I går ettermiddag lanserte Anne Cathrin Haueng i Deloitte og Inger Stensaker ved NHH boka OMSTILLING. Innomag intervjuet omstillingsekspertene i august. På lanseringen avslørte de to at boka ble til som et resultat av et innlegg som i utgangspunktet var tenkt å være en kronikk.

Tor Egil Sunderø fra Statoil holdt et godt innlegg der han understreket forfatterenes poeng om at omstillinger ofte er langt mer kompleks enn de er tenkt; «Det meste av det jeg har lært har jeg lært av egne og andres feil», før fagbokforlagets representant overrakte blomster og markerte slutten på en omstillingsprosess fra kronikk til bok som har vart i to år.

Gratulerer med bok, hva handler den egentlig om?

– Boken tar utgangspunkt i at du rett og slett ikke kan planlegge for den «perfekte» prosessen, fordi det alltid vil oppstå uforutsigbare hendelser i enhver omstillingsprosess. Vårt hovedpoeng er at de beste lederne bruke sin kompetanse om konteksten og kulturen i organisasjonen for å forstå og håndtere det som skjer i «kulissene», og på den måten lander de likevel på beina, mens andre går på trynet når modellene ikke stemmer med virkeligheten, sier Haueng.

Som konsulent og rådgiver har hun sett altfor mange omstillingsprosjekter havarere. I samarbeid med Stensaker som er professor i strategisk endring ved Norges Handelshøyskole, og som siden 2012 har ledet FOCUS, et tverrfaglig forskningsprogram ved SNF i samarbeid med næringslivspartnerne Telenor, Statoil, DNB, Deloitte, Regnskap Norge og Gjensidige, har de fått rik anledning til å studere veien fra teori til praksis, – og fått erfarne at selv om det i teorien ikke skal være noen forskjell på teori og praksis så er det i praksis nettopp det og ofte vanskelig å kjenne seg igjen.

Er dette en teoretisk eller en praktisk bok – hvem er målgruppen?

– Omstilling handler til syvende og sist om menneskene i organisasjonen, og lykkes du ikke med å engasjere kolleger og medarbeidere til å bidra i omstillingen, vil du sjelden oppnå resultater og kunne realisere gevinster.  Uten gjennomføringskraft går det galt. I boken ser vi nærmere på hva som skjer i gjennomføring av omstillinger i organisasjoner. Vi tenker da på omstillinger som tar sikte på å forbedre konkurranseevnen til en bedrift, restrukturere og effektivisere arbeidsprosesser, møte nye konkurrenter og teknologisk utvikling (som digitalisering), eller andre omstillinger som drives frem av innovasjon og forandringer i omgivelsene.

Planlagte endringsprosesser har en tendens til å leve sine egne liv. I etterpåklokskapens lys uttrykker ledere og andre at «dette burde vi jo ha sett», eller «dersom vi bare hadde planlagt litt bedre», men etter vår erfaring handler det verken om å være mer forutseende eller om å være enda flinkere til å planlegge; det handler derimot om å lese og forstå dynamikken i slike endringer og å evne og håndtere situasjoner som oppstår, når de skjer.

– For er det én ting man alltid kan være helt sikker på, så er det at planlagte omstillinger aldri går som planlagt», sier Haueng med et smil.

Finnes det ikke allerede en rekke bøker om dette?

– Nei, vi har sett nærmere på hva som skjer bak fasaden i store omstillinger, og skrive om noen vanlige utfordringer som vi har observert på tvers av bransjer og bedrifter, men som sjelden adresseres i de mest kjente endringsbøkene. Vi ser spesielt på krevende situasjoner som kan oppstå underveis, og hvordan de kan håndteres.

– Vår faglige forankring ligger først og fremst i strategifaget. Det vil si at vi antar at organisasjoner utformer strategier for å sikre langsiktig lønnsomhet og skape et konkurransefortrinn. Strategiene tilpasses eksterne forhold som konkurransesituasjon, og bygger på ressurser som kan bidra til å differensiere bedriften fra konkurrentene. Utgangspunktet vårt er at planlagte endringer i organisasjonen er knyttet til bedriftens langsiktige strategiske mål og retning. Mens store deler av strategifaget er opptatt av hvilke strategiske beslutninger som blir tatt, og av analysene og prosessene som ligger til grunn for valg av strategi, er vi opptatt av iverksettingsprosessen. Vi finner at forskningslitteraturen på iverksetting av strategisk endring dessverre er både mangelfull og sprikende.

INNOVASJONSMAGASINET har pløyd gjennom boka og må si seg enige med de to, tross alt handler hverdagen om å få på plass gode strukturer og prosesser som bidrar til gjennomføring, og å mobilisere og motivere menneskene som skal gjøre endringene. Boken tar opp seks viktige tema:

  • Toppledelsens tillit og troverdighet,
  • Styringsstruktur og plassering av ansvar
  • Mellomledelsens makt og mulighetsrom
  • Ansattes engasjement og ansvar
  • Gevinstrealisering
  • Historiene som skapes.

Gjennom disse temaene drøfter de to forfatterne ulike strukturelle valg og ledelsesmessige avveininger.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here