Juli, sommermåneden over alle sommermåneder, nærmer seg slutten. Blant ferske ferieminner, meningsløse terrordrap og den evige norske diskusjonen om sommerværet skal det godt gjøres å unngå å ha fått med seg årets sommerslager, Pokemon GO. Mobilspillet som har medført at unge og gamle verden over vandrer gatelangs med blikket dumt festet til sine smarttelefoner på jakt etter nye Pokemons.
Tallene er vanskelig å fatte, kun dager etter lanseringen var over 11 millioner brukere travelt opptatt med å plukke virtuelle Pokemon skapninger. I ukas leder er derfor tiden inne å applaudere nettopp Pokemon GO, ikke bare fordi spillet har tatt verden med storm og slår nye rekorder, men fordi spillet viser oss endringsagenter fremtiden;
- Mobilspillet har i løpet av noen uker klart det foreldre og skolesektoren har slitt med i lang tid, nemlig å aktivere barn i alle aldre til å bevege seg ut i naturen og utforske områder de tidligere knapt ville enset. For alle som er opptatt av pedagogikk er Pokemon GO et tidlig eksempel på hvilke krefter som slippes løs når kreativitet møter digitale muligheter til å lære på nye måter. Vi vil se mange flotte eksempler på dette fremover, noe også norske Kahoot på en god måte eksemplifiserer.
- Helt uavhengig av om spillet fortsetter å vokse i popularitet eller flopper i løpet av august, har spillet vist verden hvilke muligheter som ligger i å kombinere to digitale verktøy, GPS og augmented reality. Vi ser allerede innovative virksomheter som kjøper Pokemon figurer slik at analoge spillerne i tusentall bokstavelig talt snubler over dørstokken i jakten på digitale poeng. Et pizzasted i New York rapporterer at salget har økt med 75% etter at innehaveren betalte 100 NOK for å få noen Pokemonfigurer hos seg. Nintendo vil sannsynligvis snart tilby ulike lokasjoner sponsorstatus, og dette forklarer hvorfor aksjekursen har doblet seg på kort tid. Kan norske virksomheter få til tilsvarende løsninger? Så klart!
- Den tredje lærdommen ligger begravet i tidselementet. Augmented reality (AR), som i praksis legger digital informasjon (figurer) på toppen av virkeligheten (kameravinduet), har vært spådd å bli det neste store i over 5 år, men det er først nå at denne funksjonaliteten for alvor tar av. GPS teknologien i Google Maps har jo når sant skal sies vært tilgjengelig like lenge, det er denne Pokemon GO bruker til å styre spillerne rundt på jakt etter de 150 ulike Pokemon karakterene. Det er for øvrig samme teknologi Uber benytter for å tilby sine brukervennlige tjenester. Trofaste lesere av InnoMag og mange med oss har spådd at geolokalisert marketing (også kalt proximity marketing) vil ta av når markedet ser mulighetene. Ting tar tid, men dette tidspunktet har nå kommet.
For de som fortsatt ikke tror at fremtiden er mobil og tilkoblet er løsningen den siste spikeren i kista, jakten på små Pokemon figurer vil bidra til at selv den ytterste nagne ø vil kreve dekning. Avslutningsvis skal vi selvsagt ikke unnlate å klappe over at det hele er gjort på et forbasket besnærende vis – lettfattelig, underholdende og utfordrende. Bare innrøm det, nettopp de samme egenskapene du gjerne ville at akkurat din app kan levere på! At spillet vil vise seg å være en pengemaskin av de store tror vi så gjerne. Finske Supercell ble nylig solgt til Tencent for 90 milliarder blanke dollar, – det er penger det også, spesielt hvis du sammenlikner med markedsverdien til SAS som ”kun” er på 5,5 milliarder.
Vi i InnoMag ønsker dere en fortsatt god sommer og lykke til i jakten på Pickachu og nye inntektsmuligheter i en verden der det virtuelle og fysiske blandes sammen på innovativt vis!