedsledere i ulike bransjer setter hverandre i stevne og spiller hverandre gode.

Av øvrige nyheter er det vel OpenAI sin lansering av GPT Store denne uken om fortjener mest omtale, da dette beviser ChatGPT’s rolle som ny plattform.  En nettmarkedsplass hvor brukere kan dele og til og med tjene penger på deres egendefinerte chatbot ikke så ulikt slik Apples App Store fungerer. Mer enn 3 millioner chatbots har allerede blitt opprettet i løpet av de to månedene siden OpenAI tillot brukere å lage sine egne. Det må kunne betegnes som en suksess.

Ukens innovasjonsblomst går til NHO som kickstarter året på en fortreffelig måte, – og til alle talerne som på årskonferansen 2024 bidro til å skape ny innsikt. Slikt bør belønnes synes vi!

Happy Friday og riktig god helg!