Late julidager i et vær som meteorologene tydeligvis har kjørt copy-paste på frister til både uteliv og bading. Temperaturene sørger sammen med vaksinestyret for at det kun er de aller ivrigste som savner middelhavs-strendene. For alle oss som ser etter trender tyder utviklingen på at vi får både varmere og våtere somre her i nord. Og det gjelder ikke bare Oslogryta, visstnok har både Værnes og Bergen målt den gjennomsnittlig varmeste første halvdel av sommeren (1.juni – 14.juli) noensinne siden målingene startet. Timingen for årets sommer special er med andre ord perfekt.
EM i fotball er over og engelskmennenes straffekompleks har om mulig vokst seg enda større. Fotballen vendte slett ikke «hjem», i stedet tok glade italienere med gladfotball pokalen med seg hjem til Roma.
Det nærmer seg også valgkamp og snart står Arendalsuka for tur, – og vi finner grunn til å minne om H.L.Menckens koimmentar om at det finnes politikere som hvis de hadde velgere som var kannibaler, ville lovet dem misjonærer til middag.
Samtidig tok Orkla’s styreleder, Stein Erik Hagen et oppgjør i DN med late unge nordmenn, – og som så ofte før blandet en endelig lykkelig Hagen meldingene og endte med en lapskaus. Kort oppsummert råder han alle som synes det er langt til toppen av Holmenkollen å shoppe en leilighet på Aker Brygge. Vi er ikke blinde for at slikt reduserer taxiregningen, men faller likevel ned på at dette som sparetips befinner seg fullt på høyde med hans tidligere råd om å sende skjortene tilbake til skredderen for å snu skjortekanten.
Likevel, vi liker gründere som prater direkte fra levra og heier på et fargerikt fellesskap, også når bakkekontakten glipper en smule…
Mens nordmenn flest nyter noen late dager sitter mange ledere og vurderer i hvilken grad høsten skal bli en tid for fornyelse og nye tanker om hvor vi jobber fram og nye måter å jobbe på. Dette kan raskt bli kontroversielt, for mens mange er desperate etter å unnslippe hjemmekontoret og Teamsmøter butt i butt er det også mange som har innsett at flere timers pendling for å bytte en skjerm med en annen i seg selv er særdeles lite verdiskapende. Vår oppfordring er enkel, gi dyktige medarbeidere valget og fokuser i stedet på å gjennomføre den digitale transformasjonen og gjenoppfinn arbeidsplassen for en ny tid. Dette skriver Synneva Erland om i en viktig kronikk som du kan lese her.
Innovasjon handler i stor grad om nettopp å åpne opp for nye idéer og nye måter å løse ting på. Hva skal til for å bygge en innovasjonskultur, og hvordan kan man som leder legge til rette for dette?
Raske teknologiskift, nye kundebehov og konkurrenter som dukker opp med innovative løsninger kan kun møtes av virksomheter som effektivt utnytter mulighetene som oppstår på innovativt vis. Fremtidens ledere må omfavne et helt nytt sett med ferdigheter, evner og tankesett for å lykkes. Om vi jobber hjemmefra eller på kontoret er ikke den største endringen – det er hvordan vi vil jobbe som blir den STORE endringen.
Det norske elektronikkselskapet Navico ble nylig solgt til det amerikanske konsernet Brunswick for nesten ti milliarder kroner. Navico lager elektronikk og sensorer for bruk i maritim sektor og kjennes av mange båteiere best gjennom merkevarene Lowrance, Simrad, B&G og C-MAP. Brunswick er verdens største aktør innen fritidsbåtsegmentet. Selskapet eier en rekke kjente fritidsbåt- og båtmotormerker, blant annet Mercury, Quicksilver, Uttern, og Bayliner.
Internasjonalt har Disney konsernet den siste uken på innovativt vis vist oss alle hvordan ulike kanaler kan spille sammen og sikre suksess. Den vellykkede lanseringen av Disney + og storfilmen Black Widow med en opplagt Scarlett Johansson i hovedrollen i Marvel Studios ’actionfylte spionthriller som visstnok viser hvordan hun ble en av hevnerne. Uansett er tiden der vi ventet i måneder på store filmer over. Filmen ble lansert samtidig på kinoer og på Disney’s egen kanal og sikret over 60 millioner dollar i inntekter de første 48 timene. Ikke dårlig i sommervarmen!
Den siste store nyheten vi trekker frem før vi rusler ned til strandkanten for å innta en ny kopp latte mens vi vurderer å hoppe ut i fjorden igjen er Facebook‘s annonsering om at de vil bruke over 9 milliarder kroner det neste året på å vinne kampen om viktige globale influensere, så hvis du er blant dem som rister på hodet av ungdommenes blogginger og instagramsprell er skriften på den digitale veggen klar. Du vil se langt mer i tiden fremover, og Mark Zuckerberg har ingen intensjon om å sitte rolig å la Tik Tok og Snapchat overta markedet.
Ukens innovasjonsblomst går til Synneva Erland som har brukt late sommerdager til å skrive en utmerket kronikk som vi har fått gleden av å dele med deg og alle våre øvrige lesere.
Happy Friday og fortsatt god sommer!