Mens 20 000 finner festet i gang årets SLUSH og Magnus Carlsen startet bursdagsfeiringen med å feie sin russiske konkurrent av sjakkbrettet, landet Sir Richard Branson i Oslo for å skinne på årets Responsibilty works konferanse.
På scenen åpnet en humørfylt kulturminister showet med å fortelle fra sin barndom, før kronprins Haakon foretok den formelle åpningen. Ingen tvil om at vi har en tronarving som landets endringsagenter kan være stolt av, engasjementet er i høyeste grad til stede. Blant mange høydepunkt vil vi trekke frem Johan Olav Koss sitt engasjerte innlegg som fikk både smil og tårer frem hos de fleste av de 800 deltagerne som fylte Folketeateret torsdag.
Per Olav Heggenes som leder Ingvar Kamprad’s ideelle stiftelse Ikea Foundation var god, og han ble fulgt av en gnistrende Bjørn Arild Wisth som fikk frem hvorfor det å ta samfunnsansvar også er god forretning, Nordic Choice har tatt ansvar og med sin triple bunnlinjestrategi (People, Planet & Profit) leverer de kundeopplevelser alle har noe å lære av. Vår tids kunder er ikke uengasjerte, uinteresserte forbrukere som hopper fra produkt til produkt. Krevende kunder ønsker løsninger som begeistrer, berører og beriker. Ledere som innser at det som var godt nok i går ikke holder mål i morgen vil være de som vinner. Derfor er Innovasjon så viktig!
“Ledere som innser at det som var godt nok i går ikke holder mål i morgen vil være de som vinner”
Likevel, det var ingen tvil om at stjernen var Sir Richard Branson, og dyktig ledet av en passe imponert moderator, Nassima Dzair ble det en hyggelig reise i hvordan mannen har bygget opp et Virgin imperium med over 300 selskaper. Særlig var historien om da han tilfeldig startet flyselskap fordi han ønsket å besøke kjæresten på naboøya fornøyelig, – tilfeldigheter spiller åpenbart en rolle selv når en av verdens største gründere drar i gang.
Historien illustrerte også ett av hovedpunktene vi tok med oss fra konferansen. Vår tids talenter er ikke hvileløse nomader på jakt etter kortsiktige gevinster, de søker virksomheter som evner å skape sunn grønn vekst. Dyktige medarbeidere har behov for å føle seg involvert, ivaretatt og informert. Ledere som lykkes med å hente ut potensialet i den inspirerte kapitalen vil være de som vinner. Det siste gullkornet må bli at vår tids beste ledere slett ikke er profittjegere uten evne og vilje til å tenke på annet enn rene materielle goder, de ønsker å bidra til å skape en bedre verden. Ledere som evner å kommunisere på måter som engasjerer og skaper konkurransefordeler vil være de som vinner, og de var det mange av på scenen og i salen denne torsdagen.
Nylig sa tidligere Frp-leder Carl I. Hagen til VG at det er marked for et nytt parti i Norge, og denne uka har Alliansen med en av Norges få ivrige Trump supportere begynt jobben med å samle inn 1000 underskrifter. Vi i InnoMag som om en uke kan feire 4 år, og har fått litt over 25 000 medlemmer er når sant skal sies usikre på om det Norge trenger et enda et politisk parti. Vi har jo et dusin allerede! Imidlertid, hadde vi vært Erna Solberg ville vi sett det som et enda større problem enn at man ikke klarer å enes om den siste promillen av statsbudsjettet. Realiteten er at Solberg’s næringsminister på sine 3 år i regjering fortsatt kan skrive skrytelisten over hva hun har gjort for landets endringsagenter på et frimerke – og i en stemningsbølge der stadig flere ser utenfor de etablerte politiske partiene for å finne nye løsninger skal det bli spennende å følge oppstarten av den såkalte alliansen.
Ukas innovasjonsblomst sendes til Johan Olav Koss for det flotte Right to Play initiativet, – og til de som hjalp ham med å skape ukas høydepunkt for landets endringsagenter.