Ukens store sak er unektelig streiken som både kom og forsvant temmelig overraskende på de fleste. Det gjorde også Elons nye rakett og Ramadan. I dag er det nemlig tid for Id al-fitr, festen som feires av muslimer for å markere at fastemåneden Ramadan er over. Samtidig starter også norske russ sin feiring av ungdommelig pågangsmot og til dels dårlig humor.
Først kom storstreiken tydeligvis overraskende på NHO og deretter forsvant den like overaskende kjapt dagen etter at streikegeneral Peggy advarte om at LO kunne streike leeenge. Det skyldes at LO’s streikekasser utgjør til sammen svimlende 5,4 milliarder kroner, og det overrrasker oss en smule at ingen foreslår at deler av dette absurd høye beløpet kunne gå til medlemmene. Det ville jo definitivt vært solidaritet med lavtlønnede! Istedet velger LO å sitte på en pengesekk som gjør at de om ønskelig kan streike i 365 arbeidsdager, altså drøyt halvannet år, før pengesekken er tom, skriver Aftenposten. Heldigvis fant NHO og LO i finværet torsdag frem til en løsning og dermed slapp vi de langvarig negative konsekvensene en streik medfører. ((Vi i Innomag konstaterer at det er forskjell på fransk og norsk streikekultur, selv om de gule vestene brukes begge steder.))
Vår hjemlige bransjekollega Shifter som skriver mye bra om startupsektoren ble denne uken kjøpt opp av Schibsted-konsernet. Det medfører at InnoMag nok en gang står tilbake som det eneste uavhengige digitale nyhetsmagasinet for oss som brenner for innovasjon og nyskaping.
Etter 11 år i tjeneste for å gi våre lesere en ukentlig oppdatering om slikt som bringer verden fremover håper vi jo du setter pris på at vi fortsetter å gi deg gratis tilgang til våre nyhetsbrev.
Vår australske redaktørkollega, 92 år gamle Rubert Murdock skulle denne uken møte i retten i New York fordi hans FOX News TV kanal bevisst løy om valgfusk. I stedet for å ta medieoppmerksomheten dette ville gi valgte mediemogulen å bla opp over 7 milliarder kroner. Sjelden har vel ordtaket om at det lønner seg å holde seg til sannheten vist seg mer riktig, – samtidig viser det at mediebransjens største slugger innser at det har sin betydelige pris å måtte stå midt i offentlighetens ubønnhørige søkelys. En pris Rupert var villig til å betale for å slippe, et valg ikke alle hans ofre opp gjennom årene har fått.
Ukens aha-øyeblikk står Netflix for. Denne uken kom nemlig nyheten om selskapet ikke lenger vil sende DVD’er ut til sine kunder, 25 år etter at selskapet ble startet med dette som sin opprinnelige forretningside. Administrerende direktør Ted Sarandos sa i en uttalelse tirsdag at de fortsatt har over 1,5 millioner abonnenter som foretrekker å motta fysiske DVD’er i posten, men siden dette kun utgjør en liten brøkdel av alle de 232,5 millioner streaming-abonnentene Netflix har så fases nå DVD’ene ut.
“DVD – Dett var Dett” som vår alles Marve Fleksnes ville sagt det. Det var forøvrig han som også sa; Jeg går litt før i dag, så kommer jeg heller litt senere i morgen!
😅
Denne uken kom også New York Times med nyheten om at Google snart kommer med sitt nye AI-drevne søkeverktøy med kodenavnet Magi. I første omgang vil tilbudet kun gjelde en’ million brukere i USA. Det kan virke som om søkegiganten trenger litt magi nå, ryktet forteller nemlig at Samsung vurderer å erstatte Google med Microsofts Bing som standard søkemotor på sine 1 milliard mobiltelefoner verden over. Dette er en avtale som innebærer anslagsvis 3 milliarder dollar i årlige inntekter. Selskapet har visstnok en lignende avtale med Apple verdt omtrent 200 milliarder kroner, – og det er jo penger det også.
Lærdommen for oss her hjemme på berget er at ingen virksomheter kan leve på gårsdagens suksesser, – alternativet til å innovere er dyrt selv for markedsledere.
Nå er det selvsagt altfor tidlig å avskrive Google. De utvikler også angivelig en rekke andre AI-verktøy, inkludert en AI-bildegenerator kalt GIFI, et språkopplæringssystem kalt Tivoli Tutor, og en interessant funksjon kalt Searchalong som vil integrere en chatbot i Googles Chrome-nettleser for å svare på spørsmål knyttet til det nåværende nettet side. Dette ligner på Microsofts Bing AI-sidefelt for Edge-nettleseren.
Realiteten er at enten du er klar eller ei, er både du og vi på full fart inn i en verden der generative AI-verktøy som ChatGPT, Dall-E og andre tar over mer og mer av våre arbeidsoppgaver. For å gjøre denne overgangen så smidig som mulig, anbefaler vi en realistisk tilnærming til hvilke områder som egner seg og ikke minst en grunnleggende forståelse av hva slike verktøu er i stand til og hva de ikke er egnet for. Alternativet kan bli dyrt. Vi vil fremover oppleve situasjoner der AI fører til kostbare feil eller pinlige kundeopplevelser. Du husker kanskje at vi for noen uker siden skrev om at Google mistet over 100 milliarder dollar i markedsverdi på to døgn etter å ha kjørt en annonse som inkluderte feilaktig AI-generert informasjon om hvilket teleskop som først tok bilder av en eksoplanet.
I Kina åpnet denne uken Auto Shanghai, verdens største bilmesse, -og selv om vi her hjemme har mye å være stolte av på elbilfronten er kineserne ikke langt bak. Over 25% av alle nye biler solgt i 2022 i Kina var elbiler, og merker som BYD, XPeng og NIO kniver om oppmerksomheten. Tesla som er store i Kina er visstnok IKKE representert på messen. Kinas rikeste og mest kjente bilmilliardær, Li Shufu som eier Geely har merker som Volvo, Zeekr, Polestar i stallen. Nå sier ryktene at han visstnok har en ny bilaktør på gang: Jidu Auto, merkelig nok et joint venture selskap med Kinas svar på Google, nemlig Baidu. Her kan det bli rom for mange spennende innovative grep i tiden fremover!
Ukens innovasjonsblomst går til våre kollegaer i Shifter som denne uken ble en del av Schibsted konsernet, – til Dataforeningen som i dag feirer 70 år og til årets nyutsprungne russ.
Happy Friday og riktig god helg!