Det er ikke ofte hele Norge ligger badet i samme høytrykk, men denne uken kom sommeren til landet. Vi hadde såvidt rukket å bla om kalenderarket til juni før temperaturmåleren klatret oppover til 27 varme grader. På Finse sier de jo at våren kommer seint når skaren bærer en voksen mann St.Hans, men vi vil hevde at det er definitivt et sommertegn når Oslo, Bergen og Trondheim slår Alicante temperaturmessig.
Og slikt vet vi nordmenn å benytte oss av, og dunjakkene forsvant som dugg for sol. Likevel har vi fått med oss ukas tre viktigste saker som endrer kongeriket – og dalstrøka utenfor (også kalt utlandet).
Ukens store happening for mange endringsagenter var nok Innovasjon Norges konferanse «Innovasjonstalen 2021» hvor den statlige aktøren slo på stortromma og feiret seg selv og norsk innovasjonsevne. I år hadde de inntatt toppetasjen i det nye Munch museet og klinket til med et digitalt PR-show av høy klasse. Showet ble kyndig ledet av TV2’s Desta Marie Beeder og tidligere NRK journalist, nå Innovasjon Norge medarbeider, Arne Vatnøy.
Vi var lovet en SWOT analyse over Norges omstillingsevne og det hele begynte med et innlegg fra statsminister Erna Solberg som hadde tatt turen til Askers globale eksportsuksess TOMRA for å snakke om hvilke styrker Norge har når verden skal gire opp til et grønt skifte. Tomra som i 2022 vil feire 50 år har en global markedsandel på godt over 60% og har så definitivt lykkes, – men ikke grunnet Innovasjon Norge og de fleste later til å ha glemt at selskapet i 1995 var en hårsbredd unna konkurs. Vår lederskribent denne uken, Petter Planke og hans bror som startet selskapet for 49 år siden mistet sine eierandeler og det var bankene og svenske investorer som reddet selskapet – og som i dag kan høste gevinstene av den norske suksessen.
Så svingte de innom suksessen Tibber fra Førde som vant Petter Stordalens idekonkurranse for 5 år siden, – uten at hans bidrag ble nevnt. Deretter ble vi tatt med på et besøk til Batnfjordsøra og No Fence som har mottatt over 11 millioner i støtte av Innovasjon Norge, – uten at det bidraget ble nevnt. Det var kanskje journalist og kommentator i Financial Times Martin Sandbu som sa det best i sitt korte innlegg fra London;
Norge har ligget i forkant på digitalisering og grønn omstilling, men det er delvis fordi andre land har vært på lavgir. Vi må nå huske på at det er kort vei fra tilfredshet til selvtilfredshet!
Lå det en liten melding til Innovasjon Norge der?
Showet var bra, innleggene fra blant annet professor Torger Reve, markedssjef Lauren Pedersen i Airthings og Are Kalvø var både gode og relevante, og Nina Jensen som leder REV Ocean – Kjell Inge Røkkes forsknings-ekspedisjonsfartøy er så definitivt verdt å lytte til. Ny kunnskap om havet gir definitivt flere forretningsmuligheter enn fisk og olje. Spørsmålet vi likevel må stille er om Innovasjon Norge som i fjor delte ut utrolige 14 milliarder kroner har definert seg inn i en bukk og havrekk situasjon.
Poenget blir tydelig når administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli oppfordrer alle til et skippertak, påpeker at vi agere raskt og gir fire innovasjonspolitiske råd til sin overordnede, næringsminister Iselin Nybø.
Derfor inviterer vi nå hele det norske næringslivet og offentlige aktører til et skippertak for å sikre at Norge når opp i den globale konkurransen om investeringer og kontrakter.
Vi innrømmer at vi har sansen for den tidligere Stortingsrepresentanten og Abelia lederens skarpe penn og gode formuleringer og vi klappet på hjemmekontoret da han la til “Vi har behov for innsats på tvers av sektorer, kraftfull, fokusert, og der alle er med – små og store bedrifter, investorer, universiteter, klynger og organisasjoner”.
Kan det være at SWOT analysens utfordring er at Innovasjon Norge sjefen ikke innser at slett ikke alle inviteres med når bukken passer havresekken og arrogansefaktoren overstiger sommertemperaturen?
Du kan se hele showet her. Her er forøvrig Haugli’s fire konkrete råd til sin sjef.
- Etablere en norsk investeringsplattform for å sikre utvikling av grønn industri.
- Styrke apparatet som finner de virkelig store eksportmulighetene.
- Investere mer i digital kompetanse.
- Innføre samfunnsoppdrag «missions»
Tre av forslagene innebærer forøvrig at Innovasjon Norge bør bli enda større…
Mens vi i Norge prater og lar store offentlige aktører i egne påkostede PR show foreslå at de skal fortsette å ese ut handler våre svenske naboer. Denne uken ble det klart at den svenske enhjørningen Klarna har fått en ny investor, nemlig rapperen Rakim Meyers, for noen bedre kjent under artistnavnet A$AP Rocky. Forrige gang han var i Sverige ble han for øvrig arrestert etter et konsertslagsmål på scenen i Stockholm. Nå er han tilbake og blir sammen med Snoop Dogg ambassadører for selskapet som har blitt Europas største privateide fintech-selskap med 4000 ansatte. Et artig poeng som vi er usikre på om norske politikere og virkemiddelaktørene har fått med seg er at Klarna i sin tid ble dømt nord og ned. Den svenske konsernsjefen og gründeren, Sebastian Siemiatkowski, er glad i å fortelle historien om da han sammen med sine to medgründere i 2005 presenterte Klarnas forretningsidé på den svenske handelshøyskolens årlige entreprenørkåring.
Juryen var ikke imponert, og stemplet forretningsideen som naiv og noe bankene åpenbart ville være bedre egnet til å gjøre selv. I dag går over halvparten av all elektronisk handel i Sverige gjennom Klarnas systemer og selskapet er i skrivende stund verdsatt til over 100 milliarder svenske kroner.
I juryen satt både Sveriges kong Carl XVI Gustaf og to av Sveriges mektigste næringslivsledere, H&M-gründer Stefan Persson og investor Marcus Wallenberg…
Sebastian Siemiatkowski er som gründere flest tydelig;
For å levere den gode shoppingopplevelsen i dag må vi hele tiden prøve nye ting, forbedre oss og tenke bærekraft. Vi deler et ekte engasjement for innovasjon og forbrukermakt og A$ap Rocky utfordrer status quo hver eneste dag – vi i Klarna har mye å lære av ham.
Slik snakker en ekte endringsagent – og vi tar oss i å spørre om Innovasjon Norge ville støttet selskapet hvis det var norsk. Svaret er ikke gitt!
I USA kunngjorde president Biden denne uken at hans regjering vil bruke den føderale regjeringens kjøpekraft til å hjelpe SMB virksomheter og vanskeligstilte virksomheter med å kreve at fremover skal deres andel av offentlige kontrakter økes med 50 prosent, til 100 milliarder dollar innen 2026. Vi i InnoMag og mange andre har foreslått det samme for norske regjeringer siden årtusenskiftet. En slik beslutning ville vært et konkret skippertak for norske SMB virksomheter og alle store må først få lov til å være små i en periode, men det fikk ikke plass på Haugli’s liste.
Ukens innovasjonsblomst går til Sebastian i Klarna og alle som bidra til at onsdagens Innovasjon Norge show fikk frem alt det flotte som skjer i Norge, samt Petter Planke og ukens innovative leder, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Happy Friday, stay safe og nyt solen i helgen – uansett breddegrad!